يكشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۷۷
يادداشت
تعامل با بيرون
در جهان امروز با رشد بازارهاي فرامليتي و افزايش پيوستگي اقتصادي در جهان و به خصوص تأسيس نهادهايي چون سازمان تجارت جهاني كه اين پيوستگي را قانونمند و روشمند و حتي براي آن ضمانت اجرا تعيين مي كنند، مسأله اصلي براي هر اقتصادي اين است كه در درون آن شرايط رقابتي برقرار بوده و در عين حال با جهان خارج نيز تعامل منطقي داشته باشد. «رقابت در درون» و «تعامل با بيرون» امروزه دو اصل اساسي براي اداره اقتصاد و به طور كلي اداره جوامع مختلف است.
متأسفانه در اقتصاد ما هر دو اصل فوق به مرحله اجرا درنمي آيد. اقتصاد ما در گذشته به شدت دچار شرايط انحصاري و
نيمه انحصاري و سياست هاي حمايتي بي رويه بوده است و البته در قانون برنامه سوم توسعه مقررات خوبي براي رفع انحصارات دولتي و برداشتن موانع غيرتعرفه اي در مبادلات بازرگاني وضع شده است. روند تصويب مقررات و اقدامات دولت نيز در اين زمينه در مجموع مطلوب است اما هنوز نمي توان گفت كه شرايط رقابتي در اقتصاد ما به وجود آمده است. از طرفي در مورد «تعامل با بيرون» نيز ابهامات ذهني و تئوريك در جامعه ما وجود داشته است كه البته اين موضوع نيز در سال هاي اخير بيشتر مورد توجه قرار گرفته و حتي از نظر قانوني و اجرايي نيز برخي موانع آن رفع شده است. اما در اين مورد نيز هنوز نمي توان گفت «تعامل با بيرون» در اقتصاد ما وزن و جايگاه مطلوبي دارد. آمار و ارقام نشان مي دهد در كشورهاي صنعتي مانند آمريكا و كشورهاي اروپايي به ميزان افزايش صادرات كالاهاي صنعتي، واردات كالاهاي صنعتي نيز افزايش يافته است. اين موضوع نشان مي دهد كه برخلاف تصور ما صنعتي شدن و افزايش صادرات صنعتي به معناي بي نيازي از جهان نيست. افزايش همزمان صادرات
كالاهاي صنعتي و واردات صنعتي در كشورهاي پيشرفته نشان از افزايش ميزان پيوستگي و وابستگي اقتصادي در سطح جهان دارد و نشان مي دهد كه در تصور ابتدايي از خودكفايي اقتصادي- به اين صورت كه تصور مي شود كاهش واردات في نفسه و به طور مطلق مثبت است- بايد تجديد نظر شود.
سياست «جايگزيني واردات» در رژيم گذشته و برخي برداشت هاي غلط كه از «اصل خودكفايي» بعد از انقلاب در ايران مطرح شد، در مناسبات امروزي جهان جايي ندارد و با اين تصورات نمي توان در دنياي امروز كشور را اداره كرد. همان طور كه اشاره شد خوشبختانه در كشور ما در سال هاي اخير برخي برداشت هاي ناصحيح تصحيح شده و در قانون برنامه سوم توسعه نيز ضوابط قانوني و مقررات مورد نياز براي اجراي دو اصل فوق يعني «رقابت در درون» و «تعامل با بيرون» پيش بيني شده است. مسأله فقط عملياتي و اجرايي كردن اين اصول و نهادينه كردن آنها در اقتصاد است.

دبير نخستين نمايشگاه بين المللي  حمل و نقل و ترانزيت ايران:
جذب ۲۰ ميليارد دلار درآمد ترانزيت در سال هدف بخش حمل و نقل كشور است
002960.jpg
جذب فقط ۱۰ درصد از كرايه حمل بار بين آسيا و اروپا توسط ايران و از طريق موقعيت ممتاز حمل و نقلي كشور، به معناي ايجاد يك درآمد ۲۰ ميليارد دلاري در سال است.
مهندس محمد جواد عطرچيان دبير علمي نخستين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل و ترانزيت ايران (Iran Expo Trans) و رئيس دبيرخانه كريدور حمل و نقلي شمال- جنوب با اعلام مطلب فوق هدف برگزاري اين نمايشگاه را ارائه توانمندي ها و پتانسيل هاي بخش حمل و نقل به بازديدكنندگان داخلي و خارجي، بازاريابي و تبادل اطلاعات براي نيل به هدف توسعه حمل و نقل و ترانزيت اعلام كرد و افزود: ايران بر سر چهارراه تجارت جهاني قرار گرفته است و تحولات جهاني نيز به بازيابي و تقويت اين جايگاه ياري رسانده است. در حال حاضر سه مركز مهم توزيع بار جهاني در آسيا قرار دارند كه عبارتند از حوزه كشورهاي جنوب شرقي آسيا، حوزه اقيانوس هند و حوزه كشورهاي حاشيه خليج فارس. گردش تجاري و دادوستد كالا بين آسيا و اروپا اندكي بيش از ۲۰۰۰ ميليارد دلار در سال است كه فقط سهم كرايه حمل آن حدود ۲۰۰ ميليارد دلار مي شود. حتي اگر ما با توجه به موقعيت ممتاز كريدورهاي ترانزيتي در كشور فقط يك سهم ۱۰ درصدي از كرايه هاي حمل را هدف گذاري كنيم حدود ۲۰ ميليارد دلار در سال نصيب كشور خواهد شد.
عطرچيان كه در زمينه برگزاري نخستين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل با ماهنامه اقتصاد ترابري ايران 
- ترابران- گفت وگو كرده است مي افزايد: به همين علت است كه تم اصلي نمايشگاه «تكنولوژي و رقابت» انتخاب
شده است. بخش حمل و نقل، علي رغم ظرفيت هاي بالاي خود در دو دهه اخير توانايي هاي تازه و نوين حمل و نقلي را كه دستاورد تكنولوژي هاي تازه است با سرعت مناسب جذب نكرده و براي آن كه بتواند با قدرت كافي رقابت كند مجبور است خود را به فناوري هاي نوين مجهز كند. در همه عرصه هاي حمل و نقل دريايي، جاده اي، هوايي و ريلي نياز به جذب فنون جديد داراي بهره وري بالا داريم و موضوعات نمايشگاه ايران اكسپوترانس نيز با توجه به همين نياز انتخاب شده اند. به گفته عطرچيان اين بخش ها عبارتند از تجهيزات تخليه و بارگيري و بسته بندي، وسايل نقليه سنگين و تجهيزات جانبي آنها در زمينه حمل كالا و مسافر، تجهيزات حمل جاده اي، دريايي، ريلي و هوايي، صنعت كشتي سازي، تجهيزات كمك ناوبري، لجستيك، تجهيزات راهداري و راهسازي، قطعات يدكي سنگين، صنايع لاستيك و روانكارها، سيستم هاي نرم افزاري، مؤسسات آموزشي، خدمات مؤسسات حمل و نقل بين المللي كالا و مسافر، شركت هاي حمل و نقل داخلي، خدمات بيمه و بانك و گمرك در بخش حمل و نقل و...
به عقيده رئيس دبيرخانه كريدور شمال- جنوب سهم حمل و نقل در ارزش افزوده كل كشور معادل ۶/۱۰ درصد و ميزان شاغلان آن حدود ۳/ ۱ ميليون نفر است. ۷۵۰ ميليون مسافر و ۲۵۰ ميليون تن بار در سال در كشور جابه جا مي شوند كه كل توليد ناخالص داخلي را در بخش حمل و نقل به ۴ / ۵۱۸۱۶ ميليارد ريال مي رساند. اين بخش در قياس با كشورهاي همسايه از قدرت و توانايي بالقوه مناسب تري برخوردار است كه اطلاع رساني درخصوص پتانسيل آن هدف اوليه نمايشگاه است و گستره وسيعي از بخش هاي مختلف حمل و نقل هوايي، دريايي و ريلي و جاده اي در آن مشاركت خواهند كرد.
عطرچيان ضمن اعلام دهم تا چهاردهم مهرماه به عنوان زمان برگزاري نمايشگاه گفت: همزمان با نمايشگاه يكي از بزرگترين رويدادهاي حمل و نقل آسيا و اروپا در تهران رقم خواهد خورد و «دومين همايش حمل و نقل بين المللي جاده اي آسيا و اروپا» توسط اتحاديه بين المللي حمل و نقل جاده اي (ايرو) به ميزباني ايران برگزار مي شود. در اين همايش نمايندگان اتحاديه بين المللي حمل و نقل به همراه روِساي تشكل هاي صنفي و شركت هاي حمل و نقل از آسيا و اروپا شركت خواهند داشت و نمايندگان عالي رتبه سازمان هاي بين المللي از جمله بانك جهاني، اسكاپ، بانك توسعه آسيايي، انكتاد و اكو به تهران مي آيند و ضمن شركت در اجلاس بين المللي از نمايشگاه نيز بازديد خواهند كرد. عطرچيان در پايان اعلام كرد سايت www.iranexpotrans.com براي اطلاع رساني نمايشگاه به جامعه حمل و نقل كشور ايجاد شده است.

اقتصاد
آب و كشاورزي
بانك و بورس
رويداد
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |