يكشنبه ۱۱خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۶۶ - jun . 1, 2003
۱۹ درصد ماليات برنامه ريزي شده محقق نشد
وصول درآمدهاي مالياتي در سال گذشته با ۲/۲۱ درصد افزايش نسبت به سال ۸۰ به ۵۰ تريليون و ۵۸۷ ميليارد ريال رسيد.
براساس آمارهاي اعلام شده از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي، با واريز اين مبلغ درآمدهاي مالياتي پيش بيني شده كشور در بودجه سال گذشته حدود ۸۱ درصد محقق شده است.
براساس آمار موجود، ماليات بر ثروت به دو تريليون و ۶۴۷ ميليارد ريال و ماليات بر واردات به رقم ۱۶ تريليون و ۴۰۹ ميليارد ريال رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتيب ۴/۳۸ و ۶/۳۸ درصد رشد داشته است.
وصولي ماليات هاي مستقيم در بخش ماليات بر شركت ها در سال ۸۱ به تفكيك اشخاص حقوقي دولتي به رقم هفت تريليون و ۴۶۷ ميليارد ريال و اشخاص حقوقي غيردولتي به رقم نه تريليون و ۶۸۵ ميليارد ريال بالغ شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/۶۷ درصد رشد نشان داد.
براساس آمارهاي اعلام شده از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي، وصولي ماليات مشاغل در بخش ماليات بر درآمد با ۸/۱۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳ تريليون و ۹۳۹ ميليارد ريال و ماليات نقل و انتقال و سرقفلي در بخش ماليات بر ثروت نيز با ۲/۱۴ درصد رشد به رقم ۹۹۸ ميليارد ريال رسيد.
براساس اين آمار وصولي ماليات هاي غيرمستقيم در بخش حقوق گمركي با ۲/۹۸ درصد به يك تريليون و ۹۱۵ ميليارد ريال و در بخش سود بازرگاني به رقم ۹ تريليون و ۹۵۰ ميليارد ريال رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳/۶۰ درصد رشد نشان مي دهد.

بازپيرايي ۶۸ بوستان در جنوب غربي تهران
گروه شهري: ۶۸ بوستان در جنوب غربي تهران براي گذراندن اوقات فراغت شهروندان، تجهيز و بازپيرايي شدند. مهندس عباس ندرلو - معاون شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه ۱۸ با اعلام مطلب فوق افزود: با توجه به قرار گرفتن در آستانه پايان امتحانات دانش آموزان و اختصاص زمان بيشتر شهروندان به حضور در بوستان ها و تفرجگاه هاي شهري، ۶۸ بوستان محلي و منطقه اي توسط شهرداري تجهيز، بازسازي و بازپيرايي شدند و از اين رو شهروندان مي توانند اوقات فراغت خود را در چنين محيط هاي آرام و مصفا سپري كنند.
وي تصريح كرد: در راستاي اجراي طرح بازپيرايي بوستانها سعي شده است تا فضاهاي سبز عمومي از جمله بوستان ها، داراي كاربري آموزشي باشند.
همچنين ضمن بازسازي و تجهيز وسايل تفريحي، كليه بوستانها به وسايل و امكانات كمك هاي اوليه پزشكي تجهيز مي شوند.
ندرلو در ادامه از بهره برداري بوستانهاي جديد در جنوب غرب تهران خبر داد و افزود: تا قبل از پايان نيمه اول سال جاري ۳۶ بوستان مورد بهره برداري قرار مي گيرند و بدين ترتيب شمار بوستانها در اين منطقه از شهر به ۱۰۴ بوستان ارتقاء مي يابد.

پرداخت يارانه صادراتي به صادركنندگان ميگوي پرورشي
گروه اقتصادي: به منظور رفع مشكلات صنعت ميگوي پرورشي كشور از جمله بالا بودن هزينه هاي توليد، شرايط جهاني، بازارهاي محدود، نوپا بودن صنعت ميگوي پرورشي و همچنين كسب سهم مناسب در تجارت جهاني ميگو و در راستاي توسعه صادرات ميگوي پرورشي به صادركنندگان ميگوي پرورشي به ازاي صدور هر كيلو ميگو تا مبلغ ۵۰۰۰ ريال يارانه صادراتي پرداخت مي شود.در اجراي بند «۲» تصويبنامه هيأت وزيران و بنا به پيشنهاد وزارت بازرگاني و به منظور تشويق صادرات ميگوي پرورشي كشور به صادركنندگان اين محصول در سال ۱۳۸۲ به ازاي صدور هر كيلو ميگوي پرورشي تا مبلغ ۵۰۰۰ ريال به عنوان يارانه صادراتي از محل بند «ث» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۸۲ پرداخت مي شود.

سعيد ليلاز:
دموكراسي سياسي بدون دموكراسي اقتصادي ميسر نيست
عدالت در اقتصاد به معناي وجود فرصت برابر براي تمام آحاد و افراد يك جامعه در بهره مندي از امكانات و قوانين يكسان موجود است.
سعيد ليلاز، كارشناس اقتصادي گفت: اقتصادي داراي عدالت است كه در آن زمينه اي براي رانت جويي و سواستفاده  از موقعيت ويژه افراد در قدرت فراهم نباشد و تمام افراد آن جامعه از فرصت هاي يكسان و برابر در برخورداري از امكانات بهره مند باشند.
وي افزود: در چنين شرايطي هر كس مطابق استعداد و علاقه مندي كه از خود نشان مي دهد و پشتكاري كه به خرج مي دهد از امكانات و مواهب طبيعي استفاده خواهد كرد. ليلاز درباره  تاثير عدالت بر آزادي هاي فردي و اجتماعي خاطرنشان كرد: ما به ازاي عدالت اقتصادي در حوزه  سياست و آزادي هاي فردي، همان دموكراسي و محترم شمردن حقوق و حيثيت افراد است يعني اگر روح عدالت در اقتصاد حكم مي كند كه اموال افراد محترم است و همه به طور برابر در مقابل بهره مند هستند، معناي اقتصادي آن، مصون ماندن اموال مشروع مردم در برابر هر گونه تعرض ديگران است.
وي تصريح كرد: اگر اين حركت به وجود آيد، آزادي هاي فردي، اجتماعي و سياسي به طور همزمان يا پس از يك فاصله  زماني گريزناپذير به وجود خواهند آمد. «زيرا دموكراسي سياسي بدون دموكراسي اقتصادي، و عدالت اقتصادي بدون عدالت سياسي ميسر نخواهد شد.»

خبرها و نكته ها
درخواست استثنايي
خبر :مديرعامل بانك اقتصاد نوين تأكيد كرده است: «دولت بايد بخشي از منابع دولتي را در اختيار بانكهاي خصوصي قرار دهد تا گردش پولي اين بانكها افزايش يابد تا آنها تسهيلات اعطايي را با سود كمتر به مردم بدهند.»
نكته: مديرعامل اين بانك خصوصي كه با وعده هاي فراوان تأسيس شده تا با بانكهاي دولتي از نظر قيمت و كيفيت خدمات رقابت كند، معلوم نيست چرا چنين ساده انگارانه از رقيب خود انتظار كمك دارد. در صورتي كه دولت بخواهد منابع مالي خود را به چند بانك خصوصي بدهد، آيا ديگر فعالان اقتصادي نيز متوقع نخواهند بود. چشم دوختن به دولت از سوي يك مؤسسه اقتصادي كه ادعاي رقابت با دولت را دارد، استثنايي است.

آيين نامه اجرايي دولت براي استفاده بهينه از آب شيرين در بخش كشاورزي ابلاغ شد
معاونت  وزير نيرو در امور آب  از ابلاغ   آيين نامه  اجرايي  دولت  در خصوص استفاده  بهينه  از آب  شيرين  در بخش  كشاورزي ، به  شركت هاي  آب  منطقه اي  و سازمانهاي  جهاد كشاورزي  خبر داد.
رضا اردكانيان ديروز در گفتگو با  ايرنا افزود: طرح  اسناد ملي  آب  از طرف  وزارتخانه هاي  نيرو و جهاد كشاورزي  با هدف  استفاده درست  از آب  در كليه  دشت هاي  كشور، برآورد خالص  از نياز آبي  محصولات  كشاورزي ، الگوي  كشت  مناسب  و بازده  آبياري ، تهيه  و تنظيم  شده  است .
وي  خاطرنشان  كرد: مصرف  ۹۳درصد از منابع  آبي  كشور در بخش  كشاورزي ، موجب شد تا دولت  ساماندهي ، مصرف  معقول ، تحويل  حجمي  آب  در اين  بخش  را از جمله سياستهاي  اصلي  خود قرار دهد.
وي  تصريح  كرد: وزارت  نيرو موظف است  براي  دستيابي  به  اهداف   اين  طرح ، نقاط تحويل  آب  را با هماهنگي  سازمان هاي  جهادكشاورزي  مشخص  و سپس  به  ابزار اندازه گيري  جريان  آب  تجهيز كند.

معاون پروژه هاي صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع:
عملكرد صندوق ذخاير ارزي در اعطاي وام به پيمانكاران ايراني ضداشتغال است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: سياست هاي صندوق ذخاير ارزي در اعطاي وام به كارفرمايان ايراني براي واردات تجهيزات و كالاهاي مورد نياز آنها، ضد اشتغال و ارزش افزوده و غيرمنطقي است.
عبدالحسين مهنما - معاون گسترش پروژه هاي صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با اعلام اين مطلب تصريح كرد: در كشورهاي خارجي، دولت ها پولي را به عنوان حمايت اعتباري براي پيمانكاران خود در نظر مي گيرند كه توانايي اجراي پروژه  در كشورهاي هدف را داشته باشند كه اين امر موجب ايجاد اشتغال و كسب درآمد ارزي در آن كشورها مي شود و اين كار در دنيا نيز به يك عرف متداول تبديل شده است. وي، گفت: اين در حالي است كه صندوق ذخاير ارزي در ايران، وام هايي را به متقاضيان اعطا مي كند كه اين متقاضيان مجاز هستند با وام هاي دريافتي، ۱۰۰درصد كالاهاي مورد نياز خود را از خارج وارد كنند و اين كار يك تناقض علني و آشكار در سياست هاي اقتصادي كشور و به شدت قابل انتقاد است.
وي با اشاره به اين كه برخي سرمايه گذاران شركت هاي محلي و استان ها در صنعت برق، براي دريافت اعتبار از صندوق ذخيره ارزي اقدام و سپس ۱۰۰ درصد تجهيزات مورد نياز يك نيروگاه را از خارج وارد مي كنند، تصريح كرد: اين امر در شرايطي انجام مي شود كه وزارت نيرو به عنوان متولي برق كشور هيچ گاه چنين اقدامي را انجام نداده است و هميشه ساخت درصدهاي قابل توجهي از تجهيزات مورد نياز خود را به كارخانه هاي داخلي سفارش داده است.
مهنما با بيان اين كه مسئولان اقدام خود را اين طور توجيه مي كنند كه در صورت پرداخت وام ارزي به پيمانكاران داخلي، آنان براي تبديل ارز به ريال اقدام مي كنند و اين امر موجب افزايش عرضه دلار در كشور، كاهش قيمت آن و در نتيجه آسيب ديدن پيمانكاران و سازندگان ايراني در دراز مدت خواهد شد، تصريح كرد: اگر چه اين استدلال درست است، اما با يك استدلال درست نمي توان كار نادرست انجام داد. وي گفت: براي حل اين مشكل صندوق ذخيره ارزي مي تواند مانند كشورهاي خارجي، پيمانكاران داخلي را موظف كند كه تنها ۱۵ درصد ارز دريافتي خود را در داخل خرج كنند.
معاون گسترش پروژه هاي صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع، افزود: از سوي ديگر اين صندوق مي تواند گشايش اعتبار مورد نياز پيمانكاران ايراني را در حساب آنها درخارج از كشور انجام دهد تا ارز پرداختي به آنها قابليت تبديل به ريال را نداشته باشد و پيمانكار بتواند مواد اوليه و يا تجهيزات مورد نياز خود را براي توليد ارزش افزوده در كشور از خارج خريداري كند.

از صندوق  ذخيره ارزي
بخش صنعت ۵/۱ميليارد دلار وام مي گيرد
۵/۱ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي در صنعت و معدن گشايش اعتبار شد
عضو كميته  سه  نفره  هيات  امناء حساب  ذخيره  ارزي  اعلام  كرد: از حدود سه  ميليارد دلار  ارزي  كه  در بخش  صنعت  و معدن  از محل  حساب  ذخيره  ارزي  تخصيص  يافته ، تاكنون  ۵/ ۱ ميليارد دلار آن  گشايش  اعتبار شده  است .
«سيامك  صميمي  دهكردي »   افزود: وزارت  صنايع  و معادن  فهرست  اولويت  پروژه هاي  صنعتي  خود درسال  ۸۲ را به  بانكها براي  ارايه  تسهيلات  اعلام  كرده  است . وي  گفت : طبق  اين  فهرست ، استان هاي  اصفهان ، يزد و كرمان  به  دليل  وجود طرح هاي  در دست  اجراي  سيمان  و همچنين  مقرون  به  صرفه  نبودن  توزيع  سيمان  درمسافت هاي  بيش  از ۳۰۰ كيلومتر، براي  احداث  واحدهاي  جديد سيمان  در اولويت نيستند و تنها طرح هاي  سيمان  قبل  از سال  ۸۲ اين  استان ها مورد پذيرش  بانك ها قرار مي گيرد.

معاون اول رئيس جمهور:
حجم تجاري كنوني در شأن ايران و تركيه نيست
016760.jpg
ايران و تركيه به عنوان دو كشور قدرتمند در منطقه، مي توانند با تركيب توانايي هاي خود در زمينه  توليد كالاهاي مشترك در صنايع مختلف، دايره  همكاري خود را گسترش دهند.
محمدرضا عارف، معاون اول رئيس جمهور در مراسم افتتاحيه  پايانه  مرزي گوربولاغ با بيان اين مطلب افزود: علاوه بر تأثيرات اقتصادي اين پروژه براي دولت و ملت تركيه، در روابط اقتصادي ايران و تركيه نقش مهمي را ايفا خواهد كرد.
وي گفت: در سال هاي اخير دولت ايران و تركيه با اولويت دادن به پروژه هاي مهم ارتباطي و راهبردي، زمينه هاي تقويت و تعميق هر چه بيشتر مناسبات دو كشور را فراهم كرده اند.
پروژه  خط لوله  گاز ايران به تركيه كه در سال ۱۳۸۰ از همين نقطه آغاز شد و اقدامات ايران در ساخت و ساز پايانه  مرزي بازرگان، كه در سال ۱۳۷۸ مورد بهره برداري قرار گرفت، نشان دهنده  عزم و اراده  راسخ مقام هاي دو كشور در گسترش و تعميق پيوندهاي اقتصادي است.
عارف ادامه داد: نگاه به ظرفيت هاي اقتصادي موجود در دو كشور حكايت از آن دارد كه حجم تجاري كنوني و روابط اقتصادي در شان دو كشور نبوده و براي رسيدن به سطح مطلوب، مسئوليت هاي مهمي بر دوش ارگان هاي ذيربط دو كشور و ويژه  كمسيون مشترك اقتصادي و كميته هاي فعال در بخش تجاري است.
معاون اول رئيس جمهور اظهار داشت: ايران از پيشنهاد نخست وزير تركيه در جريان برگزاري هفدهمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي مبني بر افزايش حجم روابط تجاري تا سقف ۵ ميليارد دلار در ميان مدت بين دو كشور حمايت مي كند.

بازار سهام پررونق و روشن است
گروه اقتصادي: حسين عبده تبريزي، تنها چند روز پس از اينكه هشدار داد، افزايش شگفت انگيز شاخص هاي بورس در هفته هاي گذشته حباب هايي هستند كه احتمال پوچ بودن آنها وجود دارد، در گفت وگو با واحد مركزي خبر سخن تازه اي گفت و حرف چندروز پيش خود را نقض كرد.
وي كه در چند روز گذشته چند مصاحبه اختصاصي با رسانه هاي مختلف كرده است، بار ديگر با واحد مركزي خبر نيز گفت وگو كرده و علاوه بر اينكه همان سخنان روز معارفه خود را تكرار كرده، برخي نكات ابتدايي در بازار سهام را به متقاضيان يادآوري كرده است.
دبيركل بورس تهران معتقد است، رشد ۲۲ درصدي شاخص هاي بورس در هفته هاي گذشته نشان دهنده تقاضاي روزافزون سهام در بازار است و تحرك در اين بازار نشانه اي مثبت است.
آقاي  عبده  تبريزي  در پاسخ  به  سئوالي  درباره  چگونگي  نظارت  بر فعاليت بازار سرمايه  كشور گفت  براساس  مصوبه  شوراي  بورس  در آخرين  جلسه   اين  شورا به  رياست  مرحوم  نوربخش ، قرار شد هيأت  نظارتي  با تاييد شوراي بورس  تشكيل  شود و اين  هيأت  به  صورت  تمام  وقت  با در اختيار داشتن اطلاعات  كافي ، بر روند معاملات  بورس  نظارت  كند و اين  هيأت  نظارت  در كوتاه  مدت  تعيين  مي شود و به  زودي  فعاليت  خود را آغاز خواهد كرد.

با ۸۰ ميليارد ريال اعتبار
بنياد ،طرح توليد كاشي گرانيتي را به پايان برد
گروه اقتصادي: سيناكاشي سال قبل بيش از ۱۸۶ ميليارد ريال از انواع محصولات خود را در بازارهاي داخلي و خارجي به فروش رساند.
محمدحسن حدائقي مدير عامل كاشي سينا سازمان صنايع و معادن بنياد ضمن بيان مطلب فوق گفت: درآمد حاصل از فروش سيناكاشي در سال ۸۱ نسبت به سال قبل از آن ۲۲ درصد رشد داشته است، همچنين در اين سال صادرات كاشي نيز از رشدي معادل ۶درصد برخوردار شده است، علاوه بر اين كه سرانه توليد نسبت به سال قبل از رشدي معادل ۵/۱۳ درصد برخوردار شده و ۵/۴ درصد رشد كيفيت نيز تحقق يافته است.
مهندس حدائقي در ادامه گفت: عمليات اجرايي طرح و توسعه گرانيت سيناكاشي با استفاده از آخرين تكنولوژي روز اروپا نيز با اعتباري بالغ بر ۸۰ ميليارد ريال با ظرفيت ۵/۱ ميليون متر مربع انواع كاشي گرانيت و در فاصله كمتر از ۱۵ ماه در شرف پايان است.

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۱۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۷۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۳۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۲۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۱۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۱۵۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۵۴۶

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |