سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۴۸
عدم عضويت درWTO از تهديدات اساسي براي پياده سازي تجارت الكترونيك است
توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات (انقلاب اطلاعات)، دو پيامد سفارشي كردن كالاها و افزايش تخصصي شدن زنجيره عرضه (هزينه محوري) را به دنبال دارد.
به گزارش ارائه شده از سوي مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني، حسين صفري كارشناس فناوري اطلاعات با بيان اين مطلب گفت: هزينه محوري و سفارشي كردن كالا، تضادهايي را در محيط كسب و كار ايجاد كردند كه راه حل اين تضاد توسعه تجارت الكترونيك است.
وي افزود: اگر با ديد تاريخي هم به اين مقوله نگاه كنيم مي بينيم كه ابتدا در سال ۱۹۶۰ مبادله الكترونيكي داده ها ظهور يافت و سپس در سال ۱۹۷۰ مبادله الكترونيكي پول به منظور حل مسائل و مشكلات مالي تعريف شد. در نهايت ظهور پروتكل TCP/IP در سال ۱۹۷۲ و WWW در سال ۱۹۹۰ منجر به توسعه و گسترش استفاده از اينترنت در بخش هاي تجاري جهت حل تضاد ذكر شده شد.
سعيد فتحي كارشناس فناوري اطلاعات نيز در اين زمينه گفت: تجارت الكترونيكي عبارت است از فرآيند خريد، فروش و مبادله كالاها، خدمات و اطلاعات از طريق شبكه هاي كامپيوتري و اينترنت.
وي معتقد است كه توسعه تجارت الكترونيكي شامل ۷ مرحله است.
وي در اين زمينه اظهار داشت: اين مراحل شامل برنامه استراتژيك كسب و كار، استراتژي كسب و كار، برنامه استراتژيك فناوري اطلاعات، مدل تجاري كسب و كار الكترونيكي، برنامه هاي كاربردي كسب و كار الكترونيكي و طراحي و اجرا است.
فتحي با اشاره به اين نكته كه فرض اساسي اين مدل همسو بودن استراتژي IT سازمان با استراتژي هاي كلي سازمان است، گفت: موجود بودن فضا و جو مناسب، برخورداري از نيروي انساني فرهيخته، عزم دولت و موقعيت جغرافيايي- سياسي ايران در منطقه از جمله فرصت هاي موجود براي پياده سازي تجارت الكترونيكي است. نبود زيرساخت فني مناسب، نبود زيرساخت حقوقي مناسب، كمبود نهادهاي پشتيبان، نامناسب بودن ارتباطات، ناكافي بودن امكانات پستي، پايين بودن آگاهي عمومي و عدم عضويت در WTO، به عنوان تهديدات موجود براي پياده سازي تجارت الكترونيك قلمداد مي شود.

از سوي معاون سازمان صنايع دستي ايران اعلام شد:
تأثير تبليغات رسانه اي در افزايش صادرات صنايع دستي
معرفي صنايع دستي از طريق رسانه ها باعث افزايش ۴۵ درصدي صادرات اين صنايع شده است.
به گزارش نشريه صنايع دستي، معاون آموزش، تحقيق و توسعه سازمان صنايع دستي ايران در نخستين نشست كميته صنعت و معدن استان كهكيلويه و بويراحمد در سال جاري، با اعلام اين مطلب گفت: اين برنامه ها شامل پخش يك هزار و ۶۰۰ دقيقه معرفي صنايع دستي از شبكه هاي سيما و برپايي ۲۰۹ نمايشگاه بزرگ و كوچك در داخل و خارج از كشور به منظور شناساندن و معرفي اهميت صنايع دستي و نقش آن در ابعاد فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي بوده است.
در ادامه اين نشست، استاندار كهكيلويه و بويراحمد گفت: صنايع دستي در معرفي فرهنگ، تأمين اقتصادي و ايجاد اشتغال نقش مؤثر و پايداري دارد وبا استكبار و نوآوري مي توان به طور كامل اين موارد را محقق كرد.
شورانگيز افزود: تعدد متوليان در عرصه صنايع دستي و غفلت از رقيبان اين صنعت در كشورهاي ديگر باعث كاهش كيفيت بعضي از اين محصولات شده است.
وي با اشاره به پيشرفت صنايع در جهان افزود: بايد همراه با پيشرفت هاي بشري حلقه اتصالي بين صنايع دستي و وسايل و امكانات جديد فراهم كرد.
وي ايجاد نمايشگاه، فروشگاه  و جايگاه هاي دائمي را در توسعه صنايع دستي بسيار مهم خواند و گفت: بهتر است توليدات فرهنگي به صورت آسان در اختيار مردم قرار گيرد.
در اين جلسه، هاشم پور مدير
صنايع دستي  استان كهكيلويه و بويراحمد گفت: صدور توليدات صنايع دستي استان در سال گذشته بالغ بر ۸۰۰ هزار دلار بوده است كه بيشتر شامل گليم، گبه، قالي و انواع دستبافت هاست.

رويداد
آب و كشاورزي
اقتصاد
بازرگاني
بانك و بورس
بين الملل
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بازرگاني  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |