سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۳۴
موسي غني نژاد:
اجاره شركت هاي دولتي هم راهي براي خصوصي سازي است
اگر در واگذاري سهام شركت هاي دولتي مديريت ها همچنان «دولتي» باقي بمانند مهمترين كار خصوصي سازي انجام نشده است.
000645.jpg
موسي غني نژاد كارشناس مسائل اقتصادي با اعلام اين مطلب گفت: در كشور ما تاكنون خصوصي سازي به شيوه صحيحي صورت نگرفته است و در اكثر موارد خصوصي سازي براي رفع بدهي هاي دولت به يك سازمان و يا كسب درآمد براي كسري بودجه دولتي صورت گرفته است.
وي گفت: درحالي كه بايد هدف از واگذاري يك شركت به بخش خصوصي اصلاح ساختار آن شركت، منطق اقتصادي بهتر ، توجه به سودآوري آن شركت  و استفاده بيشتر از منابع مالي باشد، دولت تأمين مالي و جبران كسري بودجه را هدف گرفته است. در اين فرآيند، با عرضه بخشي از سهام يك شركت، مديريت همچنان دولتي باقي مي ماند كه اين كار درواقع يك نقطه ضعف فاحش محسوب مي شود.
وي از بين راه هاي واگذاري شركت هاي دولتي واگذاري سهام از طريق بورس را نسبت به مزايده و مذاكره راه بهتري دانست و گفت: با واگذاري سهام يك شركت از طريق بورس در صورتي كه آمار و اطلاعات مالي شركت درست باشد خريداران با اطمينان بيشتري سهام را مي خرند. اما مشكل عمده اي كه در اين نوع واگذاري نيز وجود دارد اين است كه خريدار، سهم كمتري نسبت به دولت دارد و قسمت كمي از سهام شركت عرضه مي شود كه به اين ترتيب باز هم مسأله مديريت دولتي همچنان باقي مي ماند و خريدار امكان كنترل مديريت بنگاه ها را ندارد.
او گفت: عرضه سهام همه شركت هاي دولتي در بورس امكان پذير نيست و به طوركلي همه بنگاه هاي دولتي به خصوص شركت هاي زيان ده نمي توانند وارد بورس شوند به اين ترتيب راهي جز واگذاري از طريق مذاكره و يا مزايده براي واگذاري اين شركت ها باقي نمي ماند.
او روش مذاكره را تكنيكي براي تعيين قيمت دانست و گفت: در اين روش  ها شرايط دادوستد بايد كاملاً روشن و شفاف و به صورت علني باشد تا تمام كساني كه مايل به خريد هستند اعلام آمادگي كنند.
غني نژاد در مورد اين كه آيا خصوصي سازي تنها راه كوچك سازي دولت است اشاره كرد:  اجاره دادن واحدهاي دولتي به عنوان راهي ديگر مطرح است اما چون تاكنون يك شركت دولتي مطرح به اين روش واگذار نشده است، نمي توانيم موفقيت اين روش نسبت به ساير روش ها را مطرح كنيم. به نظر مي رسد اين روش رانت خواري و امتيازدهي به افراد به خصوصي را افزايش مي دهد اما دولت مي تواند اين روش را هم به عنوان يك راه حل ديگر مورد مطالعه قرار دهد.

مديركل هماهنگي هاي امور شركت هاي سازمان مديريت و برنامه ريزي:
خصوصي سازي در برنامه چهارم متفاوت از گذشته خواهد بود
مديركل امور هماهنگي امور شركت هاي سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: در تدوين برنامه چهارم توسعه بر اتخاذ شيوه هاي جلب مشاركت بخش خصوصي در فرآيند خصوصي سازي به گونه اي متفاوت از برنامه  سوم تأكيد خواهد شد.
حسن خوشپور افزود: در برنامه چهارم توسعه بايد اصلاحاتي در قوانين خصوصي سازي صورت گيرد و در تدوين آن بر بررسي شيوه هاي جلب مشاركت بخش خصوصي در فرآيند خصوصي بيش از شيوه هاي واگذاري تأكيد شود. مديركل هماهنگي امور شركت هاي سازمان مديريت و برنامه ريزي با بيان اين مطلب كه خصوصي سازي فرآيند پيچيده اي است و گروه هاي ذي نفع و ذي نفوذ زيادي دارد، گفت: ضمانت موفقيت اجراي هر برنامه مقابله با گروه هاي ذي نفع است و خصوصي سازي نيز از اين امر مستثني نيست.
خوشپور افزود: در خصوصي سازي بايد به دو نكته توجه كرد: يكي اين كه چه عواملي خصوصي سازي را محدود مي كنند و ديگر اين كه چه عواملي فرآيند خصوصي سازي را تسهيل مي كنند. در ابتدا بايد اين عوامل را شناسايي و سپس در مورد نحوه انجام اين فرآيند و استفاده از شيوه هاي مناسب و كارآيي خصوصي سازي تصميم گيري كنيم.
وي با بيان اين كه تاكنون در تدوين راه حل ها و انتخاب شيوه هاي مناسب خصوصي سازي به اين نكته ها توجه نشده است، ادامه داد: در گذشته روش هايي را اتخاذ كرديم كه زير سؤال نرويم. فقط خواستيم به صورت خيلي ساده يك روش فروش را انتخاب كنيم تا درآمدي كسب كرده باشيم و بگوييم خصوصي سازي هم صورت گرفته است.
خوشپور در خصوص شيوه واگذاري (از طريق بورس، مزايده و مذاكره) گفت: در واگذاري شركت ها به بخش خصوصي روش مزايده از دو شيوه ديگر مناسب تر است از يك طرف خصوصيت هاي واگذاري از طريق بورس از قبيل انتشار آگهي، شفافيت اطلاعات و... را دارد و از طرف ديگر مي تواند شرايط مذاكره را هم داشته باشد.
وي در مورد دامنه گسترش خصوصي سازي نيز گفت: ادامه شرايط فعلي براي اقتصاد كشور ممكن نيست. بدين معني كه ديگر به صرفه نيست دولت در تمام فعاليت هاي اقتصادي حضور داشته باشد و به بنگاهداري و رقابت با بخش  خصوصي بپردازد. دولت بايد در بخش هايي سرمايه گذاري كند كه بخش خصوصي رغبتي براي ورود به آن بخش ها ندارد و يا توان و تخصص اداره در آن موجود نباشد.

رويداد
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بازرگاني
صنعت
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بازرگاني  |  رويداد  |  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |