يكشنبه ۱۵تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۸ - July . 6, 2003
مردم عراق بي اعتنا به نوار صوتي صدام و جايزه ۲۵ ميليون دلاري آمريكا
002695.jpg
شبكه الجزيره قطر جمعه شب يك نوار صوتي پخش كرد كه به گفته اين شبكه  حاوي صداي صدام حسين بود.
او در اين نوار ضمن اعلام تاريخ روز جمعه گفت: در پاسخ به كساني اين نوار را پر كرده است كه طي روزهاي اخير مي پرسيده اند صدام كجاست و چرا خبري از او نيست. صدام در اين نوار گفته است كه نيروهاي اشغالگر شكست مي خورند.
در همين حال خبرگزاري فرانسه ديروز از بغداد گزارش داد، هم نوار صداي صدام و هم جايزه ۲۵ ميليون دلاري كه از سوي آمريكا براي دستگيري او تعيين شده، هر دو با بي توجهي عراقي ها روبرو شده است.
در همين حال شايعه اي در بغداد قوت گرفته مبني بر اينكه، صدام و عده اي از فدائيان او در خانه يك زن در مقر سابق حزب بعث ديده شده اند. آنها چادر به سر داشته و عينك آفتابي زده بودند.
آيت الله حكيم خواستار مشاركت سازمان ملل
در مذاكرات سياسي عراق شد
آيت الله  محمد باقر حكيم  رييس  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق  در خطبه هاي نماز جمعه  شهر مقدس  نجف  از سازمان  ملل  خواست  تا در مذاكرات  سياسي  فعلي ميان  سازمان هاي  سياسي  عراقي  و نيروهاي  ائتلاف  درباره  آينده  سياسي  عراق مشاركت  داشته  باشد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه ، حكيم  گفت : من  از سازمان  ملل  مي خواهم  تا در گفت  و گوهاي  ميان  نيروهاي  ائتلاف  از يك  سو و احزاب  سياسي  هفت  گانه  و ديگر نمايندگان  عراقي  و حوزه  علميه  از سوي  ديگر حضور داشته  باشد.
منظور آيت الله  حكيم  از احزاب  سياسي  مذكور شوراي هفت  گانه  به  عنوان  نماينده  گروه هاي  بازگشته  از تبعيد است .
اين  روحاني  بلندپايه  شيعه  اعلام  كرد كه  با نمايندگان  كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل  مذاكرات  بسيار مفيدي  انجام  داده  است .
سيرجيو وي  يرا دي  ميلو فرستاده  ويژه  سازمان  ملل  به  عراق  و غسان سلامه  معاون  وي  در ۲۲ ژوئن  در نجف  با روحانيون  بلندپايه  شيعه  از جمله  محمد باقر حكيم  ديدار و گفت  وگو كردند.

بي حضور زنان و احزاب سياسي
انتخابات پارلماني كويت برگزار شد
مردم كويت ديروز در حالي براي انتخاب نمايندگان جديد پارلمان به پاي صندوق هاي راي رفتند كه در دمكراسي ۴۰ ساله شان هنوز زنان حق راي ندارند و احزاب سياسي نمي توانند فعاليت كنند.
بيش از ۱۳۶ هزار مرد كويتي در انتخابات ديروز ۵۰ نماينده مجلس را از ميان ۲۴۶ نامزد انتخاب كردند. روزنامه كويتي القبس ديروز در انتقاد از ممنوعيت شركت زنان در انتخابات نوشت، ۸۵درصد از كويتي ها از دمكراسي كنار گذاشته شده اند.
تنها مردان كويتي بالاي ۲۱ سال كه طي ۲۰ سال گذشته شهروند اين كشور بوده اند مي توانستند در اين انتخابات شركت كنند. اين دهمين انتخابات پارلماني در تاريخ كويت بود.
كويت به عنوان نخستين كشور عرب خليج فارس در سال ۱۹۶۳ صاحب پارلمان منتخب شد.
در سالهاي اخير ميان دولت منصوب امير كويت و پارلمان تنش هاي زيادي روي داده است. دولت پارلمان را به عدم همكاري متهم مي كند.
فعاليت احزاب سياسي در كويت ممنوع است اما دست كم شش گروه اسلامگرا و ليبرال كه در پارلمان گذشته نيز نماينده داشتند در اين انتخابات نيز به طور غيررسمي براي كسب كرسي هاي پارلمان با يكديگر رقابت مي كنند. يكي از عمده ترين اين گروهها جنبش نهادينه اسلامي، جنبش سلفي، دمكراتيك ملي، مجمع دمكراتيك كويت و اتحاد اسلامي ملي شيعه هستند.

اعتراض تركيه به آمريكا
طيب اردوغان نخست وزير تركيه ديروز گفت، نيروهاي آمريكا نيروهاي ويژه ترك را در شمال عراق بازداشت كرده اند كه اين اقدام زشتي است و بايد فورا آزاد شوند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، يك منبع خبري در دولت تركيه ديروز گفت، ۱۱ سرباز ترك در شمال عراق جمعه عصر توسط نيروهاي آمريكا دستگير شده اند.
اردوغان در اين باره گفت: وزير خارجه ما با وزير خارجه آمريكا گفتگو كرده و ما خواستار آزادي فوري اين نيروها هستيم.
روزنامه تركي حريت ديروز نوشت، سربازان ترك به برنامه ريزي براي حمله به يك فرماندار ترك در منطقه متهم شده اند.

عربستان فرزندان بن لادن را تهديد به لغو تابعيت كرد
وزير كشور عربستان  فرزندان  اسامه  بن لادن رهبر سازمان  القاعده را كه با وي  در خارج  از كشور بسر مي برند تهديد به  لغو تابعيت  كرد.
به  گزارش ايرنا از رياض به نقل از پايگاه  اينترنتي  «البوابه» شاهزاده  نايف  گفت : اگرفرزندان  بن لادن همچنان  به  همراهي  با پدرشان  ادامه  دهند تابعيت  آنها لغوخواهد شد.
وزارت  كشور عربستان  سعودي  در سال  ۱۹۹۴ ميلادي  پس  از ورود بن لادن به فعاليت هاي  تروريستي  تابعيت  وي  را لغو كرد. نايف  افزود: چند تن  از فرزندان  بن لادن  در خارج  از عربستان  زندگي  مي كننداما لغو تابعيت  شامل  آنهايي  خواهد شد كه  در اعمال  تروريستي  دست  دارند.

پايان جنگ در ساحل عاج
شورشيان و نيروهاي مسلح ملي ساحل عاج روز جمعه در بيانيه اي به طور رسمي پايان جنگ در اين كشور را اعلام و بر همبستگي خود با رئيس جمهوري تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بيانيه مشترك نيروهاي مسلح ملي و نيروهاي شورشيان اين كشور در برابر لوران گباگبو رئيس جمهوري ساحل عاج قرائت شد.
اين بيانيه در ظاهر به جنگي كه از روز ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۰۲ ميلادي (۲۸ شهريور ۱۳۸۱) آغاز شده بود پايان داد.
اولين كودتاي نظامي در ساحل عاج، مستعمره فرانسه، در سال ۱۹۹۹ ميلادي بوقوع پيوست كه در آن ژنرال روبرت گويي قدرت را به دست گرفت.

بوش:
منتظر حمله بعدي نمي مانيم
002705.jpg
جورج بوش رئيس جمهور آمريكا جمعه شب در سالروز استقلال آمريكا از انگليس (۴ ژوئيه) در يك پايگاه هوايي در اوهايو خطاب به ۲۵ هزار نفر از پرسنل نظامي و خانواده هايشان با تأكيد بر اينكه آمريكا هنوز در جنگ است گفت: واشنگتن به هر گروه تروريستي يا رژيم سركشي كه آمريكا را با سلاح كشتار جمعي تهديد كند، حمله خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، بوش با لحني تهاجمي گفت: آمريكا منتظر حمله ديگري نمي نشيند. ما در حال جنگ عليه تروريست ها و كساني كه آنها را حمايت مي كنند، هستيم.
بوش از اشاره مستقيم به حملات عليه آمريكايي ها در عراق كه اكنون به موضوعي روزانه تبديل شده است خودداري كرد و به طور كلي درباره جنگ با تروريسم سخن گفت.
اين سخنان بوش در چار چوب راهبرد آمريكايي ها براي بهانه جويي دربرابرمخالفان سلطه جهاني آمريكا بيان شده است.

بي.بي.سي در مقابل داونينگ استريت
002700.jpg
بي.بي.سي براي آنها كه سياست و جنجال هايش را دنبال مي كنند نامي  آشنا است. اين شركت خبري انگليس كه با بودجه دولت اداره مي شود و همواره يك پاي خبر رساني درسطح جهاني و مرجعي خبري در رويدادهاي مهم بين المللي بوده اين بار خود در كانون جنجالي سياسي واقع شده است.
جنجال وقتي آغاز شد كه شبكه چهار راديو بي.بي.سي در گزارشي كه توسط اندرو گيليگان يكي از خبرنگاران ثابت امور دفاعي آن تهيه شده بود گزارش ويژه توني بلر درباره تسليحات كشتار جمعي عراق كه تحت عنوان دوسيه صدام ارائه شد را مورد انتقاد قرار داده و به نقل از يك منبع خبري اطلاعاتي، اين گزارش را اغراق آميز خواند.
اين گزارش زماني پخش شد كه دولت بلر از سوي پارلمان، حزب كارگر و محافل رسانه اي و سياسي انگليس به دليل يافت نشدن تسليحات كشتار جمعي در عراق تحت فشار قرار داشت و به دروغگويي و بزرگنمايي متهم مي شد.
شهريورماه گذشته دولت بلر اين دوسيه را كه حاوي مداركي درباره تسليحات كشتار جمعي عراق بود منتشر كرد. در اين دوسيه آمده بود: «برنامه تسليحاتي صدام چنان پيشرفته است كه برخي تسليحات كشتار جمعي آن ظرف ۴۵ دقيقه از صدور دستور استفاده، آماده مي شود.
منبع خبري اندرو گيليگان به او گفته بود كه اين دوسيه طبق خواسته داونينگ استريت بازنويسي شده بود. به گفته اين منبع خبري، ادعاي آماده شدن ۴۵ دقيقه اي تسليحات صدام دقيق نيست و اين مورد در پيش نويس اوليه اين دوسيه وجود نداشته است.
گيليگان در ادامه گفت كه سه تن ديگر از جامعه اطلاعاتي انگليس در گفتگو با او نسبت به سوءاستفاده از اطلاعات توسط اونينگ استريت ابراز نگراني كرده اند.
دفتر بلر در واكنش به اين گزارش گفت، حتي يك كلمه از مطالب اين دوسيه پرداخته سرويس هاي اطلاعاتي نبوده است.
توني بلر گفت، اين ادعا كه داونينگ استريت سرويس هاي امنيتي را براي ساختن مدرك تحت فشار گذاشته «بي معني» است.
اما شديدترين واكنش را الستر كمپبل مدير امور ارتباطات توني بلر و از مشاوران مورد اعتماد او نشان داد، كه اين آغاز جنجال بود. او در واكنشي خشمگينانه بي.بي.سي را به دروغگويي متهم كرد.
بعد از اين واكنش برخي محافل مطبوعاتي و رسانه اي در لندن از كمپبل به عنوان كسي كه ادعاي آماده شدن تسليحات كشتار جمعي عراق طي ۴۵ دقيقه را در لحظه آخر وارد «دوسيه صدام» كرده نام بردند. او اين اتهام را نيز رد كرد.
بي.بي.سي از اين گزارش و خبرنگار خود حمايت كرد.
ريچارد سمبروك مدير خبر بي.بي.سي گفت، تصميم به تهيه و پخش اين گزارش كاملاً درست بوده است. او خواستار عذرخواهي كمپبل از بي.بي.سي و گيليگان شد. دو كميته منتخب پارلماني مشغول بررسي و تحقيق درباره مدارك ارائه شده از سوي دولت بلر درباره تسليحات كشتار جمعي عراق هستند. آنها در جريان تحقيقات خود از كمپبل و گيليگان، جك استراو وزير خارجه، رابين كوك وزير خارجه پيشين انگليس و از مخالفان جنگ و كلر شورت از اعضاء دولت بلر كه در اعتراض به جنگ عراق استعفا كرد، سئوالاتي پرسيده و با آنها مصاحبه كرده اند.
محور تحقيقات آنها درستي يا نادرستي مدارك ارائه شده است اما نتيجه كار آنها و قضاوتي كه ارائه مي كنند به طور غيرمستقيم دعواي ميان بي.بي.سي و دولت انگليس را نيز تحت تاثير قرار داده و نوعي اعلام نظر در اين باره نيز هست.
كميته منتخب مجلس عوام فردا (دوشنبه) گزارش خود را اعلام مي كند.
اما بي.بي.سي با چالش ديگري نيز روبرو شده است. تلويزيون بي.بي.سي، شنبه گذشته در يك برنامه مستند درباره برنامه هسته اي اسرائيل اعلام كرد، نيروهاي اسرائيل در فوريه سال ۲۰۰۱ در غزه از گاز جديدي استفاده كردند كه ۱۸۰ نفر را مسموم كرد و به بيمارستان فرستاد. اين برنامه فروردين ماه در انگليس پخش شده بود.
در پي پخش اين برنامه در تلويزيون جهاني بي.بي.سي، دولت اسرائيل همه تماس هاي خود را با اين شبكه خبري قطع و اعلام كرد دفتر رسانه اي دولت، وزارت خارجه و دفتر نخست وزير ديگر با خبرنگاران بي.بي.سي مصاحبه اي نمي كنند، اما بي.بي.سي مي تواند دفتر خبري خود را در بيت المقدس حفظ كند.
اسرائيل ضمن اعتراض به برنامه مستند اخير اعلام كرد، بي.بي.سي در ۳۳ ماه گذشته و در جريان درگيري ها در فلسطين پوشش خبري نامناسب و به ضرر اسرائيل داشته است.
بي.بي.سي كه در گذشته نهادي چپگرا و در رديف نخبگان خوانده مي شد و تهديد به قطع بودجه شده بود اكنون مورد حمله قرار گرفته است. اين سازمان توسط هيات مديره اي اداره مي شود كه منصوب دولت است و دولت انگليس از آن انتظارات بيشتري دارد. با اين حال بي.بي.سي در سالهاي اخير براي تاكيد بر استقلالش از دو جناح سياسي حاكم در انگليس تلاش بسيار كرده است .
بي.بي.سي در گذشته نيز در معرض چنين حملاتي بوده است. مارگارت تاچر هيچگاه خصومت ايدئولوژيك خود نسبت به اين سازمان خبري را پنهان نمي كرد.
در مواردي چون جنگ جزايرمالويناس (فالكلند) در سال ۱۹۸۲ بي.بي.سي به تخريب روند جنگ متهم شد.
علي رغم وقايع پيش آمده، دولت بلر به اعتقاد ناظران بيشتر از دولت هاي ديگر از بي.بي.سي و بودجه مالي و حفظ قوانين و مقرراتش حمايت كرده است.
ترجمه و تنظيم: نيلوفر قديري

انفجار در مسكو ۱۷ كشته و ۳۰ زخمي بر جا گذاشت
انفجار در مسكو ۱۷كشته و بيش از ۳۰ زخمي بر جا گذاشته است. به گزارش ايرنا از مسكو، اين  حادثه هنگام  برگزاري  جشن  موسيقي  راك  با حضور حدود
۲۰ هزار نفر در پايگاه  هوايي  توشينو مسكو به وقوع  پيوست .
مقامهاي  پليس  شهر مسكو رسماً وقوع  اين  انفجار را تأييد و تعداد كشته شدگان  تا لحظه  مخابره  خبر را ۱۷نفر و مجروحان  را حدود ۳۰ تن  اعلام  كردند.
به  گفته  والري  گريباكين  يك  سخنگوي  پليس  مسكو دو زن  تلاش  داشتند ازوروديهاي  مختلف  به  محل  برگزاري  جشن  وارد شوند كه  افراد پليس  مانع  اين كار شدند. وي  به  خبرگزاري  اينترفكس  گفت  : اين  دو زن  تروريست  انتحاري  وقتي  كه نتوانستند وارد محل  برگزاري  جشن  شوند در مقابل  در ورودي  آن  مواد منفجره همراه  خود را منفجر ساختند.
در ۶ ماهه اول  سالجاري  ميلادي  ۵ انفجار بزرگ  بوسيله  تروريستهاي  انتحاري  درچچن  و برخي  ديگر از نقاط قفقاز شمالي  روي  داده  كه  در نتيجه  آن  بيش  از ۱۰۰نفر كشته  وحدود ۳۰۰ تن  ديگر مجروح  شدند.

انفجار در الرمادي ۷ كشته و ۴۰ زخمي به جا گذاشت
يك  سخنگوي  نظامي  آمريكا تعداد تلفات  انفجار ديروز در مركز پليس شهر الرمادي  عراق  را هفت  كشته  و ۴۰ مجروح  اعلام  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بغداد، اين  سخنگو گفت : براساس  گزارشهاي اوليه ، تعداد كشته هاي  نيروهاي  پليس  عراق  به  هفت  نفر مي رسد و به  نظرمي  رسد كه  ۴۰ عراقي  ديگر نيز زخمي  شده اند. اين  سخنگو كه  خواست  نامش  فاش  نشود بااظهار بي اطلاعي  از علت  اين  انفجارگفت : انفجار مذكور احتمالا در جريان  برپايي  جشن  فارغ  التحصيلي  صورت  گرفته  است .
برپايه اين  گزارش ، يك  شاهد عراقي  كه  به  هنگام  رسيدن  قربانيان  اين  حادثه  به  بيمارستان  در آنجا حضور داشت ، پيشتر گزارش  داد: افراد ناشناس  روز شنبه  ساعت  ۱۱ به  وقت  محلي  (۷ به  وقت  گرينويچ ) هنگامي  كه  نظاميان آمريكايي  درحال  آموزش  نيروهاي  پليس  عراق  بودند، اقدام  به  پرتاب  موادمنفجره  كردند كه  در جريان  اين  حمله  شش  نيروي  پليس  كشته  و ۱۵ نفر ديگرزخمي  شدند.

با تيراندازي ها و انفجارهاي دو روز اخير
ترديد درباره ادامه آتش بس در فلسطين افزايش يافت
در پنج روزي كه از آتش بس گروه هاي مبارز فلسطيني مي گذرد، مقام هاي دولت خودگردان و اسرائيل هر روز مذاكره مي كنند تا مفاد آتش بس اجرا شود. اما نشانه هاي ناپايداري آتش بس نيز دوشادوش تحولات سياسي ديده مي شود.
ديروز نيز مانند روزهاي قبل يك حادثه مشكوك به شهادت يك فلسطيني منجر شد.
به گزارش خبرگزاري رويتر بر اثر انفجاري كه در نزديكي ايست بازرسي ارتش اسرائيل در غزه رخ داد، يك فلسطيني كشته و دو نفر مجروح شدند اما هيچ خسارتي به اسرائيلي ها وارد نشد.
مقامات مسئول امنيتي فلسطين ديروز اين خبر را تأييد كردند. ابتدا گفته شد اين فلسطيني به ضرب گلوله اسرائيليها كشته شده است اما بعدا علت آن انفجار يك شيء منفجره اعلام شد. از روز يكشنبه گذشته كه گروه هاي فلسطيني با آتش بس و توقف موقتي حملات موافقت كرده اند اين سومين فلسطيني است كه در درگيري هاي پراكنده شهيد مي شود. استمرار چنين حوادث مشكوكي ترديد ها را درباره استمرار آتش بس بيشتر كرده است.
در همين حال پايگاه هاي نظاميان در شهرك هاي يهودي نشين غزه، جمعه شب هدف چند موشك ضدتانك قرار گرفت اما اين حملات خسارات و تلفاتي به همراه نداشته است.
ساير تحولات
* حكومت  خودگردان  فلسطين ، تصميم  تازه  اسرائيل براي  وارد كردن  يهوديان  به  محوطه  مسجدالاقصي  را بسيار خطرناك  خواند و آن را محكوم  كرد.
به گزارش ايرنا بيانيه  رسمي  دولت  خودگردان  حاكيست  كه  «رژيم  صهيونيستي  به  بهانه  بازديد گردشگران  خارجي  از مسجدالاقصي  درصدد وارد كردن  يهوديان  تندرو و متعصب  به  اين  مكان  مقدس  است  و حتي  در پاره اي  موارد نيز يهوديان  محرمانه  و با محافظت  ماموران  پليس  اسرائيل  وارد مسجدالاقصي  شده اند».
در اين  بيانيه  با اشاره  به  تلاشهاي  بي وقفه  صهيونيستها براي  هتك  حرمت  مسجدالاقصي  و ويران  كردن  آن آمده  است  كه  وارد شدن  اين  گروههاي  تندرو دراين  مرحله  حساس  و دقيق  بسيار خطرناك  و تهديد بزرگي  براي  نخستين  قبله  مسلمانان  است .
* اظهارات دو روز پيش رئيس ستاد ارتش اسرائيل كه برقراري آرامش و آتش بس در سرزمين هاي اشغالي فلسطين را يك پيروزي براي اين رژيم دانسته بود با واكنش تند محافل سياسي اسرائيل روبه رو شده است.
موشه يعالون پنجشنبه هفته گذشته گفته بود كه تن دادن فلسطيني ها به برقراري آرامش و آتش بس، يك پيروزي براي اسرائيل است.
دفتر وزير جنگ رژيم صهيونيستي روز شنبه در بيانيه اي به كارگيري اين عبارت را كه اسرائيل پيروز شده، بيهوده دانست و تأكيد كرد، اينگونه موضع گيري ها به جاي سود، زيان دارد.
* شمار شهيدان  فلسطيني  از آغاز انتفاضه  مسجد الاقصي  تاكنون  به 
۳هزار و۲۱۱ نفر رسيده  است .
به گزارش ايرنا از بيروت در گزارش  مركز دفتر خدمات  مطبوعاتي  و اطلاع رساني  كه  روز شنبه  در بيروت  منتشر شد، آمده  است ، در اين  مدت  همچنين  ۴۴ هزار و ۲۸۹ فلسطيني  زخمي و هشت  هزار و ۴۳۵ نفر آنها سرپايي  درمان  شده اند.
در اين  گزارش ، شمار شهيدان  ثبت  شده  در مراكز رسمي  دو هزار و ۶۱۶ نفر اعلام  شده  و آمده  است  كه  در نتيجه  عمليات  نظامي  ارتش  صهيونيستي  نام  ۵۹۵شهيد در اين  مراكز ثبت  نشده  است .
از مجموع  شهيدان  انتفاضه ، ۴۷۴ كودك  و ۱۶۹ زن  بوده  كه  ۲۳۱ نفرشان  در عمليات  ترور ارتش  رژيم  صهيونيستي  جان  باخته اند.

خارجي
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |