چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۲۸ - Aug. 6, 2003
دكتر احمدي نژاد:
ساخت و ساز،شرط حيات شهر تهران است
شوراي شهر طرح جديد فروش تراكم را بررسي كرد
گروه شهري: شهردار تهران  گفت : تفكيك  تصديگري هاي جدي دولت  و تحميل  آن به  شهرداري  دردي از امراض  پايتخت  را دوا نخواهد كرد.
دكتر محمود احمدي  نژاد ديروز در حاشيه  جلسه  شوراي  شهر تهران   افزود: بايد قبل  از تنفيذ برخي  از اختيارات  از سوي  دولت به  شهرداري ، سياست گذاري  هاي  كلان  شهر در اختيار شهرداري  تهران  قرار گيرد تا بتوان  به  اهداف  دولت  در زمينه  رفع  مشكلات  مردم  دست  يافت .
وي ، به  توانايي  بخش  خصوصي  در اجراي  تصديگري هاي  دولت  در شهر تهران  اشاره كرد و افزود: واگذاري  سياست گذاري  هاي  كلان  بخش هاي  مسكن  و شهرسازي ، توليدات خودرو و ترافيك  از جمله  اختياراتي  است  كه  در صورت  مختار بودن  شهرداري  دراين  زمينه ها، بار بزرگي  از وظايف  از دوش  دولت  بر داشته  خواهد شد.
احمدي نژاد، در مورد چگونگي  ادامه  روند فروش  تراكم  در تهران ، اظهارداشت :سياست  شهرداري  تهران  در مورد فروش  تراكم ، فروش  شهر نبوده  و در اين  خصوص تنها ضوابط شهرسازي در زمينه  ساخت  و ساز را اجرا خواهيم  كرد.

شهردار تهران ، ساخت  و ساز در تهران  را شرط بقا و حيات  پايتخت  دانست  وتصريح  كرد: مصوبه  اخير شوراي  عالي  شهرسازي  در مورد ساخت وساز و فروش  تراكم ايرادات  فني  و كارشناسي  زيادي  دارد.
وي  به  تأمين  درآمد و بودجه  شهرداري  از منابعي  كه  زياني  به  مردم  تحميل نكند، تأكيد كرد و گفت : در تأمين  منابع  درآمدي  شهرداري  تهران  بايد دو اصل وارد نكردن  فشار بر شهروندان  و نفروختن  آسايش  مردم  رعايت  شود تا ضمن جبران  كسري  بودجه ، درآمدهاي  واقعي  براي  شهرداري  ايجاد شود.
وي  همگام  شدن  دو عامل  توان  مردمي  و اراده  قوي  مديريتي  را موجب  حركت رو به  رشد شهر تهران  برشمرد و افزود: اجراي  بخش  عمده اي  از وظايف  و فعاليت هاي  شهرداري  بدون  در نظر گرفتن  پتانسيل  قوي  مردم  تهران  غيرممكن  است .
احمدي نژاد با اشاره به مشكلات فراوان ناشي از برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي در امر اياب و ذهاب مردم و آسايش و رفاه شهروندان، بر پايان شهريورماه به عنوان آخرين فرصت تعيين شده براي ارائه برنامه خروج نمايشگاه بين المللي از تهران تأكيد كرد و گفت: برگزاري هرگونه نمايشگاه عمومي تا پايان دوره انتقال ممنوع مي باشد.
وي افزود: شهرداري تهران آمادگي دارد تا با استفاده از امكانات خود همكاري لازم را در انتقال نمايشگاه و همچنين براي برگزاري نمايشگاه در نقاط مختلفي از سطح شهر در دوره انتقال معمول دارد.
احمدي نژاد گفت: اميدوارم كه مسئولان مربوطه با برخورد مسئولانه و واقع بينانه خود شهرداري تهران را از اعمال روش ها و اهرم هاي قانوني براي احقاق حقوق مردم بي نياز كنند و نسبت به انجام وظايف قانوني خود اقدام نمايند. وي افزود:ما در دفاع از حقوق و آسايش مردم مصمم هستيم.
وي اظهار اميدواري كرد، با توجه  به  هم  فكر بودن  تصميمات  شوراي  شهر تهران  و شهرداري مشكلات  كلان  شهر تهران  زودتر از موعدهاي  مقرر رفع  خواهد شد.

منابع درآمدي شهرداري تهران آسيب جدي ديده است
گروه شهري: رئيس  گروه  مشاوران  شهرداري  تهران  گفت : توقف  فروش   تراكم  مازاد وپرداخت  نشدن  سهم  شهرداري  از قانون  تجميع  عوارض ، آسيب  جدي  به  منابع درآمدي  شهرداري  وارد كرده  است .
محمد خوش  چهره  در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر گفت : بيش  از ۸۰ درصد درآمد شهرداري  تهران  از فروش  تراكم  مازاد و دريافت  عوارض  تامين مي شد ولي  اكنون  با توقف  فروش  تراكم  مازاد و اجراي  قانون  تجميع  عوارض منابع  مالي  شهرداري  تهران  محدود شده  است  بدون  آنكه  منابع  جديد درآمدايجاد شده  باشد.وي  با انتقاد از اينكه  بخش  قابل  توجهي  از درآمدهاي  مالي  شهرداريها ازمحل  دريافت  عوارض  در اختيار دولت  قرار گرفته  است ، افزود: وزارت  اموراقتصادي  و دارايي  به  عنوان  متولي  قانون  تجميع  عوارض  انگيزه اي  براي دريافت  سهم  شهرداري  از واحدهاي  توليدي  و صنعتي  ندارد.خوش  چهره  اضافه  كرد: براي  اداره  وضع  كنوني ، كاهش  هزينه ها، صرفه جويي در اولويت  برنامه هاي  شوراي  اسلامي و شهرداري  تهران  قرار دارد.وي  همچنين  به  درآمد شهرداري  از ناحيه  تخلفات  در ساخت  و سازها اشاره كرد و گفت : شهرداري  معتقد است  كه  با تصحيح  قوانين  و رونق  ساخت  و ساز مي توان  به  منابع  سالم  درآمدي  دست  يافت .

ديروز در شوراي شهر انجام شد
بررسي طرح جديد فروش مازاد تراكم در تهران
007685.jpg
گروه شهري: طرح جامع ساماندهي و موضوع تراكم مازاد ديروز با حضور اعضاي شوراي شهر، شهردار تهران و دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري در جلسه شورا بررسي شد.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر خاطرنشان كرد كه بحث هاي اين جلسه صرفا جنبه كارشناسي و رايزني داشته و تصميم گيري در اين باره از وظايف شوراي عالي شهرسازي است.
مهندس مهدي چمران رئيس شورا با اشاره به موضوعات مطرح در اين جلسه گفت: شوراي شهر فروش مازاد تراكم را قبول ندارد ولي نمي توان آن را يك شبه متوقف كرد.
وي افزود: هر چند با مصوبه جديد بودجه شهرداري به شدت كاهش يافته است ولي با اين حال اگر بودجه شهرداري حتي به صفر هم برسد باز هم به فروش تراكم به شكل سابق روي نخواهيم آورد. آن دوران سپري شده است.
چمران گفت: به اين فكر نيستيم كه با شروع مجدد فروش تراكم كمبود بودجه شهرداري را جبران كنيم هر چند اين مصوبه همراه با اشكالاتي است. رئيس شورا در عين حال گفت: سال ۸۰ حدود ۸۰ درصد و سال ۸۱ حدود ۶۵ درصد از بودجه شهرداري از محل فروش تراكم تأمين مي شده است.
وي افزود: نمي توان حدود ۴ ميليون مترمربع تراكم فروخته شده در سال ۸۱ را ناگهان قطع كرد. چمران پيشنهاد شوراي شهر در خصوص تراكم را سيستم پلكاني ذكر كرد.
وي با اشاره به مطالب عنوان شده از سوي هيأت كارشناسي وزارت مسكن و شهرسازي گفت: براساس گزارش وزارت مسكن و شهرسازي محدوديت فروش تراكم مازاد بر اساس معيارهاي جمعيتي زيرساختي، تأسيسات شهري، خدمات شهري و مشكلات زيست محيطي بوده است.
چمران با اشاره به مشكلات بودجه و مطالبات شهرداري از دولت گفت: در حال حاضر سازمانها و وزارتخانه هاي دولتي ۶۰۰ ميليارد تومان به شهرداري بدهكارند و اميدواريم دولت با پرداخت بخشي از بدهي خود در اين زمينه به شهرداري كمك كند. در اين جلسه همچنين هيأت كارشناسي وزارت مسكن با ارائه گزارش دلايل و مستندات خود را در ارتباط با لزوم محدوديت تراكم در تهران عنوان كرد.
پيروز حناچي معاون وزير مسكن و دبير شوراي عالي شهرسازي در اين باره گفت: نرخ رشد شهرنشيني در ايران مشابه كشورهاي اروپايي است. وي تبعات جمعيتي، پائين آمدن سرانه هاي خدماتي، تمركز بيش از حد جمعيت در تهران را از جمله دلايل محدوديت تراكم در تهران عنوان كرد.
از سوي ديگر شهردار تهران نيز گفت: تصميمات شوراي عالي شهرسازي تبعاتي را در شهر براي مردم ايجاد مي كند كه من به عنوان مدير شهر و فني آنها را منعكس مي كنم. اين مشكلات به عنوان مشكلات شهرداري معرفي مي شود.
وي مشكل اصلي در اين باره را نوع نگرش به ساخت وساز و آمارهاي غيرواقعي دانست و گفت: مراكزي با تصميمات غيركارشناسي تهران را قفل كرده اند و همه امور مهم شهر و شهرسازي تهران تحت تأثير اين تصميمات قرار گرفته است.
شهردار افزود: براساس قانون هر كس متولي سياست گذاري در امر ساخت و ساز است بايد به تبعات آن نيز توجه كندو زمينه را براي تحرك سالم و مفيد مردم فراهم نمايد.
احمدي نژاد از شهر به عنوان يك موجود زنده ياد كرد و گفت: ۵۵ درصد بافت تهران فرسوده است و هر روز بر اين فرسودگي افزوده مي شود و به همين دليل ادامه ساخت و ساز براي تهران امري حياتي است. لكن مهم اين است كه ساخت و سازها طبق اصول شهرسازي و در جهت آسايش و رفاه مردم و پيشرفت عمومي شهر باشد.
وي گفت از سال ۷۵ تا سال ۸۱ حدود ۳۰ ميليون متر مربع تراكم مازاد فروخته شده ولي رشد جمعيت در تهران معادل متوسط كشور بوده است و در ۴ ماهه اول سال جاري با سياست هاي تنظيمي توسط شوراي عالي شهرسازي تقاضاي ساخت و ساز بسيار كاهش يافته و به صفر نزديك شده است.
شهردار تهران در عين حال گفت : موافق فروش مازاد تراكم نيستم ولي بالاخره بايد با يك برنامه مشخص تكليف مشخص شود و كسي كه سياست گذار امر زمين و مسكن و شهرسازي در تهران است بايد تكليف مردم را مشخص كند.
وي افزود: با در نظر گرفتن رشد فعلي جمعيت، تهران سالانه حداقل به ساخت ۱۴۰ هزار واحد مسكوني نياز دارد درحالي كه از سال ۷۵ به اين طرف به طور ميانگين سالانه ۸۰ هزار واحد مسكوني ساخته شده است و اين ناكارآمدي سياست هاي اتخاذي را نشان مي دهد.

فلامينگو ها در درياچه اروميه فرود آمدند
007675.jpg
به رغم مهاجرت ۲۵ هزار فلامينگو به جزاير و سواحل درياچه اروميه، تاكنون هيچيك از آنها جوجه آوري نكردند.
معاون محيط طبيعي اداره كل محيط زيست استان آذربايجان غربي در گفت وگو با قلم سبز ايران با اعلام اين مطلب گفت: «مهمترين كانون زيستي و زادآوري پليكان هاي سفيد و فلامينگوها در درياچه اروميه، جزاير نه گانه و برخي سواحل درياچه است كه تا قبل از سال هاي خشكسالي، هر ساله حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ جوجه فلامينگو در درياچه اروميه داشتيم.»
مهندس رعناوند با اشاره به وجود شرايط بحراني در درياچه افزود: «علل عدم زادآوري فلامينگوها نياز به بررسي هاي بيشتر دارد و با توجه به اين كه عرصه هاي زيستي اين پرنده به دليل پسروي آب درياچه غير قابل دسترسي شده است به زودي بررسي هاي هوايي را آغاز خواهيم كرد.»
وي همچنين افزود: «از سوي ديگر تاكنون يكصد و ۳۰ پليكان سفيد در تالاب هاي اطراف درياچه جوجه آوري داشتند كه از اين تعداد، موفق به حلقه گذاري ۵۸ جوجه پليكان شديم.»

مطالعه آبهاي ساحلي جنوب درياي خزر
007680.jpg
براي  اولين  بار در ايران ، آبهاي  ساحلي  جنوب  درياي  خزر توسط مركز ملي اقيانوس شناسي  ايران  تحت  مطالعات  فيزيكي  قرار مي گيرد.به  گزارش  مركز ملي  اقيانوس شناسي  وزارت  علوم ، تحقيقات  وفناوري ، اين  مركز تحقيقاتي ، بدين  منظور تعدادي  دستگاه  اندازه گيري پارامترهاي  دريايي  را در سرتاسر عرض  فلات  قاره  درياي  خزر نصب  كرده  است .مركز ملي  اقيانوس شناسي  افزود: دستگاهها بسيار پيشرفته  هستند ودر اعماق  ۴۲ متري ، ۲۵ متري  و ۱۰ متري  در سرتاسر عمق  آب  نصب  مي شوند و به مدت  سه  ماه  بصورت  پيوسته  سرعت  و جهت  جريانات  دريايي ، درجه  حرارت  و شوري آب  را اندازه گيري  مي كند.نتايج  حاصله  از اين  پروژه  بطور موثر به  شناخت  وضعيت  فيزيكي  وديناميكي  آبهاي  ساحلي  بخش  جنوبي  درياي  خزر مي انجامد.

بهره برداري از نخستين خودروي تخصصي حمل زباله
گروه شهري: نخستين  خودروي  تخصصي  حمل  زباله هاي  خشك  و تر به  صورت  منفك  از هم  كه  به همت  كارشناسان  و متخصصين  سازمان  خدمات  موتوري  شهرداري  تهران  طراحي  و ساخته  شده است ، امروز در تهران  مورد بهره  برداري  قرار مي گيرد.
به  گزارش  روابط عمومي سازمان  خدمات  موتوري  شهرداري  تهران ،مراسم  بهره  برداري  از اين  خودرو با حضور جمعي  از مسئولان  شهرداري  و معاون خدمات  شهري  شهرداري  تهران  در سازمان  خدمات  موتوري  شهرداري  تهران  برگزارمي شود.
چندي  پيش  نيز مدير عامل  سازمان  خدمات  موتوري  شهرداري  تهران  گفته  بود: در حال  حاضر در شهر تهران  زباله هاي  تر و خشك  به  صورت  مخلوط دفن  مي شوند، در حالي  كه  بسياري  از زباله هاي  خشك  را مي توان  با بازيافت  دوباره  مورد استفاده  قرار داد و از اين  طريق  از هدر رفتن   اين  سرمايه  جلوگيري  به  عمل  آورد.
به  گفته وي ، براي  جلوگيري  از دفن  زباله هاي  قابل  بازيافت ،  اين  خودرو به صورت  تخصصي  طراحي  و ساخته  شده  است .
ملازهي  افزود: با ورود خودرو تفكيك كننده  زباله  از مبدأ به  ناوگان  حمل زباله هاي  شهري  براي  تفكيك  زباله هاي  تر و خشك ، نيازي  به  دو دستگاه  خودرو نيست  و مي توان  زباله هاي  تر و خشك  را با همكاري  شهروندان  تفكيك  كرد.

دانشجويان ۱۷ تن زباله را از محيط زيست مازندران جمع كردند
دانشجويان  شركت كننده  در طرح  ملي  «سبز در سبز» در مدت ۱۷ روز برگزاري اين  طرح  مقدار ۱۷ تن  زباله  را از سواحل  دريا و جنگل هاي  مازندران  جمع آوري  كردند.حبيب الله اسماعيلي  مدير اين  طرح ، با اعلام  اين  خبر افزود تاكنون  يكهزار و ۲۰۰ دانشجو از ۲۶ دانشگاه  كشور در قالب  شش  گروه  در اين  طرح  شركت  كرده اند.
وي  افزود:اين  دانشجويان  در دو شهر بابلسر و نوشهر مستقر شده  و هر گروه در مدت  اقامت  يك  هفته اي  خود ضمن  پاكسازي  بيش از ده  منطقه  از استان  مازندران به  راهپيمايي  تبليغاتي  و گذران  اوقات  فراغت  پرداختند.
وي  افزود: دانشجويان  شركت كننده  در طرح  در شهرهاي  عباس آباد، بهشهر، سلمانشهر و بابلسر با راهپيمايي  تبليغاتي  شهروندان  مازندراني  و مسافران  تابستاني  اين  استان  را به  حفاظت  از محيط زيست  و رعايت  قوانين  تشويق  و ترغيب  كردند.
اسماعيلي  گفت:علاوه  بر اين  تا به  امروز سواحل   نور، خزرآباد ساري ، پارك هاي  جنگلي   نور، سي سنگان ، تلار، جاده هاي  بابلسر به  بابل ، فريدونكنار به  ايزده ، جنگل  آمل  و چند نقطه  ساحلي  و جنگلي  ديگر بوسيله  دانشجويان  پاكسازي  شده  است .

نگهداري گياهان آپارتماني
كلينيك گل و گياه شهرداري منطقه شش تهران، بيست و ششمين دوره آموزش رايگان نگهداري گياهان آپارتماني و توسعه فضاي سبز را از تاريخ ۱۸/۵/۸۲ برگزار مي كند. اين دوره شامل شناخت گياهان و توسعه فضاي سبز عمودي و باغچه اي، نگهداري گياهان آپارتماني، تكثير گياهان آپارتماني و شناخت آفات و بيماري هاي گياهي و نيز بازديد از نمايشگاه گل و گياه است. علاقه مندان براي شركت در اين كلاسها مي توانند با شهرداري منطقه ۶ تماس بگيرند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |