دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۳ - July . 21, 2003
شهرداري تهران اعلام كرد :
طرح سازه نگهبان پيش از گودبرداري ساختمان الزامي شد
گروه شهري: شهرداري  تهران  به  منظور پيشگيري  ازخطرها وخسارات  ناشي ازگودبرداري هاي  غيراصولي  در احداث  ساختمانها، ارائه  طرح  سازه  نگهبان به  هنگام  آغاز عمليات  ساختماني  را الزامي كرد.
به  گزارش  روابط عمومي شهرداري  تهران ، به  منظور ايجاد تعهد و مسئوليت بيشتر در مهندسان  ناظر ساختماني  و اجراي  بهينه  طرحها و جلوگيري  ازخسارت  به  مالكان  و ساكنان  ساختمانهاي  مجاور املاك  درحال  تخريب  ونوسازي ، مقرر شد وضع  خاك  محل  و بناهاي  مجاور در زمان  تهيه  نقشه  هاي محاسباتي ، به  دست  مهندسان  محاسب  بررسي  و نحوه  خاكبرداري  و فاصله مناسب  ازبناهاي  مجاور براي  خاكبرداري  درنقشه  هاي  سازه  نگهبان  مشخص شود.در اين  بخشنامه  كه  درشوراي  معاونان  شهرداري  تهران  نيز براجراي  آن تأكيد شد مقرر شد در زمان  ارائه  برگ  اعلام  آغاز عمليات  ساختماني ،برنامه  هاي  زمان  بندي  مراحل  تخريب ، همراه  رونوشت  دستورالعمل  ايمني كارگاه  كه  مهندسان  ناظر كتبا به  مالك  ابلاغ  مي كنند به  شهرداري منطقه  تحويل  شود.

تجارت يا امنيت؟
ضوابط نصب تابلو هاي تبليغاتي در بزرگراه هاي تهران
005165.jpg
تابلوهاي  تبليغاتي  شامل  پارچه  نوشته ، تابلوهاي  سه  وجهي ، تابلوهاي  نئون و نوراني  و آنچه  به  نام  بيل  بورد شناخته  مي شود در سال هاي  اخير بطور چشم گيري  در بزرگراه هاي  تهران  رشد كرده اند.
اين  تابلوها بازده  اقتصادي  زيادي  دارند، به همين  دليل  در تمام  دنيا به كار گرفته  مي شوند، اما حضور آنها نبايد امنيت  عبور و مرور را تحت الشعاع  قرار دهد، بنابر اين  محل  و نحوه  نصب  آنها در بزرگراه  بايد تابع  ضوابطي باشد.
نمونه اي  از اين  تابلوها در رفيوژ مياني  بزرگراه  رسالت ، سراسر بزرگراه همت ، بزرگراه  مدرس ، در محل  پل هاي  فجر كه  دو بزرگراه  مدرس  و همت  را به  هم وصل  مي كنند و دو مورداز اين  تابلوهاي تبليغاتي  خارج  از ضابطه  در مقابل  درب جنوبي  و شرقي  سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  قد بر افراشته اند.
رئيس  شبكه  راههاي  طرح  جامع  شهر تهران ، گفت : سازمان  حمل و نقل  و ترافيك تهران  در سال  ۷۰ دستورالعملي  تهيه  كرد كه  بنابر آن تصاوير تبليغاتي  دربرخي  نقاط مانند روي  ديوارهاي  جانبي  بزرگراه  و يا پيشاني  و ديواره  پل هاي  غيرهمسطح  و عابر پياده  به اين  دليل  كه  ممكن  است  منجر به  انحراف  ديد راننده شود، ممنوع  اعلام  شد.
«حسن  زارع » افزود: در خطوط عبوري  كند و تندشونده  تا پايان  قوس  راه  ودر نوار مياني  بزرگراه  نصب  تابلو ممنوع  اعلام  شد.
وي  از ممنوعيت  استفاده  از رنگ هاي  غالب  در چراغ هاي  راهنمايي  يعني  قرمز،زرد و سبز براي  جلوگيري  از اشتباه  ديد راننده  در تابلوهاي  تبليغاتي  را ازديگر موارد ممنوعيت ها ذكر كرد.
وي  اضافه كرد: فاصله  تابلوهاي  تبليغاتي  ازيكديگر، از تابلوهاي  راهنمايي  و رانندگي  و از تقاطع ها حداقل  ۲۵۰ متر تعيين  شده  است .
زارع  گفت : در بند ديگري  از دستورالعمل  سازمان  حمل  و نقل  وترافيك ، نصب  تابلوهاي  تبليغاتي  در معابر مجاز در صورتي  كه  از ديد راننده  بكاهد و ياباعث  پايين  آوردن  ايمني  شود، ممنوع  اعلام  شده  است .
معاون  سابق  خدمات  شهري شهردار تهران  درخصوص  نصب  اين تابلوها در بزرگراه هاي  تهران  به  خبرنگار ايرنا گفت : اطلاق  نام  بزرگراه  بر اين  معابر درست  نيست  و چون  بزرگراه  نيستند در نتيجه  ضوابط نصب  تابلو تبليغاتي  در بزرگراه نيز بر آنها مصداق  ندارد.
«محمد حقاني » افزود: اگر اين  معابر، بزرگراه  هستند پس  چرا ايستگاه اتوبوس  در جاي  جاي  آن وجود دارد و در اين  ايستگاه ها نيز تبليغات  مختلف ديده  مي شود، همچنين  بر بدنه اتوبوسي  كه  در بزرگراه  حركت  مي كند تبليغات  نقش  بسته  است  و بسياري  ديگر از تخلفاتي  كه  ضوابط فني  يك  بزرگراه  را نقض  مي كنددر آنها ديده  مي شود.
وي  تراكم  تابلو تبليغاتي  در بزرگراه ها از جمله بزرگراه  همت  را نفي  كردو گفت : در بزرگراه  همت  يكي  دو مورد تراكم  تابلو ديده  مي شود.
وي  درباره  نصب  تابلو در رفيوژ مياني ، گفت : اين  عمل  خلاف  ضوابط است  ودر رفيوژ مياني  بزرگراه  رسالت  نيز تنها دو تابلو وجود دارد.
معاون  سابق  خدمات  شهري  شهردار تهران  درخصوص  ممنوعيت  نصب  تابلو تبليغاتي بر روي  پيشاني  پل ها ، گفت : اين  امر ممنوع  نيست ، زيرا طي  جلسه اي  كه  باحضور معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  وقت  شهرداري  تهران ، معاون  خدمات  شهري  ونمايندگان  سازمان  زيباسازي  و سازمان  ترافيك  برگزار شد، اين  ممنوعيت  لغو شد.
وي  تصريح  كرد: متولي  امر نصب  تابلو تبليغاتي  در شهر، سازمان  زيباسازي است  و اين  سازمان  نيز دستورالعمل  مدوني  در اين  خصوص  دارد كه  از آن تبعيت مي كند.

معاون رئيس جمهوري اعلام كرد:
بهره برداري از چوب جنگل هاي شمال متوقف مي شود
005160.jpg

رئيس سازمان محيط زيست كشور گفت: اين سازمان، مديريت و حفاظت جنگل ها را در دستور كار دارد و بر اين اساس مناطق حفاظت شده اراضي جنگلي كشور از ۱۲۰ هزار هكتار به ۸۰۰ هزار هكتار افزايش خواهد يافت.
«معصومه ابتكار» ديروز در گفتگو با ايرنا ازدردست تهيه بودن يك مصوبه در هيئت دولت خبر داد كه بر اساس آن نياز مردم و شركت ها درخصوص چوب و هيزم بايد از طريق زراعت و يا واردات تامين شود. وي گفت: از اين طريق با تامين سوخت مورد نياز صنايع وابسته به چوب و تامين نياز جنگل نشينان، از تخريب جنگل و درختان نيز جلوگيري مي شود.
005275.jpg

ابتكار با استناد به آماري از كاهش مساحت كيفيت و تراكم جنگل ها سخن گفت و اظهار داشت: ضرورت دارد نگاه مديريت سابق اصلاح و نگاه بهره برداري مطلق به نگاه تلفيقي تبديل شود.
معاون رئيس جمهوري همچنين جنگل هاي ايران را از با ارزش ترين اكوسيستم ها و زيستگاههاي دنيا دانست و بر ضرورت حفاظت از اين جنگل ها تاكيد كرد.

۷۰ درصد افزايش ساخت وساز در رودبار قصران
رئيس شوراي شهر اوشان فشم و ميگون گفت: از زمان شروع بحث تراكم در تهران، ساخت وساز در اين منطقه حدود ۷۰ درصد افزايش يافته است.
«غلامعلي كيارستمي» در گفتگو با ايرنا افزود: با هجوم افراد سودجو به اين منطقه و ساخت وسازهاي بي رويه تقريباً تمام باغات منطقه به منازل مسكوني تبديل شده كه با اعتراض سازمان محيط زيست و شهرداري منطقه مواجه شده است.
وي با اشاره به اينكه فرهنگ نابودي باغات در منطقه رواج يافته است اظهار داشت: افراد بعد از خريد باغ، روند نابودي آن را در پيش مي گيرند تا جايي كه درختان آن خشك شده، سپس اقدام به ساخت و ساز مي كنند.
وي افزود: اگر اين روند با اين سرعت ادامه پيدا كند، تا چند وقت ديگر هيچ باغي در منطقه باقي نمي ماند.
كيارستمي با تاكيد بر تهيه برنامه اي براي جلوگيري از رشد سرسام آور ساخت و ساز، گفت : ساخت و سازهاي غيراصولي و بدون برنامه ريزي درست و مدرن، بافت اصلي منطقه را بر هم مي زند.
وي خاطرنشان كرد: درصدد تدارك راهكاري هستيم تا تغييرپذيري باغات را مهار و يا حداقل رشد آن را تا حدي كند كنيم.
كيارستمي با اشاره به اينكه حفظ منابع طبيعي از اهداف اصلي و سياست كاري اعضاي شوراي شهر است، افزود: اين منابع به عنوان منابع ملي ميراثي است كه از گذشتگان به ما رسيده و بايد آن را براي آيندگان حفظ كنيم.

انتصاب در شهرداري
دكتر «احمدي نژاد» شهردار تهران طي حكمي، دكتر «وحيد قماش چي» را به سمت مديرعامل سازمان زيباسازي منصوب كرد.

استفاده از «وايتكس» به جاي «كلر» در برخي استخرهاي تهران
گروه شهري:رئيس  اداره  بهداشت  مواد غذايي  و اماكن  عمومي وزارت  بهداشت ، درمان  وآموزش پزشكي ، اعلام  كرد كه  استفاده  از مواد گندزدا به  جاي  كلر در استخر ممنوع  است .
 «ناصر فلاحي » گفت : تاكنون  مواردي  از تخلف  در استفاده  از وايتكس  به  جاي  كلر در استخرهاي  عمومي گزارش  شده  است .
وي  تأكيد كرد: اين  امر از نظر وزارت  بهداشت ، مغاير با موازين  بهداشتي است  و طبق   آيين  نامه  استخرها، با متخلفان  برخورد قانوني  خواهد شد.
فلاحي  افزود: به  دليل  اهميت  نظارت  بر استخرهاي  عمومي ، بازرسان  بهداشت  محيط موظفند هر ۱۵ روز يك  بار وضعيت  استخرها را مورد بازديد قرار دهند.
وي  در عين  حال  خاطرنشان  كرد كه  استخرهاي  عمومي موظف  هستند از مواد گندزدا تنها در پاشويه  استخرها براي  ضد عفوني  استفاده  كنند.
وي فروش  هرگونه  مواد غذايي  و خوراكي  در محوطه  استخرها را نيز ممنوع  اعلام  كرد.

برگزاري نمايشگاه ترافيك و حمل و نقل شهري و خدمات
گروه شهري: نخستين نمايشگاه بين المللي نيازمنديها، خدمات، ترافيك و حمل و نقل شهري با حضور شركتها و مؤسسه هاي داخلي و خارجي از دوازدهم شهريور امسال به مدت پنج روز در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود.
به گزارش واحد مركزي خبر اين نمايشگاه به منظور معرفي كالاها و خدمات واحدهاي شركت كننده در نمايشگاه، انعقاد قراردادهاي تجاري، برقراري تماس مستقيم ميان خريداران بالقوه و فروشندگان براي مبادله كالا، توسعه مناسبات تجاري ميان جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي شركت كننده در نمايشگاه و انتقال فناوري به كشور برگزار مي شود.

جشنواره تابستانه شهرداري در جنوب تهران
جشنواره تابستانه معاونت اجتماعي شهرداري منطقه ۲۰ در دو بخش فرهنگي - ورزشي و در قالب ۳۰ برنامه متنوع در بوستانها، محلات، مدارس و مراكز اجتماعي منطقه ۲۰ -شهرري- برگزار مي شود.
صديقي فر معاون اجتماعي-فرهنگي شهرداري منطقه ۲۰ با اعلام اين خبر افزود: «برگزاري تورهاي ري شناسي براي آشنايي با مراكز تاريخي شهرري، جشن شروع سال تحصيلي در خانه هاي مشق، اردوهاي تفريحي يك روزه، كلاسهاي آموزش امداد و نجات و آموزش «اخلاق شهروندي» در زمينه مسائل ترافيكي، فضاي سبز و محيط زيست، اجراي تئاتر و جنگ هاي شادي در سطح بوستانها و طرح حافظان سبز و اهداي گلدان به مدارس از ويژه برنامه هاي شهرداري منطقه ۲۰ است كه به منظور پركردن اوقات فراغت دانش آموزان اين منطقه در فصل تابستان اجرا مي شود.» برگزاري كلاسهاي آموزشي رايگان در رشته هاي مختلف ورزشي ويژه بانوان و آقايان، تجهيز و مرمت زمين هاي ورزشي حاشيه خيابانها و بوستانها، برپايي مسابقات بين ادارات، كلاسهاي آموزشي مدرسه فوتبال از جمله برنامه هاي ورزشي اين منطقه در فصل جاري برشمرد.

بيمه محيط زيست ضريب تخريب و آلوده سازي را كاهش مي دهد
گروه شهري: يك انجمن غيردولتي زيست محيطي براي اولين بار در ايران اقدام به معرفي بيمه محيط زيست به صاحبان صنايع و علاقمندان به محيط زيست مي كند.بهارك رزاقي، عضو شوراي مركزي انجمن پايازيستكره در گفت و گو با قلم سبز ايران گفت: «اين نوع بيمه از تخريب محيط زيست پيش گيري مي كند و چنانچه آلودگي و تخريب هم از سوي صنايع به محيط زيست وارد شود با پرداخت خسارت آن را جبران مي كند.»وي افزود: «صاحبان صنايع مي توانند در سايه رعايت استانداردها و قوانين ارائه شده توسط سازمان حفاظت محيط زيست با خريد بيمه محيط زيست و ياري جستن از كارشناسان بيمه و محيط زيست از آلودگي و تخريب منابع طبيعي جلوگيري كنند.»اين كارشناس ارشد محيط زيست خاطرنشان ساخت: «بيمه محيط زيست در سراسر دنيا به شكل نوعي بيمه اجباري به صنايع قبولانده شده است و در حال حاضر تنها ۲ شركت بيمه خصوصي اين خدمات را ارائه مي دهند كه در صورت همكاري سازمان حفاظت محيط زيست و شركتهاي بيمه دولتي مي توان آن را به صورت يك بيمه اجباري براي صنايع درآورد و از تخريب فزاينده محيط زيست جلوگيري به عمل آورد.»

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |