يكشنبه ۱۱خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۶۶ - jun . 1, 2003
ترافيك تهران به آستانه انفجار نزديك مي شود
نگراني ها درباره امكان عدم تحقق طرح تفصيلي حمل و نقل تهران
016750.jpg
افزايش  بي رويه  توليد خودرو دركشور و ورود بخش  اعظمي از اين  خودروها به شهر تهران  سبب  شده  است  تا مشكل  ترافيك  تهران  در كنار فقدان  فرهنگ  ترافيكي لازم  در ميان  مردم  و نيز پيشروي  ناقص  طرح هاي  ترافيكي  همچنان  لاينحل  بماند.
گزارش ايرنا در اين باره حاكي است: سالانه  چهار هزار نفر در تهران  قرباني  آلودگي  هوا و اصرار شركت هاي  خودروساز به توليد خودروها با استاندارد دهه  نود اروپا مي شوند تا علاوه بر مشكلات زيست  محيطي ، مردم  تهران  در ترافيك هاي  بسيار شهر كلافه  شوند.
اينكه  چرا هيچ  گونه نظارت  و يا برخورد لازم  و مناسبي  با توليد غيراستاندارد و بي رويه  خودرو كه  بيشتر مشكلات  آن گريبان  گير شهر تهران  است  نشده  و يا طي طرحي ، زمان  توليد خودرو در كشور كنترل  نمي شود، سئوالي  است  كه  پاسخ  دقيقي به  آن داده  نمي شود.
معاون  مطالعات  و برنامه ريزي  سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  تهران  در اين  زمينه  اظهار داشت : مشكل  توليد بي رويه  خودرو در كشور شاخه هاي  متعدد و فراواني  را دارد و ناهماهنگي  ميان  دستگاه هاي  ذيربط، عملكرد بي برنامه  آنها را در پي داشته  است .
«اسفنديار صديقي» گفت : توليد خودرو، يكي  از چرخ هاي  صنعتي  كشور است  و به دليل  ناهماهنگي  ميان   اين  صنعت  با ديگر دستگاه ها و نيز توليد خودرو بدون رعايت  قوانين  و استانداردهاي  جهاني ، مشكل  ترافيك  تهران  تا ۲۰ سال   آينده  پابرجا خواهد بود.
به  گفته  وي ، به  رغم  هشدارهاي  كارشناسان  امر ترافيك  نسبت  به  نحوه  توليد خودرو و به  خصوص  پيكان  در كشور، همچنان  مسئولان   اين  صنعت  به  فعاليت  غيراصولي  خود ادامه  مي دهند.
وي  افزود: در طرح  تفصيلي  ترافيك  شهر تهران  ظرفيت  پذيرش  خيابان هاي  شهر براي  تردد خودرو پايان  يافته  اعلام  شده  است ، به  طوري  كه  در تهران  جا براي پارك  خودرو به  سختي  پيدا مي شود.
يك  كارشناس  امور حمل  و نقل  و ترافيك  نيز در اين  خصوص ، گفت : معيار خاصي براي  توليد خودرو در كشور وجود ندارد و با توجه  به  تمركز قطب هاي  مختلف صنايع  كشور در تهران ، تنفس  خودرو در شهر با مشكل  مواجه  شده  است .
علي  ادناني   تنها راه حل  اين  معضل  را متوقف  كردن  خط توليد برخي  خودروها طي چند سال و از رده  خارج  كردن  خودروهاي  بلامصرف  در تهران  و قرارگرفتن  برنامه اي  جامع براي  نحوه  توليد خودرو در طرح  تفصيلي  ترافيك  شهر دانست .
به  هر شكل ، توليد بي رويه  خودرو و ورود آنها به  تهران  در طرح  تفصيلي ترافيك  پايتخت  در جايگاه  اصلي  خود قرار ندارد و زمزمه هاي  پيچيده تر شدن  و انفجار ترافيك  در آينده  نزديك  در تهران  به  گوش  مي رسد.

پارازيت ها شبكه مخابرات كشور را هم مختل كرده اند
گروه شهري: در هفته  گذشته، با تشكيل شدن جلسه اي در كميسيون مخابرات، آخرين اندازه گيري ها به همراه فهرست اماكن و ميزان قدرت پارازيت هاي ماهواره اي به اين كميسيون ارائه شد كه براساس اين گزارش به نظر نمي رسد قدرت اين پارازيت ها بر روي بدن انسان تاثير منفي داشته باشد.
مهندس مسعود داوري نژاد، معاون مخابراتي وزير پست در گفت و گو با ايسنا با بيان اين مطلب، افزود:« در حال حاضر افرادي كه به صورت قانوني مجوز دريافت از ماهواره را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و يا وزارت پست دارند، به همراه برخي از ICPها و بخش مايكروويو شركت مخابرات دچار اختلال شده اند، لذا ارسال اين امواج خلاف شمرده شده و نبايد به صورت غيرقانوني اعمال شود».
وي خاطرنشان كرد:« ظاهراً در همين راستا ۵۰ نفر از نمايندگان مجلس نيز نامه اي را به امضا رسانده اند و خواستار متوقف شدن ارسال اين امواج شده اند».
مهندس داوري نژاد درباره  ارسال گزارش نهايي وزارت پست به رئيس جمهور، گفت: اين گزارشات تكميل شده و قطعا در اوايل هفته  به دفتر رياست جمهوري فرستاده مي شود.
معاون مخابراتي وزارت پست در ادامه درباره  مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي براي فيلتر شدن سايت هاي ممنوع سياسي و همچنين سايت هاي غير اخلاقي، گفت: متاسفانه اكنون حساسيت ها اغلب بر روي بعد سياسي قضيه است و كم كم فيلتر شدن سايت هاي غير اخلاقي كه مدنظر بود، حساسيت خود را از دست مي دهد.

ما را از اين فهرست خارج كنيد
هفته گذشته در همين صفحه فهرستي چاپ شد از شماري بيمارستان هاي مشهور تهران كه سيستم مجاز دفع فاضلاب يا زباله ندارند. مدير بيمارستان ايرانمهر با ارسال مجموعه اي مدارك براي روزنامه همشهري اشاره كرده است اين بيمارستان تأييدهاي لازم در زمينه دفع استاندارد فاضلاب و زباله را دارابوده و در اين باره، از سوي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به عنوان بيمارستان الگو نيز معرفي شده است.

برنامه چهارم؛ توسعه پايدار
«توسعه پايدار» عنوان برنامه چهارم است
016940.jpg
016935.jpg

سومين همايش سالانه تشكل هاي زيست محيطي كشور با حضور نمايندگان ۳۸۰ تشكل غير دولتي زيست محيطي از سراسر كشور در شيراز آغاز به كار كرد.
به گزارش قلم سبز ايران معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در سخنراني آغاز به كار همايش ۲ روزه تشكل هاي زيست محيطي در شيراز با تأكيد بر نقش كليدي NGO هاي زيست محيطي و مشاركت با دولت در طرح هاي توسعه كشور گفت: «پيشنهادي را ارائه داديم تا اين مشاركت مردمي در قالب طرح برنامه چهارم توسعه شكل بگيرد و اميدواريم در تدوين برنامه چهارم توسعه كشور كه قرار است «برنامه چهارم توسعه با عنوان توسعه پايدار» نام گذاري شود از اعمال نظر و مشاركت گروه هاي مردمي استفاده كنيم كه اين امر با تشكيل شبكه ملي تشكل هاي زيست محيطي كشور قطعا تحقق خواهد يافت.»
016930.jpg
016925.jpg

وي همچنين در ادامه با اشاره به تخريب جنگل هاي كشور طي نيم قرن اخير اظهار داشت: «تغيير نگرش و سياست هاي موجود در خصوص جنگل هاي شمال كشور در سازمان جنگل ها و مراتع مشهود بوده ولي كافي نيست كه اميدواريم با ارائه طرح حفاظت از ۹۰۰ هزار هكتار از اراضي جنگلي شمال كشور كه در شوراي عالي محيط زيست پيشنهاد شده و هم اكنون در دست بررسي است بتوانيم از روند تخريب جنگل ها جلوگيري كنيم.»

پرونده جنجالي بسته شد:
متهمان به كشتار يوزپلنگ ها تبرئه شدند
016755.jpg
سرانجام بعد از گذشت ۴ سال رسيدگي قضايي به پرونده كشتار ۲ قلاده يوزپلنگ آسيايي با صدور حكم برائت از سوي شعبه ۳ دادگاه عمومي اردكان براي متهمان پرونده مذكور بسته شد.
به گزارش قلم سبز ايران، به دنبال شكايت اداره كل محيط زيست استان يزد از فردي كه سال ۷۸ و در منطقه اي حدفاصل در انجير و بافق يزد اقدام به كشتار ۲ قلاده يوزپلنگ كرده بود، شعبه ۳ دادگاه عمومي اردكان متهم رديف اول را به تحمل يكسال حبس و پرداخت ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان بابت كشتار غيرمجاز ۲ قلاده يوزپلنگ محكوم كرد. همچنين متهم رديف دوم نيز به اتهام مشاركت در كشتار يوزپلنگ ها به پرداخت ۱۸۰ هزار تومان جزاي نقدي محكوم شد.
اين گزارش حاكي است با اعتراض متهمان به ديوان عالي كشور، حكم صادره بعد از رسيدگي مجدد در ديوان عالي كشور و دادگاه هم  تراز نقض شد.
يكي از كارشناسان اداره كل محيط زيست استان يزد در گفتگو با قلم سبز ايران گفت: «در فروردين سال گذشته، اداره كل محيط زيست استان با اعتراض به نقض حكم صادره مجدداً شكايت كرد كه شعبه ۷ ديوان عالي كشور با رسيدگي مجدد و با توجه به محتويات پرونده، محكوميت متهمان را تاييد كرد.» وي افزود: «اما متهمان مجدداً دادخواست جديدي ارايه دادند كه شعبه ۳ دادگاه عمومي يزد كه همان شعبه اوليه رسيدگي به پرونده بود با استناد به اصل ۳۷ قانون اساسي و بند الف ماده ۱۷۷ قانون آئين دادرسي كيفري حكم به برائت صادر كرد كه حكم صادره نيز در دادگاه تجديدنظر استان تاييد شده است».
يوزپلنگ آسيايي از جمله گونه هاي نادر و در خطر انقراض جهاني است كه نسل آن در تمامي آسيا از بين رفته است و در حال حاضر زيستگاه آن تنها محدود به نقاط پراكنده اي در ايران است.

نگراني كارشناسان و مسئولان از نبود برنامه جامع كاهش آلودگي هوا
آلاينده هاي شيميايي هويت تهران را تخريب مي كنند
گروه شهري: به رغم تاثيرات فراوان آلاينده هاي جوي و محيطي در فرآيند تخريب بناهاي تاريخي در تهران، برنامه مدوني براي كاهش آثار اين آلاينده ها وجود ندارد.
به گزارش «ميراث خبر»، تحولات جوي، آلاينده هاي محيطي، بالاآمدن آب هاي زيرزميني و شيوه غيراصولي دفع فاضلاب، علاوه بر عوامل انساني، روند فرسايش بناهاي تاريخي را به ويژه در مناطق مركزي تهران سرعت بخشيده است.
مهندس محمدحسن محبعلي، معاون حفظ و احياي ميراث فرهنگي كشور در اين مورد گفت: آثار و بناهاي تاريخي به تنهايي فاقد هرگونه محافظ هستند و به اين ترتيب در برابر عوامل مخرب طبيعي و انساني،  آسيب پذير بوده و اين عوامل موجب اثر فرسايشي سريع بر بناهاي تاريخي مي شود. حتي در برخي از موارد عوامل مخرب طبيعي بيش از عوامل انساني به اين بناها آسيب رسانده و شكل تزئينات و مقاومت بنا، مجسمه ها و ساير آثار تاريخي را تغيير مي دهند.
جاري بودن آب، در بين عوامل متعددي كه موجب اضمحلال و نابودي تدريجي اماكن باستاني و اشياي موزه اي مي شوند نيز مهم ترين عامل تخريب كننده تلقي مي شود و در حال حاضر بالاآمدن آب در بسياري از نقاط تهران براي بناهاي تاريخي، مشكلات اساسي ايجاد كرده و علاوه بر سست كردن زيرساخت هاي بناها، روند تخريب آنها را سرعت بخشيده است.
از سوي ديگر به گفته كارشناسان، غلظت بالاي آينده هاي هوا يكي ديگر از عوامل مؤثر محيطي در تخريب آثار باستاني در تهران محسوب شده و به عنوان يك خطر جدي، پايداري و حفظ آثار باستاني و بناهاي تاريخي را تهديد مي كند. اين نگراني زماني ابعاد جدي تري پيدا مي كند كه بدانيم بسياري از بناهاي تاريخي تهران در مناطق مركزي شهر قرار گرفته اند و علاوه بر مشكل آب هاي زيرزميني كه در اين مناطق وجود دارد، بالابودن ميزان آلاينده هاي هوا به عنوان خطري جدي، موضوعاتي چون مقاومت و شكل بناها را در معرض فرسايش قرار مي دهد.
معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي در اين مورد با تاكيد بر لزوم بررسي همه جانبه اثرات آلاينده هاي محيطي، بر بناهاي تاريخي گفت : در حال حاضر با توجه به اهميت و قدمت بناهاي تاريخي اين بناها، حريم بندي مي شوند اما اين كار به تنهايي براي حفاظت از آنها كافي نيست.
با توجه به غلظت بالاي آلاينده هاي هوا در تهران سازمان هاي مسئول بايد با همكاري نزديك با ميراث فرهنگي و تدوين برنامه اي جامع با راه كارهاي قابل اجرا، اثرات اين آلاينده ها را به حداقل برسانند، شوراي عالي مسكن و شهرسازي، شهرداري و ساير دستگاه ها نيز مي توانند قدم هاي مثبتي در اين زمينه بردارند.
محبعلي همچنين تاكيد كرد:  آلاينده هاي ناشي از فعاليت مستمر كارگاه هاي صنعتي واقع در غرب تهران نيز به دليل وزش جريان باد در تهران از غرب به شرق بناهاي تاريخي را تحت تاثير قرار مي دهد و اين بحران هم مي تواند بر دامنه نگراني ها از تخريب ميراث فرهنگي بيفزايد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |