دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۴۰- Aug, 18, 2003
نقدي بر برنامه هاي ورزش كشور
ابعاد اجتماعي ورزش در ايران
006470.jpg
محمد تقي صالحي- اشاره اي به گذشته ها نشان مي دهد كه با گذشت زمان در خصوص ورزش نيز مانند ساير مسائل اجتماعي تغييراتي ايجاد شده است. در قديم الايام از ورزش  به منظور تربيت افرادي براي خوب جنگيدن استفاده مي شده است، زيرا مهارت و نيروي بدني در جنگها اثرات زيادي داشته اند. اما در قرون اخير كه زندگي ماشيني و وسائلي كه براي راحت زندگي كردن بوجود آمده و موجب كم شدن تحرك بدني افراد شده و ناراحتي ها و بيماري هايي ايجاد كرده است ورزش نقش تازه اي پيدا كرده است و آن عبارت است از جبران فقر حركتي و تأمين سلامتي افراد انساني. به همين علت همگاني كردن آن جزو برنامه هاي اجتماعي كشورهاي پيشرفته و در حال پيشرفت قرار گرفته است.
بزرگترين تحول در زمينه ورزش در قرن نوزدهم صورت گرفت. در اين قرن كه جهان در آرامش به سر مي برد و آن را قرن مردان بزرگ با حوادث كوچك نام نهاده اند بزرگترين و مهمترين اكتشافات و اختراعات بوجود آمد. در مورد چگونگي استفاده از ورزش تغيراتي داده شد. وسائل ورزشي جديدي تهيه شد و به جاي ورزشهاي خشن گذشته بازي هايي كه براي سرگرمي  در تفريح و تأمين سلامتي مفيد هستند بوجود آمدند.
براي توسعه روابط دوستانه بين مردم پنج قاره جهان بازي هاي المپيك ترتيب داده شد. بنيانگذار آن شركت در اين بازي ها را مهم مي دانست نه كسب پيروزي را به همين علت بازيكنان و ورزشكاران حرفه اي حق شركت در آن را نداشتند. هدف اصلي ازدياد ارتباط فرهنگي و دوستانه بين ملت ها بود.
اما در قرن بيستم دو سيستم كمونيزم و سرمايه داري كه در رابطه انسان ها با وسائل توليد در دو جهت مخالف افراطي و ناصحيح هستند نه تنها با توسعه طلبي هاي خود جنگ هاي خونين برپا كرد، ميليون ها انسان  را به خاك وخون كشاندند و به اصول اخلاقي و استحكام خانواده لطمه وارد ساختند بلكه در زمينه ورزش نيز به رقابت پرداخته با قهرمان پروري بازي هاي المپيك را به صورتي در آوردند كه به عنوان وسيله سياسي و تبليغاتي و سودجويي مورد سوء استفاده قرار گيرد. آنها با دادن امتيازات به ورزشكاران، تزريق داروهاي عضله ساز و هورمون هاي تقويت كننده افراد را براي كسب مدال تربيت كرده مسابقات المپيك را به صورتي درآوردند كه برخي آن را ميدان رقابت شيميست ها و بعضي  ديگر سيرك بين المللي نام نهادند.
ورزش قهرماني و ورزش همگاني- برخي از مسائل اجتماعي داراي جنبه هاي متفاوتي هستند كه به هم وابسته اند. در اين موارد مسئله اينكه كدام جنبه آنها مورد توجه قرار گيرد بسيار اهميت دارد زيرا نتايجي متفاوت خواهد داشت. عمران و آبادي و ورزش از آن جمله اند.
متأسفانه در كشور ما از اولين برنامه هفت ساله كه بعد از شهريور ۱۳۲۰ تدوين گرديد به امور عمراني اولويت داده شد. مهاجرت ها شهرهاي بزرگ را گسترش داد و به جاي آنكه مانند اغلب كشورها درآمدهاي حاصله از توليدات بيشترين قسمت هزينه ها را تأمين كند بودجه مملكت به درآمد فروش نفت اتكا پيدا كرد.
درباره ورزش نيز اين امر صدق مي كند. ورزش قهرماني و ورزش هاي همگاني كاملاً از هم جدا نيستند اما موضوع اينكه به كدام يك اولويت داده شود از اهميت اساسي برخوردار است. چنانچه به ورزش عمومي اهميت  زيادتر داده شود در سالم سازي جامعه، كم كردن مصرف دارد و هزينه هاي درماني اثر مي  گذارد و اعتيادات و سرگرمي ناسالم را نقصان مي دهد. در كارآمد بودن و نشاط و اخلاقيات مردم نيز مؤثر است. اما اگر ورزش قهرماني مورد نظر باشد نتيجه آن خواهد بود كه بودجه هاي ورزشي براي عده اي معدود به مصرف برسد. مسافرت هاي خارجي پرهزينه براي مسابقات يا كسب تجربه بازيكنان و پذيرايي از تيم هاي خارجي اقلام زيادي را به خود اختصاص دهد. ترتيب دادن مسابقات پي درپي مهمترين فعاليت مسئولين ورزش باشد. هزينه هاي مربوط به مربيان داخلي و خارجي ترتيب دادن كلاسهاي زياد و ساير هزينه ها امكانات مربوط به همگاني كردن ورزش را نقصان دهد و گروه كثيري را از حقوق حقه داشتن امكانات ورزشي محروم سازد.
اخبار ورزشي- اخبار ورزشي بايد نشان دهنده اقداماتي باشد كه در زمينه ورزش انجام شده و يا مورد نظر مي باشند. اما قسمت اعظم خبرهايي كه از رسانه هاي كشور ما پخش مي شوند مربوط به نتايج مسابقات داخلي و خارجي بوده و مي توان آن را اخبار مسابقات نام نهاد. مسائل خصوصي مربوط به بازيكنان و ورزشكاران داخلي و خارجي و همچنين وضع باشگاههاي آنها- نقل و انتقالات بازيكنان- اينكه باشگاههاي كشورهاي دوردست در رديف چندم قرارداشته و چه كساني براي آنها گل زني كرده  اند و مسائلي از اين قبيل بيشترين قسمت اين اخبار را تشكيل مي دهند و اينكه در جهان ورزش چه جريانات و خبرهاي ديگري وجود دارد بندرت مورد توجه قرار مي گيرد. چنانچه چندي يك بار در ممالك مختلف كنفرانس ها و گردهمايي هايي به منظور گفت وگو درباره مسائل مربوط به ورزش تشكيل مي شود كه كنگره هاي ساليانه سازمان جهاني ورزش همگاني از آن جمله است. با اينكه نمايندگان كشور ما نيز در اين گردهمايي ها شركت مي كنند اخبار مربوط بدانها و اينكه چه گفته و چه شنيده اند در رسانه ها منتشر نمي شود. در حالي كه انتشار آنها مي تواند در مورد بالا بردن سطح اطلاعات مردم درباره ورزش و روي آوردن آنان به ورزش كردن بسيار مؤثر باشد. مطالب نشريات ورزشي بيشتر شبيه مجلات ورزشي باشگاهها بوده جز براي گروهي خاص جالب نمي تواند باشد.
كسب افتخارات- مسئله اينكه اختصاص دادن بيشترين قسمت از بودجه ورزش به قهرمان پروري مي تواند موجب آن باشد كه ورزشكاران با كسب پيروزي در مسابقات جهاني افتخار آفرين باشند نيز موضوعي قابل بحث است. مي توان گفت ميزان ارزش هر امر بسته به آن است كه تا چه حد با منافع و مصالح جامعه هماهنگ و تأثيرگذار باشد. در ايام قديم كساني كه در نيزه پراني- شمشير زني- حمل بارهاي سنگين- بالا رفتن از صخره ها و نبرد هاي تن به تن قدرت و مهارت از خود نشان مي دادند و قهرمانان پرارزشي به حساب آمده باعث افتخار و مورد احترام بودند زيرا مي توانستند در جنگ ها در مقابل دشمنان بايستند و از استقلال كشور خود دفاع كنند. يا آنهايي كه قادر به سريع دويدن و تند راه رفتن بودند در مواقع حساس پيام هاي مهمي را به نقاط دور دست مي رساندند و كاري با ارزش انجام مي دادند. بنابراين مهارت و قدرت  بدني آنها به نفع جامعه و مورد احتياج كشورها بود.
در هر حال بايد گفت تدوين برنامه اي مناسب براي ورزش كشور ضروري مي باشد. به همين علت جناب آقاي خاتمي در سال ۱۳۷۶ دستور تهيه طرح جامع ورزش را صادر فرمودند كه تاكنون به تعويق افتاده است. با توجه به اين كه بنا به نوشته جرايد، كشور ما از نظر مصرف سرانه دارو مقام اول را دارد و مسئله اعتياد زندگي جوانان را تهديد مي كند. از طرفي دوازدهمين كشور از لحاظ داشتن منابع طبيعي بوده اما از نظر توسعه اقتصادي در رديف شصت و هشتم در جهان است و براي آباداني به افرادي فعال و كارآمد نياز فراوان دارد اولويت دادن به ورزش هاي همگاني در اين برنامه يك ضرورت بايد به حساب آيد.

شير هرگز نمي ميرد
قهرمان ملي
006490.jpg
آزاده قاضي - مارك ويوين فو كه در سن ۲۸ سالگي پس از يك سكته ناگهاني در جريان بازي نيمه نهايي جام كنفدراسيون ها، كامرون در مقابل كلمبيا در ليون درگذشت، در كمال عزت و احترام در يونده به خاك سپرده شد.
پيتر مفاني موسونگ، نخست وزير كامرون، عزاداران را به مركز كليساي جامع نوتر دمه هدايت كرد، جايي كه فو بزرگترين افتخار كامرون يعني نشان شجاعت را پس از مرگش دريافت كرد.
دو روز قبل در طي يك مراسم به يادماندني، ماري لوئيس بيوه فو و فرزندان او، اسكات، لزي و آنجلا به سخنان رئيس جمهور كامرون پائول بيا و همينطور سپ بلاتر رئيس فدراسيون جهاني فوتبال مبني بر اداي احترام به فو گوش فرادادند.
كوين كيگان، رئيس باشگاه منچسترسيتي كه باشگاه اسبق فو است نماينده اي از جانب عزاداران منچسترسيتي اعزام كرد و اظهار داشت كه پيراهن شماره بيست و سه اين تيم به نشانه احترام در اين تيم حفظ خواهد شد و ديگر به كسي داده نخواهد شد. فو در حومه يونده در نزديكي باشگاهي كه براي تعليم جوانان، در حال ساخت بود به خاك سپرده شد.
هزاران تن براي مشاهده سفر پاياني فو صف بسته بودند. در كليسا پرچمي بزرگ با نقش يك شير و رنگ هاي پرچم كشور كامرون - سبز، قرمز و زرد - و اين نوشته كه: «يك شير هرگز نمي ميرد» نصب شده بود! روزنامه رسمي دولت با تيتر «فو مرد ملي» و ۴۸ صفحه مطلب انتشار يافت.
مرگ اين هافبك موجي از هراس را به جهان فوتبال فرستاد. او اولين فوتباليستي بود كه در يك تورنمنت رسمي مرد و نيز بعد از ساموئل اكوارجي نيجريه اي در بازي تعيين سطح جام جهاني در مقابل آنگولا در سال ۱۹۸۹ در حين بازي بر زمين افتاد، اولين كسي بود كه در يك بازي كاملا بين المللي مرد!
البته، معاينه پس از مرگ هيچ مورد مشكوكي را نشان نداد. «زاوير ريچارد» مأمور تحقيق ليون تأييد كرد كه: «او به دلايل طبيعي مرده است.» بر طبق اظهارات ريچارد آزمايشات خون و ادرار بيشتري كه توسط آزمايشگاه سوئيس كميته رسمي و بين المللي المپيك انجام شد عدم وجود هرگونه مواد مخدر را مشخص كرد.
او از بيماري بزرگ شدن قلب رنج مي برد و بطن چپ به طور غيرطبيعي بزرگ شده بود. اين چيزي است كه بدون انجام آزمايشات جامع، نامشخص و پنهان مي ماند.
ريچارد گفت كه به نظر مي رسد اين عارضه قلبي با فعاليت شديد ايجاد شده بود و ناهنجاري بطن «عوارض فعاليت جسمي بيش از حد» بوده است. وي افزود:  «ازكارافتادگي عضوي از قلب باعث واكنش ناگهاني آن شد.»
ظاهرا مرگ فو باعث بررسي بيشتر باشگاه ها درباره فوتباليست ها شده است. در حال حاضر انتقال خاليو فاديگا (از اوسر به اينتر) و گابريل ميلتيو (از اينديپندنت به رئال مادريد) پس از آن كه آزمايشات پزشكي استعداد بيماري قلبي را در آنها نشان داد، مورد ترديد قرار گرفته است.

سايه روشن ورزش
هشدار رئيس ورزش
006480.jpg

اين هشدار جدي است. بسيار جدي و كوتاهي در آن به منزله تغيير و تعويض و يا استعفا خواهد بود. رئيس سازمان تربيت بدني به فدراسيون هاي كم كار كه برنامه خاصي نداشته باشند اخطار داد. مهرعليزاده گفت: هر فدراسيون موظف به ارائه برنامه هاي خود در راستاي اهداف سازمان است و اگر موفق به ارائه برنامه نشويد طبيعي خواهد بود كه تغييرات در هيأت رئيسه فدراسيون مربوطه صورت خواهد پذيرفت. در گذشته نيز گفته بودم كه عملكرد فدراسيون ها در تمام اوقات مورد بررسي قرار مي گيرد و بايد طبق برنامه ارائه داده شده پيش برود. اگر برنامه فدراسيون ها بر مبناي توقعات و خواسته هاي مردم باشند مطمئناً  سازمان تربيت بدني نيز كمك هاي مالي و مديريتي خود را در اختيار آنها خواهند گذاشت. اما هر فدراسيوني كه نتواند برنامه هاي خاصي در جهت حفظ حقوق مردم و رعايت مسائل كلي ورزش كشور ارائه دهد با آن فدراسيون برخوردهاي لازم صورت خواهد گرفت.
همشهري: رؤساي فدراسيون هاي بزرگ خوب توجه كنند.
سرمايه گذاري دولتي در ورزش
هفته پيش نوشتيم كه سرمايه گذاري دستگاه هاي دولتي در ورزش تا چه اندازه مي تواند در گسترش آن و سوق دادن جامعه به سمت سلامتي مؤثر باشد. تأكيد رئيس جمهور نيز بر اين نكته كه صنايع در برنامه هاي ورزشي شركت كنند، سرمايه گذاري نمايند و ورزش را زنده نگه دارند، كمك كرد تا نگاه صنايع دولتي و غيردولتي به ورزش مثبت تر و اصولي تر بشود. مهندس مهرعليزاده معاون رئيس جمهور و رئيس تربيت بدني نيز تأكيد كردند كه اجراي برنامه هاي كميسيون بند چ تبصره ۱۱ در قالب يك حركت نظام مند در حال انجام است.
مهندس محسن مهرعليزاده گفت: توجه رئيس جمهور به سرمايه گذاري صنايع و حمايت آنها از ورزش كشور در قالب برنامه سوم توسعه در كنار مواد قانوني مانند ۱۵۵ و ۱۶۹ قابل اجرا است. وي گفت: به علاوه اجراي بند چ تبصره ۱۱ نيز به سرمايه گذاري بخش هاي دولتي در ورزش كمك بسزايي مي كند كه در اين زمينه فدراسيون هاي ورزشي نبايد هيچ گونه اقدام عملي را براي جذب سرمايه هاي لازم انجام دهند، بلكه كميسيوني بر اساس آيين نامه  اجرايي بند چ تبصره ۱۱(ارائه يك درصد از بودجه نهادها و وزارتخانه هاي دولتي به ورزش كشور) تشكيل شده كه نمايندگاني از سوي دستگاههاي اجرايي مختلف در آن حضور دارند.
معاون رئيس جمهور اظهار داشت: نمايندگان حاضر در اين كميسيون در رابطه با برنامه هاي هر يك از وزارتخانه هاي مختلف براي انجام سرمايه گذاري در امر ورزش برنامه ريزي مي كنند. وي همچنين با اشاره به تشكيل كميته تربيت بدني جوانان و زنان در هيأت دولت به منظور بررسي راهكارهاي ارائه برنامه هاي توسعه چهارم گفت: اين كميته به صورتي فعال كار خود را انجام مي دهد و سازمان تربيت بدني مسئوليت طراحي برنامه ها را به عهده دارد.
مهرعليزاده افزود: ما بخش هاي قابل توجهي از احكام برنامه سوم توسعه كه بايد اجرا شود يا به صورتي نيمه تمام باقي مانده است را در كنار بخشي كه منبعث از طرح جامع ورزش به عنوان احكام جديد بايد روي آن بحث شود در اين كميته مورد بررسي قرار مي دهيم.
وي در پايان گفت: ما احكام قابل اصلاح، قابل ابقا و احكام جديد را در قالب برنامه چهارم توسعه در اين كميته بررسي مي كنيم.
مشكلات ورزش
006495.jpg

بديهي است كه مسئولين ورزش، مديران، مطبوعاتي ها و حتي مردم باور دارند كه امروز فوتبال جدا از اين كه يك رشته ورزشي است، به دليل ابعاد گسترده اي كه پيدا كرده است به عنوان يك پديده اجتماعي نهادينه شده است. اهميت اين رشته در اجتماع نيز بر كسي پوشيده نيست، در ايران خودمان نيز خوب آگاهيم كه براي هر اتفاقي ۱۱۰ هزار تماشاگر به ورزشگاه نمي روند و نزديك به سي ميليون نفر از طريق تلويزيون به تماشاي آن نمي نشينند. درباره ابعاد سياسي، اقتصادي و فرهنگي اين مسأله نيز ساليان سال است كه مي نويسيم و مي گويند. زماني كه اين پديده به اين اندازه اهميت و ارزش اجتماعي پيدا مي كند چرا مسئولين ورزش ما نسبت به آن توجه جدي ندارند. براي اداره چنين رشته اي شخصيت هاي بزرگتري را بايد گمارد. براي اداره تيمهاي ملي، براي اداره باشگاههاي بزرگ، براي اداره مدارس فوتبال و... متأسفانه فوتبال ما هنوز در خم كوچه اول است. كوتوله هاي ورزش در فوتبال چه مي كنند. ما هنوز از كنار گذاشتن يك فوتباليست قديمي به نام پروين عاجزيم . ما هنوز براي بقاي خودمان او را پست مي دهيم و به هزاران دليل براي او مديريت هاي ملي قائل مي شويم. اين سازمان ورزش با اين همه قدرت چگونه از كنار گذاشتن يك نفر عاجز است . ما اعتقاد به كنار گذاشتن پروين نداريم ، شايد به نوعي او را به گونه اي ديگر حمايت مي كنيم، اما انصافاً  يك تشكيلات عظيم به نام ورزش قادر نيست اين مشكل را حل كند. آيا فدراسيون فوتبال توان آن را ندارد تا به بحث مديريت او در تيم ملي خاتمه دهد؟ نه ، از سازمان ورزش و فدراسيون بيش از اينها انتظار داريم و مطمئن هستيم اين توانايي در آنها وجود دارد كه بر مشكلاتي بزرگتر و بااهميت تر از يك شخص فائق آيند.

آشنايي با باشگاه هاي ايتاليا
پروجا
معروفترين بازيكن: وريزاس
006475.jpg

نام رسمي: پروجا
نام مستعار: گريفون (موجود افسانه اي نيمه شير، نيمه پرنده)
رئيس باشگاه: لوچيانو گائوچي
مدير باشگاه فوتبال: خابويزيو سالواتوري
سرمربي: سرسه كوزمي
آدرس سايت: www.peragiacalcio.it
ورزشگاه: رناتو كوري(۲۸ هزار نفر)
زمين تمرين: مجموعه ورزشي رناتو كوري
لباس اصلي: پيراهن قرمز
لباس دوم: پيران سفيد
حامي مالي: كمپاني تويوتا
طراح لباس: گالكس
ركوردهاي باشگاه:
گلزن برتر تمام دوران: ۱۱۰ جيوواني اوربان
گلزن برتر فصل: ۱۵ ماركو نگري (۹۷-۱۹۹۶)
بيشترين حضور: ۳۳۵ پيرلوئيچي فروسيم
بيشترين بازي ملي: ۵ پائولوروسي
ركوردهاي سري A
006485.jpg

بالاترين مكان كسب شده: دوم(فصل ۷۹-۱۹۷۸)
بيشترين امتياز: ۴۲ (۰۱-۰۰/۰- ۹۹)
كمترين امتياز: ۱۸ (۸۱-۸۰)
بهترين برد خانگي: ۰-۴ در مقال لاتزيو(۷۸-۷۷)
بدترين شكست خانگي: ۵-۰ در مقال اودينزه(۰۰-۹۹)
بهترين برد خارج از خانه: ۰-۳ در مقابل چزنا(۷۷- ۷۶) و آسكولي (۸۱-۸۰)
بدترين شكست خارج از خانه: ۵-۰ در مقابل رم(۸۱-۸۱) و اينتر (۰۰-۹۹)
بيشترين پيروزي: ۱۲ (۰۰- ۹۹)
006500.jpg

كمترين پيروزي: ۵ (۸۱-۸۰)
بيشترين شكست: ۱۷ (۹۹-۹۸/ ۹۷-۹۶)
كمترين شكست: ۰ (۷۹-۷۸)
بيشترين گل زده: ۴۹ (۰۱-۰۰)
كمترين گل زده: ۱۸ (۸۱-۸۰)
بيشترين گل خورده: ۶۲ (۹۷-۹۶)
كمترين گل خورده: ۱۶ (۷۹-۷۸)
مقام فصل پيش: دهم
پيش بيني مقام اين فصل: بين ششم تا دوازدهم
اولين بازي اين فصل: با سي نيا در ورزشگاه اختصاصي
بازيكنان تازه وارد:
آليوئي(مدافع- ليون)، بيلانوويچ(مهاجم- كومو)، بوترويد(مهاجم- كاونتري)، دي ويدو (دروازه بان- كاتانيا)، گاتي(هافبك- كاتانيا)، قذافي(هافبك- الاتحاد)، پاريز(هافبك- راسينگ آولاندا)، استنداردو(مدافع- سمپدوريا)، توركي(مهاجم- سامپندتزه) و دوپرادو، موناكو (كاتانيا)
بازيكنان خارج شده:
بارونيو(كيه وو)، بلازي(پارما)، كاركيولو(برشا)، ميكولي(يوونتوس)، ميلانزه(آنكونا)، رضايي(ذوب آهن اصفهان)، سوليانو(ناپولي) و ويالي(آنكونا)
اهداف خريد:
هلگوئرا(هافبك- اودينزه)، رويدريگوئز(مدافع- موناكو)، اسكيولوس(هافبك- پاناتينايكوس)، تئودوروس(مدافع- پاناتينايكوس)، پاسكوله (مدافع- اينتر)، بيتي(هافبك- اينتر)

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |