شنبه ۴ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۱۸- July, 26, 2003
گرگ ها مردند
002385.jpg

نيلوفر قديري -صدام ديكتاتور منحصر به فرد ي بود چون دو پسر داشت كه در ظلم و بيرحمي با او رقابت مي كردند. در عراق به ويژه در سالهاي آخر، مردم و برخي مسئولان از اين دو نفر بيشتر از صدام وحشت داشتند . حتي گاهي اگر مي توانستند از آن دو به صدام پناه مي بردند. در چهار ماهي كه از سقوط صدام مي گذرد گورهاي جمعي كشف شده كه اجساد درون آنها را به گفته شاهدان قصي پسر كوچك صدام يكصدنفر يكصدنفر به دست خود به ضرب گلوله مي كشت، در زندان هايي گشوده شده كه ساكنان بخت برگشته آنها با نزديك شدن به آن تن لرزه مي گيرند چون به دستور عدي پسر بزرگ صدام و حتي در حضور او بدترين شكنجه ها را تحمل كرده اند.
در حالي كه حضور نيروهاي آمريكايي در عراق وارد چهارمين ماه خود شده، واشنگتن خبر كشته شدن پسران صدام را در حمله اي به ويلاي محل اقامتشان در شهر موصل تأييد كرده است. صاحب اين خانه، مردي به نام نواف الزيدان روز دوشنبه به نيروهاي آمريكايي خبر مي دهد كه عدي و قصي، پسر قصي و يكي از محافظان آنها در خانه او پناه گرفته اند. يكي از نزديكان زيدان مي گويد، نيروهاي آمريكايي در شروع عمليات قصد ورود به خانه و زنده دستگير كردن عدي و قصي را داشتند اما وقتي در ساعات اوليه اين كار ميسر نشد، هلي كوپترهاي موشك انداز از بالا ، خانه را هدف قرار دادند و ساختمان را با ساكنانش ويران كردند.
برخي شاهدان اين عمليات شش ساعته مي گويند، بعد از پايان كار زيدان از شيوخ قبيله ابوعيسي به همراه پسرش دستگير شدند.
گزارش هاي ديگر حاكي از آن است كه خانه اي كه اين دو در آن پناه گرفته بودند متعلق به يكي از پسرعموهايشان بوده و شايد او آنها را لو داده است. آنها چند ساعت در برابر ۲۰۰ كماندوي آمريكايي مقاومت كردند. دستگيري يا مرگ عدي وقصي براي آمريكايي ها اهميت بسيار داشت واين دو در رديف هاي دوم و سوم فهرست مقامات تحت تعقيب عراقي قرار داشتند. ۱۵ ميليون دلار براي سر هر يك از آنها و ۲۵ ميليون دلار براي سر پدرشان جايزه تعيين شده است.
با اعلام خبر مرگ پسران صدام، مردم بغداد به نشانه خوشحالي و به سنت اعراب بر پشت بام ها به شليك گلوله پرداختند. عده اي ديگر هم براي تماشاي اين تيراندازي هيجان زده به خيابان ها رفتند.
جوان ۲۸ ساله اي در حالي كه با كلاشينكف خود شليك مي كرد به يك خبرنگار خارجي گفت: «عدي يك بار مرا كتك زد. ما الان مرگ او را جشن مي گيريم اما تا وقتي جنازه اش را نبينم باور نمي كنم.»
اين جوان به درخواست يكي از زنان نزديك عدي در سال ۱۹۹۷ چندين روز شكنجه شده بود.
ابو«سرحان»
عدي ۳۹ ساله به دليل اعمال وحشيانه و بيرحمانه اش در عراق به ابوسرحان (پدرگرگ) معروف بود.
در اكتبر سال ۱۹۸۸، در مهماني كه به افتخار همسر حسني مبارك در بغداد ترتيب داده شده بود، عدي با ضرب چماق، كمال از پيشخدمتان مخصوص پدرش را آنقدر كتك زد تا از پا درآمد.
همسر مبارك او را بيمار رواني ناميد. گفته مي شود او اين كار را به دليل اقدام اين پيشخدمت در آشنا كردن صدام با يكي از همسرانش انجام داد كه البته براي اين كار تاوان سختي پرداخت. صدام عدي را چندين روز در سياهچالي با غل و زنجير به دست و پا حبس كرد و تنها به او آب و نان مي داد. عدي از زندان براي مادرش نامه اي نوشته و گفته بود كه: «اين مرد مي خواهد مرا بكشد.»عدي بعد از آزادي براي مدتي به سوئيس فرستاده شده تا جلوي چشم صدام نباشد.
خوي وحشيگري و ظلم و ستم او آنقدر آشكار بود كه حتي صدام هم به آن اعتراف كرده و به همين دليل او را از وليعهدي عزل نموده بود.
او در سال ۱۹۹۹ در انتخابات (به شيوه عراقي ها) با ۹۹ درصد آرا به مجلس راه يافت. او صاحب روزنامه پرتيراژ بابل و تلويزيون الشباب عراق و همچنين رئيس كميته ملي المپيك در اين كشور بود. در روزهاي پاياني عمر رژيم صدام تصاوير عدي هيچگاه از تلويزيون پخش نمي شد، زيرا در روزهايي كه سرودهاي تحريك كننده و ملي گرايانه براي واداشتن مردم عراق براي مقاومت در برابر آمريكايي ها تمام برنامه هاي تلويزيون عراق را پر كرده بود پخش تصوير مردي كه همه مردم اين كشور يا خود و يا دوستان و همسايگانشان حداقل يك بار در دام مرگبار او گير افتاده بودند «بدترين تبليغ ضدرژيم بود. عدي به خودروهاي تندرو و مهماني هاي مجلل علاقه بسياري داشت، اما نه به اندازه قتل، تجاوز و شكنجه».
او مسئول شبه نظامياني موسوم به فدائيان صدام بود.
002390.jpg

فوتباليست هاي عراقي مي گويند، عدي به عنوان رئيس فدراسيون فوتبال اين كشور هيچگاه علاقه اي به خود بازي نداشت، يا حداقل اين علاقه را نشان نمي داد. اما چنان بر پيروز شدن تيم در مسابقات تأكيد مي كرد كه همه را به وحشت مي انداخت. يكي از بازيكنان مي گويد، عدي بين دو نيمه به رخت كن تلفن مي كرد و بازيكنان را پاي تلفن مي خواند و آنها را تهديد مي كرد پاي آنها را مي برد و سگ ها را به جان آنها مي اندازد.
عدي كارت هاي زرد و قرمز در قوانين فوتبال، تعيين كرده بود كه هر بازيكن در صورت انجام چه نوع خطايي چند ضربه و در كدام نقطه از بدن بايد كتك بخورد. حبيب جعفر يكي از ستارگان تيم فوتبال عراق چندي پيش به روزنامه انگليسي گاردين گفت: عدي قانوني داشت كه همه از آن باخبر بودند، وقتي كسي مورد توجه او قرار مي گرفت، ديگر راحتش نمي گذاشت. من تنها وقتي خلاص شدم كه عراق را ترك كردم.
قصر مخصوص عدي ساختماني پرشكوه با چندين فواره درون كاخ بود كه نيروهاي آمريكايي در آن مقدار زيادي مواد مخدر و مشروبات الكلي و يك دستگاه مخصوص آزمايش ويروس HIV يافتند.
او علاوه بر پيشخدمت مخصوص پدرش، يك بار به پاي يكي از عموهايش هم شليك و او را مجروح كرده است.
او شوهران خواهرهايش را كه دو برادر بودند در مقابل چشم آنها بشدت مورد ضرب و شتم قرار مي داد .
در سال ۱۹۹۶ وقتي عدي در يك نيمه شب سوار بر پورشه قرمز رنگش در خياباني نزديك استخبارات در حال حركت بود، مردان مسلح ناشناس به شدت به سوي او تيراندازي كردند. چندين عمل جراحي روي عدي انجام شد و ماهها طول كشيد تا او بهبود يافت اما هيچگاه نتوانست مانند گذشته راه برود و دردهاي كشنده تا مرگ با او همراه بود.
يكي از دستياران عدي مي گويد، او يك بار با دست خود مردي را كه پول زيادي به او بدهكار بود از ساختماني ۱۴ طبقه به پايين پرتاب كرد.
عدي علاقه بسيار زيادي به مادرش ساجده، همسر اول صدام داشت و با او و خواهر كوچكترش هلا در يك خانه زندگي مي كرد.
عدي نزديك به يكصد خودرو از جمله ۲۰ رولزرويس داشت كه گفته مي شود در آستانه ورود نيروهاي آمريكايي به بغداد همه آنها را در پاركينگي جمع آوري كرده و آتش زده است.
خشونت در آرامش
آخرين باري كه تصوير و خبري از قصي پخش شد روز ۹ آوريل (۲۰ فروردين) بود كه در كنار پدرش مشغول رتق و فتق امور رژيمي بود كه آخرين ساعات عمر خود را مي گذراند. نيروهاي آمريكايي در دروازه هاي بغداد بودند و تانك ها از جنوب و شرق وارد شهر شده بودند.
ساعتي بعد مردم عراق به جان مجسمه هاي صدام افتاده بودند و آنها را با چوب و چماق و لنگه كفش و مواد منفجره نابود مي كردند. اما صدام در آن لحظات در ميان عده اي از مردم در نقطه اي نامعلوم و در كنار قصي بود.
تصاويري كه از اين صحنه پخش شد نقش محوري قصي در حكومت و زندگي سياسي صدام را نشان مي داد.
قصي استراتژيست صدام در جريان جنگ بود. چند روز پيش از سقوط رژيم، كنترل چهار منطقه مهم عراق از جمله پايتخت و تكريت به قصي سپرده شد. منابع مالي رژيم صدام هم دراختيار و كنترل قصي بود. براساس گزارش هاي منتشرشده اطلاعاتي آمريكا، بعد از شروع جنگ قصي يك ميليارد دلار از بانك مركزي عراق برداشت كرده بود و آنها را بار سه كاميون كرده و به نقطه اي نامعلوم برده بود.
پيش از ورود آمريكايي ها به بغداد، جاسوسان قصي شروع به وارد شدن به خانه هاي خالي كردند.
پيش از جنگ، اوفرمانده نيروهاي گارد جمهوري بود كه مهمترين واحد نظامي عراق است. مسئوليت گروه جاسوسان دستگاه امنيتي نيز برعهده او بود. در روزهاي آخر عمر رژيم صدام، او هر شب در صفحه تلويزيون حاضر مي شد. او كمتر لباس نظامي مي پوشيد و چهره اي يكنواخت داشت، به ندرت صحبت مي كرد و بيشتر در جلسات سخنان صدام و ديگر ژنرال هاي بلندپايه را با گفتن «نعم، نعم» تأييد مي كرد.
از زندگي او چيز زيادي در دست نيست. قصر او در كرانه دجله كمي دورتر از خانه طارق عزيز معاون نخست وزير عراق كه اكنون در دست آمريكايي هاست واقع شده است. همسر قصي دختر يكي از ژنرال هاي عراقي است و دو پسر داشت كه يكي از آنها در حمله روز دوشنبه آمريكايي ها به همراه وي و عدي كشته شد.
در پشت اين چهره آرام، خشونت و بيرحمي هم وجود داشت، اما او مهارتي در پنهان كردن اين بيرحمي داشت كه برادرش از آن بي بهره بود.
قصي مسئول سركوب شيعيان در سال ۱۹۹۱ بود و صدهاتن از آنها به دستور و يا به دست خود او كشته و در گورهاي جمعي دفن شدند.
پاكسازي زندان ها به دليل افزايش شمار زندانيان به دستور قصي انجام مي شد.
قصي براي پنتاگون اهميت بسياري داشت، به همين دليل در دوران جنگ نقاطي كه تصور مي شد او در آنها پناه گرفته بيشتر از هر جاي ديگري بارها هدف حمله قرار مي گرفت.
عدي از قصي نفرت داشت و فكر مي كرد او با همدستي صدام در سوءقصد به جان او نقش داشته اند. برخي گزارش ها اين موضوع را تأييد مي كند. عدي و قصي بندرت با هم و در كنار هم ديده مي شدند.
در سال ۲۰۰۱، منابع خبري مجلس اعلاء انقلاب اسلامي اعلام كردند، قصي از يك سوءقصد جام سالم بدر برده است.

نگاه امروز
عقوبت دو برادر
اكنون تقريبا قطعي شده است كه عدي و قصي، فرزندان صدام حسين روز سه شنبه گذشته بر اثر درگيري با نيروهاي آمريكايي در شهر موصل كشته شده اند. اين به معناي آن است كه از سه ركن اصلي مثلث قدرت پيشين عراق، دو ركن آن كاملا ازميان رفته اند.
اكنون فقط سر اين مثلث مانده است كه پيوسته از طريق تلويزيون هاي ماهواره اي عربي پيام پايداري مي فرستد.
روز چهارشنبه گذشته واپسين پيام صدام حسين به واسطه همين تلويزيون ها پخش شد كه نسبت به پيام هاي قبلي وي نسبتا طولاني بود. وي در اين پيام بر ضرورت مقاومت در برابر اشغالگران تاكيد ورزيد.
تاريخ پيام، طبق گفته خود صدام حسين، يكشنبه بيستم ژوئيه بود. البته بايد منتظر پيام هاي پس از كشتن فرزندانش باشيم كه قطعا لحن و روحيه و شيوه اش تغيير خواهد كرد.
بي گمان مشروعيت رژيم پيشين عراق از نظر تاريخي در سال ۱۹۹۱ و از نظر سياسي و حقوقي در آوريل ۲۰۰۳ به پايان خود رسيد.
در واقع صدام حسين و فرزندانش طي سه ماه گذشته كوشيدند در ميان ملت عراق، نوعي مشروعيت اپوزيسيوني براي مجموعه سرنگون شده خود كسب كنند اما مرگ عدي و قصي، ضربه اي كاري بر اين مشروعيت بود.
شور و شعفي كه چهارشنبه شب گذشته با شليك هزاران گلوله آتشين و منور، فضاي پايتخت عراق را فراگرفت نشانگر شادماني بخشي از مردم عراق است كه داغ و درفش عدي و قصي را بر تن و جان خويش دارند.
از سوي ديگر بخشي از مردم كه هنوز اميد به بازگشت رژيم پيشين را در دل دارند به نوعي سرخورده شده اند، گرچه با وجود زنده بودن صدام، هنوز كورسويي از اميد را با خود حمل مي كنند. لايه هايي از عرب هاي اهل سنت مثلث عراق مركزي، جزو اين گروه از مردمان اند.
به نظر مي رسد محاصره خانه شيخ محمد زيدان در موصل به گونه اي بود كه نيروهاي آمريكايي مي توانستند آن دو برادر را زنده دستگير كنند تا مردم عراق آنان را به خاطر جنايت هايشان محاكمه كنند اما اين گونه نشد و آنان و دو نفر ديگر - از جمله مصطفي، پسر ۱۴ساله عدي - را نيز به هلاكت رساندند. بدين سان دوتن از كساني كه مي توانستند جمهوري وراثتي عراق را استمرار بخشند، كشته شدند.

ديكتاتور در اغما
زير ذره بين
اگر «عيدي امين» معروف به «دادا»، ناگهان به يكي از سرشناس ترين ديكتاتورهاي دهه هفتاد ميلادي تبديل شد، نه به اين خاطر بود كه، در مقايسه با چهره هايي همچون سرهنگ اوجكو، موبوتو و... ويژگي هاي متفاوتي داشته باشد، بلكه، پاره اي رفتارهاي قهري او در آخرين سالهاي حكومتش كه بازتابي عليه غرب داشت، از او طعمه مناسبي براي رسانه هاي غرب به وجود آورد.
002395.jpg
اسماعيل عباسي
در پي ورود طلايه داران استعمار به قاره آفريقا به اعتبار اخبار و نقل قول هايي كه از اين قاره به بيرون درز مي كرد، تصويري در افكار عمومي غرب از مردم بومي آفريقا نقش بسته بود كه هنوز هم، كم و بيش در كتاب ها و مطبوعات به چشم مي خورد. آن تصوير عبارت از مردي سفيدپوست، ملبس به لباس شكارچيان اروپايي(كلاه مدور، يونيفورم و شلوار كوتاه و تفنگ به دست) كه قطاري از مردان و زنان سياه پوست كه تن پوشي جز شليته اي از جنس برگ درختان بر تن ندارند، محموله هاي مرد شكارچي را بر سر خود حمل مي كنند. اين تصوير كه از ناخودآگاه استعمارگران صادر و در حافظه تاريخ ماندگار شده است، نمادي از دوران طولاني رنج ها و مصائب مردم آفريقا و غارت منابع اين قاره است. حضور طولاني استعمارگران در قاره آفريقا اما پيامدهايي داشته است كه تمامي آنها با نگرش منفي قابل جمعبندي نيستند. راهيابي همان شماري كم از مردم بومي به مدارس ،دانشگاهها و ادامه تحصيل جوان آفريقايي در دانشگاههاي اروپايي، به جنبش بيداري قاره سياه مدد رساند و تحولات اجتماعي بزرگي را در اين قاره رقم زد. تجاربي كه عوامل سلطه  از مبارزات طولاني مردم در شمال آفريقا به ويژه الجزاير، ليبي و مصر به دست آورده بودند، موجب شد در مرحله حساس، شكل گيري استقلال و حكومت هاي محلي كشورهاي نو استقلال يافته در اين قاره، با تدبيرهاي تازه اي با جنبش رو به رشد آفريقاييان به مقابله برخيزند.
در اين مرحله از تاريخ در حالي كه استعمار نو در قالب حكومت هاي دست نشانده و اغلب كودتايي، با جنبش مردم آفريقا به مقابله برخاسته بود، فهرست بلندي از اسامي كشورهاي نو استقلال يافته، در نوبت ورود به جامعه ملل قرار داشت. بذري كه بانيان استعمار كهن براي قوام بخشيدن به سلطه و غارت  آفريقا، بيش از خروج از اين قاره پاشيده بودند، يك هدف اساسي را پي مي گرفت و پروراندن نظاميان و ديپلمات هاي دست نشانده در صفوف ارتش و كادرهاي سياسي كشورهاي نو استقلال يافته، از همين هدف گيري مايه مي گرفت. اما از آنجا كه زمين  و زمان آبستن تحولاتي بر مبناي آرمان هاي ضد استعماري و ملي گرايانه مردم آ فريقا بود، زمينه هاي مساعد فرهنگي، به ظهور و برآمدن چهره هاي مبارز و وطن پرست، نظير پاتريس لومومبا، و نلسون ماندلا، قهرمانان بزرگ و مورد احترام جامعه جهاني كمك كرد. هر چند كه، چهره هاي منفوري همچون موئيزا چومبه، موبوتو سه سه سه كو و... نيز بر مبناي اهداف پيش گفته براي سركوب جنبش ها و حذف چهره هاي مبارز در خدمت استعمار نو قرار داشتند. در پي سال هايي كه با خونين ترين جنگ هاي داخلي در آفريقا همراه بود، قتل پاتريس لومومبا، به عنوان قهرمان ملي مبارزه با استعمار دنيا را تكان داد و مقاومت افسانه اي «نلسون ماندلا» براي كسب استقلال كشور آفريقاي جنوبي، به صورت بخش زنده اي از ادبيات حماسي و سياسي جهان درآمد.
در حاشيه تحولات شتابان و تكانه هاي سخت سياسي در آفريقا، در دهها كشور كوچك كه انشقاق آ نها خود از خدعه هاي استعمار كهنه بود، حكومت هاي كودتايي و خلق الساعه به دست نظاميان دست به دست مي شد. سير اتفاقاتي از اين دست پيش از آن كه به عنوان يك رخداد سياسي در خور تأمل و تحليل باشد، همچون داستان هاي كمدي- تراژديك جلوه گر مي شد. گروهباناني كه يك شبه و در پي كودتايي كه دست هاي نهان خارجي در آن دخيل بود، به درجه ژنرالي يا مارشالي نايل مي آمدند. نقش اصلي اين مهرگان، سركوب مردم، قلع و قمع رهبران جنبش هاي ملي و طرفداران واقعي استقلال بود. در كنار اين مأموريت بي هيچ مانعي مي توانستند به فراخور نياز دروني و سليقه هاي متلون خود از مزاياي قدرت برخوردار شوند.
ژنرال «عيدي امين» ديكتاتور مخلوع كشور آفريقايي «اوگاندا» كه اين روزها، واپسين لحظه هاي زندگي اش را در اغماء سپري مي كند، از همين قماش بود. اما اگر «عيدي امين» معروف به «دادا»، ناگهان به يكي از سرشناس ترين ديكتاتورهاي دهه هفتاد ميلادي تبديل شد، نه به اين خاطر بود كه، در مقايسه با چهره هايي همچون سرهنگ اوجكو، موبوتو و... ويژگي هاي متفاوتي داشته باشد، بلكه، پاره اي رفتارهاي قهري او در آخرين سالهاي حكومتش كه بازتابي عليه غرب داشت، از او طعمه مناسبي براي رسانه هاي غرب به وجود آورد.
«عيدي امين» كه در پي يك كودتا از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ بر كشور آفريقايي اوگاندا حكومت راند، ميراثي از فقر و هرج و مرج براي مردم اين كشور به جاگذاشت. او آموزش چنداني نداشت و در نوجواني وارد ارتش شد. ويژگي هاي رفتاري و جاه طلبي هاي اين گروهبان جوان، توجه مافوق هايش را برانگيخت به ويژه كه وي از سال ۱۹۵۱ تا ۶۰ قهرمان مشت زني اوگاندا بود. امين با وجود برخورداري از كابينه اي كه تني چند از افراد خوشنام و تحصيلكرده در آن حضور داشتند، اقوام و بستگان قبيله اي اش را به مرور در پست هاي حساس گمارد و در جريان مناقشاتي كه در پي همين تبعيض ها بروز كرد، شمار زيادي از افراد قبايل «لانكي» و «آكولي» را كه در زمره ناراضيان بودند، قتل عام كرد. امين با وجود آنكه ارتش اوگاندا از كارشناسان خارجي به ويژه آمريكايي و انگليسي برخوردار بود در پي اختلافاتي كه بر سر جلب كمك از اين كشورها بين آنها پيش آمد، مستشاران خارجي را اخراج كرد كه با چراغ سبز ليبي همراه شد. امين در گامي فراتر با اسراييل قطع رابطه كرد. اما سياست خارجي ضد غربي عيدي امين، نمي توانست وي را از گرداب هرج و مرج، فساد و رشوه خواري توسط افراد قبيله و نزديكان وي كه جامعه اوگاندا را به سرحد انفجار رسانده بود، بيرون بكشد. در نتيجه در پي جنگي كه در پي هجوم نظاميان اوگاندا به مرزهاي تانزانيا در بهار سال ۱۹۷۹ درگرفت، ارتش فاسد و بي پشتوانه اوگاندا روي به هزيمت نهاد و ارتش تانزانيا توانست تا قلب «كامپالا» پايتخت اوگاندا پيشروي كنند، مردم اوگاندا كه از فساد و بي لياقتي و خشونت هاي بي رحمانه عيدي امين به ستوه آمده بودند، تنها نظاره گر سقوط ديكتاتور بودند. «عيدي امين» به اعتبار، روابط حسنه اي كه با ليبي به هم زده بود، به آن كشور گريخت.
اما در پي برخوردهاي مسلحانه كه ميان گارد امنيتي و پليس ليبي روي داد، در همان سال مجبور به ترك ليبي شد و در عربستان به عنوان پناهنده اقامت گزيد. تلاش وي در سال ۱۹۸۹ميلادي براي بازگشت به قدرت كه سفر او تا شهر «كينشازا» پايتخت زئير را در پي داشت به فرجام نرسيد و دوباره به عربستان بازگشت. اكنون وي در پي بيماري طولاني، در حالت اغماء به سر مي برد.
در اين حال، وقوع نبردهاي خونين داخلي در كشور آفريقايي «ليبريا» كه اين روزها توجه جهانيان را به خود جلب كرده است اين واقعيت را بازگو مي كند كه قاره آفريقا و مردم آن، همچنان بار سنگين ميراث شومي را كه عاملان استعمار كهنه و نو، برگرده اين سرزمين مستعد و مردم ستمديده آن نهاده اند، بر دوش مي كشد و حاصل آن، جنگ هاي خونين و بي پايان داخلي و فقر و فلاكتي است كه هنوز، عليرغم تحولات چشمگير شماري از كشورهاي آفريقايي به سوي توسعه و ترقي، بر بخش هايي از اين قاره سايه افكنده است.

نقد يك استاد انگليسي از سياست جهاني آمريكا
مي خواهند همه را بخورند
002405.jpg
پروفسور جان  كين  استاد علوم  سياسي  در مركز مطالعات  دمكراسي  در دانشگاه  وست  مينستر انگليس ، سياست  آمريكا در عراق  را تكرار تمثيلي  سرگذشت  قهرمان  رمان  نهنگ  سفيد هرمان  ملويل  مي داند: كاپيتاني  كه  مصمم  است  همه  نهنگهاي  اقيانوسها را بكشد! پروفسور جان  كين  در گفت  و  گويي  با ايرنا اهداف  و مقاصد سياستهاي  آمريكا را به  نقد كشيده  است .
متن  گفت  و گو به  اين  شرح  است :
س : رويكرد آمريكا در قبال  جنگ  عراق  چگونه  است ؟
ج : اگر به  سياست  آمريكا در قبال  عراق  از دريچه  چشم  دونالد رامسفلد وتندروهاي  كاخ  سفيد نظر كنيم ، شايد هيچ  تمثيلي  بهتر از رمان  مشهور موبي ديك  (نهنگ  سفيد) نوشته  هرمان  ملويل  موقعيت  را توصيف  نكند.
قهرمان  اصلي  اين  رمان  كاپيتان  اهب  در صدد است  همه  نهنگ هاي  عالم  را از بين  ببرد.
رامسفلد نيز هفته  گذشته  در يك  سخنراني  در كميته  ويژه  نيروهاي  مسلح  در سناي  آمريكا، كه  با آب  و تاب  در شبكه هاي  خبري  پخش  شد، اعلام  كرد: ما مي خواهيم  كار را تمام  كنيم  و اين  امر به  اندكي  صبر نيازدارد و وقتي  كار تمام  شد، معلوم  خواهد شد كه  به  زحمتش  مي ارزيد.
چند ماه  قبل  از اين  صحبت  هم ، وزير دفاع  آمريكا به  علت  اين  گونه  درشت گويي ، با ابراز احساسات  شديد مخاطبين  خود مواجه  شد.
اما واقعيت  اين  است  كه  اوضاع  در آمريكا در حال  تغيير بوده  و هفته  گذشته براي  نخستين  بار از زمان  جنگ  عراق  تاكنون  پرسشهاي  تلخ  و گزنده  در خصوص خبطهاي  نيروهاي  آمريكايي  در جريان  اشغال  عراق  از صحن  سناي  اين  كشور به عرصه  رسانه ها راه  پيدا كرد.
س : داستان  اين  پرسشهاي  تلخ  و گزنده  چيست ؟
ج : آقاي  رامسفلد در برابر سنا اعلام  كرد: لشكر سوم  پياده  نظام  كه  بغدادرا در ماه  آوريل  تصرف  كرد و اكنون  بشدت  فرسوده  و خسته  است ، تا سپتامبر(شهريور) به  آمريكا باز گردانده  خواهد شد.
اما ژنرال  تامي  فرانكس  كه  تاهمين  اواخر فرمانده  كل  نيروهاي  مسلح  آمريكا در منطقه  بود، گفت : نيروهاي كنوني  آمريكا در عراق  كه  شمارشان  به  ۱۵۰ هزار نفر بالغ  مي شود، مي بايدبراي  غرس  نهال  دمكراسي  در خاك  اين  كشور باقي  بمانند.
حقيقت  اين  است  كه  اكنون  ۱۶ تيپ  از ۳۳ تيپ  آمريكا در عراق  مستقر بوده  وبقيه  تيپها در جاهاي  ديگر نظير كويت ، افغانستان ، بالكان ، كره  جنوبي ، ژاپن ، آلمان  و حدود صد كشور ديگر درگيرند.
تفنگداران  آمريكايي  بوضوح  فاقد امكاناتي  هستند كه  براي  اقامت  درازمدت آنان  در خارج  از آمريكا مورد نياز است ، از اين  گذشته  گارد ملي  آمريكا وارتش  ذخيره  اين  كشور نيز حداكثر تواناييهاي  خود را مورد استفاده  قرارداده  و ظرفيت  بيشتري  براي  قبول  مسئوليتهاي  تازه  ندارند.
حال  در اين  شرايط آقاي  رامسفلد تنها در صورتي  مي تواند به  وعده  خود عمل كند كه  تنها لشكر باقيمانده  در آمريكا - يعني  سپاه  اول  سواره  نظام را - كه به  عنوان  ذخيره  استراتژيك  در فورت  هود تكزاس  مستقر است ، به  عراق  اعزام كند تا لشكرهاي  مستقر در عراق  بتوانند براي  مرخصي  به  آمريكا بيايند.
س : آيا اين  اقدام  عملي  است ؟
ج : البته  امپراتوريها نبايد توان  رزمي  و امكانات  مالي  خود را بيش  از حدمورد استفاده  قرار دهند، هفته  گذشته  در سنا زماني  كه  آقاي  رامسفلد ازهزينه  ماهانه  ۹/ ۳ ميليارد دلاري  جنگ  عراق  سخن  مي گفت ، سناتورها او را به باد انتقاد گرفتند. چرا كه  اين  رقم  دو برابر تخمينهاي  اوليه  بود.
رامسفلد كوشيد خود را در پشت  اين  توجيه  مخفي  سازد كه  ارقام  سنگين  هزينه ها بزودي  با بهره گيري  از نيروهاي  تربيت  شده  عراقي  و نيز استفاده  ازارتش  كشورهاي  دوست  تا حد قابل  ملاحظه اي  تقليل  پيدا خواهد كرد.
اما روزنامه نگاران  آمريكايي  بر اين  نكته  دست  گذاشتند كه  تربيت  تنها يك نيروي  كوچك  ۱۲ هزار نفري  عراق  يك  سال  به  طول  مي انجامد و تربيت  يك  تيپ  ۴۰هزار نفري  به  دو سال  زمان  نياز دارد و اين  مدت  براي  يك  نيروي  اشغالگرزماني  بسيار طولاني  است .
از اين  گذشته  اميدواري  زيادي  در اين  زمينه  كه  كشورهاي  دوست  بتوانند به آمريكا كمك  كنند وجود نداشته  و در ميان  كشورهايي  كه  قرار بوده  به  آمريكاكمك  كنند، پرتغال ، هند و پاكستان  قول  داده  بودند بيشترين  ميزان  نيرو را به  منطقه  اعزام  كنند، اما در عمل  پرتغال  اعلام  كرده  كه  تنها ۱۲۰ افسر پليس شبه  نظامي  را اعزام  خواهد كرد و اعزام  هر نوع  نيروي  نظامي  را منوط به موافقت  و تصويب  سازمان  ملل  و ناتو كرده  است .
هند و پاكستان  نيز همين  سياست  را در پيش  گرفته  و اعلام  كرده اند دولت  آمريكا مي بايد همه  هزينه ها را تقبل  كند.
تازه  اين  دو كشور چندان  تمايلي به  اين  ندارند كه  نيروهاي  خود را تحت  امر فرماندهان  آمريكايي  قرار دهند.
س : واكنش  سنا و رسانه ها در اين  زمينه  چه  بوده  است ؟ ج : خسارات  و هزينه هاي  جنگ  انتقادات  زيادي  را متوجه  رامسفلد ساخته  و اودر جريان  سخنراني  در سنا از اين  بابت  مورد سرزنش  سناتورها قرار گرفت .
اما مهمتر آن كه  شماري  از سناتورها و اقليتي  از آمريكايي ها به  اين  نكته  توجه  كرده اند كه  حملاتي  كه  به  نيروهاي  آمريكايي  مستقر در عراق  صورت  مي گيرد، روزبه روز جسورانه تر شده  و شوراي  حكومتي  عراق  نيز در برابر اين  حملات  كه  به نحو كاملا حرفه اي  سازماندهي  مي شوند، كاري  از دستشان  بر نمي آيد.
رامسفلد در سخنراني  خود با افتخار اعلام  كرد: براي  عراقي هايي  كه بتوانند در مورد مهاجمان  خبرچيني  كنند ۲۵۰۰ دلار جايزه  در نظر گرفته  شده كه  به  مراتب  از حقوق  سالانه  بسياري  از عراقيها بيشتر است .
او همچنين  با خوش  بيني  هر چه  تمامتر در مورد عمليات  ضربه  از پهلوصحبت  كرد و به  اهميت  نيروهاي  فوق  مخفي  دلتا كه در حال  جست  و جوي  صدام  هستند، تأكيد كرد.
روزنامه  نيويورك  تايمز از فعاليت  اين  نيروها با عنوان  سياست  آشكارترور و اعدام  ياد كرده  و متذكر شد: اين  امر در تاريخ  آمريكا بي سابقه بوده  است .
س : شانس  موفقيت  اين  قبيل  اقدامات  تا چه  اندازه  است ؟
ج : ديكتاتورها زماني  به  راستي  شكست  مي خورند كه  شهروندان  و افكار عمومي ديگر آنان  را به  ياد نياورند، اما ظاهرا اين  امر تا زماني  كه  در عراق گروه هاي  كوچك  كلاشنيكف  به  دست  و آر.پي .جي  به  دوش  ترس  به  جان  سربازان آمريكايي  مي ريزند و آنان  را از فاصله  نزديك  اعدام  مي كنند، يا موادمنفجره  را از راه  دور كنترل  و منفجر مي كنند، تحقق  پيدا نخواهد كرد.
فرماندهان  آمريكايي  در برابر اين  رويدادها راهبردي  در پيش  گرفته اند كه موفقيت  آن محل  تامل  بوده  و شيوه  آنان  در برخورد با مخالفان  عراقي  مشابه شيوه اي  است  كه  در جريان  شورشهاي  سال  ۱۹۹۲ در لس  آنجلس  به  منظور بازپس گيري شهر از شورشيان  به  مورد اجرا گذارده  شد.
البته  اين  قبيل  سياستها از جانب  شماري  از سياستمداران  نيز تاييدمي شود، به  عنوان  مثال  در جريان  سخنراني  رامسفلد در سنا، بيل  نلسن  سناتوردمكرات  در تاييد سياستهاي  رامسفلد گفت : اميدوارم  زمان  زيادي  آنجا حضورداشته  باشيم . چرا كه  بايد پيروز شويم .
حالا نيروهاي  آمريكايي  در شرايطي كه  ظاهرا در عراق  جنگ  به  پايان  رسيده  و صلح  برقرار شده  در حالي  كه  لباس تمام  عيار رزم  به  تن  دارند، در خيابانها به  گشت زني  مشغول  هستند.
طبيعي  است  كه  هر اشغالگري  بالقوه  يك  هدف  محسوب  شده  و اين  امر شامل  حال افسران  جوان  آمريكايي  هم  مي شود كه  در غياب  حمايت  بين المللي ، از آنان خواسته  شده  كه  هم  حفظ نظم  و هم  راه اندازي  مدارس  و تصفيه  منابع  آب  و تعميرنيروگاه هاي  برق  و هزار و يك  كار ديگر را به  عهده  بگيرند و اينان  مانده اندمعطل  كه  اصلا در اين  ميانه  چه  كاره اند.
س : چشم انداز همه  اين  تحولات  براي  آمريكا چيست ؟
ج : چند روز بعد از سخنراني  رامسفلد در سنا، گزارشي  داده  شد كه  پل  برمرمتحد و دوست  نزديك  او كه  اكنون  مسئوليت  نيروهاي  اشغالگر را به  عهده  دارد، دفتر كار خود را به  محل  دفتر سابق  صدام  منتقل  كرده  كه  پنجره هايش  بر روي دجله  باز مي شود.
گفته  مي شود كه  برمر علاقه  زيادي  دارد توجه  كساني  را كه  به  دفترش  مي آيندبه  اين  شعار كه  بر روي  ميز كارش  قرار داده  «موفقيت  صد پدر دارد» جلب  كند.
البته  آقاي  برمر زيركانه  قسمت  بعدي  اين  عبارت  را كه  مي گويد شكست  يتيم است  حذف  كرده  است .
هر چند كه  بخش  حذف  شده  به  خوبي  روحيه  اراده  معطوف  به  قدرت  را كه  به رمان  موبي  ديك  حاكم  بوده  و هم اكنون  در جاي  جاي  كاخ  سفيد علايم  آن مشهوداست ، نشان  مي دهد، اما هفته  گذشته  به  نحو معجزه  آسايي  نوعي  دل  نگراني  ونارضايتي  در سراسر آمريكا آشكار شد.
در يك  نظرخواهي  كه  به  وسيله  موسسه  گالوپ  و به  نيابت  از نشريه يو.اس .تو دي  و شبكه  سي .ان . ان  اجرا شد، مشخص  شد كه  ميزان  حمايت افكار عمومي  از جنگ  در عراق  به  حد ۵۶ درصد سقوط كرده ، در حالي  كه  دراوايل  ماه  آوريل  اين  رقم  در حد ۷۶ درصد قرار داشت .
در آستانه  مبارزات  تبليغاتي  دوره  بعدي  رياست  جمهوري  آمريكا، رفتار بوش شباهت  زيادي  به  رفتار كاپيتان  اهب  در رمان  موبي  ديك  پيدا كرده  است .
هر چند هنوز مانده  تا اكثريت  آمريكاييها دريابند كه  نهنگ  كشي مي تواند به  فاجعه  منجر شود، اما آگاهي  افكار عمومي  در اين  خصوص  كه  باپايان  جنگ ، هنوز صلح  برقرار نشده ، رو به  ازدياد است .
البته  ازدياد شمار كشته شدگان  آمريكايي  در اين  امر بي تاثير نيست .
آمريكايي هايي  كه  من  در سفر هفته  گذشته  خود به  عراق  ديدار كردم ، با اين نكته  موافق  بودند كه  خيره سري  و غرور مي تواند براي  يك  دمكراسي  فاجعه آفرين باشد و اين  نكته  را نيز تاييد مي كردند كه  آمريكا از ۱۱ سپتامبر به  اين سو، در اين  زمينه  به  افراط گراييده  است .
در اين  ميانه  شايد تنها نكته  مثبت  واكنش  نقادانه اي  باشد كه  هفته  گذشته  در سنا ظاهر شد و دلالت  به  آن داشت  كه  بدنه  سياست  مسئول  در اين  كشور ازبين  نرفته  است .
بايد ديد اهميت  حضور اين  نوع  نهادهاي  سياسي  فعال  و منتقد از جانب رهبران  درك  مي شود يا خير؟ به  عنوان  مثال  آيا توني  بلر قادر به  درك  اين  پيام  است ؟

نگاه
سلطه در جامه نو
در روزهاي پاياني زندگي ژنرال «موبوتو» ديكتاتور زئير مجله تايم چاپ آمريكا در يك كاريكاتور سه صحنه اي زندگي سياسي «موبوتو» را به تصوير كشيد. در اين كاريكاتور نكته مهم، نحوه قدرت گرفتن موبوتو با حمايت آمريكا، ضعف قدرت او و فاصله گرفتن آمريكا و در نهايت تنها ماندن و برافتادن «موبوتو» با بيان تصويري، شرح داده شده بود. كاريكاتوريست مجله تايم با اين بيان تصويري، خبر از آغاز عصر جديدي در مناسبات بين المللي هم داده بود. عصري كه ديگر امپرياليسم از حمايت رژيم هاي ديكتاتور و سركوبگر و چهره هاي منفور سياسي اجتناب مي ورزد و به سلطه گري جامه نوي مي پوشاند. در دكترين جديد سلطه، بسياري از ارزش هاي پيشين نظام هاي تحت حمايت آمريكا، ضد ارزش تلقي مي شود. تداعي، حمايت بي چون و چراي ايالات متحده  از پينوشه،  سوموزا، موبوتو و... در دوراني كه حفظ منافع سياسي و اقتصادي غرب با حضور مقتدرانه اين چهره هاي مستبد و منفور ممكن مي شد، مي تواند مفاهيم، سلطه در جامه نو را بهتر تعريف كند. پاره اي تحليگران بر اين باورند كه، توسل به بعضي ارزش هاي انسان مدار جهاني نظير حقوق بشر، دمكراسي براي تداوم بهره كشي، ممكن است در بستري از آزمون و خطا تجربه شود و اين رويكرد چندان دوام نياورد. زيرا، نهادينه شدن ارزش هاي پيش گفته به مفهوم واقعي به بيداري و آگاهي مردم مي انجامد و اين هشياري مانع از شكل گيري و دوام بهره برداري هاي ناعادلانه اقتصادي مي گردد. به كارگيري قدرت نظامي همراه با بهانه ها و مفاهيمي كه در اساس با اصل توسل به زور مغايرت دارد، قدري اعجاب انگيز است، اما وقتي، پس از هر هجوم نظامي نخست شريان هاي اقتصادي كشور تصرف شده، هدف بهره برداري قرار مي گيرند، اين شگفتي برطرف مي شود آمريكاي لاتين، بيشتر از هر منطقه اي از جهان حكومت ژنرال هاي دست نشانده يا به اصطلاح «خونتاها» را تجربه كرده است.
حامي اصلي اين حكومت ها در آن سالها، كمپاني هاي بزرگ مس، موز، قهوه... بودند. كمپاني معروف «يونايتدفروت» در ادبيات سياسي جهان، نه به عنوان يك بنگاه بزرگ اقتصادي، بلكه تركيب قدرتمندي كه مولد كودتاهاي پي درپي در كشورهاي آمريكاي لاتين بود، شناخته مي شد، نقش سياسي اين كمپاني را در شعرهاي حماسي «پابلو نرودا» شاعر معروف شيلي و نقاشي هاي ديواري مكزيك مي توان ديد.
اينك، احساس مي شود كه آن روابط عريان ميان تراست هاي نيرومند اقتصادي و ژنرال هاي حكومتگر،  جاي خود را به سازوكارهاي تازه اي بخشيده است كه اهداف سلطه را در پوشش شعارها و رفتارهاي فريب دهنده اي پي مي گيرد.
حمايت از ژنرال هاي قدرتمند، مستبد و جنايتكار ديروز و فراريان و واماندگان امروز، حتي به صورت پنهان و با ظرافت هاي سياسي، هزينه هاي بسيار سنگين براي آمريكا در بر دارد. رويكرد جديد با ابزاري كه نمادهاي سركوب آزادي و حقوق بشر در دهه هاي گذشته را نفي مي كند، شيوه اي است كه، مي تواند دامان سلطه گران را از بسياري اتهامات گذشته پاك كند.
اما، مناسبات اقتصادي قانونمند است و مستوري را تاب نمي آورد. تغيير نگرش و دگرگوني در مناسبات اقتصادي ناعادلانه  اي كه تاكنون در جهان حاكم بوده است، مستلزم تغيير در بنياد حكومت هاي سلطه گر و ايجاد تعادل در مناسبات بين المللي است.

اقتصاد چين از نگاه گاردين
كمونيست هايي كه اقتصاد آزاد را ترويج مي كنند

اگر ما ئوتسه دون مي دانست جانشينانش در چين، توده هاي انقلابي در روستاها را از محوريت توسعه اقتصادي حذف و ساز و كارهاي اقتصاد آزاد را جايگزين سوسياليسم دهقاني خواهند كرد، احتمالا كسان ديگري را برمي گزيد. اما اينگونه نشد و جانشينان مائو اقتصاد چين را به سمت سرمايه داري هدايت كردند و رشدهاي بالاي اقتصادي را تجربه كردند. روزنامه نگاران با اين ديدگاه اقتصاد چين را تصوير كرده است.
روزنامه  گاردين  نوشت  چنين  تصور مي شود در كشورهايي  كه  حاكمان اعضاي  حزب  كمونيست  هستند شاهد شكستهاي  پي  در پي  آنها در زمينه  رشد و ترقي  باشيم  اما مسلما چين  در اين  مورد يك  استثناء است .
اين  روزنامه  افزود، در هيچ  نقطه ديگري  در روي  زمين  نمي توان  كشوري  را مانند چين  يافت  كه  سرعت  رشدش  به  شتاب  پكن  برسد.
گاردين  نوشت ، در چين  امروز مي توان  شاهد برخورد اقتصادي  مبتني  بر بازار آزاد و مصرف  گرايي  در حال  بال  و پر گرفتن  با بقاياي  مائوئيسم  بود كه  بر اثر اين  برخورد نه  تنها تأثيرات  شگرفي  در زندگي  يك  ميليارد و سيصد ميليون  چيني  پيش  آورده  بلكه  زندگي  در ديگر كشورها را نيز دستخوش  تحول  كرده  است.
چين  با سرعت  به سوي  آينده  پيش  مي رود ولي مي داند كه  در تنها چند دهه  ديگر به  ابرقدرتي  در جهان  تبديل  خواهدشد كه  تاثير وجود چنين  قدرتي  بر غرب  و بر همسايگان  آسيايي  چين  انكارناپذير است .
فرودگاههاي  پرزرق  و برق  و بزرگ  چين  فرودگاه  هيترو لندن  را در موضعي  خجلت زده  قرار داده    و مقياس  و ابعاد پروژه هاي  احداث  تأسيسات  مختلف  در چين  آنقدر خيره كننده  و چشمگير بوده  است  كه به  ظهور شوخي  ها و لطيفه هايي  در مورد اينكه  جرثقيل  ساختماني  اينك  به پرنده  ملي  چيني  ها تبديل  شده  ، منتهي  شده است.
 گاردين  نوشت  فعاليت  هاي  بازرگاني  و تجاري  آنقدر از چين  امروز گسترش  يافته  است  كه  ۹ مجله  معروف  فوربز در آمريكا هر سال  فهرستي  از يكصد بازرگان  ثروتمند چيني  را كه  داراي  بيشترين  ثروت  هستند ، منتشر مي كند.
توليد خودرو در چين  سر به  ميليونها دستگاه  در سال  مي رسد و رقم دارندگان  تلفن  همراه  در اين  كشور به  سيصد ميليون  نفر بالغ  مي شود.
بر اساس  ارقام  منتشره  در هفته  گذشته  با وجود شيوع  بيماري  سارس در شرق آسيا چين  هنوز هم  مي تواند به  رقم  هفت  درصد رشد اقتصادي  كه  در سال ميلادي  جاري  انتظار آن را داشت  برسد و ميزان  توليد صنعتي  در اين كشور در شش  ماهه  نخست  سال  جاري  ۱۶ درصد رشد را نشان  مي دهد.
شركتهاي  چيني  كه  در آغاز با توليد انبوه  كالاهاي  ارزان قيمت  كار خود را آغاز كرده  بودند اينك  در پي  توليد كالاهاي  سودآورتري  هستند چراكه  عضويت  پكن  در سازمان  تجارت  جهاني  راهيابي  آنها را به  بازارهاي جهاني  تضمين  مي كند.

سايه روشن سياست
فشار انتخابات آمريكا به ايران
دبيركل  حزب  بعث  پيشرو عربي  از احزاب  مخالف  دولت  اردن ، هدف  واشنگتن  از فشار عليه  جمهوري  اسلامي  ايران  را بهره برداري  از اين  امر در انتخابات  رياست  جمهوري  آمريكا به  سود حزب  جمهوريخواه  خواند.
فواد دبور در گفت وگو با ايرنا در امان  افزود: آمريكا همچنين  براي  متهم  كردن  ايران  به  حمايت  از تروريسم  به  سازمان هاي  بين المللي  فشار وارد مي كند تا آنها را نيز با خود همراه  و همگام  كند.
به  گفته  دبيركل  حزب  بعث  پيشرو عربي  اردن ، سياست  آمريكا در قبال  ايران  سياستي  دوگانه  است .
وي  افزود: آمريكا از يك  طرف  از منافقين  كه  يك  سازمان  تروريستي  است ، حمايت  مي كند و از سوي  ديگر مدعي  پشتيباني  ايران  از تروريسم  است .

درخواست مجدد از خاتمي
002400.jpg

نماينده اردبيل در مجلس روز چهارشنبه طي تذكري خواستار فراخواني رئيس جمهور به جلسه غيرعلني مجلس براي پاسخ دادن به پرسش هاي نمايندگان درخصوص حوادث اخير شد.
به گزارش خبرنگار همشهري نورالدين پيرمؤذن با اشاره به ماده ۱۰۳ آيين نامه داخلي گفت: ۲۵ تن از نمايندگان طي تقاضايي خواستار تشكيل جلسه غيرعلني در مجلس و حضور رئيس جمهور در آن شدند تا باتوجه به شرايط حساس داخلي و منطقه رئيس جمهور به سئوالات مجلس پاسخ دهد. وي با اشاره به گذشت بيش از سه هفته از اين تقاضا گفت: هنوز هيأت رئيسه دلايل خود را در مورد علت پاسخ ندادن به اين تقاضا اعلام نكرده است.

ميهماني بانوان سياسي
چهارشنبه گذشته پس از آن كه لايحه الحاق ايران به كنوانسيون منع تبعيض عليه زنان در مجلس تصويب شد، نمايندگان زن همه نمايندگان را به ناهار ميهمان كردند. در اين ميهماني نمايندگان موافق و مخالف لايحه شركت كردند.

پيام
شبكه خبري بي بي سي به نقل از روزنامه هندي تلگراف گزارش داد در جريان سفر محسن امين زاده معاون آسيا - اقيانوسيه وزير امور خارجه به دهلي نو، طرفين مذاكره درباره ايفاي «نقش سازنده» در عراق به تفاهم رسيده اند.
روزنامه تلگراف به بهانه اين سفر نگراني هاي ايران را از حضور آمريكا تشريح كرده است. اين روزنامه در اين باره نوشت: ايران از اين جهت كه با حضور آمريكا، شيعيان عراق با به دست گرفتن رهبري شيعيان جهان از طريق تفوق نجف و كربلا، ايران را به حاشيه مي رانند نگران است. نگراني دوم تهران اين است كه آمريكا (از طريق عراق) به ايران حمله كند. تلگراف افزوده است [با وجود اين نگراني ها] ديپلمات ها معتقدند امين زاده با تأكيد بر اين كه ايران آماده ايفاي «نقش سازنده» در عراق است مي كوشيد به آمريكايي ها پيام دهد كه ايران قصد اخلال در عراق را ندارد.

رايزني روحانيان
شنيده شد يك و نيم ماه پيش دو تن از سران جامعه روحانيت مبارز و دو تن از سران مجمع روحانيون مبارز در مورد انتخابات مجلس هفتم رايزني كرده اند. ظاهرا تركيب نامزدها و تعدادي كه قرار است براي روحانيان در نظر گرفته شود، محور اصلي مذاكره بوده است.

وزارت علوم تكذيب كرد
روابط عمومي  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  در اطلاعيه اي ، مطالب  منتشره  توسط برخي  از پايگاههاي  اينترنتي  مبني  بر شكايت  وزارت  علوم  از دانشجويان ، را تكذيب  كرد. به گزارش ايرنا در اين  اطلاعيه  آمده  است : اخيرا در بعضي  از پايگاههاي  خبري  مشكوك  و وابسته  به  محافل  فتنه گر و افراطي  كه  گرمي  بازار خود را در شايعه پراكني  مي بينند، مطالبي  مبني  بر شكايت  وزارت  علوم  از دانشجويان  به  مراجع  قضائي  و با توافقات  پنهاني ، در اين  زمينه  منتشر شده  است . در اين  اطلاعيه  ضمن  تكذيب  اين  مطالب ، از مراجع  قانوني  درخواست  شده  است  با چنين  فضاسازي هاي  مخرب  برخورد كنند.
002410.jpg


نفت ومرگ
خبر كشته شدن پسران صدام قيمت نفت را كاهش داد.
در پي درج اخباري مبني بر كشته شدن عدي و قصي پسران صدام، قيمت جهاني نفت كاهش يافت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، قيمت نفت سبك و شيرين آمريكا در بازار بورس نيويورك براي تحويل در مرداد ماه ۵۹/۱ دلار كاهش يافت و به ۱۹/۳۰ دلار در هر بشكه رسيد.
قيمت نفت برنت درياي شمال دربازار بورس لندن نيز براي تحويل در شهريور ماه ۲۰/۱ دلار كاهش يافت و به ۴۹/۲۷ دلار در هر بشكه رسيد.
بنا بر اين گزارش، خبر مرگ پسران صدام، تنشها و ناآراميها را در عراق كاهش خواهد داد و احتمال افزايش توليد نفت اين كشور وجود دارد.

سياست
ادبيات
اقتصاد
زيست بوم
علم
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  زيست بوم  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |