پيرامون مصوبه جديد شورايعالي شهرسازي و معماري درباره تراكم - (بخش پاياني)
ساخت مسكن بايد از بورس بازي و احتكار خارج شود
|
|
اشاره: در بخش نخست اين مقاله نويسنده با اشاره به پيشينه طرح جامع تهران و روند رشد جمعيت تهران در سالهاي بعد از انقلاب و مجموعه تحولاتي كه فروش تراكم مازاد را در آغاز دهه ۱۳۷۰ در پي داشت ،مصوبه جديد شورايعالي شهرسازي و معماري درباره تراكم را در بوته نقد قرار داده و با برشمردن پيامدهاي آن بر اقتصاد شهري، راهكارهايي را در جهت كاهش بحران مسكن ارائه داده است. در اين شماره، پيشنهادها را مي خوانيم.
در جهت اجراي اهداف طرح جامع و به منظور اجتناب از بحران مسكن براي نزديك شدن عرضه و تقاضا، و خارج ساختن ساختمان از بورس بازي ، بايد علل و موجبات گرايش سرمايه به خريد و احتكار مسكن را از ميان برد. براي دستيابي به اين هدف شش راه حل كلي به نظر مي رسد كه برخي از اين اقدامات بنيادي بوده و براي تحقق آن نياز به همكاري ساير بخش هاي كشور و عزم استوار ملي مي باشد:
الف) شهر نيز مانند موجود زنده پويا بوده و همواره در حال تغيير و تحول مي باشد، با توجه به سپري شدن بيش از ده سال از تاريخ تصويب طرح جامع و اينكه هدف هاي جمعيتي طرح از ابتدا واقع بينانه نبوده و سياستها و خط مشي هاي مربوط نيز پيگيري و رعايت نشده است، ضرورت دارد هدفها و مقتضيات طرح مورد تجديد نظر و ارزيابي قرار گرفته و با وضع موجود تطبيق داده شود.
ب) ايجاد انگيزه در بخشهاي ديگر اقتصادي براي سرمايه گذاري با افزايش سود قابل پيش بيني در آن زمينه ها، از راه كمك هاي مالي و اعتباري، تضمين ريسك سرمايه، راحت كردن سيستم هاي اداري و اطمينان از استمرار روش ها و نظامات اجرايي، حقوقي، مالي و...
ج) تلاش براي كاهش مهاجرت به تهران براساس مصوبات موجود و تكميل و عمل به آن، از جمله واگذاري قسمتي از خدمات و تصدي گري دولت به شوراهاي شهر و استان و احتمالاً تغيير پايتخت.
د) سرمايه گذاري به منظور توسعه شهرك هاي مجاور تهران با امكان رفت و آمد آسان به تهران و ارائه سرويسهاي خدماتي و رفاهي مناسب شهري، اجتماعي و زيست محيطي.
هـ ) پيش بيني مقررات و مكانيزمهاي تشويقي براي ساخت واحدهاي مسكوني كوچك جهت استفاده بهينه از زمين و ساير منابع و همچنين تجهيز پيمانكاران بخش خصوصي و ارائه وام با بهره ناچيز جهت ساخت اين واحدها و واگذاري آنها به كاركنان بخش دولتي و گروه هاي كم درآمد جامعه با ارائه يارانه مسكن در شهرهاي مجاور تهران.
و) دريافت ماليات از سود سرمايه گذاري در بخش ساختمان و اخذ ماليات از واحدهاي مسكوني خالي به صورت تصاعدي ساليانه (اين راه حل قبل از انقلاب در ايران و كشورهاي ديگر از جمله فرانسه در ابتداي رياست جمهوري ميتران تجربه شده و در بلند مدت ثمربخش نبود).
متأسفانه مصوبه جديد وزارت مسكن و شهرسازي نه تنها به هيچ يك از اهداف فوق نپرداخته بلكه با كاهش عرضه مسكن موجب سومين شوكي خواهد بود كه طي سالهاي اخير به بهاي مسكن وارد شده است.
بررسي و برنامه ريزي ابرشهر تهران تنها در چارچوب مختصات شهر و به طور مجرد كافي نيست، بلكه اين مطالعات مي بايست در چهارچوب مناطق همجوار و كل كشور انجام شود،زيرا شرايط اقتصادي، اجتماعي و درجه توسعه يافتگي قطب هاي ديگر جمعيت كشور در مهاجرت و ساير عوامل تأثيرگذار، مؤثر است. هر تصميمي كه طراحي مي شود كنش و واكنش متقابل دارد كه مي بايست مورد ارزيابي قرار گيرد. با دستور و آرزو اهداف تحقق نخواهند يافت.
با توجه به اندازه و نقش تهران در كشور هر تصميم و سياست، قطعاً عوارض و پيامدهاي بزرگ اقتصادي و اجتماعي داشته و كل كشور از آن متأثر خواهد شد لذا مي بايد به غير از متخصصان معمار و شهرساز، صاحب نظران و دست اندركاران اقتصاد مسكن نيز مورد مشورت قرار گيرند و قبل از نهايي شدن طرح از طريق وسائل ارتباط جمعي به بحث و نظرخواهي عمومي گذاشته شود، زيرا عملكردها و بازتابهاي اين تصميمات در شرايط پيچيده و بيمار اقتصاد ما مانند موج به ساير جهات سرايت خواهد كرد و از آنجايي كه مسكن و جان پناه اولين و حياتي ترين نياز آدمي است، در صورتي كه درحد آرزو بوده و دست نيافتني باشد موجب نااميدي و كاهش ضريب امنيت رواني و اجتماعي جامعه خواهد شد.
از اين رو پيشنهاد مي شود اين مصوبه ملغي اثر شده، اهداف و سياستهاي طرح جامع مورد ارزيابي مجدد قرارگرفته و همزمان وضعيت نواحي شهر تهران نيزمورد بررسي قرار گيرد، به طوري كه بلافاصله بعد از تجديد نظر در طرح جامع، امكان تكميل سريع طرح تفصيلي نواحي تهران وجود داشته باشد براي انجام اهداف فوق الذكر مي بايست تيم هاي كارشناسي قوي به كار گرفته شود واز نظرات ساير كارشناسان بخش دولتي و آزاد و تجارب ساير صاحب نظران استفاده شود و در طرح هاي تفصيلي مناطق نيز به گسل هاي زلزله توجه جدي مبذول شده و ضوابط فني ساخت و ساز و نظارت نيز ارتقاء يابد.
جهت ضمانت اجراي مصوبات طرح جامع مي بايست اين نتايج در بالاترين سطوح مورد تصويب قرار گيرد تا امكان پيگيري جدي و عزم لازم جهت اجراي مصوبات بين بخشي طرح وجود داشته باشد.
نعمت الله مشاور
|