يكشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۷۷
از سوي وزير بازرگاني اعلام شد:
آخرين تصميمات ستاد ويژه كنترل قيمت ها
مصوبه پيشين شوراي عالي هواپيمايي در خصوص ا فزايش ۵۰ درصدي قيمت بليت هواپيما لغو شد
قيمت تمام شده هر كيلو آرد ۲۰۰ تومان است
سقف افزايش قيمت نان در كشور ۱۷ درصد تعيين شده است
بعضي رانت خواران خود را پشت حقوق محرومان مخفي كرده اند
002965.jpg
ستاد ويژه كنترل قيمت ها افزايش بيش از ۱۰ درصد قيمت بليت قطار را ممنوع اعلام كرد.
وزير بازرگاني ضمن اعلام مطلب فوق در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: پس از آن كه مشخص شد شركت هاي حمل و نقل ريلي تصميم دارند قيمت بليت قطار را بيش از ۱۰ درصد افزايش دهند، ستاد ويژه كنترل قيمت ها وارد عمل شد و از اجرايي شدن چنين طرحي جلوگيري كرد.
محمد شريعتمداري گفت: ما از شركت هاي حمل و نقل ريلي خواستيم افزايش قيمت خود را در سقف ۱۰ درصد ثابت نگه دارند كه البته به ما گفتند قصد دارند خدمات بيشتري ارائه دهند.
او افزود: بديهي است كه ارائه خدمات بيشتر الزامي نيست و هر مسافري كه خواست مي تواند هزينه استفاده از خدمات را بپردازد و هر مسافري كه مخالف بود انصراف خود را از استفاده از چنين خدماتي اعلام مي كند.
وي گفت: ما اين تصميم را در قبال شركتي گرفته ايم كه در حال حاضر به آن يارانه مي دهيم. يعني شركت هاي حمل و نقل ريلي همين حالا خدماتي عرضه مي كنند كه قيمت تمام شده آن بيشتر از قيمت بليت مسافران است اما با اين حال براي كنترل تورم مانع افزايش بيش از ۱۰ درصد قيمت ها شديم.
او كه در خصوص اقدامات دولت و ستاد ويژه كنترل قيمت ها براي مقابله با افزايش نرخ تورم سخن مي گفت، اضافه كرد: ابتداي سال مترو تهران اعلام كرد قصد دارد قيمت بليت مترو را افزايش دهد هرچند تعيين قيمت بليت مترو به عهده دولت نيست اما ما وارد عمل شديم و قيمت بليت را از ۷۵ تومان به ۶۵ تومان رسانديم.
شريعتمداري تأكيد كرد: قيمت تمام شده بليت مترو حداقل ۱۵ برابر اين قيمت است.
او در توضيح علت تشكيل ستاد ويژه كنترل قيمت ها گفت: اين ستاد در اسفند ماه سال گذشته به دستور رئيس جمهوري تشكيل شد و نمايندگاني از وزارتخانه هاي امور اقتصادي و دارايي، بازرگاني، بانك مركزي و سازمان مديريت و برنامه ريزي در جلسات آن شركت دارند.
وي افزود: درحقيقت اين افراد همان اعضاي ستاد اقتصادي دولت هستند، حتي بدون حضور نماينده وزارتخانه هاي توليدي كه بخواهند از بخش توليدي خود حمايت كنند. اين ستاد مسؤول است كليه افزايش قيمت ها را در بخش مربوط به دولت بدون هيچ مسامحه اي با دقت بررسي كند و جلو افزايش قيمت ها را بگيرد.
وزير بازرگاني گفت: تاكنون اين ستاد ۷ جلسه تشكيل داده و درخصوص قيمت بليت هواپيما، مترو، قطار و... تصميم گيري كرده است.
او در مورد آخرين تصميمات اتخاذ شده در خصوص نرخ بليت هواپيما گفت: شوراي عالي هواپيمايي كه متولي اصلي تعيين قيمت هواپيماست مقرر كرد بهاي بليت هواپيما ۵۰ درصد افزايش يابد، اما ستاد ويژه كنترل قيمت ها وارد عمل شد و پس از بررسي جوانب قضيه اعلام كرد بهاي بليت هواپيما هرچند كه نوعي خدمات لوكس محسوب مي شود نبايد بيش از ۳۰ درصد افزايش يابد.
وي ادامه داد: به اين ترتيب مصوبه پيشين 
شوراي عالي هواپيمايي در خصوص قيمت بليت هواپيما ملغي شد.
وزير بازرگاني با انتقاد از شرايط موجود گفت: همه اقدامات مثبت دولت در رسانه ها به حاشيه رانده  مي شود اما سخنان مخالفان دولت كه يك طرفه به همه جوانب قضيه مي نگرند در مطبوعات و رسانه هاي گروهي منعكس مي شود. اما اينها رانت خواراني هستند كه پشت حقوق محرومان، خود را مخفي كرده اند و مانع از اصلاحات ساختاري در اقتصاد مي شوند.
او در پاسخ به انتقادات فراوان به افزايش قيمت نان گفت: ما چاره اي جز اين اقدام نداشتيم. آرد ۴ توماني به وفور توسط سودجويان غيرقانوني خريد و فروش مي شد و ما مجبور شديم براي كنترل آن قيمت آرد را به ۱۰ تومان در هر كيلو برسانيم. اين در حالي است كه قيمت تمام شده هر كيلو آرد حداقل ۲۰۰ تومان است.
شريعتمداري گفت: حالا همان كساني كه تا ديروز در هر كيلو آرد ۱۹۶ تومان رانت مي خوردند امروز مي گويند محرومان از افزايش قيمت آرد آسيب مي بينند.
او ادامه داد: با همه اينها ما سقف افزايش قيمت نان در سراسر كشور را ۱۷ درصد تعيين كرده ايم. يعني پا را از حدود قانون نيز فراتر گذاشته ايم و براي شهرستان ها هم تصميم گرفته ايم والا دولت اينجا نمي نشيند براي خاش قيمت نان تعيين كند بلكه قيمت نان در هر شهرستاني با توجه به وضعيت همان شهر توسط فرمانداري، اتحاديه نانوايان و... تعيين مي شود.

رويداد
آب و كشاورزي
اقتصاد
بانك و بورس
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |