سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۳۴
يادداشت
هزينه هاي ضروري براي توليد
در شماره گذشته به ضرورت كاهش هزينه كار و يا توليد در جهان امروز اشاره شد. با توجه به جهاني شدن اقتصاد و الحاق اكثر كشورها به سازمان جهاني تجارت قيمت بسياري از كالاها به راحتي قابل افزايش نيست و از طرفي رقابت بسيار شديد در توليد كالاها و ارائه خدمات، افزايش قيمت كالاها و خدمات را فوق العاده دشوار كرده است. بنابراين همان طور كه اشاره شد چون امكان افزايش قيمت به دليل رقابت شديد وجود ندارد تنها راه، كاهش هزينه ها است. بنگاه هاي اقتصادي ما نيز درحال حاضر و ظرف ۴ تا ۵ سال آينده به طور جدي در معرض اين آزمون قرار مي گيرند و راهي جز يافتن شيوه هاي كاهش قيمت تمام شده يا هزينه توليد و كار ندارند. اما يافتن شيوه هاي كاهش قيمت  منوط به اين است كه ابتدا هزينه هاي سازمان شناسايي و بعد هزينه هاي قابل كاهش و هزينه هاي غيرقابل كاهش تفكيك شوند. در هر بنگاه اقتصادي بخشي از هزينه ها اصطلاحاً «هزينه هاي پيشگيري» ناميده مي شوند. اينها هزينه هايي هستند كه براي جلوگيري از بروز مشكلات مصرف مي شوند. مانند هزينه  براي رعايت مسائل ايمني و بهداشت، هزينه هاي تحقيق و توسعه و يا هزينه هاي آموزشي. اثربخشي اين هزينه ها صددرصد است يعني هرچقدر هزينه شود بنگاه نتيجه مي گيرد. اين هزينه ها قابل كاهش نيستند. هزينه هاي بعدي هزينه هايي هستند كه براي «نظارت و كنترل» فعاليت ها و خدمات مصرف مي شوند، مانند هزينه كنترل كيفيت.
ميزان اثربخشي اين هزينه ها نيز بين ۲۰ تا ۵۰ درصد است. اين هزينه ها نيز ضروري هستند اما اگر سازمان يا بنگاه اقتصادي به جاي هزينه هاي غيرضروري اين دو نوع هزينه را كاهش دهد يعني «هزينه هاي پيشگيري» و «هزينه هاي كنترل» را حذف كند، در اين صورت توليدات يا خدماتي كه ارائه مي كند با افت و كاهش كيفيت مواجه خواهد شد، مشتريان خود را از دست مي دهد و در نهايت بايد بابت خسارتي كه به مشتريان وارد كرده يا گارانتي كه بايد ارائه دهد هزينه هاي زيادي صرف كند كه به اين هزينه ها در اصطلاح «هزينه شكست» مي گويند. اينها هزينه هايي هستند كه انجام مي شوند ولي برخلاف دو هزينه فوق هيچ اثربخشي ندارند. بنابراين همان طور كه ملاحظه مي شود كاهش هزينه يك اصل است اما مسأله مهم شناخت هزينه هايي است كه بايد كاهش يابند و تفكيك آنها از هزينه هايي است كه نبايد كاهش يابند. در غير اين صورت مسؤولان اجرايي و مديران بنگاه هاي اقتصادي در ظاهر فكر مي كنند هزينه ها را كاهش داده اند و صرفه جويي كرده اند اما در درازمدت مشاهده مي شود هزينه ها را افزايش داده اند.

اقتصاد
آب و كشاورزي
انرژي
بازرگاني
رويداد
صنعت
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بازرگاني  |  رويداد  |  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |