دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۲
شماره ۳۱۰۶- July, 14, 2003
فرهنگ
Front Page

پرونده برج جهان نما
نقش جهان در ليست قرمز
كلنگ احداث جهان نما با تخريب كاروانسراي قديمي «تحديد» بر زمين خورد و تخريب كاروانسراي «تحديد» آغاز اعتراض هاي ميراث فرهنگي و يونسكو را در پي داشت
000325.jpg

وقتي «هنري لوي رت» رئيس موزه «لوور» پاريس به ايران آمد، در پايان سفري يك روزه به اصفهان، ميدان نقش جهان را جايي پر از نگاره هاي زندگي توصيف كرد. او كه ميدان نقش جهان را بي نظير و با ابهت توصيف كرد در پايان سفرش گفت: ايران، اصفهان و ميدان نقش جهان را مانند انساني تشنه ترك مي كنم. چون رويايي ترين ميراث فرهنگها را در اين سرزمين ديده ام و قوي ترين احساسات مردمي كه به اين ميراث عشق مي ورزند در اين سرزمين لمس كردم.
ميدان نقش جهان اصفهان يكي از چهار اثر ايران است كه در فهرست آثار جهاني يونسكو ثبت شده است. تخت جمشيد، چغازنبيل و ميدان نقش جهان سه اثري هستند كه پيش از انقلاب اسلامي در فهرست آثار جهاني يونسكو ثبت شده اند. چهارمين اثر، تخت سليمان است كه پس از ۲۴ سال و با به دست آوردن همه آراي كارشناسان يونسكو، اثر جهاني شناخته شد. اما ظاهراً ثبت آثار تاريخي و فرهنگي ايران در فهرست آثار جهاني بيش از سه جا براي ايران ندارد. چرا كه كميته ميراث جهاني يونسكو اعلام كرده است كه اگر از ساخت ارتفاع اضافي برج جهان نما جلوگيري نشود، ممكن است ميدان نقش جهان كه در سال ۱۹۷۹ در فهرست ميراث جهاني ثبت شده است از اين فهرست خارج شود و يا در فهرست «ميراث جهاني در خطر» يونسكو قرار گيرد.
داستان كاروانسراي تحديد
برج جهان نما در محوطه تاريخي خيابان چهارباغ اصفهان با ارتفاع هشت طبقه ساخته شده و قرار است به دوازده طبقه برسد. ارتفاعي كه باعث شده است ميدان نقش جهان اصفهان را در خطر حذف از فهرست ميراث جهاني يونسكو قرار دهد. اين برج كه در گلوگاه فعاليت هاي شهري اصفهان قرار گرفته است، جنجال برانگيز ترين برج در حال ساخت كشور به شمار مي رود.
در سالهاي ابتدايي انقلاب در طرح هاي جامع اصفهان مقرر شده بود كه هفده هزار متر مربع در ضلع غربي ميدان دروازه دولت به فضاي سبز تبديل شود. اما در اين منطقه يك محوطه تاريخي به نام كاروانسراي «تحديد» قرار داشت كه يكصد سال از قدمت آن مي گذشت. چون تبديل يك محوطه گسترده به فضاي سبز هزينه بسيار زيادي داشت. شهرداري اصفهان به كميسيون ماده پنج شوراي عالي معماري و شهرسازي استان اصفهان پيشنهاد كرد كاربري اين مكان از فضاي سبز به محيط تجاري و فرهنگي تغيير پيدا كند. اين پيشنهاد به سرعت از سوي اعضاي كميسيون پذيرفته شد و از اينجا بود كه اختلافات مسئولان شهرداري و ميراث فرهنگي استان كليد خورد. چون براي تغيير كاربري اين فضا مي بايست يك ساختمان بزرگ در بافت تاريخي اصفهان احداث شود و آغاز عمليات اجرايي ساخت اين ساختمان بزرگ نيز منوط به بررسي هاي كارشناسانه كميسيون ماده پنج شوراي عالي معماري و شهرسازي استان اصفهان شده بود.
ضمن اين كه اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان نيز اصرار فراواني به انجام كارهاي كارشناسي براي آغاز عمليات اجرايي ساخت ساختماني مرتفع در يكي از بافت هاي تاريخي اصفهان، آن هم نزديك ميدان نقش جهان داشت. ولي شهرداري اصفهان توصيه هاي ميراث اصفهان را ناديده گرفت و از ارائه طرح ساخت «جهان نما» به كميسيون ماده پنج خودداري كرد. از اينجا به بعد بود كه ساخت «جهان نما» از طريق شركت سرمايه گذاري «سامان گستر» به مهندسان مشاور «شهر و خانه» سپرده شد.
كلنگ احداث جهان نما با تخريب كاروانسراي قديمي «تحديد» بر زمين خورد. تخريب كاروانسراي «تحديد» آغاز اعتراض هاي ميراث فرهنگي و به دنبال آن اعتراض هاي غرفه داراني را برانگيخت كه عقيده داشتند شهرداري با تخريب اين كاروانسراي تاريخي، نظام صنفي صنايع دستي اصفهان را دچار اختلال كرده است. البته اعتراض هاي مغازه داران و غرفه داران، قصه اي  است كه سر دراز دارد.
شكست خط آسمان
000350.jpg

داستان افزايش ارتفاع برج جهان نما سرانجام از سازمان ميراث فرهنگي كشور به سازمان يونسكو كشيده شد و شرايطي را فراهم كرد كه كارشناسان يونسكو مجبور به بازديد از ميدان نقش جهان اصفهان شدند. كارشناسان يونسكو پس از ديدار از ميدان نقش جهان و بررسي روند ساخت و ساز برج جهان نما شهرداري اصفهان را ملزم به همكاري با يونسكو كردند.
درواقع پس از تخريب بناي تاريخي كاروانسراي تحديد و ساخت و ساز غيرقانوني توسط شهرداري اصفهان در سال ۷۵ و به رغم اعتراض ها و هشدارهاي مكرر سازمان ميراث فرهنگي و يونسكو، روند ساخت و ساز برج جهان نما ادامه يافت تا جايي كه بالا رفتن ارتفاع اين برج بيشتر از هشت طبقه، خطر حذف نقش جهان را از فهرست ميراث جهاني به وجود آورد. كارشناسان يونسكو در بازديد از منطقه اعلام كردند كه در صورت تعديل نشدن ارتفاع جهان نما، به دليل شكسته شدن خط آسمان چشم انداز به واسطه احداث جهان نما، ميدان نقش جهان از فهرست آثار ميراث جهاني خارج خواهد شد.
در گزارش هيأت اعزامي يونسكو تأكيد شده است كه توسعه و گسترش مركز اصفهان بايد با توجه به اصول شهرسازي و ارزش هاي تاريخي، برنامه ريزي و طراحي شود و فعاليت هاي اجرايي آن پيش رود؛ در حالي كه ساخت جهان نما نه تنها ساختارهاي موجود معماري را درنظر نگرفته بلكه نمايي يكنواخت و فاقد مشخصه اي بارز از نظر معماري را پديد آورده است كه از اين يكنواختي تنها به كمك «پس نشيني» در طبقات، كمي كاسته مي شود.
كارشناسان يونسكو در گزارش خود تأكيد كرده اند، ارتفاع جهان نما نسبت به بناهاي اطراف آن بسيار زياد است. به آسمان برخاستن اين مجتمع هشت طبقه، منظره شهر را دچار سكته كرده است و تصاوير تهيه شده از لابه لاي طاق نماهاي ميدان نقش جهان يا طبقه هاي مختلف «عالي قاپو» نشان دهنده گسست جبران ناپذيري است كه در خط افق اصفهان كهن پديد آمده است. بنابراين لازم است هرچه سريع تر، طرح حفاظت و به سازي شهر كهن اصفهان تهيه شود تا ارتفاع بناهاي جديد را كنترل كند. اما كارشناسان يونسكو تنها به تهيه و انتشار اين گزارش بسنده نكردند و براي رفع اين مشكل به ديدار شهردار اصفهان رفتند. هيأت اعزامي يونسكو در ديدار با شهردار اصفهان مراتب نگراني خود را از تخريب بافت كهن اصفهان به عنوان عنصري يكپارچه و مرتبط با آثار برجسته تاريخي به ويژه ميدان نقش جهان اعلام كردند و از شهردار اصفهان خواستند با يونسكو همكاري كند. اما ظاهراً اين جلسه، دستاورد چنداني نداشت چون پس از اين جلسه، روند ساخت و ساز جها ن نما همچنان ادامه يافت و نامه هاي هشدار يونسكو نيز يكي پس از ديگري تحويل مقامات شهرداري شد.
بدتر از اشتباه
در جريان رد و بدل شدن نامه هاي يونسكو و سازمان ميراث فرهنگي به شهرداري و بالعكس، بحث به يك اشتباه در ساخت جهان نما كشيده شد. اما «برونو شوفرت ايوار» فرستاده ويژه يونسكو اعلام كرد: درباره ساخت جهان نما در نزديكي ميدان نقش جهان نمي توان گفت اشتباه شده است.اين كار بدتر از يك اشتباه است. كسي كه مجوز احداث برج چسبيده به ميدان نقش جهان (امام اصفهان) را صادر كرده است به خوبي مي دانسته كه اين ساختمان داخل محدوده مورد حفاظت يونسكو قرار دارد. چرا كه ساخت آن بعد از ثبت ميدان نفش جهان در فهرست يونسكو آغاز شده است. برونو شوفرت ايوار يك مهندس معمار فرانسوي است كه بنا به تقاضاي سازمان يونسكو در تيرماه سال ۸۱ به ايران آمد و پس از بازديد از ميدان نقش جهان در آذر ۸۱، گزارش خود را به سازمان يونسكو تقديم كرد. گزارش شوفرت ايوار به ناهمگوني بافت سنتي شهر اصفهان به علت ساخت برج جهان نما در ناحيه اي اشاره دارد كه تحت حفاظت يونسكو است. گزارشي كه ممكن است به حذف نام نقش جهان از فهرست ميراث جهاني بينجامد. چرا كه ساخت جهان نما، يونسكو را بر آن داشت تا به طور رسمي شكايتي را تسليم ميراث فرهنگي ايران كند. پيش از آخرين اظهارنظرهاي مسئولان يونسكو، شوفرت ايوار در مورد احتمال حذف نقش جهان از فهرست ميراث جهاني گفته است، من عضو سازمان يونسكو نيستم و تنها به درخواست يونسكو براي تهيه اين گزارش به ايران آمده ام. به همين خاطر، واقعاً نمي دانم سرانجام يونسكو در اين باره چه تصميمي خواهد گرفت.
شوفرت ايوار كه در «ورساي» فرانسه زندگي مي كند توضيح مي دهد: يك ساختمان بزرگ نبايد خيلي نزديك به ميدان نقش جهان ساخته شود. به علاوه اين ساختمان داخل محدوده اي از شهر جا گرفته است كه بافت آن مورد حفاظت يونسكو است. البته حفاظت يونسكو تنها به نقش جهان ختم نمي شود بلكه بخش گسترده اي شامل بازار و بخش عمده اي از بافت پيرامون نقش جهان را در خود جا مي دهد.
وي در اين باره توضيح مي دهد اين ساختمان بدون توجه به بافت شهري اصفهان ساخته شده است. چون در اصفهان ساختمان ها عموماً دو يا سه طبقه هستند. اما اين ساختمان قرار است از هشت و حتي دوازده طبقه هم بالاتر برود.
شوفرت ايوار توضيح مي دهد: لازم نيست اين برج تخريب شود. فقط نبايد از چهار طبقه بيشتر باشد. چون اگر شما روي بالكن عالي قاپو بايستيد مي توانيد تمام اصفهان را كه داراي بافتي تخت و افقي است زير نظر داشته باشيد. همچنين منظره كوه را داريد. اما حالا بايد منظره اين ساختمان را نگاه كنيد كه به شكل ناهمگون منظره شهر را مخدوش كرده و درهم شكسته است. به همين دليل است كه ساخت اين ساختمان يك خطاي مسلم به شمار مي رود.
تنها راه حذف ارتفاع اضافي
000345.jpg

پس از هشدارهاي يونسكو، سازمان ميراث فرهنگي كشور در نامه اي به شهرداري اصفهان، نظر نهايي خود را درباره ارتفاع ساختمان جهان نما اصفهان اعلام كرد و خواستار كاهش ارتفاع برج جهان نما شد. شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي در آخرين جلسه خود، احداث ساختمان جهان نما را كه منجر به تخريب اثر تاريخي كاروانسراي «تحديد» شده است، مغاير با قوانين حفاظت آثار تاريخي كشور اعلام كرد و خواست ارتفاع اضافي جهان نما حذف شود.
در گزارش شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي از كاروانسراي تحديد به عنوان كانوني شايسته براي هنرمندان شاغل در آن نام برده شده است. در اين گزارش با تصريح به غير قانوني بودن ساخت برج جهان نما در محدوده ميدان نقش جهان اصفهان، نامتناسب بودن ساختمان جهان نما از نظر مقياس و ابعاد، ناهنجار بودن معماري آن، تراكم بيش از حد، مغايرت كاربري جهان نما با طرح هاي مصوب شهري از مواردي اعلام شده كه با قوانين حفاظت آثار تاريخي مغايرت دارد.
سازمان ميراث فرهنگي در اين گزارش با اشاره به اعتراض هاي فراوان و بجاي مردم و كارشناسان به ويژه مسئولان سازمان يونسكو در ارتباط با ارتفاع جهان نما آورده است، اعتراضات مردم و كارشناسان به حدي است كه احتمال خارج كردن مجموعه تاريخي- فرهنگي ميدان نقش جهان اصفهان از فهرست ميراث جهاني به وجود آورده است. شوراي فني در همين رابطه تصويب كرد از هر ميدان شهرداري و چهار باغ تا عمق ۸۵ متر براساس ضوابط حريم محور فرهنگي، تاريخي اصفهان، ارتفاع بنا حداكثر هشت متر باشد. البته نظر به اين كه ارتفاع طرح ارائه شده هشت متر و شانزده سانتيمتر است اين ارتفاع پذيرفته مي شود.
پس از اين گزارش و در پي اعتراض هاي مكرر مردم اصفهان و كارشناسان و مسئولان يونسكو، براي مدتي ساخت و ساز متوقف شد. حتي پلان و نقشه هاي ساختمان جهان نما اصفهان كه ساخت آن مورد اعتراض ميراث فرهنگي و يونسكو قرار گرفته بود از طرف شهرداري اصفهان به سازمان ميراث فرهنگي كشور تبديل شد. اما پس ازمدتي ساخت و ساز در جهان نما علي رغم مصوبه سازمان ميراث فرهنگي با سرعت زياد از سر گرفته شد. گويا دست هايي در بدنه شهرداري اصفهان در كار است كه از اجراي مصوبه ها جلوگيري مي كرد. در پي هشدارهاي مكرر يونسكو و پيگيريهاي ميراث فرهنگي اصفهان دوباره روند ساخت و ساز در ارتفاع جهان نما متوقف شد. اما اين بار يونسكو خواستار تخريب ارتفاع اضافي جهان نما شد. سيف الله امينيان مدير كل ميراث فرهنگي اصفهان در اين رابطه اعلام كرد: در حال حاضر هيچ گونه ساخت و سازي در جهان نما صورت نمي گيرد و طبق بررسي هاي انجام شده ميراث فرهنگي، شوراي شهر و شهرداري اصفهان درنظر دارند در آينده اي نزديك با تشكيل جلسه اي مشترك در خصوص اين كه ارتفاع اضافي در چه زماني و به چه صورت تخريب شود به توافق برسند. در همين حال كميته ميراث جهاني يونسكو در اجلاس بعدي خود كه سال ۲۰۰۴ ميلادي برگزار مي شود درباره نقش جهان اصفهان تصميم گيري مي كند. در صورتي كه از ساخت برج جهان نما جلوگيري نشود، ممكن است اين ميدان از اين فهرست خارج شود و يا در فهرست ميراث جهاني در خطر يونسكو قرار گيرد. كمتر از يك سال فرصت باقي مانده و نقش جهان اكنون در ليست قرمز يونسكو قرار دارد.
زير ذره بين
در گزارش هيأت اعزامي يونسكو تأكيد شده است كه توسعه و گسترش مركز اصفهان بايد با توجه به اصول شهرسازي و ارزش هاي تاريخي، برنامه ريزي و طراحي شود و فعاليت هاي اجرايي آن پيش رود؛ در حالي كه ساخت جهان نما نه تنها ساختارهاي موجود معماري را درنظر نگرفته بلكه نمايي يكنواخت و فاقد مشخصه اي بارز از نظر معماري را پديد آورده است


نگاه ديگر
بدون توقف!
درخواست يونسكو از ايران براي تعديل ارتفاع جهان نما يونسكو سال آينده درباره نقش جهان تصميم مي گيرد
000335.jpg

امير حسين مدني
كميته ميراث جهاني يونسكو اعلام كرده است كه اگرارتفاع برج جهان  نماي اصفهان تعديل نشود در مورد حذف ميدان نقش جهان از فهرست ميراث جهاني تصميم مي گيرد. بررسي حذف نقش جهان از فهرست ميراث جهاني يونسكو در حالي صورت مي گيرد كه به تازگي و پس از مدت ها تلاش، تخت سليمان به عنوان چهارمين اثر ايران در فهرست ميراث جهاني ثبت شده است. ظاهراً ايران نمي تواند بيش از سه اثر در فهرست ميراث جهاني داشته باشد، در حالي كه بسياري از كشورهايي كه از نظر تاريخي، فرهنگي و تمدني با ايران فاصله اي زياد دارند آثار بيشتري را در فهرست ميراث جهاني ثبت كرده اند. ثبت يك اثر در فهرست ميراث جهاني در وهله نخست بزرگترين تبليغ براي جذب گردشگري محسوب مي شود. در واقع قرارگرفتن در فهرست ميراث جهاني نام آن اثر و حتي منطقه و شهري كه آن اثر تاريخي و فرهنگي را در خود جاي داده است ناگهان بر سر زبان ها مي آورد، در صفحات رسانه هاي جهان مي نشاند، آژانس هاي گردشگري جهان را براي برنامه ريزي سفر به آن منطقه ترغيب مي كند و از نظر اقتصادي عاملي براي رونق گردشگري آن ديار و منطقه خواهد بود. اما در مقابل حذف نام يك اثر تاريخي از فهرست ميراث جهاني علاوه بر اثرات منفي اقتصادي، تأثير بسيار سوء بر اذهان مردم جهان نسبت به مردم كشوري خواهد داشت كه نتوانسته اند از اثر تاريخي و فرهنگي خود محافظت كنند. در حال حاضر روند ساخت و ساز در برج جهان نما، موج نارضايتي را در ميان مردم اصفهان و حتي ساير شهرهاي كشور فراهم كرده است. به طوري كه تاكنون تماس هاي فراواني با ميراث اصفهان در مخالفت  با ادامه ساخت برج جهان نما صورت گرفته است. اما به رغم همه اين مخالفت ها و هشدارهاي مسئولان كشور و كارشناسان يونسكو، تاكنون اين مخالفت ها راه به جايي نبرده است. ظاهراً سهامداران برج جهان نما از آن چنان قدرتي برخوردارند كه مخالفت ها و اعتراض هاي هيچ نهاد و سازمان و حتي مردم را برنمي تابند.
براي حفظ نقش جهان به عنوان يك اثر تاريخي و فرهنگي و حضور آن در فهرست ميراث جهاني بر اساس زماني كه يونسكو تعيين كرده است كمتر از يك سال باقي مانده است. شايد ادامه ساخت جهان نما براي عده اي محدود از سهامداران اين برج نفع اقتصادي داشته باشد ولي نفعي كه از طريق ادامه ثبت نقش جهان در فهرست ميراث جهاني نصيب اصفهاني ها و ايراني ها مي شود قطعاً دو چندان خواهد بود. بنابراين در فرصت كم باقي مانده بايد از طريق اهرم هاي قانوني نسبت به حفظ و حراست از آثار تاريخي و فرهنگي كشور اقدام كرد و در اين راستا مسئوليت سازمان ميراث فرهنگي كشور دو چندان خواهد بود. مسئوليتي كه شايد در اين شرايط لازم باشد از قالب «حرف» و «اعتراض» خارج شود وبا اهرم هاي «قانوني» جنبه جدي تري به خود بگيرد.

كميته ميراث جهاني يونسكو در اجلاس بعدي خود كه در سال ۲۰۰۴ ميلادي برگزار مي شود، درباره مديران نقش جهان اصفهان تصميم مي گيرد.
در صورتي كه از ساخت برج جهان نما جلوگيري نشود، ممكن است ميدان جهان نما كه در سال ۱۹۷۹ در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده است، از اين فهرست خارج شود يا در فهرست «ميراث جهاني در خطر» يونسكو گنجانده شود.
در گزارش جديدي كه از سوي يونسكو درباره ميدان نقش جهان منتشر شده است، مقامات يونسكو ضمن تشكر از ايران به خاطر درنظرگرفتن پيشنهاد يونسكو درباره متوقف كردن عمليات ساخت برج جهان نما، خواستار ادامه تلاش مقامات ايراني براي جلوگيري از ساخت اين برج شده اند.
يونسكو در سال ۲۰۰۲ از ايران خواسته بود تا ساخت برج جهان نما در نزديكي ميدان نقش جهان را كه باعث محدودشدن افق اين ميدان مي شود متوقف كند.
كارشناسان يونسكو و ايكوموس (انجمن بين المللي سايت ها و بناهاي تاريخي) پس از بازديد از ميدان نقش جهان در جولاي سال ۲۰۰۲، خواستار تخريب چهار طبقه فوقاني برج جهان نما شده بودند.
يونسكو در گزارش جديد خود همچنين خواستار ادامه همكاري مقامات دولتي و محلي ايران براي تخريب طبقات فوقاني جهان نما شده است.
مهندس سيف الله امينيان مدير ميراث فرهنگي اصفهان درباره وضعيت فعلي اين برج مي گويد: در حال حاضر ساخت و ساز در برج جهان نما متوقف شده و قرار است ميراث فرهنگي ، شوراي شهر و شهرداري با تشكيل جلسه در مورد زمان و چگونگي تخريب ارتفاع اضافي جهان نما به توافق برسند.
كميته فني سازمان ميراث فرهنگي در آخرين نامه خود به شهرداري اصفهان حداكثر ارتفاع مجاز اين برج را از سمت ميدان شهرداري ۸ متر و از سمت خيابان شمس آبادي حداكثر ۱۶ متر اعلام كرده بود.
كار ساخت برج جهان نما در حاشيه غربي ميدان امام حسين اصفهان، از سال ۷۶ آغاز شده است. برج جهان نما كه توسط شركت سامان گستر و با حمايت و سرمايه گذاري شهرداري اصفهان ساخته مي شود، مطابق نقشه هاي اوليه قرار بود در ۱۶ طبقه ساخته شود و ۳۶۴ واحد تجاري، ۳ سينما، ۱۲ موزه، ۵ رستوران، هتل، بانك و چندين گالري هنري را در خود جاي مي دهد.

سايه روشن فرهنگ

جامه نو بر تن «خانه امين» مي نشيند
خانه امين اصفهان كه از زيباترين بناهاي شخصي اصفهان است روزهاي پاياني مرمت را سپري مي كند.
اين بناي قاجاري كه در طول دوران جنگ تحميلي، آسيب هاي فراواني از موج انفجارات ديده است از سال گذشته به طور مستمر در حال مرمت است. خانه امين در حال حاضر به عنوان يكي از مراكز آموزش هنرهاي سنتي اصفهان استفاده مي شود.

ابهام درتأييد ماهيت فسيل حيوان عظيم الجثه در بيرجند
در پي انتشار اخباري در مورد كشف فسيل حيوان عظيم الجثه اي در جنوب بيرجند، اداره كل ميراث فرهنگي استان اعلام كرد كه به دليل وجود نظريات متفاوت در خصوص اين فسيل، تا زمان به نتيجه رسيدن بررسي ها، هيچ خبري را تاييد يا تكذيب نمي كند.
اين فسيل به گفته كاشف آن، قدمتي ۳۵۰۰ ساله دارد و در ارتفاعات جنوب شرقي بيرجند به دست آمده است و هياتي فرانسوي براي انجام تحقيقات بيشتر در خصوص قدمت آن، شهريور امسال عازم بيرجند مي شوند.
در همين حال، هيات زمين شناسي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند كه براي بررسي بيشتر به منطقه اعزام شده اند، اعلام كرده اند به دليل اين كه سنگ هاي اين منطقه آتشفشاني است امكان اين كه فسيلي در اين منطقه كشف شود، وجود ندارد.
000330.jpg

نقشه سه بعدي مكان هاي تاريخي ايران
نقشه سه بعدي مكان هاي تاريخي ايران در صورت موافقت سازمان ميراث فرهنگي كشور ترسيم مي شود تا اگر در عصر حاضر يك اسكندر مقدوني ديگر ظاهر شد و به تخريب آثار فرهنگي پرداخت، بتوان دوباره اين آثار را مانند شكل اول آن احيا كرد.
در حال حاضر نقشه برداري سه بعدي بخشي از پلكان شرقي تخت جمشيد آغاز شده است.

الگويي براي همه
سال گذشته كه يكي از آثار تاريخي ميبد كه با باورهاي سنتي مردم «تفت» و «ميبد» ارتباط مستقيمي داشت، به سرقت رفت، مردم اين منطقه تلاش هاي خود را براي بازگرداندن اين آثار آغاز كردند.
مردم «تفت» و «ميبد» براي بازگرداندن آثار تاريخي شهرستان جايزه يك ميليون توماني براي يابنده اثر تعيين كردند و حتي تبليغات فراواني در اين رابطه صورت دادند. پيگيري هاي مردم تفت و ميبد به پيداشدن اثر تاريخي منجر شد و پس از اين واقعه بود كه مشاركت مردم اين شهرها در حفظ و حراست از آثار تاريخي شان دوچندان شد در همين رابطه دكتر سراج الدين وحيدي نماينده تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: تجربه اين شهرها در حفظ و حراست مردمي از ميراث هاي فرهنگي مي تواند الگوي موفقي براي حراست از ميراث فرهنگي سراسر كشور باشد.

شرطي براي توقف ساخت مدرسه جلال آل احمد
توقف عمليات عمراني احداث مدرسه «جلال آل احمد» در حريم مجموعه تاريخي باغ فردوس منوط به تصويب طرح اصلاحيه حريم اين باغ در كميسيون ماده پنج طرح جامع شهري است.
فريبرز بديع معاون شهرسازي شهرداري منطقه يك تهران در اين رابطه گفت: در پي اعتراض ميراث فرهنگي استان تهران نسبت به تعرض به هويت و حريم باغ فردوس و احداث مدرسه آل احمد، شهرداري منطقه يك موضوع را پيگيري كرده و معتقد است احداث اين مدرسه در منطقه با توجه به نقشه ها و شرايط فني زمين و حريم مشخص شده سازمان ميراث فرهنگي، مغايرتي ندارد.
000340.jpg

سكه هايي از شاهان ناشناس
شاهان سكه هايم را حتي تاريخ هم نمي شناسد. اين جمله  اي است كه حسين حيدرزاده كلكسيونر يزدي كه مجموعه بي نظيري از آثار قديمي را در مدت چهل سال جمع آوري كرد، با افسوس بر زبان راند.
مجموعه بي نظير اين كلكسيونر يزدي شامل زينت آلات نقره، ۲۰۰۰ چاقو، قيچي، قندچين، ۲۰۰ تسبيح در انواع نقره كوب، عقيق و كهربا، مجموعه زنجير، مجموعه انگشتر، ۵۰۰ مهر عقيق و ۳۰۰ مهر برنجي، مجموعه ترازو و قپان، چراغ هاي ته سوز و پي سوز، منقل، سماور، ۲۰۰ كاسه قديمي و ۴۰۰ سكه نادر است.
اما اين مجموعه بي نظير با تعلل در افتتاح موزه فهادان يزد، در حال نابودي است. حيدرزاده مي گويد امكان نگهداري مناسب از اين آثار را ندارد و مسئولان ميراث فرهنگي يزد اميدوارند با افتتاح موزه فهادان، شرايط بهتري براي نگهداري اين مجموعه بي نظير فراهم شود.
000355.jpg

۲۵ سال انتظار
۲۵ سال انتظار سرانجام به سر رسيد و تپه حسنلو كه تالارهاي خشتي آن به عنوان نياي آپادانا شناخته مي شود با تكميل عمليات سامان دهي براي حضور بازديد كنندگان آماده شد. تپه باستاني حسنلو در دشت سلدوز در حاشيه جنوب غربي درياچه اروميه و در هفت كيلومتري شمال شرق نقده قرار دارد.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |   زندگي  |   سياست  |   علم  |   فرهنگ   |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |