دوشنبه ۱۶تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۹ - July . 7, 2003
از كاه كوه نسازيد
002785.jpg
زماني كه مولي نگاهي به ميز چيده شده جشن و سپس به ۳ فرزند و عروسهايش انداخت با ديدن جاي خالي پسرش تام، همسر و دو نوه اش اشك در چشمانش حلقه زد. مدت هاي طولاني بود كه دو تا از عروسهاي مولي بعد از يك اتفاق جزيي با يكديگر صحبت نمي كردند و به مرور زمان به خاطر عدم گذشت حتي از روبه رو شدن با هم نيز دوري مي كردند.
داويد بعد از گذشت دو سال از فوت همسرش تصميم به ازدواج مجدد مي گيرد و قرار مي شود كه پسر بزرگ او يكي از شاهدهاي ازدواج باشد، اما پسرش بعد از يك مشاجره بي ارزش با پدر از تصميم خود منصرف مي شود، اكنون بعد از گذشت ده سال از آن موضوع آن دو همچنان در قهر به سر مي برند.
امروزه از آنجايي كه خانواده ها فعال تر و پوياتر هستند و به ندرت چند خانواده با هم در يك جا زندگي مي كنند بنابراين به مرور آن پيوند و ارتباط عميق خانوادگي از بين رفته و تقريباً در هر خانواده مشاجره و دعواهاي خانوادگي مشاهده مي شود. گاهي اوقات اين ناراحتي ها و دعواها ساليان طولاني به طول مي انجامد و حتي به طور غيرمستقيم بر روي ساير اعضاي خانواده نيز تأثير مي گذارد.
آقاي فولكر مشاور اختلافات خانوادگي مي گويد: «علت اكثر مشاجره ها و اختلافات خانوادگي بسيار جزيي است و حتي جزييات آن خيلي زود به فراموشي سپرده مي شود، اما آنچه كه مانع رفع كدورت و اختلافات مي شود لجاجت و يك دندگي است. گاهي اوقات فرد تمايل به آشتي دارد اما به خاطر لجاجت و خودخواهي به هيچ عنوان حاضر به برداشتن قدمي در اين راه نمي باشد.
در اين گونه موارد بهتر است فردي ميانجيگري كرده و به اختلاف بين دو نفر خاتمه دهد كه اين فرد مي تواند يكي از اعضاي قابل احترام خانواده، يك مشاور امين و يا حتي خود شما باشيد. در اينجا با ارائه راه حل هاي پيشنهادي از سوي متخصصين اين امر در خواهيد يافت كه چگونه مي توان به اختلافات خانوادگي پايان داد.
۱- كاري را به آينده موكول نكنيد و فرصت را غنيمت شماريد
به محض مشاهده افزايش كدورت و ناراحتي بين دو نفر فوراً به آن خاتمه دهيد. هر چه بيشتر صبر كنيد اوضاع ناگوارتر مي شود بنابراين به سختي صلح و آشتي جايگزين قهر و كدورت مي شود.
همواره اين موضوع را مدنظر داشته باشيد كه زمان هرگز متوقف نمي ماند. شايد بارها شاهد بوده ايد كه بسياري از افراد در زمان مرگشان با يكديگر آشتي كرده اند. خانم ايتكين مشاور امور خانوادگي كه شاهد آشتي بين مادر و پسري در روزهاي آخر حيات مادر بوده اين گونه تعريف مي كند: «مادري پسرش را به خاطر ازدواج با خانمي كه مذهب ديگري داشته است به سختي سرزنش و ملامت كرده و به خاطر اين موضوع ساليان متمادي با پسرش صحبت نكرده بود و حتي تا لحظات آخر عمرش نوه اش را نديده بود. زماني كه فقط چند روز به پايان عمرش باقي مانده بود پسرش به ديدار مادر رفته و مادر با صورتي پر از اشك فرزندش را در آغوش فشرده و با صداي لرزان از او مي پرسد:
عكس نوه ام را به همراه داري؟ «و براي اولين بار صورت نوه اش را مي بيند. چند روز بعد آن مادر از دنيا مي رود اما مطمئناً  او با رضايت خاطر از دنيا رفته است.»
پس چه خوب است قبل از دير شدن به كدورت ها و اختلافات خاتمه دهيم.
۲- از هرگونه جانبداري و طرفداري دوري كنيد
همزمان با هر دو طرف در ارتباط باشيد و كاملاً مشخص نماييد كه قصد داريد منصفانه و بي طرفانه قضاوت كنيد.
كارولين و برادرش هارولد بعد از يك سال تلاش بالاخره موفق شدند بين مادرشان و خواهرش آشتي برقرار كنند. شبي آن دو تصميم مي گيرند همزمان يكي از آن دو نزد مادرش و ديگري نزد خاله اش برود و به موضوع خاتمه دهند.
بنابراين هيچ كدام از آن دو نفر نمي توانستند اظهار كنند كه يكي را بر ديگري ترجيح داده اند.
متخصصين اين امر هشدار مي دهند كه بگذاريد طرفين حس كنند كه شما مايليد بين آن دو دوستي و مودت بوجود آوريد. به صحبت هاي هر دو طرف بدون هر گونه غرض ورزي و اغماض گوش فرا دهيد و منتظر هيچگونه معذرت خواهي و يا اعتراف از طرفين نباشيد و صراحتاً بگوييد: «زمان آشتي و شروع مجدد و پايان دادن به كدورت ها و ناراحتي ها است.» با بيان اين مطلب كه اصلاً  براي من مهم نيست كه چگونه اين ناراحتي به وجود آمده است و فقط اين را مي دانم كه تمامي اعضاي خانواده از اين موضوع رنج مي برند در واقع موضع خود را صراحتاً بيان و براي ماجراهاي قديمي ارزشي قائل نشده ايد.
بنابراين خواهيد ديد كه بندرت مي توان در برابر يك چنين درخواست و پيشنهادي مقاومت كرد.
۳- قاعده كلي ارائه دهيد
از هر دو نفر بخواهيد مكاني را براي ملاقات و يا موضوعي را براي گفت وگو پيشنهاد دهند. سپس پيشنهاد آن دو را با هم مقايسه كنيد. توافق بر سر موضوع هاي فرعي و جانبي مي تواند عاملي براي ايجاد صحبت هاي اساسي و جدي باشد.
گاهي اوقات شركت در مراسم سنتي خانوادگي شرايط مناسب براي صحبت و رفع كدورت بين افراد خانواده را به وجود مي آورد. البته اگر يكي از دو نفر تمايلي به شركت در اين مراسم و ديدار نداشته باشد به هيچ عنوان نبايستي به او اصرار كرد. گاهي اوقات افراد مايلند در مكاني ديگر و دور از نظر ديگران با يكديگر آشتي كنند. مادامي كه دو نفر در مقابل هم موضع مي گيرند بدون هرگونه اظهار نظري، اجازه دهيد حرف و نظرشان را مطرح نمايند. در زمان بحث و گفت وگو، مسائل جزيي و سطحي مطرح مي شود و گله گذاري بيشتر بر سر مسائل حاشيه اي و جانبي است. بنابراين موضوع را به سمت نقشه و برنامه هاي از پيش تعيين شده سوق دهيد و اين موضوع را مدنظر داشته باشيد كه هرگونه تفاوت قائل شدن مي تواند به منزله طرفداري و حمايت از طرف مقابل تلقي گردد.
۴- مدبرانه عمل كنيد
بهتر است گاهي اوقات براي حل و فصل يك موضوع بسيار جزيي بين دو نفر از روش رايج و متداول «ستوان كلمبو» استفاده كرد. مثلاً مي توانيد صحبت تان را اين طور شروع كنيد: «بگذار ببينم درست به خاطر مي آورم يا نه مدت ده سال است كه از دست دوستت به خاطر اين كه روي لباس تو شربت ريخته عصباني و ناراحتي و به همين خاطر با او صحبت نمي كني؟ درست مي گويم؟ وقتي كه موضوعي اين گونه مطرح مي شود تازه فرد متوجه مي شود كه چگونه از كاه كوه ساخته است و به خاطر چه موضوع بي ارزشي رنجيده است.
۵- يادآور لحظات خوب باشيد
با يادآوري خاطرات خوش گذشته ذهن طرفين را به سمت و سوي ديگري سوق دهيد.
زماني كه سوزان مي خواست بين پدر و برادر راجع به يك اختلاف نظر قديمي قضاوت كند با يادآوري اين موضوع كه روزي پدر در بازي فوتبال داور بازي بود و مي بايستي به جيم برادرش در زمين فوتبال اخطار دهد و جيم به خاطر بچگي شديداً گريه مي كرد و پدر ضمن دلداري به او آموخت كه انسان بايستي پذيراي آنچه كه حتي به نفعش نمي باشد نيز باشد و جيم هر آنچه را كه پدر به او آموخت هرگز فراموش نكرده است، در واقع ذهن هر دوي آنها را به سمت و سوي ديگري سوق داد و با يادآوري اين خاطره شيرين اشك در چشمان پدر حلقه بست و آن وقت بود كه سوزان متوجه شد اولين مانع را از سر راه برداشته است.
۶- منتظر معجزه نباشيد
بعضي از طرفين دعوا تصميم مي گيرند گذشته را فراموش كنند اما برعكس افرادي نيز هستند كه اصلاً تمايلي به آشتي مجدد و كنار گذاشتن كشمكش ها و كدورت ها ندارند. هرگز انتظار نداشته باشيد كه ارتباط بين دو نفر كه تازه با هم آشتي كرده اند بلافاصله مانند سابق شود. به محض ايجاد ارتباط مجدد سعي در حفظ آن داشته باشيد. آشتي و صلح و رفع كدورت و كينه بين اعضاي خانواده نه فقط باعث آرامش تمامي افراد خانواده مي شود بلكه در حقيقت بر روي تمامي افراد خانواده تأثير و اثر مثبت خواهد داشت. در نهايت اتحاد و همبستگي خانوادگي چه در دوران سختي و چه دوران خوشي به اعضاي خانواده آن قدرت و انسجام و همچنين آن حمايت و پشتيباني از يكديگر كه لازمه خانواده مي باشد را مي بخشد.
منبع: مجله Das Beste
ترجمه: م. فاطمه خداكرمي، عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي

صرف وقت براي شناخت منابع
در مسيري ماوراي آنچه معمولاً مي خوانيد و مي شنويد حركت نمائيد
بارها شنيده ايم كه استادان روزنامه نگاري مي گويند، بهترين روزنامه نگاران كساني هستند كه بر حوزه فعاليتشان تسلط كامل دارند. ممكن است شما به عنوان يك روزنامه نگار تاريخ و پيشينه وقايع را بدانيد، از نحوه عملكرد عوامل موجود آگاهي داشته باشيد، رويه انجام فعاليت ها را پيش بيني كنيد، اغلب اوقات و يا هميشه رقيبان را شكست دهيد، اما بعضاً در ارائه مطلب موفق نباشيد. در كدام قسمت كار كوتاهي شده است؟
يك بار ديگر با دقت مدارك اطلاعاتي را بررسي كنيد. شما احتمالاً اطلاعات مربوط به افراد را با نظم و ترتيب و براساس سن، جنس، موقعيت شغلي و... طبقه بندي نموده ايد. اما يك نكته باقي مي ماند، آيا تمام نقش آفرينان رويدادها را شناسايي كرده ايد؟ در اينجا بحث بر سر بعد سياسي فعاليت روزنامه نگاري نيست. بلكه صحبت از عملكرد مناسب اين حرفه با توجه به جنبه هاي مختلفي مانند درستي، جامعيت ،عينيت و روشني مطالب تهيه شده است.
فعاليت روزنامه نگاري در چهارچوب هر حوزه اي كه باشد، اعم از حقوقي، اجتماعي، اقتصادي، آموزشي، بهداشتي... براي فائق آمدن بر مسايل و ابهامات مي بايست با متخصصان آن حوزه در ارتباط بود. در تمام رشته ها، افراد صاحب نظر و معتبر مشغول فعاليت هستند. با قدري دقت و تأمل مي توان به آنها دسترسي پيدا كرد.
در ادامه گزينه هايي براي دستيابي به كارشناسان مطرح مي شود:
- صادق باشيد و به همكاران و مبدأهاي اطلاعاتي  تان بگوييد كه براي بازتاب وقايع عيني اجتماع مي خواهيد يك شبكه گسترده ارتباطي از افراد (بخصوص كارشناسان) و منابع اطلاعاتي ايجاد كنيد.
- به اماكن عمومي و مذهبي برويد. در گردهمايي ها، تظاهرات، مسابقات و رويدادها حاضر شويد. شما نمي دانيد كه ممكن است در اين محل ها چه كساني را ببينيد و يا چه چيزهايي را بشنويد.
- برخي از اشخاص را گزينش كنيد. عقايد و نظريات آنها را در باره موضوع تحت پوشش بررسي نمائيد و مشخصات امكانات ارتباطي (تلفن، نمابر، پست الكترونيكي و...) موجود و جديد ايشان را براي تماس هاي بعدي بخواهيد.
- به گروه ها و انجمن ها برويد. در هر رشته اي معمولاً يك انجمن حرفه اي وجود دارد. سعي كنيد اطلاعات كاملي در خصوص اين مراكز به دست آوريد.
- با دانشگاه ها تماس بگيريد. چون در اغلب مؤسسات آموزش عالي برنامه هايي وجود دارد كه روي محورهاي خاص تمركز مي كنند. همچنين براي آشنايي با گروه هاي علمي و بخصوص تهيه فهرستي از اعضاي هيأت علمي و تخصص آنها با دانشگاه ها در ارتباط باشيد.
- به پرونده اطلاعاتي كه از افراد دست اندركار و مرتبط تهيه كرده ايد، رجوع و قابليت هاي آنان را مرور نمائيد. به عنوان مثال، حتي مي توانيد يك زنجير ارتباطي اينچنين ايجاد كنيد. «من شخصي را مي شناسم كه دو فرد ديگري را مي شناسد و آن شخص از وجود نفر سومي آگاه است كه در مورد موضوع مدنظر اطلاعات كاملي دارد و...»
- اطلاعات را فراتر از آنچه كه نزد رهبران و نمايندگان گروه ها است، جست وجو نمائيد. از عموم مردم در باره مسايل مطروحه سؤال كنيد و فرض را براين مبنا نگذاريد كه رهبران گروه ها از جانب همه افراد صحبت مي كنند و يا گروه ها يكپارچه و ... هستند.
- در مسيري ماوراي آنچه كه معمولاً مي خوانيد، مي بينيد و مي شنويد حركت نمائيد به روزنامه ها، ايستگاه هاي راديويي و وب سايت هاي مختلف روي بياوريد.
به اسناد و مدارك هيأت تحريريه رجوع كنيد. اگر مطلبي درباره موضوع تحت پوشش نبود، به سراغ منابع اطلاعاتي كه در خارج از روزنامه وجود دارد و در شما ايجاد اطمينان مي نمايد، برويد. بهترين مطالب و اخبار آنهايي هستند كه تلاش براي تهيه آنها توأم با صرف وقت مناسب بوده است.
منبعQuill. Oct/ Nov 2002 , vol .90
ترجمه: ناهيد مهريزي

فقر اقتصادي موجب شكل گيري پديده كودكان كار شده است
002865.jpg
گروه اجتماعي: رئيس  هيات  مديره  انجمن  حمايت  از كودكان  كار گفت : رفع  معضل  كودكان  كار و خيابان  در گرو مبارزه  با مفاسد اقتصادي  و ايجاد عدالت  اجتماعي  است .
«معصومه  وطني » ديروز به خبرنگار ايرنا گفت: اين  مهم  جز به  دست  دولت ، دولتمردان  و دست  اندركاران  سياسي  و اقتصادي  كشور ممكن  نخواهد بود. به  گفته  وي، فقر اقتصادي  و نبود امكانات  برابر در جامعه ، عامل  ايجاد پديده  كودكان  كار و خيابان  شده  و فقر اقتصادي  زمينه هاي  فقر فرهنگي  را سبب  مي گردد. وي  اظهار داشت : تاثير دوسويه  اين  عوامل  موجب  معضلات  و نابساماني هاي  ديگري  مي شود كه  به  پيچيده تر شدن  مسئله  مي انجامد.
وي  تصريح  كرد: امكان  اشتغال  به كارهاي  كاذب  و درآمدهاي  نامعقول  در شهرهاي  بزرگ  وجود دارد و جاذبه  اين  شهرها براي  مهاجرت هاي  ناشي  از نابساماني هاي  اقتصادي  انكارناپذير است .

دانش آموزان تهراني آموزش خودامدادي مي بينند
گروه اجتماعي: معاون  امور عملياتي  سازمان  آتش نشاني  و خدمات  ايمني  تهران ، وضعيت  پايتخت  را از نظر موقعيت  جغرافيايي  و قرار گرفتن  روي  چند گسل  زلزله  بحراني  خواند و بر آموزش  خودامدادي  و مسائل  پيشگيري  از حوادث  در مدارس  تهران  تأكيد كرد.
«محمد بيات» ديروز به خبرنگار ايرنا گفت : آتش  نشاني  سال  گذشته  آمادگي  خود را براي  آموزش  دانش آموزان  به  وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد تا در كليه  مدارس  شهر تهران ، دانش آموزان  دوره هاي  ويژه  خودامدادي  آتش نشاني  را به  صورت  رايگان  فراگيرند و مدارس  مجهز به  تيم هاي  تخصصي  ايمني  شوند.
وي  در خصوص  عملي نشدن  اين  طرح ، افزود: وزارت  آموزش  و پرورش  بعد از حادثه  غرق شدن  دانش آموزان  در درياچه  پارك شهر با عملي شدن  اين  طرح  موافقت  نكرد. وي  توضيح  داد: با عملي شدن  اين  طرح  قرار بود كه  سالي  پنج  نفر از كليه  مقاطع  مختلف  راهنمايي  و دبيرستان  از كليه  مدارس  شهر تهران  تحت  آموزش هاي  خودامدادي  و آتش نشاني  قرار گيرند.

كشف بيش از نيم تن انواع مواد مخدر در تهران
گروه اجتماعي: معاون  مبارزه  با مواد مخدر نيروي  انتظامي  تهران  بزرگ  ، از كشف  بيش  از نيم  تن  انواع  مواد مخدر در تهران  خبر داد.
سردار قدرت  الله  محمودي  ديروز به خبرنگار ايرنا گفت  : بيش  از ۴۰۰ كيلوگرم  از اين مواد مخدر در هفته  مبارزه  با مواد مخدر در تهران  كشف  و ضبط شد.
وي  گفت : ماموران مبارزه  با موادمخدر نيروي انتظامي  تهران بزرگ  با شناسايي و نفوذ در باندهاي  خريد و فروش  مواد مخدر، موفق  به  كشف اين  مقدار مواد مخدرشدند.
وي  اظهار داشت  : در اين  ارتباط چهار باند بزرگ  تهيه  و توزيع  مواد مخدر در سطح  شهر تهران  شناسايي  و متلاشي  شد.

بازداشت مديرمسئول و سردبير روزنامه آسيا
ايسنا: خانم ساقي باقري نيا، مديرمسئول و ايرج جمشيدي، سردبير روزنامه آسيا عصر روز يكشنبه با قرار شعبه ۳ بازپرسي دادسراي جرايم كاركنان دولت و رسانه ها بازداشت شدند.
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از وكيل مدافع روزنامه آسيا، باقرنيا صاحب امتياز و مديرمسئول و جمشيدي سردبير اين روزنامه از حوالي ساعت ۱۱ ديروز (يكشنبه)با حضور در شعبه سوم بازپرسي مورد تحقيق و بازجويي قرار گرفتند كه اين جلسه تا عصر ادامه داشت و نهايتاً منجر به صدور قرار وثيقه و بازداشت اين افراد شد.
طبق اظهار ايرج جمشيدي به دليل چاپ مطلبي در شماره آخر روزنامه آسيا در مورد گروهك منافقين به اتهام تبليغ عليه نظام براي وي معادل ۲۰۰ ميليون تومان و براي همسرش ۵۰ ميليون تومان قرار صادر شد. جمشيدي (و خانم باقري نيا) تا زمان تأمين اين وثيقه در بازداشت بسر خواهند برد.
يادآوري مي شود روزنامه اقتصادي آسيا ديروز به توصيه دادستان تهران منتشر نشد و با عدم حضور مدير مسئول كه در زندان به سر مي برد و به لحاظ حقوقي كسي پاسخگوي مطالب منتشره آن نمي باشد امروز نيز از ادامه انتشار بازماند.
خبرنگار همشهري در تماس با يكي از دست اندركاران اين روزنامه مطلع شد تا زماني كه مديران اين روزنامه در بازداشت باشند روزنامه آسيا منتشر نمي شود و ادامه انتشار اين روزنامه به گفته وي به پس از آزادي مدير مسئول موكول شده است. گفته مي شود هيات نظارت بر مطبوعات امروز (دوشنبه) در همين ارتباط تشكيل جلسه مي دهد.

نتيجه يك تحقيق تنها ۵ درصد سيگاريها موفق به ترك سيگار مي شوند
گروه اجتماعي: پژوهشگران  به  شواهدي  جديدي  دست  يافته اند كه  دشواري  ترك  سيگار را حتي با كمك  چسب هاي  نيكوتين  نشان  مي دهد.
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از لندن ، بررسي  ۱۶۲۵ سيگاري  قهار كه  تلاش كردند با كمك  چسبهاي  نيكوتين  يا بدون  استفاده  از اين  شيوه  سيگار را ترك كنند نشان  داد در مجموع  فقط
۵ درصد افراد بعد از گذشت  ۸ سال  تلاش  براي  ترك سيگار موفق  شدند اين  عادت  را كنار بگذارند. اما كمتر از نيمي از كساني  كه  به  مدت  ۱۲ ماه  اقدام  به  ترك  سيگاركردند ظرف  مدت   اين  ۸ سال  دوباره  سيگار كشيدن  را شروع  كردند.
جين  كينگ  از موسسه  خيريه  تحقيقات  سرطان  انگلستان  مي گويد ترك  سيگار براي  سلامت  بدن  بسيار مفيد است  و تحقيقات  نشان  مي دهد اگر كسي  بتواند يك سال  سيگار نكشد احتمال  ترك   اين  عادت  بسيار افزايش  مي يابد. نيمي از سيگاريهايي  كه  در اين  مطالعه  شركت  كردند به  مدت  ۱۲ هفته چسب  نيكوتين  و نيم  ديگر از دارونما استفاده  كردند.
بعد از گذشت  يك  سال  ۲/۱۱درصد از شركت كنندگان  گروه  اول  و ۷/۷درصد از افراد گروه  دوم  همچنان  سيگار نمي كشيدند. پاتريشيا يودكين  از دانشگاه  آكسفورد مي گويد افزايش  موفقيت  ترك هميشگي  سيگار از طريق  استفاده  از چسب  نيكوتين  و يك  سال  ترك ، نحوه  كارايي اين  راهبردها را نشان  داد.
اين  كشف  نتايج  بسياري  از تحقيقات  در مورد كارايي  درمان  جايگزيني نيكوتين  را نشان  مي دهد.  اين  چسبها ظاهرا در درازمدت  مؤثرند.

آخرين خبرها از جداسازي لاله و لادن
گروه اجتماعي: عمل جراحي جداسازي لاله و لادن بيژني كه از ساعت ۳۰/۸ بامداد ديروز به وقت تهران آغاز شد، ادامه دارد. پزشكان جراح در بيمارستان رافلز سنگاپور گفته اند كند اما يكنواخت پيشرفت مي كنند.
002890.jpg

در صورت موفقيت آميز بودن عمل جراحي جداسازي لاله و لادن در سنگاپور، هر كدام از اين دو خواهر پس از ۲۹ سال همراهي با يكديگر مي توانند از فردا به صورت مستقل و جدا زندگي تازه را آغاز كنند.
به گزارش خبرگزاري هاي فرانسه و آلمان از سنگاپور عمل جراحي براي جداسازي لاله و لادن كه دست كم ۴۸ ساعت طول مي كشد توسط يك تيم ۱۰۰ نفره متشكل از شش متخصص بين المللي و يك گروه ۱۸ نفره از متخصصان سنگاپوري اجرا مي شود.
به گزارش اين خبرگزاري ها ، مقامهاي بيمارستان «رافلز» با انتشار بيانيه اي گفتند «لاله و لادن بيژني» ساعت ۱۰ صبح (به وقت محلي) راهي اتاق عمل شده و در آنجا تحت بيهوشي قرار گرفته اند. انتظار مي رود اين عمل جراحي ۴۸ ساعت طول بكشد.
در اين عمل جراحان عروق يك رگ بزرگ را از ناحيه ران بر خواهند داشت و از آن به عنوان پيوند براي «باي پس» استفاده خواهند كرد.
در بيانيه بيمارستان «رافلز» همچنين آمده است: بامداد امروز «يكشنبه» آزمايش هاي «ام آر آي» روي دوقلوهاي ايراني انجام شد و در اين آزمايش يك گروه ۷ نفره از دوستان نزديك آنها را همراهي كردند.
اين اسكن ها ساعت ۹ و ۴۵ دقيقه صبح (به وقت محلي) تكميل شد و دوقلوها پس از بيرون آمدن از بخش راديولوژي، روحيه خوبي داشته و با دوستان خود مي خنديدند و شوخي مي كردند.
002875.jpg

خبرگزاري فرانسه در گزارش خود اضافه كرده است: «كيث گوا» جراح اعصاب سنگاپوري رهبري يك گروه شش نفره از متخصصان بين المللي و يك گروه ۱۸ نفره از متخصصان داخلي (سنگاپوري) را بر عهده دارد.
از سوي ديگر اين عمل جراحي با پشتيباني يك گروه يكصد نفري پزشكي انجام مي شود.
اولين مرحله اين عمل جراحي كه نوع گروه خوني را مشخص مي كند، ديروز انجام شد و نتايج آن ضرورت اين جراحي را مورد تأكيد قرار داد.
طبق بيانيه بيمارستان رافلز، نتايج آزمايش هاي فشرده روي لاله و لادن نشان داد كه فشار خون داخل جمجمه آنها به طور غيرعادي بالاست.
002870.jpg

در اين بيانيه همچنين خاطرنشان شده است: اگر دوقلوها مورد عمل حراجي قرار نگيرند، بهترين حالتي كه ممكن است براي آنها پيش بيايد سردرد و ميگرن هاي تدريجي است و در بدترين حالت، مغز آنها بتدريج كارآيي خود را از دست مي دهد. آخرين و سومين مرحله مستلزم پيوند ماهيچه و پوست براي بازسازي جمجمه دوقلوها مي باشد.
لاله و لادن آمادگي هاي فيزيكي و روحي فشرده اي براي اين عمل جراحي داشته اند از جمله مشاوره رواني و خواندن قرآن.
از سوي ديگر خبرگزاري آلمان گزارش داده است دوستان ايراني اين دوقلوها در حمايت از اين دو خواهر هم وطن خود در بيمارستان رافلر گرد هم جمع شدند.
لاله مي خواهد در تهران روزنامه نگار شود و لادن قصد دارد در شهر خودش شيراز فعاليت كند.
اين دو خواهر در پي انجام عمل موفقيت آميز جراحان سنگاپوري در جداسازي دوقلوهاي به هم چسبيده نپالي در آوريل ۲۰۰۱، نوامبر سال گذشته وارد اين كشور شدند.
بيمارستان رافلز هزينه بستري اين دو خواهر را تقبل كرده است و پزشكان نيز حق الزحمه اي بابت شركت در اين عمل دريافت نمي كنند.

مشكل كمبود شير يارانه اي استان تهران كاهش مي يابد
تهران بزرگ- خبرگزاري جمهوري اسلامي: معاون  استاندار تهران، عامل  نابساماني  اخير توزيع  شير در اين  استان  را بلاتكليفي  شركت هاي  وابسته  به  صنايع  شير براي  توليد و توزيع  ذكر كرد و گفت:  مشكل  كمبود شير يارانه اي  در استان  تهران  تا پايان  هفته  جاري  كاهش  خواهد يافت .
«عباس  احمدي » اين  بلاتكليفي  را به  لحاظ تمديد قرارداد و تعيين  سهميه  و قيمت  فروش  عنوان  كرد.
وي  همچنين  از اضافه  شدن  ۲۵۰ تن  به  سهميه  شير يارانه اي  استان  تهران  تا پايان  هفته  جاري  خبر داد و با اشاره  به جمعيت 
۱۲ميليوني  استان  تهران ، گفت : سهميه  شير يارانه اي  استان  به  يك  هزار و ۲۱۰ تن  در روز خواهد رسيد كه  باز هم  جوابگوي  نياز استان  نيست .
وي  همچنين  مشكل  كمبود شير در دو ماه  اخير در استان  تهران  را ناشي  از كاهش  توليد۱۰۰ تني  شركت  پگاه  اعلام  كرد و گفت : سهميه  جديد عمدتاً بين  شركت هاي  خصوصي  تقسيم  شده  و با بازنگري  در توزيع  سهميه  شير مناطق  تهران  با توجه  به  جمعيت  مناطق، تا پايان  هفته  جاري  مشكل  شير يارانه اي  استان  تهران  كمتر خواهد شد.
به  گزارش  روز يكشنبه  روابط عمومي  استانداري  تهران، وي  توليد شير در استان  را با توجه  به  حجم  جمعيت  ناچيز دانست  و گفت: بخش  عمده  شير مورد نياز استان  تهران  از ساير استان ها تأمين  مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |