سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۱۴
با برگزاري مناقصه و در كوتاه ترين زمان ممكن بايد صورت گيرد
ضرورت توسعه سريع ميدان نفتي آزادگان
فشارهاي آمريكا مذاكرات ايران و ژاپن را از حالت طبيعي خارج مي كند
ايران نبايد بگذارد انعقاد اين قرارداد مشمول مرور زمان شود
وزارت نفت تهيه اسناد مناقصه ميدان نفتي آزادگان را در دستور كار خود دارد
000145.jpg
برگزاري مناقصه در ميدان نفتي آزادگان مي تواند منافع ايران در واگذاري عمليات اجرايي توسعه آن را تضمين كند.
رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي ضمن اعلام مطلب فوق در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: اگر ژاپني ها بخواهند انعقاد قرارداد در ميدان نفتي آزادگان را مشمول مرور زمان كنند، مسلماً شرايطي پيش خواهد آمد كه در كل به نفع ايران نيست.
حسين آفريده گفت: به همين دليل بايد از طولاني شدن بي مورد روند مذاكرات جلوگيري كرد و قاطعانه در كوتاه ترين زمان ممكن در مورد اين ميدان نفتي تصميم گرفت.
او افزود: طبق پيش بيني هاي صورت گرفته،
در حال حاضر وزارت نفت مشغول آماده كردن مقدمات برگزاري مناقصه است كه اميدواريم اين اقدام هرچه سريع تر صورت گيرد.
پيش از اين خبرگزاري ها اعلام كردند مناقصه ميدان نفتي آزادگان تا دو ماه ديگر برگزار خواهد شد و مقامات وزارت نفت در حال تصميم گيري بر سر چگونگي برگزاري مناقصه هستند.
هرچند وزارت نفت تدوين اسناد مناقصه را در دستور كار دارد، مقامات عالي رتبه سياسي و اقتصادي بر ادامه روند مذاكرات ايران و ژاپن بر سر ميدان نفتي آزادگان تأكيد كرده اند.
كمال خرازي پيش از اين در گفت وگو با يك سايت خبري اعلام كرد ايران و ژاپن همچنان به مذاكرات خود بر سر ميدان نفتي آزادگان ادامه مي دهند و هيچ تفاوتي در وضعيت پيشين ايجاد نشده است. تنها ايران در شرايط فعلي به دليل اتمام مهلت مذاكره انحصاري با ژاپن در خصوص عمليات اجرايي اين ميدان مي تواند با ساير متقاضيان نيز مذاكره كند.
وزير نفت نيز از آغاز مذاكره با شركت هاي روسي، چيني و هندي در خصوص توسعه ميدان نفتي آزادگان خبر داده است.
حسين آفريده در پاسخ به اين پرسش كه آيا روند مذاكرات ايران و ژاپن در حال حاضر مطلوب بوده است يا خير گفت: به هر حال ژاپن بيش از ۲ سال مهلت مذاكره انحصاري با ايران را داشته كه نتوانسته در اين فرصت طلايي عمليات اجرايي آن را به عهده گيرد.
او افزود: در حال حاضر نيز فشارهاي آمريكا كه يكي از اصلي ترين شركاي تجاري ژاپن به شمار مي رود مانع از آن خواهد شد كه روند طبيعي مذاكرات حفظ شود.
او ادامه داد: آنچه مسلم است ايران بايد هرچه سريع تر ميدان نفتي آزادگان را توسعه دهد و تأخير هر يك روز خسارات فراواني را براي كشور به بار مي آورد. از سوي ديگر ژاپن نيز به منبع مطمئن انرژي نياز دارد و حتي اگر نتواند ميدان نفتي آزادگان را از آن خود كند بايد به دنبال منبع جايگزين ديگري باشد.
چندي پيش در جريان سفر سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ايران به ژاپن، گفت وگوهاي رسمي در خصوص توسعه ميدان نفتي آزادگان صورت گرفت و مقرر شد ژاپن به ازاي پرداخت سه ميليارد
دلار تسهيلات به ايران حق برتري مذاكره در اين ميدان كه عظيم ترين ميدان نفتي ايران محسوب مي شود و بيش از ۲۶ميليارد بشكه نفت دارد را از آن خود كند. ژاپن تسهيلات سه ميليارد دلاري را در سه قسط يك ميليارد دلاري به ايران پرداخت كرد اما در طول اين مدت نتوانست به توافق مشخصي با ايران در خصوص توسعه ميدان دست يابد.
ژاپني ها ابتدا در برآورد خود از وضعيت ميدان اعلام كردند كه اين ميدان عظيم نفتي ۳۲ ميليارد بشكه نفت را در خود جاي داده است. اختلاف برآورد ژاپن با ايران بر سر ميزان نفت درجا سبب شد لرزه نگاري سه بعدي اين ميدان جهت تشخيص مناسب تر وضعيت مخزن در دستور كار قرار گيرد.
به گفته محمود محدث مدير امور اكتشاف شركت ملي نفت، عمليات اجرايي لرزه نگاري سه بعدي ۳۲ درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
او گفت: بررسي ها نشان مي دهد امكان اجراي عمليات توسعه از ابتداي سال آينده مي تواند فراهم باشد چرا كه لرزه نگاري سه بعدي تا پايان سال جاري به اتمام خواهد رسيد.
بسياري معتقدند فشارهاي وارده از سوي آمريكا بر ايران طي سه ماه اخير مانع از آن شد كه مذاكرات ايران و ژاپن به نتيجه مشخص برسد. حتي برخي مقامات ژاپني اعلام كردند تا زماني كه گزارش آژانس بين المللي انرژي در خصوص فعاليت هاي هسته اي ايران منتشر نشود امكان ادامه مذاكرات نيست هرچند بلافاصله پس از اين اظهارنظر، هيأت ژاپني به سرپرستي مقامات عالي رتبه اين كشور براي ادامه روند مذاكرات وارد ايران شد.
حسين آفريده در پاسخ به اين پرسش كه آيا اتفاقات اخير سبب افزايش ريسك سرمايه گذاري در اين ميدان نمي شود؟ گفت: اگر ايران بدون تعلل بيشتر نسبت به برگزاري مناقصه و استخدام پيمانكار اقدام كند اتفاقي رخ نخواهد داد.
او گفت: به هر حال وضعيت فعلي ايران با وضعيت سال ۱۳۷۴، زمان انعقاد قرارداد سيري A و E قابل مقايسه نيست چرا كه طي سال هاي اخير ريسك سرمايه گذاري در ايران به شدت كاهش يافته و امنيت سرمايه گذاري در صنعت نفت و گاز و حتي ناكارآيي سياست هاي تحريم آشكار شده است.
از سوي ديگر يك كارشناس وزارت نفت در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: در برخي موارد جنجال هاي رسانه اي اتفاقات رخ داده را بيش از واقعيات نشان مي دهند.
او ادامه داد: در بسياري از كشورها رسم است كه در مقابل دريافت يك امتياز حق برتري مذاكره براي مدت مشخص به يك كشور واگذار شود و طبيعي است كه در اين مدت امكان دستيابي به توافق يا عدم دستيابي به توافق وجود دارد.
او گفت: اما متأسفانه همين اتفاق ساده در ايران تبديل به يك بحران مي شود كه ضريب ريسك سرمايه گذاري را از يك سو افزايش مي دهد و از سوي ديگر ساير شركت ها را براي حضور در ايران دچار ترديد مي كند.
اين كارشناس كه تمايلي به ذكر نامش نداشت ادامه داد: در شرايط فعلي حتي ممكن است ايران و ژاپن ديگر نتوانند در شرايط سالمي به مذاكرات خود ادامه دهند اما ايران مي تواند با برگزاري مناقصه شرايط را به نفع خود تغيير دهد و در عوض درصدد انعقاد قراردادي براي فروش نفت طي يك دوره زماني مشخص به ژاپن باشد به اين ترتيب هم نياز ژاپن به انرژي برطرف خواهد شد و هم عمليات توسعه اي ميدان نفتي آزادگان آغاز مي شود.
او پيش بيني كرد: در سال جاري قرارداد توسعه ميدان نفتي آزادگان منعقد شود.
او گفت:  كارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي براي چندمين بار در سال جاري به ايران سفر كرده اند و در گزارش هاي خود هيچ مورد مشكوكي را اعلام نكرده اند كه طبيعي است تداوم اين وضعيت تا حد زيادي مي تواند از فشارهاي وارده بر ايران بكاهد و شرايطي را ايجاد كند كه ايران در آن فضا بتواند نسبت به انعقاد قرارداد عمليات توسعه اين ميدان و حتي ساير ميادين اقدام كند.
ميدان نفتي آزادگان بزرگترين ميدان نفتي ايران است كه سال ۱۳۷۸ در نزديكي اهواز كشف شد.

انرژي
اقتصاد
بازار
بانك و بورس
بين الملل
رويداد
صنعت
گزارش
|  اقتصاد  |  انرژي  |  بازار  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |