شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۶۹- June, 7, 2003
سامپا در سري A
از دل ويرانه ها
علي فولادي
014460.jpg

منورها به هوا مي روند و آسمان را از نور خود روشن مي كنند. در دل آن روشنايي، يكي از آن روزهاي گرم جنوا به ياد مي آيد كه طرفداران سامپدوريا فصل ۹۱ ايتاليا را جشن گرفته اند و مانند پرنده اي در آسمان بدون ابر به پرواز درآمده اند.
•••
سامپدوريا در آن روزها، بازيكنان ارزشمندي چون پاليوكا، لومباردو، سرزو، مانچيني و ويالي را در تركيب خود مي ديد و با اتكا بر هنر آنها حتي تا بازي نهايي جام باشگاه هاي اروپا در سال ۹۲ نيز پيش رفت كه عاقبت مغلوب بارسلونا و آن شوت به يادماندني رونالدكومان در ورزشگاه ويمبلي شد.
اما مثل هميشه روزهاي خيلي خوب، خيلي زود تبديل شد به روزهاي خيلي بد. پائولو مانتوواني، رئيس پير و دوست داشتني باشگاه كه به لطف رفتار پدرانه و سرمايه هاي بي پايانش، سامپدوريا نظم و نسقي يافته بود، در سال ۹۳ از دنيا رفت تا شك و ترديد آينده تيم را در بر بگيرد و حتي قهرماني جام حذفي ايتاليا در سال ۹۴ كه براي چهارمين بار در تاريخ باشگاه تكرار مي شد، نتواند اندكي از ابهام به وجود آمده بكاهد.
لطمه جبران ناپذير ديگر، جدايي اسون گوران اريكسون بود كه در مدت هدايت سه ساله او، باشگاه كمتر دچار نوسان مي شد. از دست دادن مربي سوئدي با سقوط تيم به دسته دوم در فصل بعد از آن يعني ۹۹ ـ ۱۹۹۸ همراه شد تا گرفتاري ها به اوج برسد.
البته پس از رفتن اريكسون، لوچيانو اسپالتي و ديويد پلات امور را در دست گرفتند كه به هيچ وجه موفق نبودند. اسپالتي به شكلي مفتضحانه اخراج شد و پلات نيز كه طعنه و كنايه هاي مربيان ديگر چون كارلو ماتزونه مبني بر نداشتن مجوز لازم براي مربيگري در كالچو را مداوم تحمل مي كرد، نتوانست روزهاي درخشانش در خط حمله اين تيم در سال هاي گذشته را تكرار نمايد و از اين رو كنار رفت.
رفت وآمد مربيان براي مديريت باشگاه كه در آن هنگام برعهده انريكو بود و مرتباً به بهانه خساست هايش مورد انتقاد شديد هواداران قرار مي گرفت گران تمام شد. آنچنان كه رئيسي جاه طلب و البته ثروتمند به نام ريكاردو گارونه، مالك كمپاني هاي نفتي به جاي انريكو بر مسند كار تكيه زد.
گارونه شصت و شش ساله در ابتدا مجبور به پرداخت سي و چهار ميليون يورو شد تا باشگاه از شر قيد و بندهاي اقتصادي به وجود آمده رها شود و مانند فيورنتينا، سايه شوم ورشكستگي بر سر اين تيم سنگيني نكند.
014455.jpg

گره ها كور نمي مانند
تلاش هاي رئيس، پيش درآمدي به كندي پيش رونده بود و حتي بيم سقوط از دسته دوم نيز سامپدوريا را رها نكرد ولي سرانجام با وجود تمام كاستي ها، تيم از اين ورطه بيرون جست تا فصل بعد در رقابت هاي امسال، ورق برگردد و حتي روياي چهار ساله صعود به سري A جامه عمل به خود بگيرد و در چند هفته واپسين سري B، ورزشگاه اختصاصي «فراريس» غرق در شور چهل هزار دل سپرده اي شود كه از حضور دوباره در جمع بزرگان به خود مي بالند.
رئيس جديد نيز از اين موفقيت بزرگ خوشحال به نظر مي رسد و با چشماني باز كه گويي از خوابي چندين ساله بيدار شده، در برابر خبرنگار ايتاليايي يوفا، پائولو منيكوچي، قرار مي گيرد و براي آنكه صدايش در ميان فريادهاي طرفداران و سروصداي منورها به گوش برسد، فرياد مي زند: «محشره! هوادارانمان پس از سال ها، شبي خاطره انگيز را تجربه مي كنند. همه به سختي مي توانند روي زمين بند شوند. اما بگذاريد هشدار دهم براي ادامه اين پايكوبي ها بايد بيشتر تلاش كنيم و تمام جنبه هاي حضور در سري A را ارزيابي نماييم.»
ريكاردو گارونه از مارس ،۲۰۰۲ رياست سامپا را پذيرفته، اما در اين مدت نيز موفق كار كرده. هر چند به هر اندازه پيروز شود، لورا با پائولو مانتوواني پرافتخار قياس مي كنند كه سال هايي طلايي را براي مردم شهر جنوا به ارمغان آورد. گارونه با شنيدن نام مانتوواني بزرگ، لبخند مي زند و پس از صاف كردن صدايش مي گويد: «با تمام دلسوزي هاي او، سه فصل به درازا كشيد تا سامپدوريا توانست در سال ۸۲ به دسته اول بازگردد. اما خوشبختانه اقبال من بلند بوده، چون در اولين فصل رياستم، اين موفقيت حاصل شده. البته نبايد فراموش كرد او اسكودتو را فتح كرد و حتي تا نائب قهرماني اروپا نيز پيش رفت كه تكرار يكي از آنها نيز بسيار توان فرسا است.»
در كنار رئيس، سرمربي آبي پوشان شهر جنوا يعني والتر نوولينوي پنجاه ساله نيز نقشي بسزا در اين موفقيت داشت.
اين مربي پيش از سامپدوريا، ناپولي، ونتزيا و پياچنتزا را از شر دسته دوم نجات داده بود و از اين سو كالچو او را متخصص بازگرداندن تيم ها به سري A مي داند. او در كنار مانچو، ويالي و وويادين بوسكوف، سر مربي سابق سامپا ايستاده و به پائولو منيكوچي خبرنگار چنين مي گويد: «مربيگري در اينجا دشوارترين تجربه اي بوده كه از سرگذرانده ام. در چنين باشگاه بزرگ و معتبري فقط بايد پيروز شد. اين محكوميت به پيروزي، فشار روحي وحشتناكي وارد مي كرد.»
014470.jpg

چشم اندازي روشن
در مجموعه تحت امر نوولينو، نگراني خاصي از بابت كمبود تجربه ديده نمي شود. چرا كه فابيو باتزاني در خط آتش آن قرار دارد كه فصل گذشته در جامه پروجا توانست ده گل به ثمر رساند و يا در درون چارچوب لوئيجي تورچي، دروازه بان سابق اودينزه ديده مي شود كه به نوبه خود وزنه محكمي است. نبض بازي هاي تيم نيز در دست بازي سازي مجرب به نام سرجيو ولپي است كه در كنار او سه ستاره جوان مانند موريتزيو دوميزي و آندره گاسباروني كه اين يكي عضو تيم ملي زير بيست و يك ساله هاي ايتاليا نيز هست، تيمي بالقوه قدرتمند را براي فصل آتي تشكيل داده اند. سرمربي يادآوري مي كند: «اين تيم بهتر از اين هم مي شود. از اين سو به موفقيت هاي بعدي خودمان نيز اطمينان دارم.» نوولينو مي داند براي سال آينده وظيفه دشواري را براي شاد نگاه داشتن مردم جنوا كه در ايتاليا به «حريص و البته بي ادب» شهرت يافته اند، پيش رو دارد. مردماني كه چهار سال براي تجديد ديدار با آن دشمنان آشنا در دسته اول روزشماري كرده اند. منورها به هوا مي روند و آسمان را با رنگ هاي خود زينت مي دهند. با اين همه رنگ تا كجا كه مي شود پيش رفت!

پس لرزه هاي قهرماني ميلان
آرمين كوثري
014485.jpg

غيرقابل هضم
يك بازي ديگر و جامي ديگر براي ميلان (لطفاً نگوييد آث ميلان، هيچ كس در ايتاليا آنها را با نام آث ميلان خطاب نمي كند. در ايتاليا فقط ميلان و اينتر وجود دارند. ) ولي الان زمان مناسبي براي ادامه دادن اين بحث هاي گرامري نيست. و فوتبال ايتاليا پس از چهارشنبه هفته گذشته دوباره جريان عادي خود را پي گرفته است.
اين درست است كه فينال ليگ قهرمانان كه چند روز قبل برگزار شد، شبي به يادماندني براي طرفداران فوتبال ايتاليا به وجود آورد ولي تاثير اين مسابقه بر ساير كشورها قابل بحث است.
تلويزيون ايتاليا به جديت تمام از اين شب، به عنوان شبي به يادماندني ياد كرد و حتي مفسر كانال ۵ اين مسابقه را مهم ترين مسابقه قرن دانست، كه البته مي توان آن را به عنوان مهم ترين بازي قرن جديد به حساب آورد، ولي به هيچ وجه به برزيلي ها و آلمان ها نگوييد كه از مسابقه فينال جام جهاني ،۲۰۰۲ جذاب تر بوده است.
با اينكه ايتاليايي ها به شدت ميلان را تشويق كردند، اما روزنامه هاي اسپانيايي به انتقادات بچه گانه از فوتبال ايتاليا پرداختند و حتي مدعي شدند كه بعضي از طرفداران ايتاليايي به جاي شركت در شادي قهرماني تيمشان به درگيري با طرفداران حريف مي پردازند. از طرفي رفتار طرفداران ايتاليايي در منچستر، به اندازه خود بازي، جالب بود. من به شخصه از اينكه شاهد حتي يك مورد درگيري در مركز شهر در طول روزي كه بازي انجام شد، نبودم، تعجب كردم. هيچ مشكلي در استاديوم نيز به وجود نيامد.
ولي اينكه مفسر RAI اعلام مي كند كه ۴۰ هزار ايتاليايي به انگليسي ها درس متمدن بودن دادند، قابل بحث است، و بايد توجه كرد كه اين مفسر، عضو شبكه RAI مقيم تورين است، نه يك كارشناس بين المللي فوتبال.
از همه مهم تر اينكه، از چهارشنبه در وب سايت ها و چت روم ها اين سوال مطرح شده كه چرا ايتاليايي ها در خانه به آشوبگري مي پردازند و در «اولدترافورد» كاملاً آرام رفتار مي كنند. مسلماً من اعتقاد دارم كه شما هرگونه با تماشاچي ها رفتار كنيد، بايد انتظار عكس العملي متناسب با رفتارتان را داشته باشيد.
اگر آنها را مثل حيوانات در قفس قرار دهيد، آنها هم مثل حيوان رفتار خواهند كرد. اگر شما توري هاي فلزي را برداريد، مسلماً آنها نيز دست از ايجاد درگيري با تماشاچيان مقابل برخواهند داشت. واقعيت اين است كه هيچ كس علاقه اي به خراب كردن شب قهرماني ندارد. نكته قابل توجه براي افرادي مثل من و كساني كه بيش از بيست سال است كه از نزديك مسابقات فوتبال در انگلستان را مشاهده مي كنند، اين است كه اولدترافورد (و به طور كلي استاديوم هاي انگليسي) آن قدر تكميل و خوب هستند كه قابليت برگزاري فينال ليگ قهرمانان را داشته باشند.
حال اگر به خود مسابقه بپردازيم، قطعاً اين بازي، يك مسابقه خاطره انگيز و سرشار از گل و موقعيت هاي گلزني نبود، ولي من به شخصه اين مسابقه را به علت ارائه استانداردهاي بالاي فوتبال از سوي دو تيم مي پسندم.
اين مسابقه، جدالي بود بين دو تيمي كه به خوبي از نقاط ضعف و قدرت يكديگر اطلاع داشتند و به اين نكته واقف بودند كه هر لحظه و هر نقطه از زمين ارزش زيادي دارد. در يك سوي ميدان سرمربي ميلان، يعني كارلو آنچلوتي حضور داشت كه مدت زمان زيادي را در حسرت انتقام گرفتن از يوونتوس صبر كرده بود. يوونتوسي كه سه سال قبل وي را بيرون كرد و طرفدارانش او را «خوك» خطاب كردند. اين نبرد بيش از آنكه تحت تاثير موقعيت هاي به وجود آمده در مسابقه باشد، در واقع نبردي بين دو مربي يعني آنچلوتي و ليپي و قوه تشخيص و طرز تفكر اين دو بود.
اين مسابقه گلي در برنداشت و تنها دو موقعيت مسلم گلزني به وجود آمد كه بهترين آنها ضربه سر شيرجه وار فيليپو اينتزاگي در نيمه اول بود كه با يك واكنش فوق تصور توسط جان لوئيجي بوفون دفع شد. ولي بايد قبول كرد كه در نيمه اول يوونتوس تنها به دنبال ميلاني ها حركت مي كرد و فقط داويدز بود كه هرگاه پا به توپ مي شد با حركات سريع خود مدافعان حريف را جا مي گذاشت و تيم را به جلو مي راند.
در مورد شكست يوونتوس بايد به نحوه انتخاب پنالتي زنان اين تيم و همچنين بازي ضعيف كامورانزي نيز اشاره كنيم. همچنين ليپي در انتخاب مونترو جهت مهار شوچنكو آماده نيز دچار اشتباه شد.
البته بايد به اين موضوع نيز توجه كنيد كه يكي از معدود موقعيت هاي يوونتوس در نيمه اول روي حركت خوب كامورانزي صورت گرفت كه پس از به هم ريختن خط دفاعي ميلان، با بيرون پاي راست توپ را براي دل پيرو ارسال كرد كه ضربه اين بازيكن توسط ديدا دفع شد. آث ميلان فتح ليگ قهرمانان اروپا و جام حذفي ايتاليا را جشن گرفت و اكثر كارشناسان از احياي مجدد ايتاليايي ها در فوتبال اروپا سخن مي گويند.
البته در پشت صحنه مي توان نارضايتي طرفداران ساير تيم ها را شنيد كه معتقدند، ميلان لياقت كافي جهت فتح جام را نداشته و آنها در سه مسابقه آخرشان موفق به كسب پيروزي نشده اند و حتي آخرين بردشان نيز در برابر آژاكس در آخرين لحظات بازي به دست آمده است. و يوونتوسي ها نيز بار ديگر در يك فينال بزرگ شكست خوردند و دل پيرو نيز همچنان به كم فروغ بودن خود در ديدارهاي بزرگ ادامه داد.
روبرتو گوتا
014495.jpg

درس هايي براي انگليسي ها
در حالي كه ايتاليايي ها پس از قهرماني ميلان در ليگ قهرمانان اروپا به ايتاليا بازگشتند تا از قهرماني خود لذت ببرند، گروهي نيز هستند كه معتقدند اين بازي بدون گل به هيچ وجه جذابيت هاي لازم را نداشت و هيچ انگيزه اي در تماشاگران براي مشاهده بازي ايجاد نمي كرد.
اين گونه ديدگاه ها با اينكه قابل درك است ولي اصلاً منصفانه نيست. در مورد يوونتوس اين واقعيت وجود دارد كه آنها نتوانستند با غيبت پاول ندود كنار بيايند و حتي شخصيت قهرماني خود در سري A را در اين مسابقه نيز به نمايش بگذارند. آنها با توجه به حملات شديد ميلاني ها در آغاز مسابقه از نظر رواني با مشكل مواجه شدند و تا انتها نيز قادر نشدند خود را از جو حاكم خارج كنند و در نهايت نيز به اميد درخشش لوئيجي بوفون در ضربات پنالتي بازي را به پايان بردند.
عليرغم اينكه مهار دو ضربه پنالتي از سوي سنگربان شماره يك ايتاليا مي توانست زمينه ساز پيروزي اين تيم شود، ولي بازيكنان يوونتوس در نواختن ضربات پنالتي نيز از آرامش رواني كافي برخوردار نبودند و ضربات خود را به بدترين نحو ممكن نواختند. با وجود اينكه ميلان فاتح اين نبرد شد ولي به نظر مي رسيد با حضور احتمالي ريوالدو در زمين (در حالي كه سرعت بازي بسيار پايين آمده بود) وي قادر مي بود تا كفه ترازو را به نفع ميلان سنگين تر كند.
در اين بين بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه عليرغم حضور آندره شوچنكوي پرقدرت، تهديد فيليپو اينتزاگي و حيله گري روي كاستا، اين خط دفاعي ميلان بود كه قهرماني را براي اين تيم به ارمغان آورد.
طي نه بازي در ليگ قهرمانان پس از تعطيلات زمستاني ميلان در حالي كه از فرم عالي ابتداي فصل نود دور شده بود، تنها توانست هفت گل به ثمر برساند و البته در مقابل تنها هفت گل نيز دريافت كرد كه سه گل آن را در مقابل رئال مادريد و در برنابئو دريافت شد، كه از قدرت دفاعي اين تيم حكايت دارد.
اين درسي است كه باشگاه هاي انگليسي حاضر در ليگ قهرمانان فصل آينده، بايد به آن توجه كنند. دفاع خوب يكي از ملزومات قهرماني است. در مورد آرسنال بايد به اين نكته اشاره كرد كه خط دفاعي اين تيم در طول ۹۰ دقيقه بازي تمركز كافي ندارد.
هم آرسنالي ها و هم منچستري ها بايد در فصل نقل و انتقالات تابستان به فكر تقويت خط دفاعي خود باشند.
مسلماً يكي از دلايل اصلي حذف منچستر يونايتد در ليگ قهرمانان اين فصل ضعف خط دفاعي اين تيم بود كه طي دو ديدار شش گل در مقابل رئال مادريد دريافت كرد.
تيم هاي ايتاليايي از حالا مي توانند بر روي تيم هاي خود سرمايه گذاري كنند، زيرا سه تيم يوونتوس، ميلان و اينتر از حالا جاي خود را در مرحله گروهي اول تضمين شده مي بينند.
چلسي و نيوكاسل مي بايستي از مراحل مقدماتي كار خود را آغاز كنند و بازي هاي سختي در مقابل تيم هايي چون سلتيك، پارتيزان بلگراد با دينامو زاگراب خواهند داشت.
چلسي كه احتمال رويارويي اش با فلورا تالين استوني يا پيونيك ايروان ارمنستان مي رود به نظر وضعيت بهتري جهت حضور در رقابت هاي اروپايي دارد، ضمن اينكه بايد بازيكناني چون ويليام گالاس، مارسل دزايي و فرانكو زولا را نيز حفظ نمايد. نيوكاسل با كمبود تجربه مواجه است، به خصوص در خط دفاع. بنابراين بايد منتظر ادامه حضور گري ساوت گيت كه دوباره شكوفا شده است نيز در خط دفاعي نيوكاسل باشيم.
چه كسي مي تواند نماينده فوتبال انگلستان در فينال سال آينده در گلزن كرشن باشد؟
با وجود عملكرد قابل توجه آژاكس و ديگر رقيبش يعني آيندهوون، مهارت پورتو و پتانسيل موجود در تيم هاي گلاسكو و رشد كيفيت بازي ترك ها و يوناني ها، خطر از سمت تيم هاي سه كشور ايتاليا، آلمان و اسپانيا احساس مي شود. حدود هفت سال از آخرين حضور تيمي غير از چهار كشور برتر اروپا (ايتاليا، آلمان، اسپانيا و انگليس) در فينال ليگ قهرمانان و هشت سال از قهرماني آژاكس كه از كشوري كوچك است، مي گذرد و اين نشان دهنده سلطه اين چهار كشور بر فوتبال باشگاهي اروپا است.
مطمئناً ايتاليايي ها بار ديگر به جمع مدعيان خواهند پيوست ولي يك فصل موفقيت تضمين كافي براي تكرار قهرماني نخواهد بود.
ضمن اينكه بايد مد نظر داشت كه هر دو تيم فيناليست در مسير رسيدن خود به فينال از شانس كافي نيز برخوردار بودند. به هر صورت اين موضوع واضح است كه تيم هاي ايتاليايي دوباره به حدي رسيده اند كه شكست دادن آنها مشكل به نظر مي رسد.
در حالي كه تيم هاي آلماني در اين فصل با حذف زودهنگام مواجه شدند و هيچ كدام به مرحله حذفي نرسيدند، بايد مسائل مالي را يكي از دلايل اين حذف ها دانست كه حتي باعث شد بايرن مونيخ نيز نتواند در حد استاندارد خود در رقابت ها حاضر شود. به طور حتم رئال مادريد، فصل آينده نيز يكي از مدعيان اصلي خواهد بود، ولي در مورد رئال سوسيه داد اين شك و ترديد وجود دارد كه آنها حتي در صورت فتح لاليگا نيز، از استحكام كافي جهت مبارزه در ليگ قهرمانان برخوردار خواهند بود يا خير؟
گلن مور

خط پايان
غروب آرزوها
سهيلا قاسمي
014475.jpg

هفته گذشته مسابقات دوچرخه سواري تور ايتاليا، جيرو، به پايان رسيد. به نظر مي رسد كه با پايان اين تور دوران ماريو چيپوليني نيز به سر رسيده باشد. در مجموع، تعداد پيروزي هاي ماريو همان عدد ۴۲ ماند. حداقل اين رقم براي امسال ثابت خواهد ماند. اين قهرمان جهان در دوري كنار رفت كه خودش آن را بهترين مرحله و اصلي ترين هدفش در سال جاري ذكر كرده بود. از اين پس براي او چه چيزي باقي خواهد ماند؟ تيم او به تور دوفرانس دعوت نشده و او با سي و شش سال سن، علي رغم دو موفقيتي كه در گذشته در تور ايتاليا به دست آورده، فرصت چنداني براي ادامه كار ندارد. چيپوليني ايتاليايي نسبت به سال هاي پيش بسيار ضعيف تر به نظر مي رسد. اين گونه كه از ظاهر امر پيداست زمان بازنشستگي او نزديك است...
مرحله بيست و يكم تور ايتاليا يعني جيرو ۲۰۰۳ با پيروزي گيلبرتو سيموني به پايان رسيد. او براي دومين بار موفق به قهرماني در اين تور شد. گيلبرتو ۳۱ سال سن دارد و دو سال پس از اولين قهرماني اش دوباره توانست قهرمان هشتاد و ششمين دوره جيرو شود. سال گذشته او از مسابقات كنار گذاشته شد، چرا كه آزمايش دوپينگ او مثبت اعلام شده بود. پزشكان معتقد بودند كه او كوكائين مصرف كرده، اما پس از مدتي دادگاه او را بي گناه شناخت. در اين سال هاي گذشته دوپينگ تمامي عرصه هاي دوچرخه سواري را به لرزه در آورده بود، اما امسال مسئولان تمام تلاش خود را كردند و اجازه ندادند هيچ رسوايي اي به بار آيد.
هر چند پيش از مسابقات و حتي در دورهاي نخست، بيشتر مردم به چيپوليني اميد زيادي بسته بودند، او هيچ كاري از پيش نبرد. چيپو حتي در مراحل مياني جيرو ركوردشكني هم كرد. اما گويي سرنوشت او چنين بود كه از پيروزي فاصله زيادي بگيرد. سيموني برتري خود را در مناطق كوهستاني نشان داد و از همان مراحل بود كه از سايرين پيشي گرفت. آلساندرو پتاكي قهرمان شش مرحله اين رقابت ها نيز بسيار تاثيرگذار بود. او به ماريو چيپوليني امكان داد تا دو بار از بقيه جلو بيفتد و به اين ترتيب در مجموع ۴۲ پيروزي در مراحل مختلف را به نام خود ثبت كند. اين ركورد از ركورد آلفردو بيندا كه پيش از جنگ جهاني به دست آمده بود، بهتر است.
در مرحله آخر، هونچار كه سال ۲۰۰۰ قهرمان شده بود (امسال او به مقام هشتم رسيد) با سرعتي بيش از ۵۲ كيلومتر بر ساعت ركاب زد، اما كاري از پيش نبرد. ماركو پانتاني (نفر چهاردهم) از او جا ماند و سيموني با ۶ ثانيه و ۶ صدم ثانيه اختلاف از استفانو گارزلي (نفر دوم) و ۶ ثانيه و ۱۱ صدم ثانيه از ياروسلاو پوپويچ اوكرايني (نفر سوم) پيشي گرفت. سيموني در نهايت قهرمان جيرو شد. او در سال هاي ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ نيز بر سكوي سوم ايستاده بود. سيموني پس از قهرماني اعلام كرد كه به شدت علاقه مند به شركت در تور دوفرانس است و قصد دارد هر چه در توان دارد براي آماده سازي و نبرد در اين رقابت ها بگذارد. او تا به حال به عنوان ليدر در تور دوفرانس ركاب نزده و اين مسئله برايش بسيار هيجان انگيز است.
014490.jpg

بزرگ ترين محروم در عرضه دوچرخه سواري جهاني امسال كسي نبود جز همان ماريو چيپوليني خودمان كه از مسابقات تور دوفرانس هم محروم شد. او درست چند روز پس از شكستن ركورد در مرحله نهم جيرو با تعجب متوجه شد كه نامش در ليست دعوت شدگان نيست. اين مسئله بزرگ ترين محروميت براي يك ورزشكار پا به سن گذاشته است. او تمام اميد و دلبستگي اش همين تور بود و حالا...
پس از گذشت چند روز و در ادامه مراحل جيرو، اعضاي تيم چيپوليني متوجه شدند كه ليدرشان مصدوم شده و ديگر به كار ادامه نخواهد داد. مربي او در اين مورد اعلام كرد: «چيپوليني شب نخوابيده بود. او پس از سقوط بسيار درد مي كشيد. شانه اش هم به شدت متورم شده است.» پزشك او هم دستور اكيد داده بود كه ديگر كار را دنبال نكند. اما حقيقت اين بود كه اتفاق چندان مهمي روي نداده بود. عكس هاي گرفته شده نشان مي دادند كه شانه او كوچك ترين شكستگي اي ندارد و كاملاً سالم است.
مسلماً اين سقوط تعادل روحي چيپو را به هم زده بود، اما به نظر مي رسيد كه مسئله كنار گذاشته شدن او از تور دوفرانس بيش از مصدوميتش روح او را از توازن خارج كرده باشد... از همان روز بود كه شايعه بازنشستگي او در همه جا پيچيد. اما بچه هاي تيم او را همچنان به ادامه كار تشويق مي كردند.
به هر حال او از هر دو تور محروم ماند و از اين پس آينده او نيز در پرده اي از ابهام باقي مي ماند. ديگر چه چيز مي تواند به او انگيزه دهد؟ او در مصاحبه اي كه در ابتداي فصل داشت اعلام كرده بود كه ديگر سه هدف بيشتر ندارد: ميلان ـ سان رمو، جيرو و تور دوفرانس. دو هدف اول او به شكست انجاميد و در مورد سومي نيز حتي فرصت نبرد نيافت. مسئولين تمام تلاش خود را كردند و در تماس با برگزاركنندگان تور دوفرانس خواستار تجديد نظر در مورد چيپو شدند. اما اين كار هم نتيجه اي نداشت. گويي سرنوشت چيپو بر اين محور قرار گرفته كه هر چه زودتر بازنشسته شود. آيا سال آينده و در سن ۳۶ سالگي او قادر خواهد بود اين اهداف را دنبال كند؟

حاشيه ورزش
• تختي آبادان مثل آزادي
مسئول امور ورزش شركت پالايش نفت آبادان گفت: عمليات بازسازي ورزشگاه تختي آبادان تا آذرماه سال ۸۲ به اتمام خواهد رسيد.
عمليات مرمت ضلع غربي ورزشگاه تختي كه از خرداد ماه سال ۸۱ آغاز شده، به مراحل پاياني خود نزديك مي شود اما طرح تعبيه حدود هفت هزار صندلي در ضلع غربي با ترديدهايي روبه رو شده است.
او اضافه كرد فوتبال در آبادان با برون فكني هاي احساساتي تماشاگران همراه است، لذا بايد مطمئن شويم كه اين صندلي ها در كوتاه مدت تخريب نخواهد شد.
مختاري افزود: قرار بود در شهريورماه سال ۸۲ عمليات مرمت ورزشگاه تختي به اتمام رسد اما به دليل برخي مشكلات و استفاده از بتون غيراستاندارد، اين مهم به تاخير افتاد. مسئول امور ورزش شركت پالايش نفت آبادان همچنين پيش بيني كرد كه ضلع غربي اين ورزشگاه آذرماه امسال به بهره برداري كامل برسد كه در آن صورت امكان ارائه خدمات بهتر به تماشاگران فراهم خواهد شد.
مختاري تصريح كرد: در طرح ترميم ورزشگاه تختي مواردي چون احداث سايت اداري باشگاه صنعت نفت شامل اتاق هاي سمعي، بصري و انتظار ديده شده و علاوه بر آن ايجاد يك جايگاه جديد براي خبرنگاران و مدعوين نيز در دستور كار قرار دارد.
وي با اشاره به اينكه براي انجام اين عمليات ۵/۳ ميليارد ريال برآورد هزينه شده، افزود: طبق بررسي كارشناسان عمر مفيد ضلع غربي ورزشگاه تختي آبادان پس از انجام عمليات مرمت حداقل ۵۰ سال خواهد بود.
014465.jpg

• آزمايش هاي جديد دوپينگ در آتن
از كميته مبارزه با دوپينگ تشكيلات جهاني المپيك خبرهايي مبني بر تشديد مبارزه با مواد نيروزا در المپيك آتن مي رسد. مسئولان كميته بين المللي المپيك آزمايشگاه جديدي را در پاريس تجهيز خواهند كرد كه قبل از آغاز بازي ها مراقبت هاي جدي و بسيار دقيقي براي كنترل مواد نيروزا به عمل آيد. اين لابراتوار كه زيرنظر پروفسور ژاك دوكوريز اداره مي شود بي شك مجهزترين نمونه در تمام دنياست. پروفسور دوكريز براي تشخيص دقيق و بي ترديد مواد نيروزايي چون استروئيدها، روش جديدي را ايجاد كرده كه بر مبناي آن گلبول هاي قرمز خون و ميزان اكسيژن ذخيره شده در آن مورد ارزيابي قرار مي گيرد. علاوه بر گلبول هاي قرمز شاخص هاي ديگري چون اريتروپويتين هم بررسي مي شود تا كمترين ميزان خطا در تعيين مواد نيروزا به وجود آيد. اين روش جديد سرعت بالايي در به دست آوردن نتايج نهايي دارد و باز هم عرصه را براي بهانه جويي و ايراد گرفتن ورزشكاران خطاكار تنگ تر خواهد كرد.
014480.jpg

• معاهده سقف قرارداد
دستمزد بالاي بازيكنان در فوتبال ايران كماكان از دغدغه هاي مربيان، مديران و گردانندگان ليگ به شمار مي رود. پس از نمايش ضعيف بازيكنان چند ده ميليوني استقلال و پرسپوليس و افت چشمگير اين دو تيم و در مقابل بازي خوب جوانان نه چندان گران قيمت در بعضي از تيم هاي شهرستاني به نظر مي آيد كه مديران باشگاه ها در فكر تعيين سقف براي قراردادهاي بازيكنان شاغل در تيم ها هستند. اولين اقدام موثر و قابل اعتنا در اين مورد از سوي تيم هاي تحت پوشش صنايع كشور انجام گرفته است. خبر مي رسد كه مديران باشگاه هاي صنايع معدني مثل فولاد خوزستان، فولاد سپاهان اصفهان و ذوب آهن به اضافه تيم هاي صنعت خودروسازي مثل پيكان و سايپا در حال تدوين آيين نامه اي صنفي براي نقل و انتقال بازيكنان اين مجموعه هستند.
در اين آيين نامه بازيكنان به چند درجه كيفي تقسيم شده اند و براي هريك از درجات نيز سقف پرداخت مشخص شده است. در ضمن اين باشگاه ها قرار گذاشته اند كه بازيكنان همديگر را به صورت مذاكرات پنهاني و مخفي تطميع و جذب نكنند. ظاهراً در مرحله بعدي اين طرح نيز قرار است تيم هاي وابسته به ارگان هاي نظامي به اين معاهده بپيوندند. با اين اوصاف و با گسترش احتمالي امضأكنندگان اين قرارداد پرسپوليس و استقلال كه وابستگي خاصي به اين ارگان ها ندارند تنها خواهند ماند و مي توانند بازيكنان يكديگر را با قيمت هاي بالا خريد و فروش كنند. لازم به ذكر است كه در صورت بخشنامه اي شدن اين قرارداد امكانات بازخواست متخلفان نيز وجود خواهد داشت. چرا كه در صورت پديدار شدن شائبه در ترازهاي مالي باشگاه ها پاي سازمان بازرسي كل كشور هم به ميان خواهد آمد.

• سفارت قهرماني
تيم فوتبال سفارت جمهوري اسلامي ايران در اسلام آباد به مقام قهرماني مسابقات فوتبال جام ديپلماتيك پاكستان رسيد.
تيم فوتبال سفارت ايران در مسابقه نهايي موفق شد، تيم ايتاليا را با نتيجه ۵ بر ۲ شكست دهد و به مقام قهرماني برسد. در اين دوره از مسابقات ديپلماتيك پاكستان كه از سوي كميسيون حقوق بشر برگزار شد، علاوه بر ايران و ايتاليا تيم هاي انگليس، ژاپن، عربستان سعودي، بنگلادش، اندونزي، امارات متحده عربي، هلند، تايلند و قزاقستان نيز شركت داشتند.
«هومن شكاري» از تيم سفارت ايران به عنوان بهترين بازيكن اين مسابقات و دروازه بان تيم تايلند به عنوان بهترين دروازه بان انتخاب شدند و جوايز ويژه اي از مسئولان برگزاري مسابقات دريافت كردند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |