سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۴۸
بيانيه نخستين  همايش ديپلماسي  اقتصادي  ايران
امروزه  افزايش  توانمندي  اقتصادي  كشور به  افزايش  توان  رقابتي  و توسعه  كمي  و كيفي  حضور اقتصادي  درحوزه  منطقه اي  و بين المللي  وابسته  بوده  و موجب  ارتقاء جايگاه  كشور در رتبه بندي  اقتصادي  جهاني  خواهد شد
000950.jpg
نخستين  همايش  ديپلماسي اقتصادي  ايران  عصر يكشنبه با صدور بيانيه اي  به  كار خود پايان  داد.
در اين  بيانيه  كه  نسخه اي  از آن در اختيار ايرنا قرار گرفت ، آمده  است : شركت كنندگان  ضمن  تشكر از اهتمام  آقاي  خاتمي  رياست  جمهوري  و آقاي  عارف  معاون  اول  رئيس  جمهور به  توسعه  اقتصاد ملي  و تقويت  حضوراقتصادي  بين المللي  و نيز بااعلام  حمايت  از اصلاحات  اقتصادي  خواستار توجه  بيشتر به  رويكرد بين المللي  دربرنامه  چهارم  و ارتقاء جايگاه  اقتصادي  بين المللي  شدند.
شركت كنندگان  در اين  بيانيه  ضمن  نو و ابتكاري  خواندن  موضوع  همايش  واذعان  به  روابط متقابل  بين  سياست  و اقتصاد، بر اهميت  و ضرورت  استفاده  ازديپلماسي  و روابط سياسي  براي  تحقق  منافع  اقتصادي  و توسعه  ملي  تأكيد كردند.
بيانيه  مي افزايد: امروزه  افزايش  توانمندي  اقتصادي  كشور به  افزايش  توان  رقابتي  و توسعه  كمي  و كيفي  حضور اقتصادي  درحوزه  منطقه اي  و بين المللي  وابسته  بوده  وموجب  ارتقاء جايگاه  كشور در رتبه بندي  اقتصادي  جهاني  خواهد شد.
شركت كنندگان  باتوجه  به  اهميت  تداوم ارتباطي  بين  عناصر اصلي  فعاليت  اقتصادي  خارجي  و به ويژه  بين  دستگاه  ديپلماسي  كشور (وزارت  امور خارجه ) و بنگاههاي  اقتصادي ، تصويب  كردند جامعه اي  متشكل  از تشكلها و انجمن هاي  توليدكننده  و صادركننده  با حمايت  معاونت  اقتصادي  وزارت  خارجه  تشكيل  شود تا موضوع  و نتايج  اين  همايش  را پيگيري  نمايد.
اين  بيانيه  تصريح  مي كند: باتوجه  به  اين كه بسترسازي  مناسب  از طريق وضع  قوانين  و مقررات  حمايتي  و پشتيباني  از حضور اقتصادي  خارجي  به عنوان  پيش نياز چالش  در عرصه  رقابت هاي  منطقه اي  و بين الملل  به شمار مي آيد، شركت كنندگان  درخواست  كردند تا بيش  از پيش  مكانيزم هاي  تشويق  و حمايت  از صادرات  و سرمايه گذاري ، مشاركت  و حضور اقتصادي  در شبكه هاي  توليد و بازار جهاني  تدوين  و به  مرحله  اجرا درآيد.
بيانيه  اضافه  مي كند: شركت كنندگاني  از انجمنها و تشكلهاي  توليد و صادراتي  درخواست  نمودند تا به منظور تداوم  و تقويت  حضور اقتصادي  خارجي  مقررات  و مكانيزم هاي  نظارتي  ويژه اي  بر عرضه  كالا و خدمات  در بازارهاي  خارجي  و شيوه  رقابت  بين  بنگاههاي  اقتصادي  در خارج  با كمك  دستگاههاي  سياست گذاري  دولتي  تدوين  و به  مرحله  اجرا درآيد.
در اين  بيانيه  آمده  است : نظر به  اين كه  اطلاع رساني  از فرصت هاي  موجوددرخارج  و نيز آگاهي  از تحولات  سريع  اقتصادي  بين الملل  نقش  مهمي  در تسهيل ورود بنگاههاي  اقتصادي  به  بازارهاي  جهاني  را داراست  شركت كنندگان  بر لزوم  همكاري  با يكديگر براي  ايجاد يك  مركز و شبكه  اطلاع رساني  تأكيد داشته  و آن  را براي  تداوم  ارتباط بين  عناصر فعال  در روابط اقتصادي  خارجي  مهم  و ضروري  دانستند.
شركت كنندگان  در اين  بيانيه  ضمن  تشكر و قدرداني  از وزارت امور خارجه  درخصوص  اهتمام  به  همكاري هاي  اقتصادي  بين المللي  و ايجاد معاونت  اقتصادي  وهمچنين  با سپاسگزاري  از خدمات  نمايندگي هاي  جمهوري  اسلامي  ايران  در خارج ، درخواست  كردند تا با در اختيار گذاشتن  امكانات  و پرسنل  بيشتر در اختيار بخش  اقتصادي  سفارتخانه ها، تعريف  دقيق  از وظايف  اقتصادي  آنها و تعيين هدف  براي  اين گونه  فعاليتها، موجبات  توسعه  خدمات رساني  نمايندگي ها در اين  بخش  را فراهم  آوردند.
شركت كنندگان  همچنين  از وزارت  بازرگاني  درخواست  كردند تا با تدوين  راهبردهاي  تجاري  مناسبي  براي  بازارهاي  هدف  و تقويت  وابستگان  بازرگاني  زمينه  اعتلاي  بيش  از پيش  صادرات  كالا و خدمات  فني  مهندسي  را به وجود آوردند.
همچنين  به منظور تسهيل  ارتباطات  بنگاههاي  اقتصادي  مقيم  استانهاي  مختلف  كشور و كمك  به  توسعه  اقتصادي  استانها وارتقاء نقش  آنان  درتوسعه  ملي شركت كنندگان  بر ارتباط و تبادل  نظر نزديك  و منظم  بين  سفرا و روِساي  نمايندگي هاي  جمهوري  اسلامي  ايران  درخارج  و استانداران  تأكيد داشتند و خواستار برگزاري  ديدارهاي  دوره اي  مشترك  بين  مديران  ارشد وزارت  كشور، وزارت  امورخارجه  سفرا و استانداران  شدند.
اين  بيانيه  مي افزايد: باعنايت  به  نوبودن  موضوع  ديپلماسي  اقتصادي ، لزوم  روشنتر شدن  ابعاد مختلف  آن ، تدوين  شيوه هاي  اجرايي  و مكانيزمهاي  پشتيباني  آن و همچنين  باتوجه  به  استقبال  گسترده اي  كه  از اولين  همايش  ديپلماسي  اقتصادي  به عمل  آمد شركت كنندگان  با اتفاق  آرا، تصويب  كردند كه  اين  همايش  به صورت  سالانه  و منظم  برگزار شود.
به علاوه  بنگاههاي  اقتصادي  به ويژه  بخش  خصوص  آمادگي  خود را جهت  مشاركت  بيشتر در برپايي  همايش  در سال  آتي  اعلام  كردند.
در پايان  اين  بيانيه  آمده  است : دراين  همايش  به منظور اهتمام  بيشتر به اين  موضوع  و تأكيد بر حسن  انجام  وظايف  و اقدامات  اقتصادي  نمايندگي ها در تسهيل  فعاليت هاي  اقتصادي  بنگاهها در خارج  از كشور، تصميم  گرفته  شد سه  نفراز سفراي  جمهوري  اسلامي  ايران  را كه  بيشترين  همكاري  و كمك  را در جهت  حضوراقتصادي  خارجي  به عمل  آورده اند با مشورت  به عمل  آمده  با مديران  بنگاه ها و دست اندركاران  دستگاههاي  اقتصادي  به عنوان  نمونه  برگزيده  شده  و لوح  تقدير همايش  همراه  با بيانيه اي  به  آنها (سفيران كشورمان در سوريه، ژاپن و نروژ) تقديم  شد.
نخستين  همايش  ديپلماسي  اقتصادي  ايران  به وسيله  وزارت  امور خارجه  و به  ابتكار معاونت  اقتصادي  اين  وزارت  و حمايت  بنگاههاي  اقتصادي  دولتي  و خصوصي  در اول  و دوم  شهريورماه  ۱۳۸۲ در تهران  برگزار شد.

اقتصاد
آب و كشاورزي
بازرگاني
بانك و بورس
بين الملل
رويداد
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بازرگاني  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |