يكشنبه ۱۵تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۸ - July . 6, 2003
شهري
Front Page

اعتراض رئيس شوراي شهر
به ساخت و سازهاي غيرمجاز در تهران
ساخت و ساز در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر غير قانوني است
گروه شهري:رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تهران  ساخت  و سازهاي  غيرمجاز را يكي  از نگراني هاي اين  شورا دانست .
مهندس  «مهدي  چمران» ديروز در گفت  وگو با ايرنا، گفت : ساخت  وسازها نبايد خارج  از ضوابط قانوني  توسط مراكز اعتراض رئيس شوراي شهر به ساخت و سازهاي غيرمجاز در تهران
حكومتي ،دولتي  و مردمي انجام  شود. وي  افزود: افرادي  كه  خود مجري  قانون  هستند، بايد بيشتر درخصوص  ساخت  وسازها رعايت  كنند. وي  تصريح  كرد: بين  دستگاه هاي  حكومتي  و دولتي  درخصوص  اينكه  چه  ميزان مجاز به  ساخت  وساز هستند و چه  ميزان  مجاز نيستند، اختلاف  وجود دارد.وي  گفت : شوراي  شهر تهران  دراين  خصوص  نقطه  نظر دارد و براي  ساخت وسازهاي غيرمجاز در حال  چاره  انديشي  است .
رئيس  شوراي  شهر تهران ، اظهار داشت : بنا به  گزارش  برخي  از اعضا، ساخت  و سازهايي  در برخي  ارتفاعات  بيش  از ۱۸۰۰ متر تهران  در حال  انجام  است  كه  بايد از ادامه  كار آنها جلوگيري  كرد.
چمران  تصريح  كرد:اراضي  اين  ارتفاعات ، منابع  ملي  و تنفسي  شهر تهران  است و بايد همه  در حفظ و نگهداري  اين  اراضي  تلاش  كنند.
وي  وجود اين  فضاها را براي  شهر تهران  يك  ضرورت  دانست  و افزود: در صورت  نابودي  آنها، همه  حتي  افرادي  كه  اقدام  به  ساخت  و سازهاي  غيرمجاز كردند، ضرر مي بينند. رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران، وضعيت  فضاي  سبز تهران  را نگران كننده  خواند و گفت :سرانه  فضاي  سبز اين  شهر از حد استاندارد معمولي  و بين المللي  پايين تراست .
وي  سرانه  فضاي  سبز بعضي  از مناطق  جنوبي  و مركزي  شهر تهران  را
۲/۱ درصد اعلام  كرد و اظهار داشت:  اين  سرانه  بايد حداقل  ۲۵ درصد باشد.

تالاب زيباي شمال زنده مي ماند
توافق دولت با تغيير مسير جاده كنارگذر تالاب انزلي
002735.jpg
گروه شهري: رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت  : هيات  دولت  با تغيير مسير جاده  كنارگذر تالاب  انزلي  موافقت  كرد .
معصومه  ابتكار درگفتگو با واحد مركزي  خبر با اشاره  به  اينكه طرح  جاده  كنارگذر تالاب  انزلي  كه  از سالها پيش  آغاز شده  بود و به  علت  گذر از بخشهاي  حساس  اين  تالاب  توسط سازمان  محيط زيست  متوقف  شد افزود: پس  از بررسي  و برگزاري  جلسات  متعدد، اين  موضوع  براي  تصميم  گيري  نهايي به  رئيس  جمهور ارائه  شد و در نتيجه  پس  از جمع  بندي  نتايج  جلسات  با پيشنهاد سازمان  حفاظت  محيط زيست  در زمينه  تغيير مسير جاده  كنارگذر تالاب  انزلي  موافقت  شد .
وي  با اشاره  به  اينكه  اقدامات  لازم  براي  تغيير مسير اين  جاده  در اختيار وزارت  راه  و ترابري  قرار مي گيرد گفت  : بخشهاي  ديگري  از اين  مسير كه  مطابق  با قوانين  و ضوابط زيست  محيطي  است  قابل  اجرا خواهد بود.
وي  تالاب  انزلي  را يكي  از تالابهاي  مهم  در كنوانسيون  رامسر دانست  و افزود: تصميم  اخير، منطقي  و براي  حفاظت  از اين  تالاب  ارزشمند است.
رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست  در ادامه  گفت: هيات  دولت  با وجود مشكل بودن  اجراي  اين  تصميم، پرداخت  هزينه  سنگين  تغيير مسير جاده  كنارگذر تالاب  انزلي  را پذيرفته  است  .
ابتكار با اشاره  به  طرح  مشترك  ايران  و شركت  جايكاي  ژاپن  در خصوص  اين تالاب  گفت  : تحقيقات  اين  طرح  چند ماه  پيش  آغاز شد و مطالعات  مربوط به  مديريت  جامع  زيست  محيطي  تالاب  انزلي  و جلوگيري  از آسيب  رساني  به آن  در حال  حاضر انجام  مي  شود.
وي  تالاب  انزلي  را تحت  فشار عواملي  مانند تخليه  فاضلابها و پسابهاي صنعتي  و شهري  دانست  و گفت: شركت  آب  و فاضلاب  منطقه اي  استان  گيلان  برنامه اي  براي  كنترل  ورود فاضلابها به  اين  تالاب  دارد و سازمان  محيط زيست  با اعمال  قوانين  و مقررات  مربوط به  جرايم  زيست  محيطي  نسبت  به كنترل  فاضلاب  واحدهاي  صنعتي  اقدام  مي  كند.

حفاري ها، نفس خيابانها را گرفته است
حفاري ها، اقدامي براي ارائه خدمات شهري بهتر، اما آسيب رسان
002730.jpg
هر از گاهي  شنيده  مي شود كه  خودرويي ، عابري  و يا كودكي  در حفاري  بلا تكليف  رها شده ، سقوط كرده  و خسارات  مادي  و جاني  به بار آمده  است .
گاهي  اين  حفاري ها بدون  هيچگونه  علامت ، نشان  و يا محافظي  با مدت  زمان بسيار طولاني  ازسوي  شركت هاي  خدمات  رساني  در گوشه  گوشه  شهر تهران  انجام  مي شود كه  علاوه  بر خطرساز بودن ، بار ترافيكي  سنگيني  به  شهر تحميل  مي كند. طولاني  شدن  مدت  زمان  حفاري ها و يا چند نوبت  حفاري  شدن  يك  منطقه  بدون مشورت  با ارگان ها براي  اينكه  اين  حفاري  در يك  نوبت  به  پايان  برسد، ازمشكلاتي  است  كه  شهروندان  با آن دست  به  گريبان  هستند.
كمبود روشنايي  برخي  معابر نيز در افزايش  حوادث  ناشي  از حفاري هاي  شهري نقش  بسزايي  داشته  است .
... رئيس گروه علل حريق و حوادث سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران در اين باره گفت: براثر حوادث ناشي از حفاري هاي خدمات شهري در سال گذشته ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند. وي گفت: در اين حوادث كه ۴۷ نفر مجروح شدند، ۷۷ مورد ريزش چاه گزارش شده كه ۲۲ نفر نيز براثر اين حفاري در چاه ها مدفون شدند.
مهندس «حميد عرب زاده» افزود: آمار كل حوادث سال گذشته در شهر تهران سه هزار و ۴۸۱ مورد است كه از اين تعداد ۸۴ مورد مربوط به سقوط در چاه و گودال ها است.
وي اظهار داشت: بيشترين حوادث سقوط در چاه مربوط به بحث حفاري شبكه فاضلاب هاست كه به صورت گسترده در سطح شهر تهران در حال انجام است. وي علت اصلي اين حوادث راه عدم رعايت موارد ايمني ذكر كرد و گفت: به دليل عدم استفاده از گاردهاي محافظتي و دريچه هاي فلزي مخصوص، ما شاهد حوادث سقوط در چاه هستيم.
وي عدم شناخت محيط، خاك و موقعيت جغرافيايي مسيل ها، كانال ها و قنواتي را كه در مسير حفاري ها قرار دارند، از ديگر عوامل افزايش حوادث حفاري ها ذكر كرد.
از سوي ديگر معاون فني عمراني شهرداري منطقه سه تهران در اين باره گفت: ما تنها رابط صدور مجوز حفاري ها در مناطق هستيم و نظارت و بررسي طولاني شدن مرمت اين حفاري ها و مسايل و مشكلات جانبي آن، به عهده شهرداري نيست. مهندس «ابراهيم يوسفي پور» گفت: ما نمي توانيم به شركت هاي خدماتي متقاضي صدور مجوز حفاري جواب منفي دهيم، چرا كه شهروندان را با مشكلات متعددي مواجه مي كند.
اين مقام مسئول در شهرداري خاطرنشان كرد: در شهرداري هاي مناطق فرمهايي وجود دارد كه شركت خدماتي مرمت كننده حفاري ها را متعهد مي كند تا تمامي مسايل و موارد ايمني از قبيل نشانه گذاري و علامت اطراف حفاري را هنگام كار رعايت كند. وي درباره روش كار مرمت كنندگان حفاري ها مي گويد: شهرداري، شركت هاي خدماتي درخواست كننده مجوز حفاري را ملزم نموده براي انجام اين كار مشاور بگيرند و مشاور موظف است پشت مجوزها را امضا و بر مسير حفاري، پر كردن و پخش آسفالت نظارت كامل داشته باشد.
نتيجه پي جويي ها در قوانين و مقررات شهرداري تهران نشان مي دهد شركت هاي مرمت حفاري متعهد هستند تا حفاري بزرگراه ها را ظرف مدت ۲۴ ساعت و خيابان هاي معمولي را ظرف مدت ۴۸ ساعت به پايان برسانند و محل حفاري شده را پر و آسفالت نمايند، اما متأ سفانه عملاً اين امر صورت نمي گيرد. عدم توجه به اين مهم در حالي صورت مي گيرد كه براساس ماده ۱۳۱ قانون شهرداريها و طبق توافقنامه بين شركتهاي خدماتي با شهرداري، ترميم معبر و آسفالت بعد از پايان كار بعهده شركتهاي خدماتي درخواست كننده حفاري است.

معدن مس ۴۰ هكتار جنگل را تخريب كرد
002725.jpg
از زمان اجراي پروژه ملي بهره برداري از سنگ مس معدن سونگون بيش از ۸۰ ميليون مترمكعب از خاك جنگل جابه جا شده است.
مديركل محيط زيست استان آذربايجان شرقي در گفتگو با قلم سبز ايران با اعلام اين مطلب گفت: «تخريب جنگل و فرسايش خاك تاكنون مهمترين پيامدهاي مخرب معدن مس سونگون بوده است به طوري كه ۴۰ هكتار از اراضي جنگلي اين منطقه تخريب شده است كه هنوز ميزان خسارت به طور دقيق كارشناسي و برآورده نشده است.»
حسين ميرزايي گفت: «اين پروژه به صرف ملي بودن نيازي به ارايه گزارش ارزيابي زيست محيطي نداشته است اما با توجه به وجود سدهاي باطله كه براي رسوب عنصر مس بعد از باطله برداري معدن از آن استفاده مي شود مي بايست طبق تعهدات قبلي، ارزيابي زيست محيطي از سد هاي باطله به عمل آيد كه تاكنون هيچ گزارشي ارايه نشده است.»
بهره برداري از معدن مس سونگون در آذربايجان شرقي از سال ۱۳۷۵ آغاز شده است كه هر ساله حدود ۷۰۰ ميليون تن مواد باطله از معدن مذكور برداشت مي شود.
اين گزارش حاكي است در اثر نشت مواد شيميايي از سدهاي باطله سفره هاي آب زيرزميني و آب هاي جاري منطقه در رودخانه ارس آلوده شده است اما مديركل محيط زيست استان آذربايجان شرقي وجود هر گونه آلودگي آب را تكذيب كرد.

اختلاف نظر در كاربري اداري يا موزه اي ساختمان مجلس شوراي ملي
گروه شهري: «استفاده اداري از ساختمان قديمي مجلس شوراي ملي به اصالت اين بناي تاريخي آسيب مي رساند و اين مكان بايد پس از انتقال موزه مجلس، كاربري موزه پيدا كند.»
به گزارش «ميراث خبر»، «سيدمحمد علي احمدي ابهري» رئيس موزه مجلس با بيان اين مطلب افزود: «در جريان انتقال اشياء موزه مجلس به ساختمان مجلس شوراي ملي، هدف اصلي مسئولان فراهم كردن شرايطي براي بازديد عموم از اين مجموعه ارزشمند بود، اما متأسفانه هنوز در مورد استفاده اداري يا كاربري موزه در بخش هايي از اين ساختمان اختلاف نظر وجود دارد.»
وي افزود: «با توجه به اين كه در مكان فعلي موزه مجلس، به دليل رعايت مسائل امنيتي و حفاظتي، امكان بازديد عموم وجود ندارد، در صورت استفاده اداري از ساختمان جديد موزه، بازديد مردم با محدوديت هايي مواجه خواهد شد كه اين محدوديت ها پيش از اين انتقال نيز وجود داشت.»
«احمدي ابهري» همچنين با اشاره به ارزش هاي تاريخي و فرهنگي بناي مجلس شوراي ملي گفت: «بناي تاريخي مجلس شوراي ملي، ساختماني قديمي با جذابيت هاي فرهنگي و معماري ارزشمند است كه باقيمانده تاريخ مشروطيت را به تصوير مي كشد و اين ويژگي به تنهايي علاوه بر اشياي موزه اي مجلس عامل مهمي براي جلب مردم در بازديد از اين موزه خواهد بود. اميدواريم با تصميم هيأت رئيسه مجلس در مورد چگونگي استفاده از فضاهاي اين ساختمان و اختصاص آن به موزه، درهاي موزه مجلس به روي مردم باز شود.»
وي، مراحل مرمت و انتقال اشياي موزه مجلس به ساختمان جديد را رو به پايان دانست و افزود: «تا سه هفته ديگر اشياء موزه اي مجلس به ساختمان جديد موزه منتقل خواهد شد و بخشي از اين اشياء با توجه به فضايي كه در اختيار داريم به نمايش گذاشته مي شود.»

انتصاب در شهرداري تهران
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران اسد فاضل را به مدت سه سال به عنوان شهردار منطقه ۱۷ برگزيد.
به گزارش خبرنگار ما، اسد فاضل از جانب شهردار تهران به استفاده از نيروهاي متخصص و متعهد، ارتقاء سرعت و انضباط كاري در مجموعه تحت مديريت و توسعه ارتباطات با مردم و نهادهاي مردمي سفارش شده است.
مهندس فاضل سابقه فعاليت هاي اجرايي و مديريتي در جهاد سازندگي و شهرداري را در كارنامه خود دارد.

پياده و پياده رو در تهران فراموش شده اند
گروه شهري: پياده و پياده رو به عنوان دو عنصر حياتي پويايي و پاياني در فضاي شهر در كلان شهر تهران به بوته فراموشي سپرده شده اند.
شهرام جباري زادگان - كارشناس برنامه ريزي شهري از پياده روي به عنوان يك فعاليت مفرح و لذت بخش كه سهم قابل توجهي از اوقات فراغت شهروندان در شهرهاي مختلف دنيا را دربرمي گيرد ياد كرد و اظهار داشت: راه رفتن در پياده روهاي تهران نه تنها با تفريح و لذت توام نيست، بلكه با اضطراب و نگراني دائمي ناشي از حوادث و سوانحي كه هر آن ممكن است عابران پياده را مورد تهديد قرار دهد، همراه است.
وي، عبور موتورسيكلت هاي متخلف از پياده روها، كنده كاري و حفاري طولي و عرضي كف  پياده روها و سد معبر ناشي از موانع فيزيكي، فعاليت واحدهاي كسبي، بناهاي در حال ساخت و ساز و خودروهاي پارك شده در مسير رفت و آمد شهروندان را تنها به عنوان نمونه هايي از تشويش و دغدغه عابران پياده در زمان عبور از پياده روها برشمرد و تصريح كرد: سهميه پياده رو در تهران ناچيز است و همين سهم اندك نيز در مواردي كاملا فراموش شده و در اين ميان مشكلات جانبازان و شهروندان معلول نسبت به شهروندان عادي مضاعف است.

بهره برداري از ۳ مركز فرهنگي، ورزشي در منطقه ۱۶ تهران
گروه شهري: در راستاي توسعه و گسترش فعاليتهاي ورزشي، شهرداري منطقه ۱۶ تهران ديواره صخره نوردي را با مشاركت گروههاي كوهنوردي منطقه به بهره برداري رساند.
كمال مرادي - معاون امور اجتماعي و فرهنگي منطقه ۱۶، گفت: پروژه ديواره صخره نوردي در محل سالن چندمنظوره مجموعه ورزشي يادآوران احداث گرديدو در مسابقات داخلي و بين المللي مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.
وي در ادامه به بهره برداري از پيست اسكيت مجموعه ورزشي يادآوران اشاره كرد و اظهار داشت: همچنين مركز آموزشي انديشه با همكاري تشكلهاي منطقه اي در محله خزانه و علي آباد به بهره برداري رسيد.
مرادي اظهار اميدواري كرد با بهره برداري از خانه شهروند پرستويي كه در محله خزانه احداث شده، بتوان در جهت تحقق اهداف اجتماعي و فرهنگي شهرداري مبني بر كاهش آسيبهاي اجتماعي گامهاي مؤثري برداشته شود.

كوچه خبر
وزير بهداشت و درمان اعلام كرد: ۲۵ درصد بودجه سال جاري وزارت بهداشت به سلامت زنان اختصاص يافت. دكتر مسعود پزشكيان گفت: براي تأمين سلامت زنان بايد بستري مناسب فراهم شود كه اين امر نيازي به بودجه مالي ندارد و بايد روي فعاليت هاي ورزشي، تغذيه اي و فعاليت هاي فكري و رفتارهاي جنسي زنان در جامعه تمركز بيشتري داشت.

|   اجتماعي زنان    |    اجتماعي    |    اقتصادي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |
|   شهري    |    علمي    |    علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |
|   صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |