سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۳۴
Infor.htm
آموزش سخت افزار (قسمت پنجم)
هارد ديسك (۱)
با اين كه ديسك هاي نرم توانايي ذخيره اطلاعات را دارند، اما داراي معايبي نيز مي باشند. از جمله اين عيب ها گنجايش و سرعت كم دسترسي به اطلاعات را مي توان نام برد. در صورتي كه ديسك سخت اين گونه نمي باشد.
003410.jpg

هر رايانه معمولاً  يك هاردديسك دارد اما بعضي سيستم ها ممكن است داراي دو يا چند هاردديسك باشند. در واقع هاردديسك يك محيط ذخيره سازي دائم براي داده ها مي باشد. اطلاعات در رايانه به گونه اي تبديل مي گردند كه بتوان آنها را به طور دائم بر روي هارد ذخيره كرد. هاردديسك در سال ۱۹۵۰ اختراع گرديد. در آن زمان هاردديسك ها با قطر ۲۰ اينچ يعني ۵۰/۸ سانتي متر و توانايي ذخيره سازي چندين مگابايت را داشتند. به اين ديسك ها ديسك ثابت مي گفتند. اما براي تمايز آنها با فلاپي ديسك هاردديسك نام گرفتند.اين هاردديسك ها داراي يك صفحه براي نگهداري محيط مغناطيسي مي باشند. در واقع هاردديسك مشابه يك نوار كاست مي باشد و از روش نوار كاست براي ضبط مغناطيسي استفاده مي نمايند. در اين حالت به سادگي مي توان اطلاعات را حذف و بازنويسي كرد. اين اطلاعات مدت ها باقي خواهند ماند.
تمايز هاردديسك با نوار كاست
- در هاردديسك لايه مغناطيسي بر روي ديسك شيشه اي و يا يك آلومينيوم اشباع شده قرار خواهد گرفت كه به خوبي سطح آنها صيقل داده مي شود.
- در هاردديسك مي توان به سرعت در هر نقطه دلخواه اطلاعات را ذخيره و بازيابي نمود، به اين صورت كه احتياجي به ترتيب ذخيره اطلاعات نمي باشد.
- در هاردديسك هد خواندن و نوشتن ديسك را لمس نخواهد كرد.
- گرداننده هاردديسك هد مربوط به هارد را در هر ثانيه ۳۰۰۰ اينچ به چرخش در مي آورد.
- هاردديسك مي تواند حجم بسيار بالايي از اطلاعات را در فضايي كم و با سرعت بالا ذخيره سازد. اين اطلاعات در قالب فايل ذخيره مي شوند. در واقع فايل مجموعه اي از بايت هاست. زماني كه برنامه اي اجرا مي شود هاردديسك اطلاعات مربوط به برنامه را براي استفاده به پردازنده ارسال خواهد كرد.
اجزاي هاردديسك
به مجموعه ديسكهاي دايره اي شكلي كه روي هم قرار مي گيرندو اطلاعات بر روي آنها ذخيره مي گردد هاردديسك مي گويند . اين مجموعه براي حفاظت در مقابل گرد و خاك و ساير عوامل مخرب در داخل يك پوشش دربسته قرار مي گيرد. در واقع هاردديسك جعبه اي فلزي است كه از چند صفحه ديسك و چند هد تشكيل مي شود. هر ديسك داراي دو سطح است كه مي توان داده ها را بر روي آن ذخيره كرد. پس در زمان خواندن و نوشتن بر روي هر يك از ديسك ها دو هد قرار مي  گيرد. در زمان خريد هاردديسك نسبت نوك يا هد به ديسك بسيار مهم است يعني اگر نسبت به صورت ۸ به ۴ بيان شود در واقع هاردديسك ۸ نوك يا هد و ۴ ديسك يا صفحه دو طرفه دارد. دو برابر بودن تعداد هدها بر صفحه ها نشان مي دهد يك هد براي هر طرف ديسك وجود دارد.
در واقع هاردديسك از دو قسمت زير براي ذخيره و بازيابي اطلاعات استفاده مي كند:
003415.jpg

۱- هد يا نوك هاي خواندن و نوشتن كه از مركز ديسك به طرف لبه قرار دارد.
۲- ديسك هاي دايره اي با توانايي چرخش يا دوران
از نظر نوع نصب و كاربرد هاردديسك به دو دسته تقسيم مي شود:
۱- ديسك هاي سخت قابل حمل
۲- ديسك هاي سخت ثابت
نكته:ديسك هاي قابل حمل را بدون اين كه اطلاعات آنها صدمه ببيند مي توان حمل كرد، در صورتي كه ديسك هاي ثابت در داخل جعبه رايانه نصب مي شود.
توجه داشته باشيد كه در زمان روشن بودن رايانه آن را حركت ندهيد زيرا ديسك سخت صدمه مي بيند.
هاردديسك معمولي در حدود ۱۵ سانتي متر طول، ۱۰ سانتي متر عرض و در حدود ۳ سانتي متر ارتفاع دارند. وزن آنها نيز كمتر از ۱ كيلوگرم است.
اين گونه ديسك ها در حدود ۸۰ گيگا بايت داده را مي توانند در خود جاي دهند.
ديسك هاي سخت از نظر اندازه به چند دسته تقسيم مي شوند:
۱- ديسك هاي سخت ۵/۲ اينچي
۲- ديسك هاي سخت ۸/۱ اينچي
۳- ديسك هاي سخت ۲۵/۵ و ۵/۳ اينچي به نام ديسك هاي سخت تمام قد
۴-ديسك هاي سخت ۲۵/۵ و ۵/۳ اينچي مشهور به ديسك هاي سخت نيم قد
ديسك هاي تمام قد در حال حاضر توليد نمي شوند. ديسك هاي شخصي معمولاً از نوع ۵/۳ اينچي نيم قد بوده و داراي ارتفاع ۵/۳ سانتي متري هستند. پس ديسك هايي كه امروزه ساخته مي شوند اغلب ۵/۳ و ۵/۲ اينچي هستند. ديسك هاي سخت ۸/۱ اينچي حداكثر ۵ گيگابايت فضا دارند. اين گونه ديسك ها اطلاعات را بر روي يك سطح از ديسك هاي موجود ذخيره مي كنند.
به اين ديسك ها ديسك يك لبه هم مي گويند اما در حال حاضر مي توان براي هر دو سطح ديسك اطلاعات را ذخيره كرد.
جنس هاردديسك
همانطور كه گفته شد ديسك هاي سخت داراي چند صفحه هستند كه به طور عمودي روي هم قرار دارند. جنس اين صفحه ها عموماً  از شيشه، آلياژ آلومينيوم، تركيب سراميك و شيشه، سراميك و ساير مواد ساخته مي شود. به اين علت كه ديسك ها بايد سبك و مقاوم باشند و در اثر سرما و گرما تغيير حالت ندهند. به طور كلي جنس ديسك ها از آلومينيوم همراه با پوششي از اكسيد آهن يا آلياژ كبالت است كه بسيار با ظرافت بر روي آن قرار مي گيرد. اين پوشش مغناطيسي به سطح حامل اطلاعات امكان مغناطيسي شدن مي دهد. علاوه بر اين بسيار نازك مي باشد و در برابر برخورد با هد قابل خواندن و نوشتن است.
جهت اندازه گيري كارآيي يك هاردديسك از دو روش استفاده مي گردد:
۱- اندازه گيري زمان جست وجو: مدت زمان بين درخواست يك فايل توسط پردازنده تا ارسال اولين بايت فايل مورد نظر.
۲- اندازه گيري ميزان داده: تعداد بايت هاي ارسالي در هر ثانيه براي پردازنده كه اين اندازه معمولاً  بين ۵ تا ۴۰ مگا بايت در هر ثانيه است.
هادرديسك داراي موتوري مي باشد كه اين موتور باعث چرخش صفحات هاردديسك مي شود. در كنار برد كنترل كننده، كانكتورهاي مربوط به موتور قرار دارد.
مكانيزمي كه باعث حركت بازوها بر روي هاردديسك مي گردد سرعت و دقت  هارد را تعيين مي كند. در اين حالت از يك موتور خطي با سرعت بالا استفاده مي شود.

آيا مي دانيد كه ؟
آيا مي دانيد چگونه مي توان از سوختن سي دي هاي در حال كپي جلوگيري كرد؟
- قبل از عمل نسخه برداري همه برنامه هاي باز را ببنديد.
- برنامه  هايي كه ممكن است به  صورت ناگهاني اجرا شوند را غيرفعال سازيد. (مانند برنامه هاي محافظ صفحه نمايش ، دريافت نمابر ، ضد ويروس ها و...)
- در هنگام نسخه برداري سي دي از اينترنت استفاده نكنيد.
- توجه داشته باشيد سي دي هاي خام به نسبت سي دي هاي نوشته شده از حساسيت بيشتري برخوردارند.
- سطح رويي سي دي ها را قبل از نسخه برداري تميز و پاك كنيد. در هنگام تميز كردن سي دي به موارد زير توجه كنيد.
از دست زدن به بخش  هاي طلايي ، سبز يا آبي رنگ آن خودداري كنيد.
سي دي را در محيط آلوده و داراي گرد و غبار نگهداري نكنيد.
سي دي ها را فوت نكنيد و يا نزديك آن ها صحبت نكنيد ، زيرا قطره هاي ريز بزاق دهان روي آن باقي مي ماند.
براي پاك كردن سي دي ها از پارچه مخصوص لنز دوربين استفاده كنيد.
براي پاك كردن سي دي هاي چرب خام ، از پارچه نرم آغشته به الكل صنعتي استفاده نماييد.
سي دي را به  صورت شعاعي پاك كنيد.
براي پاك كردن از هواي فشرده و يا اسپري استفاده نكنيد.
- قبل از كپي ، روي سي دي را با ماژيك ننويسيد.
- روي هيچ يك از دو طرف سي دي ها قبل از كپي نبايد برچسب چسباند.
- سي دي نويس را در مكاني ثابت قرار دهيد و در هنگام نسخه برداري آن را جابجا نكنيد.
- فايل هاي خود را چك كنيد و از نام هاي فارسي استفاده نكنيد.
- در هنگام نسخه برداري از امكان Test برنامه استفاده كنيد.
- اگر مي خواهيد كپي سي دي بهتر صورت پذيرد ، از سي دي هايي استفاده كنيد كه سرعت نوشتن بر روي آنها از حداكثر سرعت سي دي نويس بيشتر باشد.
- توجه داشته باشيد معمولاً گنجايش سي دي ها كمتر از آنچه كه روي آنها نوشته شده است ، مي باشد.
- سي دي نويس را در محل خنك قرار دهيد.
- براي نسخه برداري سي دي سخت افزار ، نرم افزار ، سيستم عامل مناسب و نگارش كامل سي دي نويس ها نيز حائز اهميت مي باشند.

ايجاد صفحه خانگي (Home Page) در Yahoo!
003405.jpg
شايد حالا وقت آن رسيده باشد تا حضور خود را در وب اعلام نماييد. توسط! Yahoo شما مي توانيد وب سايتي را در شبكه جهاني اينترنت به صورت رايگان ايجاد نماييد و اطلاعاتي را در مورد خود، خانواده، كار و يا هر عنواني كه دوست در آن بگذاريد.
براي ايجاد يك صفحه خانگي، يا هو ۱۵ مگابايت فضا در اختيار شما مي گذارد. شما مي توانيد صفحه وبي  متناسب با اين فضا طراحي كرده و در وب به نمايش بگذاريد.
شروع كار
۱-آدرس www.yahoo.comرادر نوار آدرس مرورگر خود وارد و كليد Enter را در صفحه كليد فشار دهيد.
۲- در قسمت بالاي صفحه بر روي گزينه Geocities كليك كرده و در صفحه باز شده Username(نام كاربر) و Password (كلمه رمز) خود را وارد نموده و كليد Sign In را كليك نماييد.
۳- در صفحه باز شده بر روي گزينه Yahoo! Page wizard كليك نماييد.
توسط اين گزينه شما مي توانيد با پيروي از دستورات صفحه نمايش به سادگي يك صفحه وب را ايجاد نماييد.
۴- در صفحه باز شده شما مي توانيد انواع الگوهاي از پيش ساخته شده جهت ساخت صفحه وب مورد نظرتان استفاده نماييد، بر روي يكي از الگوها كليك نماييد.
۵- در صفحه ظاهر شده شما مي توانيد صفحه وب انتخابي خود را در رنگهاي مختلف مشاهده نماييد. با توجه به سليقه خود يك رنگ را انتخاب كنيد.
۶- در صفحه Welcome to Yahoo بر روي Begin كليك نماييد.
۷- در صفحه Chooses a look for your page شما مي توانيد يكي از سبكهاي موجود صفحه را انتخاب نموده و بر روي كليد Next نماييد.
نكته:  در صورتي كه مي خواهد پيش نمايشي از سبك انتخابي را مشاهده نماييد در اين قسمت بر روي كليد Preview كليك نماييد.
۸- در صفحه Enter your into در قسمت your name نام خود و در قسمت Your email address آدرس Email خود را وارد كنيد. نام و آدرس Email وارد شده در اين قسمت در صفحه وب شما ظاهر مي گردد.
۹- در صفحه Pick your picture شما مي توانيد تصويري را به دلخواه به صفحه وب خود اضافه نماييد. براي اضافه نمودن تصويري از كامپيوتر خود به صفحه وب در حال ساخت بر روي كليد Upload New Image كليك كرده و در پنجره ظاهر شده بر روي كليد Browse كليك كنيد و عكس مورد نظر خود را از روي كامپيوتر خود انتخاب كرده و بر روي كليد Upload كليك كنيد. بعد از چند لحظه تصوير انتخابي به صفحه وب اضافه مي گردد.
نكته: شما در اين قسمت مي توانيد از تصاوير پيش فرض نيز استفاده نماييد و يا در صورت عدم تمايل به داشتن عكس بر روي گزينه Donشt use an image كليك كنيد.
براي رفتن به مرحله بعد بر روي كليد Next كليك كنيد.
۱۰- در صفحه Describe yourself در كادرهاي مربوطه توضيحاتي را در مورد خود و علايق خود وارد نماييد و بر روي Next كليك نماييد.
۱۱- در صفحه Enter your favorite links شما مي توانيد آدرس هاي دلخواه خود را به صورت لينك وارد كرده و بر روي كليد Next كليك كنيد.
۱۲- در قسمت Describe your friends and family شما مي توانيد توصيفي از خانواده و دوستانتان وارد نماييد و بر روي كليد Next كليك نماييد.
۱۳- در صفحه Enter your friends and family شما مي توانيد اسامي دوستانتان را به صورت لينك درآوريد بعد از وارد كردن اسامي بر روي كليد Next كليك كنيد.
۱۴- در صفحه Name your page شما مي توانيد اسمي را براي صفحه وب خود تعريف كرده و بر روي كليد Next كليك نماييد.
۱۵- در صفحه Congratulations به شما به خاطر ساخته شدن صفحه خانگي در سايت Yahoo تبريك گفته مي شود.شما مي توانيد آدرس صفحه خانگي ساخته شده را به دوستانتان بدهيد تا از آن ديدن نمايند.
نكته: در مثال فوق ما از الگوي از پيش ساخته شده Personal Page را استفاده كرديم لذا توضيحات داده شده در اين قسمت مربوط به اين الگو مي باشد. در صورتي كه شما از الگوي صفحه وب ديگري استفاده كنيد ممكن است گزينه هاي آن با تعاريف داده شده در اين قسمت تفاوت داشته باشد.

آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |