دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۳ - July . 21, 2003
كُنْ فِي الْفِتْنَهِ كَابْنِ اللَّـبُونَ، لَاظَهْر فَيُركَبَ، وَلَا ضَرْع فَيُحْلَبَ.
هنگام فتنه چون شتر دوساله باش، نه پشتي تا سوارش شوند و نه پستاني تا شيرش دوشند.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
بازار بتان شكست گيرد
يا رم چو قدح به دست گيرد
كو محتسبي كه مست گيرد
هر كس كه بديد چشم او گفت
براي جلو گيري از دخالت دولت
خانه سينما: تهيه كنندگان تكليف صنف خود را مشخص كنند
005200.jpg
ابوالحسن داوودي - سخنگو و رئيس هيأت مديره خانه ي سينما - پيش از ظهر ديروز در نشستي خبري، آخرين اخبار و ناگفته هاي خانه  سينما را براي خبرنگاران تشريح كرد.
به گزارش خبرنگار ما وي اصلي ترين بحث جلسه را لزوم و ضرورت انضباط صنفي و تحكيم روشهايي كه حقوق شاغلين را حفظ كند دانست و افزود: اين وظيفه در نهايت برعهده خانه سينما است.
سخنگوي خانه سينما با تأكيد بر اينكه قصد هيچ گونه دخالت در امور اين صنف را ندارد گفت: از همه تهيه كنندگان سينما مي خواهيم هر چه سريعتر موقعيت صنف خودشان را مشخص كنند، چون خانه سينما براي امنيت شغلي از سال گذشته كارت فني و حرفه اي را مطرح كرد ولي به دليل فقدان تعريف مشخص قراردادهايي كه بين كارفرما و كارگزار صورت مي گيرد و بايد باشد اين كارت نتوانسته هويت پيدا كند.
اين كارگردان سينما به اصلي ترين خاصيت اين كارت فني و حرفه اي اشاره كرد و گفت: اين كارتي است كه مشتركا توسط خانه سينما و اداره نظارت براي شناخت حرفه اي افراد در نظر گرفته شده تا امنيت شغلي بوجود  آيد.
وي گفت: مشكل اصلي اتحاديه، آميختگي جريان توليد و توزيع بوده و تا زمانيكه اين تعريف مشخص و روشن نشده طبعا براي كساني كه تنها تهيه كننده يا فقط توزيع كننده هستند، توهماتي بوجود مي آيد.
به نظر خانه سينما اين اصلي ترين آسيبي است كه مطرح است و از تهيه كنندگان تقاضا داريم سريعتر به نتيجه برسند چون اگر اين اتفاق در خود صنفشان نيفتد قطعاً دولت اقدام مي كند در عين حال مشكلات نيز بوجود خواهد آمد چون هر صنفي بايد مقررات خود را خودش مشخص كند.
ابوالحسن داوودي در ادامه   اين جلسه  مطبوعاتي، گرفتاري تهيه كنندگان با سينماهاي حوزه هنري را تشريح كرد و گفت: بخش سينمايي حوزه هنري با در اختيار داشتن تقريبا ۱۰۰ سينما در سراسر كشور، يك شرايط غيرقابل تحملي را براي تهيه كنندگان بوجود آورده كه به دليل بعضي از ملاحظات تاكنون اعلام نشده بود.
وي با تأكيد بر اينكه ۱۰۰ ميليون از سهم توليد سينماي ايران بيش از يكسال است كه در اين سازمان بلوكه مانده افزود: از آقاي بنيانيان سئوال مي كنم آيا از مسايلي كه در داخل بخش سينمايي حوزه مي گذرد آگاه است؟ چه دليلي وجود دارد سينمايي كه در انحصار يك بخش ارزشي و مدعي توليدات ارزشي است بيش از يكسال سرمايه اندك بخش خصوصي را نگهدارد؟
و از آقاي حيدريان معاونت سينمايي به عنوان متولي سينما تقاضا داريم،  اين مسايل را براي ما روشن كنند.
سخنگوي شوراي صنفي نمايش درباره  اجرا نكردن طرح نيم بهاي بليت هاي سينما توسط سينماهاي حوزه هنري گفت: بارها به اين موضوع اشاره كرديم وقتي در شوراي صنفي مساله اي تصويب مي شود، هيچ بازوي اجرايي وجود ندارد كه بخواهد نظارت داشته باشد ولي با تمام اين مشكلات اين طرح تاكنون موفق بوده و توانسته قشري را كه سالها به سينما نمي آمدند را به سينما بكشاند.

نامه سرگشاده شخصيت هاي فرهنگي روسيه به وزير آموزش اين كشور در اعتراض به حذف نويسندگان مخالف دوران شوروي دركتب درسي
ادعانامه عليه سانسور
005195.jpg
گروهي از نويسندگان و آهنگسازان روس در مورد خروج آثار نويسندگان مخالف دوران شوروي سابق از برنامه درسي اجباري مدارس متوسطه ابراز نگراني كردند.
به گزارش بي.بي.سي، اين گروه در نامه سرگشاده اي خطاب به ولاديمير فيليپوف، وزير آموزش روسيه، كه در روزنامه ايزوستيا چاپ شد، نوشته اند آثار و مطالب مربوط به نويسنده اي در اندازه بوريس پاسترناك - برنده جايزه نوبل ادبيات در سال ۱۹۵۸- در حال حاضر تنها براي مطالعه آزاد در كتب درسي دبيرستان ها حضور دارد.
در نامه مذكور آمده است: «روش هاي دوران شوروي همچنان ادامه دارد و بر حقايق تاريخي كه طي ده سال گذشته و به رغم وجود يك رژيم سركوبگر بدست آمده ، سرپوش مي گذارد. ما از مخاطراتي كه در راه شكل گيري يك روح مسئوليت پذير و دموكراتيك براي نسل جديد پديدار مي شود، نگرانيم.»
براساس آنچه در اين نامه آمده است، در ميان ساير نويسندگاني كه شامل اين «ليست سياه» شده اند، نام «آنا آخماتوا» و «اوسيپ ماندستام» (شعراي سرشناس) و آندره پلاتونوف (نويسنده) ديده مي شود.
در اتحاد جماهير شوروي سابق، نويسندگان ناچار بودند پيش از چاپ آثارشان از دولت مجوز چاپ بگيرند و بسياري از نويسندگان مخالف،دچار سانسور دولتي مي شدند.
«دكتر ژيواگو»، شاهكار بوريس پاسترناك، سي سال پس از انتشار در غرب، تنها در سال ۱۹۸۸ اجازه چاپ در شوروي را پيدا كرد.
نويسندگان نامه سرگشاده به وزير آموزش روسيه نوشته اند: «به عقيده ما هدف اصلي در مدارس شكل دادن شخصيت دانش آموزان به عنوان انسان هاي منتقد و آزادي طلب است كه كشور خود را همانطور كه هست (نه فقط بخش منتخبي از تاريخ دشوار آن را) مي شناسند و به آن عشق مي ورزند.»
اين نامه را ۱۳ شخصيت برجسته فرهنگي روس امضاء كرده اند كه در ميان آنها اسامي «آندره وزنسنكي» شاعر، «فاضل اسكندر» نويسنده و «آندره ماكارويچ» آهنگساز به چشم مي خورد.

استراليا ميزبان«من ترانه پانزده سال دارم»
«من ترانه پانزده سال دارم» در جشنواره فيلم بريزبين به روي پرده خواهد رفت.
فيلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» ساخته رسول صدرعاملي كه تاكنون در مجامع فرهنگي بين المللي با استقبال روبرو شده و جوايزي از جشنواره هاي سينمايي فجر، لوكارنو، مركز فيلم جين سيسكل شيكاگو، تسالونيكي و رن فرانسه براي سينماي ايران به ارمغان آورده است، در دوازدهمين دوره اين جشنواره از سوي بنياد سينمايي فارابي به نمايش درخواهد آمد.
دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم بريزبين از ۷ تا ۱۹ مردادماه سال جاري در كشور استراليا برگزار مي شود.

طرح مسايل زنان در سينماي مستند
دبير چهارمين هفته فيلم فروغ گفت: طرح مسايل زنان در سينماي مستند و نگاه آسيب شناسانه به مشكلات آنان، در جامعه ايران همواره مورد علاقه خيلي ها نبوده است.
به گزارش ايسنا، محمد جعفري با اشاره به ساخت فيلم مستندي درباره مردي كه سر دختر ۷ ساله اش را بريده است گفت: آيا در اين جامعه نبايد پرداختن به مسايل زنان در اولويت قرار گيرد؟
جعفري چهارمين هفته فيلم فروغ را پيمودن راهي عنوان كرد كه از ۴۱ سال پيش با ساخت فيلم اين خانه سياه است فروغ فرخزاد آغاز شده است.
وي با اشاره به ثبت بيش از ۸۰ مستندساز زن ايراني گفت: مستندسازان زن مديون فروغ فرخزاد هستند كه سنگ اول را درست بنا نهاد.
جعفري از زنان به عنوان نيمه پنهان جامعه ياد كرد و گفت: زنان با تلاشها و آگاهي خود، به مردسالاري در مستندسازي پايان دادند.
احمدرضا احمدي، شاعر معاصر نيز درباره هفته فيلم فروغ گفت: شخصيت فروغ فرخزاد، از سه بعد، سينما، شعر و شخصيت انساني او قابل بررسي است.
وي افزود: اگر فروغ زنده بود ۶۹ سال سن داشت ولي عمر شاعران را با ورق تقويم محاسبه نمي كنند.
احمدي گفت: شعرهاي او در سالهاي پس از او رسوب كرد و زندگي شاعري او تازه آغاز شده بود زندگي كه پرتلاطم و سراسر تلخ و پرگزند بود.

حضور دو فيلم ايراني در جشنواره كمدي «كارتون كلاب» ايتاليا
دو فيلم انيميشن «بهادر» به كارگرداني «عبدالله عليمراد» و «گل و پرنده خورشيد» به كارگرداني «بهرام جواهري» در بخش جنبي جشنواره بين المللي فيلم هاي انيميشن و كمدي «كارتون كلاب» در ايتاليا به نمايش گذاشته شده است.
به گزارش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، نوزدهمين دوره اين جشنواره بين المللي كه از ۲۶ تير آغاز شده است و تا ۲مرداد ادامه مي يابد، در بخش مسابقه خود شاهد رقابت  فيلم هاي پويانمايي ساخت دانشجويان اروپايي خواهد بود.اين دو فيلم با حضور موفق خود در جشنواره هاي بين المللي تاكنون جوايز متعددي را براي سينمايي انيميشن ايران به ارمغان آورده اند.

برترين هاي جشنواره منطقه ۳ دفاع مقدس معرفي شدند
سومين جشنواره منطقه اي تئاتر دفاع مقدس در تبريز، ديروز با معرفي برترين ها به كار خود پايان داد.
به گزارش ايرنا نمايش هاي «خاك معصوم» از زاهدان، و «يك شب اتفاق افتاد» از كرج به عنوان نمايش هاي صحنه اي برتر به دهمين جشنواره سراسري دفاع مقدس راه يافتند.در بخش عروسكي نيز «يادگار بابا» از گرگان، «شب به خير عزيزم» از بيجار و «شهري در آسمان» از تبريز بدون در نظر گرفتن ترتيب، نمايش هاي برتر لقب گرفتند.
«چيترا نادري» نويسنده «يك شب اتفاق افتاد» از كرج به عنوان بهترين نويسنده، «اكبر شفيعيان» كارگردان «خاطرات روزگار از دست رفته» از زرين شهر به عنوان بهترين كارگردان، «هدا تيلا» بازيگر «آبي هاي زمين» از آبادان به عنوان بهترين بازيگر زن و «محمد كاظمي» بازيگر «عزيزمايي» از اروميه به عنوان بهترين بازيگر مرد سومين جشنواره منطقه اي دفاع مقدس برگزيده شدند.

جشنواره كودك و نوجوانان در مشهد
جشنواره سراسري تابستاني كودك و نوجوان به مدت ۴۵ روز در شهر مشهد برگزار مي شود.
جواد جعفري مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت وگو با ايسنا گفت: در اين جشنواره تابستاني، برنامه هاي متنوعي براي كودكان و نوجوانان پيش بيني شده است كه از روز ۱۵ مردادماه در محل نمايشگاههاي بين المللي مشهد آغاز مي شود.
وي برگزاري شبهاي موسيقي، تئاتر كودك و اجراي سرود نمايشگاه كتاب و نشريات كودك و نوجوان را از جمله برنامه هاي اين جشنواره عنوان كرد. جعفري از ارائه انواع بازي و سرگرمي براي كودكان و نوجوانان در اين نمايشگاه خبر داد و اظهار اميدواري كرد برگزاري اين جشنواره بتواند در غني سازي اوقات فراغت فرزندان مفيد باشد. وي همچنين اعلام كرد: در طول مدت برگزاري جشنواره، كارناوالهاي شادي در سطح شهر مشهد كودكان را به حضور در جشنواره فرا خواهند خواند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


روزنامك
يادگار
پنجاه و يك سال پيش در چنين روزي (سي ام تير سال ۱۳۳۱) پس از پنج روز تظاهرات خونين و پر تلفات در تهران و پاره اي از شهرهاي ديگر، شاه مجبور شد شرايط دكتر مصدق را بپذيرد و از او بخواهد كه بار ديگر رياست دولت را بر عهده گيرد. دكتر مصدق به عنوان اعتراض به مداخلات شاه در امور اجرايي از رياست دولت كناره گيري كرده بود و شاه احمد قوام (قوام السلطنه) را مامور تشكيل كابينه ساخته بود كه مردم به پشتيباني دكتر مصدق به خيابان ها ريختند و تا بازگرداندن وي به رياست دولت از پاي ننشستند. دكتر مصدق تاكيد داشت كه نظام ايران مشروطه پارلماني است و شاه قانونا حق مداخله در امور اجرايي (دولت) را ندارد ، زيرا كه رئيس دولت منتخب مجلس (نمايندگان ملت) است.
آيت الله كاشاني قوام السلطنه را مردي خائن، ظالم، مستبد و عامل بيگانه خوانده بود و اعلام كرده بود كه نبايد اجازه داده شود بار ديگر در ايران كساني بر سر كار آيند كه عامل بيگانه باشند و خيانت كنند. وي انتصاب قوام السلطنه را يك توطئه امپرياليستي خوانده بود.
مردم در تهران و چند شهر ديگر از جمله كرمان، شيراز، اصفهان و كرمانشاه از بامداد سي ام تير ماه ۱۳۳۱ مانند روزهاي ديگر در حمايت از دكتر مصدق به خيابانها ريخته بودند كه از ساعت ۹ بامداد تظاهرات بازار تهران و ناصرخسرو شدت بيشتري به خود گرفت. اندكي بعد گروههاي ديگري از مردم كه در ميدان توپخانه، اكباتان، ميدان بهارستان و خيابان شاه آباد (حد فاصل ميدان بهارستان تا ميدان مخبرالدوله) گرد آمده بودند بر شدت تظاهرات افزودند . در اين ميان خبر رسيد كه از كرمانشاه كفن پوشان عازم تهران شده اند. ساعت ده بامداد از مقابل دانشگاه تهران كه آن زمان در حاشيه شهر بود، هزاران تن ديگر دست به راهپيمائي زده ، فرياد «يا مرگ يا مصدق» سر دادند و به سوي ميدان فردوسي به حركت در آمدند و به همين گونه از ميدان فوزيه و نقاط ديگر شهر؛ بنا بر اين سربازان و تانكها وارد عمل شدند و مردم را به گلوله بستند . شدت عمل نظاميان در ميدان بهارستان و خيابانهاي اطراف آن بيشتر بود. با وجود اين، مردم در نيمروز بر شدت تظاهرات خود افزودند و شاه كه خود را در خطر ديد تسليم شد و علاوه بر نخست وزيري، وزارت جنگ را هم به دكتر مصدق سپرد.دكتر مصدق روز سي ام تير را در تاريخ مبارزات، روزي فراموش نشدني خواند، كه مردم ايران يكدل و يك زبان بر ضد توطئه و تحريكات خارجي بپاخاستند و پيروز شدند. با وجود اين شكست، چرچيل نخست وزير وقت انگلستان و شاه از توطئه دست نكشيدند تا اين كه يك سال و اندي بعد با كودتاي ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به حكومت دكتر مصدق پايان دادند. چرچيل و دولت او با كوشش زياد ، دولت تازه آمريكا (به رياست آيزنهاور ) را كه در ژانويه روي كار آمده بود در اين براندازي با خود همدست كرد.چرچيل براي اين منظور به ديدار آيزنهاور به واشنگتن رفته بود. ترومن رئيس جمهوري قبلي آمريكا كه دولت مصدق را منتخب مردم مي دانست ، براي براندازي او تسليم فشار چرچيل نشده بود. نتايج براندازي ۲۸ مرداد در ديدار سران آمريكا ، انگلستان و فرانسه در دسامبر همين سال در كنفرانس برمودا مطرح و بررسي همه جانبه شد. مورخان جمع تلفات سي ام تير در سراسر ايران را ۸۰۰ تن نوشته اند.
ماندگار
فرانچسكو پترارك شاعر و انساندوست ايتاليايي ۲۰ ژوئيه سال ۱۳۰۴ ميلادي به دنيا آمد و ۱۹ ژوئيه هفتاد سال بعد در گذشت.
وي در نثر و نظم استاد بود پترارك بود كه با زحمت زياد آثار نويسندگان و انديشمندان قديم از جمله سيسرو را جمع آوري كرد وگرنه انسان امروز از افكار و كارهاي آنان به صورت كامل آگاه نمي شد. از پترارك يك مجموعه شعر مركب از ۳۶۶ قطعه عمدتاً غزل باقي مانده است. وي همانند شاعر معاصر خود حافظ، زني خيالي را وصف كرده است. زن خيالي پترارك لورا نام داشت كه قسمتي از اشعار او مربوط به دوران زنده بودن اين زن خيالي و قسمتي ديگر پس از مرگ اوست كه در اين قسمت كوشيده است مردم را از دلبستگي به مال و مقام دنيوي دور سازد. پترارك را نخستين انديشمندي مي دانند كه جنبش انساندوستي را به وجود آورده است.
*بامداد ۲۱ ژوئيه سال ۱۹۶۹ به وقت تهران ( ۲۰ ژوئيه به وقت آمريكا ) نيل آرمسترانگ فضانورد ۳۸ ساله آمريكايي به عنوان نخستين فرد از كره زمين گام بر سطح ماه گذارد كه دقايقي بعد ، فضانورد آمريكايي ديگر ادوين آلدرين نيز به او پيوست و به اتفاق به راهپيمايي و جستجو و جمع آوري سنگ و خاك از سطح ماه، پرداختند. اين در حالي بود كه مايكل كالينز فضانورد ديگر با سفينه آپولو ــ ۱۱ در مدار ماه به حركت ادامه مي داد . آرمسترانگ و آلدرين با مدول ويژه نشستن در سطح ماه از آپولو جدا شده بودند. اين سفينه براي رسيدن به مدار ماه ۳۹۰ هزار كيلومتر فاصله زمين از قمر خود را طي كرده بود. جريان فرود و بازگشت نخستين مسافران ماه مستقيما از تلويزيون هاي در سراسر جهان پخش شد. در همين روز در سال ۱۹۷۳ شوروي سفينه مارس - ۴ را به سوي ستاره مريخ فرستاد كه از سطح آن عكسبرداري و به زمين مخابره كرد.
منبع مطالب دوبخش بالا: www.iranianshistoryonthisday.com
روزگار
روزنامه هاي آمريكا ضمن اشاره به ناخرسندي نظاميان آمريكا از ماندن در عراق كه آن را علني هم ابراز مي دارند نوشته اند كه اين نخستين پديده از اين دست است. چند روز پيش يك درجه دار لشكر سوم پياده در جمع همقطاران خود و در برابر دوربين هاي تلويزيون گفته بود كه اگر رامسفلد وزير دفاع را ببيند به او خواهد گفت كه برود كناره گيري كند و برخي از افراد سپاه تفنگدار نيز گفته اند كه تنها خواست آنان بازگشت به وطن است .آمريكا داراي سرباز وظيفه نيست و همه نظاميان آن استخدامي هستند. برخي از اين روزنامه ها از اظهارات صريح ژنرال ابي زيد فرمانده عرب تبار تازه نيروهاي مسلح آمريكا در خاور ميانه كه گفته است در عراق با يك جنگ چريكي كلاسيك در گير است تعجب كرده اند.
پرسش پزشكي
از دكتر پاركز سئوال شده است كه آيا درست است كه شناكردن استخر از كم شدن حافظه و آلزايمر جلوگيري مي كند ؟ و او پاسخ داده است : در ۶۰ - ۷۰ سال اخير در اين باره نتايج پژوهشهاي متعدد در دست است و موضوع استخر ، كشف چيني هاست كه در دهه ۱۹۵۰ اعلام كردند افراد بالاتر از ۵۰ سال اگر هر روز دست كم يك ساعت در استخر آب تازه كه سردتر از حرارت بدن باشد قرار گيرند سلولهاي مغز خود را از دست نمي دهند و بر همين اساس مائو در يك استخر سرپوشيده مسكن كرده بود. پژوهشگران انگليسي سواري بر اسب دوچرخه و نظاير آن را داراي اين خاصيت اعلام كردند. پژوهشگران ايتاليايي همين چند سال پيش نظر دادند كه اگر زنان سالخورده داراي حيوان خانگي باشند حافظه خود را از دست نمي دهند كه خانه ها پر از گربه شد. هزاران سال پيش از همه زردشت گفته بود كه در دوران سالخوردگي نيكي هاي گذشته انسان را شاد و راضي نگه مي دارد و اين شادي و ارضاي خاطر باعث تيز ماندن ذهن (مغز) مي شود. بايد بدانيم كه اگر اكسيژن كافي و غذاي لازم به سلول مغز برسد و هميشه فعال باشد دچار اختلال وظيفه نمي شود .

داستانك
قاصدك
مثل پسربچه ها، هر جا كه قاصدكي مي ديد، دنبالش مي كرد و نمي داني با چه سماجتي سعي در گرفتنش داشت.
بر اين باور بود كه قاصدكها پيام آور چشم هاي منتظرند.
صندوقچه اي بزرگ داشت كه در لحظات پاياني عمر كليدش را به من داد.
وقتي در صندوقچه را گشودم، در مقابل چشم هاي مبهوتم يك دنيا قاصدك به آسمان پرواز كرد. آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
مأمور تيزهوش
ليدز: ديروز يك خانم ۸۰ ساله با مراجعه به پاسگاه پليس مدعي شد كه يك دختر جوان، تلفن همراه وي را به سرقت برده است. از قضا مأموري كه شكايت پيرزن را دريافت كرده بود براي صرف ناهار به پارك مجاور پاسگاه رفت.
وي در هنگام خوردن ساندويچ خود، متوجه يك دختر جوان شد كه بسيار مشكوك با تلفن همراهش صحبت مي كرد.
به همين دليل مأمور پليس نسبت به وي مظنون شد و با تلفن همراه خود، شماره تلفن پيرزن را گرفت.
اتفاقا گوشي همان دختري كه در نزديكي مأمور پليس روي يكي از نيمكت هاي پارك نشسته بود زنگ خورد و مأمور تيزهوش او را دستگير كرد.
قرار است اين مأمور ارتقاء درجه پيدا كند.
كاشت ۱۰ هزار نهال در يك شبانه روز
نيويورك: يك مرد در آمريكا قصد دارد ركورد درختكاري در اين كشور را بشكند. وي با كمك شهرداري محل زندگي خود در حدود ۲۰ هزار نهال تهيه كرده و قرار است اين نهال ها را در تپه اي خشك طي ۲۴ ساعت بكارد. قرار است پسر وي به عنوان دستيار، مرد ماجراجو را در كاشت اين نهال ها ياري كند.
وي هدف خود را از انجام اين كار چنين بيان مي كند: هر روز بر تعداد وسايل نقليه موتوري افزوده مي شود و اگر بتوانيم به ازاي هر خودرو اضافه شده به چرخه حمل و نقل، يك درخت بكاريم، درآينده كودكانمان از تنگي نفس رنج نخواهند برد.
استراحت ميان صحرا
موزامبيك: يك مرد ماجراجو در موزامبيك قصد دارد ركورد خوابيدن روي شن هاي داغ صحرا را بهبود بخشد. اين مرد ۲۴ ساله هر روز از زمان طلوع تا غروب خورشيد در وسط يكي از بيابانهاي اين كشور روي شن هاي داغ خواهد خوابيد. دماي هوادر گرم ترين زمان در محل خوابيدن اين مرد به حدود ۵۰ درجه سانتيگراد بالاي صفر خواهد رسيد كه به احتمال بسيار زياد وي دچار آفتاب  سوختگي خواهد شد.
فوايد بازيگوشي فرزند
لاس وگاس: يك زوج در آمريكا به دليل بازيگوشي فرزند دوساله شان صاحب يك ميليون دلار در جريان يك مسابقه بخت آزمايي شدند.
ماه گذشته هنگامي كه آنها براي خريد به يك فروشگاه زنجيره اي مراجعه كردند، فرزندشان يكي از بليت هاي مسابقه بخت آزمايي را از داخل سبد فروشگاه برداشت و هر چه والدينش اصرار كردند، وي حاضر نشد، آن بليت را به داخل سبد بازگرداند به همين دليل آنها مجبور شدند آن بليت را خريداري كنند.
ديروز طي مراسمي قرعه كشي مسابقه بخت آزمايي انجام شدو شماره بليت فرد برنده اعلام گرديد.
والدين كودك نيز به طور اتفاقي به سراغ آن برگ بليت كه در اتاق فرزندشان قرار داشت رفتند و متوجه شدند كه شماره بليت برنده با شماره بليت آنها مطابقت مي كند و اينگونه صاحب يك ميليون دلار جايزه نقدي شدند.
زوج صرفه جو
برلين: زوجي در آلمان براي تبليغ صرفه جويي، چند سالي است كه در خانه خود به جاي استفاده از لامپ، شمع روشن مي كنند. اين زوج صرفه جو تنها يك وسيله الكتريكي در خانه خود دارند كه آن يخچال است.
آنها حتي تلويزيون نيز تماشا نمي كنند و در فصل زمستان به جاي استفاده از بخاري برقي و يا ساير وسايل حرارتي از چند پتو براي گرم كردن خود بهره  مي گيرند.
خواب كودك سه ساله
برلين: ديروز يك مادر در شهر برلين  آلمان سراسيمه با مركز پليس تماس گرفت و گفت: دختر سه ساله اش ناپديد شده است.
به همين دليل، پليس سه خودرو مملو از نيرو را به خانه مادر اعزام كرد كه مأموران پس از بازرسي كامل اطراف خانه به موفقيتي دست نيافتند.
سرانجام مادر متوجه شد، دخترش زير كوهي از اسباب بازي در اتاق به خواب فرو رفته است.
گرانترين لباس عروس
نيويورك: يك عروس در آمريكا در روز جشن ازدواج خود، گرانترين لباس عروس تاريخ اين كشور را بر تن خواهد كرد.
روي اين لباس عروس ۱۱۰۰ قطعه الماس به ارزش ۳۰۰ هزار دلار با دست متصل شده است.
هزينه تهيه اين لباس را پدر عروس ۲۳ ساله پرداخته است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۴۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و۲۱دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۶ و۴ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |