شنبه ۲۸تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۱ - July . 19, 2003
با مرگ مشكوك شاهد انگليسي جعل اسناد هسته اي عراق
بحران سياسي كابينه در انگليس ابعاد تازه اي يافت
004945.jpg
004940.jpg

بحران مربوط به دروغگويي دولت انگليس در مورد سلاح هاي كشتارجمعي عراق در دوران حكومت صدام حسين كه از چند هفته قبل فضاي سياسي و رسانه اي اين كشور را فراگرفته، ديروز با مرگ مشكوك دكتر «ديويد كلي» مشاور دولت انگليس در زمينه سلاح هاي عراق كه تصور مي شد منبع اصلي گزارش شبكه خبري بي.بي.سي درباره تغييرات اطلاعات پرونده «دوسيه صدام» است، وارد مرحله تازه اي شد.
بر اساس گزارش هاي منابع خبري جنازه ديويد كلي ۵۹ ساله يك روز پس از ناپديد شدن او، ديروز جمعه در محلي در نزديكي منزلش توسط پليس پيدا شد.
ديويد كلي روز پنج شنبه حدود ساعت ۳ بعد ازظهر پس از آن كه به زنش گفته بود براي قدم زدن به بيرون مي رود در نزديكي منزلش در منطقه ابيگدون در شمال لندن ناپديد شد. وقتي كلي تا شب به خانه بازنگشت خانواده او اين مسئله را به پليس خبر دادند و پس از آن جستجوهاي گسترده اي براي يافتن او آغاز شد تا اين كه روز جمعه پليس اعلام كرد جنازه مردي را در نزديكي خانه كلي يافته است. پس از آنكه چند هفته قبل «اندرو گيلگان» خبرنگار شبكه بي.بي.سي در گزارشي اعلام كرد به دستور كمپبل مدير ارتباطات دولت انگليس و دستيار ارشد توني بلر نخست وزير آن كشور در سپتامبر سال گذشته براي متقاعد كردن نمايندگان پارلمان انگليس و افكار عمومي اين كشور به منظور همراهي با آمريكا در جنگ عليه عراق عبارت «عراق تحت حكومت صدام قادر است در فرصت كمتر از ۴۵ دقيقه سلاح هاي شيميايي و بيولوژيك» را آماده استفاده كند، بحران اعتماد بزرگي در روابط كابينه با پارلمان و افكار عمومي ايجاد شد. عدم توانايي مقامات آمريكايي و انگليسي در كشف مدارك و اسناد مربوط به سلاح هاي كشتارجمعي عراق پس از سرنگوني صدام حسين زمينه تشديد اين بحران را در هر دو كشور بيشتر كرد.
در انگليس، نمايندگان پارلمان تحقيقات در اين خصوص را آغاز كردند. در همين زمينه سه شنبه گذشته «ديويد كلي» مشاور دولت انگليس در مورد سلاح هاي عراق كه گفته مي شد منبع اصلي گزارش خبرنگار بي.بي.سي است به كميته امور خارجه مجلس عوام فراخوانده شده تا در اين خصوص توضيح دهد.
بر اساس گزارش هاي منتشره از حضور كلي در كميته يادشده او اين امر را كه منبع اصلي گزارش بي.بي.سي بوده رد كرد.
همچنين تلويزيون بي.بي.سي نيز روز جمعه پس از انتشار گزارش مرگ كلي اين نكته را كه او منبع اصلي گزارش خبرنگار بي.بي.سي در مورد دستكاري اطلاعات مربوط به سلاح هاي كشتارجمعي عراق بود تكذيب كرد.
از سوي ديگر ريچارد اوتوي، نماينده حزب مخالف محافظه كار در كميته امور خارجي مجلس عوام گفته است ديويد كلي هنگام حضور در اين كميته از فشارهايي كه بر او وارد مي شد سخن به ميان آورده است.
وي افزود: در اين جلسه از كلي خواسته شد تا مداركي را ارائه كند و او پاسخ داد اين كار را خواهد كرد اما به دليل فشار رسانه ها قادر نيست به منزلش برود و در فرصت مناسب اين كار را انجام خواهد داد.
كلي همچنين در اين جلسه گفته بود كه او با خبرنگار بي.بي.سي ملاقات كرده اما او اين امر را كه او گفته است مشاور رسانه اي دولت اطلاعات را دستكاري كرده انكار كرد.
004950.jpg

از سوي ديگر دولت انگليس اعلام كرده بود كه تصور مي كند كه كلي تنها منبع خبرنگار بي.بي.سي بوده است. ريچارد اوتوي گفته است اعضاي كميته امور خارجي مجلس عوام در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه كلي تحت فشار قرار داشته و دولت نيز با او رفتار بدي داشته است.
با اين حال پس اعلام خبر ناپديد شدن ديويد كلي سخنگوي دولت انگليس گفت: «ما شديداً نگران وضعيت دكتر كلي هستيم و اميدواريم كه سالم برگردد.»
همچنين خبر مرگ كلي در حالي كه توني بلر در ادامه سفر خارجي خود از آمريكا به ژاپن مي رفت در آسمان و داخل هواپيما به او داده شد.
نخست وزير انگليس روز پنج شنبه در نطقي كه در كنگره آمريكا ايراد كرد بار ديگر به دفاع از اقدام دولت هاي آمريكا و انگليس در حمله به عراق و سرنگوني صدام پرداخت.
توني بلر كه همچون جورج بوش پس از پيدا نشدن سلاح هاي كشتارجمعي در عراق به شدت مورد انتقاد قرار گرفت با انتقاد از مخالفان خود گفت: بر فرض اين كه مخالفان ما درست بگويند و در عراق سلاح كشتارجمعي نباشد بازهم حمله ما به عراق و سرنگوني صدام كار بزرگي است چرا كه ما خطري را كه عامل رنج و بدبختي انسانيت بوده از بين برده ايم و به همين دليل تاريخ هم ما را خواهد بخشيد.
004845.jpg

از سوي ديگر از منابع خبري از توكيو گزارش دادند كه گروه كوچكي از ژاپني هاي معترض روز جمعه قبل از ورود توني بلر به ژاپن با تجمع در جلوي سفارت انگليس در توكيو از نقش نخست وزير انگليس در جنگ عليه عراق انتقاد كردند. اين تظاهركنندگان شعار مي دادند «بلر از مردم عراق عذرخواهي كن» و «سربازان انگليسي را از عراق خارج كن.»
قرار است توني بلر در ژاپن با مقامات اين كشور از جمله كوايزومي درخصوص موضوعات مختلف از جمله بازسازي ارتش ژاپن و مشاركت دادن اين كشور و ارتش «در مسائل جهاني گفت وگو كند.»

اعتراض عفو بين الملل به آمريكا
سازمان ديده بان حقوق بشر از آمريكا خواست اعدام كودكاني را كه مرتكب جنايت شده اند، متوقف كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، كيت آلن، مدير سازمان عفو بين الملل اظهار داشت: اعدام جنايتكاران كودك در سراسر جهان به امري نفرت انگيز تبديل شده است آمريكا نيز بي شرمانه از اعدام شدن جنايتكاران كودك چشم پوشي كرده است.
اجراي حكم اعدام در ايالات متحده، موضوعي مربوط به ايالت ها است و برخي از آنها اجازه اعدام كساني را كه در زمان نوجواني مرتكب جنايت شده اند، مي دهند.
براساس گزارش سازمان عفو بين الملل، آمريكا تنها كشور جهان است كه آشكارا در چارچوب سيستم قضايي اش به اعدام كودكان مي پردازد.
بر اين اساس، دهه گذشته ۱۳ مورد از ۲۰ مورد اعدام نوجواناني كه قبل از ۱۸ سالگي مرتكب جنايت شده اند، در آمريكا اتفاق افتاده است كه پنج مورد از اين اعدام ها، طي ۱۸ ماه گذشته روي داده است.

خبرهاي كوتاه
* ژنرال «جيمز جونز» فرمانده نيروهاي آمريكا در اروپا، ديروز براي ديدار و گفتگو با مقامات نظامي تركيه، وارد آنكارا شد.
به گزارش ايرنا از آنكارا به نقل از خبرگزاري آناتولي، وي كه فرماندهي نيروهاي ناتو در اروپا را نيز برعهده دارد طي اقامت چند ساعته خود در آنكارا با ژنرال «حلمي اوزكوك» رئيس ستاد فرماندهي ارتش تركيه در مورد تحولات منطقه و به ويژه مسائل جاري عراق بحث و گفتگو مي كند.
مهمترين موضوع بحث ژنرال «جيمز جونز» با مقام هاي نظامي تركيه را نحوه حضور نيروهاي تركيه در شمال عراق و پيامدهاي دستگيري ۱۱ نظامي تركيه از سوي نيروهاي آمريكايي در شمال عراق تشكيل خواهد داد.
* «بشير آتالاي» وزير مشاور در امور رسانه هاي تركيه اعلام كرد، بزودي لايحه مربوط به اصلاح قانون رسانه ها در اين كشور جهت تصويب و ارائه به مجلس تقديم هيأت دولت خواهد شد.
به گزارش ايرنا از آنكارا آتالاي كه به همراه «فاتح كاراجا» رئيس شوراي عالي راديو و تلويزيون و «عبدالرحمن بيلگيچ» مديركل مركز اطلاعات و مطبوعات نخست وزيري تركيه در يك كنفرانس خبري شركت كرده بود، گزارشي از فعاليت هاي انجام شده درخصوص تدوين لايحه اصلاح قانون مطبوعات و رسانه ها در تركيه را ارائه داد. وي گفت: هدف از اصلاح قانون مطبوعات و رسانه ها رساندن سطح استاندارد اين قوانين به سطح قوانين اتحاديه اروپا و سطح بين المللي است.
* افراد مسلح روز پنجشنبه «ملا زين الدين» يكي از فرماندهان سابق گروه طالبان را در شهر كويته پاكستان به قتل رساندند.
مطبوعات پاكستان روز جمعه گزارش دادند: اين فرمانده طالبان در منطقه «پشتون آباد» كويته مركز ايالت بلوچستان از سوي افراد مسلح هدف آتش گلوله قرار گرفت و جان باخت.
* ژنرال «ازمري» فرمانده حوزه پنجم اداره امنيت شهر كابل پنجشنبه شب توسط سارقان مسلح در كابل پايتخت افغانستان ترور شد.
«بصير سالنگي» رئيس پليس كابل ديروز به خبرنگار ايرنا گفت: پنج سارق مسلح، ژنرال «ازمر» را به قتل رساندند. حوزه پنجم امنيتي كابل وظيفه تأمين امنيت مناطق غرب و شمال غربي اين شهر را برعهده دارد.
* وزير خارجه فيليپين از برگزاري گفت وگوهاي صلح بين دولت اين كشور و چريك هاي جبهه آزاديبخش اسلامي مورو در هفته آينده در مالزي خبر داد.
به گزارش ايرنا از كوالالامپور به نقل از خبرگزاري فيليپين، «بلاس اوپل» طي بيانيه اي گفت: دور تازه گفت وگوهاي صلح بين دولت فيليپين و چريك هاي جبهه آزاديبخش اسلامي مورو هفته آينده در كوالالامپور آغاز خواهد شد.
* رهبران گروه هاي شورشي جمهوري دمكراتيك كنگو طي مراسمي به دولت جديد اين كشور پيوستند.

اسرائيل پيشنهاد صلح سوريه را بررسي مي كند
آريل شارون نخست وزير اسرائيل از مسئولان سرويسهاي اطلاعاتي اين رژيم خواست كه جدي بودن تمايل بشار اسد رئيس جمهوري سوريه به ازسرگيري گفت و گوهاي صلح با اسرائيل را بررسي كنند.
به گزارش ايرنا از بيت المقدس روزنامه اسرائيلي معاريو ديروز گزارش داد كه سيلوان شالوم وزير خارجه نيز از كارشناسان اين وزارتخانه خواسته است انگيزه واقعي رئيس جمهوري سوريه را در اين زمينه بررسي كنند.
معاريو به نقل از مسئولان سياسي در قدس نوشت: اسرائيل در ارتباط با مسائل امنيتي گفت وگوهاي صلح در محورهاي سوريه و لبنان تجربه تلخي دارد و معتقد است كه اين ماموريت طاقت فرسا خواهد بود.
اين روزنامه روز پنج شنبه گزارش داده بود كه تيري رود لارسن فرستاده دبير كل سازمان ملل متحد براي گفتگوهاي خاورميانه، در پي ديدار هفته گذشته از دمشق پيامهايي از سوريه به اسرائيل منتقل كرده است.
بنا به ادعاي معاريو، سوريه در اين پيام ها براي از سرگيري گفت وگوهاي دوجانبه صلح تمايل صادقانه اي نشان داده اما لارسن همه اين اخبار را به شدت تكذيب كرده است.

توني بلر:
امنيت اسرائيل بايد تضمين شود
نخست وزير انگليس گفت: امنيت اسرائيل بايد تضمين شود و هيچ گونه مصالحه اي درباره آن نبايد انجام شود.
به گزارش ايرنا از نيويورك توني بلر كه عصر پنجشنبه در كنگره آمريكا سخن مي گفت، افزود: كل جهان عرب بايد اسرائيل را به رسميت بشناسند و تبليغاتي كه به كودكان عليه اسرائيل تلقين مي شود، بايد متوقف گردد. نخست وزير انگليس گفت: افراطيون قادرند شمار زيادي از مردم را در زمينه يك دولت فلسطيني و انهدام اسرائيل به اشتباه بيندازند و آن را به جنگي ميان شرق و غرب و مسلمانان، يهوديان و مسيحيان تفسير كنند.وي خواستار يك دولت مستقل، بادوام و مردم سالار فلسطيني كه در كنار دولت اسرائيل زندگي كند شد و گفت: آنچه كه جرج بوش در خاورميانه انجام مي دهد، دشوار اما درست است.

ليبريا دوباره ناآرام شد
درگيري شديد ميان نيروهاي دولتي ليبريا و شورشيان در ۱۲ كيلومتري مونروويا پايتخت اين كشور از سر گرفته شد.
اين درگيري به دنبال نقض آتش بس از سوي شورشيان آغاز شد.
به گزارش شبكه خبري سي.  ان. ان شورشيان طرفدار حزب «اتحاديه ليبريا براي صلح و دموكراسي» با استفاده از توپ و خمپاره به نيروهاي دولتي ليبريا حمله كردند.
يكي از مقامات ليبريا بدون ذكر آمار تلفات گفت: به دليل مجاورت درگيريها با منطقه پرجمعيت احتمال مي رود بسياري از مردم بي دفاع غيرنظامي كشته شده باشند. سي ان ان همچنين از حمله روز چهارشنبه شورشيان به منطقه استراتژيك «كلي جانكشن» حدود ۳۵ كيلومتري مونروويا در نزديكي «ساس  تان» خبر داد كه منجر به فرار و بي خانمان شدن گروه كثيري از غير نظاميان منطقه «دوآلا» در حاشيه اين منطقه گرديد.
در همين حال، بي. بي .سي گزارش داد با توجه به اينكه هنوز معلوم نيست آمريكا تصميم خود را براي اعزام نيروهاي صلح بان به ليبريا گرفته است يا نه، به نظر مي رسد نيروهاي كشورهاي غرب آفريقا صلح باني در اين كشور را بر عهده بگيرند.
بي .بي. سي افزود: ژاك كلاين نماينده ارشد سازمان ملل متحد در ليبريا اعلام كرده است ابتدا نيروهاي صلح بان كشورهاي غرب آفريقا موسوم به «اكوواس» در ليبريا مستقر خواهند شد و مسئوليت صلح باني در اين كشور را برعهده خواهند گرفت و پس از آن نيروهاي صلح بان آمريكا وارد ليبريا مي شوند به شرط آنكه چارلز تيلور رئيس جمهور اين كشور مونرويا را به مقصد نيجريه ترك كند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |