شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۶۹ - jun . 7, 2003
سيل در استان گلستان
017510.jpg
گروه شهري: استاندار گلستان گفت: سيل به پنج هزار هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان كردكوي خسارات وارد كرد.
محمدهاشمي مهيمني در گفت وگو با ايرنا افزود: به دنبال بارندگي ۵۳ ميلي متري پنجشنبه شب و صبح جمعه در نواحي غرب استان، بيشترين ميزان خسارت به مزارع كشاورزي و محصولات وارد شده،كه ناشي از سرريز شدن رودخانه ها و كانال هاي انتقال آب بوده است.
وي تصريح كرد: سيل در برخي نقاط به طول ۲۵ كيلومتر و به شعاع پنج كيلومتر به زمين هاي زراعي منطقه خسارت وارد كرده است.
وي گفت: روستاهاي شمالي جاده گرگان - كردكوي در جريان اين سيل بيشتر از ساير روستاها خسارت ديدند.
وي گفت: خوشبختانه اين حادثه تلفات جاني در پي نداشت و عمده خسارات به مزارع وارد شد.
* نامه استادان دانشگاهها
به رئيس جمهور
همچنين ۲۴۰ نفر از اعضاي جامعه دانشگاهي و متخصصان محيط زيست كشور طي نامه اي به آقاي خاتمي رئيس جمهوري كشورمان خواستار تغيير جاده آسيايي از پارك ملي گلستان به مسير كلاله - گليداغ شده اند. در اين نامه كه رونوشت آن براي وسايل ارتباط جمعي و مطبوعات نيز ارسال شده، مي خوانيم:
«... بعد از رخداد سيل هاي دردناك ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ و دستور صريح جنابعالي جهت پيگيري موضوع و بركنار و مجازات مسببان، انتظار مي رفت كه نه در حرف، بلكه در عمل، دو اقدام اساسي شامل انتقال جاده آسيايي از پارك ملي گلستان و جلوگيري از چراي بي رويه در حوزه هاي آبريز و ممانعت از برداشت چوب جنگلها صورت گيرد، اما متأسفانه عملاً طرح انتقال جاده آسيايي از پارك ملي گلستان منتفي شده و قرار است با صرف هزينه هاي سرسام آور جاده قديمي عليرغم ريسك شديد وقوع سيل هاي جديد و تحمل خسارات سنگين ترميم و بازسازي شود.
اعضاي جامعه دانشگاهي و متخصصان محيط زيست از رئيس جمهور تقاضا كرده اند، ضمن جلوگيري از عمليات ترميم جاده از مسير پارك ملي گلستان، با جايگزيني، گزينه هاي متعدد ديگري نظير تعريض و ترميم جاده كلاله - گليداغ، جاده اي مطمئن و دايم با امنيت كافي براي مردم فراهم گردد و پارك ملي گلستان نيز از تخريب و نابودي بيشتر نجات يابد.

كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران:
شهرداري امسال كمبود بودجه دارد دولت كمك كند
گروه شهري: شهرداري تهران به دليل محدوديت فروش تراكم و عدم پرداخت عوارض و مطالبات دولت، امسال با كسري بودجه روبرو است.
به گزارش خبرنگار ما، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران سه شنبه گذشته در حاشيه جلسه علني شورا گفت: با تعيين فرمول جديد تراكم از سوي شوراي عالي شهرسازي و معماري، يك سوم بودجه شهرداري محقق نمي شود.
اميرضا واعظي آشتياني خواستار كمك دولت در تأمين درآمد شهرداري شد و افزود: در تمام دنيا بخشي از درآمد شهرداري را دولت تأمين مي كند ولي سازمانها و ادارات دولتي در تهران به جاي پرداخت عوارض باري اضافه بر شهر تحميل مي كنند.
ايجاد ۲۰۰ شوراي حل اختلاف در تهران
فرماندار تهران نيز در اين جلسه طي سخناني از تشكيل ۲۰۰ شوراي حل اختلاف تا پايان سال جاري در تهران خبر داد و هدف از آن را تسريع در رسيدگي به دعاوي و كاهش مراجعه مردم به دادگستري عنوان كرد.
علي اوسط هاشمي تحقق اين امر را منوط به همكاري ساير نهادها و سازمانها در واگذاري مكان هاي مناسب جهت استقرار اين شوراها دانست و از شوراي شهر و شهرداري خواست با توجه به امكانات موجود ۵۰ درصد از مكانهاي لازم براي استقرار اين شوراها را تأمين كند.
به گفته وي شوراي حل اختلاف مركب از ۳ عضو است كه يكي توسط دستگاه قضايي، ديگري از سوي شوراي شهر و يك عضو نيز توسط كميته اي مركب از فرماندار، فرمانده نيروي انتظامي، امام جمعه و رئيس حوزه قضايي انتخاب مي شود.
مصوبات شوراي شهر تهران
شوراي اسلامي شهر تهران در دويست و پنجاه و يكمين جلسه علني خود با تصويب يك طرح ۲ فوريتي يك ميليارد ريال اعتباري را كه در زمان قائم مقامي شوراي شهر براي احداث بنا جهت تشكيل «كرسي حقوق بشر، صلح و دمكراسي يونسكو در دانشگاه شهيد بهشتي» در بودجه امسال شهرداري پيش بيني شده بود حذف كرد و آن را به بازسازي بافت هاي فرسوده شهري اختصاص داد.
تسهيلات براي خانواده شهدا
شورا همچنين با انجام يك اصلاح عبارتي (تغيير كلمه «زيان» به «جريمه») در مصوبه شوراي شهر قبلي كه از سوي فرمانداري عودت داده شده بود، زمينه را براي «مساعدت در پرداخت «جريمه» تأخير تأديه عوارض شهرداري تهران به خانواده  هاي معظم شهدا، جانبازان، ايثارگران و آزادگان انقلاب اسلامي» فراهم ساخت، كه به موجب آن شهرداري موظف است ۷۵ درصد جريمه افراد مشمول اين مصوبه را صرفاً براي يك بار از محل ماده هفده بودجه تا سقف ۳۰ ميليون ريال تأمين و پرداخت كند.
همچنين به موجب اصلاح تبصره سي و هشتم بودجه شهرداري، انجام هر گونه تغيير و تحول در وضعيت اداري و ستادي شركتها و سازمان هاي وابسته به شهرداري حداكثر به مدت ۲ ماه مسكوت و متوقف خواهد بود.
نمايندگان شورا دركميسيون هاي تخصصي
در اين جلسه همچنين اميررضا واعظي آشتياني براي عضويت در كميسيون ماده ۷۷ قانون شهرداري ها (رسيدگي به اختلافات مربوط به مؤديان و بدهكاران عوارض به شهرداري)، نادر شريعتمداري براي عضويت در كميسيون ماده ۳۸ (مربوط به حل اختلاف و معاملات شهرداري) و حسن بيادي براي عضويت در كميسيون انضباطي رسيدگي به تخلفات تاكسيراني و تاكسيرانان، خسرو دانشجو براي كميسيون مميزي املاك موضوع ماده ۸ قانون نوسازي و عمران شهري، نادر شريعتمداري، حسن زيادي و خسرو دانشجو نيز براي عضويت در كميسيون تقويم املاك موضوع ماده ۶۴ قانون ماليات هاي مستقيم انتخاب و معرفي شدند.

بازديد شهردار تهران و چند عضو شوراي شهر از تأسيسات مترو
017500.jpg
دكتر احمدي نژاد شهردار تهران به همراه تني چند از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران از تأسيسات و خطوط در حال ساخت و بهره برداري مترو تهران ديدن كردى.
مهندس هاشمي رئيس هيأت مديره و مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) در اين ديدار ضمن ارائه توضيحات كامل پيرامون نحوه ساخت و بهره برداري از شبكه مترو تهران گفت: امسال با همت كارگران، كارشناسان، متخصصان و مديران شركت مترو تهران، با وجود كمبود جدي واگن موفق شديم همزمان با چهاردهمين سالگرد رحلت امام خميني(ره) شبكه مترو تهران را با راه اندازي پست برق جنوب مترو (فتح آباد) به حرم مطهر امام خميني(ره) متصل كنيم.
وي گفت: با كمك دولت و شهرداري سرمايه گذاري عظيمي در احداث خطوط مترو تهران به عمل آمده است به نحوي كه هم اكنون ۷۰ كيلومتر مسير با ۳۰ ايستگاه در حال بهره برداري و ۲۰ كيلومتر با ۲۰ ايستگاه نيز در حال احداث مي باشد.
وي اظهار اميدواري كرد با تداوم حمايت دولت و شهرداري تهران موفق شويم در سال جاري و سال آينده عمليات اجرايي اين پروژه ها را آغاز و ظرف چهار سال آينده، حداقل سالي ۱۰ كيلومتر مترو در تهران به بهره برداري برسانيم.

با هدف الگوسازي فرهنگ شهروندي نخستين جشنواره شهر و شهروندي در شمال شرقي تهران برگزار مي شود
د
نخستين جشنواره بزرگ شهر و شهروندي توسط شهرداري منطقه ۴ در شمال شرقي تهران به زودي برگزار مي شود.
كاظم كمالي نسب - معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري منطقه ۴ تهران، با اعلام مطلب فوق گفت: اين جشنواره به منظور الگوسازي و آشنائي با مقوله شهر و شهرنشيني و حقوق شهروندي، برگزار مي شود و درصدد هستيم تعاملي بين شهر و شهروند بدست آيد و از اين رو نهادهاي مدني نظير تشكل هاي غيردولتي نقش بسزائي در حوزه اجرائي اين جشنواره و فرآيند آن خواهند داشت.وي از تشكل هاي غيردولتي به عنوان حلقه پيوند بين مديريت شهر و شهروندان ياد كرد و تصريح نمود: با توجه به رويكرد شهرداري تهران، از اين پس تشكل هاي مردمي به عنوان نماينده بخشي از شهروندان در تصميم سازي و تصميم گيري برنامه ها و طرح هاي فرهنگي و هنري مورد مشورت و مشاركت قرار خواهند گرفت.
كمالي نسب گفت: در راستاي اجراي اين جشنواره، براي نخستين بار طرح «يار-شهر» در محلات شمال شرق تهران برگزار مي شود. براساس اين طرح، شهروندان نمونه، انتخاب و همزمان با پاسداشت دهه فجر معرفي و سپس با ساماندهي آنها، نقطه نظرات و آراء شهروندان نمونه در تصميم گيري هاي مديريت شهري لحاظ مي شود. معاون فرهنگي - اجتماعي شهرداري منطقه ۴ تصريح كرد: در طرح «يار-شهر»، شهرونداني كه به نوعي با شهرداري همپائي كرده اند، برگزيده خواهند شد.
وي از اجراي طرح پزشك محله خبر داد و افزود: براي نخستين بار طرح پزشك محله، ابتدا در شهركهاي شمال شرق و سپس در ساير محلات از جمله محله خاك سفيد اجرا مي شود.

حق عمومي براي محيط زيست
ناصر كرمي
همايش «حقوق و محيط زيست» هفته جاري با حضور نمايندگاني از سه قوه در تهران برگزار مي شود. قرار است در اين همايش نمايندگان دولت، قوه قضائيه و مجلس براي تعريف جرايم زيست محيطي به رويه واحدي دست يابند.
اميدواريم برگزاري اين همايش بتواند دست كم به يك سئوال دلمشغولان محيط زيست پاسخ گويد: آيا بهره مندي از عرصه هاي طبيعي جزو حقوق عمومي محسوب مي شود و در صورت تخريب اين عرصه ها ،عامه مردم مي توانند متعرض مراجع قضايي شوند؟ نكته اين است كه براساس قوانين فعلي پاسخ پرسش فوق مثبت است، اما آشكار و در ملاء عام همه جا شاهد تصرف و تخريب گسترده عرصه هاي طبيعي هستيم، بي آنكه زمينه اي براي احقاق حق عمومي در اين باره وجود داشته باشد. تصرف حريم رودخانه ها  (براي نمونه، همه رودخانه هاي ييلاقات شمال تهران) تصرف حريم دريا (براي نمونه نود درصد از ساحل خزر در استان مازندران) بهره برداري غيرمجاز و ويرانگر جنگل هاي شمال،  تخريب گسترده مراتع ، توليد و تردد خودروهاي آلاينده و غيرمجاز، فعاليت صنايع آلوده زايي كه اغلب فاقد سيستم هاي استاندارد دفع زباله و پساب هستند و آن دسته از طرح هاي عمراني كه به نابودي وسيع گستره  هايي از طبيعت و تنوع زيستي ايران منجر شده اند (براي نمونه جاده هاي تهران- شمال، كمربندي انزلي و شهيد كلانتري اروميه) در اين باره مثال هايي مشهور و آشنا هستند. ملموس ترين مثال شايد تصرف كرانه هاي ساحلي و رودخانه اي باشد. طبق قانون، شعاع ۳۵ متر از ميانه  رودخانه و فاصله ۷۰ تا ۱۵۰ متر از لبه خيس ساحل (جايي كه دريا در مد به آن مي رسد) حريم عمومي بوده و تصرف آن جرم بوده و از سوي همه شهروندان كشور (به عنوان سهامداران حريم هاي عمومي) مي تواند مورد پيگيرد حقوقي قرار گيرد. به عبارت ساده تر حتي يك شهروند روستايي ساكن سيستان و بلوچستان مي تواند از هر فرد، نهاد يا سازماني به دليل اشغال بخشي، هر چند كوچك، از ساحل درياي خزر به مقامات قضايي شكايت كند. اما مي دانيم كه عملاً هرگز اينگونه نشده است. نه تنها متصرفان كنوني تحت پيگرد قرار نمي گيرند، بلكه مجوزهاي به ظاهر قانوني در اختيار متصرفان جديد نيز قرار مي گيرد. ظاهراً مورد پيش گفته جرم تلقي نشده و نيز حق عمومي براي پيگيري آن مورد تأييد، نيست.
اميد اين است كه در هفته جاري دستگاه قضايي در اين باره رويه اي صريح را اعلام كند. آنچنانكه هرفردي از شهروندان مي تواندچاپ مطلبي به زعم خود مغاير با ارزش هاي عمومي را در هر جريده اي تحت پيگرد قانوني قرار دهد. زيبنده اين است كه همين حق براي عرصه هاي حيات و طبيعت ايران نيز روا داشته شود. تا عصر چهارشنبه منتظر مي مانيم.

افزايش تعداد گورخر ايراني در مهر يز
017475.jpg
با تولد دو كره «گورخر» ايراني در مركز تحقيقات تكثير و پرورش كالمند بهادران مهريز، تعداد اين گونه جانوري رو به انقراض در استان يزد به ۱۵ راس افزايش يافت.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست مهريز با اعلام اين خبر افزود: از مجموع گورخرهاي موجود دو راس ماده است.
به گفته وي در آينده نزديك گورخر هاي تكثير شده در ساير مناطق استان يزد رها سازي خواهد شد .
قبل از سال ۵۷، كفه ابرقو، دشت هرات و مروست و منطقه دشتي بافق زيستگاه اين حيوان بود كه نسل آن در استان يزد منقرض شد.
رنگ گونه آسيايي اين حيوان قهوه اي شكلاتي است كه در فصول مختلف سال تغيير مي كند و در تابستان روشن تر، كرم مايل به زرد ودر زمستان متمايل به قهوه اي مي باشد.

زمين سرسبزتر شده است
017465.jpg
تغييرات آب و هوايي باعث سر سبزترشدن كره زمين شده است.
به گزارش تلويزيون سي ان ان براساس مطالعاتي كه دانشمندان آمريكا صورت داده اند تغييرات آب و هوايي از جمله افزايش دي اكسيد كربن، گرما، آب و نور ظرف ۲۰ سال گذشته باعث افزايش ۶ درصدي پوشش گياهي در سراسر جهان شده است. مناطقي همچون هند، چين و جنگل آمازون بيش از هر جاي ديگري تحت تاثير اين تغيير قرار گرفته اند.
دانشمندان هنوز نمي دانند اين افزايش پوشش گياهي در نتيجه تاثير كوتاه مدت تغييرات آب و هوايي بوده يا در درازمدت چنين پديده اي شكل گرفته است.
دانشمندان افزوده اند: البته در حالي كه ظرف ۱۸ سال گذشته پوشش گياهي تنها ۶ درصد گسترش يافته جمعيت زمين در همين مدت ۳۵ درصد افزايش داشته است.

امضاي تفاهم نامه زيست محيطي شهرداري منطقه ۲۲ و سازمان محيط زيست
طرح بزرگ زيست محيطي كشور درشمال غرب تهران اجرا مي شود
017470.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه  ۲۲ تهران  گفت :  اين  منطقه  مجري  بزرگترين  طرح  زيست محيطي در كشور است.   اصغر نصيري  در مراسم امضاي  يادداشت  تفاهم  همكاري  ميان  سازمان  حفاظت  محيط زيست  و شهرداري  منطقه  ۲۲ تهران  افزود : اراضي  شهرداري  منطقه  ۲۲ از زمان  اجراي  طرح جامع  نخست  تهران  اراضي  خاص  با توانمندي  ويژه  مطرح  بوده  است. وي  با بيان   اينكه  شهرداري  منطقه  تاكنون  از خرد شدن  قطعات  زمين هاي  بزرگ  جلوگيري  كرده  است  تصريح  كرد: با تمهيدات   انديشيده  شده  داخل پادگانهاي  منطقه  نيز كنترل  مي شود تا از ساخت  و ساز بي  رويه  جلوگيري  شود. شهردار منطقه  ۲۲ تهران  با بيان   اينكه  مساحت   اين  منطقه ۱۰ هزار هكتار است  افزود :فقط۱۰ درصد از مساحت  منطقه  كاربري  مسكوني  دارد.
وي  اضافه  كرد : ساخت  و سازهاي   اين  منطقه  زير نظر دانشكده  شهرسازي دانشگاه  تهران  و كميسيون  شهرداري  منطقه  انجام  مي شود كه   اين  امر موجب شده  الگويي  از توسعه  پايدار در منطقه  ۲۲ بوجود  آيد بطوري  كه  طرحهاي ساخت  و ساز در اين  منطقه  طرحهاي  نمونه  وزارت  مسكن  و شهرسازي  شناخته شده  است. نصيري  با بيان   اينكه  تمام  طرحها بايد پشتوانه  علمي داشته  باشد گفت شهرداري  منطقه  ۲۲ در آستانه  دريافت  گواهينامه  زيست  محيطي  است. وي  در پايان  تأكيد كرد اخذ اين  گواهينامه  موجب  احساس  مسئوليت  بيشتر در چارچوب  ارزيابي  زيست  محيطي  طرحهاي  منطقه  مي شود.
گفتني  است  تعميق  و توسعه  همكاريها و فعاليت  هاي  علمي پژوهشي  آموزشي  و فرهنگي  در زمينه  محيط زيست  شهري  بين  دو دستگاه  اجرايي ، همكاري  براي ارتقاي  آگاهي  زيست  محيطي  شهروندان  منطقه  ۲۲ به  منظور بهبود بيشتر وضع زيست  محيطي  منطقه ، كمك  به  رشد تشكل  هاي  مردمي محلي  در منطقه  ۲۲ به منظور گسترش  فرهنگ  زيست  محيطي  در بين  شهروندان  و تسهيل  در هماهنگي فعاليت  هاي  زنان ، جوانان ، گروه هاي  اجتماعي  و تشكل  هاي  غيردولتي  در برنامه  زيست  محيطي  منطقه  ۲۲ از اهداف   اين  تفاهم نامه  اعلام  شد.
پيش از اين اعلام شده بود شهرداري منطقه ۲۲ قصد دارد اين منطقه را به قطب اكوتوريسم (طبيعت گردي) و توريسم انبوه شهري تهران تبديل كند، اما در تفاهمنامه منعقده با سازمان حفاظت محيط زيست و نيز برنامه اعلام شده اين منطقه شهرداري براي سال ۸۲ در اين باره هيچ اشاره اي نشده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |