چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۲۸ - Aug. 6, 2003
چگونه به مقابله مشكلات برويم
007580.jpg
آيا تا به حال با مشكل مواجه شده ايد؟ اين مشكل تا چه اندازه روند زندگي شما را تحت تأثير قرار داده است؟ تا چه حد در مقابل آن احساس توانمندي براي مقابله و يا احساس عجز كرده ايد؟ آيا مشكل خود را مورد تجزيه و تحليل قرار داده ايد، تا زيربناي آن را بيابيد؟ به نظر شما مشكلتان تا چه اندازه واقعي بوده و تا چه حد به نحوه نگرش شما نسبت به آن مربوط بوده است؟
در پاسخ به اين سئوالات و سئوالاتي از اين قبيل بايد عنوان كرد هر فردي حتما در برهه اي از زندگي خود دچار ناراحتي شده و تفاوت فقط در تعداد يا ميزان و مواجهه با مشكلات بوده است.
با اين حال بحث بر اين است كه آيا همه افراد در مقابل موقعيت هاي مشابه واكنش هايي يكسان نشان مي دهند يا نه، هر كدام به گونه اي متفاوت از ديگري پاسخ مي دهند و ديگر اين كه اگر واكنش ها به گونه هاي متفاوت است نتيجه چيست؟
احساسات شما متأثر از افكار شماست
ما به اين دليل پيش از صحبت در برابر جمع مضطرب مي شويم كه اين گونه حرفها را به خودمان مي گوييم. مثلاً به خودمان مي گوييم: الف) ممكن است اشتباه كنم و آبرويم جلوي ديگران برود و يا ب) اگر اشتباه كنم و آبرويم جلوي ديگران برود خيلي بد خواهد شد.
احساس اضطراب ما نيز دقيقاً به خاطر گفتن همين حرف هاي فاجعه آميز است. اما اگر به جاي جمله(ب) فقط جمله(الف) را به خودمان بگوييم يا جمله ديگري مثل (ج) را به خودمان بگوييم كه اگر اشتباه كنم و آبرويم برود درست است كه ناجور شده اما لزومي ندارد تصور كنم كه خيلي بد شده است، عملاً هرگز مضطرب نخواهيم شد.
احساس خوب از طريق تفكر صحيح
عملكرد ما به طور همزمان داراي جنبه هاي مختلفي است ما به طور همزمان ادراك، حركت، تفكر مي كنيم و تهييج مي شويم. اين چهار شيوه اصلي ارتباط ما با دنيا از هم مجزا نيستند و با شروع يكديگر قطع نمي شوند. آنها با هم همپوشي دارند و هر يك جنبه هاي مختلفي از زندگي را دربرمي گيرند.
بنابر اين تفكر علاوه بر تغييرات زيستي- الكتريكي مغز و يادآوري، يادگيري و حل مسئله، شامل رفتارهاي حسي، حركتي و هيجاني هم مي باشد.
نحوه خلق احساسات و هيجانات
كلمه هيجان به معاني زير استفاده مي شود:
۱) حالت عاطفي دروني كه به واسطه تفسير ابراز مي شود.
۲) كل تغييرات فيزيولوژيك و دروني ما كه به طور آرماني تعادل ارگانيسم و محيط آن را مجدداً برقرار مي  كنند.
۳) رفتارهاي آشكاري كه محيط محرك آنهاست و تلويحاً به معناي تعامل مستمر با محيط تغييرات فيزيولوژيك و نيز تهييج روانشناختي است.
يك هيجان، متشكل از آشفتگي حادي است كه ارتباط نزديكي با تغييرات آشكار بدني دارد و كمابيش آن را به شكل احساس تشويش تجربه مي كنيم. مابقي ماجرا استنباط ما از وقايع است. بنابر اين، هم احساس و هم رفتاري كه از طريق آن ابراز احساس مي كنيم و نيز پاسخ هاي فيزيولوژيك ما به آن وضعيت محرك مجموعه اي پويا و به هم مرتبط را تشكيل مي دهند كه تشكيل دهنده هيجان هستند. پس يك هيجان به طور همزمان پديده اي فيزيولوژيك روانشناختي و اجتماعي است زيرا اعضاي دنياي متمدن ما نيز معمولاً محركهاي هيجان زا محسوب مي شوند.
با افكارتان به جنگ آشفتگي هاي هيجاني برويد
افرادي كه رفتارهاي روان رنجورانه دارند ظرفيت هاي بالقوه اي دارند اما نمي دانند رفتارهايشان چطور به آنها لطمه مي زند. گاهي هم مي دانند اما به دلايلي غيرعادلانه از رفتارهاي مخرب خويش دست نمي كشند. از آنجا كه ما معتقديم اين افراد ظرفيت هاي بالقوه اي دارند و فطرتاً كم هوش نيستند بر اين باوريم كه دليل مشكلات هيجاني آنان ناآگاهي آنها از نحوه تفكر صحيح تر و انجام رفتارهاي كمتر مخرب است. گاهي هم از اين موضوع با خبرند اما تلاشي در اين مورد نمي كنند.
تشخيص رفتارهاي روان رنجورانه و مقابله با آنها
تفكر روشن منجر به هيجانات مناسب مي شود و حماقت، جهالت و آشفتگي با تفكر صحيح مغايرت دارند و باعث هيجان زدگي مفرط يا كم هيجاني مي شود. تقريباً تمام رفتارهاي روان رنجورانه يا رفتارهايي كه به ما لطمه مي زنند، ناشي از جهالتهاي بنيادي يا عدم بينش هاست.
اگر چه ما انسانها گاهي به خاطر برخي از حالات و شرايط جسماني خود رفتارهاي روان رنجورانه اي انجام مي دهيم اما غالباً دلايل ديگري در بين هستند .اختلالات ما در شرايط عادي معلول باورهاي هشيار و ناهشيار ماست.
روان رنجوري معمولاً به طرق مختلفي بر انسان تأثير مي گذارد، چنانچه تظاهرات مختلف آن را رفتارهايي روان رنجوري بدانيم و اين حقيقت را به طور كامل پذيرفته باشيم كه اين خود ما هستيم كه خود را دچار اختلال مي كنيم ،اين شانس را پيدا خواهيم كرد كه به جاي توجيه كردن اختلال خود و يا ادامه دادن زندگي روان رنجورانه آن را تشخيص دهيم و برطرف كنيم. ناديده گرفتن روان رنجوري كار آساني  است اما مقابله، با وجود دشوارتر بودن بسيار مؤثرتر است.
غلبه بر تأثيرات گذشته
نظام فرويدي و ساير روان درماني ها كه تأكيد زيادي بر گذشته دارند به اشتباه فرض را بر اين مي نهند كه اگر كودكان در سالهاي اوليه كودكي از سوي والدين خود طرد شوند، افرادي پرتوقع خواهند شد و احساسات آنها جريحه دار مي شود و از خود متنفر مي شوند. اما جريحه دار شدن احساسات آنها امري انتخابي است و به بي عدالتي هاي والدين شان بستگي ندارد بلكه احساسات آنها به اين دليل جريحه دار مي شود كه با لجبازي ها و بدون واقع بيني بر اين موضوع اصرار مي ورزند كه والدين آنها هرگز عادلانه رفتار نمي كنند. بنابر اين جداي از اين كه گذشته شما چه بوده دليل آن كه چرا حالا هم همين حالات را داريد. حفظ افكار غيرواقع بينانه و غير عاقلانه اوليه شماست. به طور كلي ريشه اختلالات هيجاني ما اعتقادات نامعقول ماست. وظيفه ما در اينجا اين است كه ابتدا باورهاي غيرواقع بينانه اصلي خود را مشخص كنيم و سپس بر اساس اطلاعاتي بهتر و افكاري صحيح به تغيير آنها بپردازيم.
آيا استفاده از استدلال و عقلانيت
هميشه كار عاقلانه اي است؟
انسانها مخلوقاتي بسيار عاقل و موجوداتي هستند كه از مغز خود حداكثر بهره را مي برند. در عين حال گرايش شديدي دارند تا اعمال بسيار مسخره و ابلهانه اي توأم با پيشداوري انجام دهند.
همان طور كه اصول آموزش رفتار عاقلانه و زندگي عاقلانه  نشان مي دهد، منظور ما يك نوع رويكرد بسيار عاقلانه است كه دليل تراشي يا عقلاني كردن جايي در آن ندارد. بهره گيري از عقل به منظور دوري از ناراحتي هاي هيجاني به سلامت شما كمك خواهد كرد و از شما موجودي عاقل مي سازد. ولي دليل تراشي و عقلاني كردن موجب مي شود تا رفتارهاي روان رنجورانه خود را اتا ابد ادامه دهيد.
غم و يأس را از خود دور كنيد
هر كسي كه مي گويد با پيروي از فلان قاعده مي توان هميشه شاد بود، حرف احمقانه اي زده است. اما مي توان اين هنر را كه هرگز احساس غم و يأس نكنيم، ياد گرفت. البته پيش بيني اين كه چه چيزي ما را شديداً ارضا مي كند فقط از طريق بررسي تجارب عملي مان و آزمودن آن امكان پذير است.
احساس بدبختي از دو بخش نسبتاً مجزا تشكيل شده است. ۱) تمايل خواستن برخي اهداف و احساس نااميدي بر اثر تحقق نيافتن آنها ۲) پافشاري براي دستيابي به اهداف و احساس تلخكامي بر اثر تحقق نيافتن اين خواسته ها.
خطاكاري يكي از جنبه هاي ذاتي انسانيت است. اين حقيقت كه انسانها خيلي زود اسير رفتارهاي كودكانه مي شوند به اين معنا نيست كه بايد چنين رفتارهايي داشته باشند آنها مي توانند خود را افرادي پخته و متفكر جلوه دهند. در چنين حالتي به ندرت به طور كامل شاد يا متأسف و نااميد خواهند شد.
پس انسانها مي توانند با كار و تلاش زياد خود را طوري تربيت كنند كه هرگز دچار افسردگي يا احساس بدبختي طولاني نشوند. آيا چيزي بيش از اين مي توان خواست؟
برخورد با نياز شديد به تأييد
برخي از باورهاي سخت، غيرعاقلانه و غير منطقي ما باعث مي شود تا نتوانيم زندگي بدون اضطراب و خصومتي داشته باشيم. يكي از اين باورها كه ما آن را باور غيرعاقلانه شماره (۱) مي ناميم اين است كه: «ما بايد تأييد و محبت ديگران را جلب كنيم.»
از آنجا كه انسان قادر است بي آن كه بميرد يا شديداً ناراحت شود، در انزوا زندگي كند شاهد هستيم كه برخي از انسانها نيازي به پذيرش ديگران ندارند اما اكثر آنها با وجود آن كه وانمود مي كنند نيازي به تأييد ندارند، سخت نيازمند تأييد ديگران هستند. ما با وجود اين كه دوست داريم آ رزوهايمان برآورده شوند، عملاً نيازي به آنها نداريم. يك انسان حتي اگر يك نقص ذهني داشته باشد و هرگز هيچ كاري را به خوبي انجام ندهد فقط ارزش بيروني ندارد. يعني ممكن است براي ديگران دوست يا كارمند خوبي نباشد اما مثل هر فرد كارآمدي از ارزش دروني زيادي برخوردار است.
از بين بردن ترس افراطي از شكست
نياز شديد به عشق به اندازه كافي شما را غمگين خواهد كرد. اما طرز فكر ديگر يعني باور غيرعاقلانه ديگر شماره(۲) اين است كه: «هميشه بايد ثابت كنم كه آدم با كفايت، شايسته و موفقي هستم» اگرچه موفقيت  منافع زيادي براي انسان دارد اما بايد دانست كه پرستش متعصبانه الهه موفقيت هم ناراحتي هايي را به همراه خواهد داشت.
اگر معتقد باشيد كه بايد در تمامي زمينه ها آدم با كفايت و لايقي باشيد چاره اي نداريد جز آن كه خودتان را يك انسان بدانيد و يك آدم حقير.
دلايل زيادي براي بالا رفتن از رفيع ترين كوهها وجود دارد. مثلاً لذت بردن از كوهنوردي، دست و پنجه نرم كردن با مشكلات كوهنوردي، يا ديدن خودمان بر فراز قله ها. اما براي كوهنوردي دلايل بدي هم مي توان آورد: مثل نگاه كردن به مردماني كه در زير پاي ما قرار دارند.
چگونه از سرزنش خودمان دست بكشيم
و زندگي جديدي را شروع كنيم
باور غيرمنطقي شماره (۳): «اعتقاد به سرزنش و تنبيه گناهان باعث مي شود تا مردم احساس كنند بي ارزش اند.» مردم به خطاكاري فكر مي كنند. اما مردم هر قدر هم كه اعمال شيطاني داشته باشند، شيطان صفت نيستند. وقتي متوجه شديد عصباني هستيد، اگر از اعمال و رفتار ديگران آزرده و ناراحت هستيد، احساساتتان مناسب است و اشكالي ندارد. يعني ترجيح مي دهيد آنها رفتارشان را تغيير دهند و وقتي چنين رفتاري نمي كنند احساس ناكامي و نااميدي مي كنيد. بدون تفكر هيچ عملي را نادرست يا غير اخلاقي ندانيد، بلكه سعي كنيد آن عمل را مورد بررسي قرار دهيد.
چطور بر اثر ناكامي افسرده نشويم
طرز فكر غيرعاقلانه شماره(۴): «اگرچه وقتي به خواسته هاي خود نمي رسيد احساس تأسف، نارضايتي يا ناخشنودي مي كنيد اما لزومي ندارد كه اين مسئله را فاجعه آميز يا وحشتناك بدانيد.» روش منحرف كردن حواس يك مسكن موقتي به حساب مي آيد و راه حل قطعي نيست البته اين روش وقتي براي كاهش مشكلات روانشناختي به كار مي رود اثرات جانبي نامطلوبي هم دارد.
گاهي به جاي حمله به افكار غيرعاقلانه اصلي آنها را تشديد مي كنيم.
به طور كلي نمي توان راه آسان و پخته اي براي واكنش به ناكامي توصيه كرد. دشوارترين راه ،پيروي از فلسفه هايي است كه مروج ترك دنيا هستند. درمانهاي تخليه اي هم بي ارزش نيستند و گاهي سودمند هستند، اما دليل سودمندي آنها اين است كه در اين درمانها شاهد روشهاي قوي شناختي، ابراز وجود، مبارزه با شرم و جنبه هاي فلسفي ديگري هستيم كه از چشم پيروانش دور مانده است. پس ابراز و بيان احساسات يكي از بخش هاي مهم درمان است اما اگر برداشتهاي پخته نيز چاشني كار شود، آن گاه مي  توانيم برخي از اين احساسات را تغيير دهيم.
كنترل سرنوشت خود
مردم اكثراً وقت و انرژي زيادي صرف انجام كاري غيرممكن يعني تغيير دادن اعمال ديگران و كنترل آن مي كنند و به اشتباه تصور مي كنند كه قادر به انجام عملي قابل اجرا يعني تغيير دادن افكار يا اعمال خودشان نيستند. آنها سخت پاي بند طرز فكر غيرعاقلانه شماره(۵) هستند و به ندرت با آن مبارزه مي كنند. اين طرز فكر به شرح زير است: «احساس بدبختي من ناشي از فشارهاي بيروني است و من كنترل كمي بر روي احساساتم دارم.»
مردم مي توانند حرفهايي را كه به خودشان مي زنند تغيير دهند و از اين طريق بهتر فكر كنند. به خودشان فكر كنند.
غلبه بر اضطراب
تفكر غيرعاقلانه شماره(۶): «اين كه فرد به مسائل خطرناك بيش از اندازه فكر مي كند و نگران است.» اگر با وجود تلاش براي مبارزه با اين اضطراب و كسب موفقيت  دوباره مضطرب شديد تعجب نكنيد. انسانها از هر آنچه قبلاً براي آنها ترسناك بوده است، باز هم مي ترسند هر چند ديگر برايشان ترسناك نباشد. حتي وقتي با رفتن به جاهاي بلند بر ترس خود از بلندي غلبه مي كنيد باز هم ممكن است گاهي از بلندي و سقوط از آن بترسيد. در اين مواقع ترس خود را بپذيريد و بار ديگر با آن مبارزه كنيد غالباً با اين كار ترس شما زود برطرف خواهد شد. در اين رابطه يادتان باشد كه فناپذيريد و ذاتاً محدوديت هايي داريد. همچنين يادتان باشد كه نمي  توانيد به طور كامل بر ترسها و اضطراب ها غلبه كنيد و زندگي يعني جنگ دائمي با نگراني هاي نامعقولانه. اگر در اين جنگ هوشمندانه و بدون غفلت عمل كنيد، تقريباً از نگراني هاي غيرضروري خود خلاص خواهيد شد.
خويشتندار شدن
باور غير عاقلانه  شماره (۷): «آسان ترين راه آن است كه از روبه رو شدن با مشكلات زندگي اجتناب كنيم و از زير بار مسئوليتها شانه خالي كنيم و سعي نكنيم دنبال خويشتنداري باشيم كه البته پاداش دهنده تر است.»
اگر قرار است كه فرار از مشكلات و مسئوليت ها باعث شود به پاداش كمتري برسيم و اعتماد به نفس ما را كاهش دهد پس عاقلانه تر اين است كه راههاي دشوارتر را انتخاب كنيم.
اين به آن معنا نيست كه كارها و مسئوليت هاي غيرضروري را به گردن بگيريم بلكه ما مي توانيم فعاليتهاي واقعاً لذت بخش را در نظر بگيريم و بدون هر گونه خصومتي با كمال ميل آنها را انجام دهيم. همين كه خويشتنداري را آغاز كرديم خواهيم ديد كه كارها برايمان آسان تر خواهند شد.
ادامه دارد
غلامعلي اسماعيلي

مجلس فوريت طرح حمايت از حقوق متهمان و محكومان را تصويب كرد
ايرنا: طرح  «حمايت  از حقوق  متهمان  و محكومان» با قيد يك  فوريت  در جلسه  علني ديروز  مجلس  شوراي  اسلامي  مطرح  شد و پس  از سخنان  نمايندگان  موافق  و مخالف ، قيد يك  فوريت  آن ، به  تصويب  رسيد.
بخش  عمده  اين  طرح  ۳۴ ماده اي ، مربوط به  تضمين  حقوق  اشخاصي  است  كه  در يك  فرآيند كيفري  در مظان  اتهام  قرار مي گيرند.
ماده  يك  اين  طرح  تصريح  كرده  است  قرار تامين  بايد با اهميت  جرم  و شدت  مجازات  و دلايل  و اسباب  اتهام  و احتمال  فرار متهم  و امحاء اثرات  جرم  و همچنين  سابقه  متهم  و چگونگي  مزاج  و سن  و حيثيت  او متناسب  باشد.
براساس  ماده  دو طرح  حمايت  از حقوق  متهمان  و محكومان ، از تاريخ  اجراي  اين  قانون ، مقام  صالح  براي  صدور قرار بازداشت  «قاضي  آزادي  و بازداشت » خواهد بود.
طبق  اين  طرح ، قضات  «آزادي  و بازداشت » و علي البدل هاي  آنان  از بين قضاتي  كه  حداقل  ۱۰ سال  سابقه  قضايي  داشته  باشند، با حكم  ويژه  رئيس  قوه قضائيه  انتخاب  مي شوند.
مستند و مستدل  بودن  قرار بازداشت ، آگاه كردن  يكي  از اعضاي  خانواده  متهم  از محل  نگهداري  او و برخوردارشدن  متهم  از حق  سكوت  در طول  بازجويي و بازپرسي ، از جمله  مواردي  است  كه  در طرح  حمايت  از حقوق  متهمان  و محكومان  پيش بيني  شده  است .
طراحان  اين  طرح  آورده اند كه  هيچ  سازماني  حق  تاسيس  بازداشتگاه  اختصاصي  نخواهد داشت  و نگهداري  اشخاص  در محلي كه  سازمان  زندان ها بر آن  نظارت  مستقيم  نداشته  باشد، بازداشت  غيرقانوني  محسوب  و مرتكب ، به  مجازات  مندرج  در ماده  ۵۸۳ قانون  مجازات  اسلامي  محكوم  مي شود.
استفاده  از پزشك  مورد نظر مظنون  يا متهم ، برخورداري  از كتب ، مجلات  يا روزنامه هاي  مشخص  با هزينه  وي  و حضور متهمان  بدون  لباس  زندان  در دادگاه براي  تحقيقات  مقدماتي  نيز در اين  طرح  پيش بيني  شده  است .
طرح  «حمايت  از حقوق  محكومان  و متهمان» همچنين  پيش بيني  كرده  است  در مواردي  كه  جلسات  دادگاه  غيرعلني  اعلام  نشده ، حضور اشخاص  و رسانه ها در جلسه  دادگاه  مجاز است  و انتشار جريان  رسيدگي  در رسانه هاي  همگاني  بلامانع  خواهد بود.
رسيدگي  به  ادعاي  شكنجه  متهمان  نيز از ديگر مواردي  است  كه  در اين  طرح  پيش بيني شده  و قاضي  را مكلف  كرده  است  تا اين  ادعا را قبل  از رسيدگي  به  اتهام  اصلي ، مورد رسيدگي  قرار دهد و راي  جداگانه  صادر كند.

كارگران با ۲۰ سال سابقه كار در مشاغل سخت و زيان آور شناسايي مي شوند
007645.jpg
ايرنا: مدير كل  تامين  اجتماعي  استان  تهران  از شناسايي  كارگراني  كه  ۲۰ سال  وبيشتر سابقه  كار متوالي  يا متناوب  در مشاغل  سخت  و زيان  آور دارند خبرداد.
«مجيد روزيفراخ» به  ايرنا، گفت : شناسايي  اين  افراد به  زمان  نياز دارد و بايد فهرست  اسامي ومدارك  شخصي  اين افراد بررسي  شده  تا حقي  پايمال  نشود.
وي  در خصوص  روند كند رسيدگي  به  پرونده ها در شعب  سازمان  تامين  اجتماعي گفت : در برخي  شعب  تراكم  افراد داراي  مشاغل  سخت  وزيان آور زياد است  كه  براي تسريع  در امور به  اين  شعب ، نيرو تزريق  شده  است .
به  گفته  وي ، برخي  بيمه گذارها به زعم  خود ۲۰ يا ۲۵ سال  متوالي  سابقه  كاردارند، اما با بررسي  مدارك  آنها در چارچوب  آيين نامه ، مشخص  مي شود سابقه كاري  آنها كمتر است ، بنابر اين  سازمان  تامين  اجتماعي  بايد مطابق  قانون خود عمل  كند.
كميته  تشخيص  مشاغل  سخت  و زيان آور، سختي  و زيان آور بودن  كار را تاييدمي كند، اما مراحل  اجرايي  قانون  بازنشستگي  پيش  از موعد بر عهده  سازمان تامين  اجتماعي  است .
كميته  تشخيص  مشاغل  سخت  و زيان  آور از نمايندگان  وزارت  بهداشت ، سازمان تامين  اجتماعي  و وزارت  كار و امور اجتماعي  تشكيل  مي شود.
مديركل  سازمان  تامين اجتماعي استان تهران  ارايه خدمات  درماني  به  كارگران رامورد اشاره قرارداد و اعلام كرد دفترچه هاي  درماني  بازنشستگان  تامين  اجتماعي با اعتبار زماني  نامحدود از ۱۵ برگ  به  ۲۴ برگ  افزايش  يافته  است .
وي  ارايه  خدمات  درماني  غير مستقيم  به كارگران  را از طريق  خريد خدمت  باپزشكان ، متخصصان ، آزمايشگاه ها، موسسات  كلينيكي ، پاراكلينيكي  و داروخانه هايي  كه  با آنها قرارداد بسته  شده  است ، ذكر كرد.

بازتاب
دريا و نيمه آرام تابستان
براساس آنچه تا امروز از طريق رسانه هاي كشور بازتاب يافته است ۱۳۰ نفر از هموطنان از اول تير امسال تاكنون در رودخانه و دريا و سد غرق شده و جان باخته اند كه از اين ميان ۲۹ نفر در رودخانه، ۷۰ نفر در دريا، ۲۷ نفر در سد و ۴ نفر در كانال قرباني ا مواج سهمگين آب شده اند، اين آمار جداي از غرق شدگاني است كه خبر آن از چشم خبرگزاري ها و رسانه ها پنهان مانده است.
آمار غرق شدگان در دريا، سد، رودخانه و كانال در كشور ما بسيار نگران كننده وبا تأسف فراوان روند آن تصاعدي و رو به فزوني است. با وجود هشدارها و نهيب هايي كه از هر سو به چشم مي خورد و به رغم برحذر داشتن شهروندان از ورود به مراكز خطرساز اما اين گونه مراكز همچنان از خانواده ها قرباني مي گيرد.
آخرين حادثه دردناك و غم انگيز كه هفته پيش اتفاق افتاد مرگ ۱۳ نفر از گروه گردشگري اقليد فارس بود كه به واسطه شنا در درياچه سد درودزن فارس جان باختند.
بازخواني اين گونه حوادث نكاتي را يادآور مي شود: نخست اينكه، محدوديت ها و موانعي كه در آستانه ورود مراكز تفريحي در قالب پيام هاي آموزشي عرضه مي شوند به گونه اي است كه گروه هاي پرانرژي مانند جوانان و نوجوانان را حريص تر و كشش آن ها را براي كنكاش در آن فضا بيشتر مي كند درحالي كه اگر اين علائم هشداردهنده و آگاهي رساننده مبتني بر مطالعات كارشناسي و كاوش در روحيات قشر جوان و نوجوان و از ادبيات دستوري، آمرانه و خواهش و تمنا به دور باشد به طور قطع در پذيرش آن از سوي جوانان تأثيرگذار خواهد بود.
ديگر اينكه هنوز مسئول و متولي ساماندهي و نظم بخشي اين گونه مراكز تفريحي نامشخص است و كسي نمي داند وقتي به دريا مي رود اگر نيازمند كمك در اين حوزه باشد بايد سراغ فدراسيون شنا را بگيرد و يا از سازمان ايرانگردي و جهانگردي، نيروي انتظامي و يا نيروي مقاومت بسيج كمك بخواهد.
سوم اينكه تعداد اندك مراكز مجاز وبهره مند از امكانات ايمني شنا در شهرها و سواحل و اعمال سليقه هاي شخصي و امر ونهي هاي تعريف نشده در مراكز مجاز موجب مي شود، افراد به زعم خود براي راحتي بيشتر و بهره مندي خانوادگي خارج از طرح هاي سالم سازي شنا كنند و همين موجب ريسك پذيري و در نهايت خطر و حادثه مي شود.
نكته آخر اينكه فرهنگ استفاده از اين گونه مراكز هنوز كه بايد و شايد نهادينه نشده و منشور خاصي براي آن طراحي و تدوين نشده است تا افراد بدانند در كجا، چگونه و با چه ضوابطي بايد شنا كنند. شهروندان بايد بدانند سد داراي كاربري آبرساني است. حركت پرشتاب آب رودخانه جاي مانور شنا و تفريح نيست و اين نيازمند آگاه سازي عمومي و تقويت فرهنگ استفاده از مواهب طبيعي است.
نيمه پيش روي فصل تابستان مي تواند، در مقايسه با نيمه قبل از آن با حوادث و آسيب كمتري براي شهروندان و خانواده ها همراه شود اگر درايت و آگاهي خانواده ها به تدابير پيشگيرانه، هوشيارانه و آگاهانه مسئولان پيوند خورد. چنين پيوندي ميمون و مبارك و عوارض و پيامدهاي ناشي از آن براي همگان آرامش به ارمغان مي آورد.
عباس اسدي

امنيت شغلي خبرنگاران بايد با قوانين روشن تضمين شود
ايرنا: معاون  مطبوعاتي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي «امنيت  شغلي» را براي توسعه  حوزه  مطبوعات  ضروري  دانست  و گفت : بايد ضوابط و قوانين  روشني  براي فعاليتهاي خبرنگاران  طراحي  شود تا بي ثباتي  در حوزه  روزنامه نگاران  پايان يابد.
«سيدمحمد صحفي» روز سه شنبه  در جمع  خبرنگاران  افزود: حرفه اي  شدن  يكي  ازپيش  زمينه هاي  امنيت  شغلي  خبرنگاران  است  كه  بايد پيش  از هرچيز در كانون توجه  قرار گيرد.وي  گفت : ما براي  رهايي  از عدم  امنيت  شغلي ، به  يك  عزم  و اراده  توسط گردانندگان  مطبوعات  نيازمنديم  تا با كمك  آن ، خلأ قانوني  را برطرف  سازيم .
صحفي  با اشاره  به  «روز خبرنگار» گفت : اين  روز فرصتي  است  كه  نظام ،خواست  و اراده  خود را مبني  بر آزاديهاي  مشروع  و اعتلاي  مردم سالاري بيادآورد و نسبت  به  تامين  حقوق  قانوني  اين  قشر فرهنگي  و خطرپذير اهتمام كند.معاون  مطبوعاتي  ارشاد افزود: امسال  نيز براي  بزرگداشت  روز خبرنگار واعلام  نتايج  دهمين  جشنواره  مطبوعات ، مراسمي در روز ۱۶ مرداد ماه  در تالاروحدت  برگزار مي شود كه  در آن برگزيدگان  آثار مطبوعات  كشور معرفي  وپديدآورندگان  تشويق  خواهند شد.
وي  همچنين  در اين  نشست  از تشكيل  «شوراي  مطبوعات» تا پايان  سال  جاري خبر داد و گفت : با تشكيل  اين  شورا قبل  از اينكه  فعاليت  روزنامه نگار ونشريه  توسط نهادهاي  ديگر مورد ارزيابي  قرار گيرد، اهالي  مطبوعات  و صاحب نظران  و افراد مورد نظر اين  صنف  كه  اعضاي  اين  شورا را تشكيل  خواهند داد،به  ارزيابي  خطاهاي  احتمالي  مطبوعات  خواهند پرداخت .
صحفي  همچنين  «ميثاق  اخلاق  حرفه اي » را از ديگر طرحهاي  وزارت  ارشادبرشمرد كه  تا پايان  سال  جاري  تدوين  خواهد شد. به  گفته  وي ، براساس  اين طرح  كار روزنامه نگاري  و اخلاق  حرفه اي  اين  حوزه  تعريف  خواهد شد.وي ، اجراي  اين  دو طرح  را در راستاي  تصويب  قانون  استقلال  حرفه اي خبرنگاران  عنوان  كرد و گفت : با پيگيري  يكسري  اقدامات  و هماهنگي  با ديگرنهادها و مراكز، اميدواريم  امنيت  شغلي  خبرنگاران  تامين  شود و مطبوعات كاركرد اصلي  خود را بدست  آورند.
صحفي در پاسخ به سئوال خبرنگار ديگري درخصوص اقدامات وزارت ارشاد براي آزادي يا تخفيف مجازات روزنامه نگاران زنداني در روز خبرنگار، با بيان اين كه در ارتباط دائم و مستمر با مقامات قضايي هستيم و براي حل مشكلات همه روزنامه نگاران تلاش مي كنيم؛ گفت: «شرايط عفو بايد سير قانوني خود را طي كند يعني با درخواست رئيس قوه قضائيه از مقام معظم رهبري و موافقت ايشان اين كار انجام مي شود.»
وي در پاسخ به پيشنهاد خبرنگاري براي درخواست از رئيس قوه قضائيه جهت انجام مراحل قانوني عفو خبرنگاران زنداني در روز خبرنگار، اعلام كرد كه اين اقدامات را در دستور كار خود قرار مي دهد.

حمايت كانون وكلا از آموزش درس حقوق در مدارس
ايرنا: رئيس  كانون  وكلا از طرح  اضافه  شدن  آموزش  درس  «حقوق » در دوره هاي  آموزشي اول  و دوم  دبيرستان  (مقطع  متوسطه ) حمايت  كرد.
«بهمن  كشاورز» در گفت وگو با  ايرنا  آموزش  درس  حقوق  در دوره  متوسطه  از سوي  آموزش  و پرورش  را مثبت  ارزيابي  و آمادگي  كانون  وكلا را براي  همكاري  در اين  زمينه  اعلام  كرد. معاون  وزير آموزش  و پرورش  چند روز پيش  گفت  كه  از ابتداي  سال  تحصيلي   آينده  درس  «حقوق » به  دروس  سال  اول  و دوم  دوره  متوسطه  اضافه  مي شود.
دكتر «علي اصغر فاني» گفته  بود: كتاب  آموزشي   اين  درس  آماده  شده  و دبيران در حــال  گذراندن  دوره هاي  آموزشي  تدريس   اين  كتاب  هستند.
رئيس  كانون  وكلا در اين  زمينه  تأكيد كرد كه  رعايت  قوانين  و عدم  تجاوزبه  حقوق  ديگران  بايد در ذهن  شهروندان  به  صورت  «ملكه» درآيد و اين  وقتي ممكن  است  كه   اين  آموزش  در دروس  راهنمايي  و دبستان  نيز منظور شود.
وي  اظهار داشت : از آنجا كه  شخصيت  افراد در سن  هفت  سالگي  شكل  مي گيرد، بنابراين  قانون گرايي  و احترام  به حقوق  ديگران  بايد در همين  سال هاي  ابتدايي آموزش  داده  شود.
كشاورز معتقد است : دانش  آموزاني  كه  در مقطع  دبيرستان  با اين  دروس  آشنا مي شوند به  ابعاد حقوقي  خودآگاهي  پيدا كرده  و برمبناي  محتويات  ذهني  خود به  حقوق  ديگران  احترام  مي گذارند.

۸۸ مسافر غيرقانوني كربلا در مرز جان باختند
گروه اجتماعي: فرمانده مرزباني نيروي انتظامي كشور گفت: مرزهاي غربي تحت كنترل است و حدود ۴۱ هزار و ۹۷۰ نفر از كساني كه قصد خروج غيرقانوني از مرزهاي غربي كشور را داشتند، دستگير و به مراجع قضايي تحويل داده شدند.
به گزارش خبرنگار حوزه «انتظامي» خبرگزاري دانشجويان ايران، سردار بهنام شريفي فر در يك نشست مطبوعاتي افزود: كساني كه قبل از خروج از كشور دستگير شوند، به دليل آن كه جرمي مرتكب نشده اند، به كشور برگردانده مي شوند.
وي اعلام كرد: تا كنون ۴ هزار و ۴۴۷ نفر از مردم عراق كه قصد ورود غير قانوني به كشور را داشته اند و نيز حدود ۲۹۴ نفر از قاچاقچيان انسان نيز در مرزهاي غربي كشور، دستگير و به مراجع ذيصلاح قضايي تحويل داده شدند.
فرمانده مرزباني نيروي انتظامي در ادامه خاطرنشان كرد: ۸۸ مسافر عتبات عاليات عراق كه توانسته اند از مرز كشور خارج شوند، بر اثر شرايط جوي و يا سرگرداني و برخورد با ميادين مين جان خود را از دست داده اند و حدود ۳۰ نفر نيز مجروح شده اند.

نتيجه سومين  دوره  انتخابات  نظام  مهندسي  استان  تهران
تهران بزرگ - خبر گزاري جمهوري اسلامي : نتيجه  سومين  دوره  انتخابات  نظام  مهندسي  استان  تهران  از سوي  هيأت  اجرايي  اين  انتخابات  اعلام  شد.
رئيس  هيأت  اجرايي  سومين  دوره  انتخابات  نظام  مهندسي  استان  تهران  ديروز در اين باره  گفت : انتخابات  نظام  مهندسي  روز دوشنبه  با استقبال  خوب  مهندسان  برگزار شد و تعداد شركت كنندگان  در اين  دوره  دو برابر شركت كنندگان  در دوره  گذشته  بود.
قاسم  تقي زاده  خامسي  افزود: اين  انتخابات  در ۲۸ حوزه  استان  تهران  با بيش  از ۲۰۰ نامزد و به  صورت  رايانه اي  برگزار شد.
وي  گفت : با پايان  رأي گيري  و شمارش  آرا، در گروه  عمران  آقايان  كامران  بيات  ماكو، منوچهر شيباني  اصل ، علي  تركاشوند، عباس  اكبرپور نيك قلب  رشتي ، حسن  كريمي ،
سهيلا كامراني ، علي  باروند، محمد سعيدي  كيا، اصغر دهقان  بنادكي ، فريبرز خواجه  برج  سفيدي  به عنوان  اعضاي  اصلي  و فريبرز ناطق الهي  به  عنوان  عضو علي البدل  انتخاب  شدند.
تقي زاده  خامسي  افزود: در رشته  نقشه برداري  حسن  مجربي  كرمان  و شمس نوبخت  به  ترتيب  به  عنوان  اعضاي  اصلي  و علي البدل  برگزيده  شدند.
همچنين  در رشته  ترافيك  حميد بهبهاني  به  عنوان  عضو اصلي  و محمدحسين مجاد عضو علي البدل  معرفي  شدند.
در گروه  معماري  و شهرسازي  آقايان  سيدرضا هاشمي ، عزت الله  مجلسي  فر، محمدعظيم  سرسالاري ، ميرنجم الدين  حكميان  و ناصر رزقخواه  به  عنوان  اعضاي  اصلي  و جليل  حبيب اللهيان  عضو علي البدل  انتخاب  شدند.
در رشته  شهرسازي  حميد ماجدي  و سيمين  حناچي  اعضاي  اصلي  و اسماعيل شيعه  به عنوان  علي البدل  برگزيده  شدند.
در گروه  تاسيسات  آقايان  اصغر شيرازپور، محسن  قاليچه باف  و عسگرخسروي فر به  عنوان  اعضاي  اصلي  و محمود مقدم  عضو علي البدل  انتخاب  شدند.
در رشته  برق  آقايان  احمدعلي  مختاري  حسن آباد، سيدمحمد غرضي  و رضاعليپور اعضاي  اصلي  و محسن  دادمند به  عنوان  عضو علي البدل  برگزيده  شدند.
تقي  زاده  گفت : نتيجه  كامل  انتخابات  در سايت  نظام  مهندسي  روز چهارشنبه  اعلام  مي شود.
وي  افزود: افرادي  كه  شكايت  دارند مي توانند، در پنج  روز آينده  شكايات  خود را به  هيأت  نظارت  جهت  رسيدگي  اعلام  كنند.

اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |