كار بزرگ شادروان نوربخش
وقتي گزارش صندوق بين المللي پول درباره شرايط اقتصاد كلان ايران و تغييرات شاخص هاي اقتصادي منتشر شد، دو واكنش متضاد داشت. طرفداران دولت و برخي مسئولان بلندپايه ذوق زده شدند و منتقدان افراطي دولت آن را گزارشي بي فايده خواندند كه اطلاعات آن توسط نهادهاي مسئول اقتصاد ارائه شده است. در گزارش صندوق بين المللي پول، اما يك نكته وجود داشت كه ناديده گرفته شد و آن نقش برجسته شادروان نوربخش رئيس كل بانك مركزي در جلوگيري از رشد نقدينگي بود. در اين گزارش آمده بود، فروش اوراق مشاركت از سوي بانك مركزي در سالهاي ۷۹ تا ۸۱ مانع از تورم مهار گسيخته شده است.
بازي خطرناك شل
«... تا ۱۳۷۳ به رغم اطمينان از وجود منبع عظيم پارس جنوبي، شركت ملي نفت ايران اقدامي جهت استفاده از اين منبع عظيم خدادادي نكرد، در حالي كه قطر با حداكثر توان خود، مشغول بهره برداري از اين مخزن مشترك بود. متأسفانه توجه شركت ملي نفت معطوف به پارس شمالي شده بود كه ميداني مستقل و حاوي كندانسه بسيار كمي است كه عملا قابل استحصال نيست. نكته جالب توجه اين است كه شركت نفت شل در جريان توسعه ميدان پارس شمالي درباره صدور گاز آن به هند و پاكستان فعال بود، در حالي كه مي دانيم شركت نفت شل از اعضاي كنسرسيوم توليد گنبد شمالي (بخش جنوبي ميدان پارس جنوبي در قطر) است....»
نوشته بالا عينا از مقاله «موقعيت نفت و گاز كشور در بازارهاي نفت و گاز جهان، نوشته دكتر علي محمد سعيدي است» كه در «ويژه نامه نفت و منافع ملي» نشريه مجلس و پژوهش (تابستان ۱۳۸۱ - صفحه ۸۵ و ۸۶) درج شده است. علي محمد سعيدي در ۱۳۴۰ درجه دكتري مهندسي نفت و رياضيات كاربردي را از دانشگاه استانفورد گرفته و در ۱۳۵۲ رئيس بخش نظارت بر فعاليتهاي اكتشاف و توليد نفت و گاز كشور بود. وي در ۱۳۵۹ بازنشسته شد و اكنون از مشاوران برجسته بين المللي نفت و گاز است.
او اجازه نداد
مسعود يداللهي مدير عامل ايران خودرو ديزل در گفت وگوي خود با خبرنگاران به موضوع عدم خريد اتوبوس توسط وزارت كشور از اين كارخانه اشاره كرد. وي بدون ترس توضيح مي داد كه عدم خريد اتوبوس توسط وزارت كشور چه پيامدهايي دارد و اين جمله را نيز گفت كه اگر وزارت كشور پول ندارد چگونه براي واردات آماده است كه سعيد ليلاز از مسئولان اين شركت وارد بحث شد و با گفتن اينكه صلوات بفرستيد اجازه نداد مدير عامل بقيه بحث خود را ادامه دهد. گويا صدها دستگاه اتوبوس توليد شده توسط ايران خودرو ديزل در كارخانه بدون مشتري مانده است.
آشتي با گذشته
داود ميرخاني رشتي، دبير انجمن خودروسازان كشور در پنجمين نمايشگاه بين المللي خودرو كه از ۱۰ تا ۱۴ تيرماه در تهران برگزار شد در سميناري به همين مناسبت سخنراني كرد. وي در ابتداي سخنراني خود ياد احمد خيامي صاحب كارخانه ايران ناسيونال (ايران خودرو فعلي) را گرامي داشت. گفته مي شود برخي تشكل هاي صنعتي در استان خراسان نيز به مناسبت روز صنعت و معدن از احمد خيامي به عنوان صنعتگر نمونه تجليل كرده اند. بورژوازي صنعتي كشور علاقمند است با گذشته آشتي كند و ياد همتايان خود در رژيم گذشته را گرامي دارد. بهزاد نبوي وزير سابق صنايع سنگين نيز بارها از تضاد خواسته هاي شاه و سرمايه داران صنعتي ياد كرده است.
كنفدراسيون به جاي اتاق
اسدالله عسگراولادي، برادر حبيب الله عسگر اولادي دبير كل جمعيت مؤتلفه و از بازرگانان سرشناس كشور است كه به همراه علينقي خاموشي مدتهاي زيادي رهبري اتاق بازرگاني و صنعت و معدن را بر عهده داشتند. انتخابات اخير اتاق بازرگاني كه منجر به حذف رياست عسگراولادي و خاموشي شده است، شرايط تازه اي براي اين بازرگان سنتي ايجاد كرده است.
تحركات تازه اسدالله عسگراولادي براي تأسيس، تقويت و توسعه تشكل «كنفدراسيون صادرات ايران» از سوي ناظران آگاه مقابله به مثل با اتاق بازرگاني است. گفته مي شود كنفدراسيون صادرات ايران شايد برخي اختيارات اتاق بازرگاني و صنايع و معادن را بر عهده بگيرد. كنفدراسيون صادرات مي تواند جانشين اتاق بازرگاني شود؟