شنبه ۲۱ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۰۴
پرداخت ۱۲۰ ميليون ريال يارانه براي خريد تراكتور
امسال وزارت جهاد كشاورزي در بخش صنايع و عمران روستايي ۲۴ هزار و ۵۰۰ شغل ايجاد مي كند.
003630.jpg
معاون صنايع، عمران و توسعه روستايي وزير جهاد كشاورزي با بيان اين مطلب به خبرنگار ما گفت: اين تعداد شغل با سرمايه گذاري ۳ هزار و ۶۶ ميليارد ريال ايجاد خواهد شد.
سال گذشته نيز با يك هزار و ۵۴۵ ميليارد ريال سرمايه گذاري (۹۵۰ ميليارد ريال آن تسهيلات بانكي بوده است) در اين بخش (صنايع تبديلي و تكميلي) ۱۶ هزار فرصت شغلي تازه ايجاد شده است.
مهندس سيدعلي روح الامين در مورد نواحي صنعتي روستايي اظهار داشت: تعداد نواحي صنعتي روستايي كشور ۱۹۰ ناحيه است و ۵۵ ناحيه صنعتي جديد نيز در دست اجراست و تاكنون ۱۳ هزار نفر در كارگاه هاي مستقر در نواحي صنعتي روستايي مشغول به كار شده اند.
روح الامين در مورد وظايف و مأموريت هاي جديد معاونت صنايع، عمران و توسعه روستايي پس از ادغام دو وزارتخانه كشاورزي و جهاد سازندگي گفت: با توجه به شرح وظايف جديد، فعاليت هاي اين معاونت در سه حوزه مشخص «برنامه ريزي توسعه روستايي»، «صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي و صنايع روستايي» و «مكانيزاسيون بخش كشاورزي» متمركز شده است.
وي افزود: در حوزه برنامه ريزي توسعه روستايي جهت گيري ها در سه سطح كلان و راهبردي، منطقه اي و محلي مورد توجه قرار گرفته است. در اين راستا در سال گذشته طرح مطالعات ساماندهي فضاها و مراكز روستايي در ۲۸ استان و طرح هاي توسعه و عمران مناطق توسعه نيافته در ۴ بخش از ۴ استان و طرح ساماندهي روستاهاي پراكنده براي ۸۰ حوزه روستايي تهيه شده است، ضمن آن كه در سال جاري براي نخستين بار مطالعات مربوط به ساماندهي فضاها و سكونتگاه هاي روستايي به وزارت جهاد كشاورزي واگذار شده است كه با توجه به اعتبارات موجود پيش بيني مي شود طرح ساماندهي فضاها و سكونتگاه هاي روستايي در ۲۱ مركز روستايي كشور تهيه شود. همچنين تصويب طرح هاي استاني ساماندهي فضاها و مراكز روستايي در ۲۲ استان از جمله برنامه هاي سال جاري اين بخش است.
معاون صنايع، عمران و توسعه روستايي وزير جهاد كشاورزي درمورد جهت گيري هاي مربوط به صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي گفت: عمده جهت گيري ها در اين بخش داراي ابعاد اقتصادي است و از اين جهت افزايش توليد و درآمد جامعه روستايي از طريق ايجاد فرصت هاي شغلي، بالا بردن ارزش افزوده محصولات كشاورزي و فرآوري محصولات توليد شده در مناطق روستايي در دستور كار است، ضمن آن كه توجه به بسته بندي محصولات توليدي به منظور عرضه به بازارهاي مختلف و گسترش صادرات غيرنفتي و ارتقاي نقش و سهم توليدات بخش كشاورزي درمجموع صادرات غيرنفتي كشور مورد توجه است.
وي افزود: اين اقدامات ضمن كاهش ضايعات، امكان استفاده مناسب از پس مانده هاي محصولات كشاورزي را فراهم مي كند و كاهش واردات، افزايش بهره وري و ارتقاي تكنولوژي توليد را نيز ممكن مي سازد. در سال ۸۱ با اقدامات صورت گرفته در اين جهت و هدايت بيش از يك هزار و ۵۴۵ ميليارد ريال سرمايه، زمينه اشتغال ۱۶ هزار نفر در صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي و صنايع روستايي فراهم شد و ميزان صادرات محصولات توليد شده نيز به ۶/۶۲ ميليون دلار رسيد.
روح الامين گفت: فعاليت هاي انجام شده در صنايع ياد شده در سال ۸۱ نسبت به سال ۸۰ از افزايش چشمگيري برخوردار بود به طوري كه ايجاد اشتغال سال ۸۱ نسبت به سال ۸۰ معادل ۳۵ درصد و ميزان صادرات محصولات صنايع فوق نيز ۲۰ درصد رشد داشته است. با اين رويكرد، ايجاد ۲۴ هزار و ۵۰۰ شغل در طرح هاي صنايع روستايي، بهره برداري از ۲۹ ناحيه صنعتي روستايي و احداث ۳۴ ناحيه صنعتي جديد روستايي، امسال در دستور كار است. علاوه بر اين طرح ايجاد ۳۰ هزار فرصت شغلي با اعتباري معادل دو هزار و ۷۰ ميليارد ريال از محل تسهيلات بانكي به شوراي اشتغال پيشنهاد شده است.
وي درمورد مكانيزاسيون بخش كشاورزي اظهار داشت: اجراي «طرح ملي توسعه مكانيزاسيون» با جهت گيري افزايش عملكرد در واحد سطح و نيز بهبود عملكرد و بهره وري توليدات بخش كشاورزي و جامعه روستايي پيگيري مي شود و در اين خصوص توسعه و تقويت مكانيزاسيون بخش، حمايت، هدايت و نظارت بر تشكل هاي خدمات مكانيزاسيون و نظارت بر ساخت نمونه هاي اوليه ماشين هاي كشاورزي مورد توجه است.
روح الامين افزود: ارتقاي شاخص هاي عمده «درجه مكانيزاسيون»، «سطح مكانيزاسيون» و «ظرفيت مكانيزاسيون» از اهداف اصلي طرح ملي توسعه مكانيزاسيون است. در برنامه سوم توسعه مكانيزاسيون رسيدن از عدد ۵۱/۰ اسب بخار در هكتار در سال پايه به عدد ۰۵/۱ اسب بخار در هكتار در افق برنامه (سال ۸۳) مدنظر قرار گرفته است. در سال گذشته وزارت جهاد كشاورزي براي هر متقاضي خريد تراكتور بين ۱۸ تا ۹۰ ميليون ريال و جمعاً معادل ۳۳۰ ميليارد ريال يارانه پرداخته است و اين رقم در سال جاري تا ۱۲۰ ميليون ريال به ازاي هر متقاضي خريد تراكتور افزايش مي يابد.
وي گفت: در دو سال اخير علاوه بر ايجاد ۱۵۸ تشكل خدمات مكانيزاسيون كشاورزي بيش از ۲۶ هزار دستگاه تراكتور بين كشاورزان توزيع شده و به سبب عدم توان توليد در داخل كشور ۱۵۰۰ دستگاه تراكتور بالاي ۱۴۰ قوه اسب بخار از خارج از كشور وارد شده است كه در انجام به موقع عمليات و بهبود كمي و كيفي توليد محصولات كشاورزي مؤثر بوده است. در سال جاري نيز اجراي ۳۰ هزار هكتار عمليات مكانيزه زراعي و باغي و تأمين ۱۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه تراكتور و ۵۵۰ دستگاه كمباين و واردات ۱۵۰۰ دستگاه تراكتور سنگين و انجام پروژه توسعه تشكل هاي مكانيزاسيون كشاورزي از جمله اهداف بخش مكانيزاسيون است.
روح الامين در مورد اعتبارات بخش هاي ياد شده اظهار داشت: مجموع اعتبارات ملي تخصيص يافته در سال ۸۱ معادل ۲۲ هزار و ۹۰ ميليون ريال بوده كه ۵ هزار و ۲۹۰ ميليون ريال آن در حوزه برنامه ريزي توسعه روستايي، ۱۵ هزار ميليون ريال در حوزه فعاليت هاي مربوط به مكانيزاسيون بخش كشاورزي و يك هزار و ۸۰۰ ميليون ريال در مطالعات ساماندهي نواحي صنعتي روستايي توزيع شده است. همچنين مجموع اعتبارات مصوب سال جاري ۵۲ هزار و ۸۹۰ ميليون ريال است كه در مقايسه با پارسال ۱۳۹ درصد افزايش نشان مي دهد.
وي در خاتمه گفت: از مجموع اعتبارات ياد شده ۲ هزار ميليون ريال براي مطالعات ساماندهي نواحي صنعتي روستايي، ۶ هزار و ۸۹۰ ميليون ريال براي طرح هاي برنامه ريزي توسعه روستايي، ۲۴ هزار ميليون ريال در توسعه مكانيزاسيون بخش كشاورزي و نيز ۲۰ هزار ميليون ريال به منظور كمك هاي فني و اعتباري صنايع تبديلي كشاورزي اختصاص مي يابد.

نخستين همايش ملي خشكبار مهرماه امسال برگزار مي شود
وزارت جهاد كشاورزي با همكاري استانداري آذربايجان شرقي، نخستين همايش ملي خشكبار را برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي، نخستين همايش ملي خشكبار از تاريخ ۱۲ تا ۱۴ مهرماه سال جاري توسط معاونت باغباني وزارت جهاد كشاورزي، استانداري، سازمان جهاد كشاورزي و سازمان بازرگاني استان آذربايجان شرقي در تبريز برگزار مي شود.
در اين همايش، موضوعاتي همچون راهكارهاي افزايش كمي و كيفي انواع خشكبار از طريق فعاليت هاي به زراعي و به نژادي، بررسي مزيت هاي نسبي محصولات خشكباري و توسعه گونه هاي جديد با مزيت نسبي مطلوب، بررسي جايگاه و نقش تشكل ها در صنعت خشكبار، استانداردهاي جهاني توليد خشكبار و تطابق محصولات توليدي با آنها، نقش صنايع و فناوري هاي جديد در بهبود كيفيت خشكبار، اهميت مسائل بهداشتي در توليد خشكبار، شيوه  هاي مؤثر تبليغات و بازاريابي و بازارداري، قوانين و ضوابط سازمان تجارت جهاني (wto) و تأثير آن بر توليد و تجارت خشكبار ايران، چگونگي حمايت و پشتيباني دولت براي حفظ و افزايش توان صادراتي كشور، رقباي جهاني خشكبار ايران و... مورد بحث و تبادل نظر قرار مي گيرد.

آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
رويداد
صنعت
گفت وگو
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  رويداد  |  صنعت  |  گفت وگو  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |