دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۱۳- July, 21, 2003
ناطور شب
زير ذره بين
با توجه به تعريفي كه حكومت از امنيت دارد، تصور اينكه روزي اجازه شكل گيري مؤسسات پليس خصوصي- به معناي واقعي- را بدهد، رويايي است دست نايافتني. اما اين نيرو مي تواند دست كم در خصوص نگهبانان شب محلات، به بخش خصوصي اجازه فعاليت دهد.
001635.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
علي كدخدا زاده -چرايي شكل گيري نهادهاي انتظامي و امنيتي، موضوعي است مفصل و مستلزم بررسي روند تحولات اقتصادي اجتماعي در جوامع به موازات كنكاش در خصوص زايش انديشه هاي نو به نو در خصوص تعريف از انسان، آزادِي، حدود و حقوق شهروندان و...
آنچه مسلم است در جوامع مدرن فرض و نياز بر آن قرار گرفت تا نهادي مستقل از اراده هاي فردي ضامن امنيت و مراقبت از آزادي هاي مدني افراد و مقابله با تعدي ها و تعرض به آنها باشد. اين نيرو را، با نام عام پليس مي شناسيم.
اما با گذر زمان و افزايش امكانات، قابليت ها و تقاضاي فردي و جمعي از سوي ديگر استحكام اين انديشه كه هر كس مي تواند در چارچوب قانون به تمشيت امور خصوصي خويش بپردازد، پليس هاي خصوصي پا به عرصه عمل گذاشتند. اگر چه در كشور ما از ديرباز به واسطه نوع نگاه به امنيت و تلقي اي كه از انتظام وجود دارد هرگز چنين نهادهاي خصوصي شكل نگرفت، اما در عمل و در پاره اي از حوزه هاي زندگي خصوصي شاهد طرح واره اي از پليس خصوصي هستيم؛ نگهبانان اماكن خصوصي و شب پاهايي كه با حداقل ابزار از حريم كوچه ها و محله ها پاسداري مي كنند، از اين جمله اند.
تاريخ شكل گيري حرفه «شب پا» در اين ديار بس كهن است. اگر نخواهيم به بحث تاريخي پرداخته و از حوزه انديشه هاي سياسي- اقتصادي در كشور وارد شويم، به اجمال مي توان گفت كه ساختار دوران فئوداليته در ايران (هر چند كه در خصوص همين موضوع نيز مناقشاتي وجود دارد) تشكيل شبه ارتش ها و به تبع آن انتظامات شخصي- قبيله اي رارونق داد.
براي رسيدن به موضوع اصلي اين نوشتار مجبوريم به شتاب از گذرگاههاي تاريخ بگذريم و به آنجا برسيم كه به واسطه سير تحولات اجتماعي- سياسي، تشكيل شهرها، برقراري نظم عمومي، متلاشي شدن ساختارهاي اقتصادي كهن و... اين شب پا ها و مأموران شخصي خان و تيول دار پا به محيط شهري گذاشتند و اين بار به جاي حفاظت از حريم منافع خان به استخدام گروهي از شهروندان متمول درآمدند.
از اوايل دهه ۳۰ هجري شمسي شب پاها به عنوان افرادي كه مراقب حريم كوچه ها، محله ها و حتي خانه ها هستند وارد چرخه فعاليت هاي اقتصادي شهرهاي ايران شدند.
امروزه در بسياري از شهرك هاي بزرگ، محله هاي شمال شهر (كه خانه هاي بزرگ اما تعداد آنها در هر كوچه محدود است) به ايفاي وظيفه مي پردازند. از سوي ديگر رستورانها،  مجتمع هاي تجاري، فروشگاههاي بزرگ و... نيز از اين افراد استفاده مي كنند.
***
جمعيت ايران و به ويژه شهرهاي بزرگ، مانند تهران در طي دو دهه اخير افزايش چشمگيري داشته است. از سوي ديگر به دليل بحرانهاي متعدد اجتماعي كه طي اين سالها عارض شده است نظير؛ افزايش جمعيت جوان، اختلاف فاز بين خواسته ها و امكانات، تغييرات سترگ نگرشي- معرفتي، عوارض ناشي از جنگ، زيگزاگ هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي در جامعه و... بر ميزان جرم و جنايت در كشور افزوده است.
اما در اين ميان بر كيفيت و كميت نهادهاي ضامن نظم در كشور نيافزوده اند. دوران مدرن و تكنولوژي مدرن فقط در خدمت حوزه هاي مثبت زندگي نيست بلكه به همان ميزان در ارتقاء كيفيت عملي و تكنيكي جرايم نيز افزوده است.
اگر تا ديروز پاسبان يك محله حتي نوع قفل هاي مغازه ها را نيز مي شناخت و به گفته يكي از مأموران با تجربه شهرباني، پاسبانها حتي مراقب بودند دزدها قفل مغازه را براي « ردگم كردن» عوض نكرده باشند، و اگر در گذشته تعداد مناطق «پاس پلاك» در هر خيابان از يك يا دو فقره تجاوز نمي كرد (پاس پلاك به محل هايي گفته مي شود كه مأموران بايد به طور ثابت در آنها كشيك دهند. اماكني نظير بانك ها، مؤسسات مهم دولتي، سفارتخانه ها و غيره از جمله اين اماكن اند). امروز شهرها به حدي گسترش يافته اند كه مأمور يك محله حتي شايد فرصت نكند دو بار در منطقه خود تردد كند. تعداد پاس پلاك ها به حدي افزايش يافته كه در هر خيابان بزرگ گاه مي توان ۱۵ تا ۲۰ محل پاس پلاك را شناسايي كرد.
مسلما نيروي انتظامي نمي تواند به صراحت اعتراف كند كه تعداد نيروهايش براي تضمين امنيت اجتماعي و مقابله با بزه در شهرهاي بزرگ، كم است. اما واقعيت نيازي به اعتراف ندارد.
از اين روي به نظر مي رسد نيروي انتظامي به ويژه با توجه به برنامه سوم توسعه اقتصادي مي بايد به سراغ خصوصي سازي در بخشهايي از حوزه فعاليت خود برود.
***
استخدام شب پاها آرام آرام به يك پديده تبديل شده است. اما از آنجا كه مردم اطلاع درستي از ضوابط لازم و شرايط ضروري براي يك شب پا ندارند، گاه عملا با اين كار خود خطراتي را متحمل مي شوند.
در اين باره آقا جواد يكي از شب پاهاي شهرك قدس تهران مي گويد: خيلي ها اصلا توجه نمي كنند كه چه كسي را استخدام مي كنند. طرف از شهرستان مي آيد، هيچ اطلاعاتي از او ندارند. نمي دانند چه كاره بوده، چه تجربه اي دارد. خلاف  كاراست يا نه .اصلا هم سراغ استعلام نمي روند- فقط به صرف اينكه هيكل دار است او را استخدام مي كنند.
بعد اين آقا كه به اسم شب پا استخدام شده براي يكسال خيلي خوب و عالي كار مي كند. در اين مدت با تمام خانواده ها، درآمد آنها، اموال آنها، ساعت رفت و آمد آنها، اعضاي خانواده آنها و خلاصه همه چيز آنها آشنا مي شود، آنوقت يك شب مي آيد همه چيز را بار مي كند و مي رود. دست اهالي محل يا صاحب خانه هم به هيچ جا بند نيست.
البته همه شب پاها اينطور نيستند. آقا جواد به همراه برادرزن و پسرعمويش حدود ۳۰ سال است كه شب پا هستند.
وي تاكنون چهار سارق را دستگير كرده، سه نفر كه مي خواستند اتومبيل اهل محل را بدزدند فراري داده است. برادرزن وي كه در منطقه اي در شمال غربي تهران شب پا است يكبار سرش در درگيري با سارقين شكسته و برادرش نيز يك بار به واسطه زد و خرد با يك دزد مجبور شده ديه بپردازد.
برادرزن جواد آقا (كه دوست ندارد نام خود را مطرح كند) مي گويد: دزدها و خلاف  كارها بعد از مدتي كه متوجه مي شوند اين محل شب پا دارد ديگر به سراغ آنجا نمي روند. اين موضوع براي اهل محل خوب است اما بيچاره ساكنين محل هاي اطراف هستند. چون دزدها به سراغ آنها مي روند.
***
با توجه به تعريفي كه حكومت از امنيت دارد، تصور اينكه روزي اجازه شكل گيري مؤسسات پليس خصوصي- به معناي واقعي- را بدهد، رويايي است دست نايافتني. اما اين نيرو مي تواند دست كم در خصوص نگهبانان شب محلات، به بخش خصوصي اجازه فعاليت دهد.
متأسفانه شب پاها به دليل اينكه هيچ تعريف مشخصي ندارند نمي توانند مسلح باشند. آنها حتي اجازه حمل دستنبد را هم ندارند.
از سوي ديگر سامان دادن به وضعيت شغلي شب پاها علاوه بر آنكه آنها از خدمات اجتماعي و شهروندي نظير، بيمه، اضافه كار، بيمه حوادث و ... برخوردار مي شوند، نهادهاي انتظامي مي توانند با تحقيق درباره گذشته و سوابق آنها سلامت رفتاري اين افراد را براي اهل محل مسجل سازند.
اما اين موضوع متأسفانه با يك مانع بزرگ مواجه است.
در طي سالهاي گذشته نهادهاي مسئول وظايفي را بر عهده پليس گذاشتند كه خارج از وظايف ذاتي اين نيرو بوده است.
نيروي انتظامي و پليس متولي مواجهه و برخورد با جرايم است. اما در طي سالهاي گذشته آنها را وارد عرصه هنجارها كه متولي آن عرف و فرهنگ عمومي است و نيز حوزه سليقه ها كه مرجع تشخيص آنها «فرد» است كرده اند.
اين موضوع باعث شده عليرغم خدمات نيروي انتظامي، مردم در حالت خوف و رجاء نسبت به نيروي انتظامي قرار گيرند.
آنها از سويي خواهان آنند كه نيروي انتظامي و مأموران و وابستگان آن هميشه در كنارشان حضور داشته باشند تا بدين وسيله امنيت جامعه حفظ شود و از سوي ديگر نگران اين حضورند چرا كه بيم دارند پليس وارد حوزه عرفي و خصوصي آنها گردد.در اين باره يكي از شب  پاها مي گويد: خيلي از خانواده ها ما را براي دو موضوع استخدام مي كنند. اول براي اينكه مراقب سارقان باشيم تا خانه آنها را دستبرد نزنند و دوم مراقب باشيم كسي سرزده به حريم خصوصي آنها وارد نشود.
پليس براي رهايي جامعه از اين تلقي راهي حساس و دشوار را در پيش دارد.

هيدروژن به جاي بنزين
001650.jpg
انرژي بدست آمده از يك پوند هيدروژن ۳ برابر انرژي بدست آمده از يك پوند بنزين است. هيدروژن فراوانترين عنصر در جهان بوده و محصول فرعي بدست آمده از سوخت آن، بخار آب است كه بدون بو و بدون رنگ بوده و به سرعت جذب محيط مي شود. پس جاي تعجبي ندارد كه چرا دانشمندان سعي دارند تا هيدروژن را عملا به عنوان يك سوخت به كار برند.
صدها كمپاني از جمله تمامي كارخانجات اتومبيل سازي در حال طراحي موتورهايي هستند كه سوخت آنها هيدروژن باشد. موتورهايي شبيه موتورهاي احتراق بنزين در اتومبيلهاي امروزي. «دكتر ال ساكو» مدير مسئول مركز پيشتيباني ناسا در دانشگاه northeastern در بوستون معتقد است منبع انرژي ديگري كه بتوان براي اتومبليها در نظر گرفت، هيدروژن است. براي بدست آوردن اين تكنولوژي در جهان واقعيت و در عمل بايد راهي جهت ذخيره و حمل و نقل هيدروژن به طور مطمئن و سالم و با هزينه اي قابل قياس با هزينه بنزين بدست آورد.
اين امر آسان نيست. گاز هيدروژن گازي سبك و فرار است و ملكولهاي بسيار ريز آن تمايل دارند تا از لابلاي درزها و شكافها حركت كرده و پس از آزادشدن به سرعت متفرق و پراكنده گردند. انتشار هيدروژن ۴ برابر سريعتر از گاز متان و ۱۰ برابر سريعتر از بخار بنزين است. اين امر از نظر ايمني و بي خطر بودن خوب است، چرا كه نشت گاز هيدروژن به سرعت در هوا پخش شده و ضرري نخواهد داشت، اما اين امر براي كسي كه بخواهد اين گاز را ذخيره كند دردسرساز خواهد بود.
هيدروژن مايع، فشرده تر و متراكم تر بوده و آسانتر ذخيره مي شود، اما اين حالت نيز بدون زحمت نيست، چرا كه هيدروژن مايع به قدري سرد است كه حالت انجماد به خود مي گيرد. اين امر سبب بسته شدن دريچه ها و ايجاد فشار زياد ناخواسته مي شود و عايق گذاري جهت جلوگيري از بروز اين امر سبب افزايش وزن مخزن ذخيره مي گردد.
حال چگونه مي توانيم بر اين مانع غلبه كنيم؟ جواب بسيار آسان است: استفاده از تكه سنگ ها در مخزن گاز هيدروژن.
منظور از تكه سنگ، سنگهاي معمولي نيست، بلكه منظور زئوليت (نوعي سيليكات آبدار) است. زئوليت ها موادي متخلخل و پرخلل و فرج بوده كه شبيه ملكول هاي اسفنج عمل مي كنند. زئوليت ها در شكل كريستالي خود به وسيله شبكه اي به هم پيوسته از تونلها و قفس ها نظير كندوي زنبور عسل محدود مي شوند. در صورتي كه مخزن هيدروژن داراي چنين كريستال هايي باشد، مي تواند ملكول هاي هيدروژن را به دام افكنده و گاز هيدروژن را به شكل مايع بدون برودت زياد در خود ذخيره كند.
با پشتيباني و حمايت ناسا، «ساكو» و همكارانش در حال كار با مخزن گاز هيدروژن داراي زئوليت هستند. به گفته دكتر «ساكو» اگر بتوان كريستالهاي زئوليت را طوري بدست آورد كه ۶ تا ۷ درصد وزن خود را در هيدروژن نگاه دارند، مي توان مخزن ذخيره هيدروژن را همانند مخزن معمولي بنزين در نظر گرفت.
در سال ۱۹۹۵، «ساكو» به عنوان يك متخصص با شاتل فضايي كلمبيا (۷۳-sts) به فضا سفر نمود. هدف او از اين مأموريت، بدست آوردن كريستال هاي بهتر زئوليت بود. در فشار كم جاذبه، كريستال هاي زئوليت بزرگتر و منظم تر قرار دارند. اما كريستال هاي توليد شده در زمين كوچكند و صخامت آنها ۸-۲ ميكرون است. اين ضخامت حدود ۱/۰ صخامت تار موي انسان است. نوع زئوليتي كه «ساكو» در فضا پرورش داد، نه تنها ده برابر بزرگتر، بلكه منظم تر بود و اين امر آغازي اميدبخش براي «ساكو» به حساب مي آمد.
به گفته دكتر «ساكو» گام بعدي در ايستگاه فضايي، ايجاد يك كوره پرورش كريستال زئوليت بود كه از اوايل سال ۲۰۰۲ نصب آن بر روي ايستگاه فضايي آغاز شده و شروع به پرورش كريستال نموده است.
حال پس از آن بايد كريستال هاي پرورش يافته در فضا را به زمين باز گردانيم، جايي كه بتوان آنها را آزمايش كرد. در ماه مه، زماني كه همكاران اين مأموريت، ايستگاه فضايي را به سوي سايوز ترك كردند، دكتر «ساكو» بسيار مشتاق بود تا آنها را ببيند.
به گفته او هدف از اين ماموريت، ايجاد حجم زياد كريستال هاي زئوليت نيست، چرا كه حداقل در حال حاضر اين مسأله اقتصادي نمي باشد. هدف، تنها بدست آوردن كريستال هايي است كه بتوانند ۷% وزن خود را در هيدروژن حفظ نمايند. اگر بتوان اين كار را در فضا انجام داد،  در زمين نيز مي توان آن را عملي نمود.
«جايگزيني سوخت از هيدروژن به جاي فسيل»، رؤياي مهم دكتر «ساكو» به شمار مي رود.اين رؤياي بزرگي است اما رخ خواهد داد.زئوليت ها مي  توانند كليد هيدروژنها به عنوان سوخت در دنياي تكنولوژي باشند.
مترجم: عفت اسدي

نگاهي ديگر
برنامه جامع حفاظت
«يك داستانك»
ناصر كرمي
كارمند شركت خدمات شب پايي و حفاظت، به پشتي صندلي تكيه داد و گفت: براي اينكه قرارداد تنظيم شود، مابايد دقيقاً بدانيم در كوچه شما چه جور سرقت ها و ناامني هايي رخ داده، تا براساس آن براي شما برنامه حفاظت طراحي كرده و شب ها به تعداد لازم نگهبان و شب پا مستقر كنيم. هر دو نماينده اهالي كوچه، به يكديگر نگاه كردند. مردي كه محاسن سفيدي داشت، گفت: الان يكي دو سال است كه اينطور شده، يك مورد سرقت شيلنگ آب و دو مورد هم سرقت قالپاق ماشين داشته ايم. سه چهار بار هم زباله دزدها كيسه هاي زباله را توي كوچه پخش و پلا كرده اند.
كارمند شركت گفت: پس، شما به يك برنامه جامع حفاظت احتياج داريد، چون نوع سرقت ها متفاوت هستند. در وهله اول بايد براي تمامي اهلي محل، حتي بچه هاي كوچك، كارت و كد شناسايي صادر شود. نگهبان هايي كه در ابتدا، انتها و وسط كوچه مستقر مي شوند، به نوبت كد عابران را شناسايي كرده و به نگهبان بعدي اطلاع مي دهند. اين كد به صورت جداگانه براي همه اتومبيلها، دوچرخه ها و حتي روروكهاي بچه ها هم صادر مي شود. اگر قرار است اهالي كوچه مهماني را دعوت كنند، حتماً بايد حداقل از ۲۴ ساعت قبل به واحد نگهبان اطلاع دهند تا براي آنها كد عبور موقت صادر شود، وگرنه به هيچوجه حق ورود به كوچه را نخواهند داشت. سيستم روشنايي كوچه و خانه ها ديجيتالي و هوشمند مي شود تا نگهبان بداند درهر لحظه هر لامپ دقيقاً به چه منظور روشن است و اگر لامپي به قصد سرقت روشن شده، قابل تشخيص باشد. همچنين تمامي درهاي ورودي خانه ها، كنترل مركزي، از سوي واحد نگهباني، خواهد داشت، تا ضمن كنترل ورود و خروج ها، از باز شدن آنها در قبال افراد فاقد كد عبور ممانعت شود. همچنين براي تسهيل كار واحد نگهباني همه شب ساعات اعلام خاموشي و منع عبور و مرور برقرار مي شود و همچنين چون نوع سليقه اهالي در نحوه پوشيدن لباس، در كد شخصي آنها منظور مي شود، اگر كسي بخواهد لباسي با طرح يا رنگ متفاوت بپوشد، حتمالاً بايد از قبل به واحد نگهباني اطلاع دهد تا در كد عبور آنها ثبت شود. البته با توجه به محدوديت حافظه شبكه مركزي، امكان اين نوع تغيير سليقه محدود بوده و براي هر نفر فقط دو بار در سال خواهد بود.
هر دو نماينده اهالي كوچه دوباره با مكثي طولاني به يكديگر نگاه كردند. اجازه خواستند براي مشورت چند لحظه اي به اتاق مجاور بروند. نيم ساعت طول كشيد تا برگشتند. آن يكي كه جوانتر بود، روي صندلي روبروي كارمند نشست و گفت: قربان، ما مفصل با هم صحبت كرده و تلفني با چند نفر ديگر از اهالي محل هم مشورت كرديم. از طرح شما خيلي متشكريم اما در نهايت تصميم گرفتيم سالانه گم شدن يكي دوقالپاق ماشين و يا موارد مشابه را به اجراي چنين طرحي ترجيح دهيم.
كارمند در حالي كه كيفش را مي بست، يك كارت ويزيت مقابل نماينده اهالي كوچه گذاشت و گفت:
- پاسخ شما قابل انتظار است. هميشه، اول همه همين تصميم را مي گيرند اما چندي نمي گذرد كه تصميم مي گيرند دوباره با ما تماس بگيرند. پس منتظر تماس شما مي مانيم.
كارمند خداحافظي كرد و رفت. دو نماينده اهالي كوچه با نگراني خيره ماندند به كارتي كه روي ميز بود.

زندگي در جهان
ترجمه: امير بهادري نژاد
001640.jpg

ماهواره و مردم عراق
در حالي كه بيش از ۱۰۰ روز از سرنگوني صدام حسين مي گذرد شهروندان عراقي به دنبال تهيه بشقاب هاي ماهواره و دستگاه دريافت كننده فركانس هاي ماهواره اي هستند. در گذشته فروش دستگاه هاي دريافت برنامه ماهواره اي در عراق ممنوع بود و افرادي كه از اين دستگاهها استفاده مي كردند دستگير و زنداني مي شدند.
بنابر آمارهاي غيررسمي روزانه هزاران دستگاه دريافت كننده از طريق كشورهاي اردن و سوريه وارد عراق مي شود و در بازار بغداد، مردم براي خريد اين دستگاهها صف مي كشند. يكي از فروشندگان اين دستگاهها مي گويند: مردم به همان راحتي كه نان مي خرند، به خريد ماهواره مي پردازند. نكته جالب اينكه غالب خريداران اين دستگاهها افرادي هستند كه خواهان خروج نيروهاي خارجي از عراق مي باشند. به عنوان مثال يكي از شبكه هاي اين ماهواره، شبكه اي است ايراني كه از حضور نيروهاي خارجي در عراق انتقاد مي كند و با قراردادن عكس صدام در كنار آدولف هيتلر و جورج بوش، آنها را به عنوان ديكتاتورهاي تاريخ معرفي مي كند. از سوي ديگر آمريكايي ها نيز براي مقابله با چنين كانال هايي دست به كار شده اند و خود اقدام به تأسيس كانالي كرده اند كه با عينك آمريكايي به مسائل عراق مي نگرد. با آنكه اين كانال مراحل آزمايشي خود را طي مي كند اما برنامه هاي آن شامل خبر فيلم سينمايي و سريال به زبانهاي ايراني، عربي و كردي است.
منبع: سان
001645.jpg

زندگي لاك پشتي
در طبقه نهم يك ساختمان در شهر نيويورك و در آپارتماني به مساحت ۳۲۵ متر بيش از هزار لاك پشت زندگي مي كنند .اين لاك پشت ها بهترين دوران عمر خود را در كنار صاحبشان كه مردي مهربان است سپري مي كنند. آنها در طول روز يا غذا مي خورند و يا شنا مي كنند. صاحبخانه براي اينكه امكانات لازم براي شنا كردن لاك پشت ها را به وجود  آورد آكواريوم هاي متعددي به ابعاد ۵/۱*۱ متر ساخته كه داخل اين جعبه هاي شيشه اي، لاك پشت هاي ۵/۲ تا ۴۵ سانتيمتري مشغول شنا كردن هستند. البته او قصد دارد در نيوجرسي، زميني به مساحت ۲۰هكتار خريداري كند و لاك پشت ها رابراي رفاه بيشتر به امكان انتقال بدهد. بسياري از لاك پشت هايي كه در خانه مرد زندگي مي كنند از نوع كم ياب يا در حال انقراض اند.
هزينه نگهداري اين تعداد لاك پشت سرسام آور است. آنها هفته اي ۵۴۵ كيلوگرم سبزيجات، ۱۳۵ كيلوگرم ميوه و ۳۰ هزار كرم خاكي مصرف مي كنند كه هزينه تهيه اين مواد بالغ بر هزار دلار مي شود.در ميان لاك پشت هاي اين مرد ۵۰ ساله، يك لاك پشت بسيار نادر كه «لاك پشت سكه طلايي» نام دارد به چشم مي خورد. سر اين لاك پشت طلايي و لاك آن قرمز رنگ است.چيني ها معتقدند مصرف گوشت اين لاك پشت باعث درمان سرطان مي شود. به همين دليل ۳۱ گرم از آن در حدود هزار دلار در چين قيمت دارد.
منبع: رويترز

كتك كاري در عروسي
تأخير در مراسم عروسي به يك امررايج در سراسر جهان تبديل شده و تأخير عروس و داماد در مجلس كه بيشتر به خاطر فعاليت عكاسان و فيلمبردارن است معمولاً، ميهمانان را كلافه مي كند.
چند روز پيش، همين موضوع باعث وقوع يك كتك كاري شديد در جريان مراسم عروسي يك زوج انگليسي شد. پس از اينكه زوج جوان وارد سالن شدند عكاس مراسم آنها را به فضاي سبز اطراف سالن برد تا از آنان عكس بگيرد.
پس از مدتي كشيش كه از معطلي و سرگرداني به ستوه آمده بود از عكاس خواست تا ابتدا مراسم عقد انجام شود و سپس عروس و داماد براي عكس گرفتن سالن را ترك كنند.
مخالفت عكاس با اين نظر باعث گلاويز شدن آنها و در نهايت كتك كاري مفصل بين كشيش وعكاس شد به طوري كه ميهمانان پس از ۱۵ دقيقه تلاش توانستند آنها را از هم جدا كنند البته پس از پايان مراسم، عروس و داماد به عنوان اخلال در مراسم عروسي از كشيش و عكاس شكايت كرده و خواستار غرامت شدند.
منبع: سان
001655.jpg

ساندويچ فروشي ها آماده شوند
اغلب مردم به ويژه كودكان و نوجوانان علاقه خاصي به غذاهاي حاضري ازجمله ساندويچ و پيتزا دارند اما اخيراً دانشمندان اعلام كرده اند مصرف اين نوع غذاها اعتياد آور است. اين ادعا مي تواند ميلياردها دلار ضرر مالي به رستورانهاي زنجيره اي وارد كند. به گفته دانشمندان، چربي و شكر موجود در اين غذاهاي حاضري مانند سيگار و ساير مواد مخدر اعتيادآور است.
چهل سال قبل، كارشناسان مسائل حقوقي مدعي شدند، افراد سيگاري مي توانند عليه شركت هاي توليد كننده سيگار شكايت كرده و از آنها به جرم اينكه محصو لاتشان باعث معتاد شدن آنها شده غرامت هاي كلاني دريافت كنند. از آن تاريخ تاكنون شركت هاي توليد كننده سيگار، ميليونها دلار غرامت به مشتريان شاكي پرداخت كرده اند و حال به نظر مي رسد كه رستورانهاي زنجيره اي نيز چنين سرنوشتي خواهند داشت.در حال حاضر يك خانم در آمريكا از سه رستوران زنجيره اي در اين كشور درخواست غرامت كرده، چون معتقد است، براثر مصرف غذاهاي اين رستورانها دوبار با حمله قلبي مواجه شده است. به گفته دانشمندان، چربي موجود در غذاهاي حاضري مانند مرفين اعتيادآور است.
كارشناسان پيش بيني مي كنند از اين پس، رستورانهاي زنجيره اي در پرداخت غرامت جايگزين شركت هاي توليد كننده سيگار خواهند شد و صاحبان ساندويچ و پيتزافروشي ها- بايد خود را براي پرداخت ميلياردها دلار غرامت آماده كنند.
هم اكنون ۳۰۰ ميليون نفر در جهان از چاقي رنج مي برند و اگر قرار باشد اين افراد از رستورانها و شركت هاي توليد غذاي حاضري شكايت كنند معلوم نيست چه اتفاقي خواهد افتاد.
منبع: سان

زندگي
ادبيات
اقتصاد
آلبوم
سياست
موسيقي
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  آلبوم  |  زندگي  |  سياست  |  موسيقي  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |