دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۶۷ - jun . 2, 2003
خانه تاريخي« ملاذ روضاتي »اثر ملي شد
017000.jpg
گروه علمي فرهنگي: خانه ملاذ روضاتي (پرورش) مربوط به دوره قاجار واقع در محله چهارسوق شيرازي - كوچه روضاتي اصفهان با شماره ۷۶۵۴ در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفت.
به گزارش واحد اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي كشور اين خانه كه براساس شواهد در زمان حكومت فتحعلي شاه قاجار بنا شده در تملك حجت الاسلام نظا م الدين ملاذ روضاتي فرزند ميرزا محمدباقر چهارسوقي مؤلف كتاب روضات الجنات بوده است.
خانه روضاتي به مساحت ۴۰۴ متر در دو طبقه بنا شده و فضاهاي مختلف بنا در جبهه هاي شمال، جنوب و شرق حياط مستطيل شكل جاي گرفته است.
گفتني است همزمان با ثبت اين اثر ۹ خانه ديگر به نام هاي احمدزاده، ميثمي، اسلامي، اسدي، حيدري،  رجاليان، مالكي پور، مسقطيان و شاكري غفوري متعلق به دوره هاي صفويه، قاجار و اوايل پهلوي در اصفهان در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

دفتر واحد تحكيم وحدت بايد از درون دانشجويان بجوشد
گروه علمي فرهنگي: معاون دانشجويي وزير علوم معتقد است كه دفتر واحد تحكيم وحدت بايد از درون دانشجويان بجوشد و دستگاههاي دولتي از آن حمايت كنند.
«غلامرضا ظريفيان» يكشنبه به ايرنا گفت: براي روشن شدن وضعيت دفتر تحكيم وحدت، در هيأت مركزي نظارت بر فعاليتهاي دانشگاهي به طور مفصل بحث و نتيجه گيري شد كه اين مجموعه ها، تشكلهايي خودوش هستند و در ايجاد آنها هيچ دستگاه دولتي نقش محوري نداشته كه در تأييدشان اين نقش را ايفا كند.

معاون برنامه ريزي و منابع انساني وزير آموزش و پرورش:
حداقل مدرك استخدام در آموزش و پرورش ليسانس خواهد بود
گروه علمي فرهنگي : معاون  برنامه ريزي  و منابع  انساني  وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد: حداقل  مدرك  استخدام  در آموزش  و پرورش  ليسانس  خواهد بود و هيچ  فردي  با مدرك  پايين تر در اين  وزارتخانه  استخدام  نمي شود.
«عفت  عباسي» روز يكشنبه  به  ايرنا گفت : معلمان  مقطع  ابتدايي  و راهنمايي  تحصيلي  كه  از طريق  مراكز تربيت  معلم  و با مدرك  كارداني  جذب  آموزش  و پرورش  مي شوند، از اين  امر مستثني  هستند.
وي  افزود: حدود ۸۰ هزار نفر معلم  ديپلمه  سال  گذشته  در آزمون  مراكز تربيت  معلم  در مقطع  كارداني  شركت  كردند كه  ۱۵ هزار نفر آنان  پذيرفته  شدند.
عباسي  توضيح  داد: آزمونهاي  مراكز تربيت  معلم  به  صورت  سراسري  و ويژه  برگزار مي شود.
وي  اظهار داشت : حدود ۹ هزار و ۵۰۰ فرهنگي  نيز در آزمون  ويژه  كارداني  به  كارشناسي  ناپيوسته  پذيرفته  شدند كه  ۵۰۰ نفر از آنها در دانشگاه  شهيد رجايي  مشغول  به  تحصيل  شدند و ۹ هزار نفر ديگر هم  از مهرماه  در دانشگاههاي  دولتي ، ادامه  تحصيل  خواهند داد.
معاون  وزير آموزش  و پرورش  گفت : سال  گذشته  ۹۴۰ فرهنگي  داراي  مدرك كارشناسي  در رشته هاي  كارشناسي  ارشد در دانشگاههاي  دولتي  پذيرفته  شدند كه ۳۳۰ نفر از طريق  آموزش  و پرورش  وارد دانشگاه  شده اند.
عباسي  با اعلام  اينكه  ۹۵ مركز تربيت  معلم  با مصوبه  وزارت  علوم  در كشور فعاليت  مي كنند، خاطرنشان  كرد: براي  ارتقاي  سطح  آموزش  فرهنگيان ، دوره هاي  كوتاه مدت  براي  آنان  در اين  مراكز برپا مي شود.
وي  افزود: آموزش  پودماني  در دانشگاه  جامع  علمي  كاربردي  نيز براي فرهنگيان  در نظر گرفته  شده  كه  به  فارغ التحصيلان ، مدرك  كارداني  و كارشناسي  پودماني  اعطا مي شود.

عمليات ساخت ۳ مجموعه فرهنگي در تهران آغاز شد
گروه علمي - فرهنگي: طي مراسمي با حضور مسئولان وزارت ارشاد و شهرداري تهران، عمليات اجرائي سه طرح فرهنگي ديروز آغاز شد.
مجموعه تئاتري صبا، مجموعه سينمائي زندگي و مجموعه سينمائي ميدان معلم از جمله طرحهايي است كه عمليات ساخت آنها آغاز شد.
مجموعه تئاتري صبا با بهره گيري از جديدترين تكنولوژي روز دنيا با زيربنائي بالغ بر ۱۱ هزار و ۷۰۰ متر مربع در خيابان شريعتي - بالاتر از تقاطع ملك احداث مي شود. سالن تئاتر صبا با تجهيزات مكانيكي ويژه، امكان اجراي هرگونه نمايش با هر شيوه اجرائي را دارا خواهد بود.
همچنين مجموعه سينمايي زندگي با زيربناي بالغ بر ۱۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع و ۵ سالن سينما با ظرفيت ۱۰۰۰ صندلي در منطقه ۵ تهران ساخته مي شود.
براساس اين خبر، مجموعه سينمايي ميدان معلم نيز با ۵ هزار و ۸۰۰ مترمربع زير بنا و ۳ سالن سينما در منطقه ۱۸ تهران در حال ساخت است.

معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي:
طرح هاي ساماندهي بافت هاي تاريخي بايد به تصويب ميراث فرهنگي برسد
گروه علمي فرهنگي: طرح هاي ساماندهي و نوسازي مناطق تاريخي شهر تهران بايد به تصويب سازمان ميراث فرهنگي كشور برسد.
به گزارش ميراث خبر، مهندس محمدحسن محبعلي، معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي با اعلام اين مطلب تصريح كرد: براي ساماندهي و مرمت بافت هاي تاريخي مناطق مختلف شهر تهران توسط پيمانكاران يا شهرداري تهران، تمام ضوابط و مقررات جاري و مصرح در مورد ميراث فرهنگي بايد رعايت شود و كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي بايد درمراحل مختلف عمليات ساماندهي، حضور و نظارت داشته باشند.
وي همچنين در مورد بازسازي بخش هاي تاريخي و فاقد ارزش هاي تاريخي مناطقي كه در مجاورت بافت ها قرار دارند، گفت: بازسازي اين بافت ها نيز بايد با طرح هاي مصوب سازمان ميراث فرهنگي همخواني داشته باشد. طبيعتا هرگونه تغيير كاربري در اين مناطق هم بايد با درنظرگرفتن ارزش هاي تاريخي بناهاي قديمي صورت گيرد.
معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي همچنين بر لزوم رعايت قوانين و ضوابط خاص نگهداري و حفظ ابنيه تاريخي و بناهاي داراي ارزش هاي ميراث فرهنگي تاكيد كرد و از همه سازمان ها و دستگاه هاي كشور كه ابنيه و بناي تاريخي در اختيار دارند، خواست تا براي هرگونه اقدام و عمليات نوسازي و بازسازي با كارشناسان ميراث فرهنگي هماهنگي كنند تا از بروز هرگونه آسيب جدي و خدشه دارشدن هويت آثار ميراث فرهنگي جلوگيري شود.

سالم، اما ۱۵۰۰ سال زير خاك!
016970.jpg
هنگامي كه معلمهاي مدرسه سنت لورنس شهر برادفورن- اون- آون در جنوب انگلستان، متوجه خطوط زرد رنگ حاصل از خشك شدن چمن زمين فوتبال طي فصل تابستان شدند، نمي دانستند كه در عمق يك فوتي زير خاك، يك بناي تابستاني عجيب قرار دارد.
پس از حفاري، معلوم شد كه آن خطوط مربوط به ديوارهاي دو ويلاي ييلاقي رومي مربوط به قرن چهارم ميلادي است كه از جمله مهمترين كشفيات باستانشناسي در بريتانيا پس از كشف ويلاي تفريحي رومي در فيش بورن طي سالهاي۱۹۶۰، محسوب مي شود.
اين دو ويلاي ۴۰ اتاقه توسط راهروي طويلي به هم وصل مي شدند كه در اين راهرو موزائيكي به ابعاد ۳۰*۱۶ فوت با نقش يك گلدان و دو دلفين در طرفين آنها قرار داشت.
اين موزائيك به دليل اين كه آوار ناشي از خرابي ساختمان و سفالهاي سقف، روي آن را پوشانده بودند، به طور قابل توجهي سالم مانده وتزئينات آن بيش از ۱۵۰۰ سال حفظ شده اند.
مارك كورني مسئول حفاري اين منطقه از دانشگاه بريستول معتقد است: اين موزائيك كه يكي از بزرگترين و سالم ترين موزائيكهاي كشف شده در انگلستان است، در بهترين كارگاه زمان خود واقع در نزديكي شهر سيرن ستر ساخته شده است.
او، همچنين معتقد است كه اين دو ويلا بخشي از يك ملك بزرگ به شمار مي رود كه شامل باغ، استخرهاي تزئين شده، باغچه هاي گل، آرامگاه خانوادگي و ساختمانهاي پراكنده است كه در عكسهاي هوايي كاملاً مشخص بوده و بايد از زير خاك بيرون آورده شوند.
جالب ترين قسمت، مربوط به بقاياي مدفون شده پسر جواني است كه سر او را پس از مرگ قطع كرده و در كنار پايش قرار داده اند. كورني معتقد است: اين نوع تدفين، مشخصه اواخر دوران روم است. اگرچه دلايل آن هنوز كاملاً روشن نشده، ولي آخرين تعابير بيانگر اين است كه چنين كاري در مورد افرادي صورت مي گرفته ا ست كه در زمان حياتشان از قدرت ويژه اي برخوردار بوده اند.
رومي ها عقيده داشتند كه سر انسان، محل قرارگيري روح است، بنابراين، سر را پس از مرگ قطع مي كردند تا مطمئن شوند روح شخص داراي قدرت، براي شكار زنده ها بازنمي گردد.
يان بالدن صندوقدار مدرسه مي گويد: بچه ها، اغلب هنگام بازي فوتبال خود را توسط كوزه ها و يا سفالهايي كه سر از خاك بيرون آورده بودند، زخمي كرده و ياخراش مي دادند. اين محوطه بازي خطرناك، اكنون به روي فوتباليستها بسته است و مقامات دولتي، شوراي محلي و مدرسه در حال بحث بر سر چگونگي باز كردن اين محل به روي عموم مردم هستند.
www.archaeology.org
ترجمه:  كتايون پلاسعيدي

فرزندمان را در كدام مدرسه ثبت نام كنيم؟
017075.jpg
اشاره؛ چند روز ديگر امتحانات به پايان مي رسد و بارديگر فصل ثبت نام چهره مي نماياند.
فرزندتان را در هر يك از دوره هاي تحصيلي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه كه باشند، در كداميك از انواع مدارس مانند دولتي، غيرانتفاعي، نمونه دولتي و... ثبت نام مي كنيد؟ نوشتار حاضر با هدف كاهش اضطراب و حساسيت اولياي دانش آموزان براي ثبت نام فرزندانشان در مواجهه با مدارس گوناگون به رشته تحرير درآمده است.
مدرسه اي موفق تر است كه به جنبه هاي ذكر شده در اين مقاله توجه بيشتري كند.
مي توان نيازها و شرايط عمومي دانش آموزان را كليد انتخاب مدارس و سازمان دهي فعاليت ها و محتواي برنامه هاي درسي دانست كه از خلال آن، به ويژگي هاي مربوط به ارضاي هريك از نيازهاي اساسي امكان ظهور مي دهد و موجب خلق و تقويت توانايي، تمايلات، مهارت ها و آمادگي هاي عمومي و اختصاصي دانش آموزان مي شود.
برآوردن نيازهاي فيزيولوژيك به ويژگي هايي از قبيل استراحت، خواب، هوشياري، نيرومندي و چالاكي امكان بروز مي دهد. براي مثال، از دانش آموزي كه گرسنگي مزمن دارد، به سختي مي توان انتظار داشت كه نگران مسايل درسي اش باشد. ناتواني در برآوردن نيازهاي تغذيه اي و حياتي، دانش آموز را به عقب ماندگي يادگيري و انگيزشي مي كشاند.(۱) ارضاي نياز عاطفي به ويژگي هايي مانند شادماني، محبت، رغبت، ابراز وجود و بيان خود، رشد نيروي خلاقيت، نشان دادن شوق و هيجان به برنامه، تقويت اعتماد به نفس و ايجاد انگيزش مجال ظهور مي دهد.(۲) پاسخگويي به نيازهاي اجتماعي به ويژگي هايي از قبيل با ديگران كار كردن، به كارهاي اجتماعي پرداختن، تشريك مساعي در كارها(۳ ) همساني با اهداف و موفقيت هاي گروهي، علاقه بيشتر به ديگران، تمايل به توجه و تحسين، نظريات دانش آموزان و احساس ارزشمندي اجتماعي و غيره امكان ظهور مي دهد.(۴)
برآوردن نيازهاي شناختي به ويژگي هايي مانند كنجكاوي؛ احساس يادگيري در آموزش هاي رسمي به ويژه در كلاس درس و برخورداري از دانش هرچه وسيع تر و امكان بيشتر يادگيري هاي تصادفي و پنهان در تعليمات غيررسمي و خارج از مدرسه؛ برخورد با جنبه هاي متنوع محيط و واقعيات بيروني؛ كسب تجارب تازه و شناساندن واقعيت هاي زندگي به شاگردان؛ مهارت در ادراك، كاربرد، تجزيه و تحليل و ارزشيابي پديده ها و امور پيرامون فرصت بروز مي دهد.(۵) كوشش در فعاليت هاي هنري، ويژگي هايي مانند خوب ديدن، انعطاف پذيري، تقويت دقت، درك زيباشناسانه در يادگيرنده، مهارت هاي دستكاري و حركتي و فعاليت هايي كه انجام دادن آنها به هماهنگي رواني- عضلاني نياز دارد را تقويت مي كند و موجب ارضاي نيازهاي رواني و حركتي مي شود(۶) برآورده نشدن نيازهاي ارزشي و عقيدتي هم به ويژگي هايي مانند نزول ارزش هاي معنوي، احساس بي هويتي و بي هدفي، الگوهاي نامطلوب فردي و اجتماعي و غيره مجال ظهور مي دهد(۷).
به جزء مدرسه، پژوهشكده ها و سازمان هاي وابسته به آموزش و پرورش، وقتي موافق اند كه به اولويت ها و نيازهاي پژوهشي و همچنين به اتخاذ تصميم ها بر پايه پژوهش و اجراي آن توجه جدي نمايند.(۸) به عنوان مثال تا زماني كه «برنامه هاي درسي» عمده ترين مسأله در آموزش و پرورش باشد(۹)، مي بايستي در نهادهاي امر، آن مسيري اصلاح شود كه اولياء و مربيان احساس كنند به نفع دانش آموزان است كه در آنجا تحقيقاتي صورت گيرد كه پشتيبان تصميم هاي عملي در سازمان ذي ربط باشد.
حسن شرفي
منابع و پي نوشت:
* اين نوشتار با الهام از سخنراني شيواي استاد ارجمند جناب آقاي صافي كه به مناسبت هفته پژوهش، آذرماه ۱۳۸۰ در پژوهشكده تعليم و تربيت ايراد شده بود، تهيه شده است.
۱- بارو، ساموئل، انگيزش در آموزش و پرورش، ترجمه دكتر سيدعلي اصغر مدد، دانشگاه شيراز، ۱۳۷۳.
۲- هوشيار رزم آزما، فرهنگ روان شناسي، انتشارات علمي؛ تهران ۱۳۷۰؛ ص ۲۰.
۳- آرتور.س.ربر؛ فرهنگ روان شناسي؛ انتشارات رشد، تهران ۱۳۶۸؛ ص ۳۶۶.
۴- ابراهام اچ. مازلو؛ انگيزه و شخصيت؛ ترجمه احمد رضواني؛ انتشارات آستان قدس رضوي، مشهد ۱۳۶۷، ص ۸۰
۵- همان منبع؛ ص ۹۸ و ۱۱۸.
۶- آنيتا، ج هارو؛ طبقه بندي هدف هاي تربيتي حيطه رواني- حركتي؛ ترجمه دكتر علي رضا كيامنش، انتشارات رشد، تهران ۱۳۶۵، ص ۲۳.
۷- دكتر محمدحسن پروند؛ مقدمات برنامه ريزي آموزشي و درسي؛ انتشارات صحيفه، تهران ۱۳۷۱.
۸- علل وجودي و وجوبي سازمان هاي آموزشي به عنوان عامل اصلي توسعه و تأمين استانداردهاي آموزشي- مثلاً درجه كفايت سرمايه گذاري هاي آموزشي مان حدود ۳۷ درصد است، يعني به جاي صدتوماني كه بايد در امر آموزش خرج كنيم تا استانداردهاي آموزشي مان تأمين شود، فقط قادريم در حدود ۳۷ تومان خرج كنيم (مرحوم دكتر حسين عظيمي، روزنامه همشهري ۲۴/۲/۸۲).
۹- حسن شرفي؛ پيش درآمدي براي ارزيابي فعاليت ها و محتواي آموزش و پرورش منطقه يك تهران؛ ۱۳۷۹.

مجموعه شعر، از نوعي ديگر
017065.jpg
م. مهاب
در يكي از آگهي هاي جالب توجه در برخي روزنامه ها آمده بود: «قابل توجه شاعران معاصر، كتاب شاعران معاصر منتشر شد. [اين عبارات عنوان هاي آگهي بودند با خطي درشت] شما هم مي توانيد صفحه اي از اشعارتان را همراه با عكس در كتاب شاعران معاصر چاپ نماييد.»
در پايان آگهي هم شماره تلفن و صندوق پستي آمده است كه جهت اطلاع بيشتر مي توان با آن تماس گرفت. گوشي تلفن را برمي دارم و زنگ مي زنم و مي پرسم شرايط ارسال شعر چگونه است؟ بسيار مؤدبانه پاسخ مي شنوم: «شما شعرهايتان را همراه با عكس خودتان مي فرستيد و ما يك شعر را انتخاب و در كتاب چاپ مي كنيم:»
- خب خانم، هزينه اي ندارد.
- نخير. ما از كتاب ها ۲۰ جلد را به شما مي فروشيم كه جمع آن مي شود ۱۴۰۰۰ تومان و با تخفيفي كه داده ايم ۱۰۰۰۰ تومان از شما مي گيريم. البته اين مبلغ قبل از چاپ كتاب دريافت مي شود.
مشخص است كه جملات كاملاً هنرمندانه عرضه مي شود. و بنده با لحن آدم هاي(شاعرهاي) ساده مي گويم: ببخشيد من كتاب را نمي خواهم. فقط مي خواهم عكس و شعرم چاپ شود.
- متأسفانه نمي شود. اين حداقلي است كه ما در نظر گرفته ايم. البته شما مي توانيد بيشتر از ۲۰ جلد كتاب را پيش خريد كنيد كه مبلغ آن بر ۱۰۰۰۰ تومان اضافه مي شود.
- يعني من، الان بايد عكس و شعر و حداقل ۱۰۰۰۰ تومان پول براي شما بفرستم؟
- بله.
- ممنونم، خداحافظ.
به اين ترتيب مشخص شد براي چاپ هر شعر ۱۰۰۰۰ تومان بايد داد و در نهايت هم ۲۰ جلد كتاب گرفت كه براي پز و افاده شاعر بودن مي توان آنرا به دوستان و اقوام و آشنايان و نزديكان تقديم كرد! يعني هر كسي مي تواند با ۱۰۰۰۰ تومان شاعر شود و شعرش دست به دست! بچرخد.
در شرايطي كه شعر و شاعري رونقي در جامعه ندارد و شاعران پست مدرن و آوانگارد و نسل پنجمي و سنت شكن و شايسته جايزه نوبل ادبيات! با سبك هايي چون حذف راوي، معناگريزي و زبان محوري هر چه مي زنند به در بسته مي خورد، چنين كتاب هايي مي تواند به دوستان شاعر ما كمك كند تا شعرشان حداقل در تيراژ ۲۰۰۰ يا ۳۰۰۰ نسخه با اجبار و پيش فروش به چاپ برسد.
خب، اين هم راهي است براي تلفيق شعر و پول، و پاسخ به آنهايي كه مي گويند در جامعه ما شعر، پول نمي آورد. البته راهي هم هست براي كساني كه دوست دارند به ضرب و زور چاپ كتاب، به شهرت شاعري برسند. يعني همان هايي كه چهار پنج مجموعه شعر(كمي بيشتر يا كمتر) چاپ كرده اندتا بگويند كه ما شاعريم! بله دوستان! آنها كه مي خواهند كتاب شعر چاپ كنند، بشتابند كه شعرشان در اين مجموعه حتماً چاپ شود. اين بود شعر ما!

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |