شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۶۹ - jun . 7, 2003
خبرهاي كوتاه
* چند فروند هواپيماي جنگي و غيرجنگي آمريكايي در يك رزمايش نظامي براي مقابله با حملات تروريستي شركت كردند.
به گزارش ايرنا راديو محلي واشنگتن روز پنجشنبه گزارش داد: در اين رزمايش كه از ساعت ۶ بعدازظهر چهارشنبه آغاز و تا نيمه شب ادامه يافت چند هواپيماي كوچك از جمله دو فروند هواپيماي «سي ۱۷۲ سسنا اسكاي هاك» در ارتفاع پايين بر فراز شهر واشنگتن پرواز كردند.
* لايحه اختيارات اضطراري نخست وزير ژاپن براي مقابله با حمله نيروهاي خارجي به اين كشور ديروز با تصويب نهايي در مجلس مشاوران به صورت قانون درآمد. اين لايحه پيشتر در مجلس نمايندگان ژاپن به تصويب رسيده بود.
به گزارش ايرنا از توكيو به نقل از تلويزيون سراسري ژاپن (ان.اچ.كي)، اين قانون كه حزب ليبرال دمكرات و شركايش در ائتلاف حاكم يعني دو حزب كومي و محافظه كار آن را تهيه كرده اند، آراي مثبت احزاب مخالف دمكراتيك و ليبرال را نيز به دست  آورد.
* سخنگوي سازمان ملل متحد بامداد ديروز از ورود گروه مقدم نيروهاي ويژه فرانسوي به بونيا، عمده ترين شهر در منطقه جنگ زده شمال شرق جمهوري دمكراتيك كنگو خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بونيا، سرهنگ «دانيل ولو» فرمانده نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل در جمهوري دمكراتيك كنگو موسوم به «مونوك» گفت: نيروهايي كه امروز وارد بونيا شدند پيشقراولاني هستند كه زمينه را براي ورود نيروهاي اصلي فراهم مي سازند.

رامسفلد:  علي شيميايي احتمالاً زنده است
دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا روز پنجشنبه گفت: علي شيميايي كه عامل كشتار مردم حلبچه بود احتمالاً زنده است.
مقام هاي آمريكايي و انگليسي پيشتر اعلام كرده بودند كه علي شيميايي در جريان بمباران منزلش در بصره كشته شده است.
به گزارش ايرنا از واشنگتن رامسفلد كه پس از ديدار با نمايندگان كنگره آمريكا با خبرنگاران سخن مي گفت افزود: قبلاً احتمال مي رفت كه علي شيميايي كشته شده باشد اما برخي گزارش هاي اخير حاكي از آن است كه وي احتمالاً زنده است.

جمع آوري اسلحه هاي غيرقانوني كردهاي عراق آغاز شد
يك  منبع  كرد عراقي  اعلام  كرد كه  دستگاه هاي  امنيتي  كرد از هفته گذشته  حمله  به  بازارهاي  اسلحه  در منطقه  اربيل  و حومه  آن  در شمال  عراق  را با هدف  جمع آوري  اسلحه  آغاز كرده اند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از اربيل ، يك  مقام  امنيتي  كرد در اربيل  كه  خواست  نامش  ذكر نشود اظهار داشت : تاكنون  بيش  از پنج  بازار فروش  سلاح  در اربيل ، بنصلاوه ، كلك  و كسنزان  تعطيل  شده  است .
وي  افزود: از همه  كساني  كه  در خريد و فروش  سلاح  دادوستد مي كنند تعهد كتبي  گرفته  شد كه  ديگر دست  به  اين  كار نزنند.
اين  منبع  گفت  كه  ظرف  چند روز آينده  حمله  ديگري  براي  بستن  مغازه هاي  فروش  مهمات ، كمربندهاي  چرمي  و ابزارهاي  حمل  سلاح  آغاز خواهد شد.
پارلمان  محلي  استان  كردستان  عراق  پيش  از اين  قانوني  را تصويب  كرد كه به  موجب  آن  مردم  شمال  عراق  نمي توانند بدون  مجوز رسمي  سلاح  داشته  باشند و خريد و فروش  سلاح  را نيز ممنوع  كرد.
به  اجرا درآمدن  فوري  اين  قانون  با دشواري هايي  مواجه  شد، زيرا شمار فراواني  از افراد مسلح  در منطقه  وجود دارند كه  به  سازمان ها و احزاب  سياسي  وابسته اند.
عمليات  تعطيلي  بازارهاي  فروش  اسلحه  در شمال  عراق  با دستورهاي  اداره  غيرنظامي  به  رهبري  آمريكا در عراق  كه  از مردم  خواسته  است  سلاح هاي  خود را تحويل  نيروهاي  ائتلاف  بدهند، همزمان  شده  است .
اين  اداره  كساني  را كه  از اين  دستور سرپيچي  كنند به  زندان  و پرداخت  غرامت  مالي  تا هزار دلار آمريكايي  تهديد كرده  است .

پارلمان اروپا:
تركيه براي الحاق به اتحاديه اروپا آماده نيست
رئيس شوراي يهوديان آمريكا در آنكارا با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه، ديدار و گفت وگو كرد
پارلمان  اروپا روز پنجشنبه  با تصويب  قطعنامه اي اعلام كرد، تركيه  براي آغاز مذاكرات  به  منظور عضويت  آتي  در اتحاديه  اروپا هنوز آماده  نيست .
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از استراسبورگ ، در اين  قطعنامه ، شمار زيادي  از اقداماتي  كه  تركيه  براي  عضويت  در اين  اتحاديه  نياز به  انجام  آنها دارد، فهرست  شده  است  و انجام  به  موقع  آنها پيش  از آغاز مذاكرات  ورودي  در اواخر سال   آينده  ميلادي  جاي  ترديد دارد.
اري  اوستلندر، ارائه دهنده  متن  قطعنامه ، گفت : كشورهاي  اروپاي شرقي  و مركزي  به  حكومت هاي  مطلقه  و ديكتاتوري  پشت  كرده  و با اشتياقي عظيم  قدم  در راه  دمكراسي  و حكومت  قانون  گذاشته اند. در مورد تركيه  انتخاب اين  راه  كمتر روشن  است .
اين  قطعنامه  كه  با ۲۱۶ رأي  موافق  در برابر ۷۵ رأي  مخالف  تصويب  شد، از تركيه  خواسته  است  نظام  سياسي  و قانون  اساسي  جديدي  را برقرار كند و كنترل  كامل  بودجه  نظامي خود را به  پارلمان  تركيه  واگذارد.
طيب  اردوغان ، نخست  وزير تركيه ، هفته  گذشته  گفته  بود به  اعتقاد وي كشورش  تا سال  ۲۰۱۲ به  اتحاديه  اروپا ملحق  خواهد شد.
در همين حال هارولد تاننر رئيس شوراي يهوديان آمريكا، ديروز در آنكارا با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه، ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش ايرنا از آنكارا به نقل از خبرگزاري آناتولي در اين ديدار كه در پشت درهاي بسته صورت گرفت رابرت پييرسون سفير آمريكا در تركيه و گروهي از مشاورين نخست وزير تركيه شركت كردند.

اعتراض كره شمالي به اجلاس اويان
در پي درخواست سران هشت كشور صنعتي جهان از كره شمالي مبني بر متوقف كردن برنامه هاي هسته اي خود، پيونگ يانگ ديروز اعلام كرد: گروه هشت يا ناآگاه است و يا برضد آن توطئه كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از توكيو، سخنگوي وزارت امور خارجه كره شمالي گفت: پيونگ يانگ از مدت ها قبل از پيمان منع توليد و گسترش تسليحات هسته اي خارج شده است.
اين سخنگو افزود: شركت كنندگان اجلاس اويان در بيانيه پاياني خود بند مربوط به حمله به كره شمالي را كه توسط آمريكا ديكته و خواستار عضويت در پيمان ان پي تي شده است، پذيرفته اند.

دوما تصويب كرد
عفو عمومي در چچن
نمايندگان  دوماي  روسيه  در جلسه  علني  ديروز خود پيشنهاد ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  اين  كشور براي  عفو عمومي  در جمهوري  چچن  را در سومين  شور و با اكثريت  آرا تاييد كردند.
به گزارش ايرنا از مسكو اين  پيشنهاد با ۳۵۲ رأي موافق ، ۲۵ رأي مخالف  و بدون  هيچگونه  رأي  ممتنعي  به  تصويب  رسيد. براساس  مصوبه  دوماي  روسيه  افرادي  كه  داوطلبانه  از ادامه  جنگ  خودداري  ورزيده  و سلاح  خود را تسليم  كنند شامل  عفو عمومي  مي شوند.
عفو عمومي  در چچن  كه  رئيس  جمهوري  روسيه  هدف  از اجراي  آن را بازگرداندن  صلح  و آرامش  به  اين  جمهوري  ذكر كرده  است  افرادي  را كه  مرتكب  خونريزي ، جنايات  بزرگ  و عمليات  تروريستي  شده  و مزدوران  خارجي  را ،شامل  نمي شود.

يك روز پس از اجلاس عقبه رخ داد
عرفات و حماس در برابر دولت ابومازن
017515.jpg
يك روز پس از اجلاس سه جانبه فلسطين، اسرائيل و آمريكا در بندر عقبه اردن، ناآرامي در سرزمين هاي فلسطيني از سر گرفته شد و ياسر عرفات نسبت به ثمربخش بودن اجلاس عقبه ابراز ترديد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، ياسر عرفات روز پنجشنبه گفت وعده هايي كه آريل شارون نخست وزير اسرائيل به محمود عباس (ابومازن) نخست وزير فلسطين داد، نكته جديدي ندارد، شارون در مذاكرات عقبه متعهد شد كه شهرك سازي را متوقف كند، اما عرفات گفت:  اين تعهد شارون در بر دارنده جمع آوري شهرك هاي موجود نيست.
همزمان با ابراز ترديد عرفات، مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) اعلام كرد: ديگر حاضر به ادامه گفتگو با ابومازن نخست وزير فلسطين در خصوص توقف عمليات نظامي بر ضد رژيم صهيونيستي نيست.
به گزارش شبكه تلويزيون العربيه فرماندهان و رهبران جنبش مقاومت اسلامي حماس در تازه ترين واكنش به مذاكرات اخير محمود عباس ابومازن با آريل شارون نخست وزير اسرائيل در خصوص مذاكرات نقشه راه اعلام كردند با توجه به مفيد نبودن مذاكرات شارون با ابومازن حماس ديگر نياز به ادامه مذاكرات با نخست وزير فلسطين نمي بيند.
درپي اين مواضع و اظهارات درگيري بين  فلسطيني ها و نظاميان اسرائيلي در كرانه باختري تشديد شد و دست كم ۲ اسرائيلي و دو فلسطيني كشته شدند.
اما با وجود بدگماني عرفات و حماس، طرفهاي مذاكره كننده و برخي رهبران منطقه از جمله حسني مبارك رئيس جمهور مصر نسبت به راهگشا بودن مذاكرات ابراز اميدواري كردند.

در آستانه ورود بازرسان بين المللي انرژي اتمي به ايران آغاز شد
جدال جهاني درباره برنامه هسته اي ايران آمريكا و انگليس در برابر روسيه و فرانسه
* آمريكا و انگليس: روسيه تعهد كرده است مادام كه ايران نظارت بين المللي بر برنامه هسته اي خود را نپذيرد نيروگاه بوشهر راه اندازي نشود
* روسيه: حتي اگر ايران به قرارداد الحاقي كنوانسيون منع تكثير سلاح هاي هسته اي نپيوندد، همكاري با آن كشور ادامه مي يابد
در حالي كه آژانس بين المللي انرژي اتمي براي ارائه گزارش خود درباره مسايل هسته ا ي ايران آماده مي شود، آمريكا و انگليس در دو روز اخير بر دامنه فشار خود بر روسيه و ايران افزوده اند: پا به پاي اين رفتار آمريكا و انگليس، مخالفان سنتي آنها يعني فرانسه و روسيه نيز به جانبداري از ايران برخاسته اند.
017535.jpg

به گزارش خبرگزاري فرانسه، توني بلر نخست وزير انگليس، پس از اجلاس سران هشت كشور صنعتي در اويان فرانسه گفت: ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در اجلاس تعهد كرد مادام كه ايران به قرارداد الحاقي كنوانسيو ن منع تكثير سلاح هاي هسته اي نپيوسته است از ارسال سوخت نيروگاه بوشهر خودداري خواهد كرد.
پس از اين ادعاي بلر، پوتين اعلام كرد: روسيه همچنان به همكاري هسته اي خود با ايران ادامه خواهد داد. وي بدون تكذيب صريح سخنان بلر افزود: ميزان همكاري هاي روسيه با كشورهاي ديگر براساس شفافيت فعاليت هاي اين كشورها و همكاري هاي آنهابا بازرسان سازمان انرژي اتمي است.
متعاقب سخنان پوتين، مطبوعات آمريكا با انتشار سخنان بلر، نوشتند: روسيه اخيراً دو باربه آمريكا تعهد سپرده است كه همكاري هسته اي خود را با ايران محدود و مشروط كند. اين مطبوعات افزودند: پوتين يك بار در ديدار با كالين پاول وزير خارجه آمريكا و يك بار ديگر در اجلاس اويان چنين تعهدي داده است.
017530.jpg

دو مقام روسي در واكنش به اين گزارش ها، آن ها را بي اساس خواندند و بر اراده مسكو به ادامه همكاري هسته اي با ايران تأكيد كردند. ايگور ايوانف وزير خارجه روسيه در اين باره گفت: همكاريهاي هسته اي روسيه و ايران، قانوني و در چارچوب تعهدات بين المللي پيگيري مي شود. وي افزود: روسيه با ايران موافقتنامه هايي امضا كرده اند كه براساس آنها بقاياي سوخت هسته اي نيروگاه بوشهر به روسيه بازگردانده مي شود و ايران امكان استفاده از آنها در برنامه هاي نظامي را نخواهد داشت. يك مقام وزارت انرژي روسيه نيز ادعاي بلر را بي اساس خواند و از توافق قريب الوقوع ايران وروسيه خبر
داد . ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه نيز در مخالفت آمريكا و انگليس اعلام كرد: همكاري هسته اي ايران و روسيه تهران را به سوي توليد سلاح هسته اي سوق نمي دهد و هيچ ضرورتي ندارد كه اين همكاري را مقيد و مشروط كرد.
در همين حال ايران و روسيه از تلاش هايي براي رفع نگراني هاي حقوقي درباره روابط هسته اي دو كشور خبر دادند.
017525.jpg

به گزارش ايرنا از مسكو، غلامرضا شافعي سفير ايران در مسكو اعلام كرد ايران آمادگي دارد يك موافقتنامه تكميلي در زمينه بازگرداندن سوخت مصرف شده در نيروگاه بوشهر را با روسيه امضا كند. وي پيوستن ايران به قرارداد الحاقي كنوانسيون منع تكثير سلاح هاي هسته اي را غيرضروري خواند و گفت: ايران عضو سازمان بين المللي انرژي اتمي است و با توجه به تعهدات خود در مقابل آن خواستار برخورداري از مزاياي عضويت در اين سازمان است. مقررات سازمان انرژي اتمي بايد شامل همه كشورها باشد و ايران نمي تواند از آن مستثني باشد.
وزارت انرژي اتمي روسيه نيز ابراز اميدواري كرد در آينده اي نزديك دستور دولت مبني بر مجوز امضاي پروتكل الحاقي موافقت  نامه ايجاد نيروگاه اتمي بوشهر به اين وزارتخانه ارسال شود.
به گزارش ايرنا از مسكو يك مقام عاليرتبه وزارت انرژي اتمي روسيه كه نام و عنوانش ذكر نشده است با اعلام اين خبر به خبرگزاري اينترفكس افزود: پروتكل الحاقي به بازگرداندن سوخت مستعمل واحد اول نيروگاه اتمي بوشهر مربوط مي شود كه به وسيله كارشناسان روس در دست ساخت است.
اين مقام افزود: پيش نويس اين سند كه به وسيله طرف ايراني نهايي شده در زمان حاضر در ساختمان دولت روسيه است.
اين در حالي است كه قرار است بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به زودي به ايران سفر كنند. پس از سفر اين بازرسان گزارش آژانس درباره فعاليت هاي هسته اي ايران منتشر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از وين يكي از مقام هاي آژانس، زمان اين سفر را اواخر هفته ميلادي (شنبه يا يكشنبه) اعلام كرد اما از زمان دقيق آن ابراز بي اطلاعي كرد.
017520.jpg

قرار است محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش خود را در ۱۶ ژوئن (۱۰ روز ديگر) منتشر كند.
البرادعي سه ماه پيش از تأسيسات هسته اي ايران بازديد كرد و پس از سفر خود اعلام كرد فعاليتي كه نشان دهنده تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي باشد، مشاهده نكرده است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |