چهار شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۰ - jun . 18, 2003
در صورت تصويب لايحه در شوراي شهر تهران
مترو با تسهيلات خارجي توسعه مي يابد
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در جلسه علني خود يك فوريت لوايحي را تصويب كرد كه در صورت تصويب نهايي،  شركت مترو با استفاده از تسهيلات خارجي نسبت به خريد واگن، لوكوموتيو و تامين قطعات يدكي مورد نياز اقدام خواهد كرد.
مديرعامل شركت مترو گفت: قطارهاي مترو در حال حاضر با ظرفيتي بيش از حد استاندارد كار مي كنند و تعداد واگن ها پاسخگوي مسافرين نيست.
مهندس محسن هاشمي افزود: در صورت تامين منابع مالي و خريد واگن هاي مورد نياز، فاصله حركت قطارها از ايستگاه به ۴ دقيقه كاهش خواهد يافت تا به تدريج به حد استاندارد حركت هر ۲ دقيقه يك قطار از ايستگاه برسد.
وي گفت: تاكنون ۷۰ كيلومتر خط مترو راه اندازي شده است كه در صورت تامين منابع مالي ۳۰ كيلومتر ديگر نيز تا ۲ سال ديگر راه اندازي مي شود.
مديرعامل مترو در سئوال واعظي آشتياني مبني بر لزوم تلاش اين شركت در استفاده از قطعات داخلي گفت: در حال حاضر ۱۰درصد از قطعات مورد نياز را از بازار داخلي تامين مي كنيم، ضمن اينكه برخي از قطعات به دليل پيچيدگي تكنولوژي و يا كم مصرف بودن تعداد آنها در داخل توليد نمي شود و ما مجبور به خريد از خارج هستيم.
عباس شيباني نيز در اين باره گفت: به نظرمن با توجه به اهميت ايمني قطارهاي مترو خريد جنس خارجي مناسب تر است زيرا جان مردم از هر چيزي مهم تر مي باشد.
يك متر فضاي سبز براي هر تهراني
در جلسه ديروز شوراي شهر وزير راه و ترابري ضمن تاكيد بر لزوم حفظ مسائل زيست محيطي فضاي سبز دامنه هاي البرز گفت: تهران به ازاي هر شهروند تنها يك مترمربع فضاي سبز قابل بهره برداري دارد.
مهندس احمد خرم افزود: وضعيت آلودگي شديد در تهران به گونه اي است كه عمر افراد را به ميزان ۵ سال كاهش داده است.
مصوبات شوراي شهر تهران
شوراي شهر در دويست و پنجاه و سومين جلسه علني خود تصويب كرد كه به منظور رفع مشكلات موجود شهر تهران و با عنايت به كليه جوانب و محدوديت هاي مربوط به افزايش جمعيت، ترافيك، تاسيسات زيربنايي، محيط زيست، اشتغال و رعايت حقوق شهروندي، شهرداري تهران موظف است از تاريخ ابلاغ اين مصوبه حداكثر ظرف مدت يك ماه با بررسي همه جانبه و بهره گيري از نظرات كارشناسان خبره و هماهنگي با كميسيون فني، معماري و شهرسازي شوراي شهر نسبت به تهيه و ارائه لايحه اصلاحي واگذاري تراكم مازاد در تهران به صورت موقت و تا زمان تصويب طرحهاي جامع و تفصيلي مناطق تهران اقدام كند.
به موجب ماده ۲ مصوبه مذكور، شهرداري مكلف است در اجراي بند اول نامه مورخ ۲۳/۱/۸۲ وزير مسكن و شهرسازي برنامه زمان بندي شهرداري را با هدف تهيه طرحهاي تفصيلي مناطق و تصويب در كميسيون ماده پنج تا پايان سال ۸۳ حداكثر ظرف مدت يك ماه از تاريخ اين مصوبه جهت تصويب به شوراي شهر ارائه نمايد.
شوراي شهر همچنين يك فوريت لايحه مجوز استفاده شهرداري از تسهيلات خارجي (فاينانس) براي خريد واگن ها و لوكوموتيوهاي مورد نياز مترو و همچنين يك فوريت لايحه مجوز اخذ و بازپرداخت تسهيلات خارجي به ميزان ۲۸ ميليون دلار جهت خريد لوازم يدكي مورد نياز قطارهاي مترو تهران را تصويب و جهت بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع داد.
شورا همچنين طرح ۲ فوريتي تجديد نظر در اساسنامه سرمايه گذاري و مديريت پروژه هاي مشاركتي تصويب كرد كه به موجب آن شهرداري موظف است ظرف مدت ۲ ماه نسبت به بررسي اساسنامه آنها اقدام و جهت بررسي بيشتر به شورا ارائه دهد.
شورا همچنين طرح ساماندهي مديريت محيط  زيست شهري تهران را تصويب و شهرداري را ملزم كرد حداكثر ظرف ۲ ماه لايحه جامعي را در اين رابطه به شورا
ارائه دهد.

نتايج نشست جديد كميته اجرايي كاهش آلودگي هوا
تردد موتورسيكلت هاي دو زمانه (گازي) از سال آينده ممنوع مي شود
000050.jpg
گروه شهري: رئيس  كميته  اجرايي  كاهش  آلودگي  هواي  تهران  گفت:  مركز آزمايش  آلايندگي  خودرو و موتورسيكلت  از شهريور امسال  كار خود را آغاز مي كند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر يوسف  حجت با اشاره  به  اينكه  براساس  مصوبه  هيأت  دولت  رفت  و آمد و توليد موتورسيكلت  هاي  دوزمانه  از سال آينده  ممنوع خواهد بود درباره  استاندارد فني  و رعايت  معيارهاي  قانوني  براي  شماره گذاري  موتورسيكلت  ها افزود براي   اينكه  طرح  آزمايش  آلايندگي  موتورسيكلت  ها صد درصد اجرا شود توليد كنندگان  بايد علاوه  بر رعايت  استانداردهاي   ايمني  و آلايندگي  با توجه  به  معيارهاي  قانوني  موتورسيكلت  را با شماره  توليد و عرضه  كنند.
وي  در ادامه  گفت:  چنانچه  موتورسيكلت  ها در كارخانه  شماره گذاري  و با تأييديه  زيست  محيطي  توليد شود شناسايي  موتورسيكلت  هاي  غيراستاندارد و توليدكنندگان  غيرمجاز براي  سازمانهاي  ذيربط آسان  مي شود.
وي  از برخورد قانوني  با موتورسيكلت سازان  زيرپله اي  خبر داد و افزود  اين  طرح  بزودي  با همكاري  نيروي  انتظامي و وزارت  صنايع  براي جلوگيري  از توليد موتورسيكلت  هاي  غيراستاندارد اجرا مي شود.
رئيس  كميته  اجرايي  كاهش  آلودگي  هوا با اشاره  به  آئين  نامه  اجرايي تبصره  ماده  ۶ قانون  نحوه  جلوگيري  از آلودگي  هوا مصوب  سال  ۷۶ هيأت  وزيران  درباره  كاهش  و توقف  توليد موتورسيكلت  هاي  دو زمانه  در برنامه
 پنج ساله  درباره  علت  به  تعويق  افتادن  اجراي  آئين  نامه  گفت  پس  از ابلاغ   اين  آئين نامه  به  علت  شكايت  هايي  كه  در ديوان  عدالت  اداري  مطرح شد مصوبه  لغو شد و پس  از وقفه اي  طولاني  آئين  نامه  كاهش  و توقف  توليد موتورسيكلت  دو زمانه  در پنجم  تير ۸۱ به  تصويب  رسيد و براساس  قانون  و مصوبه  هيأت  دولت  از پنجم  تير ۸۳ توليد و رفت  و آمد موتورسيكلت  هاي  دوزمانه  ممنوع  خواهد شد و موتورسيكلت  هاي  چهار زمانه  نيز با استاندارد مصوب   ايي .سي.  ايي  چهل  صفر يك  توليد مي شود. قماشي  كارشناس  و مجري  طرح  گازسوز كردن  اتوبوسها در شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  نيز درباره  شرايط بازار مصرف  موتورسيكلت  هاي  وارداتي  در كشور گفت  موتورسيكلت  هاي  دوزمانه  غيراستاندارد وارداتي از كشورهاي  چين  و تايوان  به  راحتي  بازار ۱۰۰ ميليون  دلاري  كشور را قبضه  كرده  و خط توليد موتورسيكلت  چهار زمانه  را تعطيل  كرده  است  درحالي  كه   اين  نوع  موتورسيكلت  بر دو زمانه  برتري  دارد و بايد جايگزين  آن  شود.وي  افزود در حال  حاضر قيمت  موتورسيكلت  چهار زمانه  از دو زمانه  بيشتر است  و اين  روش  هيچ  توجيه  اقتصادي  ندارد.

متهمان سازمان محيط زيست، وزارت نفت، وزارت صنايع و راهنمايي و رانندگي هستند:
پرونده آلودگي هواي تهران در دستور كار كميسيون اصل ۹۰ مجلس
گروه شهري: كميسيون  اصل  ۹۰ قانون  اساسي  مجلس  شوراي  اسلامي  اواخر ارديبهشت  ماه  در جلسه اي  آلودگي  هواي  تهران  را با حضور معاونت  راهنمايي  و رانندگي  بررسي كرد.
اين  نشست  در ادامه  پيگيري  گزارش  قرائت  شده  چهارمين  جلسه  اين  كميسيون در خصوص  آلودگي  هواي  تهران ، تشكيل  شد.
محمد قمي  اظهار داشت : بيشترين  مشكل  آلودگي  هواي  تهران  مربوط به  خودروها وحمل  ونقل  در شهر است  و بايد در توليدات  داخلي  از لحاظ تكنيكي  و فني  دقت  بيشتري  شود.
وي  با بيان  اين  كه  كميسيون  اصل  ۹۰ مجلس  شوراي  اسلامي  درحال  بررسي  مشكل آلودگي  هواي  تهران  است، افزود: در اين  رابطه،  كميسيون  با وزير صنايع  ومعادن  و مسئولين  كارخانجات  خودروسازي  جلساتي  را برگزار كرده  و در حال  بررسي موضوع  است .
نماينده  مردم  پاكدشت  در مجلس  شوراي  اسلامي  خاطرنشان  كرد: در زمينه آلودگي  هواي  تهران  شكايات  متعددي  به  كميسيون  اصل  ۹۰ رسيده  و كميسيون  نيز در اين  زمينه  پرونده اي  تشكيل  داده  است .

۱۰ ورزشگاه در جنوب غربي تهران به بهره برداري مي رسد
گروه شهري: با اعتباري معادل ۴۱ ميليارد ريال عمليات احداث ۱۰ باب ورزشگاه در جنوب غرب تهران از سوي شهرداري منطقه ۱۸ در حال انجام است، كه بزودي افتتاح و مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
بنا بر گزارش رسيده از تعداد ورزشگاههاي يادشده ۳ باب ورزشگاه در محدوده منطقه شامل ورزشگاه شهيد سليماني در شادآباد، ورزشگاه شهيد چمران در ۱۷ شهريور، ورزشگاه شهداي فردوس در كوي فردوس و همچنين احداث ۷ باب ورزشگاه در حريم منطقه نظير مجموعه ورزشي سعيدآباد، مجتمع ورزشي امام علي (ع) در گلشهر، ۲ باب سالن ورزشي در روستاهاي دهشاد بالا و پايين و مجموعه هاي ورزشي گرمدره، خادم آباد و باباسلمان كه بزودي افتتاح و به بهره برداري خواهند رسيد.
همچنين در راستاي توسعه فضاها و مراكز فرهنگي و اجتماعي در جنوب غربي تهران با اعتباري معادل ۲ ميليارد ريال احداث ۴ باب خانه مشق در كوي فردوس، ميدان الغدير، شهرك امام خميني(ره) و خيابان خليج فارس نيز از سوي شهرداري منطقه ۱۸ در دست احداث مي باشد.

انجمن هاي شورا ياري بازنگري مي شوند
گروه شهري: طرح بازنگري و ساماندهي انجمن هاي شوراياري، از سوي كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در دست بررسي است.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا در گفتگو با خبرنگار ما، هدف از اين طرح را رفع مشكلات قبلي و بهبود شرايط فعلي شوراياري ها دانست و افزود: كميسيون فرهنگي و اجتماعي علاوه بر تشكيل جلسات متعدد با صاحب نظران و طراحان شوراياري، پنجشنبه هفته جاري، نشست جامعي با روساي اين انجمن ها به عنوان «گردهمايي شوراياري هاي شهر تهران» برگزار مي كند تا تجربيات اعضاي شوراياري  ها را در طرح جديد خود مورد استفاده قرار دهد. وي معتقد است كه شوراي شهر بايد در نهادينه كردن شوراياري ها با تامل و حوصله و دقت بيشتري عمل كند چرا كه به گفته وي تعجيل در اين زمينه مي تواند اصل موضوع شوراياري ها را با عدم كارآمدي مناسب و بازتاب منفي اجتماعي روبه رو سازد. از اين رو شوراياري ها بايد با نظارت متخصصين امور اجتماعي و شوراي شهر به تدريج شرايط جايگيري خود را هم در ميان اقشار جامعه و هم در دستگاههاي اجرايي و نظارتي پيدا كند.
خادم كارآمدي شوراياري ها را منوط به همكاري و مشاركت جدي مردم مي داند و مي گويد: مشاركت مردمي زماني معنا دارد كه حلقه هاي ارتباطي ميان گروهها، اقشار و طبقات مختلف اجتماعي با دستگاههاي اجرايي برنامه ريزي و نظارتي در يك نظام حكومتي كاملاً تعريف شده و سامان دهي شود و اين رابطه متقابل زمينه هاي كنترل و نظارت خاص خود را از سوي مردم و همچنين از طرف دستگاههاي اجرايي داشته باشد.
به گفته رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر امروزه جايگاه قانوني شوراياري ها در قالب جايگاه قانوني شوراها تعريف مي شود و شوراياري ها فاقد جايگاهي جداگانه در قوانين مصوب اركان كلان قانونگذاري كشور هستند. وي افزود: شوراياري ها به لحاظ سازماندهي به دليل اينكه اولين تجربه جديد پس از طرح انجمن هاي شهري به حساب مي آيد هم در زمينه فرهنگي و هم در زمينه اجرايي با مشكل روبه رو گرديده است. وي دليل بروز اين گونه مشكلات را ناشي از عدم شناخت و آگاهي هاي عمومي مردم نسبت به جايگاه شوراياري ها و نقش موثر آنها و نيز فاصله موجود ميان طراحي و اجراي طرح شوراياري ها مي داند و معتقد است كه تعريف جايگاه سازماني و مديريتي شوراياري ها و نيز جايگاه شوراياري ها در دستگاههاي اداري و ضمانت اجرايي تصميمات آنها نياز به بازنگري مجدد دارد.

ساخت و ساز در حريم ۵۰۰ متري ساحل خزر ممنوع شد
000080.jpg

گروه شهري: معاون  برنامه  ريزي  و اداري  مالي  استانداري  گيلان  گفت :بر اساس  مصوبه  اخير دولت  كه  به  استانهاي  شمالي  ابلاغ  شده  است، هرگونه  ساخت  و ساز در حريم  ۵۰۰متري  ساحل  درياي  خزر ممنوع  است .
«روح  الله  قهرماني  چابك» ديروز به  ايرنا گفت :اين  زمينها در تملك دولت  است  و هرگونه  ساخت  وساز و واگذاري  منوط به اخذ مجوزهاي  ويژه  از مقامهاي  استان  است .
وي  افزود:براساس  اين  مصوبه ، زمين هاي  حاشيه  درياي  خزر از تملك  اشخاص  حقيقي و حقوقي  خارج  شده  و فقط براي  پروژه هاي  عام المنفعه  واگذار مي شود.
وي  گفت : تمام  زمين هاي  ساحلي  كه  طي  سالهاي  گذشته  از طريق  ادارات منابع طبيعي  استانهاي  شمالي  با هدف  ايجاد مجتمع هاي  گردشگري  و رفاهي  به  اشخاص حقيقي  و حقوقي  واگذار شده  اما اقدام  اجرايي  در آنها انجام  نشده  است ، طبق مصوبات  جديد پس  گرفته  مي شود.
قهرماني  افزود: اكثراشخاص  حقيقي  و حقوقي  فقط اين  زمينها راتصرف  كرده اندو هيچ  گونه  عملياتي  براي  اجراي  پروژه هاي  تعهد شده مورد نظرانجام  نداده اند.
000085.jpg

وي  افزود: دولت  براي  آزادسازي  حريم  ۵۰۰ متري  درياي  خزر مصمم  است  و اين طرح  در سواحل  گيلان  نيز با رعايت  موارد قانوني  و با هدف  ساماندهي  سواحل به  اجرا در آمده  است .
حدود ۸۰ درصد از مناطق  مناسب  نوار ساحلي  طولاني  استان  گيلان  در طول   سالهاي گذشته  توسط اشخاص  حقيقي ، سازمانها و نهادهاتصرف  شده  به گونه اي  كه  در برخي نقاط، جايي  براي  مردم  عادي  و مسافران  براي  استفاده  از ساحل  نمانده  است .
اكنون  در بخش  بزرگي  از نوار ساحلي  درياي  خزر در گيلان ، كوچه هاي  باريك ،امكان  دسترسي  مردم  عادي  و مسافران  را به  منطقه  محدودي  از نوار ساحلي  ميسرمي كند كه  به  دليل  ازدحام  جمعيت  بجاي  فراغ  خاطر باعث  ملال  خاطر بازديدكنندگان  مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |