سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۳۴
Infor.htm
نسل نوين چاپگرها ،از تخيل تا واقعيت
چاپگرهاي سه بعدي ،حجم توليد مي كنند
003315.jpg
شايد به نظر شبيه به يك فيلم علمي تخيلي باشد اما در آينده چاپگري كه خريداري مي كنيد مي تواند مدل سه بعدي و حجم داري از يك تصوير كه روي رايانه شما وجود دارد، ايجاد كند.
چندين شركت بزرگ در حال بررسي راهكارهايي جهت ساخت چاپگرهاي سه بعدي ارزان هستند كه در صورت نتيجه دادن اين فناوري نوين را به خانه ها خواهد برد. اين چاپگرها در حقيقت ماشين هايي هستند كه با قرار دادن مواد پودري بر روي يكديگر از يك تصوير رايانه اي مدلي سه بعدي را توليد مي كنند.
اندي دي هارت از شركت Z كه سازنده اين نوع چاپگرها است مي گويد: «اين چاپگرها با قرار دادن صدها و گاه هزاران لايه از پودر بر روي هم مدلي سه بعدي از تصاوير را مي سازند. بدين ترتيب مي توان اجسامي نظير يك فنجان چاي يا قطعات خودرو را در رنگ ها و جنس هاي مختلف به صورت سه بعدي مدل سازي نمود.»
اين شركت كه در بوستون فعاليت مي كند فناوري جديد خود را در نمايشگاه گرافيكي رايانه اي Siggragh آمريكا به معرض ديد عموم گذاشت.
درست همان گونه كه يك چاپگر جوهرافشان كه جوهر را بر روي كاغذ مي پاشد اين نوع چاپگرها پودر مخصوص را روي سطح پخش مي كنند. براي به وجود آوردن حجم ٍ،سطوح تشكيل شده از پوشش پودري به نوعي روي هم با چسب مونتاژ مي گردند.
دي هارت مي گويد: «ما مي توانيم از هر منبع ديجيتالي اطلاعات مورد نياز براي كار چاپگر را استخراج كنيم. اطلاعات به درايور چاپگر ما رسيده و سپس با انجام محاسبات مورد نظر اطلاعات لازم براي مدل سازي سه بعدي ساخته مي شود.»
فناوري مورد استفاده شركت Z براي چسباندن ذرات پودر به يكديگر اولين بار توسط دانشمندان مؤسسه فناوري ماساچوست (MIT) مورد استفاده قرار گرفت. در اين تكنيك نخست يك لايه نازك از پودر روي سطح پخش مي شود و پس از آن با اسپري شدن يك نوع مايع روي آن شكل مي گيرد. براي انجام عمل اسپري از يك فناوري شبيه فناوري استفاده شده در چاپگرهاي جوهرافشان شركت HP استفاده مي شود. پس از اين مرحله چاپگر به سراغ لايه بعدي مي رود وبا تشكيل لايه ها يكي پس از ديگري، مدل سه بعدي نهايتاً تكميل مي شود.
دي هارت مي گويد: «همان گونه كه چاپگرهاي جوهرافشان، جوهر را روي كاغذ مي پاشند، چاپگرهاي سه بعدي نيز پودر را روي سطح پاشيده و سپس با نوعي چسب لايه هاي تشكيل شده را به هم متصل مي كنند.»
شركت Z در حال حاضر از پودر گچ براي توليد نمونه هاي سه بعدي خود استفاده مي كند و در عين حال براي ساخت حجم هاي مقاوم تر پودر سراميك را مورد مصرف قرار مي دهد.
از آنجا كه ساخت مدل هاي سه بعدي سريع تر و ارزان تر از روش هاي قديمي توليد مدل اوليه محصولات مي باشد، شركت هايي چون آديداس، سوني و BMW از اين روش براي ساخت مدل هاي اوليه محصولاتشان استفاده مي كنند.
دي هارت معتقد است در آينده اي نه چندان دور چاپگرهاي سه بعدي درست همانند دستگاه هاي فتوكپي فراگير خواهند شد و در كوچه و خيابان در دسترس علاقه مندان قرار خواهند گرفت.
او مي گويد: «گمان نمي كنم قيمت هاي محصولاتمان چندان بالا باشد! قيمت ما از ۳۰ هزار دلار شروع مي شود و چاپگرهايمان همه نوع پودر و مدل هاي سه بعدي را پشتيباني مي كنند.»

«.Pro»پسوند اينترنتي متخصصان
003320.jpg
شركت RegistryPro در شهر آتلانتا به عنوان سرپرست رسمي ثبت دامنه هاي اينترنتي با پسوند .Pro، فعاليت مي كند. اين دامنه ها براي متخصصان در نظر گرفته شده است و به زودي فعال خواهد شد.
اين شركت اميد دارد تا متخصصان و حرفه اي ها را به سوي ثبت دامنه در اينترنت با پسوند .Pro تشويق كند. دو دليل خوب براي انجام چنين كاري آن است كه اولاً .Pro نشان مي دهد كه سايت اينترنتي مربوط به يك متخصص است و ثانياً نحوه ثبت نام اين دامنه به گونه اي است كه تخصص متقاضي آدرس اينترنتي بايد براي مسئولان ثبت نام كننده محرز شود و بدون ارائه سند ثبت دامنه با اين پسوند امكان ندارد.
مسئولان اين شركت در اين رابطه مي گويند: «هركسي مي تواند يك دامنه اينترنتي حداكثر با ۴۸ كاراكتر و يك پسوند .Com ثبت كند. اما .Pro بدون انجام بررسي هاي لازم امكان انجام چنين كاري را نمي دهد و متقاضي ثبت دامنه حتماً بايد متخصص باشد مثلاً دكتر بوده يا به كار وكالت مشغول باشد.»
ICANN، مرجع تصميم گيرنده براي اينترنت، دو سال پيش اضافه شدن پسوند .Pro و شش پسوند ديگر را به نام هاي اينترنتي تصويب كرد. كه البته اين اسامي چندان هم مورد استقبال واقع نشد. Registry Pro اعتقاد دارد كه متخصصان به دليل پرستيژ پسوند .Pro و اين موضوع كه داشتن يك آدرس با اين پسوند مهر تأييدي بر قابليت هاي آن ها است از اين پسوند جديد استقبال خواهند نمود. بسياري از متخصصين تاكنون سايت هايي با پسوند .Com را براي خود ثبت كرده اند اما كم نيستند افراد كلاهبرداري كه به عنوان متخصص چنين سايت هايي را براي خود راه اندازي كرده اند، اصلاً Com. پسوندي است كه همه نوع سايتي با آن يافت مي شود.
سايت هاي خلاف عفت و قمار ار اين جمله اند.
در مورد پسوندهاي .Pro شركت Registry Pro درست همانند يك دربان و نگهبان عمل مي كند. اين شركت با بررسي صلاحيت متقاضيان از آن ها مي خواهد كه براي ثبت يك دامنه با اين پسوند نخست تخصص خود را ثابت كنند. در حال حاضر ثبت نام براي پسوندهاي .Pro در مرحله شروع مي باشد. در اين مرحله صاحبان اسامي ثبت شده تجاري مي توانند نام هاي خود را با اين پسوند تازه رزرو كنند. هزينه سالانه ثبت يك دامنه با اين پسوند حدود ۳۰۰ دلار مي باشد.
افرادي كه صاحب نام تجاري ثبت شده و داراي كپي رايت نيستند نيز مي توانند نام مورد نظر خود را طلب كنند اما تضميني براي ثبت آن به اسم آنها وجود ندارد.
پيش بيني مي شوند پسوند .Pro از اوايل ماه سپتامبر كار خود را آغاز كند.

اينترنت كاربري يا اعتياد
003325.jpg
اساتيد دانشگاه فلوريدا تحقيقي را انجام داده اند كه بر اساس نتايح آن بتوانند راهكارهايي جهت تشخيص بين كاربران اينترنت و معتادان آن به دست آورند.
اغلب افراد در تشخيص اين كه شخصي به اينترنت معتاد است و يا از آن به صورت مداوم استفاده مي كند ، دچار اشتباه مي شوند و در حقيقت مرز بسيار باريكي بين استفاده مداوم و اعتياد به اين پديده وجود دارد. استادان اين دانشگاه در پي اين بودند كه اين مرز را مشخص كنند و ابزاري در اختيار قرار دهند كه توسط آن تميز بين اين دو گروه ساده تر انجام شود. همچنين دريابند كه اعتياد به اينترنت چگونه در افراد آغاز مي شود و راه جلوگيري از آن چيست.
نتايج اين تحقيق آن شد كه بررسي پنج مسأله ذيل پاسخگوي سؤالات مطرح شده خواهد بود. صرف زماني بيش از آنچه از پيش در نظر گرفته شده براي كار با اينترنت يكي از نشانه هاي اعتياد به آن است.
دومين مسأله غفلت از ساير وظايف و كارها به دليل مشغول بودن با اينترنت مي باشد. تلاش هاي بي ثمر براي كم كردن زمان استفاده از اينترنت به عنوان مورد بعدي عنوان شده است.
ضربه پذيري روابط خويشاوندي به واسطه كار زياد با اينترنت علامت ديگري از بيماري اعتياد به اينترنت به شمار مي آيد و شوق بيش از حد اتصال مجدد به اينترنت و مشغوليت فكري به آن در زمان دور بودن از دنياي اينترنت آخرين نشانه به حساب مي آيد.
پنج مسأله عنوان شده نتيجه تحقيق بر روي ۲۰ دانشجو مي باشد كه به تصديق خودشان همگي از اينترنت استفاده نادرست كرده و به آن معتاد بوده اند.
در كنار مزاياي غيرقابل انكار و چشمگير پديده اينترنت ، استفاده نادرست از آن خطراتي را پيش روي زندگي كاربر قرار خواهد داد.

چين رتبه اول سازندگان رايانه هاي كيفي را به دست خواهد آورد
003330.jpg
IMS كه يك شركت تحقيقاتي مي باشد پيش بيني كرده است كه تا پايان سال جاري ميلادي تايوان مقام خود را به عنوان بزرگترين توليدكننده رايانه هاي كيفي به كشور چين واگذار خواهد كرد.توليد رايانه هاي كيفي در چين طي سال گذشته رشد بسيار چشمگيري داشته است. اكثر شركت هاي بزرگ خارجي سازنده اين نوع رايانه ها، كارخانه هايشان را به چين منتقل كرده اند كه عمليات ساخت اين كارخانه ها عموماً  به اتمام رسيده است.
كارخانه هاي توليد رايانه كيفي در چين كه عمدتاً  متعلق به شركت هاي تايواني مي باشند در سال جاري ميلادي ۲۰ ميليون دستگاه رايانه كيفي خواهند ساخت. اين تعداد رايانه كيفي حدود ۵۰ درصد از حجم توليد جهاني اين نوع رايانه ها را تشكيل مي  دهد.
بخش عمده اي از فرآيند توليد اين رايانه ها به كشور چين منتقل مي شود، اما مراحل تحقيقاتي و طراحي در دفاتر مركزي اين شركتها خارج از چين باقي مي ماند. اكثر اين دفاتر در كشور تايوان مستقر مي باشند. بيشتر سهم توليد رايانه هاي كيفي در كشور چين مربوط به منطقه Suzhou مي شود كه منطقه اي است، واقع در شرق اين كشور. توليد سالانه اين بخش ۱۰ ميليون دستگاه است كه حدود يك چهارم توليد جهاني اين محصول است. ۹ شركت توليدكننده پيشرو در كشور تايوان كارخانه هاي ساخت رايانه خود را در اين منطقه برپا كرده اند. از جمله اين شركتها مي توان به Uniwell ، Acer و Mitac اشاره كرد. شركت سامسونگ كره نيز قصد دارد تا در Suzhou فعاليت توليد رايانه هاي كيفي خود را دنبال كند.صنايع الكترونيك منطقه Suzhou به طرز چشمگيري رشد نموده به طوري كه صنعت توريسم را در اين منطقه تحت الشعاع قرار داده است، صنعتي كه روزگاري فعال ترين بخش اقتصادي كشور چين به شمار مي رفت. ۴۰ درصد از حجم سرمايه گذاري انجام شده در اين منطقه مربوط به ۷۰۰ شركت تايواني فعال در اين بخش مي باشد.

سلاح تازه گوگل در جنگ موتورهاي جستجو
003335.jpg
گوگل، موتور جست وجوي شماره يك اينترنت، سيستم آگاهي دهنده اي را معرفي نموده است كه به كاربر اين امكان را مي دهد تا ضمن مشخص نمودن يك سر فصل خاص به محض آن كه خبري تازه راجع به آن موضوع روي اينترنت پراكنده شد يك نامه الكترونيك آگاهي دهنده دريافت كند.
سيستم اطلاع رساني گوگل البته هنوز در مرحله آزمايشي خود (تبا) به سر مي برد. كاربر عناوين مورد علاقه خود را براي آن مشخص مي كند و به صورت روزانه تازه هاي آن موضوع را در صندوق الكترونيك خود دريافت مي كند.
اخبار ورزشي، سياسي، هنري، وضعيت بورس، اقتصاد و صنعت و آخرين خبرها در مورد افراد مشهور و سرشناس از جمله سرفصل هايي است كه سرويس جديد گوگل قادر به پوشش آنها است.
در ميزگرد اينترنتي كه گوگل براي بحث پيرامون اين سرويس ترتيب داده بود، نظر عمده مخاطبين راجع به اين قابليت مثبت بوده است. البته هنوز بسياري از كاربران ابهاماتي راجع به اين سرويس دارند و به عنوان نمونه نمي دانند چگونه مي توان چندين موضوع متفاوت را بدين شيوه پي گيري كرد. جنگ بين موتورهاي جست وجوي اينترنتي به جايي رسيده است كه هريك از آنها براي جذب مخاطبين بيشتر تمامي تلاش خود را به كار مي برند.
ياهو اخيراً فعاليت گسترده اي را براي تصاحب سهم بيشتري از اين بازار آغاز نموده است. در اين راستا اين شركت سرويس ها و فناوري هاي جديدي را عرضه داشته كه زنگ خطر را براي گوگل به صدا در آورده اند. ماه گذشته اين شركت با پرداخت مبلغي معادل ۶۳/۱ ميليارد دلار، شركت خدمات Overture كه يك ارائه دهنده خدمات پولي جست وجو مي باشد را خريداري كرد.
بسياري از موتورهاي جست وجوي ديگر نيز قدرت خود را برروي جذب مخاطبين بيشتر متمركز نموده اند و قصد دارند تا به ارائه خدمات بهتر در اين عرصه پيشرفت كنند.
ياهو سيستم خبر رسان (News Alert) ،پيغام رسان فوري و موبايل خود را به عنوان برگ هاي برنده در دست دارد. از طريق سيستم خبررسان اين سايت اخبار دلخواه كاربر را در قالب نامه هاي الكترونيك برايش مي فرستد.
كاربران بايد كمي صبر به خرج داده و با مقايسه سرويس هاي ارائه شده توسط هريك از اين موتورهاي جست وجوي بهترين را برگزينند.

توليدات  صنايع  دستي ايران از طريق  اينترنت  به  دنيا معرفي  مي شود
003340.jpg
رئيس  شوراي  فرهنگ  و صنعت  وزارت  صنايع  و معادن  اعلام  كرد:
با تصويب  شوراي فرهنگ  و صنعت ، توليدات  صنايع  دستي  ايران  از طريق  اينترنت  به  دنيا معرفي  مي شود
توليدات  صنايع  دستي  از طريق  شبكه  اينترنت  و ايجاد نمايشگاه  مجازي  در آن ، به  بازارهاي  خارجي  معرفي  و عرضه  خواهد شد.
دكتر«محمدعلي  نجفي »  در گفت  وگو با ايرنا اظهار داشت : ايجاد نمايشگاه  مجازي ، اين  امكان  را فراهم  خواهد ساخت  كه  افراد علاقه مند در داخل و خارج  از كشور به  راحتي  با توليدات  صنايع  دستي  ايران  آشنا شوند.
وي  با بيان  اينكه  در تكميل  برنامه  يادشده  و در برنامه  نهايي ، امكان خريد توليدات  صنايع  دستي  از طريق  اينترنت  و تجارت  الكترونيك  فراهم  مي شود، اضافه  كرد: به  سازمان  صنايع  دستي  توصيه  شده  كه  برنامه  مذكور را با قوت پيگيري  كند.
نجفي  گفت  : ايران  از نظر تنوع  صنايع  دستي  در زمره  سه  تا پنج  كشور نخست دنيا است  ، اما متاسفانه  تاكنون  نتوانسته  است  كه  سهم  قابل  توجهي  از تجارت جهاني  اين  صنعت  را به  خود اختصاص  دهد، از اين  رو معرفي  صنايع  دستي  مي تواند راه  ورود به  بازارهاي  جهاني  و تسخير آن  را فراهم  سازد.

خبرهاي كوتاه
اتمام حجت اتحاديه اروپا با مايكروسافت
كميسيون اروپا مي گويد كه مايكروسافت، شركت بزرگ رايانه اي آمريكا، هنوز به سوءاستفاده از انحصار خود بر بازار ادامه مي دهد.
كميسيون اروپايي اعلام كرد كه يك مهلت ديگر به مايكروسافت مي دهد تا به بررسي اين موضوع بپردازد و سپس اتحاديه اروپا راه حل هاي خود را اعمال خواهد كرد.
كميسيون اروپايي در بيانيه اي اعلام كرد كه مايكروسافت تلاش مي كند تسلط خود را بر بازار از رايانه هاي شخصي، به «سرورها» يعني رايانه هايي كه به شبكه هاي شركت هاي بزرگ خدمات مي دهند گسترش دهد.
در اين اعلاميه همچنين از مايكروسافت به دليل بازداشتن مشتريان از استفاده از نرم افزارهاي ساخت شركت هاي رقيب براي گوش دادن به صدا و تماشاي فيلم در سيستم عامل ويندوز، انتقاد شده است.
مايكروسافت هنوز اظهار نظري در مورد بيانيه كميسيون اروپايي نكرده است.
در ماههاي گذشته، هم اروپا و هم در آمريكا، مجموعه اي از پرونده ها عليه مايكروسافت مطرح شده است كه در آنها اين شركت متهم به اتخاذ شيوه هاي غيرمنصفانه براي به دست گرفتن انحصار شده است.
003425.jpg


گنجينه طلايي اينترنت
اين كتاب حاصل ترجمه و گردآوري خانم آرزو خسروپور بوده و توسط انتشارات طاهريان در تيراژ ۵ هزار جلد به چاپ رسيده است. در اين كتاب سعي شده است تا آدرس هاي اينترنتي كه براي كاربران اينترنتي بيشترين استفاده را دارد جمع آوري شود و در اختيار كاربران قرار گيرد.
فهرست سايت هاي اينترنتي كه در زمينه هنر و سرگرمي ، تجارت ، كودكان ، تحصيلات ، آموزش و جستجو ، تندرستي و بهداشت ، علم و فناوري ، ورزش ، سفر و ... فعاليت دارند به تفكيك هر يك از اين سر فصل ها در كتاب گنجينه طلايي اينترنت آمده است. همچنين سايت هاي گلچين و منتخب و آدرس سايت هاي ايراني اينترنت نيز در بخشي از كتاب مذكور جاي داده شده است.

گزارش ۱۲ جلدي از اقدامات وزارت راه و ترابري در زمينه IT
گزارش چند هزار صفحه اي از برنامه ها وعملكردهاي وزارت راه و ترابري در زمينه فناوري اطلاعات به ابتكار كميته فناوري اطلاعات اين وزارتخانه منتشر شد.
اين گزارش به همراه ۲۴ پيوست تهيه گرديده است كه سرفصلهاي عمده آن به توضيح درباره اقدام صورت گرفته در موضوعات زير مي پردازد:
- سيستم هاي برنامه ريزي سفر و سيستم هاي الكترونيكي رزرو و فروش بليت
- سيستم اطلاع رساني
- سيستم هاي هوشمند حمل و نقل
- سيستم اطلاعات جغرافيايي
- سيستم مناقصه گزاري الكترونيكي
- ايجاد وب سايت براي دستگاهها و بهبود در جهت مشتري مدار نمودن وب سايت هاي موجود
- طرح جامع IT وزارت راه و ترابري و سازمانهاي تابعه
- ايجاد بستر مخابراتي در وزارت راه و ترابري
- اتوماسيون نظام اداري در وزارت راه و ترابري
- اتوماسيون فعاليت هاي تخصصي حمل و نقل در هر سازمان
- آموزش و توسعه منابع انساني
- انجام فعاليت هاي روزمره سازماني به صورت IT-Based
به زودي نسخه الكترونيكي(E-Book ) اين گزارش از طريق سايت كميته فناوري اطلاعات وزارت راه و ترابري (www.ittransport.ir) در اختيار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
003430.jpg


اهرم فشار Pixar
پس از موفقيت نسبي فيلم انيميشن Finding Nemo ، استيو جابز مدير شركت Pixar سازنده اين انيميشن به تازگي اعلام نمود كه چنانچه ديزني با شرايطش موافقت نكند اين شركت با استوديوهاي ديگر به عقد قرارداد خواهد پرداخت.
البته جابز صريحاً اعلام نمود كه ترجيح مي دهد روابطش را با ديزني حفظ كند. به گفته وي شركت هاي بزرگ فيلم سازي چون كمپاني برادران وارنر ، سوني و فاكس قرن بيستم آماده اند تا در صورت عدم توافق Pixar و ديزني با اين شركت وارد معامله شوند.
فيلم Finding Nemo كه با همكاري ديزني و Pixar ساخته شده است سود اين شركت را به طرز چشمگيري افزايش داده و ركورد فروش شيرشاه محصول سال ۱۹۹۴ ديزني را شكسته است.

افزايش  سوددهي  شركت  سيسكو سيستمز
سيسكو سيستمز بزرگترين  شركت  جهاني  تجهيزات  شبكه  اينترنت  از افزايش  ۲۷درصدي  سود خود در سه  ماهه  چهارم  سال  مالي  خود خبر داد.
به  نوشته  روزنامه  ليبراسيون  در اينترنت  اين  شركت  آمريكايي  كه  مقر آن  در كاليفرنيا قرار دارد در پايان  سه ماهه  چهارم  سال  مالي  خود كه  در ۲۶ ژوئيه  به  اتمام  رسيد سود خالصي  معادل  ۹۸۲ميليون  دلار معادل  ۱۴ سنت  در هر سهم  كسب  كرد اين  درحالي  است  كه  ميزان  سوددهي  اين  شركت  در مدت  مشابه  سال  قبل  ۷۷۲ ميليون  دلار بوده  است.
 سيسكو در سه  ماهه  متوالي  با رشد سوددهي  روبه رو بوده  است  عملكرد كلي  مالي  اين  شركت  در طي  اين  مدت  به  ۷۰/ ۴ ميليارد دلار رسيده  كه  در مقايسه  با عملكرد مدت  مشابه  سال  پيش  كه  ۸۳/ ۴ ميليارد دلار بوده  كاهش  نشان  مي دهد.
003435.jpg


افزايش فروش تلويزيون هاي LCD
فروش جهاني تلويزيون هاي كريستال مايع در سه ماهه اول سال جاري ميلادي نسبت به سال گذشته رشد چشمگيري داشته است.
طبق تحقيقات انجام شده ۷۳۴ هزار دستگاه تلويزيون LCD در اين دوره زماني به فروش رسيده است كه نسبت به سال گذشته رشدي ۲۲۳ درصدي را نشان مي دهد. انتظار مي رود كه سه ماهه دوم نيز نسبت به سه ماهه اول خود شاهد رشدي ۲۰ درصدي باشد.
اگرچه اين نوع تلويزيون ها كم كم طرفداران بيشتري پيدا مي كنند اما سهم آنها نسبت به كل بازار تلويزيون ها چندان بالا نمي باشد. سالانه حدود ۱۷۰ ميليون تلويزيون در سراسر دنيا به فروش مي رسد كه تلويزيون هاي LCD تنها بخش كوچكي از آن را در بر مي گيرند.

آموزش ضمن چت براي هكرهاي كارت هاي اعتباري
003480.jpg
دزدان از اتاق هاي چت جهت فروش جزييات كارت هاي اعتباري دزديده شده و آموزش ديگران براي هك كردن سايت هاي نگاه دارنده اطلاعات كارت هاي اعتباري استفاده مي كنند. گروهي از كارشناسان و خبرگان امنيت رايانه ها ضمن اعلام اين مطالب افزود: اين دسته از افراد كه از چت هاي اينترنتي امدادي (IRC Chat ) جهت نشر اطلاعات خطرناك خود بهره مي جويند، نقش بزرگي در گسترش كلاهبرداري هاي اينترنتي دارند.
گزارش شركت Honeynet كه بر عمليات خرابكاران روي اينترنت نظارت مي كند، نشان مي دهد كه دزدان اينترنتي بسيار مرموزتر و پيچيده تر شده اند.
كارت هاي اعتباري دزديده شده نه تنها براي خريد به كار مي روند بلكه در پاره اي از موارد جهت شبيه سازي مشخصات صاحب كارت نيز استفاده مي شوند.
به منظور بررسي دقيق اين گونه فعاليت ها، محققان Honeynet به صورت تعمدي شبكه رايانه اي ضربه پذير و قابل نفوذي را طراحي كردند تا هدف ساده اي براي هكرها باشد. محققان آنگاه هكرها را در كانال هاي چت IRC تعقيب نمودند.
بيش از دوازده كانال چت توسط اين گروه و با دنبال كردن هكرهايي كه به تله افتاده بودند مورد بررسي و نظارت قرار گرفت.
نرم افزارهايي كه توسط فعالان اين اتاق هاي چت مورد استفاده قرار مي گيرند مي توانند به راحتي سايت هاي ضربه پذير حاوي اطلاعات كارت هاي اعتباري را پيدا كرده و به آنها دستبرد بزنند. آنها قادرند اعتبار كارت را كنترل كرده و اطلاعات شخصي صاحب كارت را به دست آورند.
در يكي از اين اتاق ها كاربري اقدام به فروش كارت هاي اعتباري با قيمتي بين ۵۰ سنت تا يك دلار مي نمود جالب آن كه مابقي حاضران در اتاق به جاي خريد از وي مي خواستند تا فوت و فن كار را به ايشان آموزش دهد.
اين تنها گوشه اي از مشكل عظيم كلاهبرداري هاي اينترنتي مي باشد معضلي كه سالانه ميليون ها دلار خسارت به بار مي آورد و تنها مختص آمريكا نيست.
تحقيقات شركت گارتنر مبين اين مطلب است كه در سال گذشته حداقل ۷ ميليون نفر قرباني دزدان اينترنتي هويت شده اند. شمار دزدان اينترنتي انگليس از ۲۷ هزار نفر در سال ۲۰۰۱، به ۴۲ هزار نفر در سال ۲۰۰۲ رسيده است.

ساخت ربات راهنما توسط يك شركت كره اي
003485.jpg
يك ربات كه به بازديدكنندگان نمايشگاههاي مختلف و موزه ها كمك نموده و به عنوان راهنما آنها را در بازديدشان ياري مي كند توسط شركتي در كره جنوبي ساخته شده است.
شركت فناوري Woori هفته گذشته اعلام نمود كه رباتي به نام ربات راهنما ساخته است كه مي تواند بازديدكنندگان نمايشگاه هاي مختلف را راهنمايي نموده و توضيحات لازم را به آنها ارائه دهدو از طريق صفحه نمايشگر خود به تبليغ و معرفي محصولات بپردازد.
اين ربات مي تواند بازديدكنندگان را به مقاصد مورد نظر برده و توسط صفحه نمايشگر كريستال مايع و با ياري فناوري تشخيص صدا و سيستم پاسخگويي صوتي اطلاعات لازم را در اختيار آنها بگذارد.
توسط فناوري تشخيص صدا ربات به صورت مداوم خواسته هاي بازديدكنندگان را به صورت صوتي دريافت كرده و توسط خروجي هاي خود كه در قالب صدا، تصوير و تصوير متحرك مي باشند به اين خواسته ها پاسخ مي دهد.
كيم وو، مدير اجرايي شركت سازنده ربات گفت: «مردم مي توانند از طريق لمس صفحه LCD يا سر ربات و يا توسط صحبت كردن با اين ربات با آن ارتباط برقرار كنند.»
ربات مذكور به يك دوربين كنترل از راه دور تجهيز شده است كه تصاوير را به كنترلر ارسال مي كند. هنگامي كه نياز باشد ربات اقدام به شارژ كردن خود مي نمايد.
بنا به گفته شركت Woori دو سال وقت و حدود ۵۰۰ هزار دلار هزينه صرف ساخت و توسعه اين ربات ۱۳۵ سانتي متري كه ۵۰ كيلوگرم وزن دارد، شده است.
انتظار مي رود در ماه اكتبر ربات راهنما وارد بازار شود. Woori اكنون مشغول ساخت ربات ديگري است كه به عنوان يك نظافتچي در آينده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

زيان ۱۳۱ ميليون دلاري
003475.jpg
يك شركت بزرگ سازنده تراشه هاي رايانه اي در آلمان سه ماهه سوم سال جاري يكصد و سي و يك ميليون دلار زيان ديد. به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، با وجود زيان دهي شركت اينفينيون، مسئولان اين شركت آلماني اعلام كردند فعاليت آن در سه ماهه بعدي با سوددهي همراه خواهد بود.
ساخت تراشه هاي حافظه رايانه ها فعاليت اصلي اين شركت به شمار مي رود. قيمت اين تراشه ها در سال گذشته پنجاه درصد كاهش يافت. هم اكنون اين شركت براي ساخت هر تراشه يك دلار ضرر متحمل مي شود. به گفته مسئولان اين شركت افزايش تقاضا براي تراشه هاي رايانه اي سبب سوددهي آن در ماههاي آينده خواهد شد.

فروشگاه هاي ژاپن بدون فروشنده مي شوند
يك  فروشگاه  بزرگ  زنجيره اي  ژاپن  اعلام  كرد: از ماه  آينده  به جاي  استفاده  از نيروي  انساني  در بخش  فروش  از دستگاههاي  فروش  خودكار استفاده  خواهدكرد.
شركت  «ايون » گزارش  داد: در اين  روش  جديد خريد و فروش ، مشتري  سبد كالا را جلوي  دستگاه  ماشين  حساب  خودكار گذاشته  و شماره هاي  رايانه اي  كالاها را به  دستگاه  نشان  مي دهد.
دستگاه  ماشين  حساب  خودكار نيز پس  از مشخص  كردن  بهاي  كلي  كالاهاي  خريداري  شده  به  مشتري  اعلام  مي كند كه  پول  كالا را به صورت  نقدي  يا بوسيله  كارت  اعتباري  به  صندوق  رو به روي  خود بريزد. اين  دستگاه  ماشين  حساب  به گونه اي  برنامه ريزي  شده  كه  وزن  كالاها را به طور خودكار سنجيده  و اگر كالايي  بدون  گذشتن  از جلوي  دستگاه  تشخيص  بها، وارد پاكت  شود اقدام  به  هشدار مي كند.
شركت  ايون  گفت : براي  هر چهار دستگاه  ماشين  حساب  خودكار يك  نفر مامور ناظر وجود دارد كه  به  مشكلات  رسيدگي  خواهد كرد.
اين  شركت  اميدوار است  با استفاده  از اين  دستگاههاي  خودكار بتواند در هزينه  نيروي  انساني  صرفه جويي  كند.

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |