دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۸ - jun .16, 2003
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي:
طرح توسعه ۹ استان محروم كشور يك ماه ديگر نهايي مي شود
018770.jpg
گروه اقتصادي: آمايش سرزمين روش شناخته شده و قابل استفاده براي كاهش عدم تعادلهاي منطقه اي در داخل كشور است كه مطابق قانون برنامه سوم توسعه بر عهده سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور است.
عدم تعادلهاي منطقه اي در كشور كه سابقه ديرينه اي دارد و در ۲۵ سال گذشته با وجود همه سرمايه گذاري ها هنوز وجود دارد، موجب بهم ريختگي سامان سياسي و اقتصادي كشور شده است. به گفته وزير صنايع و معادن ۳ استان تهران، اصفهان و خراسان بيش از ۵۰ درصد كارگاههاي بزرگ صنعتي را به خود اختصاص داده اند و همين موضوع موجب تراكم جمعيت در اين ۳ استان شده است. مسئولان بلندپايه برنامه ريزي كشور با درك اين مسأله بود كه در قانون برنامه سوم توسعه تدوين و اجراي طرح آمايش سرزمين را جزء وظايف سازمان مديريت و برنامه ريزي قرار دادند.
محمد ستاري فر رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در گردهمايي استانهاي منطقه شش كشور گفت:علاوه بر طرح توسعه ۹ استان دو طرح توسعه ديگر براي استانهاي هرمزگان و سيستان و بلوچستان نهايي شده است كه اميدواريم در آينده نزديك به محروميت زدايي از اين استانها منجر شود.
وي گفت: به منظور جبران عقب ماندگي استانهاي خوزستان، بوشهر، هرمزگان، چهارمحال و بختياري، فارس و كهگيلويه و بويراحمد واقع در منطقه ۶ كشوري كميته هاي حمل و نقل و ارتباطات، صنعت، تجارت و گردشگري، آب و كشاورزي، آموزش عالي و توسعه منابع انساني و عمران شهري و روستايي با مسئوليت استانداران اين مناطق فعاليت مي كنند كه گزارش كار خود را به رئيس جمهور تقديم خواهند كرد.
وي افزود: تكاليف تصريح شده در قانون بودجه سال ۱۳۸۲ در خصوص استاني شدن بودجه هاي جاري و عمراني، وظايف رؤساي استانها را با اهميت تر كرده است و آنان بايد در اين زمينه بيشتر تلاش كنند.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور كه در ياسوج سخن مي گفت: با اشاره به ضرورت توجه به جاذبه هاي طبيعي استان كهگيلويه و بويراحمد اظهار اميدواري كرد كه اين استان در آينده نزديك از مسير انزوا خارج شود.
وي افزود: اين استان در قلمرو شاخص هاي اجتماعي و فرهنگي، رشد قابل توجهي داشته است اما به لحاظ توسعه گردشگري نيازمند سرمايه گذاري است و در بخش صنعت نيز بايد به راهبري و هدايت اين بخش توجه ويژه اي شود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با اشاره به وظايف و مأموريت هاي حساس رؤساي استاني اين سازمان از آنان خواست به عنوان نماينده تام الاختيار سازمان در منطقه مسئول جدي پيگيري اهداف توسعه و آمايش سرزمين باشند.
وي گفت: در مورد توازن منطقه اي دولت به توسعه و تقويت زير ساخت ها اهتمام ويژه اي كرده است كه نمونه عيني آن اعتبار تخصيص يافته به توسعه فاز عسلويه است.

طرح  جلوگيري  از افزايش  قيمتها با يك  فوريت  در مجلس  تصويب  شد
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: يك  فوريت  طرح  اصلاح  مواد پنج  و ۶۰ برنامه  سوم  توسعه  به  منظور جلوگيري از افزايش  قيمتها تصويب  شد.
براساس  ماده  واحده  اين  طرح  كه  يك  فوريت  آن  به  تصويب  نمايندگان  مجلس شوراي  اسلامي  رسيد افزايش  قيمت  كالاها و خدمات  دولتي  توسط دستگاههاي  موضوع ماده  ۱۱ برنامه  سوم  توسعه  ساليانه  بيش  از ۱۰درصد مجاز نيست .
برمبناي  تبصره  يك  اين  طرح  و در صورت  تصويب  نهايي  كليه  مجوزهايي  كه  به موجب  آن  دريافت  هرگونه  وجهي  تحت  هر عنوان  بيش  از ۱۰ درصد باشد، لغومي گردد.
در تبصره  ۲ اين  ماده  واحده  آمده  است  كه  ممنوعيت  فوق  شامل  احكام  مذكوردر تبصره هاي  قانون  بودجه  سال  ۱۳۸۲ كل  كشور نيز مي شود. براساس  تبصره  ۳ اين  ماده  معادل  مبلغ  مورد نياز با اولويت  از محل  صرفه جويي  در اعتبارات  هزينه اي  قانون  بودجه  سال  ۸۲ كل  كشور و در صورت  ضرورت  به تشخيص  مديريت  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور از محل  افزايش  مبلغ  مندرج در جدول  شماره  ۲ ماده  ۶۰ قانون  برنامه  سوم  توسعه  تامين  خواهد شد. پيش  از تصويب  يك  فوريت  اين  طرح  دوفوريت  آن  مطرح  شد كه  به  تصويب نمايندگان  نرسيد.
رجبعلي  مزروعي  نماينده  مردم  اصفهان  و علي  قنبري  نماينده  مردم  اردل  به عنوان  مخالف  دوفوريت  طرح  گفتند: بحث  گراني  مساله اي  نيست  كه  عده اي  با آن موافق  يا مخالف  باشند و با تصويب  سريع  يك  طرح  يا لايحه اي  جلوي  آن  گرفته شود و بايد براي  مهار گراني  و تورم  ساعتها بحث  كارشناسي  صورت  گيرد.
سپس  حسن  سبحاني  نماينده  مردم  دامغان  و احمد ناطق  نوري  نماينده  مردم نور در موافقت  با دوفوريت  گفتند: كجاي  دنيا هزينه هاي  مردم  را به  اين  گونه بالا مي برند، وقتي  از طريق  فروش  نفت  مي توانيم  مايحتاج  مردم  را به  بهترين نحو برطرف  كنيم  پس  اين  گراني  و تورم  براي  چيست  ؟ناطق  نوري  افزود: وقتي  هزينه ها بين المللي  مي شود درآمد مردم  نيز بايدبين المللي  شود چرا در اين  مورد برنامه ريزي  خاصي  نداريد؟ چرا نان  را كه ساده ترين  غذاي  مردم  است  بدون  دليل  گران  مي كنيد ، قيمت  اجناس  را بر مبناي درآمد مردم  محاسبه  و افزايش  دهيد.
رييس  مجلس  شوراي  اسلامي  در پاسخ  به  پرسشهاي  اين  دونماينده  گفت : همه نمايندگان  مجلس  با حل  مشكل  گراني  و مهار تورم  موافق  هستند اما علت  مخالفت بعضي  از آنها دوفوريت  آن  است  كه  در نهايت  نمايندگان  به  يك  فوريت  اين  طرح راي  مثبت  دادند.

مستمري بگيران صنعت فولاد در انتظار دريافت مطالبات
گروه اقتصادي: احمدرضا برهان مدير عامل مؤسسه صندوق حمايت و بازنشستگي فولاد با بيان اينكه اين مؤسسه مسئوليت تامين و پرداخت مستمري بيش از ۶۸ هزار نفر از مستمري بگيران صنعت فولاد را برعهده دارد، تاكيد كرد: عدم پرداخت بدهي ۶۰ ميليارد توماني شركتهاي عضو موجب تاخير در پرداخت شده است.
وي در جمع خبرنگاران تصريح كرد:  در صورتي كه شركت ذوب آهن اصفهان، شركت فولاد مباركه، شركت فولاد خوزستان و بقيه شركتهايي كه تامين مالي اين صندوق را بر عهده دارند بدهي هاي خود را پرداخت كنند تا ما ۲ ماه ذخيره داشته باشيم نارضايتي ها فروكش خواهد كرد.
برهان گفت: صندوق حمايت و بازنشستگي فولاد در سال ۸۲ موظف به پرداخت ۱۲۰ ميليارد ريال حقوق، مستمري و ... به بازنشستگان و مستمري بگيران است كه اكنون با دشواري مواجه است. عدم تعادل در منابع و تعهدات صندوق بايد هرچه زودتر پايان يابد.
وي افزود: تا فروردين ماه ۱۳۸۲ تعداد ۵۸۵۴۴ خانوار بازنشسته با حداقل ميانگين ۵ نفر افراد تحت تكفل، جامعه اي حدود ۳۰۰ هزار نفر را تشكيل مي دهند كه دريافت سرانه اي معادل ۲۷۶۰۰۰ ريال در ماه دارند (۱۳۸۰۰۰۰ ريال ميانگين دريافت هر خانوار در ماه) و اين در حالي است كه اكثر خانواده هاي مذكور به علت كار در محيط هاي سخت و زيان آور داراي نوعي محدوديت جسمي بوده و يا به علت تخصص خاصشان امكان اشتغال مجدد از آنان سلب شده است.
بازنشستگان صنعت فولاد علاوه بر محدوديت اشتغال مجدد، به علت بازنشستگي زودهنگام اكثرا از بخشي از حقوق بازنشستگي خود استفاده نموده و از نظر ساختار خانوادگي داراي عائله نسبتا زياد و فرزنداني در سنين دانشگاهي و يا دم بخت هستند ضمن اينكه فرزندان فارغ التحصيل و يا آماده به اشتغالشان نيز مواجه با محدوديت هاي اشتغال بوده و از نظر اقتصادي وابسته به خانواده مي باشند.

درآمد شركت ملي نفتكش امسال ۵۰۰ ميليون دلار است
گروه اقتصادي: درآمد شركت ملي نفتكش ايراني امسال ۵۰۰ ميليون دلار و سود حاصل از آن ۷۰ ميليون دلار خواهد شد.
درآمد شركت ملي نفتكش ايراني پارسال ۳۵۰ ميليون دلار و سود آن ۴۰ ميليون دلار بوده است.
محمد سوري مديرعامل شركت ملي نفتكش در گفت وگو با خبرنگاران تأكيد كرد: از كل درآمد اين شركت حدود ۸۰ درصد آن از محل حمل نفت و مشتقات كشورهاي ديگر و ۲۰ درصد آن از محل حمل نفت كشورمان است.
به اين ترتيب مي توان گفت، اين شركت صادرات خدمات در حد ۴۰۰ ميليون دلار در سال جاري را محقق خواهد كرد.
وي كه در آستانه برگزاري همايش سالانه صنايع دريايي در ۲۸ و ۲۹ خرداد با خبرنگاران سخن مي گفت افزود: با توجه به امكانات مناسبي كه كشتي سازي داخلي فراهم كرده است سفارش ساخت كشتي به آنها آغاز شده است.
كشتي سازهاي ايراني در مسير درستي قرار گرفته اند و اميدواريم در ۵ سال آينده ساخت كشتي هاي بزرگ نيز در داخل امكان پذير شود. وي گفت: با سرمايه گذاري هنگفت انجام شده در سال هاي گذشته، شركت ملي نفتكش ايران جوانترين ناوگان را در ميان همتاهاي خود در جهان دارد. امكانات نرم افزاري كه اين شركت تهيه كرده و در خدمت كاركنان خود قرار داده شرايط را گونه اي كرده است كه ما ادعا داريم از هيچ شركت مشابهي در جهان چيزي كم نداريم.
وي درباره سفارش ساخت كشتي به كارخانه هاي داخلي گفت: با وجود همه پيشرفت هايي كه در دو سال اخير شاهد آن هستيم، اين صنعت هنوز براي كشتي ساز شدن در اندازه هاي جهاني راه زيادي در پيش دارد.

لايحه عضويت ايران در مؤسسه تضمين سرمايه گذاري ميگا اصلاح و تصويب شد
مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز خود لايحه عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در موسسه تضمين سرمايه گذاري چندجانبه ميگا، براي تامين نظر شوراي نگهبان را اصلاح و تصويب كرد.
براساس ماده واحده اصلاحي مصوب، جمهوري اسلامي ايران در مؤسسه يادشده با يك هزار و ۶۵۹ سهم عضو مي شود و وزارت امور اقتصادي و دارايي مجاز است نسبت به حفظ ارزش سهم جمهوري اسلامي ايران در اين سازمان بر اثر تغييرات نرخ برابري پول ملي در مقابل حق برداشت مخصوص اقدام نمايد.

افزايش ۵۷درصدي ترانزيت كالا در كشور
ترانزيت كالا در سال گذشته در كشور ۵۷درصد افزايش يافت كه اين روند تاثير بسيار خوبي بردرآمد و اشتغال كشور خواهد داشت.
خرم وزير راه و ترابري ديروز در سيستان و بلوچستان افزود: براي حل مشكل حمل و نقل بين المللي ۵ هزار كشنده و كاميون مورد نياز بود كه تاكنون ۴ هزار كشنده و كاميون وارد ناوگان حمل و نقل بين المللي شده است.
وي با اشاره به طرح خارج كردن اتوبوسهاي بالاي ۲۵ سال از ناوگان مسافربري گفت: براساس اين طرح، سال گذشته ۱۵۰۰ اتوبوس فرسوده از ناوگان مسافربري خارج و ۱۵۰۰ اتوبوس جديد وارد اين ناوگان شده است.
وزير راه و ترابري، توسعه بنادر كشتيراني چابهار، راه آهن بم - زاهدان ، جاده مرزي ميلك زابل دلارام افغانستان، ترميم باند فرودگاه زاهدان و راه اندازي خطوط پروازي فرودگاه سراوان را از جمله طرحهاي اولويت دار وزارت راه و ترابري اعلام كرد.

از سوي بانك مركزي جمهوري اسلامي
نرخ سود تازه فعاليتهاي اقتصادي اعلام شد
گروه اقتصادي: روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: شوراي پول و اعتبار در جلسات مورخ ۱۰/۳/۸۲ و ۱۷/۳/۸۲ پيشنهادهاي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران براي تعيين سياست هاي پولي و اعتباري سال ۱۳۸۲ را مورد بررسي قرار داد و ضمن موافقت با كاهش حداقل نرخ سود مورد انتظار تسهيلات اعطايي بانكها به بخشهاي توليدي و خدماتي در سال۱۳۸۲، حداقل نرخهاي مذكور را به شرح ذيل تصويب نمود:
نرخ سود (درصد در سال)
بخش اقتصادي
۵/۱۲
كشاورزي
۱۶
صنعت و معدن
۱۵
مسكن (صندوق پس انداز مسكن)
۱۸
مسكن (بدون سپرده گذاري)
۱۶
صادرات
۲۱
بازرگاني داخلي، خدمات و متفرقه
۲۱
ساختمان

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۱۷-
۱۱۷۱
۱۴۳۴۶
توسعه معادن روي ايران
۱۰۳
۳۹۰۰
۷۰۸۸۳۶۹
شهد ايران
۱۷
۴۱۳۰
۱۲۸۲۴
مارگارين
۱-
۵۴۸۹
۱۹۰۰۹
پارس مينو
۱۴۵-
۴۹۰۵
۳۹۶۳۲
توليدي مهرام
۸۵
۸۳۰۵
۸۴۶۳
ساسان
۸۷۳-
۱۹۵۲۷
۲۷۲۳۴
صنايع شيميايي ايران
۷۵-
۴۶۵۰
۶۸۸۳۳
صنايع شيميايي سينا
۱۰۰-
۳۸۰۰
۱۵۵۰۹
پتروشيمي اراك
۵۰-
۷۰۰۰
۲۵۶۳۴
لعابيران
۲۰۲-
۱۰۰۹۹
۱۰۴۸۳
داروسازي جابر ابن حيان
۱۰۳-
۷۶۰۰
۸۵۸۹
كيميدارو
۵۷۵-
۱۰۹۲۵
۷۹۷۶
دارويي لقمان
۶۳۵
۱۳۳۴۰
۶۹۳۵۹
داروسازي زهراوي
۴-
۲۸۳۳
۱۱۰۵۴
كف
۳۰-
۳۲۷۹
۱۳۴۱
پاكسان
۱۲۷۱
۲۷۸۲۵
۱۲۳۴۵
دوده صنعتي پارس
۵۹۸-
۱۲۷۰۰
۸۴۱۴
شيشه قزوين
۶۰-
۱۱۴۰
۲۳۹۲۷
شيشه و گاز
۱۰۰-
۱۱۴۰۰
۱۲۱۸
كاشي اصفهان
۴۷۰-
۸۹۳۰
۱۱۹۰۶
كاشي سعدي
۱۵۰۰-
۴۵۵۰۰
۷۴۶۴۱
سيمان تهران
۹۰۰-
۴۶۱۰۰
۵۷۹۳
سيمان كرمان
۹۰۶-
۲۰۷۵۰
۵۸۳۰۰۹
سيمان فارس و خوزستان
۵۹۰-
۱۸۸۰۰
۹۵۸۲۰
حق تقدم سيمان فارس و خوزستان
۵۹۴-
۱۷۹۹۶
۸۶۸۲۴
سيمان شرق
۲۲۸۰-
۴۳۴۵۰
۳۴۸۵
سيمان خزر
۱۲۰۰
۵۷۰۰۰
۵۵۹۸۸۳
سيمان سپاهان
۱۵۸۲-
۳۰۰۷۳
۱۱۹۴۵۷
سيمان شاهرود
۳-
۳۹۰۰
۳۴۵۸
نورد و قطعات فولادي
۱۰۰
۷۹۰۰
۲۳۰۰
گروه صنعتي سپاهان (سهام عام)
۴۰۰-
۲۵۰۰۰
۱۴۷۰۰
آلومتك
۱۵۰-
۲۸۷۰
۱۴۰۲۲۳
ماشين سازي اراك
۱
۱۷۰۱
۱۰۱۷۵۵
حق تقدم ماشين سازي اراك
۲۳۵-
۶۴۲۰
۵۱۳۶۱
صنايع آذرآب
۶۲-
۳۲۷۷
۸۰۲۸۰
ايران خودرو ديزل
۳۶-
۳۶۶۴
۸۴۰۴۱۹
ايران خودرو
۳۰
۲۹۷۰
۱۷۴۱۱۶
گروه بهمن
۱-
۷۷۷۹
۴۲۰۱۰
زامياد
۱۲۲-
۲۳۳۳
۸۰۰۳۴
نيرو محركه
۱۲۳۴-
۲۳۴۵۴
۳۲۲۷۱۴
صنعتي دريايي ايران
۱-
۱۶۷۹
۲۳۷۲۷
شركت ساختمان اصفهان
۱۵۰-
۳۹۰۰
۱۴۱۲۹
سرمايه گذاري البرز
۸۰-
۲۵۶۰
۹۶۹۸۰
توسعه صنايع بهشهر
۲۰-
۲۳۲۹
۳۴۹۸۱۵
سرمايه گذاري ملي ايران
۲-
۱۵۱۰
۱۷۱۹۹۷
سرمايه گذاري پتروشيمي
۵۴-
۱۱۸۱
۳۹۴۱۴
سرمايه گذاري ملت
۴۰-
۲۲۶۰
۷۶۴۹۸
سرمايه گذاري رنا
۶۰-
۲۸۷۰
۲۲۰۱۷
سرمايه گذاري غدير
۲۱-
۳۳۲۸
۷۳۵۵۴
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۸۸-
۱۹۰۰
۸۷۳۷۵
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۱
۱۵۰۰
۵۱۳۳۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱۰
۴۶۱۰
۵۰۱۵
بهپاك
۳۰۱
۱۴۵۰۱
۴۱۵۹
قند قزوين
۶۱-
۶۱۶
۲۰۰۰
پشمبافي ايران برك
۳
۵۸۳۵
۴۹۶۵
پارس سرام
۱۳۶
۲۸۷۰
۳۷۶۳۴۷
ايران گچ
۶۰۰-
۳۱۰۰۰
۵۹۱۷۲
سيمان دورود
۱۳۲
۲۷۸۹
۲۰۳۸
آذريت
۲۴۰-
۵۵۰۰
۸۲۴۲
ايتالران
۳۰
۴۵۸۳
۳۳۲۰
سپنتا
۹۲۴
۱۹۴۱۴
۱۳۵۰
فيروزا
۲۱۴-
۴۰۷۵
۴۰۰۰
داده پردازي ايران
۱۶۳
۳۴۲۶
۱۸۹۵
صنعتي مهرآباد
۱۰-
۹۱۰
۵۰۶۳۵
پارس الكتريك
۱۳۰
۲۷۳۸
۴۰۰۰
مرتب
۳۹۴-
۷۵۰۵
۱۲۶۰۶۸
پارس خودرو
۱۰۰-
۲۱۰۷
۴۷۱۶۰
سرمايه گذاري توكافولاد
۷۷/۸۷-
۳۹/۶۵۰۰
-
شاخص كل قيمت سهام

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۰۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۶۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۳۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۱۱۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۲۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي)۸۱۴۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۶۰۴

اقتصادي
اجتماعي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |