دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۶۷ - jun . 2, 2003
عضو كميته مربيان ملي ژيمناستيك:
تكنيك هاي روز را مي آموزيم
گروه ورزشي: شاهرخ نور عضو كميته مربيان ملي ژيمناستيك كشور مي گويد: با ديدن كار ژيمناست هاي روسي احساس آرامش و امنيت به من دست مي دهد و ژيمناستيك ما بايد به حدي برسد كه مانند آنان حداقل انرژي را براي رسيدن به هدف مصرف كند و كار را به صورت روان دنبال نمايد.
ما نبايد به تكنيك هايي كه داريم بسنده كنيم بلكه بايد به دنبال يادگيري تكنيك هاي بالاتر از كشورهاي پيشرفته تر باشيم.
نور با اشاره به ارتباط تنگاتنگ ژيمناستيك و هنر گفت: با وجود اينكه ژيمناستيك يك ورزش فكري و واقعا يك هنر است و هنر هم احتياج به آرامش دارد، تمرينات كم و مناسب بودن تغذيه و نبود انرژي لازم بدني مشكلات بزرگي را براي ما ايجاد كرده است.

تغييرات در شمشيربازي
گروه ورزشي: رئيس فدراسيون شمشيربازي از احتمال كناره گيري خود از رياست اين فدراسيون بعد از مسابقات جام جهاني تهران خبر داد و اعلام كرد كه به زودي آزاد مي شود.
مهدي محمدزاده از دادن پاسخ روشن به اين مطلب كه منظورش از «آزاد شدن»، استعفا و يا بركناري است به خنده گفت: «مرا كه كسي نمي تواند بركنار كند»، البته وي بعدا گفت اين جمله را به مزاح بيان كرده است.
وي با بيان اينكه بنده «سردار شمشيربازي ايران هستم و در ميدان آزادي (فينال مسابقات جام جهاني در ميدان آزادي تهران است) آزاد مي شوم، از تأييد كردن اين مطلب كه پس استعفا خواهيد داد، خودداري كرد.

تاريخ قطعي مشخص شد
ديدار استقلال و پرسپوليس، ۲۳ خرداد
گروه ورزشي: سايت «نداي فوتبال» از تاريخ ۲۳ خرداد ماه براي برگزاري ديدار استقلال و پرسپوليس خبر داد.
براساس برنامه ريزي سازمان ليگ حرفه اي فوتبال ايران قرار بود ديدار دو تيم استقلال و پرسپوليس يكشنبه هفته آينده هجدهم خرداد ماه برگزار شود اما اين تاريخ با مخالفت سازمان تربيت بدني و مسئولين ورزشگاه آزادي مواجه شد. مسئولين ورزشگاه آزادي اعتقاد دارند كه برگزاري دو بازي سنگين (البته ما تفاوت بازي سنگين و غيرسنگين از لحاظ لگدزدن به چمن و خراب كردن آن را متوجه نشديم) به فاصله ۲۴ ساعت در اين زمين باعث نابودي چمن مي شود.در همين ارتباط چون ديدار اميد ايران و ازبكستان در تقويم فيفا ثبت شده و به هيچ وجه قابل تغيير نبود، مسئولان تصميم گرفتند ديدار دو تيم استقلال و پرسپوليس در روزجمعه ۲۳ خرداد برگزار شود.

رئيس كميته مربيان كشتي انتخاب شد
گروه ورزشي: مهدي شيرگير صبح ديروز از طريق رأي گيري مخفي به وسيله اعضاي كميته منتخب مربيان كشتي كشور به عنوان رئيس اين كميته برگزيده شد. در اين رأي گيري كه با حضور محمدرضا طالقاني، مرتضي فرجي و جواد رفوگر رئيس، نايب رئيس و دبير فدراسيون كشتي صورت گرفت، مسئوليت تمامي اعضاي هفت نفره اين كميته مشخص گرديد. اسامي نفرات منتخب به اين شرح است:
«مهدي شيرگير» رئيس كميته مربيان كشتي كشور.
«اكبر حيدري» قهرمان المپيك نايب رئيس كميته.
«مهدي محبي» قهرمان اسبق تيم ملي و آسيا دبير كميته.
«محمدعلي سهرابي» خزانه دار.
«قدير نخودچي» ملي پوش سابق كشتي آزاد ايران، «عبدالله عزيزي» ملي پوش سابق كشتي فرنگي ايران و قهرمان جام جهاني و «فرهاد اسماعيل نژاد» به عنوان اعضاي كميته برگزيده شدند.

تجربه از قاره سياه
قهرمانان فوتبال ايران به كجا مي روند؟
016980.jpg
گروه ورزشي: دو بازي و دو تجربه نه چندان متفاوت در مقابل دو تيم
شناخته شده از قاره فوتبال خيز آفريقا براي فوتبال پرتنش و پرنوسان ايران. اين بازي ها شايد دليلي باشد براي انسجام، راه افتادن دوباره و به خود آمدن. افسوس كه تمام اين حركت ها منقطع، مجرد و بدون دامنه است. شايد فردا همايون شاهرخي ديگر نبود، شايد فردا مربي خارجي آمد، امري كه رئيس ورزش روي آن پافشاري مي كند و رئيس كميته المپيك مخالف آن است. در اين ميان پيدا كنيد علم روز ورزش و فوتبال را. همان گمشده اي كه امروز سنتي ها و تحصيلكرده ها را مقابل يكديگر قرار داده است و عجبا كه فوتبال دوستان با شيپورچي ها و با سنتي ها هم آواز شده اند و علم روز ورزش در كنج ادارات غريب مانده است. تقابل و تناقض دو طرز فكر كه متأسفانه در رأس دو ارگان بزرگ دولتي ورزش هم شديدا به چشم مي خورد.
تيم هاي ملي در اين گردباد به كجا مي روند؟ هرچند اين يادآوري مستمر را هميشه در ذهن داشته باشيد كه فوتبال بيش از آن كه كلاسه شده و مدون باشد خياباني و خودپرواز است و اسطوره هاي تاريخي اين رشته دليل اثبات آن است. از دي استفانو گرفته تا مارادونا و زيدان و ياشين و... فوتبال ما نيز از قاعده مستثني نيست، ما هم حديث خود را داريم با بلندپروازي ها و فرودهاي مرگبار، با قهرماني ها و شكست هاي نابكار كه هيچكدام منطق هاي خود را نداشته و ندارد.
از پيروزي در مقابل استراليا تا شكست از بحرين و گاه عمان و بقيه همسايه ها كه اتفاقا آنها نيز در بستر يك حركت منطقي قرار نگرفته اند. گروهي با درهم، دينار و دلار به جنگ عقب ماندگي در فوتبال رفته اند و گروهي دست به دامان عالمان فوتبال روز جهان شده اند كه هيچكدام تداوم نداشته است، مگر آن كه زيربنا را محكم كرده است و پيش مي رود.
دو بازي در مقابل كامرون و غنا بازگوكننده بسياري از ضعف هاي عمده زمان حاضر فوتبال ملي ماست، با اين كه هنوز دايي، مجيدي و رضايي را داريم و تيرهاي آهني اصلي ساختمان فوتبال را به آنها سپرده ايم.
آيا توانمندي در ورزش ما به اندازه اي است كه بتوانيم فوتبال خود را براي سال هاي آينده در سطح تيم هاي موفق آسيا قرار دهيم.
ظواهر امر اين گونه نشان مي دهد كه نبايد چندان اميدوار باشيم. اين مديريت هاي متغير و متعدد راه به كجا مي برد؟ حتما در زورخانه كه نمي توان فوتبال نوين و طراحي جامع آن را انجام داد. اين رشته مديريت كلان فكري اجتماعي را طلب مي كند و ما چه اندازه خالي هستيم.
اين رشته يك اقتصاد كلان را هم طلب مي كند كه ما چه فقير هستيم. آن مديريت، اين مديريت هاي باشگاهي را توسعه مي دهد و چه بد...!
فوتبال ما امروز دستخوش مديريت هاي احساسي است كه اندازه مديريت را در خود نمي بينند و بايد با همين قد و اندازه آن را بپذيريم. حيف كه نمي توانيم ميل هاي زورخانه را روي دوش فوتبال بگذاريم و از آن بخواهيم شنا برود.
فوتبال ما در مقابل كامرون بهتر آزمايش شد و در مقابل غنا بهتر ديد و بهتر دويد. آنچه داريم، انجام مي دهيم و بيش از آن نبايد انتظار داشت. مگر نمي بينيد كه دو باشگاه بزرگ ما كه اتفاقا پشتوانه مردمي داشتند رو به اضمحلال گذاشته اند. خوشحال نباشيم كه اين قهرمانان جمعي ما را نيز دارند از ما مي گيرند. براي ماچه باقي مانده است؟ مرگ فوتبال هم فرارسيده است و مردم ديگر چه دارند كه با آن خوش باشند.
قهرمانان فردي ورزش كجايند؟ در فقر قهرمانان واقعي، كدام قهرمان از آسيب پذيري مردم ورزش دوست جلوگيري مي كند. پورياي ولي و تختي كه جاي خود دارند، امروز حتي جوانمرد قصاب هم نداريم.
جهانگير كوثري

قرعه كشي واليبال جوانان جهان
ايران دركنار روسيه، برزيل و صربستان سرگروه شد
گروه ورزشي: امروز با انجام مراسم قرعه كشي دوازدهمين دوره مسابقات واليبال جوانان جهان در تهران در محل آكادمي كميته ملي المپيك، تيمهاي برگزيده قاره جهان حريفان خود را خواهند شناخت.
فدراسيون بين المللي واليبال FIVB به همين منظور فرانس اشميت يكي از مقامات بلندپايه خود را به تهران اعزام كرد و وي امروز از نزديك بر نحوه انجام مراسم قرعه كشي نظارت خواهد كرد.
جدا از اشميت بسياري از سفراي كشورهاي شركت كننده در اين مسابقات هم در مراسم قرعه كشي امروز حاضر خواهند بود.
تيمهاي سرگروه
در بين شانزده تيم شركت كننده در مسابقات جوانان جهان تيم ايران هم به عنوان ميزبان مسابقات در كنار سه تيم روسيه، برزيل و صربستان و مونته نگرو يكي از سرگروه ها شناخته شد.
بر اساس گروه بندي اوليه ۸ تيم گروه بندي شدند و ۸ تيم باقيمانده هند، بلغارستان، آلمان، اسلواكي، كانادا، مصر، تونس و كره جنوبي نيز در اين چهار گروه به حكم قرعه قرار مي گيرند.
چين و كره جنوبي بدون شركت در مسابقات انتخابي در آسيا به عنوان دو تيم پانزدهم و شانزدهم مسابقات جوانان جهان انتخاب شدند.
از آسيا قبلا ايران و هند به عنوان قهرمان و نايب قهرمان به اين بازيها راه پيدا كرده بودند.
مراسم قرعه كشي واليبال جوانان جهان امروز راس ساعت ۱۷ انجام مي شود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |