دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۳ - July . 21, 2003
اظهارات نمايندگان مجلس و دولت در مورد علت مرگ كاظمي
005230.jpg

گروه اجتماعي: گزارش اوليه از علت مرگ زهرا كاظمي خبرنگار - عكاس ايراني يك نشريه كانادايي واكنش نمايندگان مجلس و دولت را در پي داشت.
در همين زمينه مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي ديروز در سخنان پيش از دستور خود با ابراز تأسف نسبت به مرگ زهرا كاظمي و اداي تسليت به خانواده وي گفت: هيأت منتخب رئيس جمهوري براي پيگيري دلايل اين واقعه، گزارش خود را به ايشان ارائه داده و بر اساس اين گزارش متأسفانه قطعاً ضربه مغزي عامل مرگ زهرا كاظمي بوده است.
كروبي با بيان اينكه احتمالاً اين گزارش در اختيار مردم قرار خواهد گرفت پيش بيني كرد كه اين موضوع با سرعت و خارج از نوبت در قوه قضائيه و به وسيله يك قاضي بررسي خواهد شد. وي تأكيد كرد: نظر اعضاي شوراي عالي امنيت ملي رسيدگي سريع و با شتاب به اين موضوع است تا دامن نظام به اين قضيه آلوده نگردد.
محسن  آرمين يكي از نمايندگان مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در نطق پيش از دستور خود در مورد فوت زهرا كاظمي گفت: شايسته نيست حيثيت و آبروي نظام هزينه حفظ افراد و دفاع از اعمال غيرمسئولانه  آنان شود.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه اظهار داشت: زهرا كاظمي روز دوم تيرماه در مقابل زندان اوين و هنگامي كه در حال گرفتن عكس از خانواده هاي بازداشت شدگان بود، با ضرب و شتم دستگير مي شود، به جاي رعايت حريم خبرنگاري و توجه به آبرو و حيثيت كشور و بهانه ندادن به مخالفان نظام و برخورد باماموران متخلفي كه اين خبرنگار را مورد ضرب و شتم قرار دادند؛ حكم بازداشت وي صادرمي شود.وي تأكيد كرد، اگر خداي ناكرده، امروز ترس و بيم خود را به نام حفظ آبروي نظام توجيه كنيم و در برابر اين خودسري ها سكوت اختيار نماييم، فردا با فاجعه اي روبه رو خواهيم شد كه هيچ حيثيت و آبرويي براي نظام و انقلاب باقي نخواهد گذاشت.
گزارش كميته بررسي مرگ
زهرا كاظمي امروز منتشر مي شود
عبدالله رمضان زاده،  سخنگوي دولت نيز در همين زمينه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران گفت: گزارش كميته بررسي مرگ زهرا كاظمي تا امروز به اطلاع افكار عمومي مي رسد.
005225.jpg

خبرنگاري  پرسيد روزنامه ها اشاره  كرده اند كه  خانم  كاظمي  در اختيار وزارت  اطلاعات  بوده  است  آيا  اين  خبر صحت  دارد يا خير؟
رمضانزاده  گفت : خانم  كاظمي در آخرين  مرحله  يعني  روز آخر در اختيار وزارت  اطلاعات  و قبل  از آن در اختيار دادستاني  و نيروي  انتظامي بوده  است .
وي  بارديگر تأكيد كرد چنانچه  در اين  مساله  تخلفي  صورت  گرفته  باشد از نـاحيه  هر كس  و در هر يك  از اركان  حكومتي  باشد بايد با تمام  قوا، با شدت و مطابـق  قانون  با آن  برخورد شود و وظيفه   اين  برخورد برعهده  دستگاه  قضايي خواهد بود.
عضو هيأت پيگيري و نظارت بر اجراي قانون اساسي نيز در مصاحبه با ايسنا در همين زمينه گفت: كميته ويژه  بررسي دستور رئيس جمهور جهت بررسي فوري برخوردهاي تأمل انگيز با روزنامه نگاران، سريعاً به اين موضوع رسيدگي كرده و بناست به زودي نتيجه  بررسي ها را به رئيس جمهور گزارش دهد.
هاشم  هاشم زاده هريسي با بيان اين مطلب افزود: هيأت نظارت بر قانون اساسي در خصوص نامه  رياست جمهوري مبني بر برخورد با روزنامه نگاران چون مشاهده كرد كميته  ويژه  بررسي دستور رئيس جمهور جهت بررسي فوري برخوردهاي تأمل انگيز با روزنامه نگاران، سريعا به  اين موضوع رسيدگي كرده و بناست به زودي نتيجه  بررسي ها را به رئيس جمهور گزارش دهد، ديگر نيازي براي رسيدگي مجدد از طرف هيأت نظارت احساس نكرد و لذا اين نامه از دستور كار هيأت نظارت بر قانون اساسي خارج شد.
وي ادامه داد: در خصوص  اين نامه، كميته ي ويژه  رياست جمهوري تصميم خاصي نمي گيرد؛ بلكه فقط ماهيت جريان را بررسي مي كند؛ چرا كه اين مساله بايد توسط قوه قضاييه بررسي شود و مجرم يا متهم شناسايي شود.

سال گذشته:
حوادث جاده اي ايران ۱۸۹ كشته و مجروح داشت
005220.jpg
گروه اجتماعي: مديركل  دفتر حمل  و نقل  وزارت  كشور اعلام  كرد: حوادث  جاده اي  در كشور پارسال ۱۸۹ هزار و ۲۴۵ نفر كشته  و مجروح  داشته  است .
محمد رئوفي ديروز يكشنبه  در شوراي  ترافيك  استان  سمنان  افزود: از اين  تعداد۱۶۷ هزار نفر آنان  مجروح  و بيش  از ۲۱ هزار نفر در حوادث  جاده اي  كشته  شده اند كه  رقم  بسيار بالايي  است . وي  گفت : اين  آمار بر اساس  گزارش  پزشكي  قانوني  است  و ۶۵ درصد كشته ها ناشي از ضربات  وارده  به  سر، گردن  و سينه  بوده  كه  در صورت  استفاده  از كمربند ايمني  يقينا  اين  رقم  بسيار كاهش  مي يافت . وي  افزود: درصد قابل  توجهي  از درآمد ملي  كشور بر اثر اين  حوادث  از بين مي رود. ميزان  خسارات  بسيار بالاست  و بين  چهار هزار تا پنج  هزار ميليارد ريال  برآورد مي شود.
رئوفي  گفت :  اين  درحالي  است  كه  در كشورهايي  مانند انگلستان  با پنج  برابر خودرو و همين  ميزان  ترافيك ، ميزان  كشته هاي  جاده اي  آنها در سال  ۹۹ تعداد سه  هزار و ۵۰۰ نفر بوده  و يا در تركيه  و پاكستان  وضعيت  از ايران  به  مراتب بهتر است . دبير شوراي  عالي  ترافيك  كشور اظهار داشت : تهديد منابع  انرژي ، تهديد منابع انساني  و تهديد زيست محيطي  از عوامل  تهديدزا در بخش  حمل  و نقل  كشور است . وي  گفت : در بحث  منابع  انرژي  سالانه  بيش  از ۲۸ ميليارد ليتر بنزين  و گازوئيل در كشور مصرف  مي شود كه  داراي  ارزشي  بالغ  بر پنج  ميليارد دلار است . رئوفي  افزود: با استفاده  از علم  مديريت  ترافيك  مي شود از اين  حجم  بالاي مصرف  جلوگيري  كرد. وي  گفت : همچنين  در بحث  زيست  محيطي  ۷۰ درصد از آلودگي هاي  شهرها ناشي  از تردد خودروهاي  بنزين  سوز و موتورهاي  دو زمانه  است . وي  توسعه  حمل  و نقل  عمومي در كشور را از سياستهاي  وزارت  كشور دانست  و گفت : در نظر است  با عرضه  يك  سيستم  حمل  و نقل  عمومي قابل  اطمينان  و اعتماد مردم  را به  استفاده  از سيستم  ترغيب  كنيم .

سانحه رانندگي در جاده زاهدان به خاش
گروه اجتماعي: بر اثر برخورد يك  خودرو سواري  با يك  دستگاه  كاميون  در محور زاهدان  به خاش ، چهار نفر كشته  و دو نفر مجروح  شدند .روابط عمومي نيروي  انتظامي استان  سيستان  و بلوچستان  ديروز   به  ايرنا اعلام  كرد: اين  سانحه  ساعت  هشت  صبح  ديروز در سه  كيلومتري  پاسگاه پليس  راه  زاهدان  و بر اثر بي احتياطي  در گردش  به  چپ  از سوي  راننده  كاميون رخ  داد. در ادامه   اين  گزارش ، سرعت  زياد راننده  پرايد كه  از مجروحان  حادثه  نيز مي باشد از ديگر دلايل   اين  تصادف  ذكر شد. در اين  گزارش  به  اسامي مجروحان  و كشته شدگان  و جنسيت  آنها اشاره  نشده است . همچنين  به  گزارش  روابط عمومي جمعيت  هلال  احمر استان  سيستان  و بلوچستان  روز گذشته  يك  دستگاه  اتوبوس  مسافري  در نصرت آباد زاهدان  واژگون  شد.

سواحل دريا در گيلان۱۱ قرباني گرفت
ايسنا: يازده نفر به دليل عدم آشنايي با فنون شنا و بي احتياطي، در ساحل دريا در گيلان جان باختند.
مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي گيلان در همين راستا از كليه مسافرين و خانواده ها درخواست كرد تا از شنا كردن در خارج فرمهاي سالمسازي دريا خودداري و جوانب احتياط را رعايت كنند.

طرح نحوه اهداي جنين به زوجين نابارور تصويب شد
گروه اجتماعي: طرح نحوه ي اهداي جنين به زوجين نابارور اعاده شده از شوراي نگهبان امروز جهت تامين نظر شوراي نگهبان با اصلاحاتي به تصويب نمايندگان رسيد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، به موجب اين قانون كليه ي مراكز تخصصي درمان ناباروري ذي صلاح مجاز خواهند بود با رعايت ضوابط شرعي و شرايط مندرج در اين قانون نسبت به انتقال جنين هاي حاصله از تلقيح خارج از رحم زوج هاي قانوني و شرعي، پس از موافقت كتبي زوجين صاحب جنين، به رحم زناني كه پس از ازدواج و انجام اقدامات پزشكي ناباروري آنها و يا هر يك به تنهايي، يا هر دو به اثبات رسيده اقدام كنند.در ماده ۲ اين طرح درباره ي نحوه ي تقاضاي دريافت جنين اهدايي آمده است:
اين تقاضا بايد مشتركا از طرف زن و شوهر تنظيم و تسليم دادگاه شود، و دادگاه در صورت احراز شرايط ذيل مجوز دريافت جنين را صادر مي كند.
الف) زوجين بنا به گواهي معتبر پزشكي، امكان بچه دار شدن نداشته باشند و زوجه استعداد دريافت جنين را داشته باشد.
ب) زوجين داراي صلاحيت اخلاقي باشند.
ج) هيچ يك از زوجين محجور نباشند.
د) هيچ يك از زوجين مبتلا به بيماري هاي صعب العلاج نباشند.
ه)هيچ يك از زوجين معتاد به مواد مخدر نباشند.
و) زوجين بايستي تابعيت جمهوري اسلامي ايران را داشته باشند.

زمين لرزه در كوهبنان كرمان
گروه اجتماعي: بنا به اظهارات بخشدار كوهبنان در ساعت ۲۳ و ۱۹ دقيقه و ۷ ثانيه شب گذشته و ساعت ۳ و ۲۶ دقيقه و ۱۶ ثانيه بامداد امروز زمين لرزه دوبار بخش كوهبنان را به لرزه درآورد.«احمد خالداري» ساعتي قبل در يك تماس تلفني به خبرنگار ايرنا در كرمان گفت: اين زمين لرزه خسارات جاني و مالي نداشته است.وي در خصوص رسيدگي به وضعيت منازل آسيب ديده گفت: قرار است روز دوشنبه از سوي ستاد حوادث غيرمترقبه استان كرمان گروهي به منطقه عزيمت كنند.
به گزارش ايرنا زمين لرزه اي با قدرت
۲/۴ در مقياس ريشتر عصر روز پنجشنبه گذشته بخش كوهبنان از توابع استان كرمان را به لرزه درآورد.بخشدار كوهبنان قبلاً اعلام كرده بود اين زمين لرزه به ۶۰ درصد از واحدهاي مسكوني منطقه آسيب رسانده است.

جوانان و استعمال دخانيات
بيشترين موارد اعتياد به سيگار در سنين جواني و نوجواني صورت مي گيرد. نوجوانان بدون آگاهي و تشخيص اعتيادآور بودن نيكوتين به سمت آن مي روند. در خيلي از موارد مدت زمان بين اولين تجربه سيگار كشيدن تا وابستگي شديد به سيگار طي يك سال يا كمتر صورت مي گيرد. نوجوانان زماني كه معتاد مي شوند مثل بزرگسالان سيگاري وابستگي پيدا مي كنند. علاوه بر اينكه تأثير فشارهاي اجتماعي به روي نوجوانان مسئله ترك سيگار را بسيار سخت مي نمايد.
آمارها نشان مي دهد روزانه ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر از جوانان در جهان كشيدن سيگار را شروع مي كنند. در كشور ايران نيز طي بررسي هاي به عمل آمده دو سوم افراد سيگاري اولين سيگار خود را در سنين جواني (۲۴-۱۵) سال تجربه كرده اند. اين مطالعات نشان مي دهد، شيوع استعمال دخانيات در گروه سني ۲۴-۱۵ سال از ميزان ۱۰ درصد در سال ۱۳۷۰ به ۱۷ درصد در سال ۱۳۷۸ افزايش يافته است.
كشور ما به لحاظ داشتن جمعيت جوان به توجه خاصي نيازمند است، زيرا با توجه به نرخ رشد جمعيت فعلي، در ۵ سال آينده جمعيتي بالغ بر ۳/۷۰ ميليون نفر خواهيم داشت كه حدود ۲۶ ميليون نفر آن افراد زير ۱۵ سال خواهند بود. لذا اين جمعيت مي تواند بازار ايده آلي براي محصولات دخاني باشد.
از طرف ديگر اعتياد به سيگار در سنين جواني زمينه استفاده از مواد مخدر را نيز فراهم مي سازد و چون كشورمان عليرغم صرف هزينه هاي مالي و جاني به لحاظ موقعيت جغرافيايي و قرار گرفتن در همسايگي بزرگترين كشورهاي توليد كننده مواد مخدر به شاهراه بين المللي مواد مخدر تبديل شده است، از اين رو ابتلاي جوانان به سيگار خطر اعتياد به مواد مخدر را نيز افزايش خواهد داد.
ترفندهاي تبليغاتي و آگهي هاي بازرگاني در گسترش استعمال دخانيات تأثير بسزايي دارد و كمپانيهاي چند مليتي بااستفاده از تبليغات متنوع و صرف هزينه هاي سنگين توانسته اند فروش مواد دخاني را به چند برابر افزايش دهند. اين كمپانيها به طور غيرمستقيم از طريق آرم روي پيراهن ها با قيمت جديد، اشكال ظاهري پاكت سيگار با محتواي آدامس و يا شكلات آدامس به شكل سيگار، برگزاري جشنها و حمايت از مسابقات متنوع و گذاشتن بليت هاي رايگان براي كنسرت ها و موسيقي ها در داخل پاكتهاي سيگار باعث جذب افراد جوان مي گردند.
الگوپذيري از دوستان بزرگتر، والدين و يا شخصيتهاي هنري اجتماعي كه سيگار مي كشند يكي از علل گرايش جوانان به سيگار است و آنان صرفاً با اين احساس كه نشان دهند كه بزرگ شده اند كشيدن سيگار را شروع مي كنند و به دليل برخورد نامناسب والدين در برابر فرزنداني كه به طرف سيگار تمايل پيدا مي كنند پيشگيري آنان ناموفق مي ماند، كه در اين خصوص نيازمند توسعه مراكز بهداشتي واحدهاي مشاوره كنترل دخانيات مي باشيم تا بتوانيم مشاوره هاي لازم را در اختيار افراد و بخصوص والدين قرار دهيم.
خديجه فريدون محصلي- فرزانه فرشاد

تحول در خانواده و ازدواج
005145.jpg
از موضوعات مهمي كه مي توان در حوزه جامعه شناسي خانواده آن را به عنوان مسأله اي اجتماعي تلقي نمود پديده تأخير سني ازدواج در بين جوانان مي باشد. پرداختن به اين موضوع صرف نظر از اين كه يك مسأله مي باشد مي تواند به عنوان آسيب اجتماعي طرح گردد. به گونه اي كه در شرايط كنوني تبليغات مختلفي براي خانواده به همراه داشته است.
واقعيت اين است كه خانواده در مفهوم كلي اش پديده اي تاريخي و جهاني است و در همه جا وجود دارد چرا كه به نيازهاي افراد پاسخ مي دهد و كمتر جامعه اي را مي توان سراغ داشت كه داراي نهاد خانواده نبوده باشد، گرچه مي توان اذعان داشت كه اين نهاد در مسير شكل گيري خود تحولات متفاوت را پشت سرگذاشته است. بنابراين مي توان بيان نمود كه خانواده به عنوان نهادي اجتماعي داراي مجموعه اي از الگوهاي رفتاري است كه به منظور برآورده ساختن نيازهاي انساني به وجود مي آيد. اين نهاد به منظور برطرف نمودن بعضي از نيازهاي انساني داراي يك سري كاركردها مي باشد. كه از جمله آنها موضوع ازدواج و فراهم نمودن زمينه هاي وابسته بدان در بين اعضاي خانواده است. در واقع ميل به ازدواج از اصلي ترين و مهمترين نيازهاي نوع انساني در جامعه بشري مي باشد و چه بسا دختران و پسران كه اميد و آرزوي خود را در زندگي فردا مي جستند حالا آن را پيش روي دارند و در صدد بهره برداري صحيح و دلپسند از زندگي مي باشند. ولي با اين تفاوت كه خانواده هاي امروزي در مسير تحولاتشان درگير با دو تحول عمده ساختاري و كاركردي در اين زمينه شده اند. تحول ساختاري بر اين مبنا كه حوزه ساختاربندي قدرت در خانواده را تعيين مي كند و حوزه كاركردي به وظايفي كه خانواده در طول حيات خود بر عهده داشته است اشاره مي كند. در راستاي اين تحولات است كه جامعه شناسان مسير تحولات خانواده را از خانواده هاي گسترده به هسته اي شناسايي كرده اند. به گونه اي كه خانواده گسترده متشكل از اشخاصي است كه به علت بستگي هاي نسبي و خوني با يكديگر مرتبط هستند و فرزندان همراه خانواده هايشان با پرداختن به حرفه و كار پدر در كنار هم به طور دسته جمعي زندگي مي كنند در حالي كه خانواده هسته اي يا زناشويي كه فقط از شوهر، زن و فرزندان تشكيل شده است و ديگر توان نگهداري از فرزندان ازدواج كرده را نداشته و از طرفي فرزندان تمايلي به سكونت در خانواده هاي پدري را ندارند و زندگي مستقل و دور از خانواده را ترجيح مي دهند. با اين نگاه به خانواده و آسيب شناسي تحولات آن مي توان مسأله تأخير سني ازدواج را در بين جوانان به شيوه نويني تبيين نمود. چرا كه آنچه در جامعه امروزي ما مشهود است صحبت از تحول خانواده به سوي خانواده هاي هسته اي و در برخي مناطق در مرحله گذار از اين وضعيت مي باشد. با اين توضيح مسأله تأخير سني ازدواج و ساير مسائل از قبيل افزايش طلاق و ... را مي توان در نوع ساختار و كاركرد نهاد خانواده آن هم در بعد هسته اي تشريح نمود. چرا كه نگاهي به گذشته خانواده هاي گسترده در ايران بيانگر آن است كه زودرسي سن ازدواج و منع اجتماعي طلاق و تكيه بر ازدواج هاي درون همسري از مسائل خانواده در آن زمان بوده است ولي امروزه در خانواده هاي هسته اي با تأخير سني ازدواج، تكرار و افزايش طلاق و تكيه بر ازدواج هاي برون همسري مواجه هستيم. در واقع حركت از اين مرحله ما را به سوي تطور در همسر گزيني در خانواده ها رهنمون مي سازد و بر اين اساس مي توان محورهاي عمده اي را كه اقدام به ازدواج را در جامعه ممكن و مسأله ساز مي نمايد تشريح نمود. اين محورها عبارتند از:
۱- الزام يا اختيار اجتماعي در ازدواج
تحول در ساخت خانواده هاي گسترده به هسته  اي نكته اي است كه تأثير آن در زمينه الزام يا اختيار اجتماعي در ازدواج قابل مشاهده است. به گونه اي كه از الزام و اجبار هنجاري كه از سطح جامعه در قالب نيروهاي بيروني و چهره به چهره موجب مي گرديد كه فرد تحت فشار هنجاري در سنين مقرر يا حتي زودتر تن به ازدواج دهد كاسته و تبديل به اختيار و گزينش فردي شده است. به عبارتي بازخواست هاي بزرگانه تبديل به درخواست هاي جداگانه در زمينه ازدواج گرديده است. اين وضعيت موجب مي گردد كه براساس آن زوجين آنچه به عنوان بزرگترين اقدام در تعيين سرنوشت شان تلقي مي  شود حق تصميم گيري و انتخاب به خودشان واگذار مي شود و تا حد تأييد نهايي نقش والدين تقليل مي دهند. در حالي كه در گذشته عمدتاً  خانواده ها مبادرت بدين كار مي كردند. در واقع در حال حاضر روي آوردن جوانان به ازدواج با فشار اجتماعي كمتر از سوي خانواده ها نيز و اختيار بيشتر خود آنها همراه است.
اين كاسته شدن در الزام موجب به تأخير افتادن سن ازدواج مي شود. از طرفي دور ماندن جوانان از خانواده، زندگي در شهر و يا كشورهاي خارجي و تحصيلات به اين تأخير دامن مي زند و بر تعداد افراد مجرد در جامعه افزوده مي گردد.
۲- تأييد يا عدم تأييد اجتماعي در ازدواج
نكته ديگر اينكه مفهوم واقعي ازدواج پذيرش يك پايگاه جديد است. پايگاهي با مجموعه جديدي از امتيازات و الزامات و نيز پذيرفته شدن از سوي افراد جامعه. اين پذيرش از طريق نوعي تأييد اجتماعي به نام شعائر و مراسم ازدواج انجام مي گيرد. مراسم ازدواج و سنتهاي مرتبط با آن در حقيقت ابزاري اند كه اين نقش را علني مي سازند و درباره آن تبليغ مي كنند. هم از اين حيث كه دو فرد در حال سرگيري ازدواج با يكديگر هستند تا آنها را به جامعه معرفي كند و از حيث ديگر عده اي را به تدريج جامعه پذير نمايد تا آماده پذيرش اين نقش در جامعه شوند. بنابراين در واقع شايد در وهله اول، ازدواج را بتوان موضوعي فردي دانست ولي واقعيت ازدواج در عين اين كه بين دو فرد صورت مي گيرد مي بايست مورد تصويب و تأييد جامعه قرار گيرد. در اين باره «كلودلوي اشتروس» معتقد است كه «ازدواج برخورد دراماتيك طبيعت با فرهنگ است» به عبارتي جامعه مي كوشد تا نياز زيستي انسان را مهاركند و بدان بر چسب فرهنگ بزند و از طريق مراسم مختلف آن را تنظيم نمايد. در اين راستا تأييد اجتماعي جامعه به همراه مراسم ازدواج هنجارهايي را براي فرد در نظر مي گيرد تا از اين طريق زمينه پذيرش زندگي آنها را فراهم كند. نكته مهم آن است كه جوانان در رعايت هنجارهاي مرتبط با مراسم و جشن هاي ازدواج با تفريط و ابهام روبه رو شده اند و يا براي گريز از آن به هنجارگرايي فردي دست مي زنند. تغيير در معيارها و ارزشهاي خانواده موجب گرديده است افراد در طيف وسيعي از مراسم و جشن هاي ازدواج روستايي، شهري و مدرن گرفتار آيند كه خود انتظارات متفاوتي را از سوي طرفين طلب مي كند. بنابراين وجود جشن هاي اجتماعي زياد، متفاوت و در برخي موارد متناقض و رعايت آنها از سوي جوانان ازدواج را با تأخير روبه رو مي سازد كه در غالب ايرادات و اشكالات خانواده ها خود را نشان مي دهد كه رعايت هر يك از آنها زوجين را متحمل هزينه هاي فراواني مي نمايد.
۳- حمايت يا عدم حمايت اجتماعي
در ازدواج
در زمينه انجام ازدواج اگر پشتيباني و حمايت خانواده از لحاظ فكري و اقتصادي صورت نگيرد بر تعداد افراد مجرد در جامعه افزوده مي شود. به عبارتي هر چه هزينه هاي حمايت اجتماعي خانواده در قالب كمك هايي چون؛ فراهم آوردن زمينه هاي ازدواج، همسريابي، رفتن به مراسم خواستگاري و پا پيش نهادن و ... از سوي والدين و ديگر اعضاي خانواده، بيشتر باشد فرآيند همسر گزيني زودتر و راحت تر صورت مي گيرد در حالي كه به نظر مي رسد در برخي موارد هر چه اقدام به ازدواج به صورت فردي و برخلاف نظر خانواده  ها صورت گيرد مي بايست هزينه  اقتصادي بيشتري را از قبيل دادن مهريه بالا،  گرفتن مراسم و جشن هاي فراوان در جهت جبران حمايت هاي خانوادگي قبول كند. در بعضي از موارد مي توان گفت واگذاري بعضي از چنين حمايت هايي به ساير مؤسسات آموزشي و اقتصادي عقب نشيني خانواده را در انجام اين وظايف ميسر نموده است. مانند جشن هاي ازدواج دانشجويي كه به شيوه هاي حمايت هاي تشويقي، ترغيبي، مالي و حتي مشاوره اي همسريابي توسط برخي مؤسسات آموزشي و دانشگاهي به خاطرفقدان يا غيبت چنين كار كردي از خانواده است كه پذيراي چنين غرامتي شده اند. پس در اين باره مي توان نتيجه گرفت هر چه خانواده فرزندان خود را از حمايت هاي اجتماعي محروم سازد مي بايست منتظر به عقب افتادن ازدواج آنها باشد و فرزندشان از لحاظ اقتصادي با مشكل روبه رو شود. در پايان مي توان نتيجه گرفت تغييرات در ساختار و كاركرد خانواده ها در جامعه ما موجب گرديدكه در طول مرحله گذار يكسري از كاركردهاي خود را از دست بدهد و به نهادهاي ديگر بسپارد. در اينجاست كه نبايد ديگر انتظار داستانهايي را داشت كه عقد دختر و پسرعموها را در آسمان مي بندند، ديگر خون بس كارآمد نيست، مراسم خواستگاري مبتني بر طايفه و اقوام نمي باشد. بلكه عواملي چون تحصيلات، استقلال مالي و فكري و باز شدن فضاهاي اجتماعي و خانوادگي موجب شده است كه اكثر ازدواج ها با تأخير فراوان و به صورت مستقل باشد، دختران در زمان ازدواج بيشتر از پسران تحصيلات داشته باشند، پسراني با پايگاه اقتصادي - اجتماعي پايين با دختراني در طبقه اجتماعي بالا ازدواج مي كنند و ... اينها همه مؤيد به هم ريختگي در نوعي از معيارهاي همسرگزيني در جامعه است كه نه راه بازگشت به معيارهاي سنتي وجود دارد و نه معيارهاي مناسبي با توجه به اين وضعيت جديد قابل شناسايي هستند. ولي اميد است از اين بهم ريختگي و ابهام در معيارهاي همسرگزيني راهي براي خروج از اين بحران پيدا شود تا در آينده سامان هنجاري ازدواج شكل نويني به خود گيرد و از شدت آسيب هاي اجتماعي ناشي از تأخير سني ازدواج در جامعه بكاهد.
احمد غياثوند
(كارشناس ارشد جامعه شناسي)

منابع:
۱- ساروخاني، باقر، جامعه شناسي خانواده، انتشارات سروش، ۱۳۷۵
۲- غياثوند،  احمد، معيارهاي همسرگزيني و ازدواج در بين دانشجويان، پايان نامه دوره كارشناسي، دانشگاه مازندران ۱۳۷۷.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |