سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۳۴
Infor.htm
سيستم برنامه ريزي سفرهاي هوايي
سازمان  هواپيمايي كشوري
003355.jpg

با استفاده از اين سيستم مردم مي توانند با مراجعه به سايت www.Cao.ir از برنامه زماني كليه سفرهاي هوايي داخلي و خارجي اطلاع يابند. سيستم برنامه ريزي سفرهاي هوايي سازمان هواپيمايي كشوري شامل امكانات و اطلاعات متنوعي مي باشد كه به صورت مبتني بر وب ارايه مي گردد. در اين سيستم ، در قسمت جدول زماني پس از انتخاب شهرهاي مبدأ و مقصد و تاريخ هاي رفت و برگشت و همچنين شركت هواپيمايي مورد نظر ، كليه اطلاعات مربوط به پروازهايي كه از مبدأ به مقصد تعيين شده در تاريخ مشخص موجود مي باشند توسط شركت هواپيمايي معيني انجام مي شوند ، به صورت يك ليست داده مي شود. بديهي است كه مي توان بدون اينكه يكي و يا چند عدد از موارد مذكور را به عنوان ورودي به سيستم داد ، اطلاعات مورد نياز را به دست آورد. به عنوان مثال اگر شركت هواپيمايي خاصي تعيين نگردد ، كليه پروازهايي كه با موارد اطلاعات ورودي منطبق بوده ولي مستقل از نام شركت هاي هواپيمايي مي باشند ، ارايه مي گردد. ضمناً علاوه بر موارد فوق ، كليه پروازهايي كه به فاصله ۳ روز قبل و بعد از تاريخ معين شده موجود مي باشد نيز ارايه مي گردد.
003350.jpg

بدين ترتيب مشتري علاوه بر تاريخ مد نظر خود ، مي تواند برنامه پروازهاي هوايي يك محدوده زماني هفتگي را مشاهده نموده و به راحتي تصميم گيري نمايد.
سيستم برنامه ريزي سفرهاي تركيبي هوايي نيز همانند سيستم مذكور عمل مي نمايد. تنها تفاوت اين سيستم اين است كه علاوه بر شهرهاي مبدأ و مقصد ، شهرهايي نيز به عنوان واسطه مياني بين دو شهر انتخاب مي گردد كه مؤيد اين موضوع خواهد بود كه پروازهايي از شهر مبدأ به شهر واسطه و سپس از اين شهر مياني به شهر مقصد انجام خواهد شد. از امكانات ديگر اين سيستم به دست آوردن ليست پروازهاي ورودي و يا خروجي به يك فرودگاه مي باشد. بدين ترتيب كه با معين كردن فرودگاه مبدأ ، تاريخ و شركت هواپيمايي ، كليه پروازهاي خروجي آن فرودگاه مبدأ در تاريخ معين شده ، توسط شركت هواپيمايي خاص داده مي شود.
003345.jpg

در مورد پروازهاي ورودي به فرودگاه مقصد نيز روال همانند قبلي مي باشد. از ديگر قابليت هاي اين سايت اطلاع رساني شركت هاي هواپيمايي  فعال در ايران است.
شركت هاي هواپيمايي فعال در ايران
۲۶ شركت هواپيمايي در ايران فعال هستند كه داراي هواپيما بوده و يا از هواپيماهاي استيجاري استفاده مي كنند. اين شركت ها از ۳۲۶ هواپيما استفاده مي كنند كه توسط سازمان هواپيمايي كشوري ثبت شده اند. گنجايش تعداد مسافران در هواپيماهاي مسافربري حدود ۱۴۰۰۰ صندلي مي باشد و ظرفيت پروازهاي باري حدود ۸۵۰ تن است. (گنجايش هواپيماهاي شركت هاي هواپيمايي داخلي حدود ۱۰۰۰۰ مسافر و حدود ۵۰۰ تن است)
003370.jpg

* شركت هواپيمايي آريا (IRX):در بررسي سايت اين شركت با نشاني:
www.arianetwork. Net/ariaair.htm
متأسفانه فقط برنامه پرواز هفتگي ۱۷/۳/۸۲ لغايت ۲۳/۳/۸۲ مشاهده شد.
* شركت هواپيمايي بنياد (IRJ) :نشاني سايتي از اين شركت پيدا نشد.
* شركت هواپيمايي كاسپين (CPN) :نشاني سايتي از اين شركت پيدا نشد ، اما برنامه پروازهاي اين شركت هواپيمايي در سايت www.tatev.com/aboutus/caspian.htm درج شده است.
* شركت هواپيمايي فراز قشم (IRQ) : سايت اين شركت با نشاني: www. Farazqeshm.com
به دو زبان فارسي و انگليسي قابل دسترسي است. فراز قشم با در اختيار داشتن تعدادي هواپيماي IL76TD تمليكي و خدمه پرواز ايراني به جابجايي بار در سراسر جهان اشتغال دارد. در سايت اين شركت موارد ذيل تعريف شده است: درباره هواپيمايي قشم- درباره جزيره قشم- باربري- مسافربري ـ فرم سفارش- تماس با ما ،نشاني اين شركت در ليست شركت هاي هواپيمايي داخلي سايت سازمان هواپيمايي كشوري درج نشده است.
003365.jpg

* شركت هواپيمايي ايران اير (IRA) :نشاني سايت اين شركت
www.iranair.com
و با سابقه ترين شركت هواپيمايي كشور است كه در سال ۱۹۴۶ با يك هواپيماي ۱۷DC-3 شروع به كار كرد.
اطلاع رساني سايت به زبان انگليسي است.
* شركت هواپيمايي آسمان (IRC):امكان رزرو بليت در اين سايت براي پروازهاي آسمان و به زبان فارسي از سرويس هاي برنامه ريزي شده است. بقيه قسمت هاي سايت به زبان انگليسي تعريف شده است. نشاني سايت www.iaa.ir مي باشد.
* شركت هواپيمايي ايران ايرتور(IRB):نشاني سايت
www.iranair tours.com
تعريف ، اما سايت در حال ساخت مي باشد و هنوز قابل بهره برداري نيست.
* شركت هواپيمايي كيش اير (IRK): اطلاع زساني سايت بزبان انگليسي و طراحي صفحات كاملا با فلاش مي باشد .
نشاني سايت.com kishairline www.
*شركت هواپيمايي ماهان (IRM):شركت هواپيمايي ماهان وابسته به مؤسسه خيريه مولي الموحدين علي ابن ابيطالب(ع) كرمان در سال ۱۳۷۲ با خريد ۲ فروند توپولوف شروع به كار كرد.
اطلاع رساني سايت به زبان انگليسي است و نشاني سايت www.mahanairlines.com مي باشد.
003360.jpg

* شركت هواپيمايي پيام (IRP):نشاني سايتي از اين شركت پيدا نشد.
* شركت هواپيمايي سفيران (SFN):نشاني سايت اين شركت www.safiran.org است و اطلاع رساني آن به زبان انگليسي مي باشد.
* شركت هواپيمايي ساها(IRZ):نشاني سايتي از اين شركت پيدا نشد.
* شركت هواپيمايي صافات (IRV) نشاني سايتي از اين شركت پيدا نشد.
سيستم برنامه ريزي سفر و رزرو بليت اينترنتي شركت آسمان
نشاني سايت شركت هواپيمايي آسمان براي رزرو بليت عبارت است از www.iaalir اين سيستم فعلاً به صورت رزرو از طريق سايت و اعلان تعيين رزرو بليت از طريق پست الكترونيكي توسط اپراتور كار مي كند و در آينده به شكل رزرو آن لاين و لحظه اي عمل خواهد كرد. در حال حاضر امكان رزرو بليت شركت هواپيمايي آسمان براي كليه پروازهاي داخلي و خارجي وجود دارد و كاربران با مراجعه به سايت مي توانند نسبت به درخواست بليت پروازها اقدام نمايند. با استفاده از اين سيستم ، مردم به صورت انفرادي يا از طريق شركت ها ، هتل ها ، مراكز دانشگاهي ، مؤسسات عمومي و ... مي توانند درخواست سفر خود را به صورت رفت و برگشت با ذكر مبدأ- مقصد و روزهاي سفر خود اعلام نموده و نيز در صورت تمايل ، مناسب ترين آژانس مسافرتي براي تهيه بليت را شناسايي و تعيين نموده ، نهايتاً پاسخ خود را از طريق E-mail دريافت نمايند. در ضمن مشتريان اين سيستم مي توانند نزديك ترين محل فروش بليت را به منطقه مورد نظر (جست وجو بر اساس نام شهر- منطقه يا خيابان و...) با پيش شماره تلفن را جست وجو نمايند و جهت تهيه بليت به آژانس انتخاب شده مراجعه نمايند (يا تماس تلفني با آژانس و درخواست ارسال آن توسط پيك). در غير اين صورت مي توانند با مراجعه به هر يك از آژانس ها كد مربوطه را ارائه نمايند. اين سيستم قابليت انتخاب پروازهاي بعدي و قبلي را دارا مي باشد. با انتخاب در هريك از اين گزينه ها ، اولين پرواز قبل يا بعد از زمان انتخاب شده نشان داده مي شود. چنانچه بين مبدأ و مقصد تعيين شده پرواز مستقيم وجود نداشته باشد ، اين سيستم پروازهاي غيرمستقيم را پيشنهاد مي نمايد ، كه در اين صورت متقاضي هم مي تواند شهر واسطه را انتخاب نمايد.

شهر الكترونيكي مشهد
003375.jpg
(قسمت دوم و پاياني)
در شماره ۱۱۱ (۲۳ ارديبهشت ماه) مصاحبه اي با آقاي دكتر جلالي در ارتباط با شهر الكترونيكي مشهد انجام شد كه در اين شماره و در ادامه آن مبحث مصاحبه اي با آقاي مهندس علي خانزاده مديرعامل سازمان آمار ، اطلاعات و خدمات كامپيوتري شهرداري مشهد و استاد دانشگاه فردوسي برگزار شد كه ذيلاً گزارش مي شود.
* بودجه طرح چقدر است؟
چون طرح اجرايي تهيه نگرديده ، لذا بودجه اي نيز بدان اختصاص نيافته است. ضمن آنكه هدف اصلي در پيشبرد اجراي طرح ، همكاري با بخش خصوصي و سرمايه گذاري و مشاركت داخلي و خارجي در طراحي ، اجرا ، بهره برداري و نگهداري آن مي باشد.
لذا بر پايه اين هدف سعي بر آن است كه شهرداري خود را درگير مرحله اجرا نكرده و تنها هدايت و نظارت طرح را بر عهده گيرد.
* زمان بندي اجرايي طرح چگونه است؟
پاسخ به اين سؤال نيز با توجه به مشخص نبودن طرح اجرايي قابل ارايه نمي باشد. هرچند اين اعتقاد وجود دارد كه طرح هاي منتسب به IT بايستي در فواصل زماني كوتاه و در عين حال تأثيرگذار اجرا گردد ، با اين حال شرايط كار به نحوي است كه در تهيه طرح اجرايي ايجاد هماهنگي و اجتناب از فعاليت هاي موازي در بين دستگاه هاي دولتي و بخش خصوصي بايستي كاملاً مدنظر قرار گيرد. لذا مطالعه اين موارد ضروري است كه اين كار در حال انجام مي باشد.
* حاميان مالي و اجرايي چه نهادهايي هستند؟
در سطح ملي اعتباري نظير طرح تكفا به منظور حمايت از طرح هاي مشابه در نظر گرفته شده و شركت مخابرات نيز قول همكاري داده است. شهرداري نيز اين طرح را جزو طرح هاي كلان اعلام نموده است.
* دليل انتخاب مشهد براي شهر الكترونيك چه بوده است؟
شهر مشهد به عنوان دومين شهر بزرگ كشور و يكي از چهار نقطه اصلي توسعه فناوري اطلاعات در برنامه هاي دولت مي باشد كه با پتانسيل هاي فراوان از جمله حضور ۱۳ ميليون زائر و مسافر ، وجود فرصت هاي اقتصادي و سرمايه گذاري مناسب ، علاقه مندي مسئولين دولتي و بخش خصوصي ، همجواري با افغانستان و استقرار در دروازه هاي آسياي ميانه ، سابقه اجراي طرح هاي مختلف به صورت پراكنده در اين زمينه و وجود دانشگاه هاي معتبر ، يكي از بهترين گزينه هاي اجرايي شهر الكترونيكي در ايران مي باشد.
* آيا زير ساختارهاي لازم مانند آئين نامه ها و قوانين مورد نياز ، تجهيزات مخابراتي و همچنين آموزش ، برنامه ريزي شده است؟
اين طرح كه در ادامه طرح هاي توسعه كاربردي فناوري اطلاعات در سطح كشور محقق مي گردد ، نيازمند سياست هاي كلان در جهت بكارگيري قوانين ، آئين نامه ها و ضوابط و مقررات است.
خوشبختانه با عزمي كه در نزد دولتمردان به منظور توسعه فناوري اطلاعات در كشور ايجاد گرديده است، اميد آن مي رود تا در آينده اي نه چندان دور، بسترهاي تحقق اين گونه طرح ها در كشور ايجاد شود.
هم اكنون به منظور حمايت از اين طرح مساعدت هاي لازم جهت ايجاد بستر مخابراتي توسط شركت مخابرات انجام گرديده است.
در مجموع سند راهبردي شهر الكترونيك مشهد با الهام از سند ICT ملي، برنامه ريزي زيرساختارهاي لازم را مورد بررسي قرار داده است.
* دلايل انتخاب پژوهشكده دانشگاه علم و صنعت به عنوان مجري طرح چه بوده است؟
طي انجام مذاكرات، برگزاري جلسات و نشست هاي متعدد با مجموعه دانشگاهي و مؤسسات علمي و صاحبنظران و كارشناسان برجسته IT كشور كه پيرامون بررسي همكاري هاي في مابين انجام شد، نهايتاً با بررسي مجموعه طرح ها و شرايط اعلام شده نحوه همكاري، دانشگاه علم و صنعت ايران به عنوان مجري تدوين سند راهبردي انتخاب گرديد.
اين دانشگاه با انتخاب يك مشاور خارجي، نسبت به تهيه يك طرح با استانداردهاي جهاني اقدام نموده است.
* آيا ناظر اجرايي براي طرح پيش بيني شده است؟
ناظر اجرايي طرح در حال حاضر سازمان آمار، اطلاعات و خدمات كامپيوتري شهرداري مشهد مي باشد.
* براي فرهنگ سازي مردم چه اقداماتي انجام گرفته است؟
فرهنگ سازي مردمي به عنوان رويكرد اصلي پذيرش و عامل توجه و شناخت عمومي طرح، همواره اولويت اول اين مجموعه بوده است. برگزاري سمينارها، شركت در نمايشگاه، برگزاري جلسات با متخصصين IT و ايجاد سايت اطلاع رساني و خدمات رساني شهر الكترونيك مشهد در زمره اين فعاليت ها مي باشد.
* همكاري ديگر سازمانها و نهادها در مشهد براي اجراي شهر الكترونيك چگونه قانونمند شده است؟
خوشبختانه اين فضايي كه پس از تهيه و ارائه اين سند ايجاد گرديده، توانسته است توجه ساير دستگاه ها و سازمانها را به توسعه كاربر فناوري اطلاعات جلب نموده و نگاه به طرح شهر الكترونيك در بين مديران استان عميق تر گردد.
* چه ميزان به حذف بروكراسي اداري در شهر الكترونيك خوش بين هستيد؟
همان گونه كه مي دانيد طرح هاي ملي و استاني نظير دولت و استان الكترونيك نيز اولويت اجرا يافته و در حال پياده سازي است. عملاً اين مسئله مطرح است كه هدف از اجراي اين طرح ها حذف بروكراسي خواهد بود. با اين حال ما در بحث شهرداري الكترونيكي به اين موضوع كاملاً عملياتي فكر كرده و حتي سيستم هاي يكپارچه زيادي را تحقق اجرا بخشيده ايم. در حقيقت حذف بروكراسي در مجموعه شهرداري به عنوان يكي از اهداف اجراي شهرداري الكترونيكي در مرحله اول خواهد بود.
* چه بايد كرد تا تجربه ناموفق شهر الكترونيك كيش در مشهد تكرار نشود؟
عموماً طرح هاي جديد در كشور به ويژه طرح هاي منتسب به IT متولي تعريف شده اي نداشته است و متأسفانه ما با اين مشكل مواجه مي شويم كه چرخش مديريتي به چه ميزان صرف وقت و هزينه دربرداشته و يا اصلاً اين طرح سرانجامي مي يابد يا خير؟ خوشبختانه بعداز شكل گيري تحرك هاي اوليه در موضوعات IT، دولت سعي نموده است اين حركت را مديريت بخشد. با اين حال تجربه شهر الكترونيك كيش نتوانسته است به دليل عدم شناخت صحيح اهداف و متوليان طرح، موفق عمل نمايد.
هم اكنون در طرح شهر الكترونيك مشهد همان گونه كه در سند مشخص گرديده است اهداف، سازمان اجرايي، نقش دستگاه ها و نهادهاي دولتي و خصوصي و... كاملاً ديده شده است و اين خواهد توانست نقش محوريت شهرداري را نيز كاملاً معني دار و مشخص نمايد.
عملاً در اين طرح شهرداري به عنوان يك هماهنگ كننده حركت و فعاليت هايي خواهد بود كه در اجراي طرح شهر الكترونيك مؤثر مي باشد.
* در شهرداري تاكنون چه اقداماتي صورت پذيرفته است؟
شهرداري مشهد از گذشته نيز با هدفي كه تأثيرگذار بر حركت هاي انفورماتيك بوده است، نگاهي جدي به سيستم هاي يكپارچه داشته و پس از آن نيز با شكل گيري طرح توسعه كاربرد فناوري اطلاعات در كشور، اين تحولات را دنبال نموده و معتقد است در مقام اجرا جلودار طرح موضوعات IT مي باشد.
هم اكنون شهرداري مشهد در حال پياده سازي سيستم هاي يكپارچه بسياري مي باشد. سيستم هايي نظير شهرسازي، اداري و مالي، اتوماسيون اداري، عوارض خودرو و...
ضمن آنكه برخورداري از طرح شهرداري، الكترونيكي خواهد توانست زمينه حضور سيستم هاي بسياري را كه مورد نياز شهرداري بوده و هم اكنون در اين سازمان بررسي گرديده است، محقق يابد.

پست الكترونيكي همشهري
003310.jpg

در راستاي دسترسي كاربران اينترانت همشهري در سراسر كشور به يكديگر از هفته جاري كليه كاربراني كه كد دسترسي به سايت تهران (اينترانت) دارند مي توانند به رايگان از طريق صفحه پست الكترونيك اقدام به ثبت يك نشاني الكترونيكي براي صندوق پستي خود در سايت همشهري نمايند. در فاز اول كاربران سايت تهران و در فاز بعدي كليه كاربران استاني اينترانت نيز مي توانند از اين سرويس بهره مند شوند. كليه قوانين حاكم بر استفاده از صندوق پست الكترونيك دنيا براي سايت همشهري نيز صادق و لذا در صورت عدم رعايت متن موافقتنامه، سرويس متخلفين قطع خواهد شد.
براي هر كاربر ۲ مگابايت فضا براي يك صندوق اختصاص داده مي شود و حجم يك پيام نيزحداكثر تا ۵۰ كيلوبايت خواهد بود. در صورتي كه هر مشترك پس از تعريف شناسه تا ۶۰ روز متوالي از اين سرويس استفاده نكند. نشاني پست الكترونيك شخص حذف خواهد شد. سيستم اجازه تعريف چند نشاني پست الكترونيكي را به يك كاربر نخواهد داد. با ثبت نشاني Mailserver اينترانت تهران در سرور اينترنت همشهري امكان Forwarding پيام هاي الكترونيكي اينترنتي براي دارندگان صندوق پست الكترونيكي همشهري نيز باز خواهد شد و عمل دريافت و ارسال در شبكه اينترانت و اينترنت مهيا مي باشد.
سرويس هاي بعدي مبتني بر E-mail
۱- ارسال اخبار به صندوق پستي كاربران(به صورت انتخابي)
۲- امكان چت كردن كاربران در اتاقهاي
Chat Room
۳- ارسال تيتر اخبار نشريات سراسري كشور و دنيا به صندوق پستي كاربران
003385.jpg

ساختار نشاني هاي پست الكترونيكي اينترانت همشهري
هر نشاني صندوق با يك نام دلخواه كاربر(مشروط به انحصاري بودن و عدم ثبت آن توسط ديگر كاربران) مشخص و در سمت راست @ نام استان و نام Domain همشهري مطابق فرمول و مثال ذيل ثبت مي گردد.
.Hamshahri.net نام استان @ نام
Ahmadi@ Tehran.Hamshahri.net
امكان ارسال پيام هاي فارسي به كاربران با كد پيچ استاندارد از ديگر سرويس هاي اين صندوق مي باشد.
راهنماي فارسي استفاده از نشاني E-mail همشهري- تقويم برنامه ريزي شخصي- دفترچه تلفن و تماس- تعريف فولدرهاي دلخواه براي تفكيك پيام هاي دريافتي- فيلتر كردن پيام ها، خدمات جانبي اين سرويس  مي باشد كه با تعريف شناسه و مطالعه راهنماي كاربران مي توانند با اين خدمات آشنا شوند. تطيبق نوع سرويس ها با موارد مشابه در دنيا مانند Hotmail و Yahoo سادگي كار را به كاربران ارمغان مي دهد.

طرح حمايت از پروژه هاي ICT بخش خصوصي
003380.jpg
دسته بندي خودكار متون الكترونيكي فارسي
Automatic Persian Text Classification
اهداف: ايجاد ابزاري براي خودكارسازي بايگاني مستندات شخصي، اداري، علمي و... (off line)، ايجاد زيرساخت اوليه براي موتورهاي جستجوي فارسي.
بازار هدف: توليدكنندگان موتورهاي جستجو، خبرگزاريها، كتابخانه ها، سازمانهاي داراي حجم مكاتبات بالا.
شرح موضوع: هدف تهيه نرم افزار كاربردي است كه بتواند به صورت خودكار متون را در قالب گروههاي از پيش تعيين شده دسته بندي كند.
حداقل مشخصات و قابليتهاي مورد نظر
۱. امكان كار با اطلاعات Unicode و پردازش متون فارسي
۲. امكان دسته بندي فايلهاي متني، فايلهاي با قالب Word، نامه هاي الكترونيكي و صفحات Web.
۳. تعريف گروههاي خاص (حداقل ۱۰ گروه و دسته بندي بر مبناي محتواي متن) به گونه اي كه نرم افزار به عنوان يك برنامه كاربردي ويژه سازي شده براي يك مشتري خاص (Customized) براي مخاطب خاص قابل استفاده باشد.
۴. امكان تعريف گروه جديد توسط كاربر نرم افزار وجود داشته باشد.
۵. تعريف مناسب تصميم گيري.
۶. طراحي الگوريتم پياده سازي نرم افزار براساس UML.
۷. اساس جستجو در متن مي تواند براساس كلمات كليدي (Key Word) باشد.
ساير توضيحات
مبناي كسب امتياز بالاتر در مسابقه عبارتند از:
- سرعت بالاتر نرم افزار در تصميم گيري.
- دقت بالاتر نرم افزار در دسته بندي.
- انتخاب مخاطب خاص براي تعريف گروههاي از پيش تعريف شده به گونه اي كه تعداد مخاطبان بالاتري را تحت پوشش قرار داده و گروهها نيز به گونه اي باشد كه نرم افزار را جذاب و خواستني كند.
مدت زمان اجرا: ۹ ماه
هزينه كل پروژه (ريال):
۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰
مكان يابي و مسيريابي هوشمند
اهداف: پياده سازي الگوريتم مكان يابي هوشمند و هدايت اتومبيل و ديگر وسائط نقليه در يك شهر بزرگ (تهران، اصفهان، تبريز يا مشهد)
بازار هدف: شركتها - تاكسيراني - اتوبوسراني
شرح موضوع: يك سرويس هوشمند AVL سازگار با سامانه GPS در دسترس ماهواره اي، ارائه مي شود كه مسير يا مسيرهاي دسترسي به مراكز مورد نياز را بر اساس ترجيحات بعد مسافت و زمان ارائه مي نمايد.
حداقل مشخصات و قابليتهاي مورد نظر :
۱. قابليت اجراي الگوريتمهاي مكان يابي روي GIS موجود.
۲. امكان هدايت و كنترل تردد حداقل ۱۰۰۰ اتومبيل در سطح شهر.
۳. امكان ارسال بسته پيام براي هر راننده (از طريق سرويس SMS).
۴. امكان اختصاص كد مخصوص به هر كدام از راننده ها.
۵. امكان ارائه پيشنهاد كوتاهترين مسير بعدي و كوتاهترين مسير زماني و نيز بهترين مسير از نقطه نظر ميزان آلودگي هوا و ارائه ترجيحات دوم و سوم هر يك، براي نيل به يك مقصد خاص.
۶. برخورداري از اطلاعات مربوط به مسيرها (۱ طرفه، ۲ طرفه و...) و امپدانس تابع زمان مسيرها با تأكيد بر مسيرهاي اصلي.
۷. دسترسي به GIS موجود.
۸. تعريف مقاصد مهم چون وزارتخانه ها، بانكها، هتلها، رستورانهاي مهم، دانشگاهها، فرودگاه، راه آهن و... در بانك اطلاعاتي مربوطه.
ساير توضيحات:
۱. در مسابقه، قابليتهاي بيش از حداقل قابليت مورد انتظار امتياز محسوب مي شود.
۲. در مسابقه، امكان مسيريابي سريعتر براي تعداد مقاصد بيشتر امتياز محسوب مي شود.
۳. گرچه از مجري يا مجريان تنها انتظار انجام كار نرم افزاري مي رود، ايجاد تمهيدات سخت افزاري براي ارائه و اجراي نمونه كار، از سوي مجري ضروري است.
مدت زمان اجرا: ۱۲ ماه هزينه كل پروژه (ريال): ۰۰۰/۰۰۰/۷۰۰

مشكل ثروتمندان مايكروسافت
آن گاه كه رندال تاچر (Thatcher Randall)، نخستين سهام ويژه خود را دريافت كرد، معاون بازاريابي شركت مايكروسافت بود.
او آگاهي چنداني درباره سهام ويژه نداشت و نمي دانست كه اين نوع سهام خاص، امتيازي است كه اجازه خريدن سهم، با قيمتي ثابت و در مدت زماني محدود را به دارنده خود مي دهد. چنانچه در طول اين دوره قيمت بازار افزايش يابد، تنها چند هزار امتياز قادر است هزاران كيلو پول براي صاحب خود، به ارمغان آورد.
او پس از خريداري اين گونه سهام و با تلاش بي وقفه در انجام دادن حرفه خود در مدت زماني نه چندان بيشتر از ۱۰ سال، اكنون يكي از ميليونرهاي مايكروسافت بوده و از اين روي در سن ۳۸ سالگي دست از كار كشيده و خود را بازنشست كرده است.
تاچر در يكي از خانه هاي بسيار مجلل مركز شهر سياتل، همراه همسرش از لحظه هاي به ياد ماندني يك زندگي آرام، لذت مي برند. او در طول روز برنامه هايي چون تمرين موسيقي، انجام كارهاي دفتري براي كليساي خود و راهنمايي تور كودكان در پارك محل اقامتش، دارد و هيچ گاه قصد ندارد كه كاركردن را دوباره آغاز كند.
در حال حاضر گروهي از كاركنان شركت مايكروسافت كه هم زمان با دوره  واگذاري سهام ويژه، ميليونرهاي واقعي شده اند، ساكنان حومه شرقي سياتل هستند. گفتني است كه برآورد مي شود گروه ياد شده افزون بر ۱۰۰۰۰ نفر باشند.
دوره واگذاري سهام ويژه در نزد مايكروسافت از ماه سپتامبر به پايان رسيده است و پس از آن ديگر به هيچ يك از كاركنان چنين امتيازي داده نشده است.
متفاوت با گذشته
گفتگو بر سر چه ميزان پول است؟

رابرت پائر(Robert Pauer) ، يك اقتصاددان در واشنگتن مدعي شده است كه پول به دست آمده از سهام ويژه حدود ۳۰ ميليارد دلار بوده است. چنانچه اين پول به طور يكسان،  ميان ۳/۳ ميليون نفر در منطقه Puget Sound تقسيم شده باشد، چنين برآورد مي شود كه مبلغي در حدود ۱۰۰۰۰ دلار به هر نفر اختصاص يافته باشد. پر بي جا نيست كه گفته شود تمام اين پول به كاركنان تمام وقت شركت مايكروسافت تعلق گرفته است. فراموش نكنيد كه ميزان پول ياد شده تنها ناشي از سهام ويژه بوده است!
البته بايد اشاره كرد كه بيل گيتز، ثروتمندترين فرد در كره خاكي با ۴۰ ميليارد دلار، هيچ گاه سهام ويژه دريافت نكرده است. همچنين برخي ديگر از ميليونرهاي مايكروسافت همچون پل جي آلن (Paul G. Allen)، چهارمين فرد ثروتمند دنيا (با ۱/۲۰ ميليارد دلار) و استيو بالمر Steven A. Ballmer، مدير اجرايي شركت، شانزدهمين پول دار جهان (با ۱۱/۱ ميليارد دلار)، سرمايه خود را از مالك بودن سهام شركت به دست آورده اند. بدون ترديد، آنان نيز هيچ گاه از سهام امتيازي استفاده نكرده اند.
براساس تحولاتي كه در سال ۱۹۹۹ موجب افزايش قيمت سهام ا متيازي شركت مايكروسافت شد، ارزش اين سهام به بالاترين ميزان ممكن، يعني ۵۶/۵۹ دلار، افزايش يافت.
ديك كانوي (Dick ConwaY)، يك اقتصاددان ساكن سياتل كه از مشاوران اقتصادي مايكروسافت بوده،  ابراز كرده است كه پيش از پايان سال سرنوشت ساز ۱۹۹۹، ۸۰۰۰ نفر از كاركنان شركت امتيازي به ارزش ۸ ميليارد دلار دريافت كرده اند كه سهم هر نفر مبلغي در حدود ۱ ميليون دلار مي شود. درخور توجه است كه مبلغ ياد شده ۱۵۰ درصد از كل حقوق ۹۹۰۰۰ كارمند شركت بويينگ Boeing، بزرگ ترين كارفرماي واشنگتن، است.
گروهي از ميليونرهاي مايكروسافت، ساكن سياتل هستند. ثروتمندبودن اين گروه بر شيوه هاي زندگي شان آثار چشم گيري داشته است.
آنان در محل سكونت خود دو استاديوم ورزشي، سالن اپرا، چندين كتابخانه، مدرسه، پارك و خانه سالمندان تاسيس كرده اند. لي هانتسمن (LeeHuntsman)، رئيس موقت دانشگاه واشنگتن، چندي پيش مبلغي در حدود ۲۸۴ ميليون دلار از طرف مديران، كاركنان و سرمايه گذاران شركت مايكروسافت دريافت كرده است. وي پس از به هديه گرفتن پول ياد شده، درباره رفتار انساني مسئولان اين شركت چنين گفته كه تاكنون گروهي با چنين ويژگي هاي يكسان و نوعدوست در منطقه  كار خود مشاهده نكرده است.

دنياي متفاوت پول داري
در مدت دوره ترقي قيمت سهام ويژه، تمامي كارمندان شركت در فكر درصد سود ممكن از سهام خود بوده و پيوسته با خود مي پنداشتند كه چند درصد سود قادر خواهد بود دست كشيدن از كار به علت بي نيازي مالي را براي آينده آنان به ارمغان آورد.
تاچر در اين باره به خاطر مي آورد كه هنگام با خبر شدن از مبلغ افزايش پول خود به راستي خوشحال بوده و هيچ گاه در طول زندگي تصور به دست آوردن چنين پول هنگفتي را نداشته است.
او پس از دريافت آخرين سود سهام ويژه، از كاركردن دست كشيده است. او به همراه همسرش عازم گردش دور دنيا شده اند. آنان در هنگام سفر و ديدن نقاط گوناگون، مدت نه چندان كوتاهي را در برمه، يكي از فقيرترين كشورهاي جهان، سپري كردند. تاچر كه گاه، در افكار دردناك خود شناور شده و ابراز كرده است كه نمي تواند خود را با چنين بي عدالتي سازگار كند كه با جيب هايي مملو از پول در ميان هم نوعان بي نواي خود كه در فقر و بدبختي با زندگي دست و پنجه نرم مي كنند، گردش كند.
اين مشكل دامن گير بسياري از كاركنان تمام وقت شركت مايكروسافت شده است. آنان پول دارشدن را بيشتر براي رسيدن به برخي هدف هاي تعريف شده دوست داشته اند، اما پس از ثروتمند شدن، شرايط متفاوت شده و برخي از آنان، از داشتن دروني آشفته رنج مي برند. روان شناسان سياتل كه درپي درمان تني چند از كارمندان تازه پول دار شده مايكروسافت، كم و بيش از مشكل روحي رواني آنان آگاه شده اند، باور دارند كه اين افراد همواره به روابط ديگران با خود مشكوك هستند. آنها دوست ندارند به دليل ثروتمند بودن مورد احترام قرار گيرند و پيوسته هراس از اين گونه برخوردها، موجب آزردگي خاطر آنهاست.
تاكنون تحقيق منظمي درباره اثر پول بر زندگي كاركنان دوره سهام ويژه مايكروسافت انجام نشده است، اما استيفن گلدبارت Stephen Goldbart، يك روان شناس ساكن سان فرانسيسكو، سميناري در خصوص مشكلات روحي ثروتمند شدگان مايكروسافت، برگزار كرده است.
وي اين دوره از سخنراني هاي خود را بررسي سندرم پول ناگهاني ناميده است.
درپي رسيدگي به مشكلات گروه ياد شده، سازماني در سياتل داير شده است كه به هزاران نفر از كارمندان مايكروسافت، خرج كردن پول را به گونه شايسته اي كه به ارزش انساني آنان بيافزايد، نشان مي دهد.
هر كدام از اعضاي سازمان براي كمك به مراكز خيريه، پول قابل توجهي مي پردازند. گفتني آن كه سازمان ياد شده مركز آموزش نوع دوستي خوانده مي شود.
سايت خبري ITIran

گزارش
آموزش
خبر
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |