سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۲۷- Aug, 5, 2003
شناي قهرماني جهان
راه آبي
ماهي هاي طلايي آبهاي كاتالوني
004320.jpg

بهرام توكلي- دهمين دوره مسابقات شناي قهرماني جهان پس از سيزده روز رقابت ديدني و تماشايي مابين ستارگان ورزش شنا و بهترين هاي جهان به پايان رسيد. همان گونه كه انتظار مي رفت اين دوره از مسابقات نيز سرشار از شگفتي ها و سراسر هيجان ، زيبايي و تسلط انسان بر آب بود. در اين دوره چندين ركورد جهاني و ركورد بازيها شكسته شد. استقبال پرشور از سوي تماشاگران از سراسر دنيا شگفت آور بود. استخرهاي شنا در سواحل اسپانيا قرار داشتند و بينندگان فراواني كه توسط تلويزيونهاي خود نظاره گر مسابقات بودند. پخش مستقيم و يا زنده مسابقات از سه كانال ماهواره نويد اهميت و اعتبار اين رشته ورزشي در جهان است. بد نيست به نتايج كلي مسابقات نظري بيفكنيم و با قهرمانان رشته هاي شنا ، شيرجه ، واترپلو ، شناي آبهاي آزاد و شناي هماهنگ (رقص درون آب) آشنا شويم.
در دهمين دوره مسابقات شناي قهرماني جهان ركوردهاي قابل توجهي به دست آمد كه نشان دهنده سير صعودي است كه اين رشته در جهان طي مي كند. هرچند هنوز جاي ستارگان بزرگي چون مارك اسپيتز در آن خالي است. اما مارك فلپس با كسب سه مدال طلا و يك نقره چون بزرگان دهه هفتاد و هشتاد درخشيدند. واترپلو همچنان در اختيار مجارها بود. كشوري كه در اين رشته قدرت بلامنازع شده است.

مسابقات شناي هماهنگ (رقص درون آب) در ۳ رشته انفرادي ، دو نفره و تيمي برگزار شد. شنايي كه مختص بانوان است و داراي حركاتي خاص است. در رشته انفرادي خانم «ويرژيني دديو» از فرانسه مقام اول را به دست آورد. شناگري كه از دو دوره قبل مسابقات يعني از پرث استراليا در ۱۹۹۹ و فوكوكاي ژاپن در ۲۰۰۱ تلاش نموده بود تا عنوان قهرماني را به دست آورد ليكن بخت با او يار نبود تا اينكه در بارسلون با انجام يك سري حركات موزون و زيبا و هماهنگ به گونه اي اعجاب انگيز با همراهي موزيكي از ساخته هاي شوپن كه با اجراي جديدي به سبك جاز ، زيبايي دو چنداني به حركات خود داد و با شايستگي رقباي اصلي خود را يعني آناستازيا ارماكووا از روسيه و جما منگوئل از اسپانيا را پشت سر قرار داد و مقام قهرماني را تصاحب نمود. در حركات دو نفره اين بار روسها مقام قهرماني را به دست آوردند. آناستازيا ارماكووا و آناستازيا داويدوا آنچنان حركات هماهنگي را به نمايش گذاشتند كه باعث تحسين همگان شدند. در اين رشته ژاپن دوم و اسپانيا به مقام سوم رسيدند و اما نهايت زيبايي حركات موزون و ريتميك را در مسابقات تيمي شاهد بوديم در جايي كه روسها به رقابت نزديك با ژاپني ها و آمريكايي ها پرداختند. در ابتدا ۸ شناگر تيم روسيه در بيرون از آب غنچه گلي را به نمايش گذاشتند و سپس رفته رفته اين غنچه باز شد و سپس هر يك به نشانه يك گلبرگ به درون آب پريدند.
۸ شناگر تيم روسيه به همراه موزيك فوق العاده زيبا و با ريتم خاصي مجموعه حركات خود را اجرا نمودند به گونه اي كه در انتها تمامي تماشاگران حاضر در استخر شنا به پا خاسته و
چند دقيقه تيم روسيه را تشويق نمودند. بعد از روسيه ژاپن دوم و آمريكا سوم شدند.
شناي آبهاي آزاد: مسابقات شناي آبهاي آزاد در سواحل بندر اسپانيا و در ۳ رشته ۲۵ و ۱۰ و ۵ كيلومتر در قسمت بانوان و آقايان برگزار شد. در ۵ كيلومتر بانوان در حالي كه توسط قايق هاي موتوري تونلي به عرض۱۰۰ متر ايجاد شد خانم ويولا والي شناگر ۳۱ ساله ايتاليايي با رقابتي نزديك و ديدني ، خانمها جانا پچانووا از جمهوري چك و بريتا كامروا از آلمان را شكست داد و مدال طلا را تصاحب نمود و رقباي او به ترتيب دوم و سوم شدند. در۱۰ كيلومتر نيز بار ديگر ويولا والي مقام قهرماني را به دست آورد ليكن اين بار رقباي اصلي او كه مقامهاي دوم و سوم را به دست آوردند خانم آنگلا موئر از آلمان و اديث وان ديك از هلند بودند. بدين ترتيب خانم والي دو مدال طلا را تصاحب نمود اما در ۲۵ كيلومتر نتيجه ديگري رقم خورد ، ۲۵ كيلومتر شناي بدون توقف به راستي بسيار مشكل و طاقت فرسا بود. اديث وان ديك از هلند ۳۰ ساله با ركورد ۴۳/۳۵/۵ ساعت اول شد و بعد از او شناگران آلماني دوم و سوم شدند ، اما در۵ كيلومتر آقايان ، برتري از آن ايوگيني كوچكارف از روسيه بود. شناگري كه فرزند يك ماهيگير روس است توانست با فاصله دو ثانيه شناگر آلمان و شناگر هموطن خود را شكست دهد. در۱۰ كيلومتر باز هم شناگري ديگر از روسيه به نام ولاديمير دياتچيني مقام اول را به دست آورد و آلمان و اسپانيا دوم و سوم شدند و در ۲۵ كيلومتر باز هم روسها آن هم توسط يوري كودينف مدال طلا را به دست آوردند و اسپانيا دوم و بلغارستان سوم شدند.
004295.jpg

شيرجه: مسابقات شيرجه اين دوره از مسابقات قهرماني جهان نيز برابر پيش بيني هاي به عمل آمده با برتري چيني ها به پايان رسيد. در اين دوره از مسابقات تا اين لحظه روسها در سه رشته برتري خود را به اثبات رسانده بودند. در شيرجه از تخته۱ متر بانوان خانم ايرينا لاشكو از استراليا در ميان بهت و حيرت حاضران با حركاتي زيبا و تماشايي و با فرودي بي نقص درون آب و با ۹۷/۲۹۹ امتياز مقام اول را به دست آورد و آلمان و كانادا دوم و سوم شدند. در تخته ۳ متر جينگ جينگ گيو از جمهوري خلق چين مقام اول را به دست آورد. شيرجه روندگان روس و باز هم چين دوم و سوم شدند. در شيرجه از سكوي ۱۰ متر اميلي هيمانس از كانادا تنها با اختلاف ۲ امتياز لي شي لئو از چين را شكست داد و اول شد و شيرجه رونده ديگري از چين در رتبه سوم قرار گرفت.
اما يكي از زيباترين مسابقاتي كه در اين رشته برگزار شد، شيرجه هماهنگ از تخته ۳ متر بود. دو شيرجه رونده چيني با انجام ده حركت زيبا و تماشايي و در عين حال هماهنگ آن هم از ابتداي حركت بر روي دايو و سپس پرش و انجام حركت و فرود در آب موفق شدند، مقام قهرماني را به دست آورند و روسيه دوم و مكزيك در رتبه سوم قرار گرفتند. به دنبال حركات هماهنگ از تخته ۳ متر ، شيرجه هماهنگ از سكوي ۱۰ متر برگزار شد. در مورد شيرجه هاي هماهنگ بايد اشاره نمود با توجه به اينكه اين حركات توسط دو شيرجه رونده از ابتدا تا انتها و در يك زمان صورت مي گيرد، عوامل زيادي در كسب نتيجه خوب مؤثر است: تمرينات فراوان شيرجه روها ، هموزني آنها، سرعت در اجراي حركات ، ميزان پرش و ... درنتيجه صرف نظر از زيبايي حركات نتيجه گيري به مراتب مشكل مي شود. به هر حال در اين رشته نيز شيرجه روندگان چيني اول شدند و استراليا دوم و روسيه سوم اما در قسمت مردان و شيرجه از تخته ۱ متر ژيانگ ژو از چين مقام اول را به دست آورد و در شيرجه از تخته ۳ متر الكساندر دوبروسوك از روسيه اول شد و چين و باز هم شيرجه رونده اي از روسيه دوم و سوم شدند. در شيرجه از سكوي۱۰ متر شيرجه رونده كانادايي مدال طلا را به دست آورد و استراليا و چين دوم و سوم شدند. در شيرجه هماهنگ از تخته ۳ متر روسها اول ، چيني ها دوم و  آلماني ها سوم شدند و در شيرجه هماهنگ از سكوي۱۰ متر اين بار استراليا با حضوري درخشان مقام قهرماني را به دست آوردند. اوكراين دوم و چين در رتبه سوم قرار گرفتند.
واترپلو: اما در مسابقات واترپلو كه با حضور ۱۶ تيم در قسمت بانوان و ۱۶ تيم در قسمت آقايان برگزار شد شگفتي هاي زيادي رخ داد. ابتدا در قسمت بانوان ۱۶ تيم شركت كننده يعني تيم هاي كانادا، استراليا، برزيل، انگلستان، هلند، روسيه، ژاپن، ونزوئلا، آمريكا، آلمان، يونان، فرانسه، مجارستان، ايتاليا، اسپانيا و قزاقستان به ترتيب در ۴ گروه چهار تيمي رقابت هاي ديدني و حساسي را برگزار كردند. آنها آمده بودند تا در مهمترين ميدان ورزش واترپلو در جهان براي كشور خود افتخار كسب كنند چرا كه مياديني چون مسابقات المپيك و قهرماني جهان و حتي بازيهاي منطقه و يا قاره اي ، ميادين كسب افتخار است و نه كسب تجربه و به دست آوردن آمادگي. به هر حال با اتمام مسابقات در دور مقدماتي و يك هشتم نهايي انگلستان شانزدهم شد و فرانسه پانزدهم، ونزوئلا چهاردهم ، قزاقستان سيزدهم ، برزيل دوازدهم ، ژاپن يازدهم ، يونان و آلمان در مكانهاي نهم و دهم قرار گرفتند. اما هشت تيم برتر مسابقات واترپلو بانوان ديدارهاي يك چهارم را به زيبايي هر چه تمامتر و با تسلط كامل به انجام رساندند تا جايي كه مجارستان پنجم،هلند ششم، استراليا هفتم و اسپانيا هشتم شدند. ديدار رده بندي براي كسب مدال برنز مابين تيم هاي روسيه و كانادا برگزار شد و روسيه ۹ بر ۷ كانادا را شكست داد و مدال برنز را به دست آورد. اما بازي فينال اين بار بين دو تيم آمريكا و ايتاليا برگزار شد. بازي فوق العاده پرهيجاني كه يك لحظه نگاهها از آن برداشته نمي شد. سرانجام اين آمريكا بود كه با نتيجه ۸ بر ۶ ايتاليا را شكست داد و مدال طلا را تصاحب نمود و ايتاليا صاحب مدال نقره شد. پاياني شكوهمند كه تماماً  توسط تلويزيونهاي ماهواره اي به نمايش درآمد.
واترپلو مردان: اين بار نيز ۱۶ تيم برتر جهان در واترپلو مردان آماده شده بودند تا سرحد توان تلاش نمايند و افتخار كسب كنند.
004325.jpg

تيم هاي مجارستان ، كرواسي ، روماني و كانادا در گروه A و آمريكا ، يوگسلاوي ، استراليا و ژاپن در گروه B و ايتاليا ، يونان ، آلمان و چين در گروه Cو اسپانيا، روسيه، اسلواكي و برزيل به ترتيب پس از پايان ديدارهاي مقدماتي در گروه هاي چهارگانه رتبه هاي اول تا چهارم را به دست آوردند. بدين ترتيب مرحله يك هشتم نهايي با ديدارهاي ۳ تيم برتر هر گروه كه جمعاً  ۱۲ تيم شدند برگزار شد و تيم هاي چهارم هر گروه براي كسب عناوين سيزدهم تا شانزدهم رقابت نمودند كه سرانجام برزيل سيزدهم ، كانادا چهاردهم ، ژاپن پانزدهم و چين شانزدهم شدند. اما حاصل ديدارهاي ۱۲ تيم برتر چهار گروه كسب نتايج دور از انتظار بود. كرواسي قهرمان دوم اروپا در مقابل استراليا با نتيجه ۱۰-۶ در عين ناباوري شكست خورد و در رسيدن به يكي از عناوين قهرماني محروم شد، اسلواكي ۷-۶ آلمان را شكست داد و در بين ۸ تيم برتر جهان قرار گرفت و روسيه يكي از بهترين هاي جهان بازي را به يونان واگذار كرد و در مقام دهم قرار گرفت. اما ديدارهاي يك چهارم نهايي از هيجان خاصي برخوردار بود. اسلواكي، آمريكا، استراليا، اسپانيا، مجارستان، يونان، ايتاليا و صربستان و مونته  نگرو (يوگسلاوي) هشت تيم برتر جهان در اين مرحله ديدارهاي دو به دو خود را برگزار كردند كه از مهمترين وقايع شكست صربستان و مونته نگرو از ايتاليا آن هم با نتيجه ۵ بر ۶ بود. بدين ترتيب براي كسب مقام هفتم و هشتم اسلواكي و استراليا بازي را برگزار كردند كه استراليا ۱۱ بر ۸ اسلواكي را شكست داد و هفتم شد. استراليا هشتم ،  اسپانيا با غلبه بر آمريكا پنجم شد و آمريكا ششم.
ديدار رده بندي را صربستان و مونته نگرو (يوگسلاوي) در مقابل يونان برگزار كرد كه در يك بازي پر برخورد و در عين حال تماشايي،بازي ۵ بر ۳ به سود يوگسلاوي به اتمام رسيد و اما در بازي فينال كه مابين ايتاليا و نامدارترين و پرافتخارترين تيم جهان يعني مجارستان برگزار شد شاهد يك سري حركات تاكتيكي و تكنيكي از جانب بازيكنان دو تيم بوديم. به جرأت مي توان گفت كه ناجي تيم مجارستان شماره ۵ اين تيم توماس كاشاش بود. بازيكن خوش فكري كه بارها به عنوان بهترين بازيكن جهان برگزيده شده است و در تيم ايتاليا فيورنتيني به تنهايي چهار گل درون دروازه مجارستان جاي داد. به هر حال بازي زيبا و تماشايي دو تيم كه ۱۰۸۰۰ تماشاگر از نزديك نظاره گر آن بودند در پايان چهار وقت ۸ بر ۸ به پايان رسيد ، در وقت اضافه اول اين مجارستان بود كه توسط پيتر بيروس اولين گل را درون دروازه ايتاليا جاي داد و در وقت دوم اضافه مجارستان ۲ گل و ايتاليا ۱ گل به ثمر رساندند و در نتيجه مجارستان ۱۱ بر ۹ مدال طلا را تصاحب نمود. مجارستان تيمي است كه ۳۰ سال تمام در كورس قهرماني قرار دارد. پرافتخارترين تيم واترپلو جهان است و از بوداپست به عنوان پايتخت واترپلو در جهان ياد مي كنند. اما از شگفتي هاي اين مسابقات كسب مقام سومي توسط يوگسلاوي است كه درست يك ماه قبل در مسابقات واترپلو قهرماني اروپا مقام اول را به دست آورد.
رقابت هاي شنا
شنا Swimming آخرين رشته دهمين دوره مسابقات قهرماني جهان در بارسلون اسپانيا بود. طي مدت ۸ روز ۱۰۶۵ شناگر از ۱۵۰ كشور جهان در ۴۰ رشته شنا (۲۰ رشته بانوان و ۲۰ رشته آقايان) در مراحل مقدماتي - نيمه نهايي و نهايي ۱۴ ركورد جديد براي جهان به ثبت رساندند و ۳۶ ركورد مسابقات قهرماني جهان و ۶۰ ركورد قاره اي شكسته شد. نموداري كه تاكنون نظير نداشته است. مصطفي لارفوئه Mustapha Larfaoui رئيس فدراسيون جهاني شنا Fina  در گزارشي كه در مراسم اختتاميه ارائه نمود اظهار داشت: در طول سيزده روز برگزاري مسابقات شاهد لحظات هيجان برانگيز و رقابت ديدني و دوستانه ستارگان و قهرمانان ورزش شنا در جهان بوديم. نه تنها ما بلكه برابر آخرين آمار و ارقام بدست آمده ۷۰۰ ميليون نفر از ۱۵۵ كشور در جهان به صورت مستقيم و زنده نظاره گر پخش تلويزيوني اين مسابقات بودند و اين موضوع يعني اهميت دادن به جايگاه ارزشمند امروز ورزش شنا در نزد جهانيان. برگزاري ۶۲ مسابقه در طول سيزده روز در بارسلون اسپانيا باعث گرديد تا بار ديگر ورزش شنا مركز توجه همگان قرار گيرد.
اما در طول ۸ روز برگزاري مسابقات شنا چه پيش آمد. همانگونه كه اشاره شد ۱۴ ركورد جهاني در اين مسابقات شكسته شد. ماتئو ولش از استراليا در ۵۰ متر پروانه - كوسوكه كيتاجيما از ژاپن در ۲۰۰ و ۱۰۰ متر قورباغه - آندري سردينف از اوكراين در ۱۰۰ متر پروانه - توماس روپراس از آلمان در ۵۰ متر كرال پشت - ليزلي جونز از استراليا در ۱۰۰ متر قورباغه بانوان - و آماندار بيرد از آمريكا در ۲۰۰ متر قورباغه بانوان.
اما شگفتي ساز اين دوره از مسابقات بي شك مايكل فلپس Michael Phelps از آمريكا بود. او كه متولد ۱۹۸۵ در بالتيمور آمريكا است و عضو باشگاه بالتيمور شمالي و مربي او Bob Bowman يكي از بهترين مربيان ايالات متحده است مايكل فلپس با ۱۸۷ سانتي متر قد و ۱۸ سال سن ستاره اي است كه در آسمان شناي جهان در بارسلون اسپانيا درخشيدن گرفت. اولين سال حضور او در بازيهاي المپيك ۲۰۰۰ سيدني بود كه مقام پنجم را در شناي ۲۰۰ متر پروانه بدست آورد در آن زمان فقط ۱۵ سال داشت. اما ۳ سال تلاش مداوم و روز به روز او را به جايي رساند كه درصدر خبرهاي ورزشي جهان قرار گرفت. فلپس در اين دوره از مسابقات ۴ ركورد جهاني برپا كرد و در ۳ رشته مدال طلا گرفته بود و يك رشته مدال نقره. بدين ترتيب اين شناگر جوان بار ديگر ياد و خاطره مارك اسپيتز شناگر مشهور جهان در المپيك ۱۹۷۲ مونيخ را زنده كرد. شكستن چهار ركورد جهاني در يك دوره از مسابقات تا به امروز توسط اين دو نفر صورت گرفته است. بدين ترتيب مي بايست ستاره پرفروغ مسابقات قهرماني جهان در بارسلون را مايكل فلپس ناميد.او در شناهاي ۱۰۰ و ۲۰۰ متر پروانه و در ۴۰۰ و ۲۰۰ متر مختلط انفرادي چهار شنا خالق شگفتي شد و ركورد جديدي برپا نمود. اما در كنار مايكل فلپس نمي توان از الكساندر پوپوف شناگر ۳۲ ساله روسي ياد نكرد. پوپوف كه در نزد جهانيان علاقه مند به ورزش شنا و در كشورش از محبوبيت بالايي برخوردار است در اين سن و سال در مواد ۵۰ متر و ۱۰۰ متر و ۱۰۰*۴ متر آزاد امدادي تيمي ۳ مدال طلا به دست آورد. كاري ستودني و تحسين برانگيز. پوپوف از سال ۱۹۹۱ در ۲۰ سالگي پا به صحنه مسابقات معتبر جهاني و قاره اي نهاد و هميشه در مسابقات يكي از بهترين ها بود او را اينك بدين اسم مي نامند: «تزار الكساندر پوپوف». ادامه دارد

سايه روشن ورزش
شأن و منزلت تيم ملي
004315.jpg

معراج مژده ـ ماجراي خروج سه بازيكن از تيم ملي و در مقابل قرار گرفتن سپاهان و مديران تيم ملي بحث تمام نشدني است؟ داستاني نه تازه براي فوتبال ما. به ۳۹ سال پيش برگرديم. بازيهاي المپيك ۱۹۶۴ تيمي كه به رهبري حسين فكري با شكست دادن هندوستان به المپيك توكيو راه پيدا كرد. يادش به خير. در بازيهاي مقدماتي حميد شيرزادگان، همايون بهزادي و حميد برمكي براي ايران چه كردند. عرب، حبيبي، رنجبر، نادر لطيفي، غلامحسين نوريان و... افسوس كه در آنزمان نيز شش بازيكن از شاهين دچار محروميت شدند. باشگاه شاهين در مقابل تيم ملي ايستاد به درست يا غلط بودن انگيزه هاي آن كاري نداريم، اما فوتبال ما از همان نقطه ضربه خورد. حالا حكايت اين سه بازيكن سپاهان است كه مطمئناً از ته دلشان دوست نداشتند اردوي تيم ملي را ترك كنند.
اما باشگاه سپاهان اصرار دارد كه از اين سه بازيكن در بازيهاي دوستانه خود استفاده كند. اين سه بازيكن ارزشهاي خود را دارند، اما نه در اندازه هاي آن شش بازيكن شاهين در ۳۹ سال پيش، و نه تعدادشان زياد است. اما اگر قرار باشد در آغاز يك حركت ملي با چنين موانع و مشكلاتي روبرو شويم ديگر كسي تيم ملي و فدراسيون را تحويل نخواهد گرفت. تيم ملي براي خود شأن و منزلتي دارد، فدراسيون براي خود قدرتي است و باقي قضايا...
004330.jpg

معناي وفاق
جناب جليل خان سازگارنژاد هم بايد كمي در مورد طرفهاي مقابل خود در درگيري هاي چند هفته اخير پرسپوليس كوتاه بيايند.
عضو هيأت مديره باشگاه پرسپوليس با حسن نيتي كه در ايشان سراغ داريم بايد از مواضع خود كمي نزول كنند و اجازه بدهند مسائل پرسپوليس در مسير هموار بيفتد. حالا كه مديرعامل كوتاه آمده اند و زمزمه هاي وفاق و دوستي به گوش مي رسد، بهتر است با آمدن محمودخوردبين نيز دلايل مخالفت ها تلطيف شود. آمدن خوردبين جاي كسي را تنگ نمي كند. آشتيباني را به عضويت هيأت مديره درآوريد و محمودخان ما را نيز در جاي خود قرار دهيد.حتماً مي گوئيد، نمي توانيم او را در كنار بگوويچ قرار دهيم، او از لشكر قبلي است و اين يكي از گزيده هاي ما. نگران نباشيد همه چيز در زمان حل خواهد شد، اگر نيت خير باشد پرسپوليس را به آرامش برسانيد تا نتيجه آنرا در آينده مشاهده كنيد. پرسپوليس با تمام شما عزيزان قادر خواهد بود تيم بزرگ ايران در عرصه هاي مختلف باشد. آنرا حفظ كنيد. معناي وفاق را به بقيه تيمها نشان بدهيد.
004345.jpg


آينده نگري
بازيكنان ايراني كه دوران بازيشان در تيمهاي كشورهاي خارجي تمام شده است به ايران بازگشته تا در يكي از تيمهاي بزرگ زندگي دوباره در ايران را آغاز كنند. بازگشت اين بازيكنان جنبه «ديپورت» يا برگرداندن ندارد، بلكه هربازيكني در فوتبال باشگاه هاي ديگر كشورها دوره اي دارد كه با تمام شدن آن مجبورند به باشگاه ديگر بروند. اگر در اروپا و در بازار خريد و فروش موردتوجه قرار نگيرند، مجبورند به كشور خود برگردند.
رحمان رضايي يكي از بهترين مدافعان ملي پوش ما دوران بازيش در كالچو ايتاليا تمام شد و به نظر مي رسد موردتوجه بقيه تيمهاي حاضر در ايتاليا هم قرار نگرفته است يا داريوش يزداني كه در بلژيك چند سالي را درخشيد. حالا فوتبال ما مي تواند از تجربيات اين دو بازيكن بهترين استفاده را ببرد. دايي و بقيه نيز جاي خود دارند و هر تيم آنها را ببرد ستونهاي اصلي خود را محكم بنا نهاده است. رحمان رضايي با استقلال به توافق رسيده. يعني از اين تمايل رحمان امير قلعه نويي بايد بهترين بهره را ببرد. تنها به قيمت فكر نبايد كرد، بازيكناني چون رحمان رضايي و داريوش يزداني به كليت يك تيم ارزش و بها مي دهند تماشاگر مي آورند، ضريب اعتماد و اطمينان را بالا مي برند و باعث قد كشيدن تيم مي شوند. مبادا قلعه نويي احساساتي با اين مسئله مهم برخورد كند و اين دو مهره سرحال و باتجربه را از دست بدهد. آينده نگري يكي از مهم ترين فاكتورهايي است كه يك مربي بايد به آن فكر كند.
004305.jpg

پاس!
طي سي سال اخير تنها تيمي كه توانست با استراتژي سنجيده رأس سومي را در فوتبال ما به وجود آورد تيم پاس بود.
در زمان گذشته سرهنگ صادقي و مهدي اسداللهي تلاش زيادي را متحمل شدند تا پاس بتواند در جام تخت جمشيد دوبار به مقام قهرماني برسد.
پاس روزگاري مركز ستاره هاي بزرگ فوتبال ايران بود. پرويز قليچ خاني، محمد صادقي، حسن حبيبي، مجيد حلوايي، محمد رنجبر، حسين فركي، حسين كازراني، ايرج دانايي فرد، محمود ياوري، همايون شاهرخي، مهدي مناجاتي، حشمت مهاجراني و... در پاس بهترين روزهاي خود را گذراندند. پاس در دوره گذشته به مقام نايب قهرماني رسيد در حالي كه پتانسيل لازم را براي قهرماني داشت.
پاس در سال ۱۹۹۲ قهرمان باشگاه هاي آسيا شد. كم افتخاري نيست ولي مي توان در تاريخ فوتبال ما كمتر نمونه اي را يافت كه در افتخارات فوتبال ما چون پاس تداوم داشته باشد. پاس براي دوره جديد مربي محبوب خود را به تيم ملي داد و مجيد جلالي را به خدمت گرفت. پاس با نيروي فعلي و كادر مديريت فعال مي تواند قهرمان ليگ برتر شود، اگر موانع پيش بيني نشده در سر راه آنها قرار ندهند، پاس را در سال جديد بايد ديد.

خبرها و نگاه ها
فوتبال در اراك
004340.jpg
004335.jpg

در لابلاي خبرهاي نه چندان ناخوشايند فوتبال گاه اخبار شادي بخش و خوشحال كننده باعث اميدواري در ورزش و فوتبال مي شود. چند روز پيش مطلبي داشتيم راجع به فوتبال و مجلس و نقش نمايندگان در پيشبرد اين رشته جنجالي و پرطرفدار.
بحث پيش آمده در مورد حضور شهر صنعتي اراك در فوتبال و ليگ برتر انگار جدي است و دو مربي باسابقه و قديمي استقلال ناصر حجازي و منصور پورحيدري به اتفاق رئيس كميسيون ورزش مجلس علي نظري وارد گود شده اند تا شرايط براي حضور جدي يك نماينده از اراك در ليگ را فراهم نمايند. اگر اين اتفاق به وقوع بپيوندد با هر هدف و نيتي كه باشد يك حركت مثبت در فوتبال ما خواهد بود، چون اراك مركز فوتبال خيز در كشور است و حضور بازيكنان برجسته اين شهر را در تيمهاي ليگ به وضوح شاهد هستم.
اراك پتانسيل لازم را براي حضور در ليگ دارد، حالا كه رئيس كميسيون ورزش مجلس پشت قضيه است بهتر است اراكي ها نيز در ارگانهاي مختلف به ياري ايشان بيايند و اراك را در اين زمينه ياري كنند.

كلاس توجيهي فوتبال
004310.jpg

معراج مژده ـ كلاس توجيهي و دانش افزايي مربيگري، ويژه مربيان حاضر در رقابت هاي فوتبال باشگاههاي برتر، دسته اول و كادر فني تيم هاي ملي فوتبال ايران با تدريس «توميسلاو ايويچ» سرمربي اسبق تيم ملي و يكي از تئوريسين هاي فدراسيون بين المللي فوتبال (فيفا) آغاز شد.
از سوي فدراسيون فوتبال براي شركت در اين كلاس نفرات زير دعوت شده اند:
بهمن صالح نيا، وينگو بگوويچ، جلال طالبي، بهرام عاطف، همايون شاهرخي، عبدالرضا برزگري، پرويز مظلومي، محمد مايلي كهن، حسين فركي، مجيد جهانپور، امير قلعه نوعي، فيروز كريمي، حسين مسگر ساروي، رضا احدي، احمد سنجري، اكبر ميثاقيان، مجيد جلالي، محمدرضا كربكندي، غلامحسين پيرواني، محمود بيداريان، سيد احمد ذبيحي فر، محمد احمدزاده، نادر فريادشيران، حسن آذرنيا، نادر دست نشان، علي دوستي، عبدالعلي چنگيز، جواد حسن زاده، قاسم طبيبي، فريدون حرداني، مجيد رضايي، هومن افاضلي، مرسل و قوي مقدم و مير مسعود ميرزاده.
همچنين حسن حبيبي، احمد خداداد، فريدون معيني، مسعود اقبالي و ابراهيم قاسمپور به عنوان شركت كنندگان مهمان در اين كلاس حضور داشتند.
از مربيان ليگ برتر تنها بيژن ذوالفقار نسب در كلاس حضور نداشت.
نتيجه گيري اخلاقي:اين مربي را در بهترين شرايط سرنگون كرديم تا يك مربي ايراني جانشين او شود . حالا همان مربي ايراني شاگرد كلاس ايويچ است. خود از اين داستان نتيجه بگيريد.

پاشنه آشيل!
بالاخره ما متوجه نشديم داوران ما امنيت شغلي دارند يا خير؟
004300.jpg

تا به امروز كه ما به چشم نديده ايم كه داوران ما در خارج از زمين و ورزشگاه ها مورد ضرب و شتم قرار بگيرند و يا در بين راه و مسير خانه دچار حادثه اي شوند. اما مي پذيريم كه در داخل ورزشگاه و جو فضاي موجود ورزشگاه ها داوري كردن كار راحتي نيست. رئيس كميته داوران مي گويد: داوران ما امنيت ندارند.
در واقع اين حرف رئيس محترم به مسئولين فدراسيون و حراست داخل زمين برمي گردد و مطمئنا آنها نيز جواب قانع كننده اي براي آقاي نظري دارند، اما يك نكته در داوري ما وجود دارد كه دوستان تا به امروز به آن اشاره نكرده اند و هر روز نيز چوب آن بر پيكر فوتبال نواخته مي شود و داوران نيز هميشه آن را با تعارف و احتياط معمول و هواي كميته داوران را داشتن پنهان نگه  داشته اند و آن شخصيت خود داوران فوتبال در برخورد با مسائل داوري است. مي گويند هزاران مشكل در كميته داوران فوتبال وجود دارد و هيچكس جرأت بيان آن را ندارد وگرنه سريع از فهرست معرفي به مسابقات آسيايي و جهان خط مي خورند!
آيا داوران اين شجاعت و شهامت را داشته اند كه براي يك بار هم شده بدون تعارف از كمبودها و ندانم كاريهاي كميته داوران بگويند؟ برنامه نود هم شده است ميعادگاه بده و بستانهاي رايج در داوري و سوءاستفاده از متانت و انسانيت عادل! واقعا پاشنه آشيل داوري فوتبال ما را همه شناخته اند و دم نمي زنند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
حقوق بشر
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  حقوق بشر  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |