يكشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۱۹
با اجراي طرح Cros
پالايشگاه تهران آماده پالايش نفت خام كشورهاي شمالي خواهد شد
000275.jpg
رئيس اداره خدمات فني و مهندسي شركت پالايش نفت تهران گفت: اجراي طرح  CROS در پالايشگاه تهران تغييرات زيادي به همراه دارد، به گونه اي كه از كل طرح حدود ۵/۴۲ درصد آن در اين شركت اعمال مي شود، در صورتي كه تغييرات پالايشگاه تبريز حدود ۲۶ درصد از كل طرح را در بر مي گيرد.
امين الله اسكندري افزود: بقيه طرح نيز مربوط به ساخت اسكله دريافت نفت خام در نكا و مخازن اختلاط و امتزاج كنار اسكله است. اين تغييرات براساس اهداف طرح در پالايشگاه تهران، يعني حفظ ظرفيت اسمي ۲۳۰ هزار بشكه در روز و نيز ثابت ماندن كيفيت محصولات به اجرا درمي آيد.
وي ادامه داد: نفت خام شمال كه از تركيب چهار نوع نفت قزاقستان، آذربايجان، تركمنستان و نيز مخلوطي از اهواز و چليكن تشكيل مي شود از لحاظ API با نفت اهواز آسماري كه پالايشگاه هاي تبريز و تهران براساس آن طراحي شده است تفاوت چنداني ندارد، اما از نظر ساير خواص از جمله ميزان گوگرد مركپتان، نمك و ديگر خواص تفاوت هايي ديده مي شود كه لازم است در واحدهاي فرآيندي تغييراتي ايجاد شود.
گام هاي نخستين طرح CROS در شركت پالايش نفت تهران حدود ۲ سال پيش با مطالعات اوليه و طراحي برداشته شد و پس از انتخاب پيمانكار شامل يك كنسرسيوم آسيايي متشكل از ۳ شركت، وارد مرحله اجرايي شد و تاكنون حدود ۷۰ درصد پيشرفت داشته است.
اسكندري درباره تغييرات ايجاد شده تصريح كرد: «واحدهايي كه از سوي پيمانكار مورد بررسي قرار گرفت شامل واحدهاي تقطير در اتمسفر و خلا‡، واحد غلظت شكن، گاز مايع و برخي واحدهاي جنبي است. واحدهاي تحت ليسانس جزو كار پيمانكار تلقي نشده است اما بررسي هاي لازم بر اين واحدها توسط شركت ملي مهندسي و ساختمان صورت گرفته است. بخشي از تغييرات واحدهاي مذكور عبارت است از خريد و نصب ظروف نمك زدا، خريد و نصب كوره موجود، خريد و نصب رآكتور واحد غلظت شكن و نصب دو واحد تصفيه گاز مايع با عنوان مراكس( كه به دليل مركپتان موجود در گاز مايع حاصل از نفت خام كشورهاي شمال، وجود آنها براي تصفيه گاز مايع ضروري است)، خريد و نصب پمپ ها،  برج ها، ظروف مورد نياز، مبدل هاي حرارتي، كولرهاي هوايي و آبي در اين واحدها».
وي ادامه داد: مراحل اجرايي طرح CROS از سال قبل در پالايشگاه آغاز شده و تاكنون در بخش عمليات مهندسي حدود ۹۲ درصد، تأمين اجناس ۸۶ درصد و نصب و اجرا حدود ۵۰ درصد پيشرفت داشته است. براساس برنامه تنظيمي، در تيرماه پالايشگاه جنوبي از سرويس خارج شد و طي ۴۵ روز تغييرات لازم از جمله نصب، حذف دستگاه هاي زائد، برقراري اتصالات بين دستگاه هاي جديد و بقيه واحد، صورت گرفت. پس از به سرويس درآمدن پالايشگاه جنوبي و كسب نتيجه، نوبت به پالايشگاه شمالي خواهد رسيد كه اين عمليات طي شهريورماه در پالايشگاه شمالي نيز دنبال خواهد شد.
اسكندري درباره تغييرات نهايي پالايشگاه با اجراي طرح CROS اضافه كرد: «عمليات اين طرح در پالايشگاه تهران شامل ۵۷ كيلومتر لوله گذاري جديد، ۵۰۰ تن سازه فلزي، حدود دو هزار مترمكعب فونداسيون، نصب ۴۶ كيلومتر كابل برق، ۴۰ كيلومتر كابل ابزار دقيق، حذف حدود ۱۰ كيلومتر لوله هاي زائد و ۶۳۰ تن تجهيزات قديمي خواهد بود. همچنين حدود ۹۰۰ مترمكعب از وسايل درون برج ها حذف و به جاي آن حدود ۱۰۰۰ مترمكعب وسايل جديد جايگزين مي شود. مجموع اين تغييرات به آمادگي پالايشگاه  تهران جهت پالايش نفت خام كشورهاي شمال منجر خواهد شد».
وي در گفت وگو با نشريه مشعل تأكيد كرد: اجراي اين طرح غير از سود ارزي مستقيمي كه ازجهت معامله سوآپ دربر دارد به دليل حذف هزينه هاي حمل نفت خام از اهواز تا پالايشگاه هاي شمالي نيز مورد توجه است. البته كاهش هزينه هاي حمل نفت خام و سود معامله سوآپ، هر دو مورد توجه وزارت نفت است اما تغييراتي به اين وسعت روي دستگاه هاي پالايشي طبيعتاً نيازمند نگاهي ژرف تر است.
وي در خصوص استفاده مجدد از نفت داخلي و وضعيت آتي اين پالايشگاه گفت: اگر زماني ناگزير به استفاده از خوراك نفت خام اهواز شويم، اين تغييرات جوابگو خواهد بود. درهر صورت لازم بود كه پالايشگاه با تغييراتي به سمت استفاده از نفت ترش سنگين حركت كند».
اما طرح CROS هنوز به پايان نرسيده است. براي رسيدن به تمامي اهداف اين طرح، در ادامه طرح ديگري با عنوان «طرح مكمل » CROSتعريف شده است كه براساس آن واحدهاي جديدي به پالايشگاه تهران افزوده مي شود تا اين مجموعه پالايشي بتواند از تمام ظرفيت خود بهره برده و كيفيت محصول را طبق استانداردهاي قابل قبول به بازار داخلي عرضه كند.
اسكندري افزود: طرح مكمل شامل ايجاد واحدهاي جديد از جمله واحد تصفيه نفتاي سبك، واحد ايزومريزاسيون به ظرفيت ۱۸ هزار بشكه در روز، واحد تصفيه نفت سفيد به ظرفيت ۳۱ هزار و ۵۰۰ بشكه در روز، واحد گوگردزدايي از نفت گاز به ظرفيت ۵۳ هزار بشكه در روز، واحد جديد توليد هيدروژن به ظرفيت ۴۲ ميليون استاندارد فوت مكعب در روز و واحدهاي جنبي مانند آب، برق، بخار، توليد ازت و گوگردسازي است كه نصب اين واحدها ارتقاي كيفيت فرآورده ها را در پي خواهد داشت.

وزارت امور اقتصادي و دارايي تضمين مي كند:
بازپرداخت تسهيلات بانكي  براي تجهيز نيروگاه استور شمال غرب كشور
هيأت وزيران به وزارت امور اقتصادي و دارايي اجازه داد تا تسهيلات اعتباري ميان مدت و بلندمدتي كه توسط سيستم بانكي براي خريد لوازم جانبي سد و نيروگاه اختصاص داده مي شود را تضمين كند.
به گزارش خبرنگار ما، برمبناي اين مصوبه، وزارت امور اقتصادي و دارايي موظف است،  طرح خريد بخش ژنراتور و لوازم جانبي سد و نيروگاه استور شمال  غرب كشور را تا سقف ۱۰ ميليون و ۷۹۴ هزار و ۶۰۶ يورو كه از مؤسسات خارجي تهيه شده است تضمين كند.
بر همين اساس خريد بخش توربين و لوازم جانبي سد و نيروگاه استور نيز تا سقف ۱۰ ميليون و ۷۶۰ هزار يورو توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي تضمين خواهد شد.
مبلغ تعيين شده براي خريد ژنراتور و لوازم جانبي سد و نيروگاه استور معادل كل مبلغ قرارداد امضا شده است اما هزينه هاي بانكي، بيمه و اعتبارات صادراتي آن پس از كسر مبالغ پيش پرداخت به مبلغ تصويب شده اضافه خواهد شد.
صدور ضمانت نامه توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي، مشروط به اعلام سيستم بانكي در خصوص رعايت مقررات ارزي و اخذ وثيقه كافي و در نهايت تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي خواهد بود.

انرژي
اقتصاد
بانك و بورس
حمل و نقل
رويداد
صنعت
|  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  حمل و نقل  |  رويداد  |  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |