شنبه ۴ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۱۸- July, 26, 2003
ما و جاذبه
002490.jpg

دكتر «مالكولم كوهن»، رئيس بخش تحقيقات ناسا، اخيراً تحقيقات جديدي در مورد تاثير نيروي جاذبه زياد بر روي اندامهاي بدن انسان انجام داده است. در اين تحقيقات افرادي شامل مهندسين، كوهنوردان، آموزگاران و افراد داوطلب به مدت ۲۲ ساعت در يك سانتريفوژ غول پيكر با قطر ۵۸ فوت قرار داده مي شوند.
هدف وي از اين تحقيقات پاسخ به اين سئوال است كه چگونه انسان خود را با تغييرات جاذبه بخصوص افزايش فشار جاذبه تطبيق مي دهد.
سانتريفوژ شروع به حركت دوراني مي كند و بتدريج اين چرخش سرعت مي يابد. فردي كه داخل آن ايستاده است به سمت ديوار كشيده شده و پشتش به ديوار تكيه مي كند. چرخش سريعتر و سريعتر شده تا جايي كه ناگهان محيط پايين مي آيد، اما فرد در جاي خود باقي مانده و با نيرويي به بزرگي سه برابر جاذبه زمين به ديوار متصل مي ماند.
ناسا بدين علت به اين تحقيقات علاقه مند است كه فقط كاهش نيروي جاذبه نيست كه فضانوردان آنرا تجربه مي كنند، بلكه آنان در معرض فشار زياد نيروي جاذبه نيز قرار مي گيرند. اين افزايش فشار در ابتدا ۲/۳ برابر نيروي معمولي جاذبه زمين و در دفعات بعد ۴/۱ برابر خواهد بود.
طبق گفته دكتر «كوهن» تحت اين شرايط مايعات بدن دچار افزايش وزن مي شوند و عمل قلب تغيير مي كند، به صورتي كه پمپاژ آن تسريع يافته و به سختي خون را به مغز مي رساند. اين امر سبب گيجي و دوران سر در فضانوردان مي شود و حتي ممكن است در برخي موارد سبب بيهوش شدن و مردن آنان گردد.
دكتر «كوهن» با قراردادن افراد در سانتريفوژ خود اميدوار است بتواند پاسخ قلب را به افزايش فشار جاذبه هدايت و رهبري كند. به نظر او شايد بتوان با كنترل ميزان افزايش نيروي جاذبه، به فضانوردان در تحمل نيروي ثقل بالاتر از جاذبه زمين بهتر كمك نمود.
هدف از اين تحقيقات تنها بدست آمدن يك مسافرت آسان و بي دردسر به فضا نيست. بر روي همين كره خاكي نيز، افزايش فشار نيروي جاذبه مي تواند كمك موثري براي ورزشكاران و انجام تمرينات ورزشي آنان در مدت زمان كوتاهتر باشد.
افرادي كه از ضعف عضلاني نيز رنج مي برند، در اثر تماس با نيروي جاذبه زياد مي توانند عضلات خود را به طور موثري تحريك نمايند.
002505.jpg

همچنين سانتريفوژها كليد سفرهاي طولاني به فضا هستند، زيرا كاهش فشار جاذبه ناشي از سفرهاي فضايي مي تواند به چندين طريق سبب تخريب بدن گردد؛ از جمله اختلال قلبي عروقي، كاهش حجم ماهيچه ها، كاهش تراكم استخواني و بسياري از مشكلات ديگر. ايجاد جاذبه مصنوعي مي تواند از تمامي اين مسائل جلوگيري نمايد در واقع سانتريفوژها روشي پذيرفتني براي ايجاد جاذبه مصنوعي هستند. قد افراد داوطلب براي تحقيقات دكتر «كوهن» بايد كمتر از ۸/۵ فوت باشد، چرا كه ابعاد خارجي كابين سانتريفوژ تنها ۷/۷ عمق و ۱۱/۵ پنها مي باشد. در اين تحقيقات ديوارهاي كابين لايه گذاري شده و افراد مي توانند بر روي تختخوابهاي شبيه برانكار دراز بكشند. كابين داراي يك توالت، يك تلويزيون و يك كامپيوتر (laptpop) مجهز به بازيهاي كامپيوتري، پرسشنامه و آزمون است. افراد، در حال چرخش دوراني به سئوالات در مورد استرس، خستگي و اختلالات روحي پاسخ مي دهند و علائم حياتي، حركات سر و فعاليت عمومي آنان توسط دوربين ها و گيرنده هاي ويژه كنترل مي شود.
به نظر دكتر «كوهن» ايجاد جاذبه عمومي ابزاري بالقوه مفيد است. اما نمي توان آن را به عنوان يك درمان عام و جهاني در نظر گرفت. چرا كه نيروي ايجاد شده توسط سانتريفوژ چرخنده دقيقاً شبيه نيروي جاذبه نيست.
اگر شما يك سانتريفوژ كوچك داشته باشيد، بايد آن را تا حدي به سرعت بگردانيد تا نيروي جاذبه ايجاد شده به اندازه كافي موثر باشد. اما در اينجا يك مسئله وجود دارد و آن اينكه به علت شعاع كم در سانتريفوژهاي كوچك سطح جاذبه به سرعت تغيير مي كند.
تصور كنيد كه در يك سانتريفوژ با شعاع كم در حالي كه سرتان در مركز و پاهايتان در كناره خارجي قرار دارد، دراز كشيده  ايد و نيرويي در حدود يك برابر نيروي جاذبه زمين در پاهاي شما وجود دارد. در اين حالت نيروي وارده به سر شما تنها حدود ۲/۰ برابر نيروي جاذبه زمين يا حتي كمتر خواهد بود.
اين وضعيت كاملاً شبيه آنچه شما در دامنه نيروي جاذبه زمين تجربه خواهيد كرد، نخواهد بود.
همچنين گردش سريع سانتريفوژ مشكل ديگري نيز ايجاد مي كند و آن اين كه اگر در يك سانتريفوژ به سرعت گردنده بايستيد و سرتان را به سرعت حركت دهيد احساس ناراحتي به شما دست خواهد داد، چنانكه فكر مي كنيد سرتان بالاي پاشنه پايتان قرار دارد. اين حالت در مواردي كه مايعات داخل كانالهاي گوش داخلي دچار اختلال مي شوند، نيز رخ مي دهد. در برخي آزمايشات از سانتريفوژهايي استفاده مي شود كه توسط ابزارهايي سر افراد داوطلب در محل ثابت نگه داشته مي شود، تا از توهم و احساس ناراحتي جلوگيري شود.
اما در عمل نمي توان سر فضانوردان را در سفرهاي فضايي ثابت نگه داشت.
شايد بتوان به افراد داوطلب آموزش داد تا خود را با يك محيط دوار تطبيق دهند.
مغز انسان براي مدتي پس از چرخش و دورزدن احساس عجيبي خواهد داشت. زماني كه اولين بار فضانوردان وارد فضا مي شوند، حالت بهم خوردگي به آنان دست مي دهد، اما خيلي زود ياد مي گيرند تا در يك محيط بي وزن چگونه عمل كنند. به نظر دكتر «كوهن» اگر انسان به مدت طولاني در حركت چرخشي باشد، تاثير عجيب اين گردش با او مانوس و عادي خواهد شد.
در حال حاضر، دكتر «كوهن» در حال شناسايي انواع مختلف فعاليتهاي انجام شده در فشار زياد جاذبه بر روي وضعيت قلبي عروقي است. او مايل است تا در آينده، تحقيقاتي در مورد چگونگي برخي فعاليتها، از جمله ايستادن در سانتريفوژ كه فشار بيشتري را بر ناحيه قلب وارد مي كند انجام دهد.
بطور كلي هنوز تحقيقات بسياري باقي مانده و مي بايست انجام شود؛ شدت كم جاذبه به مدت طولاني، شدت زياد جاذبه به مدت كم، سانتريفوژهاي با شعاع كم، چرخش در كل فضا و بسياري مسائل ديگر كه بايد آنها را بدانيم.
منبع: سايت ناسا
مترجم: عفت اسدي

آخرين اخبار فضايي
آمادگي سفينه فضايي Galex در مطالعه كهكشان
002520.jpg

سفينه فضايي Galex، روز دوشنبه ۲۸ آوريل ۲۰۰۳ از ساحل فلوريدا به سوي ايستگاه فضايي هدايت گرديد. اين سفينه داراي يك تلسكوپ مدور است و مي تواند يك ميليون كهكشان را در عرض ده بيليون سال، تاريخ كائنات مشاهده نمايد. Galex به منجمان كمك مي كند تا منشاء تاريخي ستاره ها، سيارات و اجرام سماوي كه ما امروز آنها را مشاهده مي كنيم، شناسايي كند.
پس از جداشدن سومين راكت در ۱۱ دقيقه و ۵ ثانيه بعد از جدايي ايركرافت L-۱۰۱۱، Galex در مدار زمين در ارتفاع ۶۹۰ كيلومتري (۴۲۹ مايل) قرار گرفت.
اطلاعات بدست آمده از اين سفينه به دانشمندان كمك مي كند تا زمان بوجودآمدن كربن، اكسيژن و ديگر عناصر شيميايي را شناسايي كنند. به گفته آنان اكثر عناصري كه در بدن انسان وجود دارد از ستارگان منشاء مي گيرد.
نور نامرئي ماوراء بنفش كه سبب آفتاب سوختگي پوست بدن انسان مي شود، آخرين نور در طيف الكترو مغناطيس است. با نگاه كردن در اين نور، منجمان مي توانند كهكشانها را از نظر جوان بودن، داغ بودن و يا كم عمر بودن ستارگان، شناسايي كنند. اين نوع كهكشانها مي توانند دريچه اي به سوي تعيين تاريخ، مبدأ و علت تشكيل ستارگان در كهكشانها باشند.
قطعه مركزي سفينه، تلسكوپي ۵۰ سانتيمتري، مجهز به گيرنده هايي است كه مرتب تصاوير كهكشانها را در نور ماوراءبنفش گرفته و جهت مطالعه شكل، روشنايي و اندازه آنها جمع آوري مي كند. ابزاري به نام اسپكترومتر نيز نور را به رنگهاي آن همانند يك رنگين كمان تجزيه مي كند.
همچنين اين بررسي ها در تعيين مسافت كهكشانها به دانشمندان كمك مي كند.

شناسايي نوترونها توسط تلسكوپ يخي
با كارگذاري تلسكوپ آماندا (۲) در يخ هاي قطب جنوب، اولين نقشه از فضاي نوتروني بدست آمده است. منجمان با استفاده از اين تلسكوپ قادرند از اعماق يخهاي قطب جنوب اجزاء نوترونها را كه تاثيرات بسزايي در نظام آفرينش دارند شناسايي كنند.
در اثر فعل و انفعال نوترونها در يخ، نوري ايجاد مي شود كه تشعشعات بسيار گذرا و سريع السير آن توسط گيرنده هاي تلسكوپ مزبور رديابي مي شود. به نظر محققان اين تحقيقات مي تواند دريچه اي نوين در عالم كيهان باشد.
تلسكوپ آماندا (۲)، تلسكوپي كه در يخ هاي قطب جنوب قرار داده شده، برعكس تلسكوپ هاي ديگر نه به بالا بلكه به پايين نظر مي افكند، به طوري كه نگاه آن از قطب جنوب و از داخل زمين به سوي آسمان نيمكره شمالي است.
اين تلسكوپ داراي ۶۷۷ اتاقك مدور بصري شيشه اي است كه هر يك به اندازه يك توپ بولينگ بوده و طوري كنار هم قرار گرفته اند كه لوله اي يخي به طول ۵۰۰ متر و عرض ۱۲۰ متر تشكيل داده اند.
كار اتاقك هاي شيشه اي شناسايي رگه هاي نور ايجاد شده ناشي از تصادم و به هم خوردن نوترونها در يخ مي باشد.
نقشه نوتروني بدست آمده از اين تلسكوپ در مجمع اتحاديه بين المللي ستاره شناسي در سيدني استراليا مطرح گرديد.
002535.jpg

شناسايي نوترونها علي رغم فراواني شان در جهان به علت اينكه بسيار فرار و روان هستند، مشكل است. اعتقاد بر اين است كه نوترونها از شديدترين وقايع نظام آفرينش، برخورد حفره هاي سياه، انفجار ستارگان و وقايع خشن در اعماق كهكشانهاي دوردست بوجود آمده اند.
به گفته «فرانسيس هالزن» از دانشگاه ويسكانسين، اين اولين اطلاعات به دست آمده از تلسكوپ نوتروني است. نقشه نوتروني، به دست آمده از تنها يك سال فعاليت تلسكوپ يخي است و محققان اميدوارند تا با گذشت زمان اطلاعات دقيق تر و مفصل تري از آماندا (۲) به دست آورند.
در نقشه به دست آمده از آماندا (۲)، نوترونها داراي انرژي بسيار زيادي مي باشند كه نشان مي دهد برخي از آنها ممكن است وقايع انرژي زايي را در جهان از خود بروز دهند.
تحقيقات در آينده شامل افزايش اندازه آماندا(۲) و رديابهاي آن مي باشد. طرح هاي جديدي نيز در دست است تا تلسكوپ بعدي به شكل مكعب باشد كه به نام مكعب يخي معرفي خواهد شد.

روبوت ها پابه پاي انسانها در راه پيمايي فضايي
«روبونات B» يكي از دو روبوت جديد ناسا است كه در مركز فضايي جانسون در انجام عمليات ويژه، خارج از فضاپيما به كار گرفته شده است.
تابستان جاري، روبوت ها پابه پاي انسانها در مركز فضايي جانسون در جهت كمك به سودمندي و پربار بودن فعاليت هاي فضانوردان در خارج از ايستگاه فضايي، ديگر سفاين فضايي و يا بر روي ديگر سيارات مورد آزمون قرار گرفته  اند.
دكتر «رابرت آمبروس»، مدير مركز فضايي جانسون در اين زمينه مي گويد: «ما مايليم در تمامي فعاليت هاي گروه در خارج از فضاپيما به جاي خروج انسان با لباس فضانوردي از فضاپيما و راه پيمايي در فضا از روبوت هاي زبردست، روبوت هاي پرواز كننده و روبوت هاي جرثقيل در انجام اين كار استفاده كنيم.»
به گفته دكتر «آمبروس»، در حال حاضر مركز فضايي جانسون از دو ربوت استفاده مي كند كه همديگر را پشتيباني مي كنند: يك روبوت فضانورد در داخل فضاپيما و يك بازوي روبوتيك بسيار بزرگ در خارج از آن.
فضانورد «نانسي كوري» در يكي از آزمايشات فضايي به عنوان رهبر گروه شركت نمود در اين آزمايش وي مي بايستي با كمك همكار روبوتش يك پاي بست آلومينيومي را بر روي هم سوار كنند. او اين آزمايش را چندين بار انجام داد تا زمان انجام هر بار كوتاهتر شود.
پس از تكميل پاي بست آلومينيومي، وظيفه روبوت خارج كردن يك كابل الكتريكي خارج از فضاپيما و قراردادن آن به دور پاي بست و سپس باز گرداندن آن به فضانورد كوري مي باشد. پس از آن «كوري»، كابل را به يك هدايت كننده «الكتريكي» متصل مي كند. طي آزمايشات انجام شده، همچنين فرض بر اين شد كه لباس «كوري» با مواد شيميايي خطرناك آغشته مي گردد. در اين حال وي بايد بكارگيري برس هاي مخصوص مواد شيميايي را از لباس خود پاك كند و سپس برس را به روبوت دهد تا قسمت هايي را كه خود نمي تواند، به وسيله روبوت از لباسش پاك كند براي انجام اين آزمايش «كوري»، لباس فضانوردي كه وزن آن نصف وزن لباس استاندارد فضانوردي است بر تن كرد تا در جاذبه زمين انجام هر گونه مانور و حركتي براي وي آسان باشد.
به گفته فضانورد كوري با كمك روبونات، فضانورد مي تواند كارآيي بهتر داشته و مدت زماني را كه وي ناگزير است در محيط پرخطر خارج از فضاپيما به سر برد، كوتاهتر مي شود.
«كوري» در توضيحاتش اعلام داشت كه در صورت سفر به سياره مريخ، گروه جهت تطابق با محيط جاذبه سياره مريخ نياز به زمان خواهد داشت. با فرستادن روبوت ها به خارج از فضاپيما به عنوان مامورين اكتشاف، گروه فرصت خواهد داشت تا خود را با محيط وفق دهد.
همچنين روبوت هايي كه داراي بازوهاي قوي هستند، مي توانند كمك موثري براي انسان باشند. براي اين كار روبوت ها بايد مجهز به ابزارهاي استاندارد نظير چرخ هاي ضامن دار و طناب هاي قابل جمع شدن باشند.
در آينده روبوت ها مي توانند مانند يك پرستار كه در اتاق عمل ابزار مورد نياز پزشك را سريعاً در دست وي مي گذارد، ابزار مورد نياز فضانورد را براي وي فراهم كنند.
روبوت ها در آينده قادر خواهند بود تا مانند تلسكوپ ها، مشاهده گرهاي كنترل از راه زمين و وسايل حمل ونقل بين سياره اي عمل كنند.

آغاز ماموريت اولين ماهواره علمي كانادا
شصscisatشص، اولين ماهواره علمي كاناداست كه از سال ۱۹۷۱ توسط ناسا طراحي گرديد و در ۴ فوريه ۱۹۹۹ ماموريت آن از سوي دولت كانادا آزمايش شيمي اتمسفر اعلام شد.
هدف اصلي اين ماموريت ارزيابي و شناسايي فرآيندهاي شيميايي ناشي از انتشار ازن در اتمسفر زمين به خصوص در ارتفاع بالاست. اطلاعات بدست آمده به دانشمندان كمك خواهد كرد تا بتوانند خط مشي هاي محيطي را تدوين كرده و به سالم سازي اتمسفر زمين و جلوگيري از سوراخ شدن بيشتر لايه ازن كمك كنند.
اين ماموريت توسط دكتر پيتر برناث رئيس بخش شيمي دانشگاه واترلو رهبري خواهد شد. افراد اين تيم دانشمنداني از كشورهاي كانادا، ايالات متحده، بلژيك، ژاپن، فرانسه و سوئد مي باشند.

دانش در گذر زمان
پنج هزار سال با ستاره شناسي
ستاره شناسي بيش از ۵ هزار سال قدمت دارد، ولي كيهان همچنان داراي معماها و رمز و رازهاي بسياري بوده و انسان را همچون گذشته مات و مبهوت مي كند.
براي اولين بار در هزاره سوم پيش از ميلاد مسيح، چيني ها اقدام به مشاهده اجرام آسماني و خورشيدگرفتگي كردند. هنديها و بابليها نيز در هزاره دوم پيش از ميلاد مهمترين رخدادهاي آسماني را محاسبه كردند. سرانجام يونيان در سده ۵ پيش از ميلاد علم ستاره شناسي را ابداع نمودند. «پتولمئوس» (ptolemaus) دانشمند نيز در سال ۱۳۰ پيش از ميلاد نظريه «مركزيت كره زمين» در جهان هستي را ارائه كرد. اين نظريه در مغرب زمين تا قرن ۱۵ ميلادي همچنان اعتبار داشت. «نيكولاس كوپرنيك» (N.kopernikus) در سده ۱۶ ميلادي نظريه «مركزيت خورشيد» را ارائه نمود و از جمله افراد ديگري كه با تحقيقات خود به اثبات و تقويت اين نظريه كمك كردند، مي توان به «تيكو براهه» (T.Brahe)، «يوهانس كپلر (J.Kepler) و «گاليلئو گاليلي» (G.Galilei) اشاره نمود. «اسحاق نيوتن» نيز با ارائه نظريه «جاذبه»، دليل حركت سيارات را توضيح داد.
تا قرن ۱۷ ميلادي تقريباً تنها اين منظومه شمسي بود كه مورد مطالعات ستاره شناسي قرار مي گرفت. پس از قرن ۱۸ كهكشان راه شيري نيز شناخته شد. در قرن ۲۰ به سئوالات زيادي در زمينه ستاره شناسي پاسخ داده شد و ناشناخته هاي بسياري كشف شدند، ولي همچنان ابهامات زيادي وجود دارند.
002515.jpg

ستاره شناسان مطرح عصر جديد
«نيكولاس كوپرنيك» (۱۵۴۵-۱۴۷۳): اين ستاره شناس آلماني اولين شخصي بود كه متوجه شد، اين زمين و سيارات هستند كه به دور خورشيد مي چرخند و نه برعكس. نظريه وي موجب شكل گيري دوران فكري جديدي در تاريخ بشريت شد.
«يوهانس كپلر» (۱۶۳۰-۱۵۷۱): اين ستاره شناس با توجه به مشاهدات «تيكو براهه» -ستاره شناس دانماركي - و مبنا قرار دادن آنها، قوانين «كپلر» را ارائه نمود:
الف) سيارات در مدارهاي بيضي شكل حركت مي كنند.
ب) نور ارسالي از خورشيد به سيارات در يك زمان، سطوح را تحت پوشش قرار مي دهد.
ج) توان سوم نيم محور بزرگ مدار سيارات برابر است با جذر زمان چرخش.
«گاليلئو گاليلي» (۱۶۴۲-۱۵۶۴): اين طبيعت شناس ايتاليايي اولين فردي بود كه با كمك تلسكوپ ابداعي خويش موفق به كشف كوه هاي سطح ماه، اقمار مشتري، لكه هاي خورشيد و شكلهاي مقطعي سياره ناهيد گشت. تحقيقات «گاليلي» منجر به تقويت نظريه «مركزيت خورشيد» گشت. ولي وي به ناچار در سال ۱۶۳۳ ميلادي و در مقابل دادگاه كليساي كاتوليك، نظريه مذكور را تكذيب نمود. جمله معروف «گاليلي» عبارتست از: «ولي زمين حركت مي كند!» سرانجام كليساي كاتوليك پس از گذشت ۳۵۹ سال حق را به وي داد.
002530.jpg

«اسحاق نيوتن» (۱۷۲۷-۱۶۴۳): وي فيزيكدان، رياضي دان و ستاره شناس انگليسي بود؛ كشفيات وي پايه و اساس علوم تجربي امروزي محسوب مي شوند. وي سه قانون حركتي مكانيك كلاسيك و نيز قانون جاذبه را ابداع نموده و سپس آنها را به اجسام آسماني نيز ربط داد. نيوتن با عبور دادن نور از درون مواد، طيف نوري خورشيد و حلقه هاي رنگي را كشف نمود. وي نيز همچون «لايبنيتس» موفق به كشف مبناهاي محاسبات ديفرانسيل و انتگرال گرديد.
002495.jpg

«فريدريش ويلهلم هرشل» (۱۸۲۲-۱۷۳۸): اين ستاره شناس با ساخت تلسكوپهاي انعكاسي، موفق به كشف سياره اورانوس، اقمار اين سياره و نيز دو قمر سياره زحل گرديد. وي همچنين داراي اطلاعاتي در مورد چگونگي پيدايش كهكشان راه شيري بوده است.
«آلبرت اينشتاين» (۱۹۵۵-۱۸۷۹): اين فيزيكدان آلماني - آمريكايي كه در سال ۱۹۲۱ جايزه نوبل را دريافت نمود، تئوري «نسبيت» را ارائه داده است. اين تئوري تأثير فراواني بر ستاره شناسي قرن ۲۰ داشته است.
www.lunataker.de
مترجم: بابك خدادادي

سايه روشن دانش
خطرات مصرف زياد مايعات براي ورزشكاران
002500.jpg

دوندگان ماراتن و ساير ورزشكاران استقامتي كه در حين ورزش مايعات زيادي مصرف مي كنند، ممكن است دچار بيماري سخت شوند يا حتي جان خود را براثر عارضه اي موسوم به hyponatraemic encephalopathy از دست بدهند. اين عارضه نادر تا به حال دست كم ۷ نفر را به كام مرگ فرستاده و باعث بيماري ۲۵۰ نفر ديگر شده است.
مطالعات نشان مي دهد زنان ورزشكار و سربازان، بيش از سايران در برابر اين بيماري آسيب پذير هستند. عارضه ياد شده نوعي تورم مغز است كه از عدم تعادل سديم در جريان خون ناشي مي شود. اين عارضه زماني مورد توجه قرار گرفت كه يك دونده زن در ماراتن سال ۲۰۰۲ بوستن، پس از مصرف مقادير زيادي مايع حاوي سديم ضعف كرد و سپس جان خود را از دست داد.
گروهي از كارشناسان معتقدند توصيه هاي قبلي در مورد مصرف حداكثر مايعات در حين ورزش نادرست است. آنان خاطرنشان مي كنند شايد بهترين توصيه اين باشد كه هر كس بنابر نيازهاي جسمي خود مايعات مصرف كند. اين ميزان حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ ميلي ليتر در هر ساعت است.
002510.jpg


چروك يعني خطوط و شيار بزرگ و بسيط!
«خطوط و شيار بزرگ و بسيط»! شايد اين عبارت را از معلم خود شنيده باشيد. اين خطوط ناهموار، همان چروك هاي بزرگ هستند. عواملي مثل حاملگي، كاهش وزن و گاه عوامل ارثي و يا اثر وزش باد شديد، باعث ايجاد اين چروكها و لكها روي پوست مي شوند. لكها وقتي ظاهر مي شوند كه بافتهاي الاستيك و كلاژن- بافتهاي ضخيم- مثل باندهاي پروتئيني، باعث ايجاد حالت انعطاف و صافي پوست مي شود، از بين بروند. دكتر نيل ساديك؛ متخصص پوست و استاد دانشگاه مي گويد: اين مسئله باعث نازك شدن و ايجاد چروك در پوست مي شود.
اما بهترين راه مبازره با اين شرايط (از بين رفتن كلاژن و بافت الاستيك) چيست؟ بسياري از متخصصان پوست، عقيده دارند كه رتين A، كه باعث تحريك ساخت بافت كلاژن مي شود، براي از بين بردن چروكها و لكهاي كهنه و نو، مناسب است. نكته ديگر؛ كرمهاي ضدچروك است. كرمها باعث كاهش التهاب و قرمزي و كلفت و ضخيم شدن و پوسته پوسته شدن پوست مي شوند و باعث بازسازي مجدد كلاژن پوست مي شود.
بعضي از كرمها،  كه خاصيت لايه برداري از پوست دارند، باعث ايجاد خودترميمي و باعث لايه برداري از پوست مي شوند. راه ديگر اينكه مي توان روي لك ها از كرمهاي پوشاننده اي كه مناسب براي بدن است،  استفاده كنيم.
منبع: www.health.com- مهتاب صفرزاده خسروشاهي
002525.jpg


نرم افزار ضد وحشت
افراد چگونه در مواجه با موقعيت هاي خطرناك، همچون آتش سوزي و انتشار گازهاي سمي در فضاي بسته، از خود عكس العمل نشان مي دهند.»
پژوهشگران دانشگاه كرنيويچ لندن نرم افزاري تهيه كرده اند كه رفتارهاي انسان را در برابر خطر شبيه سازي مي كند، اين نرم افزار نحوه مواجه با خطر و مسيرهايي را كه براي نجات طي مي شود، نشان مي دهد. براي تكميل اين نرم افزار، با استفاده از مشاهدات عيني، پانزده سال زمان لازم است. از اين نرم افزار مي توان در حوزه هاي گوناگوني همچون؛ نقشه كشي، امنيت و... استفاده كرد.
منبع: مجله علم و زندگي - مترجم: مهتاب عظيمي فرد

ساخت دستگاه هاي آزمايشگاهي دردانشگاه مازندران
سه دستگاه مهم آزمايشگاهي براي آزمايشگاههاي دانشگاه مازندران ساخته شد.
اين دستگاهها كه جهت نصب در آزمايشگاهها و استفاده دانشجويان توسط حسن باقرنيا جلودار دانش آموخته رشته شيمي دانشگاه مازندران ساخته شده و به خاطر منحصر به فرد بودن مورد توجه و استفاده فراوان دانشجويان و دانشگاهيان قرار گرفته، داراي ويژگي هاي خاصي است كه در رفع بعضي از مشكلات به دانشگاه كمك شاياني مي كنند.
اين دستگاهها كه عبارت از دستگاه انحراف نور ليزر در محيط آبي، دستگاه پلاتين ترانزيستوري و ميكسر عمومي DNA است در كشور مشابه ندارد و فقط براساس نياز ساخته شده اند.
اين دانش آموخته جوان علاوه بر ساختن اين دستگاهها، وسايل و دستگاههاي زيادي را كه احتياج به انتقال و صرف هزينه ارزي براي تعمير دارد را به راحتي در محل با كمترين هزينه تعمير مي كند

علم
ادبيات
اقتصاد
زيست بوم
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  زيست بوم  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |