دبير نخستين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل و ترانزيت ايران:
جذب ۲۰ ميليارد دلار درآمد ترانزيت در سال هدف بخش حمل و نقل كشور است
|
|
جذب فقط ۱۰ درصد از كرايه حمل بار بين آسيا و اروپا توسط ايران و از طريق موقعيت ممتاز حمل و نقلي كشور، به معناي ايجاد يك درآمد ۲۰ ميليارد دلاري در سال است.
مهندس محمد جواد عطرچيان دبير علمي نخستين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل و ترانزيت ايران (Iran Expo Trans) و رئيس دبيرخانه كريدور حمل و نقلي شمال- جنوب با اعلام مطلب فوق هدف برگزاري اين نمايشگاه را ارائه توانمندي ها و پتانسيل هاي بخش حمل و نقل به بازديدكنندگان داخلي و خارجي، بازاريابي و تبادل اطلاعات براي نيل به هدف توسعه حمل و نقل و ترانزيت اعلام كرد و افزود: ايران بر سر چهارراه تجارت جهاني قرار گرفته است و تحولات جهاني نيز به بازيابي و تقويت اين جايگاه ياري رسانده است. در حال حاضر سه مركز مهم توزيع بار جهاني در آسيا قرار دارند كه عبارتند از حوزه كشورهاي جنوب شرقي آسيا، حوزه اقيانوس هند و حوزه كشورهاي حاشيه خليج فارس. گردش تجاري و دادوستد كالا بين آسيا و اروپا اندكي بيش از ۲۰۰۰ ميليارد دلار در سال است كه فقط سهم كرايه حمل آن حدود ۲۰۰ ميليارد دلار مي شود. حتي اگر ما با توجه به موقعيت ممتاز كريدورهاي ترانزيتي در كشور فقط يك سهم ۱۰ درصدي از كرايه هاي حمل را هدف گذاري كنيم حدود ۲۰ ميليارد دلار در سال نصيب كشور خواهد شد.
عطرچيان كه در زمينه برگزاري نخستين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل با ماهنامه اقتصاد ترابري ايران
- ترابران- گفت وگو كرده است مي افزايد: به همين علت است كه تم اصلي نمايشگاه «تكنولوژي و رقابت» انتخاب
شده است. بخش حمل و نقل، علي رغم ظرفيت هاي بالاي خود در دو دهه اخير توانايي هاي تازه و نوين حمل و نقلي را كه دستاورد تكنولوژي هاي تازه است با سرعت مناسب جذب نكرده و براي آن كه بتواند با قدرت كافي رقابت كند مجبور است خود را به فناوري هاي نوين مجهز كند. در همه عرصه هاي حمل و نقل دريايي، جاده اي، هوايي و ريلي نياز به جذب فنون جديد داراي بهره وري بالا داريم و موضوعات نمايشگاه ايران اكسپوترانس نيز با توجه به همين نياز انتخاب شده اند. به گفته عطرچيان اين بخش ها عبارتند از تجهيزات تخليه و بارگيري و بسته بندي، وسايل نقليه سنگين و تجهيزات جانبي آنها در زمينه حمل كالا و مسافر، تجهيزات حمل جاده اي، دريايي، ريلي و هوايي، صنعت كشتي سازي، تجهيزات كمك ناوبري، لجستيك، تجهيزات راهداري و راهسازي، قطعات يدكي سنگين، صنايع لاستيك و روانكارها، سيستم هاي نرم افزاري، مؤسسات آموزشي، خدمات مؤسسات حمل و نقل بين المللي كالا و مسافر، شركت هاي حمل و نقل داخلي، خدمات بيمه و بانك و گمرك در بخش حمل و نقل و...
به عقيده رئيس دبيرخانه كريدور شمال- جنوب سهم حمل و نقل در ارزش افزوده كل كشور معادل ۶/۱۰ درصد و ميزان شاغلان آن حدود ۳/ ۱ ميليون نفر است. ۷۵۰ ميليون مسافر و ۲۵۰ ميليون تن بار در سال در كشور جابه جا مي شوند كه كل توليد ناخالص داخلي را در بخش حمل و نقل به ۴ / ۵۱۸۱۶ ميليارد ريال مي رساند. اين بخش در قياس با كشورهاي همسايه از قدرت و توانايي بالقوه مناسب تري برخوردار است كه اطلاع رساني درخصوص پتانسيل آن هدف اوليه نمايشگاه است و گستره وسيعي از بخش هاي مختلف حمل و نقل هوايي، دريايي و ريلي و جاده اي در آن مشاركت خواهند كرد.
عطرچيان ضمن اعلام دهم تا چهاردهم مهرماه به عنوان زمان برگزاري نمايشگاه گفت: همزمان با نمايشگاه يكي از بزرگترين رويدادهاي حمل و نقل آسيا و اروپا در تهران رقم خواهد خورد و «دومين همايش حمل و نقل بين المللي جاده اي آسيا و اروپا» توسط اتحاديه بين المللي حمل و نقل جاده اي (ايرو) به ميزباني ايران برگزار مي شود. در اين همايش نمايندگان اتحاديه بين المللي حمل و نقل به همراه روِساي تشكل هاي صنفي و شركت هاي حمل و نقل از آسيا و اروپا شركت خواهند داشت و نمايندگان عالي رتبه سازمان هاي بين المللي از جمله بانك جهاني، اسكاپ، بانك توسعه آسيايي، انكتاد و اكو به تهران مي آيند و ضمن شركت در اجلاس بين المللي از نمايشگاه نيز بازديد خواهند كرد. عطرچيان در پايان اعلام كرد سايت www.iranexpotrans.com براي اطلاع رساني نمايشگاه به جامعه حمل و نقل كشور ايجاد شده است.
|