شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۶۵
مديرعامل بانك كشاورزي:
حداقل ۳ درصد از رشد بخش كشاورزي ناشي از تسهيلات بانكي است
نتايج يك مطالعه نشان مي دهد به ازاي هر يك درصد افزايش اعتبار پرداختي از سوي بانك كشاورزي، ارزش افزوده بخش حداقل به ميزان ۱۵/۰ درصد افزايش مي يابد.
002680.jpg
مديرعامل بانك كشاورزي با بيان مطلب فوق گفت: براساس تحقيق صورت گرفته و باتوجه به اين كه رشد تسهيلات اعطايي بانك به قيمت ثابت در سال ۱۳۸۰ معادل ۱/۴۷ درصد بوده است حداقل ۸۲/۲ درصد از رشد بخش كشاورزي در سال ۸۰ ناشي از تسهيلات بانك كشاورزي بوده است.
دكتر جلال رسول اف كه در مورد عملكرد بانك كشاورزي در سال ۸۱ با خبرنگاران سخن مي گفت در مورد عملكرد بانك در اجراي بند «پ» تبصره ۲۹ قانون بودجه سال ۸۰ تا پايان سال ۸۱ گفت: كل اعتبارات در اين قسمت يك هزار و ۵۶۳ ميليارد ريال بود اما در بانك يك هزار و ۵۹۱ ميليارد ريال طرح مصوب و به كميته اشتغال ارجاع شد و تاكنون ۳۴ هزار و ۸۴۵ نفر به طور مستقيم و غيرمستقيم از اين محل مشغول به كار شده اند (۲۳ هزار و ۱۰۰ نفر به طور مستقيم و ۱۱ هزار و ۷۴۵ نفر به طور غيرمستقيم).
رسول اف در مورد عملكرد بانك در اجراي بند «ل» تبصره ۳ قانون بودجه سال ۸۱ كل كشور نيز تصريح كرد: كل اعتبار بانك از اين محل يك هزار و ۷۶۲ ميليارد ريال بود و براين اساس بانك تا پايان سال ۸۱ بيش از يك هزار و ۵۳۸ ميليارد ريال طرح را مصوب و به كميته اشتغال ارجاع داد و تا پايان سال ۸۱ بيش از ۱۴ هزار و ۹۳۳ نفر به طور مستقيم و غيرمستقيم از اين محل فرصت اشتغال پيدا كرده اند.
وي افزود: بانك تا پايان سال ۸۱ بالغ بر ۶۳۷ ميليون دلار، پرداخت ارزي از محل ماده ۶۰ قانون برنامه سوم داشته است. از اين محل ۳۳ طرح به ارزش ۱۶۴ ميليون دلار در دست بررسي است، ۳۴ طرح به ارزش ۱۳۱ ميليون دلار مصوب شده و ۶۶ طرح به ارزش ۳۴۲ ميليون دلار عقد قرارداد و يا گشايش اعتبار شده است، ضمن آن كه تا پايان سال ۸۱ و از محل تسهيلات اعتباري تبصره ۲۷ رقمي بالغ بر يك هزار و ۱۷۸ ميليارد ريال براي برقي كردن ۲۵ هزار و ۴۷۷ حلقه چاه كشاورزي تسهيلات پرداخت شده و هم اكنون عمليات اجرايي آنها به پايان رسيده است.
مديرعامل بانك كشاورزي در مورد ديگر طرح هاي اشتغالزاي بانك كشاورزي و طرح طوبي گفت: تا پايان سال ۸۱ و از محل تسهيلات پرداختي ماده ۵۶ قانون برنامه سوم (شامل روش كارگاهي و خوداشتغالي) رقمي بالغ بر يك هزار و ۴۵۲ ميليارد ريال تسهيلات به ۷۷ هزار و ۲۷۳ نفر پرداخت شده است، ضمن آن كه از محل بند «م» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۷۸ و بند «ط» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۷۹ و بند «ط» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۸۰، تا پايان سال ۸۱ تعداد ۳۹ هزار و ۱۹۳ طرح به مساحت ۱۵۶ هزار و ۵۸۳ هكتار در قالب طرح طوبي مصوب شده است. در اين طرح ها سهم بانك ۵۳۵ ميليارد ريال و سهم دولت ۲۹۹ ميليارد ريال بوده است و جمع تسهيلات پرداختي طرح طوبي تا پايان سال ۸۱ بالغ بر ۸۳۴ ميليارد ريال شده است.
رسول اف در مورد ميزان تسهيلات پرداختي بانك كشاورزي به كشاورزان براي خريد ماشين آلات و ادوات كشاورزي در سال ۸۱ اظهار داشت: بانك كشاورزي در سال ۸۱ براي خريد ۳۴ هزار و ۲۵۳ دستگاه از انواع ماشين آلات و ادوات كشاورزي نظير تراكتور، كمباين، تيلر، خرمنكوب و... بالغ بر ۹۸۹ ميليارد ريال تسهيلات پرداخت كرده است. از اين ميزان تسهيلات ۵۸۸ ميليارد ريال براي خريد ۱۲ هزار و ۵۱۹ دستگاه تراكتور و ۸۶ ميليارد ريال براي خريد ۶۳۱ دستگاه كمباين اختصاص يافته است.
مديرعامل بانك كشاورزي در مورد رقم كلي تسهيلات پرداختي در سال ۸۱ و جذب سپرده ها در اين سال گفت: كل تسهيلات پرداختي (تبصره اي و غيرتبصره اي) بانك كشاورزي در سال ۸۱ بالغ بر ۲۲ هزار و ۶۰۷ ميليارد ريال شده كه درمقايسه با سال ۸۰ كه جمع تسهيلات پرداختي بانك ۱۶ هزار و ۴۸۸ ميليارد ريال بود از رشدي ۳۷ درصدي برخوردار شده است. البته در اين سال ۴۰۰ ميليون دلار تسهيلات ارزي نيز پرداخت شده است. همچنين بانك تا پايان سال گذشته ۲۴ هزار و ۹۲۲ ميليارد ريال از سپرده هاي دولت و مردم را به طرق مختلف (انواع قرض الحسنه، سپرده هاي كوتاه و بلندمدت و...) جذب كرده است كه اين رقم نسبت به سال ۸۰ كه بانك توانسته بود ۱۷ هزار و ۴۲۴ ميليارد ريال از سپرده هاي دولت و مردم را جذب كند از ۴۳ درصد رشد برخوردار شده است.
وي در مورد عملكرد صندوق كمك به توليدكنندگان خسارت ديده اظهار داشت: اين صندوق تا پايان سال ۸۱ به ۶۱۵ هزار و ۷۸۰ نفر از توليدكنندگان كه به دلايل مختلف دچار خسارت شده بودند رقمي بالغ بر ۳۹۲ ميليارد ريال خسارت پرداخت كرده است و پيش بيني مي شود امسال ۸۰۰ ميليارد ريال خسارت به خسارت ديدگان پرداخت شود.
رسول اف در خاتمه در مورد فارغ التحصيلان كشاورزي گفت: تا پايان سال گذشته براي ۲ هزار و ۳۰۸ نفر از فارغ التحصيلان بخش كشاورزي از طريق پرداخت تسهيلات، اشتغال ايجاد شده است.

محدوديت منابع آب در استراليا
به گفته جان توايتس، وزير محيط زيست استراليا، ملبورن در اوايل ماه ژوئن با بحران آب روبه رو مي شود.
بارش باران در دو هفته آينده بحران كمبود آب را در استراليا به تعويق خواهد انداخت اما به گفته سازمان هواشناسي، منابع آب شهر به احتمال زياد با اين بارندگي ها به آب مورد نياز دست پيدا نخواهند كرد.
بحران جدي آب زماني آغاز مي شود كه سطح ذخاير به ۴۰ درصد برسد.
به گفته وزير محيط زيست استراليا، بحران پيش بيني شده بدون بارندگي زياد در چند روز آينده اجتناب ناپذير خواهد بود.
فروشنده هاي آب خود را براي آموزش مردم درمورد تغييرات در نحوه و ميزان مصرف آب آماده مي كنند، در منازل بايد تا حد امكان از اتلاف آب جلوگيري كرد و شست وشوي خودرو بايد با سطل يا يك پمپ آب انجام شود تا حتي المقدور آب كمتري هدر رود. استخرها زماني پر مي شوند كه صاحبان آنها بتوانند اثبات كنند كه مصرف آب را در خانه متعادل نگه مي دارند. كارواش هاي تجاري بايد اصل بازيابي و حفظ آب در چرخه محيطي را با استفاده از پمپ هاي ذخيره فشار قوي، رعايت كنند.
با شروع مرحله دوم بحران آب كه مدت زماني هم طول مي كشد بارش متوسطي براي فصل زمستان پيش بيني شده است كه البته براي دوباره 
پر كردن سدها كافي نخواهد بود.
به گفته يكي از مديران سازمان آب، مرحله دوم بحران به برخي دادوستدها بيشتر از بقيه ضرر وارد خواهد كرد. بعضي صنايع نظير صنايع گلخانه اي، باغباني و صنايع وابسته و شبيه به آنها با شروع مرحله دوم بحران آب بسيار متضرر خواهند شد.
به گفته برايان بيلي يكي از مديران آب ملبورن حفظ منبع طبيعي آب حتي در زمستان و فصل بارش هم به يك اولويت تبديل شده است.
بنابر گزارش وزير محيط زيست، مواجهه با مرحله اول بحران كمبود آب، بسيار خوب انجام شد چرا كه ميزان مصرف روزانه آب از زمان شروع مرحله اول بحران در ماه نوامبر ۱۰ درصد كاهش يافته است.

سيل و خسارت ۵/۲۶ ميليون دلاري كشاورزي جمهوري آذربايجان
براساس گفته ارشاد عليف، وزير اقتصاد روستايي جمهوري آذربايجان، بارش باران و جاري شدن سيل ۸۹ هزار هكتار از زمين هاي زراعي اين كشور را از بين برده است.
براساس ارزيابي هاي اوليه،  اقتصاد روستايي آذربايجان ۵/۲۶ ميليون دلار در اثر سيل خسارت ديده است. عمده خسارات به مناطق سيلان، نفتچالا، صبيرآباد و چند منطقه ديگر در حوالي رودخانه هاي «كورا» و «آراز» وارد شده است. بعد از اين كه سطح سيلابي رودخانه «كورا» در نفتچالا مقداري پايين آمده بود، ساختمان ها و خانه ها همچنان در زير آب قرار داشتند. در ديگر مناطق سيلزده هم وضع به همين شكل است. براساس گزارش نخست وزير، توفان هاي اوليه باعث بروز خسارتي حدود ۳۰ ميليون دلار شد و۶ هزار خانه در اثر بلاياي طبيعي از بين رفتند. در همين زمينه نخست وزير جمهوري آذربايجان از مؤسسات مالي بين المللي تقاضاي كمك كرده است.

افزايش سهم كشاورزي در بودجه پاكستان
بنابر اظهارات «شوكت عزيز» وزير دارايي پاكستان بودجه سال آينده پاكستان در راستاي رشد كشاورزي، توليدات داخلي و بهبود سرويس هاي خدماتي برنامه ريزي خواهد شد.
وي در جمع اعضاي انجمن بازرگانان نخ و الياف پاكستان با بيان اين مطلب افزود: هدف اصلي بودجه آينده كشور رشد بخش هاي بنيادي اقتصاد كشور به منظور افزايش اشتغال زايي است.
وي همچنين خاطرنشان كرده است سياست هاي بودجه جديد ترويج و پيشرفت تجارت و سرمايه گذاري و توسعه كشاورزي در كشور را تضمين مي كند.

۳۰ درصد از منابع آب كانادا در معرض خطر آلودگي
۳۰ درصد از منابع سطحي و زيرسطحي آب كانادا به دليل ضعف دولت در تهيه امكانات مناسب و كامل، شديداً در معرض آلودگي قرار دارند.

با مطالعه روي ۷۴۰ طرح اجرايي آب و فاضلاب در كانادا مشخص شد كه ۲۱۸ مورد از اين طرح ها كيفيت آب را دچار مشكل مي كنند. البته اين امر به اين معني نيست كه سلامت عمومي سريعاً در معرض خطر قرار دارد. ولي حدود ۸ درصد از سيستم هاي فاضلاب با مشكلات جدي روبه رو هستند و گزارش هاي زيادي در مورد بيماري هاي دستگاه  گوارش و نيز ناراحتي هاي پوستي ارائه شده است.
به گفته وزير كار كانادا اين وضعيت به هيچ وجه قابل قبول نيست.
وي مي گويد: «كساني كه دولت را در به وجود آوردن بحراني بالقوه براي سلامت جامعه مقصر مي دانند انتقادي معقول و منصفانه دارند. اين اصلاً پذيرفتني نيست كه مردم در مورد كيفيت آب آشاميدني خود نگران باشند».

آب و كشاورزي
اقتصاد
بيمه
بين الملل
رويداد
گزارش
گفت وگو
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بيمه  |  بين الملل  |  رويداد  |  گزارش  |  گفت وگو  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |