دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۶۷ - jun . 2, 2003
شهري
Front Page

كوچه خبر
«روابط عمومي ستاد مركزي معاينه فني خودروها، طي اطلاعيه اي از مالكان خودروهاي متقاضي برگ معاينه فني خواست كه هنگام مراجعه به مراكز معاينه فني فقط اصل كارت خودرو را به همراه داشته باشند. از آنجايي كه احراز اصالت خودرو يكي از اركان اصلي معاينه فني مي باشد، لذا دريافت اين خدمات از طرف مالكان خودروها منوط به ارائه اصل كارت خودرو بوده و هرگونه مدرك ديگري از قبيل كارت بيمه، كپي كارت و يا ديگر اسناد مورد پذيرش واقع نمي گردد.

آلودگي هوا رشد كودكان را مختل مي كند
016995.jpg
كودكان در هواي آلوده به سرعت وزن كم كرده و از رشد طبيعي خود عقب مي مانند. به گزارش شبكه خبري آسمان آبي براساس شماري از تحقيقات انجام شده، آلاينده هاي هوا اشتهاي كودكان را به شدت كاهش مي دهند.همچنين در صورت مصرف غذاي كافي توسط كودك هم جذب و هضم لازم صورت نمي گيرد. به همين منظور در صورت اعلام رسانه هاي ارتباط جمعي مبني بر آلودگي هوا بايد تا حد امكان از آمد و شد كودكان در سطح شهر همچنين فعاليت هاي بدني و ورزشي آنها در فضاي باز جلوگيري شود.

آتش نشانان به زودي با درجه شبه نظامي خدمت مي كنند
فرم البسه متحدالشكل و درجات آتش نشانان كشور در كميسيون بررسي لباس فرم كاركنان دولت تصويب شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، درجات و لباس متحدالشكل آتش نشانان در كميسيون بررسي لباس فرم كاركنان دولت متشكل از نمايندگان وزارت كشور، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، ستاد مشترك ارتش، نيروي انتظامي و با حضور نمايندگان سازمان شهرداري هاي كشور تصويب شد.
روابط عمومي شهرداري هاي كشور اعلام كرد روند تصويب البسه و درجات آتش نشانان طي دو سال بررسي طرح هاي متنوع و هماهنگي با دستگاه هاي ذي ربط صورت گرفته است و قرار است اعطاي درجات آتش نشانان طي مراسمي با حضور وزير كشور و رئيس سازمان شهرداري ها به زودي انجام پذيرد. پس از اين مراسم آتش نشانان از لباس متحدالشكل و درجات مربوطه استفاده مي كنند.

به رغم ورود روزانه يك هزار خودرو جديد
شبكه بزرگراهي تهران نيمه تمام مانده است
گروه شهري: به عقيده يك كارشناس حمل و نقل و ترافيك، افزايش بي رويه خودروها و ورود تعداد زيادي از آنها به پايتخت، تأثيرات اجراي طرح هاي ترافيكي در تهران را كم رنگ كرده است.
«محمد محمدي نژاد» در گفت و گو با ايرنا، گفت: برنامه تفصيلي شهر تهران، نگاهي گذرا و اجمالي به بزرگترين مشكل شهر دارد كه نيازمند تدوين برنامه هاي جدي تر همچون نظارت بر ورود خودرو به شهر تهران است.
وي  افزود: ورود روزانه  يك  هزار دستگاه  خودرو جديد به  شهر تهران  و خارج نشدن  خودروهاي  فرسوده  از شهر، سبب  شده  است  تا شهر تهران  تاثيرات  انجام فعاليت هاي  ترافيكي  را به  طور محسوس  مشاهده  نكند.
وي  شهر تهران  را فاقد طرح  تفصيلي  بهنگام  و استاندارد دانست  و اظهارداشت : طرح هاي  ساماندهي  موقت  ترافيك  در تهران  همانند «خطوط ويژه  اتوبوس  ويك  طرفه  كردن  معابر» به  تنهايي  و در درازمدت  ثمربخش  نيست  و اين  امر لزوم تدوين  طرح  تفصيلي  ترافيك  در تهران  را بيش  از پيش  مي كند.
اين  كارشناس  تأكيد كرد: افزايش  توليد خودرو در كشور و ورود بي رويه  آن به  تهران  سبب  شده  است  تا سازمان  حمل  ونقل  وترافيك  شهرداري  تهران ، بحران هايي  را حل  وفصل  كند كه  خود مسبب  آنها نيست .
به  گفته  وي ، براساس  نتايج  طرح  جامع  تهران ، ظرفيت  شبكه  معابرشهر پذيراي كمتر از يك  ميليون  خودرو است  كه  صنايع  خودروساز بدون  توجه  به  اين  امر وبرنامه هاي  ارائه  شده  ازسوي  شهرداري  و سازمان  ترافيك ، همچنان  بار ترافيكي در تهران  را سنگين تر مي كنند.
وي  از نظارت  بر نحوه  ورود خودروهاي  جديد به  شبكه  معابر، اصلاح  رفتارمالكان  خودروهاي  شخصي  و گسترش  شبكه  حمل  ونقل  عمومي به  عنوان  راهكارهاي  حل ترافيك  تهران  ياد كرد و افزود: زمينه  اجتماعي  مناسب  براي  پذيرش  طرح هاي ارائه  شده  ازسوي  كارشناسان  براي  بهبود وضع  ترافيك  تهران  مهيا نيست  وشهرداري  تهران  به  تنهايي  قادر به  حل  اين  بحران  نخواهد بود.
محمدي  نژاد با اشاره  به  اختصاص  نيافتن  اعتبارات  كافي  براي  تكميل  واجراي  طرحهاي  مصوب  ترافيكي  در تهران ، يادآور شد: شبكه  بزرگراهي  تهران همانند بزرگراه هاي  «رسالت ، نياوران  و همت » و خطوط هشت  گانه  مترو به  علت نبود اعتبارات  كافي  نيمه  تمام  مانده  است  كه  درصورت  اتمام  آنها، مشكلات ترافيكي  تهران  كمتر خواهد شد.

تعطيلي ميادين و بازارهاي روز ميوه و تره بار در ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ خردادماه.
به مناسبت ايام سوگواري رحلت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران كليه ميادين و بازارهاي ميوه و تره بار ۵۵ گانه تحت پوشش سازمان ميادين و تره بار در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه هفته جاري به طور تمام وقت تعطيل هستند.

۲۳۵ نفر براي انتخابات نظام مهندسي استان تهران نامزد شدند
مهندس قاسم تقي زاده خامسي رئيس هيئت اجرايي سومين دوره انتخابات نظام مهندسي استان تهران گفت: ۲۳۵ نفر براي هيئت مديره نامزد شده اند، كه ۱۴ نفر از آنها خانم  هستند. از نظر مدرك تحصيلي ۲۲ نفر دكترا، ۹۱ نفر فوق ليسانس و بقيه ليسانس مي باشند.
تقي زاده خامسي افزود: تركيب گروه ها در رشته معماري ۴۹ نفر، شهرسازي ۹ نفر، برق ۲۲ نفر، مكانيك ۲۷ نفر، ترافيك ۵ نفر، نقشه برداري ۸ نفر و بقيه رشته عمران هستند.مهندس تقي زاده در ادامه گفت: ظرف يك ماه آينده صلاحيت نامزدها از مراجع ذيربط استعلام خواهد شد و پس از اعلام ليست نامزدها، ردصلاحيت شوندگان ۷ روز فرصت براي اعتراض دارند.
سومين دوره انتخابات نظام مهندسي استان تهران ۱۳ مرداد امسال برگزار خواهد شد.

مناقشه متوليان محيط زيست و جنگل ها و مراتع
مساحت واقعي جنگل هاي ايران معلوم نيست!
016990.jpg
گروه شهري: هفته گذشته در همين صفحه به نقل از انوشيروان نجفي معاون سازمان حفاظت محيط زيست خبري چاپ شد با اين مضمون كه براي ايران فقط هفت ميليون هكتار جنگل باقي مانده است.
سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور ديروز در اين باره براي ما جوابيه اي فرستاده و گفته آقاي نجفي را تكذيب كرده است. نكته جالب توجه در اين جوابيه تكذيب كاهش مساحت جنگل ها به هفت ميليون هكتار نيست، بلكه تكذيب ۱۸ ميليون هكتار مساحت اوليه آنها است.
به واقع اين جوابيه مدعي است جنگل هاي ايران از اول هم همين قدر بوده كه اكنون هست و حتي «جنگل هاي ايران در طول دهه ۹۰ نه تنها كاهش نداشته بلكه در طول فعاليت سازمان جنگل ها ۲۲۸۴ هزار هكتار نيز جنگلكاري صورت گرفته است.» اين جوابيه در بند آخر گوشه و كنايه اي قابل تأمل نيز به سازمان حفاظت محيط زيست زده است: «هر جا كه حيات وحشي وجود دارد، مطمئناً مأمن آن جنگل ها و مراتعي است كه توسط اين سازمان حفاظت شده است.» يعني اينكه اگر ما جنگل ها را حفظ نمي كرديم، گونه هاي حيات وحش كه شما در سازمان حفاظت محيط زيست مسئول حفاظت از آنها هستيد، باقي نمي ماند. ظاهراً سازمان جنگل ها و مراتع مدعي است در مناطق چهارگانه تحت نظارت سازمان محيط زيست چندان حيات وحشي باقي نمانده، و آنچه كه هست فقط در جنگل هاست. جالب توجه است كه چندي پيش نيز سازمان حفاظت محيط زيست طي گزارشي درباره «طرح صيانت از جنگل ها» مدعي شده بود «احاطه نگاه هاي تجاري» مانع از اعمال ديدگاه هاي علمي اكولوژيك در تدوين نهايي اين طرح شده و از اين رو در وضعيت كنوني چندان انتظار موفقيت از آن نمي رود.
اشاره سازمان حفاظت محيط زيست به اين نگره شماري از كارشناسان است كه سازمان جنگل ها و مراتع به ارزش جنگل ها به عنوان «ميراث طبيعي بشر» و نيز كاركردهاي اكولوژيكي كلان آنها چندان توجه نداشته و آنها را عمدتاً  «منابع اقتصادي» و فرصت هايي براي بهره برداري هاي تجاري مي داند. چندي پيش «ايرنا» نيز در گزارشي اشاره كرده بود عملاً بيش از نيمي از مساحت جنگل هاي شمال در اختيار بهره برداران چوب است.
غمبارتر اين است كه براي بهره برداري اقتصادي نيز اين سازمان راهي جز قطع و فروش درختان را بلد نيست و هرگز نتوانسته براي توسعه اكوتوريسم، كه حتي مي تواند سودآورتر از نابودي درختان باشد، حتي قدمي كوچك بردارد.
به هر رو، براي آنكه جوابيه سازمان جنگل ها و مراتع را بپذيريم، با چند ابهام روبه رو هستيم: اين عرصه هاي وسيعي را كه از جنگل تهي شده، چه بناميم و علت وقوع مكرر سيل و رانش زمين در البرز شمالي و زاگرس مركزي را كدام پديده بدانيم؟

چاره انديشي مجلس براي حل معضلات زيست محيطي
اعضاي فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي در نخستين همايش حقوق محيط زيست ايران حضور مي يابند. محمد مجابي، معاون پشتيباني و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اهميت حضور نمايندگان مجلس در همايش حقوق محيط زيست گفت: «با حضور فراكسيون مذكور انتظار بالايي براي حل مسايل مختلف زيست محيطي وجود دارد كه اميدواريم با ارائه مشكلات به اين فراكسيون بتوانيم از فرصت حضور اين جمع در مجلس شوراي اسلامي بهره كافي را براي حفظ و حراست از عرصه هاي طبيعي و محيط زيست كشور ببريم.»
اين گزارش حاكي است دكتر حسن حبيبي رئيس بنياد ايران شناسي و دكتر محقق داماد رئيس دپارتمان فلسفه علوم و عضو كميسيون كشاورزي و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي با شركت در نخستين همايش حقوق محيط زيست كه در روزهاي ۲۱ و ۲۲ خرداد ماه سال جاري برگزار مي شود درخصوص رفع چالش هاي زيست محيطي ايران سخنراني خواهند كرد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |