سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۸ - Aug. 26, 2003
علمي فرهنگي
Front Page

دوكتاب جديدبراي دوره متوسطه
گروه علمي فرهنگي: مديركل دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد كه از امسال، دو كتاب جديد به كتابهاي درسي دوره متوسطه اضافه شده است.
«علي زرافشان» روز دوشنبه به ايرنا گفت: در سال تحصيلي جديد، در پايه سوم متوسطه «شيمي و آزمايشگاه» و در دوره پيش دانشگاهي «جغرافياي رشته علوم انساني» تدريس مي شود كه اين درسها جزء دروس اجباري دانش آموزان ياد شده است. وي افزود: شيمي و آزمايشگاه سال سوم متوسطه در سه بخش تدوين شده كه دانش آموزان در آن با رويكردي جديد به فراگيري درس شيمي مي پردازند و محتواي آن درباره زندگي و محيط آنان است. زرافشان اظهار داشت: در تدوين اين كتاب، از آموزش علم محض شيمي پرهيز شده و به شيوه نو سازماندهي و به دانش آموزان ارائه مي شود. وي توضيح داد: به كارگيري اين شيوه در كتاب، يادگيري دانش آموزان را آسان و لذت بخش مي كند و توضيحات حاشيه كتاب و تنوع رنگها نيز بر اين جذابيت افزوده است. زرافشان گفت: در كتاب جغرافياي دوره پيش دانشگاهي، پديده هاي جديد با كمك رايانه به دانش آموزان ارائه مي شود و آ نان با به كارگيري «آي.تي» آشنا مي شوند.

ثبت نام رايگان مدارس ايثارگران
گروه علمي فرهنگي: مدارس ايثارگران سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران در مقاطع تحصيلي راهنمايي، متوسطه، كار و دانش و پيش دانشگاهي در سال تحصيلي ۸۳ - ۸۲ از خانواده هاي شهدا، ايثارگران و بسيجيان رايگان ثبت نام مي كند.
در سال تحصيلي جديد جانبازان ۱۰ درصد به بالا، آزادگان (همسر و فرزندان) خانواده هاي شهدا، مفقودالاثر و همسران رزمندگاني كه حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه دارند، مي توانند از امكانات آموزشي اين مدارس بهره مند شوند.
علاوه بر موارد مذكور، بسيجياني كه حداقل ۵۰ امتياز كسب كرده اند نيز مي توانند از امكانات آموزشي مدارس ايثارگران استفاده كنند.

كيف و كوله پشتي نامناسب براي فرزندتان نخريد
010985.jpg
گروه علمي فرهنگي: كارشناس مسئول بهداشت محيط دفتر بهداشت و تغذيه وزارت آموزش و پرورش، براي پيشگيري از انواع بيماريها، به خانواده ها توصيه كرد كه در انتخاب كيف و كوله پشتي مناسب براي دانش آموزان دقت كنند. محمدجواد نصيري روز دوشنبه به ايرنا گفت: شايسته است والدين دانش آموزان هنگام خريد كيف و كوله پشتي دقت كنند كه كوله داراي دو بند براي شانه و يك بند جهت بسته شدن به دور كمر باشد. وي گفت: كوله هايي كه داراي بالشتك در محل بند روي شانه ها هستند مناسب تر هستند زيرا باعث كاهش فشار بر روي شانه ها مي شوند.
بندهاي كوله بايد متناسب با بدن دانش آموز تنظيم شود، به گونه اي كه دقيقا كوله در ناحيه پشت قرار گيرد و خيلي سخت و يا شل نباشد.
نصيري اضافه كرد كه كوله نبايد ۱۰ سانتي متر پايين تر از خط كمر قرار گيرد زيرا موجب متمايل شدن بدن به سمت جلو يا سبب تلوتلوخوردن و به زمين افتادن بچه ها مي شود. وي توصيه كرد كه حتي الامكان اشياي نوك تيز و يا حجيم در كيف قرار نگيرد و در صورت الزام، طوري جاسازي شود كه به كمر و پشت دانش آموزان آسيب نرساند. حتما هر دو بند كوله روي دوشانه قرار گيرد زيرا قراردادن كوله روي يك شانه باعث عدم تعادل در فعاليت عضلات شده كه به دنبال آن مشكلات مزمن در پشت و گردن و انحراف ستون فقرات پيش خواهد آمد.

آئين نامه  ارزيابي  دروني  گروههاي  آموزشي  دانشگاهها ابلاغ  شد
گروه علمي فرهنگي: آئين نامه  ارزيابي  دروني  در گروههاي  آموزشي  دانشگاههاو گروههاي  پژوهشي وابسته  به  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  در ۱۲ ماده  و ۵ تبصره  تصويب  وبراي  اجرا به  دانشگاهها ابلاغ  شد.
وزارت  علوم ، ارتقاي  كيفيت  نظام  آموزش  عالي  و فراهم آوردن  بستر و شرايط لازم  براي  مشاركت  هرچه بيشتراعضاي  هيات  علمي  و محققان  دربهبود كيفيت  آموزشي ، پژوهشي  و عرضه  خدمات  تخصصي  درجهت  توسعه  كشور را از اهداف  اجراي  اين آئين نامه  دانست . به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  براساس اين  آئين نامه ، هرگروه  آموزشي  دانشگاهي  كه  تعداد اعضاي  هيات  علمي  آن  پنج نفر يا بيشتر باشد، مي تواند براي  انجام  ارزيابي  دروني  داوطلب  شود. اين  گزارش  اضافه  كرد: به منظور سياستگذاري  لازم  براي  بهبود كيفيت گروهها و پيگيري  نتايج  ارزيابي  دروني ، يك  كميته  شوراي  مركزي  ارزيابي دروني ، در وزارت  علوم  تشكيل  مي شود.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    آموزشي    |    انديشه    |    خارجي    |
|   سخنگاه آزاد    |    سياسي    |    شوراها    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |
|   معلولين    |    موسيقي    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |