چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۱- July . 9, 2003
آخرين گزارشها از سرنوشت غم انگيز لاله و لادن
جامعه ايران در اندوه مرگ لاله و لادن به سوگ نشست
003300.jpg
ديروز نه تنها ايراني ها، بلكه ميليونها انساني كه در پنج قاره جهان عمليات سرنوشت ساز جراحي جداسازي لاله و لادن را با حساسيت و نگراني دنبال مي كردند، با شنيدن خبر غم انگيز مرگ اين دو خواهر به هم چسبيده در بهت و تاثر فرو رفتند...
در روزها و هفته ها ي گذشته ميليونها ايراني و غير ايراني آرزو مي كردند اين عمل جراحي با موفقيت به سرانجام رسد و دو انسان درد مند ولي پر اميد،به سلامت و رهايي دست يابند. اما آنچه به وقوع پيوست نشان داد سرزمين رؤياهاي انساني اگرچه بي كران به نظر مي رسد، اما گريزي از مرزهاي واقعيت ندارد...
متاسفانه اين مرزها گاهي از همان نقطه اي آغاز مي شود كه رؤياهاي انساني مي ميرند.
گروه اجتماعي:گزارشهاي رسيده از خبرگزاري ها حاكي است در حاليكه عمل جداسازي لاله و لادن به خوبي پيش مي رفت، خونريزي شديد موجب مرگ دوقلوها شد.
بنابراين گزارشها هزاران ايراني مشتاق سرنوشت اين دو هموطن در خارج و داخل كشور پس از اطلاع از مرگ آنها در اندوه مرگ آنها به سوگ نشسته و اشك ريختند.
بنابر گزارش خبرگزاري فرانسه ابتدا لادن بيژني چند دقيقه بعد از جدا شدن درگذشت.
بنابر اين گزارش مقامات بيمارستان رافلز طي بيانيه اي اعلام كردند همچنان كه عمل جراحي رو به پايان بود خون زيادي از آنها رفت و دوقلوها در وضعيت بحراني قرار گرفتند.
پزشكان براي تثبيت وضعيت لادن تلاش كردند اما وضعيت رو به وخامت گذاشت و با وجود نهايت تلاش گروه پزشكي لادن جان سپرد.
چند ساعت بعد بيمارستان رافلز سنگاپور در بيانيه اي ديگر درگذشت «لاله» را نيز تأييد كرد.
در اين بيانيه آمده است: ادامه خونريزي مجال را به لاله نيز نداد و وي به لادن پيوست.
اين بيانيه مي افزايد: بيمارستان رافلز با تأسف مرگ دو قلوي ايراني را اعلام مي كند.
بيانيه زمان دقيق مرگ لادن را ساعت ۳۰/۱۴ به وقت محلي (۱۱ به وقت ايران) و زمان مرگ لاله را ساعت ۱۶ يعني ۳۰/۱ دقيقه بعد از ظهر اعلام كرد.
بنابرگزارش ديگري در بررسي هاي گذشته پزشكان ايراني جداسازي لاله و لادن بدون قرباني كردن يكي از قلوها غيرممكن ارزيابي شده بود.
دكتر حميد رحمت رئيس انجمن جراحان مغز و اعصاب ايران در گفت وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اين كه اين دو خواهر سه سال گذشته جهت جداسازي به پزشكان ايراني مراجعه ولي حاضر به فدا شدن يكي از قلوها نبوده اند، يادآور شد: يكي از پيشنهادهايي كه براي اين دو خواهر براي جداسازي مطرح بود، بستن تدريجي رگ مشترك مغزي بوده تا هر يك از مغزها خون مورد نياز خود را به طور تدريجي از جاي ديگر تأمين كند. وي ادامه داد: ولي به دليل وجود جنبه هاي تبليغاتي پزشكي و مسايل شرعي اين اقدام هيچ وقت به تحقق نپيوست.
رئيس انجمن جراحان مغز و اعصاب ايران با بيان اين كه اين پيشنهاد و فرضيه نيز نيازمند تجربه بود، يادآور شد: پيوند وريدهاي سينوس عملاً كارآيي نداشته و كسي تاكنون طي اين سالها قادر به انجام اين عمل نشده است.
دكتر رحمت در پايان خاطرنشان كرد: تصميم به انجام عمل در سن ۲۹ سالگي تصميم ساده اي نبوده است و طي بررسي هاي انجام شده در چند سال گذشته اين خواهران فاقد مشكلات داخل مغزي بوده اند.
پيام تسليت دولت و مجلس
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيامي درگذشت لاله و لادن دوقلوهاي ايراني را به مردم و خانواده هاي آنان تسليت گفت.
در پيام رياست مجلس شوراي اسلامي آمده است: خبر ناگوار درگذشت دختران عزيزم لاله و لادن، باعث اندوه فراوان اينجانب كه بارها از نزديك با آنها ديدار داشتم و نيز تاثر فراوان بسياري از مردم شريف و نوعدوست ايران گرديد.
اين دو جوان كه شرايط زندگي آنان يكي از استثناهاي عجيب و در عين حال عبرت آموز و تحسين برانگيز براي ساير جوانان بود، نزديك به سي سال با رنج فراوان، تلاش كردند كه از تمام آنچه براي افراد عادي متصور است، بهره مند شوند و ضمن تحصيل، درس هاي فراواني به هم سن و سالان و همدوره ها و اطرافيان بياموزند. لحظه لحظه زندگي اين دو بيانگر اميد و در عين حال گذشت و فداكاري نسبت به ديگري بود كه به عنوان نمونه مي توان به ايثار يكي از آن دو براي تغيير رشته تحصيلي در دانشگاه براي تامين رضايت ديگري اشاره كرد و شايد بتوان بسياري از رفتارهاي اين دو عزيز را درسي دانست كه مي تواند در همه شرايط به ويژه در وضعيت فعلي كشور، براي همه ما الگو باشد و شيريني گذشت به خاطر ديگران را بر لذت تامين منافع و خواسته هاي خويش ترجيح دهيم.
همه ما در برابر تقدير الهي تسليم هستيم و شايد مصلحت آن بود كه جدايي اين دو عزيز از يكديگر ساعتي بيش به طول نينجامد و اگر چه جسم رنجور آنان پس از سي  سال از يكديگر فاصله گرفته بود اما روح آنان اين جدايي را تاب نياورد و در فاصله اي كوتاه به يكديگر پيوستند.
اينجانب ضمن تسليت درگذشت اين دو عزيز به همه وابستگان و دوستان، از خداوند مي خواهم پاداش رنج هاي طولاني آنان را، آرامش ابدي در بهشت برين خود قرار دهد.همچنين وزير بهداشت درمان كشورمان طي پيامي فوت دو قلوها را تسليت گفت و عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت نيز در گفتگو با خبرگزاري فرانسه گفت مرگ لاله و لادن جامعه ايران را در اندوه عميق فرو برد.

پيام تسليت خاتمي براي درگذشت لاله و لادن
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در پيامي درگذشت لاله و لادن بيژني را تسليت گفت.
به گزارش ايرنا وي در اين پيام روحيه اين دو خواهر را كه پس از تحمل دشواري هاي فراوان در پي آينده اي پرنشاط تر بودند، ستود. در اين پيام آمده است: تسليم در برابر تقدير الهي نشانه ايمان استوار و مقتضاي معرفت عميق و اراده پايدار است. آنچه در مورد عزيزان ما، لاله و لادن پيش آمد ورقي از كتاب بزرگ تقدير است، ولي بايد صبوري و شكيبايي اين دو پرستوي سبكبار را در زندگي ۲۹ ساله خود ستود كه چگونه با ظرفيت و روحيه اي درخور تحسين سرنوشت دشوار خود را تحمل كردند و شاداب و اميدوار به استقبال آينده پرنشاط تر رفتند. مي دانم كه ميليون ها قلب در ايران و جهان در پيگيري لحظات سخت بيم و اميد و بيشتر با اميد نجات اين دو عزيز تپيد و مي دانم كه پزشكان و كاركنان و كارگزاران اين عمل دشوارتر نيز آرزويي جز موفقيت و تأمين زندگي آسان تر و لذت بخش براي لاله و لادن نداشتند و اينك اين دو پرنده محبت و اميد در ميان ما نيستند. از خداوند منان بخواهيم كه روان پاكشان را شاد فرمايد و به بازماندگان محترم صبر و اجر عنايت كند.

تهران شاهد بيش از ۵۰۰ فقره تصادف بود
گروه اجتماعي: شهر تهران در شبانه روز گذشته شاهد ۵۰۲ فقره تصادف بود كه بيش از ۴۰ مجروح به دنبال داشت.
به گزارش روز سه شنبه مركز اطلاع رساني ايرنا مستقر در مركز اطلاعات ترافيك تهران، در اين تصادف ها يك نفر جان خود را از دست داد و ۴۲ نفر ديگر مجروح شدند.
طي مدت يادشده پايتخت شاهد ۲۱۳ مورد «ترافيك سنگين» بود.
همچنين ۳۰ مورد نقص فني اتوبوس شركت واحد، ۱۶ مورد آب گرفتگي و ۴ مورد ناهمواري از مهمترين عوامل ايجاد ترافيك در سطح شهر اعلام شدند.

شمار تلفات خبرنگاران و گزارشگران رسانه اي در عراق به ۱۹ نفر رسيد
گروه اجتماعي: فدراسيون  بين المللي  روزنامه  نگاران  با انتشار گزارشي  اعلام  كرد: تاكنون ۱۹ نفر از خبرنگاران  و گزارشگران  رسانه ها در عراق  كشته  شدند و در اين  مدت  ۲نفر نيز مفقود شده اند.
اين  فدراسيون  در پي  كشته  شدن  يك  خبرنگار آزاد انگليسي  و يك  صدابردار تلويزيون  استراليا، طي  چند روز گذشته  در عراق ، در هشداري  گفت : عراق همچنان  يك  منطقه  جنگي  خطرناك  محسوب  مي شود و تضميني  براي  ايمني  روزنامه نگاران  و خبرنگاران  در آن  نيست .
عيدان  وايت ، دبيركل  فدراسيون  بين المللي  روزنامه نگاران  گفت : جنگ  در عراق  هنوز پايان  نيافته است  و تمام  روزنامه  نگاران  و كاركنان  رسانه ها بايد بيش  از پيش  مراقب  باشند.
وي  گفت : عراق  همچنان  يك  منطقه  جنگي  است .
بيش  از ۵۰۰ هزار نفر از روزنامه  نگاران  و گزارشگران  عضو  اين  فدراسيون  كه  دفتر آن در بروكسل  قرار دارد، در بيش  از يكصد كشور جهان  فعاليت  خبري  دارند.

تدوين دانشنامه حقوق و قضا با همكاري كانون وكلاي مركز و وزارت علوم
ايسنا: دانشنامه  حقوق و قضا با همكاري كانون وكلا و بنياد دانشنامه بزرگ فارسي وابسته به وزارت علوم تدوين مي شود.
بهمن كشاورز، رئيس كانون وكلاي مركز با بيان اين مطلب به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: بر اساس تصميمات اتخاذ شده در هيأت مديره كانون وكلا، اين كانون با بنياد دانشنامه بزرگ فارسي كه وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است، در زمينه  تدوين و تأليف يك دانشنامه جامع حقوق و قضا همكاري مي كند.
وي ادامه داد: بنا به تصميمات اتخاذ شده و با استماع توضيحات متخصصان اين مؤسسه، مقرر شد كه نماينده يا نمايندگاني از كانون با سرپرست پروژه و محققان آن مذاكره كنند.
كشاورز در خصوص هدف اين دانشنامه گفت: تدوين يك دانشنامه كامل مربوط به امور حقوقي و قضايي نظير جزا،حقوق تجارت حقوق مدني و ساير رشته هاي حقوق از جمله اهداف اين همكاري است. وي اظهار اميدواري كرد كه هر چه سريع تر مراحل تحقيق و بررسي و برنامه ريزي با هماهنگي و همراهي اين موسسه آغاز شود.

ويژه نامه صدمين شماره مجله «زنان» منتشر شد
ويژه نامه يكصدمين شماره مجله «زنان» انتشار يافت. در اين ويژه نامه كه در ۲۱۵ صفحه به چاپ رسيده است ديدگاههاي ۱۸۰ صاحب نظر در مورد مجله زنان مطرح شده است.
همچنين در سرخوان مجله با عنوان «۱۰۰ تازيانه به خاطر عشقي ممنوع!» مدير مسئول از انگيزه  هاي دوازده سال فعاليت براي انتشار مجله زنان سخن گفته است.

دوقلوهاي جدايي ناپذير
راننده تاكسي اشك هاي پهناي صورتش را با دست هاي كبره بسته پاك كرد و گفت: نمي دانم اين مصيبت را چطوري به نوه ام بگويم. هنوز هم باور نمي كنم چهره هاي خندان لاله و لادن را از تلويزيون دوباره نبينم،  پيرمرد اين را گفت و چهره اش را از مسافرين پنهان كرد، اما همچنان شانه هايش تكان مي خورد.
همان روزهاي سفر به سنگاپور دكتر معالج گفته بود كه بهتر است تعطيلات را درسنگاپور سپري كنند و دوباره به ايران بازگردند. اما آن دو نپذيرفتند. لاله مي خواست تجربه شيرين عشق را بچشد، لادن مي خواست مادربودن را با تمام وجود حس كند، لاله مي خواست يك بار هم شده بدون لادن به سفر برود، چه عيبي داشت كه لاله هم يك بار قهر كند و بدون لادن گوشه خانه بيتوته كند.
همان روزهاي آغازين عمل جراحي لاله با شجاعت وارد اتاق عمل شد اما لادن از اين واهمه داشت كه نكند اين جدايي، سرآغاز تجربه ديگري باشد، اما لاله او را دلداري داده بود، لاله تصميم اش را گرفته بود، اما لادن دو دل بود، نمي شد لاله را تنها به خود واگذارد او هم با اين همه ترديدها، همراه او وارد اتاق عمل شد.
اين روزها همه مردم ايران و يا اگر اغراق نكنيم مردم اين دهكده جهاني، با چهره هاي خندان اما اميدوار اين دو خواهر ايراني آشنا شده بودند، اما با اين همه توگويي اين دو خواهر تاب جدايي از هم را نداشتند و يكي پس از ديگري بهم پيوستند.
شايد هم اينك ارواح آنان آن دورها تجربه جديدي را آغاز كرده اند.
راننده تاكسي دنده را چاق كرد وگفت: باور كن داداش، عين بچه هاي خودمه، هر روز از اين راديوي لكنتي اخبارشو دنبال مي كنم، نميدوني وقتي شنيدم اين دوخواهر بالاخره از هم جدا نشدند تو گويي دنيا رو سرم خراب شد. همين طور خسته و غمگين به حرف هاي او گوش دادم، موزيك غمگيني از راديو بگوش مي رسيد. همه چهره ها در شهر گرفته بود. هوشنگ صدفي

مشاور شهرداري اعلام كرد:
زلزله تهران بيشترين تلفات را در منطقه ۱۹ خواهد داشت
003270.jpg
گروه اجتماعي: يك  مشاور شهرداري  گفت : درصورت  وقوع  زلزله  هفت ريشتري  درتهران ، بزرگترين فاجعه  قرن  ۲۱ در منطقه  ۱۹ پايتخت  به  وقوع  مي پيوندد.
به  گزارش  روز سه شنبه  روابط عمومي  شهرداري  اين  منطقه ، جلال  طباطبايي فرسوده بودن  بيش از ۷۵ درصد از بافت  منطقه  را علت  اصلي  بوجود آمدن  اين  فاجعه دانست  و گفت : اين  منطقه  فرسوده ترين  منطقه  تهران  است  و در صورت  وقوع  زلزله احتمالي  درشهر تهران  دو سوم  شهروندان  اين  منطقه  بي خانمان  مي شوند.
وي  گفت : اين  منطقه  بر روي  گسل  شمالي  شهرستان  ري  قراردارد و بافت  فرسوده و ساخت  و سازهاي  غير اصولي  شهروندان ، اين  منطقه  را با خطرات  بسياري  مواجه مي كند.
وي  افزود: در صورت  وقوع  زلزله اي  با قدرت  هفت  ريشتر در تهران  ، نزديك به  ۶۰ هزار نفر از شهروندان  منطقه  ۱۹ كشته  و نزديك  به  ۱۵۰ هزار نفرمجروح مي شوند.
به گفته مشاور شهرداري  منطقه  ۱۹ تهران  ، فقدان  آگاهي  مردم  از خطرات  ناشي از زلزله ، مهمترين  دليل  افزايش  خسارت ها در اين  منطقه  است .
طباطبايي  گفت : ۹۵ درصد از مردم  شهر تهران  حمله  قلبي  را خطرناكتر ازوقوع  زلزله  مي دانند و اين  در حالي  است  كه  تلفات  جاني  ناشي  از وقوع  زلزله در تهران ، به  ميزان  ۱۰ سال  فوت هاي  حمله  قلبي  است .
وي  با اشاره  به  اعطاي  گواهينامه  ايمني  ساختمان  در شهرهاي  بزرگ  دنياتصريح  كرد: در بسياري  از شهرهاي  بزرگ  دنيا به  ساختمان هايي  كه  از لحاظ ايمني  گواهينامه  نداشته  باشند اجازه  فروش  داده  نمي شود و اين  در حالي  است كه  در تهران  به  ايمني  ساختمان ها توجهي  نمي شود.
اين  مشاور شهرداري  ، با استقبال  از روند رو به  رشد تجميع سازي  در اين منطقه  افزود: شهرداري  اين  منطقه  به  هيچ  پرونده اي  كه  از لحاظ ايمني  تاييدنشده  باشد مجوز ساخت  نمي دهد و اين  امر را آغاز خوبي  براي  جلوگيري  از ساخت و ساز غير اصولي  در تهران  دانست .

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |