دوشنبه ۱۶تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۹ - July . 7, 2003
انحصار «شركت واحد اتوبوسراني» شكست
گروه اقتصادي: هيات  وزيران  وزارتخانه هاي  كشور و تعاون  را موظف  كرد،بامشاركت  شهرداري هابه منظور بهبود شرايط حمل  و نقل  شهري  و كاهش  آلودگي  هوا، زمينه هاي  لازم  رابراي  تاسيس  شركت هاي  تعاوني  و خصوصي  فراهم  كنند.
به گزارش  ديروز روابط عمومي سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور، هيات وزيران  با اتخاذ اين  تصميم  در قالب  آيين  نامه  اجرايي  ماده  « ۱۰۱» قانون تنظيم  بخشي  از مقررات  مالي  دولت ، بخشي  از اعتباراتي  كه  براي  خريد و گازسوزكردن  اتوبوس  در قوانين  بودجه  منظور مي گردد به  خريد و واگذاري  وسايل حمل  و نقل  عمومي به  بخش هاي  خصوصي  و تعاوني  اختصاص  داد.
براساس  اين  مصوبه  كليه  شركت هاي  موضوع  اين  آيين  نامه  از نظر مقررات رفت  وآمد، دريافت  كمك  و ساير تسهيلات  از محل  اعتبارات  عمومي و شهرداري ها وساير امتيازها و خدمات  و كمك هايي  كه  به  شركت هاي  اتوبوسراني  وابسته  به شهرداري ها تعلق  مي گيرد، به صورت  يكسان  بهره مند مي شوند.
هيات  وزيران  تصويب  كرد، پانزده  درصد از اعتبارات  منظور شده  براي  خريد وگاز سوز كردن  اتوبوس  در قوانين  بودجه  سنواتي  را به عنوان  وجوه  اداره  شده براي  اعطاي  تسهيلات  به  متقاضيان  در اختيار بانك هاي  عامل  يا صندوق  تعاون قرار دهد. حداكثر پنج  درصد اعتبارات  مزبور براي  پرداخت  يارانه  به منظور خريدخودروي  جمعي  اختصاص  يافت .
براساس  اين  مصوبه  ۶۵ درصد قيمت  خريد هر دستگاه  خودروي  جمعي  توسط وزارت كشور از اعتبارات  منظور شده  براي  خريد و گاز سوز كردن  اتوبوس  در قوانين بودجه  سنواتي  به عنوان  كمك  تامين  و به  هزينه هاي  قطعي  منظور مي شود.
هيات  وزيران  همچنين  ۳۰ درصد از اتوبوس ها و ۱۰۰ درصد از ميني بوس هاي خريداري  شده  را به  بخش  خصوصي  يا تعاوني  اختصاص  داد.
وزارت  كشور مسئول  خريد خودروهاي  جمعي  از شركت هاي  سازنده  به صورت متمركز شد، در قراردادهاي  خريد رعايت  انطباق  با شرايط اقليمي و جغرافيايي محل  استفاده  و همچنين  تعيين  حداقل  پنج  درصد از صندلي هاي  هر دستگاه  جهت جانبازان  و معلولان  ضروري  است .
شركت هاي  تعاوني  و خصوصي  كه  به طور مستقيم  نسبت  به  خريد خودروي  جمعي  ازسازندگان  خودرو اقدام  كنند نيز در صورت  انطباق  با ضوابط يا شرايط اعلام شده  از تسهيلات  اعتباري  و يارانه هاي  منظور شده  درآيين  نامه  برخوردارمي شوند.

فروش بيمه نامه الكترونيكي در صنعت بيمه
گروه اقتصادي: طرح فروش بيمه نامه از طريق شبكه اينترنت در دستور كار صنعت بيمه قرار دارد. وي گفت: بيمه اتومبيل ، بيمه مسئوليت خصوصي، بيمه خانوار و بيمه عمر زماني از جمله محصولات بيمه اي هستند كه مي توان از طريق اينترنت ارائه كرد.
عبدالناصر همتي رئيس كل بيمه مركزي كه در همايش دو روزه تجارت الكترونيكي سخن مي گفت افزود: اين بدان معنا نيست كه براي فروش ديگر محصولات بيمه اي نمي توان از فرصت فراواني كه تجارت الكترونيكي در اختيار قرار مي دهد استفاده كرد.
رئيس شوراي عالي بيمه گفت: كشورهايي كه در عرصه اينترنت، بيشتر از ما پيشرفت كرده اند در زمينه بيمه الكترونيكي هنوز در اوايل راه هستند، اما اين موضوع سبب نخواهد شد كه ما در زمينه بيمه الكترونيكي فعال نشويم.

معافيت هاي مالياتي به طور كامل حذف مي شود
بخشودگي جرائم مالياتي اگر به صورت سنت در بيايد، موجب بدآموزي مي شود؛ به همين دليل سازمان امور مالياتي كشور در قانون جديد ماليات هاي مستقيم، اين موارد را كاهش خواهد داد.
عيسي شهسوار خجسته، رييس سازمان امور مالياتي كشور به مناسبت روز ماليات در يك نشست خبري به سئوالات خبرنگاران رسانه اي گروهي پاسخ داد.
او در پاسخ به سئوال خبرنگار ايسنا، درباره  فرار موديان مالياتي گفت: وقتي بيش از ۲۰۰ هزار شركت داريم طبيعي است كه فرار مالياتي با ترفندهاي گوناگون كه برخي آن را قانوني مي خوانند وجود داشته باشد، اما با اجراي قانون جديد مالياتي و اصلاحات صورت گرفته، فرار مالياتي به حداقل رسيده است. او گفت: هم اكنون سهم درآمدهاي مالياتي در بودجه  عمومي كشور حدود ۲۵ درصد است كه اگر بخواهيم اين رقم را افزايش دهيم، بايد برنامه هاي مالياتي كه يكي از ابزارهاي توسعه است را گسترش دهيم. به همين منظور مواردي را در نظر گرفته ايم كه در برنامه  توسعه چهارم اجرا خواهد شد.
رييس سازمان امور مالياتي كشور در مورد بخشودگي موديان مالياتي گفت: براي جلوگيري از اين مساله كه بخشودگي جرائم مالياتي يك سنت است، ما در قانون ماليات هاي مستقيم با هدف گيري طرح خوداظهاري و براي احترام گذاري به حقوق اجتماعي جامعه، درصدد حذف اين بخشودگي ها هستيم و حتي در اجراي جرائم پافشاري نيز خواهيم كرد.
او با اشاره به معافيت هاي گوناگون در قانون مالياتي گذشته تصريح كرد: امروز بسياري از طرح ها و لوايح متاثر از قانون مالياتي با معافيت هاي گوناگون مواجه هستند كه ما در سيستم جديد، قانون مالياتي به سمتي مي رويم كه اين معافيت ها را به طور كامل حذف كنيم.

ذخيره  گازي ايران در پارس جنوبي به قطر منتقل شده است
خبرگزاري دانشجويان ايران-تهران:با توجه به برداشت كشور قطر از ميدان گازي مشترك با ايران درطول سالهاي گذشته و به دليل ويژگي مخازن گازي، مسلماً ذخيره گازي حوزه ايران در ميدان پارس جنوبي نيز به كشور قطر منتقل شده است.
محمدعلي عمادي- مدير پژوهش و توسعه شركت ملي نفت ايران با اعلام اين مطلب و با اشاره به اشتراك ميدان گازي پارس جنوبي بين ايران و قطر اظهار داشت: اين در حالي است كه به علت تاخير در عمليات استخراج از سوي ما، تاكنون قطر حدود ۲۰ ميليارد دلار از اين گاز را برداشت كرده كه در شرايط مساوي، ۱۰ ميليارد دلار آن به ايران متعلق بوده است.
يك خبر ديگر حاكي است پيشرفت عمليات اجرايي فازهاي ۴ و ۵ طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي به بيش از ۴۳ درصد رسيد. به گزارش شانا،اين در حالي است كه ميزان مشاركت بخش ايراني در اجراي اين طرح ۴۲ درصد بوده است. براساس آخرين آمار ارائه شده در اين زمينه، ۹ هزار و ۸۱۰ نفر نيروي انساني براي اجراي اين طرح به كار گرفته شده اند كه ۸ هزار و ۹۴۶ نفر از آنها را نيروهاي ايراني تشكيل مي دهند. اين رقم نشان مي دهد كه ۹۱ درصد نيروي انساني به كار گرفته شده در اين طرح ايراني هستند. درصد مشاركت بخش ايراني با در نظرگرفتن پيمانكاران دسته دوم، به حدود ۹۷ درصد مي رسد.

لايحه نظارت بر صندوقهاي قرض الحسنه در دستور كار دولت
عبدالله  رمضانزاده  دبير و سخنگوي  دولت  از بررسي  لايحه  نظارت  برصندوقهاي  قرض  الحسنه  در جلسه  اخير هيات  وزيران  خبر داد.
سخنگوي  دولت  روز يكشنبه  دركنفرانس  خبري  هفتگي  خود با خبرنگاران  اظهارداشت : هيات  وزيران  مقرر كرد كميته اي  به  مسئوليت  رييس  كل  بانك  مركزي  و با حضور وزيران  كشور، تعاون  و معاون  حقوقي  و امور مجلس  رئيس  جمهوري  لايحه پيشنهادي  را بررسي  كنند.
رمضانزاده  گفت  كه  كميته  مذكور همچنين  موظف  شد ظرف  يك  هفته  نظر خود را به  دولت  ارائه  كند.
رمضانزاده  افزود : در جلسه  هيات  دولت  ، همچنين  شريعتمداري وزير بازرگاني گزارشي  از طرح  ساماندهي  بازار گندم  ، آرد و نان  را به  هيات  دولت ارائه  كرد.
سخنگوي  دولت  گفت  : هدف  از طرح  يادشده  ، يكپارچگي  و جامع نگري  به  توليد و بازار گندم  و آرد و نان  براي  رسيدن  به  هدف  افزايش  كارآيي  نظام  توليد و عرضه  و اصلاح  ساختار در كنار اصلاح  قيمت ها ، كاهش  تصدي  گري  دولت  و تقويت  ساز و كار نظارت  و نقش  هدايتي  دولت  است  .

رشد اقتصادي اروپا در سال جاري كمتر از يك درصد است
كميسيون امور پولي اتحاديه اروپا رشد اقتصادي كشورهاي اروپايي در سال جاري را كمتر از يك درصد پيش بيني كرد كه نسبت به پيش بيني قبلي پايين تر است.
به گزارش رويتر، پدرو سولبس كميسيونر امور پولي اروپا رشد يك درصد را بسيار بعيد دانست و گفت: ما قبلاً پيش بيني كرديم كه اقتصاد كشورهاي اروپايي در سال جاري يك درصد رشد مي كند، ولي به نظر مي رسد رشد اقتصاد اين كشورها در سال جاري حداكثر ۷/۰ درصد باشد. اين در حالي است كه كميسيون اروپايي پيش از اين پيش بيني خود را از رشد اقتصادي از ۸/۱ درصد به يك درصد كاهش داده بود.

توليد۸۰ هزار تن موز در سال گذشته
گروه اقتصادي:ميزان توليد موز در سال ۸۱ نسبت به سال زراعي ۸۰ حدود ۵۰ درصد رشد را نشان مي دهد.
محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي در گفتگويي ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشت: شايد كمتر كسي تصور كاملي از توليد موز با كيفيت بالا در كشور داشته باشد. وي با اشاره به توليد۸۰ هزار تن موز در سال گذشته در استان هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان، مازندران، گيلان، كرمان و منطقه جيرفت و كهنوج تصريح كرد:حداكثر عملكرد در هكتار كشت موز گلخانه اي ۵۸ هزار و ۲۳۴ كيلوگرم و متوسط عملكرد كشت موز در فضاي باز ۲۵ هزار و ۸۷۳ كيلوگرم است.

يادداشت
ما و قطر و ميدان گازي پارس جنوبي
محمدصادق جنان صفت
ايران زمين اين اقبال را دارد كه داراي يكي از بزرگترين ذخاير گاز جهان است. بهره برداري از اين ذخاير به ويژه ذخاير مشترك با كشورهاي همسايه شانس كشور را براي توليد ثروت و افزايش رفاه مادي بيشتر مي كند و به همين دليل سرعت عمل در اين باره شرط عقل و منطق است. ميدان گازي پارس جنوبي يكي از ميدانهاي گازي مشترك ايران است كه قطر - اين كشور كوچك حاشيه خليج فارس - شريك ايران است.
براساس گفته هاي يك مقام وزارت نفت تأخير ايران در بهره برداري از ميدان گازي ياد شده، به نفع كشور قطر شده و اين كشور با استفاده از سرمايه هاي خارجي موفق به بهره برداري معادل ۲۰ ميليارد دلار از منابع گازي مشترك با ايران شده است. اگرچه اين زيان و ضرر را بايد با تأسف ياد كرد و عوامل و شرايطي كه مانع از سرعت زياد و بهره برداري از اين ميدان گازي شده را ملامت كرد، اما براي آينده چه بايد كرد؟ كارشكني هاي سياسي، ندانم كاري ها و فضاسازي هاي سد كننده براي جذب و جلب سرمايه هاي خارجي براي تسريع در بهره برداري از اين ميدان قابل قبول نيست. هر جريان سياسي و فكري كه در اين مسير كارشكني كند بايد در برابر مردم بردبار و صبور ايران پاسخگو باشد.

خبرها و نكته ها
گندم ،وعده
خبر: محمدرضا اسكندري مجري طرح محوري گندم در جمع مديران و كارشناسان جهاد كشاورزي اردبيل وعده داده است:«ايران تا ۴ سال آينده از واردات گندم بي نياز مي شود»و نويد داده كه«ايران مي تواند به يكي از صادركنندگان گندم در جهان تبديل شود.»وي براي اثبات ادعاي خود به كاهش واردات اين محصول استراتژيك در سال گذشته اشاره كرده است...
نكته: همه ايرانيان به دليل احترام به نان و گروه هاي كم درآمد به دليل احترام و نياز به نان علاقه مندند همه نياز اين محصول استراتژيك در داخل و با قيمت ارزان توليد شود.
اما وعده اي كه اين مسئول محترم داده است، جاي بحث و تأمل دارد و به نظر مي رسد اندكي اغراق و يا آرزو در آن نهفته است و به همين دليل بايد به دقت بررسي شود.
آمارهاي موجود نشان مي دهد در سال زراعي ۷۹-۱۳۷۸ از كل اراضي زيركشت گندم ۲۱۶۲ هكتار آن زير كشت گندم آبي و ۲۹۳۹ هزار هكتار آن زيركشت گندم ديمي بوده است. نسبت توليد گندم به صورت ديم نسبت به كل گندم معادل ۲۵ درصد بوده است. مي دانيم كه بارندگي فراوان در دو سال زراعي گذشته علاوه بر اينكه سهم توليد گندم به صورت ديم را نسبت به كل توليد گندم افزايش داده است، رقم توليد گندم را نيز افزايش داده است و بخش عمده اي از افزايش توليد به دليل دو سال «ترسالي» مداوم است و طرح محوري گندم در اين افزايش توليد سهم بسيار كمي داشته است. آيا توليد گندم با هر قيمت به قيمت مصرف آب هاي زيرزميني، به قيمت غيررقابتي كردن توليد گندم نسبت به واردات و... توجيه اقتصادي دارد؟ نكته بعدي اين است كه سرانه مصرف گندم كشور را چگونه و در چه اندازه اي تعيين كرده ايم؟ وعده اي ندهيم كه مسئولان ارشد اقتصادي و مديران سياسي را گمراه كنيم.

بنگاه هاي نمونه صنعتي كشور معرفي شدند
گروه اقتصادي: وزارت صنايع و معادن در مسير ارتقاي كيفي محصولات صنعتي، معرفي واحدهاي صنعتي نمونه را از چند سال پيش در دستور كار قرار داده است.
به گزارش وزارت صنايع كارخانه سندان ايرانيان در صنعت قطعه سازي خودرو، كارخانه سام الكترونيك در صنعت لوازم خانگي، ماشين سازي منگان در صنعت تجهيزات كارخانه اي، صنايع مس شهيد باهنر در صنعت فلزات اساسي، كوير تاير در صنعت لاستيك سازي، پاكنام در صنعت دارويي بهداشتي، سيمان ايلام در صنعت سيمان، از جمله واحدهاي نمونه صنعتي كشور در انتخاب وزارت معادن و فلزات هستند.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۵۳
۱۱۶۶
۱۶۲۳۱۴
توسعه معادن روي ايران
۱۰-
۳۷۱۰
۲۹۸۷۵
شهد ايران
۴
۴۱۰۳
۲۷۸۱۸
مارگارين
۱۰
۳۴۱۰
۱۳۴۹۰
صنعتي بهشهر
۸۸
۸۳۸۰
۱۲۶۲۵
شير پاستوريزه پگاه اصفهان
۴۰
۳۴۰۰
۲۲۸۸۳
قند مرودشت
۴
۵۲۰۰
۳۱۵۶۸
پارس مينو
۱۱۵-
۲۱۹۳
۵۰۰۰
چين چين
۷۸
۵۰۹۱
۱۴۳۷۵
توليدي مهرام
۱۰۵۰
۲۲۰۵۰
۵۲۸۲
نفت پارس
۵۷۴-
۱۸۶۰۰
۴۹۹۷
صنايع شيميايي ايران
۵۰-
۵۲۵۰
۵۶۴۵۸۹
پتروشيمي خارك
۷۷
۱۶۳۲
۱۰۰۰۰
پارس پامچال
۳۵۹
۸۱۴۹
۱۱۴۰۳۶
لعابيران
۱۱
۱۰۳۹۱
۲۲۳۸
دارويي لقمان
۶۲-
۱۳۹۳۸
۲۱۱۶
داروسازي كوثر
۵۵۱-
۱۱۱۱۰
۵۷۶۰۲
پارس دارو
۲-
۱۶۳۴۰
۸۲۳۱
داروسازي فارابي
۴۲۰-
۷۹۸۰
۱۲۴۴
داروسازي امين
۹۹-
۲۵۰۳
۷۲۵۸۶
كف
۲-
۳۱۹۵
۵۹۵۸
پاكسان
۱۰۰
۱۲۰۰
۳۶۹۶۵۱
حق تقدم گلتاش
۳۰۸
۱۳۹۹۷
۳۳۸۶۷
كربن ايران
۱۹
۲۰۷۰
۵۲۷۷
ايران تاير
۹۸۶
۴۶۴۵۹
۸۳۰۴۳
سيمان تهران
۶۰۰
۴۵۶۰۰
۴۳۸۵۰
سيمان كرمان
۹۴۰
۲۳۱۴۰
۲۱۶۶۹۷۶
سيمان فارس و خوزستان
۱۲۶
۲۱۱۲۶
۳۷۸۸۴
حق تقدم سيمان فارس و خوزستان
۶۹۴
۱۸۰۰۱
۱۴۵۸۷۷
سيمان شرق
۵۸۲۲
۱۲۲۲۷۸
۱۰۰۰۰
سيمان اروميه
۸۸
۳۶۰۹
۳۹۱۲
ايرانيت
۲۴
۳۹۴۵
۳۴۹۰
نورد و قطعات فولادي
۱۴-
۲۳۷۲۶
۱۱۲۶۳
آلومتك
۷۵
۳۰۲۰
۱۶۳۴۳۸
ماشين سازي اراك
۶۳
۶۷۳۰
۱۲۸۴۸
صنايع آذرآب
۶۹-
۱۳۳۰
۱۶۵۴۶۵
بسته بندي ايران
۱۳۲
۲۷۸۳
۱۴۸۶
صنعتي آما
۲۷۱
۵۷۱۰
۶۸۴۰۵۲
تراكتورسازي ايران
۱۰۰-
۱۳۳۰۰
۸۷۰۳
كابل البرز
۲
۳۳۹۲
۳۳۷۸۲
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۶۵
۳۷۴۵
۴۶۴۲۸۶۶
ايران خودرو
۳۰۱-
۸۴۹۸
۹۹۱۸۹۵
سايپا ديزل
۲۶۰
۹۰۰۰
۳۷۹۵۳۱
سايپا
۱۱۹
۲۴۹۹
۳۳۱۴۰
محورسازان ايران خودرو
۲۹۵-
۶۱۰۵
۵۱۶۲
آهنگري تراكتورسازي ايران
۲۰
۲۴۴۲۰
۲۸۱۴۳۶
صنعتي دريايي ايران
۳
۱۷۰۰
۷۰۰۰۰
شركت ساختمان اصفهان
۵۰
۴۰۰۰
۹۹۸۰۱
سرمايه گذاري البرز
۷۶
۲۷۰۰
۴۴۶۲۸۶
توسعه صنايع بهشهر
۳۳
۲۳۸۳
۲۱۷۳۲۰۸
سرمايه گذاري ملي ايران
۷۰
۱۵۹۰
۱۷۵۲۸۰
سرمايه گذاري پتروشيمي
۳۲-
۱۲۰۰
۸۲۱۳۲
سرمايه گذاري ملت
۲۷
۳۲۱۷
۳۷۸۹۰۴
سرمايه گذاري بانك ملي
۷۸
۲۹۰۰
۳۸۶۲۵۹
سرمايه گذاري غدير
۱۸۷
۱۵۴۸۷
۱۵۲۹۲
گروه صنعتي سديد
۵
۲۰۰۰
۵۲۶۰۰
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۵۰
۴۹۰۰
۱۲۵۴۱
بهپاك
۱
۱۶۵۰۱
۱۰۰۰۰۰
نئوپان ۲۲ بهمن
۱۴۰
۲۹۴۶
۲۰۰۰
صنايع كاغذسازي كاوه
۴۱۹
۸۸۰۷
۲۰۰۰۰
طيف ايران
۱۳۰
۳۳۰۰
۹۱۴۷۵
ايران گچ
۱۵۴۶
۳۲۴۶۸
۲۲۵۰۸
سيمان دورود

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۲۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۷۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۰۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۲۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۱۹۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۴۱۶

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |