محمد علي توحيد
«چانگ جويونگ» بنيانگذار صنايع هيونداي در سال ۲۰۰۰ به مرگ طبيعي جهان را وداع كرد. او پس از چهل سال فعاليت و كار مداوم ميراث خود را كه بزرگترين مجموعه صنعتي كره و مظهر توسعه و رشد اقتصادي اين كشور محسوب مي شد براي ۵ فرزندش باقي گذاشت حادثه اي كه در ايران شا يد در طول تاريخ كمتر شاهد آن بوده ايم.
مشهور است كه كارخانه هيونداي كره جنوبي همزمان با ايران خودرو در ايران راه اندازي شد و تأكيد مي شود كه چرا آن يكي به شكوه و عظمت و بالندگي رسيد و آوازه اش دنيا را گرفت و مظهر صنعت و توسعه كره جنوبي شد اما ايران خودرو آنگونه كه بايد و شايد رشد نكرد و شايسته جامعه ايران فرهنگ و توان بالقوه مردم ايران نيست.
بررسي تاريخ رشد و نمو اين شركت در كره شايد بتواند در اين زمينه راهگشا باشد. هفته گذشته فرزند بنيانگذار هيونداي و مدير يكي از شركت هاي باقي مانده از آن شركت بزرگ خودكشي كرد و خبر آن در سراسر دنيا بازتاب گسترده اي داشت. نگاهي گذرا به روند شكل گيري اين شركت در سابقه بنيانگذار آن و فرزندان او مي تواند كمي گره گشا باشد.
برخلاف آنچه كه تصور مي شود صاحب هيونداي فردي آرمان گرا بوده و آرزوهايي داشته است كه با ساختار سياسي جامعه اش گره خورده بود.
انسان بدون آرمان به واقع وجود خارجي ندارد و اين آرمان هاي اوست كه هر گام و بيان او را به سوي آينده معنا مي كند.
اينكه مديران هيونداي در آرزوي وحدت دو كره بوده اند آرماني سياسي است كه اهداف اقتصادي را نيز دنبال مي كند.
توليدكنندگان در جستجوي بازاراند و بازار هر چه در دسترس تر بهتر. وحدت دو كره آرزويي بود كه چانگ مونگ هون از پدر آموخته بود پدري كه دغدغه بازار داشت و در آرزوي بازگشت به اصل خويش. شايد راز رشد و فروپاشي اين غول آسيايي را بتوان در آرمان هاي صاحبانش يافت.
«چانگ مونگ هون» مدير شركت «هيوندايي آسان» پيش از اينكه خود را از پنجره دفتر كارش در طبقه دوازدهم ساختماني كه شركت او در آن استقرار داشت به بيرون پرتاب و اقدام به خودكشي كند در يكي از چند وصيت نامه اي كه نوشت از اقدام خود عذرخواهي كرد. وي همچنين ضمن پذيرش اشتباهاتي كه انجام داده است به طور تلويحي مسئوليت پرداخت پول به كره شمالي را پذيرفت و از مديران شركت خواست تا براي پيشرفت و رشد شركت بيش از پيش تلاش كنند و طرح هاي در دست اجرا در كره شمالي را پيگيري كنند.
وي همچنين خواستار آن شد كه پس از سوزاندن جسدش طبق رسم بودايي ها خاكسترش را بر كوه هاي «كوم كانگ» پراكنده كنند.
شركت «هيونداي آسان» در سال هاي اخير دو طرح بزرگ را در كره شمالي در دست اجرا داشت كه يكي احداث مركزي تفريحي در منطقه ييلاقي «كومگانگ» ازجمله اين طرح ها بود.
اين طرح كه جزيي از سياست «آفتاب تابان» كيم داي چونگ رئيس جمهور سابق كره جنوبي بود براي توسعه همكاري هاي تجاري ميان دو كره راه اندازي شده بود و فرصتي بود كه اتباع كره جنوبي از طريق آن براي ديدار از كره شمالي و بستگان خود به اين كشور سفر كنند.
شركت هيونداي كه در حال حاضر به چندين شركت تحت مديريت ۵ برادر تقسيم شده است، تا سال ۱۹۹۸ و پس از وقوع بحران اقتصادي در جنوب شرق آسيا بزرگترين شركت در كره جنوبي بود.
بنيانگذار اين شركت چانگ جويونگ در سال ۱۹۶۰ اقدام به تأسيس يك كارخانه توليد خودرو كرد.
او كارش را از يك تعميرگاه كوچك خودرو در سئول آغاز كرده بود. در نوجواني از كره شمالي گريخت و به كره جنوبي پناهنده شد و از كارهاي ساده فعاليت خود را براي امرارمعاش آغاز كرد.
او مردي آهنين بود و تحت مديريت او غول هيونداي متولد شد. گفته مي شود كه هنگامي كه او كارخانه خود را در سئول افتتاح مي كرد همزمان كارخانه ايران خودرو در تهران فعاليت خود را آغاز كرده بود و او در آن زمان نگران بوده است كه در ايران يك بازار داخلي براي مصرف توليد ايران خودرو وجود دارد تا انباشت سرمايه و توسعه توليد تحقق يابد اما در كره جنوبي چنين بازار گسترده اي وجود ندارد. پس از بحران اقتصادي جنوب شرق آسيا در سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۸، شركت هيونداي كه از مجموعه اي بزرگ توليد خودرو، كشتي و فعاليت هاي تجاري و غيره تشكيل شده بود، دچار بحران مالي شد و پس از مرگ بنيانگذار خود به چند شركت كوچك ديگر تبديل شد كه تحت مديريت فرزندان وي هدايت مي شد، «چانگ مونگ هون» پنجمين فرزند وي بود كه ساعت دو بعد از نيمه شب در سئول اقدام به خودكشي كرد. پس از مرگ پدر مديريت شركتي كه از پدر به ارث رسيده بود به دست گرفت اما بحران اقتصادي جنوب شرق آسيا و فقدان سايه پرنفوذ پدر حفظ ميراث او را دشوار كرده بود تا اواخر سال دو هزار او تنها سايه اي را تحت نام هيونداي مديريت مي كرد از آن زمان جدايي ميان برادران و تقسيم شركت به چندين شركت جداگانه آغاز شد.
۵ برادر
برادر بزرگتر «چانگ مونگ كو» تجارت جداگانه اي راه انداخت و يكي از شركت هاي بزرگ را از شركت مادر جدا كرد.اين شركت در حال حاضربزرگترين توليدكننده خودرو در كره است.
چند شركت ديگر مانند شركت توليد ميكروچيپ، «هيدنيكس» و شركت پيمانكاري هيونداي به بانك هاي وام دهنده واگذار شد و از شركت مادر جدا شد.
و شركت بزرگ به دوازده شركت كوچك تر تحت مديريت مونگ هون درآمد كه يكي از آنان كه تا آخر عمر تحت مديريت وي اداره مي شد، «هيونداي آسان» بود. به دليل بدهي بانكي تحت فشار قرار گرفت تا مديريت همه شركت ها را واگذار كند اما با سماجت مديريت شركت هيونداي آسان را كه فعاليت هاي تجاري خارج از كره را برنامه ريزي و مديريت مي كرد حفظ نمود. اين شركت رهبري بازرگاني در كره شمالي را در دست داشت و چندين طرح بزرگ در مناطق گوناگون اين كشور در دست اجرا داشت.
او بارها به كره شمالي سفر كرده بود و با رهبران اين كشور روابط نزديكي داشت. حال با مرگ او احتمال تغيير ساختار مديريت هيونداي آسان حتمي است. او متهم شده كه در سال دو هزار و هنگام رياست جمهوري كيم داي جونگ با همكاري برخي مقامات دولت به مسئولان كره شمالي ۱۰۰ ميليون دلار پول پرداخت كرده است، كه احزاب مخالف آن را رشوه براي حضور رهبر كره شمالي در كنفرانس بهبود روابط دو كره كه به ابتكار كيم داي جونگ پيگيري مي شد قلمداد كرده بودند.
وي همچنين به انتقال غيرقانوني ارز معادل ۵۰۰ ميليون دلار به كره شمالي متهم شده بود كه ۴۰۰ ميليون دلار براي اجراي پروژه هاي موردنظر در كره شمالي و ۱۰۰ ميليون دلار براي پرداخت به مقامات كره شمالي و تشويق آنان به حضور در مذاكرات صلح دو كره پرداخته شده است.
«چانگ مونگ هون» ۵۴ ساله، انحصار تجارت ميان دو كره را در دست داشت و طرح جهانگردي در كوه كومگانگ در كره شمالي را كه سودآور نبود مديريت مي كرد عمليات اجرايي اين طرح از سال ۱۹۹۸ آغاز شده بود.
او همچنين در طرح ۲۰ ميليارد دلاري ساخت يك شهرك صنعتي در كره شمالي نيز مشاركت داشت كه در شهر كسونگ در كره شمالي در حال ساخت است.
چانگ در يكي از نامه هايي كه پس از مرگ به عنوان وصيت نامه نوشته است از مديران آينده شركت خواسته است تا طرح هاي دردست اجرا در كره شمالي را با قدرت ادامه دهند همانگونه كه پدر فقيدش مي خواست.
چانگ جو يونگ بنيانگذار هيونداي در سال ۱۹۹۸ براي توسعه روابط تجاري يك دامداري در مرز دو كره تأسيس كرده بود كه ۱۵۰۰ رأس دام در آن پرورش داده مي شد.
او پس از جدايي دو كره پس از جنگ در سال هاي ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ در نوجواني به كره جنوبي گريخت.او در فقر متولد شده بود و پس از پناهنده شدن به كره جنوبي در سئول كار و فعاليت خود را آغاز كرد و شركتي بنيان گذاشت كه طي دو ده مظهر توسعه و پيشرفت كره جنوبي بود.
چانگ مون هون فرزند وي در وصيت نامه اش از همه عذرخواهي كرده است. شركت تحت مسئوليت وي نيز در بيانيه اي، اعلام كرد كه (مون هون) از همه مردم كره پوزش خواسته است.
ماجراي «پول در مقابل حضور در مذاكرات» در چند ماه پيش آغاز شد كه علاوه بر چانگ تعداد ديگري از نزديكان كيم داي جونگ رئيس جمهور سابق را نيز شامل مي شد.
كيم داي جونگ به خاطر سياست جديدش در رفع تنش با كره شمالي كه به سياست آفتاب تابان موسوم شده بود موجب شد تا در سال ۲۰۰۰ جايزه صلح نوبل را نصيب خود كند. سياستي كه با اتمام پرداخت رشوه از سوي احزاب مخالف در هاله اي از ابهام قرار گرفته است. د ر آن زمان به دليل سابقه طولاني اختلافات و جنگ ميان دو كره كه همچنان ادامه داشت، تنش زدايي ميان دو كره با مخالفت شديد احزاب مخالف كه كنترل مجلس را در دست داشتند روبه رو شد، روح بوهيون رئيس جمهور فعلي كره كه ۵ ماه پيش قدرت را در اين كشور در دست گرفت در اظهاراتي پس از مرگ مديرعامل «هيونداي آسان» اعلام كرد:«عليرغم حوادث رخداده من همه تلاش خود در اجراي توسعه روابط و طرح هاي تجاري ميان دو كره به كار خواهم برد تا بدون وقفه ادامه يابند».
شركت هيونداي پس از مرگ بنيانگذار آن «چانگ جو يونگ» پدر به ۵ شركت كوچكتر تبديل شد، تا سال جاري گروه توليد خودرو هيونداي كه تحت رياست چانگ مونگ كو اداره مي شود ۲۵ شركت كوچك تر را تحت كنترل دارد... و كل دارايي آن ۰۶/۴۴ تريليون وون معادل ۲۴/۳۷ ميليارد دلار است. شركت هاي اصلي آن شامل، توليد خودرو هيونداي، كياموتور، فولاد ايني، هيونداي موبيس و هيونداي هيسكو مي شود.
گروه صنايع سنگين هيونداي تحت مديريت چانگ مون جون اداره مي شود و شش شركت كوچك تر را مديريت مي كند، كل دارايي آن نيز ۳۸/۱۲ تريليون وون معادل ........... دلار برآورد شده است.
گروه هيونداي تحت مديريت چانگ مونگ هون بود كه ۱۲ شركت كوچك تر را صاحب بود. كل دارايي آن ۱۶/۱۰ تريليون وون برآورد شده بود.
فروشگاه هاي زنجيره اي هيونداي نيز تحت مديريت چانگ مونگ كئون با ۱۸ شركت كوچك تر و دارايي معادل ۸۵/۳ تريليون وون چهارمين شركت بود.
شركت توسعه هيونداي به مديريت يكي ديگر از برادران به نام چانگ سي يونگ با يازده شركت و كل دارايي ۸۰/۲ تريليون وون، آخرين شركت بود.
خانواده چانگ سابقه دخالت در امور سياسي داشته اند، چانگ پدر در سال ۱۹۹۲ براي رياست جمهوري نامزد شد و به دليل متهم شدن به فساد در تبليغات انتخاباتي ناكام ماند. يكي ديگر از فرزندان وي چانگ مونگ جون كه مديريت گروه صنايع سنگين هيونداي را برعهده دارد سال گذشته براي رياست جمهوري نامزد شده بود اما خود از مبارزات انتخاباتي كناره گيري كرد.
سقوط
۳۰ دقيقه پس از آغاز كار بورس سئول سهام شركت هاي تحت مسئوليت چانگ مونگ هون نيز سقوط كرد.
سياست آفتاب تابان كيم داي جونگ براي تنش زدايي ميان دو كره نيز اكنون با اوج گيري بحران اتمي ميان كره شمالي و آمريكا رنگ باخته و طرح هاي شركت هيونداي آسان را نيز تحت شعاع خود قرار داده است.
«چانگ مونگ هون» در سال هاي اخير ۳ بار با كيم ايل جونگ رهبر كره شمالي ديدار كرده بود.
وي در وصيتنامه هاي خود علت خودكشي را ذكر نكرده است اما از همه مردم كره پوزش خواسته تا او را به دليل ديوانگي اش عفو كنند. «چانگ مون هون» در بحراني مالي گرفتار بوده و طرح هاي اقتصادي سياسي وي در كره شمالي با شكست روبه رو شده بود. در چنين شرايطي به پرداخت رشوه و نقل و انتقال غيرقانوني ارز متهم شده بود. با ادامه اين وضع و اوج گيري اتهام ها، زيان هاي گسترده تري به شركت و آرمان هاي او وارد مي شد. او با مرگ خود در جستجوي تداوم آرمان هايش و اجراي آرزوهايش بود.
علت مرگ او به طور رسمي اعلام نشده است و اين حادثه هنوز در ابهام است.
پيونگ يانگ در نخستين واكنش محافظه كاران مخالف بهبود روابط با كره شمالي را عامل قتل چونگ مونگ هون اعلام كرد. «مرگ چونگ درواقع يك خودكشي نبوده، بلكه قتل بوده و عوامل آن كميته تحقيق و گروه مخالف بهبود و روابط با كره شمالي «حزب ملي بزرگ» بوده است.»
چند روز پس از مرگ چانگ گشت هاي جهانگردي در كوه كومگانگ متوقف شد و روابط دو كره در معرض خطر قرار گرفته است.
اتهام كره شمالي در پيام تسليتي كه براي «چانگ مونگ كو» برادر بزرگ او و مدير هيونداي موتور ارسال شده مورد تأكيد قرار گرفته است.
در پيامي كه به امضاي سازمان هاي گوناگون ازجمله كميته صلح آسيا و اقيانوسيه كره شمالي رسيده از مرگ چانگ اظهار تأسف و قتل قلمداد شده است و تأكيد شده كه او همه موانع را براي پايان جدايي براي بقاي مردم كره از سر راه برداشت.
منابع: خبرگزاري ها