دوشنبه ۲ تير ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۸۵- June, 23, 2003
فلورنتينو پرز
معمار رئال
پرز بسيار شرور است اين مسئله واقعاً حقيقت دارد كه رياست باشگاه رئال مادريد بيش از سمت وزيري براي او فرصت فراهم مي كند
سهيلا قاسمي
016590.jpg

در حالي كه همگان تصور مي كردند خوان لاپورتا، اصلي ترين كانديداي به دست آوردن پست پر سر و صداي رياست باشگاه بارسا حداقل براي اثبات ادعاهايش ديويد بكام را به نوكمپ خواهد آورد، باز هم مديران رئال مادريد و در راس آنها فلورنتينو پرز بودند كه با واريز مبلغ كلان ۲۵ ميليون پوند، ستاره آلامد و پر حاشيه منچستر را به جمع ققنوس ها افزودند. رئال پيش از اين هم با شل كردن سر كيسه خزانه باشگاه چند ستاره ديگر دنيا را نيز خريداري كرده بود. به راستي اين همه سرمايه گذاري در دنياي فوتبال آن هم در شرايطي كه مهم ترين پشتوانه هاي باشگاه ها يعني شبكه هاي تلويزيوني در حال ورشكستگي هستند، بر چه مبنايي صورت مي گيرد؟ ترديدي نيست كه مديران رئال با پيش زمينه ذهني اقتصادي به دنياي فوتبال مي نگرند و قطعاً منتظر سودآوري مناسب از اين سرمايه گذاري هستند. به هر حال رئال مادريد با فلورنتينو پرز مجدداً به روزهاي طلايي دهه ۶۰ بازگشته است. مردي كه مثل كلكسيونرهاي جواهرات براي به دست آوردن الماس هاي خوشتراش به همه جاي دنيا سرك مي كشد.
•••
اگر از بازيكنان رئال مادريد بپرسيد كه هيجان انگيزترين خاطره مشتركشان چيست، مسلماً از ديدارشان در مقابل بارسلونا و منچستر حرفي به ميان نخواهند آورد. اكثر آنها روز شانزدهم سپتامبر ۲۰۰۲ را حقيقتاً بهترين خاطره خود مي دانند. آن روز به هنگام انجام يك بازي دوستانه در رم ستاره هاي توپ گرد حاضر در مادريد شخصاً توسط پاپ ژان پل دوم مورد استقبال قرار گرفتند. كاتوليك هايي مثل رائول و روبرتو كارلوس با فروتني و زهد تمام در برابرش حاضر شدند. زيدان هم كه مسلمان است با ناشي گري با پاپ دست داد. همه آنها به زحمت هيجان خود را مخفي مي كردند. فلورنتينو پرز، رئيس باشگاه رئال مادريد پس از تاملي چند ثانيه اي لبخند زيبايش را بر لب آورد و با افتخار دستان پدر مقدس را فشرد... اين رفتار عضو برجسته باشگاه رئال بود. حركت او پاپ و كاردينال هاي اطراف او را به حيرت انداخت. روز بعد پرز در مورد حركت غير معمولش چنين توضيح داد: «پاپ شخصيتي جهاني دارد، درست مثل وجهه باشگاه رئال مادريد.»
016605.jpg
ستاره هاي رئال در كاستل گاندولفو روز شانزدهم سپتامبر ۲۰۰۲

حكايت هاي بسياري در مورد جاه طلبي اين رئيس ورزشي متفاوت، اين مرد صنعتي كه كم كم دارد به يكي از اسطوره هاي اسپانيا تبديل مي شود وجود دارد. از ژوئن سال ۲۰۰۰ يعني از زماني كه فلورنتينو پرز رياست موسسه ورزشي مادريد را به عهده گرفت، باشگاه بزرگي را كه در شرف ورشكستگي بود به يك كمپاني پيروز جهاني تبديل كرد و رئال به مرجع جهاني صنعت فوتبال تبديل شد. يكي از مسئولين رئال در اين باره مي گويد: «قبلاً ما اعتبارمان را مديون پيروزي هايمان بوديم و به نه جام اروپايي مان مي باليديم. اما با پرز، تبديل به تيمي چند مليتي شديم. يكي از بهترين هاي عالم فوتبال.»
نكته جالب توجه اين است كه معمار اين شكوه بي حد و حصر شخصيتي خوددار و در عين حال يكرنگ و يكنواخت است. در مقابل مردم، او آنچنان يكنواخت صحبت مي كند كه همه خسته مي شوند. قامت متوسط او، نگاه ثابتش از پشت عينك ضخيم و خنده اي مبهم كه بر گوشه لبانش مي نشيند از پرز ۵۵ ساله چهره اي بسيار متفاوت از يك رئيس باشگاه اسپانيايي ترسيم كرده است. هر چند گاهي به واسطه پرحرفي دوست داشتني و ريشخندهاي پر سر و صدايش از بقيه متمايز مي شود، اما بايد گفت كه در حقيقت او هميشه سمبل صبر و تسلط بر خويشتن بوده است. هر چند كه رئيس قبلي رئال يعني لورنزو سانز به سيگار، قمار و تفريحات ناسالم و رسواكننده علاقه زيادي نشان مي داد، اما هيچ كس قادر نيست در زندگي پدر خانواده ناآشنا و بدون شجره نامه پرز ردپاي كوچك ترين خطايي را پيدا كند. او هيچ عيب آشكاري ندارد و تا به حال در دوستي هايش هم مرتكب هيچ خيانتي نشده. در جريان مسابقات در جايگاه مخصوص خود مي نشيند و به ابوالهولي كه از هيچ چيز نمي هراسد شباهت دارد. پرز در مورد خود مي گويد: «من شخصيتي سرد هستم. هيچ وقت به خودم اجازه نمي دهم كه احساسات و هيجانات مرا فرا گيرند.»
اين مرد مادريد با قدرت بسيار از زندگي خصوصي خود مراقبت مي كند. يك روز، كمي قبل از شركت در يك مصاحبه به روزنامه نگاري گفت: «مي خواهيد چه چيزي بدانيد؟ من هيچ سودي براي كسي ندارم.» فلورنتينو پرز در مسائل پيش پا افتاده هم چيزي غرورآميز براي خود پيدا مي كند. او از اينكه منحصراً پيراهن هاي آبي روشن، كت هاي سورمه اي و شلوارهاي خاكستري به تن مي كند به خود مي بالد. در اوايل جواني يك دروازه بان محروم بود كه براي جبران شكست هايش به مطالعه پناه مي برد. در اواخر سال هاي دهه ،۶۰ اين مهندس راهسازي مشاور شهردار مادريد شد و در يك حزب سياسي به فعاليت پرداخت. هر چند در سال ۱۹۸۳ فعاليت سياسي را كنار گذاشت، اما همچنان دوستي هاي با ارزش خود را حفظ كرد. از همان ابتدا پرز روابط بسيار خوبي با اشخاص با نفوذ برقرار كرد و دوست كساني شد كه مي شد رويشان حساب كرد. او اغلب مي گويد: «من قادرم با همه دنيا به تفاهم برسم.» به واسطه همين روابط او سهام بسياري در شركت هاي معتبر ساختمان سازي (پادروس، اوسيسا، او. سي. پي) خريداري كرده است و سپس موسسه آ. اس. سي تاسيس شده كه ۱۰ درصد سهام آن به خودش تعلق دارد.
حركاتي طنين انداز
016610.jpg

پرز شخصيتي جدي، مستعد و موثر است، اما اعمال قدرت در رئال مادريد او را با مشكل مواجه كرده است. افسون كردن رئال كار چندان ساده اي نيست. در سال ،۱۹۹۵ او كه از چهل سال قبل به دنبال رياست رئال مادريد بود توسط ريمون مندوزا كه شخصيتي محبوب بود شكست خورد. پرز از اين مسئله درس بزرگي گرفت: براي پيروز شدن، ابتدا بايد به افكار مثبت پرداخت. پنج سال بعد او قول داد كه كاري كند لوئيز فيگو به رئال بيايد. او موفق شد و توانست به عنوان رئيس انتخاب شود. سريعاً هم به قولش عمل كرد. در آن دوران برخي افراد معترض بودند كه چرا باشگاه به دست مردي اهل تجارت سپرده شده كه با حساسيت فوتبال فاصله اي بسيار دارد. پرز به سرعت همه صداها را فرو نشاند. او دست به حركات و اقداماتي طنين انداز زد. به عنوان مثال زيدان را از يوونتوس خريد، رونالدو را از اينتر ميلان به باشگاه آورد و حالا هم همان طور كه مي بينيم براي خريد ديويد بكام از منچستر يونايتد ۲۵ ميليون پوند پرداخت كرده است. اين حركات موجب شده اند كه پرز به جانشين شايسته سانتياگو برنابئو، رئيس اسطوره رئال در سال هاي دهه ۵۰ تبديل شود.
اما پرز تنها در اين شرايط نيست كه از خود تدبير نشان داده است. مانور نمايشي تري كه او به راه انداخته، بسيار بحث برانگيزتر است. او به هيچ وجه نمي توانست بدون داشتن روابط با مردان سياسي و تجار بزرگ مادريد به اينجا برسد. فلورنتينو پرز به واسطه روابط پنهاني با شهردار مادريد در سال ،۲۰۰۱ تاسيسات ورزشي باشگاه را كه در ۱۲۰ هكتار زمين گسترده شده بود، در ازاي ۶۰۰ ميليون يورو به فروش رساند. به واسطه اين زمين كه بعدها چهار آسمان خراش متشكل از واحدهاي اداري و مسكوني مجلل در آن ساخته شد، او موفق شد يكي از بزرگ ترين فعاليت هاي تجاري خود را كه در كل اسپانيا بي سابقه بود به انجام رساند.
برخي افراد و گروه ها، از مخالفين سوسياليست گرفته تا دولت كاتالان، به افشاگري در مورد اختلاس ها پرداختند. ميشل پلاتيني مرد شماره ۱۰ اسطوره اي هم بسيار مشكوك است و در مورد مسائل مالي گروه مادريد كمي در حيرت است: پلاتيني در ماه آوريل با يكي از روزنامه هاي آلماني مصاحبه اي داشت. او به شدت از باشگاه رئال مادريد و روساي آن انتقاد و آنها را به فساد مالي و اختلاس متهم كرد. پلاتيني معتقد است كه فيفا بايد اين مسائل را كاملاً در نظر بگيرد و هر چه در توان دارد براي رسوايي آنها انجام دهد. با اين حال ميشل هنوز موفق نشده حرف خود را به كرسي بنشاند، اما آنچنان كه مي گويد هر چه در توان دارد انجام خواهد داد تا لااقل اين باشگاه ثروتمند بدهي هاي خود را پرداخت كند: «بايد به باشگاه ها فرصت داد كه وضعيت شان را تثبيت كنند. اما در مورد رئال مادريد مسئله فرق مي كند. اگر اين باشگاه تا سه سال آينده حساب هايش را تسويه نكند، بايد آن را از ليگ قهرمانان بيرون انداخت. اگر يوفا شجاعت اين كار را نداشته باشد واقعاً مايوس خواهم شد.» اهميتي ندارد. پرز قادر است تنها با يك امضا بدهي هاي قابل توجه رئال را پرداخت كند. سال ۲۰۰۲ باشگاه رسماً سود خالص ۱۱ ميليون دلاري به دست آورد. روزنامه ها در تيتر اصلي خود نوشتند: «پرز، نابغه يا سوداگر!» به هر حال كارهاي پرز چه عجيب و غريب به نظر برسد، چه نه رئال را نجات داده است.
از زماني كه كارهاي رسانه اي ـ ورزشي پرز آغاز شده، او خط سيرش را در زمينه ساخت و ساز هم تثبيت كرده است. در ماه آوريل سال ،۲۰۰۲ او ۵/۲۳ درصد سرمايه «وراگادوس» شركت ساختمان سازي شماره يك اسپانيا را خريد. سپس گروه او پشت سر هم موفقيت به دست آورد. سود اين شركت سال گذشته ۹/۸۲ ميليون يورو بود، در عين حال قراردادهاي بسيار مهمي را هم به امضا رساند: مثل قرارداد با پارك تفريحي تراميتيسا در والنسيا، ترمينال جديد فرودگاه مادريد و قرارداد براي كارهاي آتي قطار سريع السير بين شهري بارسلونا. او مي گويد: «من هميشه در مبارزاتي كه آغاز مي كنم موفق هستم.» يكي از تحليلگران «بتاكاپيتال» در مورد او نظر ديگري دارد: «پرز بسيار شرور است. اين مسئله واقعاً حقيقت دارد كه رياست باشگاه رئال مادريد بيش از سمت وزيري براي او فرصت فراهم مي كند. او از اين فرصت براي كارهاي شخصي خود استفاده مي كند و اصلاً هيچ نگراني اي به خود راه نمي دهد.» اين مرد اهل تجارت، بي هيچ سروصدايي به صعود ادامه مي دهد. او به كمك سهامش در فرودگاه اورئا، توانسته قرارداد اتحادي با رقيب كاتالاني اش آسسا به امضا برساند. به اين ترتيب به راحتي كنترل بازارها را به دست خواهد گرفت.

گفت وگو با اتوباريچ
خيلي ها آلزايمر گرفته اند
016600.jpg
خط پايان
علي فولادي
يك پيروزي دلنشين يك بر صفر برابر استوني در رقابت هاي مقدماتي يورو ،۲۰۰۴ همه چيز را رو به راه كرده و با اتكا بر اين پيروزي ارزشمند، سرمربي جديد، اتوباريچ با خيالي آسوده تر در انديشه ديدارهاي باقي مانده است. او در ابتدا شروعي دلسردكننده داشت. كروات ها برابر استوني و بلغارستان مغلوب شدند تا مربي شصت و هشت ساله مورد نفرت هموطنانش قرار گيرد. اما آسمان يك رنگ نماند و سه پيروزي ارزشمند برابر بلژيك، آندورا و سرانجام استوني زندگي را به كام آنها شيرين كرد تا مردم به چشم ديگري به او بنگرند. به هر حال باريچ تيم بزرگ ميروسلاوبلاژويچ را در اختيار دارد و ادامه روند موفق او براي هر مربي ديگري مسئوليتي دشوار به نظر مي رسند. حتي اگر آن مربي، شخصي مثل باريچ باتجربه باشد. البته فراموش نكنيم بازيكنان طلايي تيم ملي كرواسي نيز كمتر شده اند و ديگر اثري از آن ستاره هاي دوست داشتني چون زونيمير بوبان و داوور شوكر ديده نمي شود.
گفت وگوي سايت يوفا به بهانه روزهاي متلاطم اين مربي و فوتبال كرواسي صورت گرفته است.
•••
• آقاي باريچ، پيروزي يازدهم ژوئن مقابل استوني اهميت بيشتري داشت يا آن پيروزي درخور تحسين چهار بر صفر برابر بلژيك در ماه مه؟
تصور مي كنم كه طي سه ديدار اخير كه استوني را نيز شامل مي شود، بهتر شده ايم. خيلي بهتر. نكته مهم همين است. پيروزي خردكننده بر بلژيك خارق العاده بود، اما شكست دادن استوني چيز ديگري است. حتي اگر با يك گل باشد. البته خيلي ها در نشريات استقبال شايسته اي از ما به عمل نياوردند. اما اشكالي ندارد. شخصاً به عنوان سرمربي تيم مي دانم در كجا ايستاده ايم و چه وضعيتي داريم. به همه يادآوري مي كنم شرايط ما كاملاً مطلوب است و از اين سو بايد در انتظار شگفتي هاي ديگري از ما باشيد. بايد خاطرنشان كنم تحول ما از ديدار با بلژيك كليد نخورد، بلكه پس از رويارويي هاي دوستانه با مقدونيه و لهستان در فوريه نشانه هاي بهبود را ديديم. البته اتفاقات اميدواركننده تنها محدود به اين نمي شود. بازيكنان جوان و مستعدي همچون دادو پرسو، توميسلاو و ماريو ماريچ، يركو لكو، ماركو بابيچ و داريو سرنا كشف شدند. اينها نويد تيم جديدي را دادند.
• روند رو به رشد اين تيم جديد راضي كننده است؟
كاملاً و البته براي اثبات اين ادعا مي توانم به مسابقه با استوني استناد كنم. در آن ديدار از ابتدا حمله كرديم. حملاتي با دامنه تا انتهاي بازي. البته كارشناس ها اين حقايق را فراموش كردند و تمجيد از نحوه بازي ما را يادشان رفت. متاسفانه اين روزها خيلي ها آلزايمر گرفته اند. به خاطر نياوردند استوني در پنج بازي پيشين خود فقط يك بار دروازه اش باز شده بود. در عين حال برابر آنها حدود هشتاد دقيقه يكسره يورش مي برديم، بدون وقفه فرصت هاي متعددي فراهم كرديم. در حالي كه تيم ملي كرواسي پيشتر بازي ها را فقط به لطف يكي دو فرصت مناسب پيروز مي شد. البته اگر پيروز مي شد! در بازي با استوني تنها نقطه ضعف ما پريشاني تيم در دقايق انتهايي بود و البته طبيعي است، ترس از عدم پيروزي آنها را مسخ كرده بود.
• براي سومين بار است كه كرواسي براي صعود گرفتار اما و اگرها شده. شما پس از پايان ديدار آخر خود متوجه مي شويد به يورو ۲۰۰۴ راه مي يابيد يا نه. شرايط دشواري است. نيست؟
اميدوارم هر اتفاقي مي افتد، صعود كنيم، همين. اطمينان دارم از پس آندورا و بلژيك در دو بازي آينده برخواهيم آمد. خودتان بهتر مي دانيد بلژيك حريف سرسخت تري است. ثابت كرده اند خيلي پيشرفت كرده اند و كاملاً قادر هستند ما را به دردسر جدي بيندازند. اما باز هم مي گويم توانايي به دست آوردن سه امتياز برابر بلژيك را نيز داريم. بنابراين غلبه بر اين تيم در بروكسل در سپتامبر ارزش بسيار زيادي دارد. فراتر از آنچه تصور مي كنيد. البته حكم مرگ و زندگي را ندارد و اين به نوبه خود كمي از فشار روحي كم مي كند. بگذاريد مژده اي به هوادارانمان بدهم و آن بازگشت خوشحال كننده ايگور تودور و رابرت كواچ است.
• اما فرضاً پيروز هم شويد، صعودتان به پرتغال حتمي نمي شود...
بختي پنجاه ـ پنجاه براي خود و بلغارها قائل هستم. گمان نمي كنم در محاسبه اين احتمال اشتباهي كرده باشم، آنها هم مثل خودمان نياز به پيروزي دارند و از اين روي آينده آنها نيز كاملاً روشن نيست. خوشبختانه هشتاد درصد براي عنوان دوم گروه شانس داريم تا سپس به بازي هاي پلي آف برسيم.
• در اين رقابت ها، تيم هاي كوچك، شانه به شانه بزرگان ايستاده اند، عقيده شما در اين باره چيست؟
به تيم ياد داده ام هيچ تيم ضعيفي در كار نيست و هيچ بازي آسان نيست. با اين تلقي به بازي ها مي نگريم. اگر آلمان و انگليس برابر تيم هاي گمنام به مشكل برمي خورند به علت سخت تر شدن بازي فوتبال در گذر اين سال ها شده، سخت تر و سخت تر...

حاشيه ورزش
016595.jpg
• ركوردار جهان دوم شد
تيم مونتگمري دونده مشهور ۱۰۰ متر آمريكا و صاحب ركورد اين ماده در جهان در جريان مسابقات قهرماني آمريكا در برابر حريف گمنامش يعني برنارد ويليامز شكست خورد. ويليامز با ثبت زمان ۱۱/۱۰ ثانيه بر سكوي اول ايستاد و مونتگمري با ۱۵/۱۰ ثانيه دوم شد. نفر سوم هم كسي نبود جز جان دروموند كه با زماني معادل ۱۸/۱۰ ثانيه از خط پايان گذشت.
ويليامز پس از به دست آوردن قهرماني آمريكا گفت: «من با اطمينان و اعتماد به نفس بالايي به پيست وارد شدم. كاملاً ايمان داشتم كه امروز از همه سريع تر خواهم بود.» كارشناسان معتقد بودند كه استارت بسيار سريع ويليامز كليد برتري او بر مونتگمري بوده است. با اين پيروزي ويليامز، مونتگمري و دروموند به مسابقات جهاني كه در پاريس برگزار خواهد شد اعزام مي شوند. مونتگمري در سپتامبر سال ۲۰۰۲ توانست در پاريس ركورد موريس گرين را شكسته و زمان جديدي را (۶۸/۹) به ثبت برساند. جالب است كه موريس گرين آمريكايي نتوانست ركورد ورودي مسابقات را به دست آورد و حالا در ۲۰۰ متر در تقلاي ورود به مسابقات جهاني است.

• فيفا عليه نژادپرستي
روزهاي شنبه و يكشنبه اين هفته طبق اعلام فدراسيون بين المللي فوتبال «فيفا» دومين «روز جهاني مبارزه با تبعيض نژادي و نژادپرستي در فوتبال» نامگذاري شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، براساس اعلام «سنس ارزيك» رئيس كميسيون امنيت و بازي جوانمردانه فيفا، قبل از آغاز چهار ديداري كه طي اين دو روز در مسابقات جام كنفدراسيون ها در شهرهاي سن دوني، ليون و سن اتي ين برگزار مي شود، پارچه نوشته هايي كه بر روي آن نوشته شده است: «به نژادپرستي نه بگوييد» در دست همه بازيكنان با كمك داوران در ميدان مسابقه به تماشاي حاضران در ورزشگاه گذارده و اهدا شد.
فيفا در اين مسابقات به همه بازيكنان توصيه كرده است كه به سهم خود با هر گونه رفتار خشونت آميز تبعيض نژادي و نژادپرستي كه مشاهده مي كنند مقابله كنند.
فيفا عنوان كرده است كه شعار هميشگي بازي جوانمردانه مبني بر «بازي من جوانمردانه است» همچنان در اين مسابقات حاكم است. از سال ۱۹۹۳ اين شعار سرلوحه وظايف رفتاري بازيكنان در مسابقات قرار گرفته است. فيفا در راه كمك به حاكم كردن ارزش هاي اخلاقي جامعه با سازمان هاي بين المللي نظير «يونيسف» صندوق كودكان سازمان ملل، سازمان بهداشت جهاني و سازمان جهاني امدادرساني «اس اواس» همكاري مي كند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |