يكشنبه ۱۵تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۸ - July . 6, 2003
همايش  سراسري  تشكلهاي  غيردولتي  زنان  گشايش  يافت
گروه اجتماعي: همايش  سراسري  تشكلهاي  غيردولتي  زنان ، ديروز شنبه  با حضور وزير كشور درمحل  اردوگاه  شهيد باهنر گشايش  يافت  .
در اين  مراسم ، حجت الاسلام  والمسلمين  عبدالواحد موسوي  لاري ، وزير كشور، عبدا... رمضانزاده  سخنگوي  دولت ، زهرا شجاعي  مشاور رئيس  جمهور و رئيس مركز امور مشاركت  زنان  نهاد رياست  جمهوري  به همراه  جمعي  از نمايندگان  تشكلهاي  غير دولتي  زنان  حضور داشتند.
زهرا شجاعي  در سخناني  در اين  مراسم  گفت : افزايش  رو به  رشد تشكلهاي غير دولتي  زنان  در جامعه  نشان دهنده  عقب  ماندگي  و وجود شكاف  بزرگ  جنسي  در هر جامعه  است  .
وي  با تقدير از فعاليت  و مشاركتهاي  زنان  در عرصه هاي  اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي  افزود: درصورتي كه  امكانات  در زمينه هاي  مختلف  عادلانه  براي  زنان  و مردان  توزيع  مي شد و در ادبيات  و تاريخ  نقش  آنان  در پرده  نمي ماند نيازي  به تشكيل  تشكلهاي  مدني  در جامعه  براي  احياي  حقوق  از دست  رفته  زنان  نبود .
مشاور رئيس  جمهور ادامه  داد: در واقع  وجود اين  تشكلهاي  غيردولتي  از يك  سو اميدواركننده  و از سوي  ديگر نشان دهنده  نوعي  نياز اجتماعي  است  .
وي  گفت ، توسعه  جامعه  در گروي  بهره مندي  از توان  بالقوه  ذخيره هاي اجتماعي  جامعه  يعني  زنان  است  كه  سرمايه هاي  اصلي  هر جامعه اي  هستند و توجه به  ايجاد تشكلهاي  غير دولتي  زنان  به معناي  توجه  به  ايجاد بستر مناسب  براي افزايش  توانمندي  آنان  است  .
شجاعي  ابراز اميدواري  كرد كه  در برنامه  چهارم  توسعه  اجتماعي  واقتصادي  به  زنان  توجه  بيشتري  شود و در برنامه ريزي  در زمينه هاي  مختلف  زنان بعنوان  محور توسعه  مدنظر قرار گيرند.
وي  گفت : تشكلهاي  غير دولتي  زنان  در طول  سالهاي  اخير بيش  از ۳۱۸ درصد رشد داشتند كه  اين  امر از يك  سو نشان دهنده  ظرفيت  و پتانسيل  ناشناخته  زنان و از سوي  ديگر حمايتهاي  دولت  از تشكيل  اين  نهادهاي  مدني  است  .
شجاعي  در پايان  از نمايندگان  تشكلهاي  غير دولتي  زنان  خواست  كه  بيش  ازپيش  در عرصه هاي  مختلف  اجتماعي ، سياسي ، اقتصادي  و فرهنگي  كوشش  كنند.
پيش  از سخنان  رئيس  مركز امور مشاركت  زنان  ، فخرالسادات  محتشمي پورمشاور وزير كشور و رئيس  دفتر امور بانوان  درمورد تاريخچه  فعاليتهاي  وزارت  كشور درخصوص  ايجاد تشكلهاي  غيردولتي  زنان  سخن  گفت  .
محتشمي پور گفت : آموزش  شبكه  فراگير آموزشگران  آينده  براي  نقش آفريني  هرچه بيشتر در بهبود وضعيت  زنان ،ارائه  دستاوردها و نمونه  فعاليتهاي  موثر سازمانهاي غيردولتي  زنان ، ارائه  سياستها و برنامه هاي  كلان  دولت  در حوزه  زنان  و گفت وگو درمورد شيوه  تعامل  دولت  با سازمانهاي  دولتي  از ديگر اهداف  اين  همايش  است .

وزير كشور سودان  مبارزه  ايران  با مواد مخدر را موفقيت  آميز خواند
گروه اجتماعي:  وزير كشور سودان  در ملاقات  با دكتر علي  هاشمي  مشاور رئيس  جمهور و دبيركل  ستاد مبارزه  با مواد مخدر، مبارزه  جمهوري  اسلامي  ايران  با مواد مخدر را ستود و مشكل  مواد مخدر را از مسايل  خطرناك  و حساس  جهاني  برشمرد.
به  گزارش  روز شنبه  روابط عمومي  ستاد مبارزه  با مواد مخدر، سرلشكر عبدالرحيم  محمد حسين  گفت : مشكل  اصلي  سودان  و آفريقا حشيش  است ، بطوري  كه  اكنون  در بيش  از يك  ميليون  هكتار از اراضي  سودان  حشيش  كشت  مي شود.
وي  خاطرنشان  كرد: متأسفانه  در جهان  آنطوركه  با ساير مواد مخدر برخورد مي شود، با حشيش  برخورد نمي شود.
وزير كشور سودان  خواستار همكاري  و كمك  جمهوري  اسلامي  ايران  در امر مبارزه  با مواد مخدر، بويژه  در زمينه  آموزش  افسران  پليس  و كارشناسان  فني  و همچنين  درمان  معتادان  شد.

عمل جراحي اميد براي جداسازي لاله و لادن آغاز شد
002720.jpg
چند ساعت قبل از آغاز عمل جراحي لاله و لادن بيژني در بيمارستان رافلز در سنگاپور، اين دوقلوي به هم چسبيده گفتند بستگي به خواست خدا دارد كه آن دو بتوانند زندگي جداگانه اي در پيش بگيرند. لادن در تماس تلفني با يك دوست خود در تهران گفت: «اگر خدا بخواهد ما بقيه زندگي مان را به مانند دو انسان مستقل و جدا بگذرانيم، اينگونه خواهد شد.»
به گزارش آسوشيتدپرس، اين عمل جراحي امروز از ساعت ۳۰/۵ صبح به وقت تهران آغاز شده است. گروهي بين المللي متشكل از ۲۸ جراح برجسته و ۱۰۰ پيراپزشك در اين عمل جراحي كه ممكن است چند روز طول بكشد، شركت دارند.
اين اولين بار در تاريخ پزشكي است كه يك دوقلوي بزرگسال تحت اين جراحي قرار مي گيرند.
نخستين عمل جراحي براي جداسازي دوقلوهاي به هم چسبيده در سال ۱۹۵۲ انجام شد. لادن در ارتباط با اين عمل گفت:  «هيچگاه به اين اندازه مطمئن نبوده ايم. ما كاملا آماده پذيرش مخاطرات و ورود به اتاق عمل هستيم.» ديروز پزشكان براي آخرين بار و به مدت ۵ ساعت اين دو خواهر را براي بررسي چگونگي جريان خون در مغزشان مورد معاينه قرار دادند. موهاي آنها كوتاه شده و قرار است با آن كلاه گيسهايي بسازند كه بعد از عمل بر سر بگذارند.
دكتر بنجامين كارسن متخصص جراحي مغز و اعصاب از دانشگاه جانز هاپكينز در آمريكا كه يكي از شش جراح خارجي حاضر در عمل است، روز جمعه با دوقلوها ديدار كرد و به آنان گفت: «خيالتان راحت باشد. ما همه اينجا هستيم كه به شما كمك كنيم. مثبت بينديشيد.» به گفته كارسن، بخت زنده ماندن هر كدام از خواهرها
۵۰-۵۰ است. با اين حال وي گفته است نسبت به موفقيت عمل خوشبين است.
دشوارترين بخش جراحي مواجهه با شريان مشتركي است كه خون از مغز آن دو خارج مي كند. پزشكان آلماني در سال ۱۹۹۶ اعلام كردند به علت وضعيت اين شريان، انجام عمل جراحي بسيار خطرناك است. احتمالا از پاي يكي از دو خواهر رگ براي پيوند زدن گرفته خواهد شد.
در تمام طول عمل كه دست كم دو روز و حداكثر چهار روز طول خواهد كشيد، دو خواهر به حالت نشسته خواهند بود كه در تمام جراحي هاي مغز حالت عادي است. خواهران ۲۹ ساله بيژني در شهر فيروزآباد به دنيا آمدند. آنان دو مغز جداگانه دارند كه در كنار هم قرار دارد، اما جمجمه شان به هم چسبيده است.
عمل جراحي اميد
بيمارستان رافلز در سنگاپور كه دوقلوهاي بيژني ۷ ماه گذشته را در آن سپري كرده و امروز زير تيغ جراحان آن رفته اند، در سايت خود در اينترنت بخشي را به اين حادثه بي سابقه در تاريخ پزشكي اختصاص داده و آن را «عمل جراحي اميد» ناميده است. لاله و لادن نامه اي به انگليسي در اين قسمت از سايت گذاشته اند و از تمام كساني كه برايشان دعا مي كنند، سپاسگزاري كرده اند. در بخش ديگر سايت، اطلاعات مفيدي در اين باره درج شده است، از جمله آ نكه چسبيدن يك دوقلو از ناحيه سر رويداد بسيار نادري است كه در هر دو ميليون تولد، يك بار رخ مي دهد. سرپرستي گروه جراحي بر عهده دكتر كيك گوه جراح مغز و اعصاب و پروفسور والترتان است. در اين عمل، متخصصاني در زمينه هاي جراحي مغز و اعصاب، جراحي پلاستيك، راديولوژي، بيهوشي از آمريكا، نپال، فرانسه، ژاپن، سويس و سنگاپور شركت دارند. تمام پزشكان حاضر در اين عمل از دريافت حق الزحمه خود صرف نظر كرده اند و بيمارستان هزينه اقامت آن دو را متقبل شده است. با اين حال هزينه هاي جانبي عمل به حدود۰۰۰۰۰ ۵ دلار سنگاپور برآورد مي شود كه بيمارستان رافلز صندوقي را براي پرداخت آن تأسيس كرده است.

اولين مركز مشاوره مواد مخدر ناجا در غرب تهران گشايش يافت
گروه اجتماعي: اولين  مركز تخصصي  مشاوره  مواد مخدر نيروي  انتظامي  در غرب  تهران ، با هدف  «مشاوره  خانواده ها، روان  شناختي  و انتظامي »، ديروز گشايش  يافت .
اين  مركز، دوازدهمين  مركز مشاوره  ناجا در سطح  شهر تهران ، در بلوار اشرفي  اصفهاني  واقع  است .
سردار «مرتضي  طلايي» فرمانده  نيروي  انتظامي  تهران  بزرگ  در مراسم  گشايش  اين  مركز، يكي  از عوامل  پيشگيري  از بزه كاري  را بررسي  علل  و عوامل  اصلي ريشه هاي  جرم  و پديده  جرم  در جامعه  ذكر كرد. وي  كوتاه ترين  راه  براي  پركردن  اين  خلا را استفاده  از اين  مراكز مشاوره  عنوان  كرد و گفت : مشاوره  گرفتن  از پليس ، رويكردهاي  جامعه  و گرايش  جوانان  بيانگر عمق  نياز جامعه  به  اين  مراكز است  كه  در راستاي  تحقق  رسالت  پليس  انجام  مي شود. فرمانده  نيروي  انتظامي  تهران  بزرگ  خاطرنشان  كرد: اين  مراكز در واقع  نمادي  از پليس  اجتماعي  را در جامعه  به  نمايش  مي گذارند.
مراكز مشاوره  نيروي  انتظامي  مسئوليت  ارائه  خدمات  در زمينه  مشاوره  روان  شناختي  «ازدواج ، خانواده ، تربيتي ، تحصيلي  و شغلي» و روان  سنجي «اجراي  تستهاي  مختلف  در زمينه  هوش ، شخصيت  و استعداد» و درمان  غير دارويي  «اضطراب ، افسردگي ، ترس  و وسواس» را به  عهده  دارند.
از ديگر خدماتي  كه  در اين  مراكز مشاوره  ارائه  مي شود، مشاوره  انتظامي «راهنمايي  و رانندگي ، نظام  وظيفه ، انتظامي ، حقوقي ، گذرنامه ، مواد مخدر، پيشگيري  از اعتياد» و مشاوره  غيرحضوري ، مكاتبه اي  و تلفني  است .
مردم  مي توانند براي  اطلاعات  بيشتر با مراكز خاوران  «۳۰۰۵۷۵۸»، انديشه 
«۱۵- ۸۵۰۵۵۱۳»، اميركبير «۳۹۰۸۶۸۳»، اقوام  «۶۲۴۹۸۸۸»، لادن «۶۸۱۵۵۷۷»، پامچال  «۳۸۷۴۰۰۰»، رازي  « ۷- ۵۴۴۰۰۳»، كميل  «۵۷۷۱۶۳۸» و مدني  «۸۷۱۲۸۹۳» تماس  حاصل  فرمايند.

تعميم زيان آور بودن خبرنگاري بايدبررسي شود
گروه اجتماعي: تعميم سخت و زيان آور بودن شغل خبرنگاري به ديگر دست اندركاران بخش خبر بايد از طريق مبادي قانوني از جمله شوراي عالي حفاظت فني بررسي و تصميم گيري شود.
علي حيدري، معاون امور استانهاي سازمان تامين اجتماعي به ايسنا گفت: طبق مصوبه شوراي عالي حفاظت فني و ماده ۱۲ آيين نامه مشاغل سخت و زيان آور، خبرنگاري در زمره فهرست فعاليتهاي ۱۸ گانه مشاغل سخت و زيان آور قرار دارد و بر اين اساس كميته هاي استاني، درخواست خبرنگاراني كه در مطبوعات مشغول فعاليت هستند را مي پذيرد كه تا كنون تعدادي از اين درخواستها نيز توسط كميته هاي استاني تأييد و به شعب تامين اجتماعي اعلام شده كه مراحل قانوني آن در حال انجام است.

اجتماعي
اجتماعي زنان
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |