شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۳۱ - Aug. 9, 2003
در نماز جمعه نجف مطرح شد
تأكيد آيت الله حكيم بر تسريع شوراي حكومت موقت در تشكيل كابينه دولت عراق
نمازجمعه ديروز شهر نجف اشرف به امامت آيت الله محمدباقر حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در حرم امام علي(ع) برگزارشد.
به گزارش واحد مركزي خبر از نجف اشرف، آيت الله حكيم در خطبه هاي نماز جمعه با اشاره به شوراي حكومت انتقالي عراق گفت: هر امتي اين حق را دارد كه سرنوشت خود را خودش مشخص كند و همه قطعنامه هاي سازمان ملل نيز مؤيد آن است. اما ما شاهد مانع تراشي و تعلل درباره تصميم سياسي مردم عراق هستيم.
وي افزود: اتحاديه عرب بايد واقعيات عراق را بازگو كند. زماني كه مردم عراق براي نجات از دست اشغالگران و به دست گرفتن زمام امور اقدام مي كنند بايد كشورهاي مجاور و كشورهاي عربي و اسلامي با اتخاذ موضعي مثبت از مردم عراق حمايت و در كنار اين كشور قرار گيرند.
وي از اعضاي شوراي حكومت انتقالي عراق خواست سرگرم مسايل شخصي و صوري نشوند و به مسايل اساسي و مهم بپردازند و مسئوليت خود را به خوبي انجام دهند.
وي از اقدام شوراي حكومت انتقالي به تسريع در تشكيل كابينه براي پركردن خلأ سياسي عراق و بازگرداندن اوضاع طبيعي براي مردم عراق استقبال و تأكيد كرد كابينه عراق بايد بيانگر خواسته هاي مردم باشد.
ساير تحولات
* اعضاي شوراي حكومتي موقت عراق روز پنجشنبه با مقامات ارشد آمريكايي در امور اداره اين كشور، از جمله «جان ابي زيد» رئيس فرماندهي مركزي و «پل برمر» حاكم آمريكايي در عراق ديدار كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد«ابي زيد» در اين ديدار اعضاي شورا را در جريان تشكيل نيروي دفاع مدني و واحدهاي پليس قرارداد و اعلام كرد كه پليس جديد عراق پس از تكميل فرايند تشكيل اين نيرو، وظايف امنيتي را برعهده خواهد گرفت.
* شاهدان عيني در شهر سامرا از دو حمله به نيروهاي آمريكايي در اين شهر خبر دادند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، در اين حملات كه از خمپاره استفاده شد، مقر نيروهاي آمريكايي در پادگان «القلعه» و يك پست بازرسي آمريكايي در جاده بين سامرا و الفلوجه هدف قرار گرفت.
در اين حملات تعدادي سرباز آمريكايي مجروح شدند.
* سرآشپز صدام حسين ديروز تسليم نيروهاي آمريكايي مستقر در تكريت شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از تكريت، «وليد التكريتي» از بستگان «غيث رجب» سرآشپز سابق صدام گفت: نيروهاي آمريكايي پنج شنبه شب به خانه رجب در تكريت حمله كردند و به جست وجو در محل پرداختند، اما وي در آن زمان در منزل نبود.
رجب صبح ديروز به منزلش بازگشت و تصميم گرفت خود را تسليم نيروهاي آمريكايي كند.
* «تانگ جيا شوان» عضو شوراي دولتي چين روز پنجشنبه در ديدار با «جلال  طالباني» عضو شوراي حكومت انتقالي عراق در پكن، خواستار مشاركت كشورش در بازسازي عراق شد.
به گزارش روز جمعه خبرگزاري شين هوا، تانگ در اين ديدار پنج پيشنهاد براي بازسازي عراق پس از جنگ عراق ارائه كرد.
* مقام هاي نظامي انگليس روز پنج شنبه اعلام كردند كه يك گروه از سربازان اين كشور براي آموزش ارتش جديد عراق عازم اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيكوزيا، «توني برونول» سخنگوي نيروهاي انگليسي در قبرس در يك همايش خبري گفت: اين گروه ۱۳۰ نفري به ويژه وظيفه حمايت از افسران ائتلاف آمريكا و انگليس در عراق و همچنين شركت در آموزش ارتش جديد عراق را به عهده دارد.

به رغم روند رو به  گسترش ناامني و احتمال تجديد حيات طالبان
حامد كرزاي نامزد رياست جمهوري افغانستان است
008150.jpg
«حامد كرزاي» رئيس دولت انتقالي افغانستان با اعلام نامزدي خود براي رياست جمهوري آينده اين كشور، آمادگي خود را براي قبول اين پست اعلام كرد.
اين درحالي است كه حدود ۱۰ ماه تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري افغانستان باقي مانده است.
به گزارش ايرنا «سيد طيب جواد» رئيس دفتر كرزاي پنجشنبه شب در يك كنفرانس مطبوعاتي در كابل اعلام كرد : كرزاي آمادگي دارد براي احراز كرسي رياست جمهوري افغانستان، خود را در انتخابات آينده اين كشور نامزد كند. وي افزود: موفقيت رئيس دولت انتقالي افغانستان در دوره كنوني بهترين تضمين براي موفقيت وي در انتخابات آينده است. طبق برنامه پيش بيني شده قرار است انتخابات رياست جمهوري آينده افغانستان خردادماه سال آينده برگزار شود و كرزاي هفته گذشته كميسيون ويژه اي را مسئول تدارك برگزاري اين انتخابات كرد.
جواد اظهار داشت: تلاش كرزاي اين است كه دولت انتقالي كنوني موفق باشد و وعده هايي كه داده است، عملي شود.
وي گفت: يقين دارم كه مردم افغانستان در هنگام برگزاري انتخابات از آقاي كرزاي خواهند خواست تا نامزد احراز اين سمت شود و مطمئنم كه وي نيز با تمام قوا و انرژي به مردم خدمت خواهد كرد و اين سمت را خواهد پذيرفت.
رئيس دفتر كرزاي افزود: آقاي كرزاي آماده است كه به خواست مردم براي نامزدي انتخابات رياست جمهوري پاسخ مثبت دهد.
«سيد اسحاق گيلاني» يك شخصيت سياسي ديگر افغانستان نيز قبل از اين نامزدي خود را براي انتخابات آتي رياست جمهوري اين كشور اعلام كرده بود.
بازگشت طالبان
يك فعال دفتر نمايندگي سازمان ملل به ايرنا گفته است پاكستان آشكارا از طالبان حمايت كرده و با سازماندهي مجدد اين گروه خواهان سهم در موازنه قدرت در افغانستان است. وي كه اخيراً از كويته پاكستان به كابل بازگشته است، اظهار داشت: اين شهر به طور كامل در كنترل نظاميان دولت پاكستان است، اما همزمان طالبان آزادانه در آن فعاليت مي كنند و حتي اخيراً يكي از جلسات مهم اين گروه در منزل يكي از مسئولان دولت پاكستان در كويته برگزار شد.
اين فعال دفتر سازمان ملل، آزادي عمل طالبان در پاكستان و عبور مطمئن آنان از مرز اين كشور براي انجام عمليات نظامي در افغانستان را نشانه بارز حمايت اسلام آباد از طالبان عنوان كرد.
۴۰تن از افراد طالبان پنجشنبه شب با ورود از مرز پاكستان به داخل خاك افغانستان، شش سرباز دولتي و راننده يك شركت غيردولتي آمريكايي را در ولايت «هلمند» در جنوب افغانستان به قتل رساندند. گروه طالبان در يك ماه اخير با عبور از خاك پاكستان، حملات خود را در عمق خاك افغانستان وسعت بخشيده و نيروهاي دولتي افغانستان را مورد تهاجم قرار مي دهد.

نخست وزير دولت خودگردان وارد عربستان شد
008145.jpg
محمود عباس (ابومازن) نخست وزير دولت خودگردان پنجشنبه شب در رأس يك هيأت عاليرتبه فلسطيني وارد بندر جده شد و از سوي وزير امور خارجه عربستان سعودي مورد استقبال قرار گرفت.
به گزارش تلويزيون دولتي عربستان، قرار است ابومازن در طول چهار روز اقامت خود در اين كشور با پادشاه، وليعهد، وزير دفاع و برخي ديگر از مقامات سعودي ديدار و با آنان آخرين تحولات منطقه اي و بين المللي، اوضاع اراضي اشغالي و روند صلح خاورميانه را در چارچوب طرح نقشه راه مورد بررسي قرار دهد. وي همچنين سران عربستان را از محتواي گفت وگوهاي خود با رئيس جمهوري آمريكا و نخست وزير رژيم صهيونيستي آگاه خواهد كرد. ابومازن پيش از سفر به عربستان از اردن ديدار كوتاهي داشته است
سفر ابومازن به كويت
به تأخير افتاد
وزير اطلاع رساني دولت خودگردان فلسطين پنجشنبه شب از به تأخير افتادن سفر «ابومازن» نخست وزير اين دولت به كويت كه قرار بود هفته آينده انجام شود، خبر داد.
خبرگزاري كويت به نقل از «نبيل عمرو» افزود: كه به منظور آماده سازي زمينه هاي اين ديدار، سفر نخست وزير دولت خودگردان به كويت عقب افتاده است.
اين در حالي است كه نخست وزير كويت روز پنجشنبه اعلام كرد كه از سفر «محمود عباس» به كويت استقبال مي كند.
روابط فلسطين و كويت به دنبال جانبداري جدي عرفات از بغداد در جريان اشغال كويت در سال ۱۹۹۰ بشدت تيره شد و از آن زمان مقامهاي كويتي تجديد روابط با آنها را رد كردند.
اين در حالي است كه روابط كويت با كشورهايي از جمله يمن، اردن، سودان، تونس، موريتاني و الجزاير كه در جريان جنگ خليج فارس و اشغال كويت جانب بغداد را گرفته و به كشورهاي ضد معروف بودند، اكنون به وضع عادي بازگشته است.

شهادت دو فلسطيني و كشته شدن يك نظامي اسرائيلي در نابلس
در يك درگيري جديد ميان سربازان ارتش اسرائيل و مبارزان جنبش حماس كه بامداد ديروز در شهر نابلس در كرانه باختري رخ داد، يك نظامي اسرائيلي كشته و دو فلسطيني عضو حماس به شهادت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نابلس، يك سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي با اعلام اين مطلب افزود: در جريان تبادل آتش ميان نيروهاي نظامي اسرائيل با شبه نظاميان جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) در شهر نابلس «روي اورن» درجه دار
۲۰ ساله از واحد فرماندهي دريايي ارتش اسرائيل كشته شد.
براساس اين گزارش، در اين درگيري دو عضو جنبش حماس نيز كه در يك واحد مسكوني در اردوگاه عسگر در شهر نابلس سنگر گرفته بودند، هدف آتش نيروهاي اسرائيل قرار گرفته و كشته شدند.
اين گزارش حاكيست:  ارتش اسرائيل مدعي شده كه از واحد مسكوني محل استقرار دو فلسطيني مذكور براي ساخت بمب هاي دستي استفاده مي شده است.
براساس اين گزارش، ارتش رژيم صهيونيستي نام و مشخصات يكي از دو فلسطيني عضو حماس را كه در محل واحد مسكوني در اردوگاه عسگر در نابلس به شهادت رسيده «خميس ابوسالم»
۳۰ ساله و عضو تيپ عزالدين قسام كه شاخه نظامي حماس محسوب مي شود، اعلام كرده است.
منابع بيمارستاني نابلس نيز هويت فلسطيني ديگر را كه در اين محل شهيد شده «فايض اصادر» ۲۷ ساله عضو شاخه نظامي حماس يا تيپ عزالدين قسام ذكر كرده اند.

سازمان حقوق بشر ،غرب را به بازگشت اجباري مهاجرين افغان متهم كرد
سازمان نظارت بر حقوق بشر بسياري از كشورهاي غربي را به بازگشت اجباري پناهندگان افغان به كشورشان متهم كرد.
به گزارش ايرنا از كابل در اين گزارش كه زير عنوان «امنيت بايد مقدم بر بازگشت مهاجران به كشورشان باشد» منتشر شده، آمده است: اين كشورها بدون در نظر گرفتن شرايط افغانستان شيوه هايي را به كار مي برند تا بازگرداندن مهاجرين افغانستان به كشورشان را سرعت بخشند. اين سازمان در ادامه گزارش خود كه ديروز منتشر شد، افزوده است: انگليس تاكنون ده ها مهاجر افغان را به اجبار به كشورشان بازگردانده، در بلژيك بيش از يكصد افغان به دليل بازگرداندن اجباري هموطنان خود در كليسايي دست به اعتصاب غذا زده و استراليا نيز براي بازگرداندن مهاجرين به شيوه پرداخت كمك نقدي روي  آورده است.
سازمان نظارت بر حقوق بشر در ادامه افزوده است: دولت ها بر اساس حقوق بين الملل ملزمند پناهندگان را از بازگشت به مكان هايي كه زندگي يا آزاديشان مورد تعرض و تهديد قرار مي گيرد، حفاظت كنند. اين سازمان نوشته است: دولت هاي غربي ادعا مي كنند كه افغانستان براي بازگشت مهاجرين امن است، اما واقعيت چيز ديگري است.

متهم اصلي انفجار بالي به مرگ محكوم شد
«آي مد كارنا»، قاضي دادگاه انفجار بالي عمروسي بن نورهاشم نخستين متهم اين انفجار را به مرگ محكوم كرد.
به گزارش ايرنا وي گفته است: «عمروسي» از نظر قانوني و با مدارك مستدل مجرم شناخته شده و ما وي را به اعدام محكوم كرديم.
قاضي مذكور ايجاد انفجار در يك باشگاه تفريحي شبانه در جزيره بالي در سال ۲۰۰۲ را كه ۲۰۲ كشته برجاي گذارد جنايت برضد بشريت خواند.
«عمروسي» پس از شنيدن حكم دادگاه با لبخند گفت: مي خواهم در اين راه شهيد شوم.
كارنا گفت كه افراد كوته نظر همواره از واژه جهاد سوءبرداشت كرده اند در حالي كه اسلام دين عشق و رحمت است نه خشونت.وي افزود كه اسلام دين مدارا، نوع دوستي، عشق و صلح است اما همواره از آموزه هاي آن سوءبرداشت شده است.قاضي دادگاه در عين حال گفت كه «عمروسي» ۷ روز فرصت دارد تا به حكم صادره اعتراض كند.
عمروسي كه به بمب گذار خنده رو معروف شده است، نخستين متهم انفجار بالي است كه عليه وي حكم صادر شد. وي ۴۱ ساله و مكانيك است.
استقبال ايالات متحده
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا از حكم اعدام «عمروسي بن نورهاشم» ابراز خرسندي كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن «تارا ريگلر» سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت: «ما مراتب خرسندي خود را در مورد روش حرفه اي بكارگرفته شده در اين پرونده به دولت اندونزي اعلام كرديم.»

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |