شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۶۵-MAY,31.2003
مسابقه هاي شناي قهرماني جهان از ابتدا تاكنون- قسمت اول
شناي ايران در سطح جهاني غرق مي شود
000915.jpg
گروه ورزشي: دهمين دوره مسابقات شناي قهرماني جهان در رشته هاي شنا، شيرجه، واترپلو، شناي هماهنگ (Synchronised (Swimming وشناي آبهاي آزاد(open watr swimming) تحت عنوان (Barcelona o3) امسال به ميزباني فدراسيون شناي اسپانيا و با نظارت مستقيم فدراسيون جهاني شنا(Fina) در قسمت بانوان و آقايان از تاريخ ۱۲ تا ۲۷ جولاي برابر با ۲۱ تيرماه الي ۵ مرداد ماه برگزار مي شود.
اين مسابقات كه بزرگترين رويداد ورزش شنا در سال ۲۰۰۳ در جهان است، از اهميت و اعتبار خاصي برخوردار است. برابر آخرين اخبار و اطلاعاتي كه تاكنون به دست آمده حدوداً يك ميليارد نفر تماشاگر مشتاق از سراسر جهان و از طريق شبكه هاي تلويزيوني نظاره گر اين مسابقات هستند مضافاً بر اين كه تا اين لحظه اكثر بليط هاي ورودي مسابقات فوق نيز به فروش رسيده است.
تاريخچه مسابقات شناي قهرماني جهان
Fina world Championships
اولين دوره مسابقات شناي قهرماني جهان پس از ماهها تلاش براي راه اندازي اين مسابقات و بررسي پيشنهادات فدراسيون هاي عضو فدراسيون جهاني شنا سرانجام در شهر بلگراد در يوگسلاوي سابق در سال ۱۹۷۳ با حضور ۶۹۶ شناگر زن و مرد از ۴۷ كشور جهان برگزار شد، مسابقات در استخر شنايي با طول ۵۰ متر كه در آن سالها بيشتر مرسوم بود و همچنان نيز مسابقات قهرماني جهان در آن برگزار مي گردد انجام شد.
با توجه به پوشش مناسب و استقبال بي نظيري كه از اين رشته زيبا و مفرح گرديد، رفته رفته با كمك هايي كه Fina مبذول داشت تعداد مشتاقان و علاقه مندان فزوني گرفت تا جايي كه نهمين دوره اين مسابقات كه در شهر فوكوكا ژاپن در سال ۲۰۰۱ برگزار گرديد، يك ركورد جديد به دست آمد: حضور ۱۴۹۸ شناگر از ۱۳۴ كشور در سراسر جهان. به راستي كه ركورد قابل توجه اي است، شناگراني كه هر يك داراي شايستگي هاي منحصر به فرد بوده و با به دست آوردن ركوردهاي ورودي به مسابقات افتخار حضور در بزرگترين رويداد ورزش شنا را در سال ۲۰۰۱ به دست آوردند باعث رونق و اعتبار بيشتر مسابقات گرديد.
مسابقات شناي قهرماني جهان هر دو سال يك بار برگزار مي گردد، برنامه مسابقات شناي قهرماني جهان همان گونه كه اشاره شد از سال ۱۹۷۳ به تدريج فزوني گرفت. از سال ۱۹۸۶ مواد ۵۰ متر نيز به ديگر مواد در چهار شناي اصلي: پروانه، كرال پشت، قورباغه و آزاد در رده  زنان و مردان در مسابقات شنا اضافه گرديد. در حقيقت از سال ۱۹۹۱ طي يك دوره ده ساله تا سال ۲۰۰۱ جهت پربار كردن مسابقات و جلب تماشاگران بيشتر كه هدف اصلي Fina بوده است رشته هاي واترپلوي زنان، شيرجه از تخته ۱ متر و مسابقات شناي آبهاي آزاد و دو رشته ۸۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر آزاد در رده زنان در برنامه كلي گنجانده شد.
اما در مسابقات امسال يعني بارسلون ۰۳ ۲۰كه دهمين دوره مي باشد تا اين لحظه تعداد شناگراني كه شركت خواهند داشت بدين صورت مي باشند:
۱ـ قاره آفريقا ۲۸ كشور، ۲- قاره آمريكا ۳۶ كشور، ۳- قاره آسيا ۳۷ كشور ، ۴- قاره اروپا ۴۶ كشور و ۵- قاره اقيانوسيه ۱۰ كشور. بدين ترتيب تاكنون ركورد ۱۵۷ كشور شركت كننده در دهمين دوره ركورد جديدي است.
شناي ايران در جهان
اما حضور ايران در مسابقات شناي قهرماني جهان حضوري نه چندان موفق بوده است.
اولين بار تيم ملي واترپلوي ايران كه در بازيهاي آسيايي ۱۳۵۳ در تهران قهرمان آسيا شده بود، به عنوان نماينده اين قاره راهي مسابقات قهرماني جهان در شهر كالي در كشور كلمبيا گرديد و در بين ۱۶ كشور برتر جهان در مسابقات واترپلو حضور پيدا نمود، البته اشاره بايد كرد واترپلوي ايران رشته اي بود كه در آن ايام به تازگي قدرت گرفته بود و امكان اين را پيدا كرد تا به مسابقات معتبر و مهم در سطح جهان اعزام شود. به همين دليل هم با توجه به اختلاف سطحي كه وجود داشت بازيهاي قابل قبولي را انجام نداد و در آخر پس از شكست كلمبياي ميزبان مقام پانزدهم بازيها رابه دست آورد، در آن دوره مجارستان قهرمان مسابقات شد و از وقايع شنيدني مسابقات اينكه تيم يوگسلاوي با در اختيار داشتن بازيكناني با متوسط قد ۰۵/۲ و بسيار مسلط، به دليل دوپينگ از راه يافتن به فينال مسابقات بازماندند.
اما دومين حضور ايران باز هم در رشته واترپلو بود، اين بار قبل از آغاز مسابقات جهاني در پرت استراين يك دوره مسابقه انتخابي در تهران برگزار شد كه تيم ملي واترپلوي ايران با پشت سر قرار دادن چين و ژاپن به همراه قزاقستان راهي مسابقات شد.
راهيابي كه حرف و حديث فراواني به دنبال داشت و اكثر كارشناسان و خبرگان اين رشته ورزشي اين موقعيت  را از سر لطف داوران به تيم ملي واترپلوي ايران دانستند و اعتقاد داشتند كه تيم هاي چين و ژاپن شايستگي بيشتري نسبت به ايران داشتند به هر حال در آن مسابقات هم تيم ايران از امتياز خوبي برخوردار نشد و در رتبه آخر قرار گرفت.
ادامه دارد

گوناگون
فوتبال داخلي
فوتبال خارجي
واليبال
كشتي
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  واليبال  |  كشتي  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |