دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۸ - jun .16, 2003
در برابر آسيبها چه بايد بكنيم ؟
پيامدهاي آسيب هاي اجتماعي ( بخش پاياني )
018750.jpg
مقاله اي
از دكتر حسن روحاني
مشاركت عمومي يك ضرورت براي حل معضلات اجتماعي است. دولت به تنهايي قادر نيست. بايد همه دست به دست هم دهيم. مردم بايد وارد صحنه شون
عدم كار آمدي نظام
دولت ضعيف به سرعت اعتماد عمومي را نسبت به ساختارهاي سياسي- اجتماعي از دست خواهد داد. مانيازمند به يك دولت مقتدر هستيم. يك نظام مقتدر بايد داراي انسجام دروني در داخل حاكميت باشد كه متأسفانه در اين زمينه ما دچار مشكل هستيم. بايد باتوجه به اصل شايسته سالاري، مسئوليتهاي مهم و كليدي را در اختيار افراد كاردان و متعهد قرار داد كه قدرت درك ضرورت هاي مصالح و منافع ملي را داشته باشند و آن را فراتر از مصالح فردي و جناحي و گروهي خود قرار دهند و علاوه بر آن داراي دانش و تجربه كافي براي مسئوليت مورد نظر باشند.(۱۴)
از طرف ديگر حجم دولت بايد كوچك شود، همان تصميمي كه دهها سال است در كشورهاي پيشرفته اجرا شده است، ولي متأسفانه در كشورمان حجم دولت روز به روز بزرگتر مي شود.(۱۵) همچنين تصدي گري دولت بايد كاهش يابد و كارها به مردم واگذار شود. يكي از راههاي اساسي مبارزه با مفاسد اداري و اقتصادي همين است. دولت بايد برنامه ريز و ناظر باشد و نه مجري طرحهاي اقتصادي.(۱۶)
اصل برنامه ريزي هاي واقع بينانه  نيز بسيار حائز اهميت است. متأسفانه در اين زمينه هم با مشكل مواجهيم. اگر دنبال برنامه ريزي درست اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي بوديم امروز شاهد اين همه مشكلات و آسيب هاي اجتماعي نبوديم. حل معضلات اجتماعي از دست يك دولت كار آمد و يك نظام مقتدر برمي آيد. بايد همه تلاش كنيم تا دولت مقتدرتري داشته باشيم. دولت امروز ما با توان فعلي در برابر اين مشكلات كم مي آورد. بنابراين بايد كاري كنيم كه اقتدار دولت را بالا ببريم و داراي نظامي كار آمد باشيم.
توطئه هاي خارجي
از زمان پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون همواره با توطئه هاي خارجي مواجه بوده ايم. ولي در سالهاي اخير بيش از گذشته شاهد اين توطئه ها هستيم، كه حتي گاهي به صورت مستقيم در اغتشاشات و تظاهرات داخلي كشور مداخله و گاهي فرماندهي مي كنند. براون بانك و لانتوس نمايندگان كنگره آمريكا مي گويند: «ج.ا.ا. به سوي انفجار اجتماعي- سياسي پيش مي رود. بايد شرايطي را فراهم كنيم تا مخالفان، قدرت را به دست گيرند و خميني گراهاي تندرو را كنار بگذارند.»(۱۷) امروزه استكبار همه توان خود را براي ناآراميهاي داخل كشور به كار گرفته و فكر مي كند از اين طريق مي تواند به يك حكومت دست نشانده در تهران برسد. مايكل روبين از اينكه در تهران بشقابهاي ماهواره اي را جمع مي كنند، بسيار عصباني است و از آن به شدت انتقاد مي كند.(۱۸)
به عنوان مثال آمريكاييها كه در افغانستان مستقر شدند انتظار اين بود كه نيروهاي غربي مانع گسترش مواد مخدر شوند، ولي آنچه كه امروز در افغانستان انجام مي  دهند اين است كه توليد مواد مخدر و كشت خشخاش را كاملاً آزاد گذاشته اند ولي جلوي تبديل ترياك به مرفين و هروئين را گرفته اند. مي دانيد مرفين و هروئين در ايران مصرف ندارد و قاچاقچي ها آنها را ترانزيت مي كنند. در اروپا و آمريكا مرفين و هروئين مصرف دارد ولي در داخل ايران ترياك مصرف دارد و معمولاً ترياك در اينجا رسوب مي كند. ترياك را آزاد گذاشته اند ولي جلوي مرفين و هروئين را گرفته اند. آمريكاييها تمام مرزهاي جنوبي پاكستان را با گشت قايق و ناوچه بسته اند. در شمال افغانستان هم مسير ترانزيت مواد مخدر را بسته اند ولي سمت غرب را آزاد گذاشته اند. نتيجه اين كه همه مواد مخدر به سمت ايران سرازير مي شود. در اين ماجرا توطئه غرب كاملاً آشكار است. به ظاهر مي گويند با مواد مخدر مبارزه مي كنيم چون در جنوب و در پاكستان و در شمال مبارزه مي كنند ولي سمت ايران و غرب افغانستان را كاملاً بازگذاشته اند. از اين طرف لابراتوارها را از بين مي برند كه ترياك تبديل به مرفين و هروئين نشود، از طرف ديگر توليد ترياك و صادرات آن را باز و آزاد گذاشته اند. كاملا مشهود است كه در تمام اين برنامه ها يك توطئه حساب شده عليه منافع و امنيت ملي ما طراحي شده است.
راه حلها
در برابر اين همه آسيب هايي كه روبه روي ما است بايد چه كنيم؟
۱- باور نمودن آسيب هاي اجتماعي به عنوان يك معضل اجتماعي و ضرورت چاره جويي براي آنها
اولين مسأله اين است كه بايد مسئولين نظام به اين مسأله اهميت لازم را بدهند. متأسفانه دست اندركاران و نهادهاي مسئول كشورمان آنچنان به مشاجرات و منازعات سياسي و جناحي سرگرم شده اند كه گويي معضلات اجتماعي به فراموشي سپرده شده است. اين اولين گام است: توجه لازم به مسئله آسيب هاي اجتماعي. اگر پيام اين مطلب همين نكته باشد كه مسئولين بايد به اين مسأله اهميت لازم را بدهند و به حاكمان و كارگزاران نظام اعلام كنيم كه آسيب هاي اجتماعي به مرحله خطرناكي رسيده است و پيدا كردن راه چاره يك ضرورت فوري است، كار مهمي انجام شده است. مخصوصاً براي كشور و انقلابمان كه يك انقلاب فرهنگي بوده و انقلابمان با ايثار و فداكاري جوانهاي مؤمن پيروز شده است. دفاع مقدس با فرهنگ جهاد و ايثار و با فداكاري جوانهاي مؤمن پيروز شده است. امروز هم حفظ اين نظام بر دوش جوانهاي مؤمن و مخلص ما است.
به سخن نتانياهو بايد دقت شود كه گفت با برنامه هاي ماهواره اي و برنامه هاي سكسي و فاسد بايد نظام اسلامي را از بين برد. تعبير ناسنجيده او اين بود كه با برنامه هاي مبتذل مي توان در ايران يك انقلابي به پا كرد.
در شرايط امروز جامعه، اگر مدعي شويم به سمت آشفتگي اجتماعي پيش مي رويم مبالغه و اغراقي نكرده ايم. رشد ناهنجاريهاي اجتماعي، تعارضات فرهنگي و فكري در جامعه، رشد بدبيني و بي اعتمادي، افزايش فزاينده مطالبات، كاهش احساس امنيت اجتماعي و رشد جنبشهاي اجتماعي و دهها عامل ديگر جامعه ما را به سمت يك آشفتگي اجتماعي- سياسي به پيش مي برد. بايد قبل از هر چيز اهميت مسأله براي حاكمان ما روشن شود.
۲- لزوم اجماع نظر مسئولين در شيوه كار
اگر دولت، مجلس، قوه قضائيه، ائمه جمعه، دانشجويان و همه و همه خطر را مثل هم نبينند، نمي توانيم با اين معضل مقابله كنيم. اگر يكي بگويد آزادي به صورت موجود خيلي خوب است، ديگري بگويد آزادي به اين صورت، خيلي خطرناك است؛ يكي بگويد برنامه ماهواره و اينترنت موجب رشد و شكوفايي جامعه است، ديگري بگويد بسيار خطرناك است، نمي توانيم براي رفع اين معضلات راه حل پيدا كنيم. بدون آنكه مسائل مختلف اجتماعي به خوبي تجزيه و تحليل شود و به دقت به راه حل صحيح و جامعي برسيم، نمي توانيم با آسيب ها مقابله كنيم. متأسفانه بيشتر طرحهايي كه در اين زمينه اعلام مي شود به شعار بيشتر شباهت دارد تا برنامه. ما طراحي درستي در زمينه اين معضلات اجتماعي نداريم، يك وقت به اين نتيجه مي رسيم كه هيچ كس در كشور نبايد ماهواره داشته باشد؛ همين الان هم قانون ما همين است ولي در عمل هيچ توفيقي به دست نياورديم. اگر در كنار ممنوعيت ماهواره، چند كانال تلويزيوني كشورمان را اختصاص مي داديم به پخش برنامه هاي مفيد ماهواره اي و به شركتهاي خصوصي اجازه مي داديم تا برنامه هاي مفيد و ارزشمند و يا لااقل غيرمضر پخش شده از طريق ماهواره ها را پخش كنند و جلوي عطش جامعه را مي گرفتيم، بي ترديد بيشتر موفق بوديم. بايد در پي راهكار اجرايي و عملي باشيم و راهكارهاي صحيح را پيدا كنيم و مهمتر از همه، به يك اجماع نظر برسيم. با وجود اختلافات و نظرات گوناگون به نتيجه نخواهيم رسيد.
۳- برنامه ريزي لازم در زمينه مسائل اقتصادي فرهنگي و اجتماعي
مسئله سوم برنامه ريزي لازم براي مسائل اقتصادي و فرهنگي است. تا بيكاري در جامعه ما حل نشود و اين سيل بيكاران روز به روز تشديد شود، تا قدرت خريد مردم افزايش نيابد، نمي توانيم با آسيب ها مبارزه كنيم. بي مايه فطير است. بدون اينكه ما بتوانيم در بخش اقتصادي معضلات مردم را حل كنيم، نمي توانيم با بخشنامه و دستور العمل و يا مجازات، معضلات را حل كنيم. در كنار كار فرهنگي و فعاليت فرهنگي و آموزشي بايد برنامه صحيح اقتصادي داشته باشيم. بنابراين ما نياز به برنامه ريزي داريم. براي حل معضل بيكاري كه واقعاً ام فساد و ريشه بسياري از معضلات اجتماعي است، راهي جز رونق اقتصادي، امنيت براي سرمايه گذاري، جذب سرمايه خارجي، خصوصي سازي، احياء صنعت توريسم و امثال اينها نيست. به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه اكثريت بيكاران را جوانان تشكيل مي دهند. سهم گروه سني ۱۵ تا ۲۹ ساله از جمعيت بيكار كشور ۷۹% است. اين جمعيت جوان بيكار حدود ۴/۲ ميليون نفري فعلي پتانسيل بالقوه اي براي ايجاد هرگونه ناهنجاريها و حتي بحران در كشور است. ۵/۵۵ درصد از جمعيت بيكار كشور داراي تحصيلات زيرديپلم و يا بي سواد هستند. نرخ بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاهها از ۷/۴ درصد سال ۱۳۷۵ به ۶/۱۲ درصد در سال ۱۳۸۰ رسيده است. مشكل بيكاري نه با توصيه حل مي شود و نه با وام. راه حل، رونق بخش توليد و خدمات است. ما نياز به تصميمات بزرگ و كلان در كشور داريم و بايد شهامت اين تصميم گيريها را داشته باشيم و نبايد اسير شعار باشيم.
۴- مشاركت عمومي مردم
مشاركت عمومي يك ضرورت براي حل معضلات اجتماعي است. دولت به تنهايي قادر نيست. بايد همه دست به دست هم دهيم. مردم بايد وارد صحنه شوند. الان در كشورهاي پيشرفته و غربي چنين است. هنجارهاي اجتماعي در كشورهاي غربي چگونه سامان يافته است. اين امر به معروف و نهي از منكر كه ما فقط شعارش را مي دهيم غربي ها به آن عمل مي كنند. شما در اروپا، سر يك چهار راه بايستيد، ببينيد اگر كسي از چراغ قرمز رد شد، چه اتفاقي مي افتد؟ پليس در آنجا حضور ندارد ولي مي بينيد چند نفر از مردم عادي شماره ماشين متخلف را برداشتند. فردي كه پشت فرمان است، كسي كه به عنوان عابر عبور مي كند، كسي كه در كنار مغازه ايستاده، همه با چهره عبوس و عصباني با اين متخلف برخورد مي كنند و همه آنها با تلفن به پليس اطلاع مي دهند. به اين صورت امر به معروف و نهي از منكر انجام مي شود. آن چيزي كه آنها معروف مي دانند همه را به آن تشويق مي كنند و هر آنچه را كه منكر مي دانند، همه با آن مقابله مي كنند. البته ممكن است آنها چيزي را منكر بدانند ولي ما منكر ندانيم و يا بالاعكس، اين بحث ديگري است. آنچه كه آنها معروف و منكر مي دانند نسبت به آن حساسند و در صحنه، مردم حضور دارند. متأسفانه ما فقط شعار امر به معروف و نهي از منكر را مي دهيم بدون آن كه جامعه ما در عمل مشاركتي داشته باشد.

پانوشت ها:
۱- نگاه كنيد به: جونز، و.ت. خداوندان انديشه سياسي،ترجمه علي رامين، جلد دوم: قسمت اول، تهران، اميركبير ۱۳۶۲، صص ۲۷ تا ۲۹ و ۱۲۱.
2-William Gamson, شMedia Discourse as a Framing Resource ,ص in The Psychology.
۳- نگاه كنيد به :
Pierre FAVRE: شLamanifestationش, Paris: FNSP,1990;
۴- نگاه كنيد به:
Snador Halbesky,Mass Society and Political Conflict ,Cambridge: Cambridge University press. 1676,pp.123-132.
۵- نگاه كنيد به: 
Marvin Zonis, The Political Elite in Iran ,Princelon: Princeton press,1971,p.51.
۶- نگاه كنيد به: 
طباطبايي، سيد جواد، تأملاتي در رويارويي فرهنگ ايران و غرب، دانشكده علوم اجتماعي، دانشگاه علامه طباطبايي، دي ماه ۱۳۷۲، ص ۳۲.
7-Anthony Richmond,صصEthnic Nationalism: Social Science Paradigmsش,International Social Science Journal 39.no.1,1987..
8- Steven Conner, زPost- modernism: Negation of Meta-narratives, in - the Blackwell Companion to the Cultural Theory, Oxford, Packwell, 1997, pp.425- 432.
۹- نگاه كنيد به:
گي روشه، تغييرات اجتماعي، ترجمه منصور وثوقي، تهران، ني ۱۳۷۰، ص ۱۴۰.
۱۰- نگاه كنيد به:
Burk. p. American Social Review. 1997. Vol 62.p.134.
فرشته احمدي، «بحران هويت»، پائيز ۷۶، ص ۷۲.
۱۱- نگاه كنيد به:
Karl Deutsch, زSocial Mobitization and Political Developmentز; American Political Review, 1961,pp 493-497.
12-Alvin Toffler
۱۳- نگاه كنيد به:
Charles Jencks:زWhat is post- modernismز in W.T.Anderso, The Fortana Post Modern Reader, London, Fontana, 1996, PP.26-30.
۱۴- نگاه كنيد به:
C.B.Macpherson, Democratic Theory: Essays in Retruval, London, Oxford, U.P. 1976,p.۲۷.
۱۵- نگاه كنيد به:
K.Delbeare and P. Delbeare, American Ideologies, Chicago: Rand McNally, 1973, P.III.
۱۶- نگاه كنيد به:
Milton Friedman,Capitalism and Freedom, Chicago: University of Chicago, 1962,PP 15-16
۱۷- خبرگزاري ج.ا.ا. مورخ ۱۴/۵/۸۱ به نقل از روزنامه نيويورك تايمز.
۱۸- واحد مركزي خبر مورخ ۲۲/۳/۸۱ به نقل از آخرين شماره هفته نامه پانوراما چاپ ايتاليا.

طوفان شن زندگي زابليها را مختل كرد
ايرنا: طوفان  همراه  با گرد و غبار شديد روز يكشنبه  موجب  بروز مشكلات  تنفسي  و نيز اختلال  در زندگي  عادي  مردم  زابل  شد. اداره  هواشناسي  زابل  سرعت  وزش  اين  طوفان  را ۷۲ كيلومتر در ساعت  اعلام  كرد. همچنين  بر اثر گرد و غبار ناشي  از اين  طوفان  آسمان  زابل  را ابري  سياه  پوشانده  است . معاون  اداره  راه  و ترابري  زابل  نيز در گفتگو با ايرنا از كاهش  شعاع  ديد رانندگان  در جاده هاي  فرعي  اين  شهرستان  خبر داد.
«شمس الدين  سرگزي » افزود: در جاده هاي  فرعي  زابل  از جمله  زابل  به  دوست  محمد، شعاع  ديد رانندگان  وسايط نقليه  كمتر از پنج  متر است .
هجوم  شن هاي  روان  به داخل  واحدهاي  مسكوني  روستاييان  زابل  موجب شده  تا آنان  خود به  جمع آوري  شنهاي  روان  اقدام  كنند.

يك  كارشناس  بهزيستي : درمان  اقامتي  از موفق ترين  روشهاي  ترك  اعتياد است
ايرنا: حسين  اسدبيگي  كارشناس  دفترامور آسيب  ديدگان  اجتماعي  سازمان  بهزيستي گفت : روش  موسوم  به  درمان  اقامتي  (تي .سي ) كه  در آن  معتادان  سم زدايي  شده ، بطور جمعي  دور از جامعه  در يك  مكان  خاص  زندگي  مي كنند و در طول  روز برنامه منظم  فعاليتهاي  مختلف  دارند، يكي  از موفقترين  روشهاي  درمان  اعتياد است .
وي  روز يكشنبه  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در درمان  اقامتي يا اجتماع  درمان مدار، بعضي  از افراد سرپرستي  بقيه  را به  عهده  دارند وكارها بصورت  گروهي  انجام  مي شود و در ابتدا فرد از انجام  كارهاي  ساده  شروع مي كند تا سرانجام  به  كارهاي  مهمتر و سرپرستي  مي رسد.
اسدبيگي  گفت : اين  اشتغال  جنبه  درماني  دارد زيرا اين  افراد معمولا مهارتهاي  شغلي  مناسبي  ندارند و به  برقراري   رابطه  مثبت  با همكاران  خود قادر نيستند. اين  كارشناس  افزود: در اين  روش  گروههاي  مختلف  درماني  تشكيل  مي شود ودر اين  گروهها افراد از مشكلات  خود صحبت  مي كنند و براي  مسائل  مختلف  تصميم  مي گيرند .
همچنين  در هر گروه  يك  نفر مسئول  ارائه  آخرين  اخبار روز مي شود و مسئوليتهاي  مختلف ، به  افزايش  احساس  مسئوليت  در افراد كمك  مي كند.
وي  ادامه  داد: در روش  درمان  اقامتي  ، فعاليتهاي  مختلف  گروهي  و رضايت  و شادي  بدون  احساس  نياز به  مصرف  مواد براي  افراد ممكن  مي شود و آنها در صورت تخلف  از مقررات  گروه  ، به  درجه  پايينتر مسئوليت  رانده  مي شوند. اسدبيگي  اظهار داشت : براي  اطمينان  از عدم  مصرف  مواد در اين  گروهها، هرچند روز يك  بار بطور تصادفي  عده اي  براي  آزمايش  انتخاب  مي شوند و چنانچه  آزمايش  كسي  مثبت  باشد، از گروه  اخراج  مي شود.

دو فروند لنج در گناوه طعمه حريق شد
ايرنا: مسئول آتش نشاني گناوه گفت: دو فروند لنج كه در ساحل آبهاي اين بندر پارك بود طعمه حريق شد.
«مراد بهروزي» علت بروز اين حادثه را كه همزمان و در جوار هم رخ داد، ناشي از آتش بازي كودكان در ساحل عنوان كرد. وي با اشاره به اينكه اين حادثه موجب از بين رفتن كلي اين دو لنج شد اظهار داشت: حادثه آتش سوزي ۲۰۰ ميليون ريال خسارت در پي داشته است.

اضطراب تشكيل خانواده نسل كنوني بيش از نسل گذشته است
ايرنا: يك  روانشناس  باليني  و استاد دانشگاه  كرمان  گفت : اضطراب  انتخاب  همسر و تشكيل  خانواده  براي  نسل  كنوني  بيش  از نسلهاي  گذشته  است .
دكتر عباس  زامياد در دومين  كارگاه  آموزشي  زوجين  جوان  افزود: اگر بيماري  و مرگ  و مير ۱۰۰ درصد در خانواده ها ايجاد اضطراب  و استرس  كند، ازدواج  ۵۰ درصد اضطراب  ايجاد مي كند.
وي  افزود: در گذشته  جامعه  جوانان  را حمايت  مي كرد ولي  در زمان  حاضر كسي جوانها را حمايت  نمي كند و آنها خودشان  بايد زندگي  را اداره  و در برابر مشكلات  ايستادگي  كنند. وي  گفت : در ازدواج  دو بخش  عقلاني  و عاطفي  دخالت  دارند كه  در بخش  عقلاني  آن  داشتن  شخصيت  سالم  و داراي  بلوغ  رواني  و مستقل  ضروري  است .
«زامياد» افزود: وابستگي  شديد به يك  چيز يا شخص  كه  در شخص  نابالغ  و ناسالم  ديده  مي شود زندگي  زناشويي  را دچار مشكل  مي كند. اين  روانشناس  باليني  از سن ، تحصيلات ، خانواده ، شغل  و مسائل  اقتصادي ، اجتماعي  و اعتقادي  به  عنوان  عواملي نام  برد كه  ممكن  است  موجب  بروز مشكلات  زيادي  در زندگي  زوجها شود.
«زامياد» عشق  و دوست  داشتن  را تركيبي  از اعتقادات  جسماني  و روحاني  دانست  كه  وجود آن  مي تواند پيوند عاطفي  زوجين  را محكم  سازد.
وي  استفاده  از نظرات  روان شناسان  و مشاورين  خانواده  را به  هنگام  بروز مشكلات  براي  زوجين  ضروري  دانست  و گفت : اشتباه  بسياري  از مردم  اين  است  كه  مراجعه كردن  به  روانشناس  را دليل  بيماري  رواني  مي دانند.
دراين  كارگاه  آموزشي  مشاور استاندار و دبير كميته  امور بانوان  و جوانان  استان  كرمان  نيز محبت  و صميميت  و ابراز آن  از سوي  همسران  به  يكديگر و ايجاد امنيت  در خانه  را از وظايف  اساسي  همسران  برشمرد.
كبري  عطارنژاد همچنين  جلب  رضايت  خاطر افراد خانواده  و اجتماعي  كردن  آنان  و نيز نظارت  بر خانواده  را از وظايف  ديگر همسران  دانست .
يك  مشاور خانواده  هم  از عشق  به  عنوان  شيواترين  و رساترين  واژه  در تشكيل  ازدواج  ياد كرد و گفت : در عشق  سه  مولفه  «صميميت ، شهوت  و تعهد» وجود دارد كه  اگر در كنار يكديگر قرار گيرند يك  زندگي  پرشور و اشتياق  و بادوام  تشكيل مي شود.
دكتر «ويدا رضوي» گفت : در عشقهاي  شيدايي  يا خياباني  تنها دو مولفه  صميميت  و شهوت  بدون  تعهد وجود دارد كه  موجب  ناپايداري  ازدواج  مي شود. وي  گفت : هر زندگي  بايد با دو عشق  احساسي ، شهواني  و عشق  دوستانه  شروع  شود. وي اضافه  كرد: يك  زندگي  در صورتي  بادوام ، پايدار و موفقيت  آميز خواهد بود كه  عشق  احساسي  به  عشق  دوستانه  ختم  شود.
دكتر رضوي  گفت : عمر عشق  شهواني  و احساسي  دو سال  تخمين  زده  شده  است  كه اگر بعد از دو سال  عشق  دوستانه  بوجود نيايد عشق  احساسي  هم  از بين  خواهد رفت  و يك  زندگي  متزلزل  و گسسته  را بدنبال  خواهد داشت .
وي  تأكيد كرد: زوجين  جوان  براي  بقا و دوام  زندگي  بايد در كنار عشق  احساسي به  دنبال  تحقق  عشق  دوستانه  باشند.

۱۰۰ ميليون تومان بودجه براي كنترل خودكشي تصويب شد
ايسنا: مديركل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي با اعلام تصويب بودجه يكصد ميليون توماني كنترل خودكشي در كشور گفت: سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، پروتكل مشترك پيشگيري و كنترل خودكشي در كشور را امضاء كردند.
دكتر معتمدي در گفت وگو با ايسنا افزود: طرح مشترك كنترل خودكشي با همكاري وزارت بهداشت در قالب برنامه ريزيهاي متعدد براي آموزش مراكز اورژانس هاي اجتماعي، مداخله در بحران هاي اجتماعي بهزيستي و افراد دست اندركار سيستم بهداشت و درمان مانند پزشكان عمومي و... اجرا مي شود.
مديركل امور آسيب ديدگان سازمان بهزيستي تصريح كرد: آموزش و كنترل خودكشي در استانهايي با آمار خودكشي بالا از قبيل ايلام، كرمانشاه و كردستان از محوري ترين برنامه هاي سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت در طرح مذكور است.
وي در ادامه با بيان اين كه سازمان بهزيستي در امر خودكشي بيشتر به شكل حمايتي و آموزشي فعاليت خواهد كرد، اظهاركرد: در صورت گزارش مواردي از خودكشي به بهزيستي، افراد با مراجعه به مراكز مداخله در بحران يا تماس با شماره ۱۴۸ (خط مشاوره بهزيستي)، مي توانند از خدمات حمايتي اين سازمان بهره مند شوند.

مشاور رئيس جمهوري:
طرح مبارزه با موادمخدر در كشور تهيه شد
گروه اجتماعي: مشاور رئيس  جمهوري  و رئيس  ستاد مبارزه  با مواد مخدر كشور در گرگان  گفت : طرح  جامع  مبارزه  با مواد مخدر در كشور تهيه  و براي  تصويب  به  هيأت  دولت فرستاده  شد.
دكتر علي  هاشمي  عصر شنبه  در جمع  اعضاي  شوراي  هماهنگي  مبارزه  با موادمخدر استان  گلستان ، نبود يك  برنامه  جامع  و فراگير را از تنگناهاي  اساسي  مبارزه  با مواد مخدر دانست  و افزود: اين  نارسايي ، پيامدهاي  منفي  به  بارآورده  است . وي  با بيان   اين  كه   ايران  در منطقه اي  واقع  شده  كه  بيش  از
۸۰ درصد موادمخدر در آن كشف  مي شود، ارايه  يك  برنامه  جامع  براي  مبارزه  با پديده  مخرب مواد مخدر را ضرورتي  اجتناب ناپذير و حياتي  عنوان  كرد.
وي  خاطرنشان  كرد: بر اين  اساس  دو برنامه  جامع  پنج  ساله  براي  مبارزه  با مواد مخدر تدوين  شده  كه  بر محور كاهش  تقاضا و مقابله  با توليد و عرضه مواد مخدر شكل  گرفته  است . هاشمي گفت : براي  رسيدن  به  اهداف   اين  برنامه ها در ۱۰ سال   آينده  مبارزه با مواد مخدر هدفمند مي شود.
مشاور رئيس  جمهور ارزيابي  عملكرد دو دهه  گذشته   اين  ستاد و بهره گيري  از امكانات  دستگاه هاي  دولتي ، خصوصي  و مردمي را از ديگر محورهاي   اين  برنامه ذكر كرد. وي  اضافه  كرد: كار مطالعاتي  طرح  جامع  مبارزه  با مواد مخدر از
۹ ماه   پيش آغاز شد كه  در تير ماه  امسال  نتيجه  آن توسط هيأت  دولت  اعلام  مي شود.به  گفته  وي  پديده  قاچاق  جزو چهار معضل  اول  جهان  در كنار فقر اقتصادي ، فساد و معضل  هسته اي  است . وي  گفت : قاچاق  مواد مخدر در زمينه  اقتصادي  در رديف  صنعت  و نفت  قراردارد.
هاشمي افزود: سود حاصل  از فروش  مواد مخدر در كشور سالانه  چهار هزار ميليارد تومان  است . وي  با بيان   اين  كه  در دو دهه  مبارزه  با مواد مخدر در كشور بيش  از دوهزار تن  مواد افيوني  كشف  شده  اضافه  كرد: در اين  مدت  بيش  از دو ميليون  و۶۰۰ هزار نفر نيز دستگير شده اند.
وي   اين  روند را موجب  وارد شدن  آسيب هاي  مادي  و معنوي  به  كشور دانست  و يادآور شد: اعتياد زمينه ساز اكثر آسيبهاي  اجتماعي  در كشور بوده  و بايد براي  رفع  مشكلات  ناشي  از آن به  شكل  جدي  تلاش  كرد.
رئيس  ستاد مبارزه  با مواد مخدر با اشاره  به  وجود ۱۰ هزار تشكل  غيردولتي در كشور گفت : براي   اين  تشكل ها ۳۰ طرح  ملي  از طرف  ستاد مبارزه  با موادمخدر براي  بكارگيري   اين  تشكلها در عرصه  پيشگيري ، درمان  و مقابله  با  اين  پديده  ارائه  شده  است .

الهه كولايي نماينده مجلس شوراي اسلامي:
جشنواره «آيين مهر» مي تواند بستر شناسايي نيازهاي جوانان كشور باشد
گروه اجتماعي: جشنواره فرهنگي ورزشي آئين مهر مي تواند بستري براي شناسايي نيازهاي جوانان و زمينه ساز گسترش و جلب گروههاي مختلف در فعاليت هاي سازنده شود.
الهه كولايي نماينده مجلس شوراي اسلامي در آستانه برگزاري جشنواره بزرگ فرهنگي ورزشي آيين مهر در گفت وگو با امور رسانه اي جشنواره با بيان اين مطلب افزود: شايسته است براي پاسخگويي به نيازها و بر اساس كار كارشناسي و درك صحيح از ضرورت ها و مطالبات قشر جوان اجراي اين نوع برنامه ها توسعه يابد.
وي ادامه داد: اين گونه حركت ها تأثيرات مثبتي بر روي هويت بومي و هنجارهاي دروني فرهنگي دارد، نيازي كه امروزه به شدت احساس مي شود.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه با توجه به ضرورت تقويت  هنجارهاي فرهنگي داخلي در برابر امواج سهمگين جهاني شدن اين برنامه ها مي تواند برنامه ريزان را در فضاي مناسبي براي تقويت مباني هويت بومي و فرهنگ ملي كمك نمايد خاطرنشان ساخت: ترديدي نيست اگر مقدمات لازم براي مؤثر واقع شدن و كارساز بودن اين نوع مراسم درنظر گرفته شود مي تواند اين فرصت را براي رفع نيازهاي جوانان و درگير نمودن آنها در فعاليت هاي مفيد و سازنده و دورنگاه داشتن آنها از عرصه هاي خطرناك و تهديدكننده فراهم نمايد.

انتقاد وكيل مدافع بنفشه سام گيس از بلاتكليفي پرونده مطبوعاتي موكلش
ايسنا: وكيل مدافع بنفشه سام گيس نويسنده روزنامه ايران با تذكر نسبت به رعايت مواد آيين دادرسي كيفري از بلاتكليفي حكم موكلش انتقاد كرد.
شيرزاد حيدري شهباز روند اطاله صدور و ابلاغ حكم سام گيس را فاقد توجيه قانوني دانست و به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: طبق آيين دادرسي مدني و كيفري، قاضي مكلف است ظرف مدت يك هفته پس از اخذ آخرين دفاع و ختم دادرسي، اقدام به صدور رأي  كند.
وي افزود: در پرونده حاضر، وضعيت پرونده از حيث صدور رأي يا هرگونه دستور مقتضي ديگر درباره ادامه تحقيقات، نامعلوم و نامشخص است.

مجلس قانون چك را اصلاح كرد
گروه اجتماعي: كميسيون قضائي مجلس روز گذشته در جلسه بررسي اصلاح موادي از قانون چك، قانون يوم الادا را اصلاح كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري كميسيون آورده است كه ماده ۶۹۶ قانون مجازات اسلامي و ماده ۲ قانون محكوميت مالي كه معروف به يوم الادا هستند شامل محكومين صدور چك بلامحل نمي شود.
مگر اينكه دادگاه نسبت به تمكن مالي محكوم مطمئن باشد.
كميسيون همچنين با اضافه كردن يك تبصره به لايحه دولت، اين قانون را نسبت به ساير معسرين مانند بدهكاران مهريه نيز قابل تسري دانسته است.

اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |